Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie YanOs. L. BOOMi, Ds. J. HULSEBOS en Ds. i. UTTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag 7 Anglist us 1903.
No. 6.
Drukker-Bitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. UTTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS OER ADYERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
r regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 9 AUGUSTUS 1903
Glasse Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9i/, en 2 uur ds. A. Littooij
Hofpleinkerk 91/2, 2 en 6 uur ds. v. d. V ies
van Qttoland.
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9» A 2 en 6 uur ds. B. Veens tra
N. Middelkerk 91/2 en 5i/2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 3.
In beide beurtenCollecte voor Emeriti
predikanten, weduwen en weezen.
Arnemuiden 91/, en 2 uur ds. J. Boeyenga
Djmburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur dhr. H. C. Rutgers.
Theol. ötuó.
Gbijpskerke 9 en 2 uur ds. D. Pol van Heer-
jansdam.
Koüdekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. J. Meulink van
Poortvliet.
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Sebooskebke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur ds. A. Dekkers
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9j/2 en 2 u. ds. H. Meulink.
av. 6 uur ds. J. Meulink van
Poortvliet.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling
Bbuinisse 91/, en 5 uur ds. G. de Jager
Colunsplaat 9i/g en 58 uur ds. F. Staal
Geerbdijk 9 2 en 5i/g u Lez. eener Leerr.
Haamstede 91/* en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. BaaQ.
Nieuwerkerk 9, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Oosterland 9V2 en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 91/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9 2, en 51/2 uur Lez. eener Leerr.
ZiERrKZEE 10 en 6 uur, ds G. vv. H Esselink.
Zonnemaire 9'/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2u. Prof. M. Noordtzij
Bergen op Zoom 95 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooi)
Rrabbendijke 9 en 1 */2 uur ds. J. de Koning
5'/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 91'2, 2 en 6 uur Lez, eener Leerr.
Rilland Bath 9!/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
Tholen A 9i/2) 2 en 6 uur ds. W. T. van Dflk
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer yi/2,2 en 51/2 uui ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 uur Lez. eener Leerr.
Biezelinge 91/2, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Borssele 9 en 2 uur Laz. eener Leerr.
Goes 91/2 en 2 uur ds. R. J. van der Veen
6 uur Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 9i/„ 2, 51/2 u Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
Ierseke 91/2 2 en 5i/2 uur ds. J. Koppe
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Raman.
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J. H.DonnerJr
Wolfaartsdijk 9 en li/2 u ds. H. Elffers.
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 u. I ds. Dalhuizen
van Nibuwerkerk a/d IJsel
Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp
Oostburg 9i/2 en 2 uur ds. G. SQbesma van
Marrum.
ScHooNDiJKi: 9 en 2 uur Lezen eener Leerr
Terneuzen 9 en 2 uur ds. J. Westerhuis
van Groningen
Zaamslag A 9 en .2 uur ds J. M. Mulder van
's Hertogenbosch
Zaamslag B 9 en 2 uur Lefcen eener Leerrede
PAULUS' GETUIGE' 18 AANGAANDE
ZIJN LEVEN v:.y STERVEN.
Want het leven is mij Christus
en het sterven mij gewin.
Filipp. 1 21.
I.
Er is een onverbreekbaar verband tusschen
het leven en sterven van een mensch. Hoeda-
nig wij toch in ons leven tegenover God
stonden, zoo zal God eenmaal na den dood
tegenover ons staan. En daarom, hoedanig is
ons leven? dat mag wel boven alles de
vraag zijn die ons bezig houdt.
Hoedanig is ons leven?
Worden onze tyd en krachten, beide ons
door God geschonken, in den rechten dienst
besteed Tot eer en verheerlijking van Hem,
die ze ons verleende?
Of worden beide versleten in den dienst
der zonde, hetzy dan openbaar of bedektelijk
Hem tot oneer en smaad
Het einde zal dienovereenkomstig zijn. Im
mers zoo wat de mensch zaait, dat zal hij ook
maaien. Paulus kon van zyn leven getuigen
„het is mij Christus." Nu zou het sterven
hem ook niet brengen in den tweeden dood,
maar bij dezen Christus om Hem, dien hy in
zijn leven gediend had, dan eeuwig en vol
maakt te verheerlijken.
Toen Paulus dit getuigenis aflegde, bevond
hij zich in gevangenschap te Rome. En dat lij
den werd verzwaard, doordien hij niet wist,
wanneer en hoe het einde van zijn gevangen
schap zijn zon. Het is hem onbekend of men
hem na langdurige gevangenschap zal vry
laten of dat Ipj als een dïankoffer zal wor
den geofferd op'het altaar der martelaren. In
deze is de toekomst voor hem gesluierd en
reikt zijn blik geen voetstap ver.
Maar nochtans al weet deze gevangene niet
of men hem straks zal vrij -laten of ter dood
brengen, hij is kalm en rustig, ja vol blijd
schap en hope.
Lees dezen zendbrief maar. Men kan moei
lijk gelooven dat hij in de gevangenis geschre
ven is, indien het daar niet met zoovele woor
den stond.
De inhoud en toon van dit schrijven wordt
door geen enkele klacht gestoord. Hij zoekt
als gevangene in dat schrijven uw medelijden
niet te wekken. Neen, hij schrijft als een, die
door allen in zijn banden moet benijd worden.
Waarlijk, gij kunt dezen brief van den gevan
gen apostel wel aan een bruiloftsmaal of
feest-disch lezen, zonder dat ook maar een
oogenblik de ware feestvreugde wordt «re
stoord.
Maar gij zegt, vanwaar toch die blijmoedige
en gelukkige gezindheid des apostels spijt
handen en doodsgevaar? Hoe is dat bij hem
te verklaren?
Het antwoord hierop is gemakkelyk te ge
ven. Paulus was bereid. Blijmoedig kon
hij getuigen„het leven is mij Christus, en
het sterven mij gewin."
Bij een blik op dit korte maar treffend en
kernachtig woord des apostels, vragen wij
allereerst wat gaf Paulus aanleiding om dit
getuigenis aangaande zijn leven en sterven af
te leggen?
Het verband waarin dit woord voorkomt
geeft ong die duidelijk aan.
De gemeente te Philippi, die Paulus dier
baar was en die wedérkeerig Paulus zeer
beminde, was bevreesd dat de gevangenschap
van Paulus te Rome voor het Evangelie van
groot nadeel zyn zou.
Maar de apostel stelt haar gerust. Hij ver
zekert haar, dat zijn gevangenschap veeleer
tot voordeel dan tot schade van het Evange-
is. Hij zegt m vs. 12: „en ik wil dat gij
weet, broeders, dat hetgeen aan my geschied
is meer tot bevordering van het Evangelie
gekomen is. Immers nu zijn mijne banden
in JAi - 8 °Penbaar geworden in het gansehe
rechthuis en aan alle anderen. En voorts het
meerendeel der broederen heeft door mijne
banden vertrouwen gekregen en durft het
Woord overvloediger onbevreesd spreken
Verontrust u met. Het Evangelie lijdt geen
schade door mijn gevangenschap. Miine ver
antwoording m het rechthuis is dermate geze
gend, dat met alleen velen werden overtuigd
Wd onseh,J?d ™ar ook van de waar
heid des Evangelies en de broederen in den
Heere zpn door mijne banden aangemoedigd
om nu overvloediger onbevreesd te spreken
Het is waar zoo gaat de apostel voort, er
zij li velen die Christus prediken door nijd en
twist meenende aan mijne banden verdruk
king toe te brengen.
Maar zijt hierover niet bezorgd. Wat mii
ffrll' ™r 'ie w®tensehap: .dat mij
dit ter zaligheid gedijen zal door uw gebed en
toebrenging des Beegtes door Jezus Christus."
UoK dit zal medewerken ten goede noff. Welke
aanslagen de vijanden ook mogen doen liet
is mijne ernstige verwachting en hoop - ik zal
totW 1wordeu- Het zal alles
PWf, Hods Koninkrijk verstrekken.
Christus zal altijd in mijn lichaam worden
door den^dbod. d°°r leVPU'
Moet ik in den kerker blijven of zal ik uit
denzelve worden verlost, dan zal Christus in
myn leven worden grootgemaakt.
Ik wensch Hem te dienen. En is Gods wil
Z°°dat leer met mijn
bloed zal moeten verzegelen, dan zal Christus
m mijn dood worden grootgemaakt, wanneer
Mn't eef dra?koffer °P het altaar der mar
telaren zal worden geofferd.
.i*006!*10/ ook zij' £eineente van Filippi
de zaak des Evangelies zal er nooit bij lijden.'
ZHDVSCH
KERKBLAD.