Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie van: Ds. L. BOUMA, Ds. J. HULSEBOS en Os. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag 14 Augustus 1903.
No. 7.
Drukker-öityever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 3—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 16 AUGUSTUS 1903.
Glasse Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 91/* en 6 uur ds. A. Littooy
2 uur Lezen eener Leerrede
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. T. Oegema
van Hoogeveen.
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9!/2 2 en 6 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 9^/2 en 51/2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 4.
Abnemuiden 9en 2 uur ds. J. Boeyenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Grijpskerke 9 en 2 uur dhr. Goedbloed
Theol. Cand.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur Lez eener Leerr.
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds C. Groot
van Giesen Nieuwkerk.
Veere 9I-/2 en 2 uur ds. A. Dekkers
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9'/2 en 2 u. ds. L. Bouma
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9Vj en 5 uur ds. G. de Jager
CoLiJNSPLAAT 9i/2 en 5S uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lez. eener Leerr.
Haamstede 9*/i en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. BaaQ.
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Emer. pred.
Oosterland 9V2 en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 94/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9 2, en 51/2 uur Lez. eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H Easelink.
Zonnemaire 9 */2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 96 en 2 u. ds. Joh. Langen
van Gouda.
Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Koof)
Krabbenduke 9 en 11/2 uur ds. J. de Koning
5>/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9^2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 9i/2) 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 91/2)2 en 5i/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en U/2 uur ds. G. Eekkert
van Ostende
ds. N. G. Kerssies
Lez. eener Leerr.
Lez. eener Leerr.
dhr. A. Taal
Theol. Stud
's Gravenpolder 91 2,51/2 u Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
Ierseke 91/2 2 en 5i/2 uur ds. J. Koppe
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Raman.
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J.
WoLFAARTSDiJK 9 en l1/2 u ds. H. Elners.
Biezelinge 9i/2 en 2 uur
6 uur
Borssele 9 en 2 uur
Goes 91/2, 2 en 51/2 uur
Classe
Axel A 9 en 2 u.
Axel B 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamrt.au B 9 en 2 uur
Axel.
dhr. H. H Binnema
Theol. Cand.
ds. R. v. d. Kamp
Lezen eener Leerrede
Lezen eener Leerr
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eenerLeerrede
Volgens ontvangen opgaaf van ds. L. Boone
is de dienst in de Gereformeerde Gemeenten te
Terneuzen 9, 2 §n uur Lez. eener Leerr.
Riiuw Beierland 9, 2 en 6 uur ds. L Boone
Bed. H. Av.
PAULUS' GETUIGENIS AANGAANDE
ZIJN LEVEN EN STERVEN.
Want het leven is mij Christus
en het «tervv gewin.
Lï. Filipp. 1 21.
Wij zagen wat Paulus aanleiding gaf om
dit getuigenis af te leggen.
Thans komen wy aan den inhoud van dit
getuigenis. En dan wel allereerst wat het
leven betreft: „het leven is mij Christus".
Als de apostel zegt„het leven is mij Christus"
dan bedoelt hy daarmede zijn leven in het
vleesch. Het woord dat hier tegenover sterven
dan ook staat. Dat leven nu hier op aarde, hij
getuigt: het is eenig en geheel aan Christus,
aan de verheerlijking van zyn naam en de
uitbreiding van zyn koninkrijk gewijd. De
apostel leeft dus niet voor zich, noch voor
iemand of iets anders op aarde dan voor Christus.
Dat leven behoort onverdeeld Christus toe.
Welk een verheven levensbeschouwing of
liever levenspractijk des apostels
Zij is waardig dat wij haar meer van naby
bezien.
Wy vragensinds wanneer en hoe is Paulus
er toe gebracht om zijn leven geheel aan Chris
tus te wijden V J
Leerde hij zyn leven zoo aan Christus wijden,
sinds hij tot onderscheid van jaren kwam en
hy als jongeling te Jeruzalem aan de voeten
van Gamaliel was gezeten'? Is het door het
onderricht van dien Leeraar der wet, dat hij
zijn leven geheel ging besteden in den dienst
van Christus? Kwam hij door dezen tot deze
verheven levenspractijk
Neen, niet sinds dien tijd, niet daar.
Wel onderscheidde hij zich toen reeds boven
velen van zijn geslacht en leeftijd. Wel leefde
hij toen naar de bescheidenste secte van den
godsdienst. Maar toen was het nog zijn levens
practijk: „te leven is mij tegen Christus te
zijn". Toen wijdde hij zijn leven aan de be
strijding van Christus. Toen wilde hij zijn leven
wel ten offer brengen, indien de naam van
Christus maar werd uitgeroeid van de aarde.
Maar hoe is Paulus dan tot deze levenspractijk
gebracht, die zoo in strijd is met zijn bestaan
en vroegere levensbeschouwing? Hoe kan hy
nu zijn leven geheel wijden aan hetgeen hij
eertijds verachtte?
Binds die onvergetelijke, voor ons allen be
kende ure, toen hij door Christus zelf werd
staande gehouden. Sinds die ure, toen hem op
Damascus' weg een licht boven het licht der
zon bestraalde en de stem van den verhoogden
Middelaar hem in de ooren klonk en tot zijn
hart doordrong: „Sanl, Saul, wat vervolgt gy
Mij?"
Toen is Paulus tot deze levenspractijk gebracht.
Immers op eigen oogenblik bad hij „Heere,
wat wilt Gij dat ik doen zal" Christus stortte
toen zijn leven door zijn Geest in Paulus'
ziel uiti en 1111 kan en wil Paulus voor Christus
leven. Het leven is hem nu Christus gewijd.
Christus heeft zijn leven in Paulus uitgestort.
Christus is dus de bron en grond van zijn leven.
Wij leven allen in Hem door wien alle dingen
geschapen zijn maar iets anders is het te leven
uit en door Christus den Middelaar, het hoofd
der nieuwe schepping. De geloovigen toch zijn
nieuwe schepselen, geschapen in Christus Jezus.
Zij leven ook in het vleesch het leven van
Gods Zoon die hen liefgehad heeft en in den
dood hun Levensvorst geworden is. Dat leven,
Paulus eertijds vreemd, leefde hij nu. Gods
Zoon was in hem geopenbaard. Hij leefde nu
niet meer, maai- Christus leefde in hem'.
Christus is daarom nu ook zyn levens kracht
en sterkte.
Wat hy leefde, leefde hij door Christus, gelyk
de rank door den wijnstok gedragen en gevoed
wordt, alzoo hy door Christus. Hoeveel hij
behoefde voor dat rijke en veelbewogene, ver
drukte en geplaagde veel eischende en bedrij
vige leven, naar lichaam en geest, dat alles
vond hij als mensch en zondaar, als christen
en apostel in Jezus Christus die zyne levens
sterkte was. Christus' genade was hem onder
alle zwakheid genoeg, diens kracht werd in
zijne zwakheid steeds volbracht. Nooit had het
hem ontbroken aan eenige genade.
Daarom was Christus ook de blijdschap en
vreugde van zijn leven.
Eertijds zocht hij zyne levensvreugde in
wetenschap, kennis, eigengerechtigheid. Dat
alles was zijn vreugd en roem. Daarvoor had
hij alles veil. Sinds Christus echter in hem
geopenbaard werd leerde hij in Hem zijn vreugde
zoeken en vinden om het andere schade en
drek te achten.
Nu kende hij maar een gelukChristus te
bezitten, in zijne gerechtigheid gevonden te
worden, met zijne wijsheid begiftigd, met zyne
heiligheid bekleed, door zijne verlossing be
houden te worden.
Daarin verheugt Paulus zich met eene heer
lijke en onuitsprekelijke blijdschap. In een
woord: Christus leeft in Paulus, en daarom
kan Paulus nu voor Christus leven en zeggen
„het leven is mij Christus" d. w. z. Christus
is het doel, het einde van mijn leven.
Zou er wel een zoo naar waarheid kunnen
getuigen dat Christus het doel, het einde van
zijn leven was, als Paulus in dit woord?
Voor Christus die hem alles werd, is hij nu
ook alles geworden.
Weleer zocht hij niets dan zichzelven. Hij
kende met zijn denken en willen, spreken en
handelen geen ander oogmerk dan de verheer
lijking van zijn Ik als elk ander onwederge-
boren mensch.
Thans heeft zijn leven een andere richting,
een ander en hooger doelChristus te behagen.
Jezus te verheerlijken, Hem groot te maken,
zijn Naam te belijden en te verkondigen is
nu zijn eenig levensdoel.
„Het leven is mij Christus".
I
ZEEÜWSCH
KERK BL AD.