NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Advertenties in te zenden vóór WOENSDAG bij de administratis: kleine bagijnestraat no 173, telefoon 22 HULST
ii
u
A
Eon Wonder/yke
Golijkonis
AANLEGPLAATSEN WALSOORDEN—HANS-
WEERT.
Door het Comité tot behoud der aanlegplaatsen
Hansweert en Walsoorden is het volgende adres
aan de Provinciale Staten van Zeeland gericht:
„Op Uwe openbare vergadering van 12 De
cember 1933 is bij de algemeene beraadslaging
over de Begrooting 1934 door den heer G. J. L.
Goossens o.a. het woord gevoerd zie pag.'s
204 en 205 der notulen over de verbinding
van Üost-Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Ne
derland en is door dezen een lans gebroken voor
het plan om bij den eventueelen aanleg van in
loophavens voor de ferrybootdiensten Zuid-Beve-
land-Hontenisse deze inloophavens aan te bren
gen te of in de onmiddellijke nabijheid van Wal
soorden en aan de andere zijde de inham ten
Westen van Hansweert nabij de voormalige
scheepswerf „De Zeeland" te benutten. De heer
Goossens heeft daarbij een motie ingediend, waar
bij de Provinciale Staten de Regeering uhnoo-
digden te willen onderzoeken, of door uitdieping
en moderniseering, de gemeentehaven te Honte-
nisse en de inham te Hansweert westzijde nabij
ning te bouwen, de middenstand krijgt hiervan e y inningen naar den Perkpolder korter is dan van
gevoeligen klap en Walsoorden is een oord zo - lansweert of Kruiningen naar Walsoorden. Naar
der eenige importanie geworden. I WlJ berekenden is het verschil in afstand 1900
De Perkpolder vomit wel een van de meest a - meter. Het k011d ons echter niet juist voor, dat
gelegen uithoeken van de gemeente Honteniss (nien zich blind staart op dii verschil i,i afstand
iet aangetroffen en eeJ1,_»e 1 Zü,1dv'r rekening te houden niet het feit, dal het
v°ordeel aan dit verschil in afstand verbonden al
Zl'cr gering is, terwijl er direct en in lirect zelfs
nadoelen tegenover staan. Immers met een even
tueelen aanleg van een haven aan den Perkpolder t
staat in direct verband het aanleggen van een
Woningen worden er niet aangetroffen ei
verbinding met een eenigszins belangrijke kom
is er niet. Waar dit veer uiet te vergelijken is niet
de veeren op andere groote rivieren, immers het
autoverkeer hfer in geen deele de belangrijkste
plaats inneemt, doch treinreizigers, wielrijders, en
voetgangers van deze boot in grooten getale ge- geheel nieuwen weg van den Perkpolder naar den
voornoeftide werf in aanmerking zouden kunnen
worden gebracht voor het leggen van nieuwe in
loophavens voor dezen ferrybootdienst. Het lid
van Gedeputeerde Staten, de heer mr. R. M. van
Dusseldorp, hierop antwoordende pag. 219
en 220 der notulen heeft toegezegd, dat Ge
deputeerde Staten er natuurlijk ook op willen let
ten, dat zoo weinig mogelijk de belangen van de
gemeenten en van de bewoners van Zeeuwsch-
Vlaanderen, in het bijzonder van Walsoorden,
worden geschaad, terwijl ook het lid van Gede
puteerde Staten, mr. P. Dieleman, nog verklaarde
pag. 225 dat Gedeputeerde Staten alles
zullen doen, wat mogelijk is, om de bewoners van
Hansweert en Walsoorden zoo weinig mogelijk
nadeelen en schade te laten lijden van de nieuwe
verbinding, die daar komen moet, op welke uit
drukkelijke verklaringen de heer Goossens zijn
motie heeft ingetrokken.
Waar echter de geruchten, dat de inloophavens
niet te of nabij 'Walsoorden en niet ten Westen
v,an Hansweert juJJen woeden-gebouwd, doch op
den dïjkshoek van den Perkpolder en anderzijds
ten Zuiden van het dorp Krumingen, toenemen,
zoo gevoelen wij ons verplicht om ons tot Uw
College te wenden met het dringend verzoek bij
de Rijksregeering stappen te ondernemen om dit
onheil te bezweren en alsnog te bereiken, dat voor
alles technisch overwogen en becijferd wordt de
mogelijkheid om de bewuste inluophavens daar
aan te brengen, waar de heer Goossens ze ha.,
bedacht en door ons Comité steeds is voorge
staan, desnoods met deze wijziging, dat aan de
Zeeuwsch-Vlaamsche zijde de inloophaven niet
samenvalt met de gemeentehaven te Walsoorden,
doch ten Westen van Walsoorden in den Noord-
dijkpolder worde gegraven.
Het moge ons geoorloofd zijn om onze bezwa
ren tegen de plannen van'den Rijkswaterstaat nog
eens uit een te zetten:
Walsoorden is ^en handelsplaatsje 111 opkomst.
Verscheidene grootere en kleinere magazijnen zijn
daar in de laatste jaren gebouwd en veel bedrij
vigheid en vertier concentreert zich om den dienst
van de boot. De zakenmenschen, die oversteken,
kunnen voor hun vertrek nog hun zaken bespte-
ken, informeeren of goederen gearriveerd zijn, enz.
Wordt echter de aanlegplaats van dit veer naar
den Perkpolder overgebracht, dan is dit alles met
één slag geëindigd. Walsoorden wordt een dood
stil plaatsje, de zakenmenschen zullen liever een
ander centrum opzoeken, het personeel aan de
boot verbonden en dat in 'Walsoorden zijn eigen
womngen heeft, zal wegtrekken en trachten dich
ter in de omgeving van den Perkpolder een wo-
bruik maken, is het o.i. gewenscht, dat de aan-
legplaats gelegen is in of in de onmiddellijke na
bijheid van een bebouwde kom van eenig belang
en gunstig ten opzichte van de verdere verbin
dingswegen en middelen van vervoer. Het behoedt
geen betoog, dat dit met het aanbrengen van een
inloophaven in tien Perkpolder zeer zeker niet be
reikt wordt. Bij aankomst in den Perkpolder mist
men ieder contact met een bebouwde kom en
moet men, gaande in de richting Hulst, ongeveer
drie kwartier loopen, voor men de eerste beBouw-
de kom van belang 11.1. Kloosterzande heeft be
reikt.
Naast deze bezwaren van meer algemeenen
aard, zijn er ook diverse, verbonden aan het ui
voeren van den dienst, waarvan wij eenige der
meest in het oog springende willen aanstippen.
Bij steiken westen- of noorwesten wind zal 't
voorkomen, dat men een inloophaven in den Pc.In
polder niet dan met groote moeite zal kannen
binnenvaren. Vooral de nieuwe hoog gebouwde
boot zal dit naar onze rneening in sterke mate on
dervinden, terwijl momenteel het aanleggen aan
oen steiger te Walsoorden onder alle omstandig
heden zeer vlot verloopt. Wordt 1111 de inloophn-
ven in stede van aan den Pukpokler te Walsoor
den aangelegd, dan kan wanneer het invaren van
een aldaar gelegen inloophavcn met goed moge
lijk zou zijn, steeds worden gebruik gemaakt van
de in de onmiddellijke nabijheid gel-gen steigers.
Hetzelfde geldt voor ijsgang Door den invloed
van het zgn. „Schaar van Ossenisse pleegt zich
het drijfijs juist meest vast te zetten ter hoogte
van den Perkpolder, zoodat afgezien van de om
standigheden, dat een open inloophaven altijd
moeite van liet ijs zal ondervinden, dit zich daar
al heel sterk zal doen gelden. Daarentegen was
mcji b;j ^1..sterke» ijsgang, Uien wij in dc re-
jaren gekend hebben n.l. dien van 1929, te Wal
soorden nog altijd in staat minstens twee maal per
dag aan te leggen en af te varen. Ook hierom zal
provincialen weg 1 luis! -Walsoorden, welke weg
minstens 2,7 K.M. lan zal moeten zijn. Deze
weg zal de landen van verschillende hofsteden i
moeten breken, voorts over ef door twee dijken
been moeten vvo:den gelegd, zoodat liet geen be- j
toog behoeft, dat de aanleg van dezen weg, waar
van het terrein over de geheele lengte zal moeten
worden ontt 'gend, uiterst kostbaar zal zijn en
zulks, terwiji deze uitgaaf, gelijk aanstonds zal
worden betoogd, vrijwel geheel kan worden ver
meden.
Dc kort re duur van de reis te water brengt CI
geen voordeel, integendeel. De afstand van Wal- j]HMWverte-f^^
soorden naar het punt, waar de weg van den 1 J* MAERTENS WILKING.
Perkpolder-den weg Hulst—'Walsoorden zou !•"»-
reiken, bedraagt :t 0.7 K.M, zoodat de afstand j
Perkpolder - Kloosterzande 2 K.M. grooter is dan j wjjj ht.t voor de tram niet mogelijk zal zijn tege-
afstand Walsoorden—Kloosterzande. ten wielrij- llJkerlijll den diensl naar den Perkpolder en een
der mitsdien zal komende van Hansweert cener- goederendienst van en naar Walsoorden te on-
zijds 9 5 10 minuten korter varen, maar, rijdende ckrhoudcn.
naar Kloostyzande, 10 minuten langer fietsen, j <jp grond van het bovenstaande komen wij to:
zoodat voir uien cle winst in1 tijd nihil is. Voor een dc C01,cmSje> dal het plan Perkpolder naast de
voetganger, ue naar Kloosterzande loopt, is het|jjcr genoemde nadeelen practisch geen voordeel
nadeehg. Immers hij vaart J a 10 minuten korter, brengt boven een plan 0111 de inloophaven te Wal-
maar loopt 20 minuten langer. De meeste voet- soorden aan t. (gcn> Zü0als y l)elcend iSt Ugt
gangers die van de boot gebruik maken, zullen cr te Walsoorden een gemeentehaven. Wanneer
te of nabij Walsoorden wonen. Dat voor dezen jlet mogelijk is om deze door het Rijk zoo te
het verschil 111 afstand van hun woning naarde jdoen uilbreiden, dat daar ook de feiryboot kan
boot zeer groot gaat worden, behoeft geen toe- j jn|uopen> dan is de gemeente Huntenisse bereid
lichting meer. overweging te nemen deze haven aan het Rijk
De eenigen mitsdien, die van een kortoren duur öydoen en zouden daarmede niet alleen de
uü Het Engelsch van
JOSEPH HOCKING
71
We tasten volkomen in het duister, Mirry, ver
klaarde hij zijn dochter, toen ze op de Hall terug-
waren, we kunnen niets doen. Blijkbaar wil hij
niet dat wij ontdekken waar hij is, al stelt hij cr
prijs op ons te doen weten dat hij een eerlijk man
is en dat het hem goed gaat.
Hij leeft en denkt nog altijd aan ons, antwoord
de ze en er was een blik in haar oogen, die de
jonker niet geheel begreep. Maar hij meende wel
het te kunnen gissen
De jaren namen hun loop en niemand 111 de
omgeving van Dulverton Manor, en Donnithorne
Hall hoorde, na deze gebeurtenis, ooit meer iets
van Ralph Endellion. De jonker liet z'ch regel
matig couranten uit alle deelen van de wereld
zenden, maar in geen enkel ervan vond hij ook
maar een enkel maal zijn naam vermeld. Een dich
te sluier was over zijn persoon gevallen en slechts
wat de uitheemsch-uitziende man aan de Londen-
sche advocaten had verteld, lichte daar een lieel
Klein tipje van op. Maar veel was het niet.
v -- Zou dit plan geen uitvoering kunnen vinden,
voor dit zoo geringe en op een rit zoo bij- daa kan de ilüoophaven gemaakt worden aan de
gemakkelijk in te winnen tijdsve, hes een nQ(m»-vvest-2.nde van de kom Walsoorden, waar
iioote-^U'tgaa. gedaan worden er een o.i. zeer voldoende ruim te aanwezig is in
dus het zich in de nabijheid van de inloophavcn
bevinden van de steigers, een zeer groot gemak tie/e dienst uitstekend. O
zijn.
Ook bij mist is de nabijheid van steigers intter-
zouden kunnen winnen. Maar, vragen wij ons af,
moet
zonde
De aandacht moet ook besteed worden aan '^ddijk^ider. H'e?zaruntei%££
het groot aantal bootpassagiei3, die van de tiam j, ,nd 2jj„ v00r een/ge jaren door den toenma-
in de r.chting Hengstdijk, -Stoppeldijk en Zaam-
llag gebruik maken.
d 0,>vijF booten loopt mo- toTh^Wwëa'van ^eii'rljkstiavL
mentee! een tram 111 de richting Hengstdijk etc., Qük (oen was cje Noorduijkpolder voor den aan-
zoodat het personen- en goedereme, voei tot ie- j daarvan uitgekozen. Met den aanleg va
11 v J1 gen ingenieur-van den Rijkswaterstaat te Tejr-
Momenteel functjonneert neu2en, den heer Witteveen,' plannen zijn gemaakt
V ,v;j booten loopt 1110- lot j]et bouwen van een rfiksaaven te'Walsoorden.
van een
aard zeer gewenscht. Onder deze omstandigheid ders volle tevredenheid plaats heeft. Komt nu de inj00piiaven ajdaar zou men diverse voordeden
toch is de mogelijkheid ook te kunnen aanleggen inloophaven aan den Perkpolder, dan zal o.i eer- bereiken. In de eerste plaats vermijdt men den
aan een steiger aan open vaarwater bijzonder stens zeer de vraag zijn of tie trammaatschappij, gcbeei nieuwen aanleg van een, niet het minst
welkom in plaats van verplicht te zijn alleen ge- die lut in hoofdzaak van het goederenu-4 \o. r yUor de onteigeningen, zoo kostbaren verkeers-
bruik te maken van een inloophaven. Het is de moet hebben, bereid zal zijn naar den 1 eikpolcier van PerkpolJe. naar den weg Hulst
ervaring te Walsoorden, dat het, zelfs bij zeer een geheel nieuwe lijn te leggen. Wordt deze lijn Walsoorden. Men kan dan op den weg Hulst
zwaren mist, vrijwel steeds gelukt aan de stei
gers onmiddellijk aan te leggen. Lukt dit een heel
enkelen keer niet aanstonds, dan nog levert d't
niet het minste bezwaar op, daar men dan eenvou
dig voorbijvaart en daarna de steigers goed kan
bereiken. -Moet men daarentegen bij mist een
haventje in loopen en raakt men den koers kwijt,
dan zijn de gevolgen onmiddellijk veel ernstiger
en kan d't ongelukken en groote schade aan het
materiaal veroorzaken. Wij zijn er daarom dan
ook van overtuigd, dat, wanneer men een inloop-
haven aan den Perkpolder gaat aanleggen in
plaats van te of nabij Walsoorden, de dienst bij
minder goede weersgesteldheid zeer zeker niet
zoo regelmatig zal kunnen worden uitgevoerd,
als nu het geval js.
Naar wij vernamen wordt met liet graven van
een ljaven aan den Perkpolder beoogd liet ver
korten van den vaartijd. Het is onmiskenbaar
juist, dat de afstand van een punt ten zuiden van
niet gelegd, dan worden de passag'cis wel ze 1 Walsoorden op de plaats, waar de Mapadijk de-
sterk benadeeld. Ook een autobusdienst kan hier zen snj-dt een /0er kort0 vertakking naar hel be_
niet de oplossing brengen, want, algezien van van de haven aanbrengen waardoor dus een
gewone «bezwaren aait autobusverkeei ver ion- c|;recte verbinding ontstaat tusschen de inloop-
den w.o. de onmogelijkheid van regelmatig vt - haVen en het ,and van HuJst
voer hij meer dan gewone drukte, is het traject Va|1 uü Walsoorden is de inloophaven dan te
Perkpolder weg Hulst Walsoouen 1 'i bereiken door een be&taanden grindweg van
om daarop een autobusdienst rendabel te maken, walsoorden in de richting van het Oude Hoofd,
immers zou het per etmaal at te leggen aantal ki- Gelj.k bekend is> is het de becloeling, dat de weg
lometers niet meer dan nectragen. Hulst—-Walsoorden, thaus in beheer en onderhoud
Legt de trammaatschappij wel een lijn naai den hj. (Je provi.lcie) wordt overgenomen
Perkpolder, dan zal de maatschappij al haar ma- WpVan'zóu'dan' wèlUclit'medê verwezent-
teriaal voor peisonen ve-voer vooi 1 ezei - jjjkt kunneil worden, waardoor diverse belangen
moeten beschikbaar houden, hetgeen de bewo- zoudcn wQrden liend
ners van de toch vrij groote kom WMsoORkn, VoQrts blj.f{ dan Walsoorden de concentra-
alsmede degenen, die vei trekken met/ot - lk, yan haudcl en verkeer behouden, waarop de-
men van de te Walsoorden ook aan eggu 1 c zerZ!jds zet,r veej prjjs WOrdt gesteld. Men-heeft,
Jegraat" boot, vele ongemakken za °P c 1 bij minder goede weersgesteldheid, de thans be-
Ook het belangrijke goedercnveivoer naai tn st ld aaniegstejger in de onmiddellijke nabij-
van Walsoorden komt hiermede r.i moeilijkheden s 8 J
geen enkele van de pretendenten. 111 ue umg^-b van zes j
begon men zich eenigszins beangst af te vragen der jjulvertons was geweest
of de rijke erfdochter van plan was van een oude j.joe vjnd jjj de vr0uw van Arthur, Min>
vrijster te worden en enkele vindingrijke geesten de jonker kort na het huwelijk aan zijn 1 01 1 u-
XZ1. DE BALLING.
- - har, - 7„ ..„1 hoo™ tetren Het Australische parlement hield zijn laatste
waagden de veronderstelling dat zij f O, heel geschikt voor hern. A Zcd 11 a ziui yQQt het reces Maar wat een bijzonder.
ver oren had aan den man die enkele maanden t p hem opzicn en dat heeft hij noodig om een dergeliike slotzitting, ieder lid
Du verton Manor als heer en meester geresiUtcn ademhalen. hcr-bevond zich in zijn bankje. Er heerschte een ge
had en op zoo n mystenemze manier was verdwe Ik had gedacht dat hij nooi zou hou spannen stemming, de atmosfeer in de groote
nen. Maar behalve meneer Borlase kende me- nam de -onker> omdat blJ J0U ntct k r vergadcrzaa| was'als met electriciteït geladen
mand de waarheiddie de hecle babbt - Hjj heeft me we, lvvintlg keei verteld t a want hct ,üt van de regeering hing aan een zijden
zuchtige gemeente zoo dolgraag wilde weten aan cen andeRl V,.()UW zou kunnei tR nnder. draadje. De minister-president had een maatre-
bleef, beklagen deed haar niemand, daarvoor was |jjker dan ecn mensch, lachte Miriam,
haar leven te rijk aan inhoud. Ze was de goede Maar Mr. Donnithorne bleef ernstig,
engel van dc streek, zooals ze het van haar va
ders huis was; een begrijpende vrouw, die wist
te helpen en op te beuren, die zonneschijn bracht
in de woningen van armen en lijdenden, wier
woord troost en wier lach zegening was.
Vijf jaar na Endellion's verdwijning stierf ad
vocaat Dulverton en Arthur werd landheer, ten
tie sterk werd bestreden, maar ook onder zijn
jaar later trouwde hij met een gefortuneerde, oer
degelijke maar vrij onaantrekkelijke jongedame
uit cen naburig graafschap. De gebeurtenis
wekte weinig vreugde op het huis en onder uc
pachters.
Als het meneer Bob en juffrouw Miriam waren
wel eens hoe het met jou moet gaan ais ik ti tl>JV01lls politieken zelfmoord had gepleegd. Spre^
niet meer ben. Denk je er nog ovei ker na spu.ker beklom de tribune om zijn atkeu-
wen
Ze schudde het hoofd.
Denk iedat hij ooit terugkom
ik ben bang van niet. Maat als ij
Ze maakte den zin niet af, maar haai vader
schouw d.
(Wordt vervolgd.)
AOO gi
r»
VU**»
No. 183
Donderdag 20 DEC.
1934
Plaatselijk Nieuws