2e BLAD
PUROL er op!
Walcheren's Bazuin
DRUKKERIJ H, WEGELING
WEGE LING'S NIEUWSBLAD VAN 17 DECEMBER 1926
flHKS!
De Zeeland-booten naar Harwich. Naar men ons
uit Vlissingen meldt, zullen met ingang van 1 Januari
a.s. de booten der Stoomvaart-Maatschappij „Zeeland"
niet meer van Vlissingen naar Folkestone, doch naar
Harwich varen. De afstand te water blijft hetzelfde en
ook de treinreis Harwich—Londen is gelijk aan die van
Folkestone naar Londen.
Dit bericht kwam verleden week plots, als uit de lucht
gevallen. Menig woord wordt er over gewisseld en het
is geen wonder, dat onze bazuin ditmaal met dit nieuws
aanvangt, want het groote nieuws Yoor Vlissingen is
zeker wel, wat de hoefijzercorrespondent van het „Hand."
noemt: „Het begin van het einde". Onder dit opschrift
schrijft hijDe reeds vroeger in Vlissingen gevreesde
verplaatsing van het Engelsche eindpunt der „Zeeland"*
lijn- naar Harwich is zooals men heeft kunnen lezen,
thans plotseling beslist Ditmaal is het plan zoo keurig
stil gehouden, dat er geen haan naar gekraaid heeften
er dus geen oppositie kan worden gewekt. Het gevaar
dat er altijd voor het voortbestaan der „Zeeland'Mijn
heeft gedreigd, sedert de fusie der Nederlandsche Spoor
wegen en het intreden der firma Müller 8; Co, in de
leiding der lijn, doemt opnieuw op. Want ten eerste
verliest nu de „Zeeland'Mijn haar voornaamste voorsprong
op de Harwich-route, n.l. dat zij de eenige Nederlandsche
Kanaal-route was, d.w.z. een veel korteren tijd in volle
zee en dus veel rustiger voer. En ten tweede staat het
bij ons vast, gezien de geringe sympathie (om het zacht
te zeggen) welke de spoorwegdirectie sedert de fusie
heeft getoond voor de Zeeland-route en het gemis aan
belang, dat Müller Co. bij Vlissingen. als uitgangspunt
hebben, dat óok de verlegging van het Nederlandsche
eindpunt (naar Rotterdam) slechts een kwestie van tijd
is. Voor Vlissingen ware dit weinig minder dan een
ramp en voor de „Zeeland", die dan stellig wordt opgelost
in de Engelsche lijn het begin van het eind. Tegen
den kwaden wil van machthebbenden is op den duur
een nationale ondernemer niet bestand. „Aan de „N.R.Crt"
seint men uit LondenUit Folkestone wordt gemeld,
dat het bericht van het overbrengen van de Zeelandlijn
naar Harwich aldaar ontsteltenis heeft gewekt. De maat
schappij, Zeeland heeft door goedkoope excursies, die
de laatste jaren waren ingesteld, een groot aantal Neder
landers naar Folkestone gebracht, in 1925 zelfs 15.000.
De vertegenwoordiger der lijn te Folkestone zegt, dat
Het verzacht en geneest
als Engeland niet den ban had uitgesproken over den
Nederlandschen invoer van vee in Engeland en de maat
schappij het vervoer van dit vee had gehouden, de lijn
naar Folkestone niet zou zijn opgeheven. In 1925 zijn
59.000 ton varkensvleesch van Vlissingen naar de Lon-
densche markt vervoerd".
Na informatie van de VI. Crt., bij de directie der
Stoomvaart Mij Zeeland, of er eenige grond is voor de
conclusie van den hoefijzer corresp. van het „Hand."
over de verlegging van den lijn, heeft de directie aan
genoemd blad medegedeeld, dat er hoegenaamd geen
grond is, voor de door genoemde correspondent getrokken
conclussie. Het ware beter geweest, dat behoorlijke in
lichtingen waren ingewonnen, alvorens een d.g. mede-
deeling, welke groote ongerustheid kan veroorzaken, te
publiceeren. Men mag toch bij zulke gewichtige aange
legenheid, niet op vermoedens of veronderstellingen af
gaan, doch behoort zich te voren te vergewissen van
de absolute juistheid van dergelijke mededeelingen." De
reden die voor de verplaatsing wordt opgegeven is be
zuiniging. Te Harwich maakt de maatschappij „Zeeland"
gebruik van de installaties van de Hoek-van-Holland-lijn
der „Great Eastern Railway", waardoor een aanzienlijke
besparing in de exploitatiekosten kan worden verkregen.
Er is reeds eerder sprake geweest van deze verlegging,
doch om verschillende redenen werd hiertoe niet over
gegaan. Dat deze wijzigingen in de route thans haar
beslag heeft gekregen, is een direct gevolg \an het
Engelsche Invoerverbod op vleesch, waardoor ook de
„Zeeland"-lijn ernstig wordt getroffen. Werd een meer
economische werkwijze voordien reeds wenschelijk ge
oordeeld, thans werd zij gebiedend noodzakelijk geacht.
Overigens ondergaat de dienstregeling slechts geringe
wijzigingen. Terwijl de uren van vertrek en aankomst
te Vlissingen blijven, blijft ook het vertrekuur uit Lon
den (thans Liverpoolstreetstation 10 uur 's morgens)
ongewijzigd. Het uur van aankomst (eveneens aldaar)
is met een half uur vervroegd. De reizigers, die des
morgens uit Nederland vertrekken zullen al om 7.40 n.m.
te Londen aankomen, Wij hopen, dat deze verlegging
van den dienst compersatie moge geven voor het groot
verlies, dat geleden wordt door het stopzetten van het
vleeschvervoer. De vraag dringt zich op of deze ver
legging van de route naar Harwich ook nog andere
gevolgen met zich kan sleepen en vertrouwen dat daar
bij in de allereerste plaats op de belangen van onze
gemeente zal worden gelet -= zegt de VI. Crt. aan het
slot harer mededeeling omtrent deze zaak.
Naar de „N R. Ct." verneemt, ii de verlegging van den
dagdienst der Mi], „Zeeland" te Vlissingen van Folkestone
naar Harwich hierdoor veroorzaakt, dat de Mij. in verband
met het betrekkelijk geringe aantal passagiers, dat zij per
jaar tegenover dat van de Fransche en Belgische route
(750000) vervoerde (65000), nooit een goeden treindienst
van de Southern Railway kon krijgen. Men werd altijd
achtergesteld bij de belangen van de route Boulogne-
Folkestone. Toch is men op de meest vriendschappelijke
wfze va* de Souther* Raihray geseheWen.
Door de overeenkomst, die nu met de Hoek van Hol
land—Harwichlijn is gesloten, heeft de Mij. „Zeeland"
direct belang gekregen bij dezen nachtdienst. Het traject
Vlissingen—Harwich is even lang als dat van Hoek van
Holland naar Harwich.
Wat de uitstapjes betreft, waarvoor vele toeristen tot
nog toe van de lijn Vlissingen—Folkestone gebruik maak
ten, men meende aan de behoefte daaraan ook van Har
wich als uitgangspunt te kunnen tegemoet komen. Zelfs
bestaat het plan de biljetten voor uitstapjes nog uit te
breiden. Een voordeel daarbij zal zijn, dat, waar de Southern
Railway niet over hotel-accomodatie beschikte, dit wel het
geval is met de London en Northeastern Railway die hotels
heeft in verscheidene plaatsen in Engeland en Schotland
in Felixtouwe, York, Edinburgh enz. enz. Ook voor de
Schotsche Hooglanden zal men bij zifn biljet voor de boot
den hotelcoupon in ontvangst kunnen nemen. En bij de
London Northeastern Railway komen de beide vereenigde
lijnen op Harwich (de lijn Hoek van HollandHarwich
vervoert per jaar plm. 150000 passagiers) vanzelf in het
eerste gelid en niet zooals bij de Southern Railway in
het tweede.
Naar de „Tel." verneemt, zal in de op 18 December
a.s. te houden buitengewone algemeene vergadering van
aandeelhouders der Stoomvaart-Maatschappij „Zeeland"
een voorstel aan de orde komen tot herbenoeming der
firma Wm. H. Müller Co. tot directie.
NAMEN EN ADRESSEN
VAN ONZE AGENTEN
Visitekaarten en
Ondertrouwkaarten
BOVENSTAAND
MERK IS U EEN
WAARBORG
VOOR PRIMA
KWALITEIT EN
AFWERKING -
Te Middelburg sprak Pater van der Geest, zijne con
ferentie vervolgende, en aanknoopend bij het resultaat
der vorige. De mensch moet de opperheerschappij van
God erkennen en Hem gehoorzamen. Welke gevolgen
vloeien hieruit voort Men zal het leven dan niet kunnen
inrichten zooals Nietzsche, de Duitsche wijsgeer, dat
begreep, maar het ideaal moeten zoeken in het voor
beeld van den Christus. Daarnaar vormden zich alle
Heiligen der Katholieke Kerk en waren daardoor bewon
derenswaardige en gelukkige menschen. Niet zich uit
leven, zooals de wereld dat wil, maar zich beheerschen
en in onderwerping aan Gods Wet bestaat de grootheid
en het waarachtig geluk van den mensch. - Een lezing
op schoolgebied betrekking hebbend, werd Donderdag
gehouden door den heer Thijssen, die tot onderwerp had
gekozen „Het belang der arbeidersklasse bij goed onder
wijs." De groote zaal van het Concertgebouw was flink
bezet. Spr. begon met de verdediging van de stelling
De organisatie van het onderwijs moet zoo zijn ingericht
dat elk kind kan komen op de plaats, welke past bij
zijn aard, neigingen en capaciteiten. Zoo alleen wordt
men in zijn beroep, dat daarmee overeenkomt, gelukkig,
en trekt de maatschappij het meeste voordeel van al
zijn leden. Aanleg moet ontwikkeld worden. Speciale
opleiding aan vakscholen is dus noodig. De bovenbouw
moet dan sterk gedifferentieerd zijn. Voor de arbeiders
klasse is de leus geen voorschool, die opleidt tot H.B.S.
Een andre grief Is de groote bevolking der klassen
Elsch ia de achtjarige leertijd, daar dan paa de differen
tiatie getrokken kan worden op de juiste plaats, De juiste
grens vormt de tweede geboorte volgens Rousseau, op
14 a 15 jarigen leeftijd. In Duitschland is de arbeiders
ontwikkeling veel grooter, maar daar is ook de 8-jarige
school. Verder zegt de heer T. dat de arbeiders zich
niet bezorgd hoeven te maken, over H. B. S. en
dat doen de rijkeren wel, maar wel, dat zij hun kinderen,
daar ook zullen kunnen heenzenden. Ook bespreekt de
heer T. nog het beurzenstelsel, tegenwoordig meer rente
loos voorschot, het leerlingstelsel, dat kinderen niet na
hun dagwerk nog naar school moeten gaan, het Vervolg
onderwijs, dat bestaan moet zoolang er geen 8-jarigen
leerplicht is, het Voorbereidende onderwijs. Spr. had het
aan het slot zijner rede nog over de plaats, welke de
onderwijzers in de arbeidsbeweging innemen en eindigde
met een opmerking over de invoering van het Fransch
op de lagere school. Dienzelfden avond hield in het
Militair Tehuis de Verg. voor Bijz. Lager Onderwijs op
Geref. grondslag een druk bezochte ledenvergadering.
Na lezing van Rom. 12 deelde de voorzitter dhr, C D.
van Noppen mede, dat de Ouderavond vermoedelijk
in de. tweede helft van Januari zal plaats hebben. Dhr.
J. Fröberg, onderwijzer hield een inleiding over kinder
lectuur. Sprak eerst over lectuur in het algemeen en
daarna over kinderlectuur ïh het bijzonder. Veel lectuur
verschijnt er, ook veel vertaalde lectuur, maar er is
weinig vraag naar degelijke lectuur. Kenmerk van onze
oppervlakkigen tijd vindt men in de vraag naar opper
vlakkige lectuur. Spreker besprak wat, goede goede en
slechte boeken zijn. Vooral met het oog op de kinderen
moet men voorzichtig zijn. Gelukkig is de tijd der „brave
Hendrikken" voorbij, maar het opvoedend element mag
niet ontbreken. Voor de, rijpere jeugd is de prikkellectuur
het groote gevaar. In Duitschland werpt men daartegen
een dam op. Ouders en onderwijzers hebben in dezen
een schoone taak en groot is het nut der Chr. School
bibliotheken. Levendige discussie volgde op dit goede
referaat. Het Hoofd der School sloot met dankzegging.
Te St. Laurens hield de A.-R. Kiesvereeniging een
openbare vergadering, waar als spreker optrad de heer
S. Brandsma uit Middelburg. Spr. gaf een overzicht wat
door de A. R. in de loopende zittings periode van de
Prov. Staten is naar voren gebracht en wat kon worden
QOoU, per doos a 12 cachaU
lO N 1 w
bereikt. De nadruk werd gelegd op het groote belang
van de samenstelling der Prov. Staten in verband met
het kiezen der leden van Ged. Staten en van de Eerste
Kamer. Spr. eindigde met een opwekking alle krachten
in te spannen bij de a.s. verkiezingen. De afd. Vlissingen
van den Algem. Militairen Pensioenbond vergaderde in
de bovenzaal van de „Oude Vriendschap". De voorzitter
der afdeeling, dhr. Hillinga had bedankt als lid der af-
deeling en neemt afscheid van de afdeeling, waarvan
hij een der mede-oprichters is. Het speet hem te moeten
bedanken. De secretaris dankte den scheidende Voor
zitter, voor al wat hij deed voor de A. M. P. Een der
beste leden gaat de afdeeling verlaten. Moge de heer
H. nog den tijd beleven, dat hij vruchten zie, ook op
zijn arbeid en zai mogen deelen in verhoogd pensioen.
Nadat de heer H. de vergadering had verlaten, werd
de heer Mol tot bestuurslid gekozen. Bij rondvraag
werd de aandacht gevestigd op de slechte opkomst der
leden en men vraagt zich af, of zij hun belang dan niet
begrijpen, nu zij aan de vooravond staan van de behan
deling der oorlogsbegrooting in de Tweede Kamer, waarbij
tevens weer voor de oud-gepensioneerden zal worden
gesproken. Men moet elkaar steunen en op elkaar kunnen
vertrouwen. In het Schuttershof te Middelburg vergaderde
in buitengewone algemeene vergadering de Vereeniging
„Uit het Volk—Voor het Volk", Opnieuw moest konin
klijke goekeuring der Statuten worden aangevraagd. De
heeren J. A. Tavenier en mr. J. Adriaanse hadden een
ontwerp eenigzins gewijzigde Statuten gemaakt het
welk nog wat gewijzigd werd en toen met algemeene
stemmen werd vastgesteld. De goedkeuring kan nu ge
vraagd worden. Op de bovenzaal van de sociëteit St. joris
werd een tentoonstelling gehouden met zangwedstrijd.
Deze ging uit van de kanariekweekers vereeniging „Onze
Zangers" Naast de levende zangers heeft de heer J,
Lamain een collectie opgezette vogels en andere kleine
diertjes ingezonden Te Zoutelande sprak op uitnoodi-
ging van het bestuur der Landbouwvereeniging de,Heer
C. Stevens, Rijkslandbouwconsulent te Goes over'.Wei
landverzorging". Spr. zette op duidelijke wijze uiteen,
op welke manier men het weiland verzorgen kan, dat
men lette op goede afwatering, en op het uitspreiden
van mollen- en mesthoopen. Bij aanleg gebruike men
goede grassoorten, vooral geen hooizaden zoo uit de tas.
Ook besprak hij de bemesting der weiden en welke
kunstmest hiervoor het best past. Na de lezing werden
verschillende lantaarnplaatjes vertoond. Dhr.Visser dankte
den spr. voor het gehoorde en wat te zien gegeven werd.
Te Biggekerke hield de heer J. Versluys van Serooskerke
een lezing met het doel een geitenfokvereeniging op te
richten. Na bespreking gaven zich 24 personen op.
Helaas valt ons nog een reeks ongevallen te vermelden
Het rijden met een motor heeft in dezen tijd van het
jaar wel iets lastigs en gevaarlijks, met het oog op de
glibberige wegen, licht slipt het wiel, zooals een motor
rijder dat in Middelburg ondervond. Hij kwam uit de
richting Hooge Brug, reed de Stationsbrug op en daar
slipte zijn wiel, maakte een zwaai,sloeg om. Een bloedende
wond aan het gelaat was het gevolg. Door krachtig
remmen werd grooter ongeluk voorkomen, daar vlak
achter den motorrijder een autobus van de „Nieuwe On
derneming" aankwam. Voorzichtigheid is toch maar aan-
Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij
Brand- en Snij wonden, Ontvellingen
en allerlei Huidverwondingen
AagtekerkeJ. Sturm, No. 51.
Abeele: P. van Eijkeren, A 252.
Arnemuiden: Robert deNooijer,
Westdijkstraat B 65.
Biggekerke: A. Bimmel, A 73.
Ter Buttinge :|J. Boone, smederij.
Domburg; P, van Keulen,
Badstraat A 51.
Orijpskerke: M. de Oroot,
Karnemelkstraat 48.
KleverskerkeJ. Allaard, no. 10.
Koudekerke: N, Bosschaart,
Bij de Tram.
St.-Laureni: P. de Bree,
Noordweg A 73.
Meliskerke9. van Keulen, A 17.
Qostkapelle; M, de Rijke,
Waterstraat 10.
N. 81 St.-JooslandH. Keur, M 4.
Ritthem; L, Machielse,
Dorpsweg 29.
SerooskerkeJ. Schout wz., A 208.
O. W.-SouburgP. v. d. Velde,
Kanaalstraat B 159.
Veere: C. de Buck, Markt A 199.
VrouwepolderW. Duvekot, café.
Westkapelle; P. Huibregtse Dz.,
Arke 110.
't ZandMej. Wed. Leinse,
Winkelierster D 14e.
ZoutelandeJ, Verhage,
Noordstraat 114.
CatsC. J. de Waard, no, 43,
ColijnsplaatH. Koster,
Manufacturier.
Cortgene: J. Welleman,
Nieuwe Achterweg 138.
OeersdijkW. Scherp, C 76.
KamperlandI, Clement.
WissekerkeA, Visser.
's-Heer ArendskerkeH. Kosten,
Café Tol.
Baarland J. C. den Hollander B33
EllewoutsdijkP. J. Platschorre,
Nieuwstraat C 7.
's-HeerenhoekJacobus Nuiten,
Burgem. Timanweg 38.
HeinkenszandC. IJzerman Mz.
Platteweg.
WolfaartsdijkJ. Kloet, Papeweg.
Al onze Agenten zijn voorzien
van, een monsterboek van
U kunt bij hen te allen tijde te
recht, ook voor alle overige Druk
werken, en U is verzekerd prima
kwaliteit en afwerking te krijgen
tegen lage prijzen.
Noordstr, 44 Vlissingen Telef, 130