Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie vanDs. L. BOÜMA, Os. J. HULSEBOS en Ds. A. LITT0QIJ.
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 21 Anglist us 1903.
No. 8.
abonnementsprijs
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
Dilgever
TOOIJ Az.
UIT HET jWOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
Drukke
A. D. LI'
MIDD
op
ZONDAG 23 AUGUSTUS 1903.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthüiskerk 9i/j en 2 uur ds. W. Doorn
van 'sGravenhage
Hofpleinkerk 91/2, 2 en 6 uur dhr P. Koster
van Appelscha
VLISSINGEN.
Noorderkerk 91/2 en 2 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 en 5^/2 uur ds. Hulsebos
Catech. Zondag 5.
In beide beurten coll. voor Hulpbeh Kerken.
Arnemuiden 9y2 en 2 uur ds. J. Boeiienga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/0 en 2 uur dhr. Schippers
Theol. Stud.
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
Sr. Laurens 91/2 uur Lezen eener Leerrede
2 uur dr. L. H. Wagenaar
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 uur ds. M. F. Visser
2 uur Lezen eener Leerr.
Serooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Souburg 9 uur Lezen eener Leerrede
LBURG.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
Biezelinge 91/2 en 2
6 uur
Borssele 9i/a en 2 u
Goes 9i/2 en 5i/2 uur
2 uur
's Gravenpolder 91/11
Heinkenszand 9 en 2
Ierseke 9i/2 2 en 5i/2
Kruiningen 9 en 2 u
Nieuwdorp 91/4 uur
2 uur
Wolf aartsdijk 9 en
ir ds. N. G. Kerssies
Lez. eener Leerr.
ds. R. J. v. d. Veen
Lez. eener Leerr.
ds. J. H. Donner Jr.
.51/2 uLez. eener Leerr.
ur ds. D. Hoek
ur ds. J. Koppe
ds. H. W. Laman.
ds. J. H. Donner Jr
Lezen eener Leerrede
2 u ds. H. Elffers,
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 u.
Axf-t. B 9 en 2 uur
Oostburg 9*/2 en 2 ui
Schoondijke 9 en 2 ul
2 uur
Veere 9i/2 en 2 uur
Vrouwepolder 9 en 2 uur
ds M. F. Visser
ds. A. Dekkers
Afscheidsrede
ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9V2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9Vi en 5 uur ds. G. de Jager
Colijnsplaat 91/2 en 56 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lez. eener Leerr.
Haamstede 9j/i en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. BaaQ.
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Emer. pred.
Oosterland 9V2 en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 9i/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur dhr J. F. Hulsterjn
van Goes
Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H. Esselink.
Zonnemaire 9*/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. Lez. eener Leerr.
Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Koojj
Krabbendijke 9 en IV2 uur ds. J. de Koning
5V2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 91/2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9!/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van D$k
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 9i/2,2 en 51/2 uur ds. J. Ade Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 uur ds. A. Voogel
van Waar der
Bed. H. Av.
ds J. M. Mulder
\n 's Hertogenbosch
ds. R. v. d. Kamp
ds. K. Veen
ds. H. de Bruijn
Van Oud Loosdrecht
Terneuzen 9 en 2 uuj ds. J. v. d. Berg
Zaamslag A 9 en 2 Auds. .T. Tholen
Zaamslag B 9 en 2 uuriezen eenerLeerrede
GerelormêërdêSëmeente
Terneuzen 9, 2 en &i/2 pr ds. L. Boone
PAULUS' GETUIGEIS AANGAANDE
ZIJN LEVEN STERVEN.
Want hetlleven is my Christus
en het sterva mij gewin.
III Filipp. 1 21.
Niet alleen door Pau 5' leven maar ook door
zyn sterven zal Christin /orden grootgemaakt.
pioedige verzekering,
heeft: „het leven is
ook-het sterven is
Immers met dezelfde b
waarmede hij verklaar
mij Christus" getuigt h
mij gewin
Waarlijk, die uitspraa
dan „het leven is mij
spreekt geen man, die c
verrast ons nog meer
hristus." Hier toch
kt aan den dood in
zijne gewone gedaanteJEn dan reeds moet
dit woord ons verbazen,
tuigt, dan denkt hij as
smartelijken doodden /reeden marteldood
om Christus' wil. Hier s
wiens hoofd het zwaard
hangt. En zulk een s'
een gewin. Hoe hebbe
verstaan
Voor wien zal zijn ste
Paulus zelf? Niet dit
Er staat: „te sterven is
„mij" is door de vertaler ;usschengevoegd.
Paulus verkondigt dus iet dit woord aller
eerst, dat zijn sterven g(
zaak van Christus. De
achtten zijn gevangensc
zijn dood tot schade van
Maar als hij dit ge-
een gewelddadigen,
ekt een man, boven
,n den scherprechter
/en heet Paulus nu
/ij die uitspraak te
!H gewin zijn Voor
idoelt hij allereerst,
win". Het woorcfje
n zou zyn voor de
loovigen te Filippi
en bovenal straks
hristus' zaak. Maar
neen, zijn sterven zal ge zyn leven bevor
derlijk zijn aan Christus
staan dit. De vrijmoedigh
waarmede Paulus zyn Ie'
afleggen, zou ten goede
rijk. Als Panlus op het
zon worden geofferd, dan
goddelijkheid van het C
daaruit blijken en bewe
marteldood zou dus Christu
aam. En wij ver
en blijmoedigheid,
zou overgeven en
men aan Christus'
aar der martelaren
>u de waarheid en
stendom kennelijk
1 worden. In zijn
erheerlykt worden.
Maar aan dit gewin voor de zaak van Christus
verbindt hij ook zijn eigen gewin. En dus
lezen wij ookhet sterven is mij gewin. Maar
hoe kan het sterven door u, Paulus, gewin
worden geheeten Sterven, het oordeel des
doods te ondergaan, is er grooter schade, tegen-
natuurlijker straf voor den naar Gods beeld
geschapen mensch, bestemd om naar lichaam
en ziel eeuwig te leven? Blijft de dood zelfs
voor den geloovige nog niet altijd een be
schamende en huiveringwekkende vijand Zeker,
Panlus stemt u toeDe dood als straf der
zonde is geen gewin. Al is zyn leven Christus,
ook voor Paulus blyft de dood tegennatuurlijk.
Immers hij verklaart (2 Cor. 536) liever
overkleed dan owfldeed te worden. Bovendien
zijn er voor hem nog banden te verscheuren.
Hy heeft er nog, ter wille van wie hij begeert
in 't vleesch te blijven. En onder die niet
't minst zyn geliefde gemeente te Filippi.
Maar hij acht het sterven gewin te zyn,
omdat de" dood "hem tan veel' kwaau verlost
en nog oneindig meer goeds aanbrengt. Het
sterven is hem gewin, omdat hij weet, wat hij
zal afleggen en wat hem bij Christus bereid is.
Van veel en velerlei kwaad zal de dood hem
verlossen. Van arbeid en waken, van lijden
en stryden, van vreeze en ontbering. Wat
had hij toch doorgeleefd, sedert hij in het
evangelie geroepen werd. Meer dan van iemand
anders was zyn leven een gestadige dood. „Ik
sterf," zegt hij, „alle dagen." Van dat alles,
ook van banden, die hem kluisterden, toen hij
dit schreef, zon de dood hem verlossen, voor
altyd er van bevrijden. Voeg hierbij de kracht
der zonde, die nog in zijne leden woeddedie
wet in zijne leden, die streed tegen de wet
zijns gemoedsen die hem gevangen nam
onder de wet der zondehoor hem klagelijk
uitroepen: „Ik ellendig mensch! wie zal my
vèrlossen uit het lichaam dezes doods?" Ver
geet niet aan welke verzoekingen en strijd
van het ryk der duisternis hij steeds bloot
stonden van dit alles zon de dood hem ko
men verlossende dood, de laatste vijand zou
voor hem een bevrijder zijn door hem zou
hij van alle kwaad outheven worden.
Maar niet alleen is de dood hem gewin, om
wat hij Paulus ontneemt, maar ook om wat hy
hem schenkt. Wat ontvangt Paulus dan bij den
dood daarvoor tèrng? Zalige rust! Het goed,
dat hem in het sterven zon worden aange
bracht, spreekt hij uit in deze enkele woor
den „hi/) Chrütus te zijn." Die heerlijkheid zou
hij ingaan bij den dood.
„Bij Christus te zijn" dat is voor hem de
heerlijkheid en zaligheid, waarop hij hoopt
en waar de dood hem toe voeren zal. Een
heerlijkheid met niets te vergelijken. „Dat is,"
zegt hij, „verre het beste." In de onmiddelijke
tegenwoordigheid van Christus te zijn, Hem
niet meer door het geloof, in de verte, duister
te zien, maar Hem onmiddelyk van nabij, met
volkomen klaarheid te aanschouwen. Niet
meer ten deele te kennen, maar te kennen,
gelijk ook hij gekend was en in te zien in
al de schatten die in Christus zyn.
„By Christus te zijn", en daarom Hem ge
lijk te zijn, volmaakt te wezen, van de laat
ste smet der zonde gereinigd, Hem zonder
zonden te dienen in zijnen tempel. In dien
dienst geen tegenstand, belemmering, ver-
ZEEOWSCH
RKHL
D.