Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie van: Ds. L. BOUMA, Ds. J. HULSEBQS en Bs. A LITTDDIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag 28 Augustus 1903.
No. 9.
Drukker-Uitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 30 AUGUSTUS 1903.
Classe Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9ili en 6 u. ds. Gezelle Meerburg
van 'sGravenhage
2 uur Gesloten.
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds L. Bouma
VLISSINGEN.
Nookderkerk 91/2 en 2 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 en 51/2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 6.
Arnemuiden 91/j en 2 uur ds. J. Boeijenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur dhr. Taal
Theol. Stud.
Grijpskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Sebooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Souburg 9 en 2 uur dhr. Schippers
Theol. Stud
Veebe 9i/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
6 uur ds. L. Bouma
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9^2 en 2 uur ds» J. J. Koopmans
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling
Bbuinisse 9'/i en 5 uur ds. G. de Jager
Voorb, H. Av.
Colijnsplaat 9i/g en 56 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lez. eener Leerr.
Haamstede 91/* en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. BaaQ.
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Emer. pred.
Oosterland 9ty2 en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 9i/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur Lez. eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H Esselink.
Zonnemaere 9*/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 uur ds A. H. v. d. Kooij
Bevestiging
2 uur ds A. Dekkers
Intrede
Bergen op Zoom 95 en 5ö uur Lezen eener Leerr.
Krabbendijke 9 en IV2 uur ds. J. de Koning
5V2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvleet 9i'2> 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9l/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
Tholen A 91/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51 /2 uur ds. J. A. de Bruyn
Classe Goes.
ds. Kool
van Meeden
Nabetr. H. Av.
ds. N. G. Kerssies
Lez. eener Leerr.
Baarland 9 en li/2 uur
Biezelinge 91/2 en 2 uur
6 uur
Borssele 9i/2 en 2 uur
Goes 9i/2 en 2 uur
6 uur
's Gravenpolder 9i/i> 2,51/2
Heinkenszand 9 en 2 uur
Ierseke 91/2 2 en 5i/2 uur
Kruiningen 9 en 2 uur
Nieuwdobp 91/4 en 2 uur
WOLFAARTSDUK 9 en U/2 U
Class e
Lez. eener Leerr.
R. J. v. d. Veen
Lezen eener Leerr,
uLez. eener Leerr.
ds. D. Hoek
ds. J. Koppe
ds. H. W. Laman.
ds. J. H. DonnerJr
ds. H. Elffers.
Axel.
Axel A 9 en 2 u
Axel B 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
Ts. G. Keijzer
van Tiel
ds. R. v. d. Kamp
ds. K. Veen
Lez. eener Leerrede
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eenerLeerrede
Gereformeerde Gemeente
Tebnbuzen 9, 2 en 6i/2 uur Lez. eener Leerr.
Borsselb 9, U/2 ©n 51/2 uur ^s. k. Boone
PAULUS' GETUIGENIS AANGAANDE
ZIJN LEVEN EN STERVEN.
Want het leven is mij Christus
en het sterven mij gewin.
Filipp. 1 21.
IV. (Slot.)
Daar is een onverbreekbaar verband tus-
schen het leven en het sterven. Waar het
leven Christus is, daar moet het sterven gewin
zijn. Het is en kan niet anders. Maar ook, is
het leven zonder Christus, daar moet het ster
ven schade zijn. Ook van deze waarheid valt
niets af te doen.
Voor hem, die niet in Christus is, voor dezen
is de dood niet het einde, maar het begin zijner
ellende. Die Christus niet toebehoort, blijft in
den dood. Zijn sterven voert hem voor eeuwig
over in den tweeden dood.
Maar, die in Christus is, over hem heeft de
tweede dood geen macht. Zijn Heiland heeft
gezegd: „Ik leef en gij zult leven."
Laat ons dan niet in de eerste plaats vragen: hoe
iemand gestorven is, maar hoe hij geleefd
heeft. Het leven beslist, of het sterven gewin
is. Het zegt weinig met Bileam te begeeren
„m\jn ziel sterve den dood des oprechten."
Christus moet de bron, de kracht, de blijdschap,
het doel van ons leven geworden zijn. Uit en
door Hem moeten wij met de oprechten voor
Hem hebben leeren leven. Alleen, waar het
dit werd, daar zal ook ons sterven winste zijn.
Lezer, hoedanig is uw leven? Leeft gij nog
uw eigen leven Die vraag heeft beteekenis.
Met de beantwoording van die vraag staat
in verband, hoedanig uw sterven zijn zal, zoo
genade het niet verhoedt. Poog niet te ont
kennen, dat er znlk een verhand tusschen le
ven en sterven is. Weinig zou het u baten.
Het zon u kunnen schade aanbrengen.
Neen, beken veelmeer, dat niemands leven
en dus ook niet het uwe van nature Christus is.
Wij leven allen ons eigen leven, zoo schuldig
en ellendig. Dat leven moeten wij leeren ver
liezen. Christus moet in ons leven, dan zullen
wij voor Christus beginnen te leven en het
sterven straks is altijd gewin.
Christus is ons leven. Voor dat „Christus"
laat zich niets in de plaats zetten. Geen deugd
hoe schoon geen gerechtigheid, hoe blinkend.
Geen leven van boetedoening, van kruis en
druk. Christus' plaats is door niemand en
niets in te nemen. De dood wijkt voor geen
ander. Alleen Christus, die dood geweest is
en leeft, herschept eeuwige schade in eeuwige
winst.
Gelukkig wie alles heeft leeren wegwerpen,
wat geen Christus is. Wiens levensbron, kracht
en vreugde Christus alleen is, en di e daarom
dan ook Christus tot zijn levensdoel heeft.
Voor wie deze levens- en stervensbeschou-
wing des apostels dan nog vreemd is, hij zoeke
in den dag der zaligheid die winst nog te
behalen, door dezelve ootmoedig te begeeren
uit genade om Christus' wille. Niemand wan
hope. Laten uwe zaken nog zoo berooid zijn,
er is uitkomst. Zie het in den man. die dit
getuigenis heeft afgelegd.
Behoudenis voor het leven, dat tot hiertoe
verloren was, kondigen wij u aan. Waarlijk,
het zijn geen zondaren in schijn, maar
wier schuld met de stukken kan bewezen
worden, die God in Christus behoudt.
Hoe weinig gelijken de ware Christenen in
dit opzicht op Paulus. Welk een afstand tus
schen hem en ons, al is ook in beginsel
Christus ons leven geworden. Hoe weinig
wordt het beoefendChristus onze levensbron,
kracht, vreugd en einde. Het is een bewijs,
dat Christus slechts een zwakke gestalte in
ons gekregen heeft, of dat wij, indien het
eenmaal beter met ons stond, wjj nu verre
van Hem verwijderd zijn, dat wij- Hem ont
wend zijn. En hoe goed zou het wezen, dat
ons die ongestalten tot een last en smart wer
den, dat ons het leven buiten Christus on
dragelijk werd, en wij, ziende onze afwijkingen,
wederkeerden, opdat Hij weder een gestalte
in ons kreeg.
Van dit inwendig leven der ware geloofs
gemeenschap met Christus gaat alles uit. Zon
der vernieuwde herstelling m zijne gemeen
schap door het geloof blijft al ons leven dor
en onvruchtbaar, onheilig en zonder blijdschap.
Dat is de wil van onzen God en Zaligmaker
niet. Hij wil, dat zij die Hem behooren, be
lijden en beleven Christus is ons leven. Strekke
zich daarheen ons verlangen uit, dan zal ook
ons sterven gewin zijn.
N. D.
VARIA.
Gemengde huwelijken.
De Utrechtsche Kerkbode bevatte onlangs
de mededeeling van een rapport en tevens een
Besluit van den Kerkeraad van Utrecht in
deze zaak.
Wij laten hieronder genoemd rapport volgen.
Geruimen tijd geleden stelde een der
B.B. Ouderlingen in den Kerkeraad aan de
ordehet stellen van een vasten regel voor de
kerkelijke bevestiging van „gemengde" huwe
lijken.
Door overmaat van arbeid in de vergaderingen
kon de Kerkeraad eerst kort geleden dit voor
stel in behandeling nemen.
ZIIUVSCX
KERKBLAD.