Ver. Naties in Congo BESCHULDIGING IN COMMISSIE DEED MAAT OVERLOPEN Geen derde Queen voor Cunard Line Twaalfduizend arrestaties bij demonstraties INSULINDE VERSPEELT HAAR NEUS Staking dreigt bij personeel radio en t.v. VIER DODEN IN VERKEER Twee doden na slippartij met vrachtauto De Bilt: kond GEVOELIGE KLAP VOOR ENGELAND Staking afgelast PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND 16e jaargang No. 4989 Donderdag 19 oktober 1961 2 MOTORTREILER IN MOEILIJKHEDEN Nederlandse bijdragen aan Uno in 1962 Nog tegoed Kwaad bloed Geen fondsen Harwiehboot moest op zee blijven TREINEN GEMIST Zeeleeuw beschadigd op weg naar huis DRUKKE DAG VOOR PARIJSE POLITIE Weer zes jaar voor schutter in bar Directeur: JACQ. DE SMTT; Chefred.: G. J. Breuker. Kantoren te. Middelburg, Plein 1940 nrs. 6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01 ISO—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84. Postbus 4, telefoon 01100—6901. Vlissingen, Nieuwendijk 33, Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen, Nieuwstraat 40, Postbus 53, tefefoon 011503139, Zierikzee, Havenpark 24, telefoon 011102991. Zeeuwsch Dagblad Losse nummers 13 cent Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal' Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter» T eent per woord met een minimum van I,—» BELGIE BETAALT NIET M E E R pn hs»! Bonn: geen voor actie van sprake van Gezichten bleven in de plooi concessies Van onze correspondent BONN Wilhelm Grewe, de West- duitse ambassadeur van Washington, heeft in de nieuwe instructies die hij enkele dagen geleden heeft ont vangen te horen gekregen dat de Westduitse regering niet denkt aan het brengen van enig offer om de Westelijken in staat te stellen zich een onderhandelingspositie op te bouwen. De Engelsen en Amerika nen wensen zo sterk mogelijk tegen over de Russen' te staan wanneer zij over de toekomst van Belijn moeten onderhandelen en willen daarom dat West-Duitsland bepaalde concessies doet. Grewe heeft nu de opdracht ontvangen om het de bondgenoten duidelijk te maken dat er van geen enkele conces sie sprake zal zijn.. Het is duidelijk dat deze houding nauw samenhangt met de Franse denkwijze, welke immers elke vorm van onderhandelingen met de Russen en elke concessie resoluut van de hand wijst zolang er geen sprake is van een kennelijk gevaarlijke crisis. De jongste instructies aan ambassadeur Grewe houden in: Geen erkenning 1 De regering te Bonn is onder alle omstandigheden tegen een militair uitgedunde zone in Midden-Europa, daar een verzwakking 'van. de Navo er het gevolg van zou zijn. West-Duits land kan voor zichzelf geen bijzondere militaire status aanvaarden. Een zone van inspectie tegen verrassende aan vallen of een zone van een gecontro leerde beperking van bewapening acht men slechts aannemelijk als de inrich ting daarvan gepaard gaat met maat regelen m het belang van de hereni ging van Duitsland. De Bondsregering wenst Oost-Duits- j land de jure, noch de facto te erken- nen. Politieke contacten wil zij alleen j tot stand brengen wanneer dat geschiedt in opdracht van de Grote Vier, rrietj dien verstande dat zij dienen voor een overeengekomen ontwikkeling na de Duitse hereniging. 5 De Bondsregering staat er op dat de politieke en economische band tus sen West-Duitsland en West-Berlijn blijft bestaan en dat er garanties wor den gegeven voor het vrije verkeer met Berlijn, zowel voor de Duitsers als voor de geallieerden. Van onze correspondent BRUSSEL. Paul-Henri Spaak, de Belgische minister van buitenlandse zaken, heeft de Uno laten weten dat België de be taling van zijn aandeel in de kosten van de interventie van de wereldorganisatie in Congo opschort. Spaak zal op 16 november naar New York gaan om een deel van de Algemene Vergadering van de Uno bij te wonen. Het nieuws dat België de betaling van zijn bijdrage opschort is gister ochtend bekend gemaakt door Tielemans, de adjunct-minister van finan ciën, in een vergadering van een senaatscommissie. Wat hij niet bekend maakte was de reden waarom dit besJuit is genomen. Vorige week heeft Spaak gezegd dat hij zijn houding jegens internationale organisaties zou herzien indien zij voortgingen België uit te sluiten van deelneming aan hun activiteiten in Congo. 4 Geen erkenning van de grens langs de Oder en de Neisse. De Bonds regering volhardt in haar opvatting dat de Duitse grenzen pas kunnen worden geregeld in een vredesverdrag met een vrij gekozen regering voor geheel Duitsland. Zorgen De Westduitse regering is bezorgd over bepaalde inzichten van Washington. Volgens Adenauer heeft Kennedy in zijn laatste brief hier en daar opvat tingen gehuldigd die „niet overeen komstig die van de Bondsregering" zijn. Bij het gesprek tussen de Amerikanen en de Russen zijn, aldus Adenauer, woorden gevallen waarmee hij het niet eens kan zijn. Men moet echter toch, zo heeft Adenauer gezegd, begrip hebben voor de verplichtingen die de Verenigde Staten in de gehele wereld hebben en men moet ook begrijpen dat Kennedy en zijn medewerkers be hoefte hebben om met de Russen te praten. Onduidelijk Op welke concessies van West-Duitsland te Washington is gezinspeeld is nog steeds niet volkomen duidelijk. Grewe, die einde van deze week of begin vol gende week naar zijn post terugkeert, heeft te Bonn zijn bezorgdheid uitge sproken over het Amerikaanse verlan gen naar een versterkt contact tu§sen West-Duitsland en Oost-Duitsland en over een zich meer en meer manifes terende bereidheid van de Amerikanen tot militaire concessies in Midden- Europa. Van onze correspondent IJMUIDEN De IJmuidense motor- treiler IJmuiden 32, de Elie Chenevière, verkeerde vannacht op 120 mijl ten noorden van Den Helder in ernstige moeilijkheden. Het 319 ton metende schip in 1944 gebouwd heeft een lek opgelopen in cte buurt van het vliegwiel van de hoofdmotor. Met grote kracht stroomde het water de machinekamer binnen. Tegen middernacht stond het meer dan anderhalve meter hoog. De schipper liet de hoofdmotor stop zetten en riep de hulp van andere schepen in. Een Noors weerschip zette daarop koers naar de Elie Chenevière. Het schip was onderweg van de vis gronden naar IJmuiden. Het is eigen dom van de rederij De Marezaten. Bemanning van boord Bij het ter perse gaan van deze editie bereikte ons het bericht dat de beman ning in de sloepen is gegaan, nadat het water in de machinekamer tot boven de motor was gestegen. Toen de opvarenden van boord gingen, bevon den twee Belgische vissersschepen zich op twintig tot veertig mijl afstand. Van onze correspondent LONDEN. Vandaag zal, zo verluidde gisteravond in Londen, het besluit bekend worden gemaakt dat de Cunard Line afziet van de bouw van een zeer groot passa giersschip voor de Noordatlantische passagiersdienst, ter vervanging van de Queen Mary. Dit besluit, vooral noodzakelijk geworden als gevolg van financiële moeilijkheden, bete kent een gevoelige slag voor Enge- lands prestige ter zee. Al jaren lang wordt er in Engeland gesproken over een nieuw schip voor de Cunard Line, een van 75.000 ton. Het had dertig miljoen pond zullen kosten. De bouw van het schip had een onmiddellijke kapitaalsuitgave betekend voor de Cunard Line van twaalf mil joen pond. De scherpe daling van de winst van de maatschappij die dit Jaar optrad, maakte een dergelijke uitgave niet verantwoord tegenover de aandeel houders. De Britse regering had een bedrag van ruim drie miljoen pond toegezegd en een lening van nog eens ruim veer tien miljoen Voor de Britse scheeps werven betekent het laten vallen van de Q-3, zoals het nieuwe grote schip al werd genoemd, eveneens een geweldige strop. De directie van Cunard vergaderde gisteren drie uur over deze kwestie in haar hoofdkantoor in Liverpool. Van daag zal Sir John Brocklebank, presi dent-directeur van de Cunard Line, bekend maken welk besluit de directie heeft genomen. Niemand twijfelt er aan dat het zal zijn: geen Q-3. Kleinere schepen? „Wat nu?" vraagt men zich in Enge land af. Er gingen al geruchten dat Cunard haar heil zou zoeken in klei nere schepen, van om en nabij de 40.000 ton, maar die zou men te langzaam achten en de capaciteit ervan v zou te klein zijn. Wat de plannen van Cunard betreft voor een wekelijkse sneldienst tussen Southampton en New York, tast te men gisteren eveneens nog in het duister. Men is er zich ter dege van bewust dat de maatschappij heel wat zal moeten doen om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds sterker wordende Franse en Amerikaanse concurrentie. Natuurlijk denkt men aan schepen die door kernenergie zullen worden aangedreven, maar daar zal vooreerst nog geen sprake van kunnen zijn. Aan de andere kant is het een lichtpuntje voor Cunard dat de Queen Mary waar schijnlijk langer in de vaart kan blijven dan men aanvankelijk meende, mis schien wel tot 1970. Wellicht dat men dan een beter beeld heeft van de ontwikke ling van de passagiersdiensten over de Atlantische Oceaan. Concurrenten Ondertussen hebben twee zeer grote concurrenten van Cunard, de United States Lines en de Franse Compagnie Générale Transatlantique, elkaar gevon den in een poging om elkaar zo min mogelijk concurrentie aan te doen. Vol gend jaar komt het Franse passagiers schip France in de vaart op de Noord atlantische route (66.000 ton) en dan zullen de twee maatschappijen ervoor zorgen dat er nooit een groot Frans en een groot Amerikaans schip tegelijk in een haven van afvaart liggen. Zij zullen dus gezamenlijk een vaarschema opstel- len, zodat er b.v. in New York op een bepaald ogenblik alleen de United Sta tes of alleen de France ligt. De zeer luxueuze France komt in februari in de vaart. Redders niet welkom Van een onzer verslaggevers DELFZIJL Op weg naar het gestrande Zweedse schip Vibeke Christensen heeft gistermorgen vroeg de reddingboot Insulinde zijn neus verspeeld. In de donkerte van de vroege morgen vloog het scheepje ongeveer een kilometer van Oost- mahorn met volle kracht op een grote bak van een baggermolen. De voorpiek liep vol water en voor schipper Toxopeus en zijn mannen zat er niets anders op, dan terug te gaan naar huis. De Insulinde was om half vier van Schiermonnikoog uitgevaren naar het Zweedse schip, dat in een stevige storm was vastgelopen op de Noord westplaat bij Rottum. Op het eiland werd gistermiddag verteld, dat de bak die voor anker lag slechts één inplaats van de voorgeschreven twee lichten zou hebben gevoerd. Toen schip per Toxopeus het gevaarte in zicht kreeg was het al te laat om de steven te wenden. Na de mislukte poging van de Insu linde om de Zweed te bereiken is de reddingboot Willem Horsman uitgeva ren, een open motorsloep met een be manning van zeven koppen. Veel dankbaarheid hebben de redders daar mee niet geoogst. De Vibeke Christensen bleek hoog en droog op de plaat te zitten. De op varenden van de Willem Horsman stapten over het zand naar het schip toe. Zij waren echter niet welkpm. Een touwladder, die tot dan toe langs zij de Zweed had gehangen, werd in gehaald. Een van de opvarenden van het Zweedse schip gaf te kennen, dat hulp van de bemanning van de Willem Horsman niet welkom was. Tegen half vier gistermiddag kwam de Willem Horsman op Schiermonnik oog terug. De Insulinde was intussen vandaar vertrokken naar een werf in Delfzijl. De Vibeke Christensen, die 1.369 ton meet, was van Dordrecht op weg naar Einden. Het schip bevindt zich op de plaat niet in gevaar. Later in de middag werd de hulp ingeroepen van de Duitse sleepboot Atlas, die al enige tijd in de buurt was. Bij hoog water zou worden geprobeerd het schip vlot te krijgen. NEW YORK (Reuter) Nederland zal in 1962 voor bijna vijftien miljoen gulden bijdragen in de hulp van de Uno aan onderontwikkelde gebieden. Voor het uitgebreide programma van de Uno voor technische bijstand is 5.4 miljoen gulden bestemd en voor het speciale fonds bijna 9.3 miljoen gulden. Inspectie en weer staat een erewacht stram aangetreden om gelaten de monsterende blikken van een autoriteit te ondergaan. Adem inhouden, niet kijken, niet huilen, niet lachen. Oók niet en vooral niet als de wind, de wind, dat boze kind, een loopje neemt met het hele ceremonieel en met het hoofddeksel van een hoogwaardigheidsbekleder gaat spelen. Het kostte moeite maar het lükte tenslotte om de gezich ten in de plooi te houden, daar voor is men tenslotte matroos van de Royal Navy. En admiraal Bing- iey, de nieuwe marjnecommanclant van Portsmouth, uè,d reden om even later een dankbare blik te werpen op de onbewogen gezich ten voor hem, die zo voor iede^ zichtbaar zijn gezicht hadden ge red. Eigen nieuwsdienst HILVERSUM De Stichting van de Arbeid heeft de voorstellen tot salarisverhoging van het radio- en televisiepersoneel ten dele afgewe zen. In plaats van de geëiste tien procent met terugkerende kracht tot 1 junari 1961 adviseert de Stichting aan het college van rijksbemidde laars eeh bedrag van twee procent ineens uit te keren, gevolgd door een verhoging per januari 1962 van acht procent. De omroepmedewerkers zijn gister avond laat in spoedvergadering in Hil versum bijeen gekomen om zich over deze uitslag te beraden. Vertegenwoor digers van de drie vakbonden waren daarbij aanwezig. Zij gaan niet akkoord met het advies van de Stichting van de Arbeid. Zij zullen een tegenvoorstel indienen, dat neerkomt op een uitke ring ineens van twee maal vijf pro cent, verdeeld over 1960 en 1961. Mocht de Stichting van de Arbeid dit voorstel niet aanvaarden, dan is een algehele staking vrijwel onvermij delijk, vertelde men ons in Hilversum. Van onze correspondent HUIBERGEN. De 84-jarige J. van Agtmaal is gistermorgen bij een verkeers ongeluk om het leven gekomen. Bij het oversteken van de weg werd hij door een militaire vrachtauto uit Bergen op Zoom gegrepen. De man kwam onder een ijzeren hek terecht, waarvan een der pinnen in zijn hoofd drong. In Sittard zijn gisternacht twee per sonenauto's frontaal op elkaar gebotst. De bestuurder van een der wagens, de 35-jarige telepaat Th. Ritzen uit Best was op slag dood. De bestuurder van de andere wagen, de eveneens 35-jarige autobandenhandelaar Kikken uit Voe- rendaal werd ernstig gewond naar een ziekenhuis in Sittard gebracht. De heer Ritzen verwierf als professor Coroni be kendheid, nadat hij vorig jaar geblind doekt met een auto door de straten van Luik in België had gereden. Op de Nassaulaan in Delft is gisteren de tienjarige Corma de Groot uit Delf- gauw met haar fiets onder een vracht auto gevallen en verongelukt. De vracht wagenchauffeur uit Zaandam had het meisje ingehaald, maar veranderde toen plotseling van richting. In het Sint Jansziekenhuis in Laren is gisteren de 53-jarige Bus uit Laren aan zijn eerder opgelopen wonden overleden. Hij kwam vorige week woensdag met zijn fiets te vallen, omdat hij schrok van een auto, die hem overigens niet aan reed. Er zijn echter nog andere zaken die verband kunnen houden met het be sluit. Zo hebben bijv. de Verenigde Naties een schuld aan België voor in Congo overgenomen goederen en ge leverde diensten. Een commissie van de Uno had hierover met een Belgische commissie onderhandeld en voor de overneming van materieel was in ge meenschappelijk overleg een bedrag vastgesteld van 45 miljoen gulden. Voor de geleverde diensten was men tot een bedrag van 5,5 miljoen gulden gekomen, waarvan vijftien procent nog voor het einde van 1960 zou worden betaald. Het secretariaat-generaal van de vol kerenorganisatie heeft het bedrag voor de dienstverlening goedgekeurd, maar dat voor het geleverde materieel drastisch verminderd tot minder dan een derde van het oorspronkelijk over eengekomen bedrag. Tot op dit ogen blik is niet meer uitbetaald dan ongeveer zeshonderdduizend gulden. Spaaks brief aan de Verenigde Naties heeft in geheel België een goede indruk gemaakt. Het optreden van de troepen van de Uno in Katanga en de uitspat tingen waarvan vooral Belgen het slachtoffer zijn geworden, hebben in België veel kwaad bloed gezet. Daar komt nog bij dat men juist gisteren heeft vernomen dat België er in de voogdij commissie van de Uno van is beschuldigd dat het de hand heeft gehad in de moord op prins Rwagasore, de premier van het Bel gische voogdij gebied Oeroendi, die vo rige week door een Griek is dood geschoten. Het spreekt vanzelf dat dit soort aantijgingen in België bijzonder veel ergernis veroorzaakt. Het bericht dat België voorlopig niet meer meebetaalt aan de actie van de Uno in Congo komt nog geen etmaal nadat op het hoofdkwartier van de volkerenorganisatie bekend was ge maakt dat de fondsen, bestemd voor het internationale politieleger, vrijwel uitgeput waren. Er zullen op zeer korte termijn enkele miljoenen dollars ge vonden moeten worden (waarschijnlijk door middel van een lening van de Amerikaanse regering) om de troepen van de Uno in staat te stellen met hun werk voort te gaan. Het opperbevel van de Uno heeft zich al gedwongen gezien de strijdmacht in te krimpen omdat zij te duur werd. Van een onzer verslaggevers HOEK VON HOLLAND De dag boot uit Harwich de Koningin Wil helmina die gisteravond om zes uur in Hoek van Holland had moeten bin nenlopen is vannacht op zee geble ven. Het weer was te slecht, zo oor deelde kapitein Meyer. De Koningin Wilhelmina, het nieuw ste schip van de Maatschappij Zee land, was al, wegens het slechte weer voor de Engelse kust, met enige ver traging uit Harwich vertrokken. Voor de Nederlandse kust gekomen heeft de kapitein tot twee keer toe een poging gedaan de Nieuwe Waterweg binnen te lopen. Tot twee keer toe ook be sloot hij terug te gaan naar zee. Er stond een flinke storm van wind kracht negen uit het noorden. Daar kwam bij, dat toen de Koningin Wil helmina voor Hoek van Holland kwam, het tij oplopend was. Het risico, dat het schip door wind en water te veel zou worden weggedrukt, oordeelde de gezagvoerder te groot. De Koningin Wilhelmina heeft 108 passagiers aan boord. De meesten van hen hadden gistermiddag de aanslui tende internationale boottreinen moe ien hebben. De extra nacht op zee hebben zij allen in bed kunnen door brengen. De slaapaccommodatie aan boord van de Koningin Wilhelmina is zoldoende voor meer dan tweehon derd passagiers. Kapitein Meyer zou vanmorgen om acht uur, zo het weer iets beter was, proberen zijn schip aan de kade in Hoek van Holland te brengen. BERLIJN (A.P.) De 52-jarige Nederlander dr. Kurt Goldstaub wordt sinds 2 oktober in Oost-Berlijn ge vangen gehouden, zo meldt het in lichtingenbureau West, een organisa tie van uitgeweken Oostduitsers. Dr. Goldstaub zou zijn gearresteerd toen hij probeerde geschenken voor vrienden mee te nemen naar Oost- Berlijn. Hij zou bij een grensover gang eerst een uur lang zijn verhoord door Vopo's en vervolgens naar de gevangenis in de Keibelstrasse zijn ge bracht. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De Nederlandse on derzeeboot Zeeleeuw is vorige week midden op de Atlantische Oceaan in botsing geweest met een onbekend voorwerp. Omdat daarbij vermoede lijk een van de schroefbladen is be schadigd zal het schip in Den Helder in dok gaan. De Zeeleeuw heeft in de Ameri kaanse wateren deelgenomen aan vlootoefeningen. De botsing gebeurde, toen het schip op weg was naar huis. Midden in de nacht voelde de beman ning een zware tailing in het achte: - schip. LONDEN De staking van twee honderdduizend onderwijzers die maan dag in Engeland zou beginnen, gaat niet door. Aldus is gisteravond door de vakbond van de onderwijzers be sloten. nadat er overeenkomst was be reikt u ver een verhoging van de sa larissen. Ik héb hem verteld, riut-ir op een tachtigduizendtonsschip zit en dat ue nog steeds in de haven liggen, maar hij zeivoorzorg voorkomt zorg. Van onze correspondenten HOENDERLOO Op de Apel- doornseweg tussen Hoenderloo en Otterlo is gistermiddag een vracht auto met aanhangwagen op de glad de weg geslipt en tegen een boom gereden. Twee van de drie inzitten den waren op slag dood, de 22-jarige chauffeur J. H. van Doorn werd levensgevaarlijk gewond. De slacht offers zijn de dertigjarige E. van Zoelen en zijn achttienjarige broer Anton uit Doorn. De vrachtwagen, die uit de richting Apeldoorn kwam, begon voor de hoofd ingang van het nationale park De Ho ge Veluwe te slippen. Hij reed door de linker wegberm en over het fiets pad het bos in. Tegen een dikke den- neboom, die werd ontworteld en afknapte als een lucifer, kwam de auto tenslotte tot stilstand. Hij kan telde en bleef aan de voet van een heuvel liggen. De chauffeur kon direct uit het wrak worden bevrijd. De beide broers zaten echter zo vast in de cabine bekneld, dat een militaire takelwagen en een snijbrander van de Edese brandweer nodig waren om de slachtoffers te kunnen bergen. Van onze correspondent PARIJS. Drie doden, 64 gewonden en 11.538 arrestanten vormen de balans van de demonstratie, die dinsdag avond op order van het Alge rijnse bevrijdingsfront (F.L.N.) in het centrum van Parijs is gehouden. Bij de doden was een toevallige voorbijganger, bij de gewonden waren dertien politieagenten. De Franse ministerraad heeft nu besloten om de Parijse politie te ver sterken met zes compagnieën territo riale politietroepen en vier escadrons gemotoriseerde rijkspolitie. Binnen 48 uur zullen vijftienhonderd van de arrestanten naar Algerije wor den teruggestuurd, waar zij in hun plaats van afkomst huisarrest zullen krijgen. Begin Uit het verhoor van de arrestanten is gebleken dat de demonstratie van eergisteren slechts het begin was van een serie, waartoe de F.L.N. de Pa rijse Algerijnen had opgeroepen. Voor gisteren stond een winkelstaking op het programma, vandaag moésten de Algerijnen weer een massademonstra tie in de Parijse straten houden met hun vrouwen en kinderen en van vrij dag af zouden zij systematisch het dringende verzoek om niet meer in groepjes van drie of vier op de open bare weg te verschijnen, moeten ne geren. Het schijnt dat de onlangs door de politie uitgevaardigde maatregelen, die bijna neerkomen op het instellen van een avondklok voor de Algerijnen in Parijs, de Algerijnse terroristen in Parijs dwars zitten. Om deze maatre gelen te doorbreken heeft de Parijse organisatie van de F.L.N. nu demon straties op touw gezet. Met de hon- derdvijftigduizend Algerijnen die in en rond Parijs wonen, was het voor de F.L.N. niet moeilijk om twintigdui zend man op de been te krijgen. De schriftelijke oproepen die op de arres tanten zijn gevonden hebben duidelijk aangetoond dat de demonstratie niet vrijwillig was. Opstootjes Ondanks alle maatregelen die na de relletjes van eergisteren waren afge kondigd. hebben zich gisteren nieuwe opstootjes voorgedaan. Die werden veroorzaakt door Parijse nozems op de markt van de Bastille. De jongens gooiden twee wagens van Arabische handelaars ondersteboven en staken die in brand. Op de drukke markt brak daardoor een paniek uit. Iedereen nam de vlucht en de nozems sloegen alles kort en klein. Tien mi nuten later arriveerde de politie, die de markt afsloot en de nozems arres teerde. De winkelstaking werd gisteren voor ongeveer dertig procent door de Arabische winkels gevolgd. De rege ring heeft laten weten dat de hierbij betrokken winkeliers voor ten minste zes weken zullen moeten sluiten. DEN HAAG Evenals de Rotter damse rechtbank had gedaan, heeft het Haagse gerechtshof de 38-jarige kelner J. R. uit Rotterdam wegens poging tot moord op zijn vrouw veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf met aftrek en terbeschikkingstelling van de regering. Bijna een jaar geleden had R. uit een pistool vier schoten gelost in de bar aan de West-Kruiskade in Rotterdam, waar zijn vrouw, die van hem weggelopen was. werkte. De vrouw was niet geraakt omdat zij achter de tapkast was gedo ken, maar twee bezoekers waren levens gevaarlijk gewond. R. is al verscheidene malen veroor deeld; in 1954 kreeg hij vier jaar voor een nagenoeg gelijk feit. Éen jaar voor het verstrijken van die vier jaar straf, waaraan ook terbeschikkingstel ling was gekoppeld, was R. weer op vrije voeten, behandeld" en wel. Daarom erkende zelfs zijn raadsman veertien dagen geleden dat in het be lang van de veiligheid van de maat schappij een lange gevangenisstraf ver antwoord moest worden geacht De weersver wachting van het K.N.M.I. in De Bilt, geldig tot hedenavond: Half tot zwaar bewolkt weer met nu en dan buien. Matige to-t krach tige, langs de kust aanvankelijk nog stormachtige wind tussen noord en noordoost. Vrij koud. MIESJE: Het is toch wat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 1