Ver. Naties in Congo
BESCHULDIGING IN
COMMISSIE DEED
MAAT OVERLOPEN
Geen derde Queen
voor Cunard Line
Twaalfduizend
arrestaties bij
demonstraties
INSULINDE
VERSPEELT
HAAR NEUS
Staking dreigt
bij personeel
radio en t.v.
VIER DODEN
IN VERKEER
Twee doden na
slippartij met
vrachtauto
De Bilt: kond
GEVOELIGE KLAP VOOR ENGELAND
Staking afgelast
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
16e jaargang No. 4989 Donderdag 19 oktober 1961
2
MOTORTREILER IN
MOEILIJKHEDEN
Nederlandse bijdragen
aan Uno in 1962
Nog tegoed
Kwaad bloed
Geen fondsen
Harwiehboot moest
op zee blijven
TREINEN GEMIST
Zeeleeuw beschadigd
op weg naar huis
DRUKKE DAG VOOR PARIJSE POLITIE
Weer zes jaar voor
schutter in bar
Directeur: JACQ. DE SMTT; Chefred.: G. J.
Breuker. Kantoren te. Middelburg, Plein 1940 nrs.
6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01 ISO—2009
en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84. Postbus 4,
telefoon 01100—6901. Vlissingen, Nieuwendijk 33,
Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen,
Nieuwstraat 40, Postbus 53, tefefoon 011503139,
Zierikzee, Havenpark 24, telefoon 011102991.
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal'
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter»
T eent per woord met een minimum van I,—»
BELGIE BETAALT NIET M E E R pn hs»!
Bonn: geen voor actie van
sprake van Gezichten bleven in de plooi
concessies
Van onze correspondent
BONN Wilhelm Grewe, de West-
duitse ambassadeur van Washington,
heeft in de nieuwe instructies die
hij enkele dagen geleden heeft ont
vangen te horen gekregen dat de
Westduitse regering niet denkt aan
het brengen van enig offer om de
Westelijken in staat te stellen zich
een onderhandelingspositie op te
bouwen. De Engelsen en Amerika
nen wensen zo sterk mogelijk tegen
over de Russen' te staan wanneer zij
over de toekomst van Belijn moeten
onderhandelen en willen daarom dat
West-Duitsland bepaalde concessies
doet.
Grewe heeft nu de opdracht ontvangen
om het de bondgenoten duidelijk te
maken dat er van geen enkele conces
sie sprake zal zijn.. Het is duidelijk dat
deze houding nauw samenhangt met
de Franse denkwijze, welke immers
elke vorm van onderhandelingen met
de Russen en elke concessie resoluut
van de hand wijst zolang er geen
sprake is van een kennelijk gevaarlijke
crisis.
De jongste instructies aan ambassadeur
Grewe houden in:
Geen erkenning
1 De regering te Bonn is onder alle
omstandigheden tegen een militair
uitgedunde zone in Midden-Europa,
daar een verzwakking 'van. de Navo
er het gevolg van zou zijn. West-Duits
land kan voor zichzelf geen bijzondere
militaire status aanvaarden. Een zone
van inspectie tegen verrassende aan
vallen of een zone van een gecontro
leerde beperking van bewapening acht
men slechts aannemelijk als de inrich
ting daarvan gepaard gaat met maat
regelen m het belang van de hereni
ging van Duitsland.
De Bondsregering wenst Oost-Duits- j
land de jure, noch de facto te erken-
nen. Politieke contacten wil zij alleen j
tot stand brengen wanneer dat geschiedt
in opdracht van de Grote Vier, rrietj
dien verstande dat zij dienen voor een
overeengekomen ontwikkeling na de
Duitse hereniging.
5 De Bondsregering staat er op dat de
politieke en economische band tus
sen West-Duitsland en West-Berlijn
blijft bestaan en dat er garanties wor
den gegeven voor het vrije verkeer
met Berlijn, zowel voor de Duitsers
als voor de geallieerden.
Van onze correspondent
BRUSSEL. Paul-Henri Spaak, de Belgische minister van
buitenlandse zaken, heeft de Uno laten weten dat België de be
taling van zijn aandeel in de kosten van de interventie van de
wereldorganisatie in Congo opschort. Spaak zal op 16 november
naar New York gaan om een deel van de Algemene Vergadering
van de Uno bij te wonen.
Het nieuws dat België de betaling van zijn bijdrage opschort is gister
ochtend bekend gemaakt door Tielemans, de adjunct-minister van finan
ciën, in een vergadering van een senaatscommissie. Wat hij niet bekend
maakte was de reden waarom dit besJuit is genomen. Vorige week heeft
Spaak gezegd dat hij zijn houding jegens internationale organisaties zou
herzien indien zij voortgingen België uit te sluiten van deelneming aan
hun activiteiten in Congo.
4 Geen erkenning van de grens langs
de Oder en de Neisse. De Bonds
regering volhardt in haar opvatting
dat de Duitse grenzen pas kunnen
worden geregeld in een vredesverdrag
met een vrij gekozen regering voor
geheel Duitsland.
Zorgen
De Westduitse regering is bezorgd over
bepaalde inzichten van Washington.
Volgens Adenauer heeft Kennedy in
zijn laatste brief hier en daar opvat
tingen gehuldigd die „niet overeen
komstig die van de Bondsregering"
zijn.
Bij het gesprek tussen de Amerikanen
en de Russen zijn, aldus Adenauer,
woorden gevallen waarmee hij het
niet eens kan zijn. Men moet echter
toch, zo heeft Adenauer gezegd, begrip
hebben voor de verplichtingen die de
Verenigde Staten in de gehele wereld
hebben en men moet ook begrijpen
dat Kennedy en zijn medewerkers be
hoefte hebben om met de Russen te
praten.
Onduidelijk
Op welke concessies van West-Duitsland
te Washington is gezinspeeld is nog
steeds niet volkomen duidelijk. Grewe,
die einde van deze week of begin vol
gende week naar zijn post terugkeert,
heeft te Bonn zijn bezorgdheid uitge
sproken over het Amerikaanse verlan
gen naar een versterkt contact tu§sen
West-Duitsland en Oost-Duitsland en
over een zich meer en meer manifes
terende bereidheid van de Amerikanen
tot militaire concessies in Midden-
Europa.
Van onze correspondent
IJMUIDEN De IJmuidense motor-
treiler IJmuiden 32, de Elie Chenevière,
verkeerde vannacht op 120 mijl ten
noorden van Den Helder in ernstige
moeilijkheden.
Het 319 ton metende schip in 1944
gebouwd heeft een lek opgelopen in
cte buurt van het vliegwiel van de
hoofdmotor. Met grote kracht stroomde
het water de machinekamer binnen.
Tegen middernacht stond het meer dan
anderhalve meter hoog.
De schipper liet de hoofdmotor stop
zetten en riep de hulp van andere
schepen in. Een Noors weerschip zette
daarop koers naar de Elie Chenevière.
Het schip was onderweg van de vis
gronden naar IJmuiden. Het is eigen
dom van de rederij De Marezaten.
Bemanning van boord
Bij het ter perse gaan van deze editie
bereikte ons het bericht dat de beman
ning in de sloepen is gegaan, nadat het
water in de machinekamer tot boven
de motor was gestegen. Toen de
opvarenden van boord gingen, bevon
den twee Belgische vissersschepen zich
op twintig tot veertig mijl afstand.
Van onze correspondent
LONDEN. Vandaag zal, zo
verluidde gisteravond in Londen,
het besluit bekend worden gemaakt
dat de Cunard Line afziet van de
bouw van een zeer groot passa
giersschip voor de Noordatlantische
passagiersdienst, ter vervanging van
de Queen Mary. Dit besluit, vooral
noodzakelijk geworden als gevolg
van financiële moeilijkheden, bete
kent een gevoelige slag voor Enge-
lands prestige ter zee.
Al jaren lang wordt er in Engeland
gesproken over een nieuw schip voor
de Cunard Line, een van 75.000 ton.
Het had dertig miljoen pond zullen
kosten. De bouw van het schip had een
onmiddellijke kapitaalsuitgave betekend
voor de Cunard Line van twaalf mil
joen pond. De scherpe daling van de
winst van de maatschappij die dit Jaar
optrad, maakte een dergelijke uitgave
niet verantwoord tegenover de aandeel
houders.
De Britse regering had een bedrag
van ruim drie miljoen pond toegezegd
en een lening van nog eens ruim veer
tien miljoen Voor de Britse scheeps
werven betekent het laten vallen van
de Q-3, zoals het nieuwe grote schip al
werd genoemd, eveneens een geweldige
strop.
De directie van Cunard vergaderde
gisteren drie uur over deze kwestie in
haar hoofdkantoor in Liverpool. Van
daag zal Sir John Brocklebank, presi
dent-directeur van de Cunard Line,
bekend maken welk besluit de directie
heeft genomen. Niemand twijfelt er aan
dat het zal zijn: geen Q-3.
Kleinere schepen?
„Wat nu?" vraagt men zich in Enge
land af. Er gingen al geruchten dat
Cunard haar heil zou zoeken in klei
nere schepen, van om en nabij de 40.000
ton, maar die zou men te langzaam
achten en de capaciteit ervan v zou te
klein zijn. Wat de plannen van Cunard
betreft voor een wekelijkse sneldienst
tussen Southampton en New York, tast
te men gisteren eveneens nog in het
duister.
Men is er zich ter dege van bewust dat
de maatschappij heel wat zal moeten
doen om het hoofd te kunnen bieden
aan de steeds sterker wordende Franse
en Amerikaanse concurrentie.
Natuurlijk denkt men aan schepen
die door kernenergie zullen worden
aangedreven, maar daar zal vooreerst
nog geen sprake van kunnen zijn. Aan
de andere kant is het een lichtpuntje
voor Cunard dat de Queen Mary waar
schijnlijk langer in de vaart kan blijven
dan men aanvankelijk meende, mis
schien wel tot 1970. Wellicht dat men dan
een beter beeld heeft van de ontwikke
ling van de passagiersdiensten over de
Atlantische Oceaan.
Concurrenten
Ondertussen hebben twee zeer grote
concurrenten van Cunard, de United
States Lines en de Franse Compagnie
Générale Transatlantique, elkaar gevon
den in een poging om elkaar zo min
mogelijk concurrentie aan te doen. Vol
gend jaar komt het Franse passagiers
schip France in de vaart op de Noord
atlantische route (66.000 ton) en dan
zullen de twee maatschappijen ervoor
zorgen dat er nooit een groot Frans en
een groot Amerikaans schip tegelijk in
een haven van afvaart liggen. Zij zullen
dus gezamenlijk een vaarschema opstel-
len, zodat er b.v. in New York op een
bepaald ogenblik alleen de United Sta
tes of alleen de France ligt.
De zeer luxueuze France komt in
februari in de vaart.
Redders niet welkom
Van een onzer verslaggevers
DELFZIJL Op weg naar het
gestrande Zweedse schip Vibeke
Christensen heeft gistermorgen vroeg
de reddingboot Insulinde zijn neus
verspeeld. In de donkerte van de
vroege morgen vloog het scheepje
ongeveer een kilometer van Oost-
mahorn met volle kracht op een
grote bak van een baggermolen.
De voorpiek liep vol water en voor
schipper Toxopeus en zijn mannen
zat er niets anders op, dan terug te
gaan naar huis.
De Insulinde was om half vier van
Schiermonnikoog uitgevaren naar het
Zweedse schip, dat in een stevige
storm was vastgelopen op de Noord
westplaat bij Rottum. Op het eiland
werd gistermiddag verteld, dat de bak
die voor anker lag slechts één
inplaats van de voorgeschreven twee
lichten zou hebben gevoerd. Toen schip
per Toxopeus het gevaarte in zicht
kreeg was het al te laat om de steven
te wenden.
Na de mislukte poging van de Insu
linde om de Zweed te bereiken is de
reddingboot Willem Horsman uitgeva
ren, een open motorsloep met een be
manning van zeven koppen. Veel
dankbaarheid hebben de redders daar
mee niet geoogst.
De Vibeke Christensen bleek hoog
en droog op de plaat te zitten. De op
varenden van de Willem Horsman
stapten over het zand naar het schip
toe. Zij waren echter niet welkpm.
Een touwladder, die tot dan toe langs
zij de Zweed had gehangen, werd in
gehaald. Een van de opvarenden van
het Zweedse schip gaf te kennen, dat
hulp van de bemanning van de Willem
Horsman niet welkom was.
Tegen half vier gistermiddag kwam
de Willem Horsman op Schiermonnik
oog terug. De Insulinde was intussen
vandaar vertrokken naar een werf in
Delfzijl.
De Vibeke Christensen, die 1.369
ton meet, was van Dordrecht op weg
naar Einden. Het schip bevindt zich
op de plaat niet in gevaar. Later in
de middag werd de hulp ingeroepen
van de Duitse sleepboot Atlas, die al
enige tijd in de buurt was. Bij hoog
water zou worden geprobeerd het schip
vlot te krijgen.
NEW YORK (Reuter) Nederland
zal in 1962 voor bijna vijftien miljoen
gulden bijdragen in de hulp van de
Uno aan onderontwikkelde gebieden.
Voor het uitgebreide programma van
de Uno voor technische bijstand is
5.4 miljoen gulden bestemd en voor
het speciale fonds bijna 9.3 miljoen
gulden.
Inspectie en weer staat een
erewacht stram aangetreden om
gelaten de monsterende blikken
van een autoriteit te ondergaan.
Adem inhouden, niet kijken, niet
huilen, niet lachen. Oók niet
en vooral niet als de wind, de
wind, dat boze kind, een loopje
neemt met het hele ceremonieel
en met het hoofddeksel van een
hoogwaardigheidsbekleder gaat
spelen. Het kostte moeite maar
het lükte tenslotte om de gezich
ten in de plooi te houden, daar
voor is men tenslotte matroos van
de Royal Navy. En admiraal Bing-
iey, de nieuwe marjnecommanclant
van Portsmouth, uè,d reden om
even later een dankbare blik te
werpen op de onbewogen gezich
ten voor hem, die zo voor iede^
zichtbaar zijn gezicht hadden ge
red.
Eigen nieuwsdienst
HILVERSUM De Stichting van
de Arbeid heeft de voorstellen tot
salarisverhoging van het radio- en
televisiepersoneel ten dele afgewe
zen. In plaats van de geëiste tien
procent met terugkerende kracht tot
1 junari 1961 adviseert de Stichting
aan het college van rijksbemidde
laars eeh bedrag van twee procent
ineens uit te keren, gevolgd door
een verhoging per januari 1962 van
acht procent.
De omroepmedewerkers zijn gister
avond laat in spoedvergadering in Hil
versum bijeen gekomen om zich over
deze uitslag te beraden. Vertegenwoor
digers van de drie vakbonden waren
daarbij aanwezig. Zij gaan niet akkoord
met het advies van de Stichting van
de Arbeid. Zij zullen een tegenvoorstel
indienen, dat neerkomt op een uitke
ring ineens van twee maal vijf pro
cent, verdeeld over 1960 en 1961.
Mocht de Stichting van de Arbeid
dit voorstel niet aanvaarden, dan is
een algehele staking vrijwel onvermij
delijk, vertelde men ons in Hilversum.
Van onze correspondent
HUIBERGEN. De 84-jarige J. van
Agtmaal is gistermorgen bij een verkeers
ongeluk om het leven gekomen. Bij het
oversteken van de weg werd hij door
een militaire vrachtauto uit Bergen op
Zoom gegrepen. De man kwam onder
een ijzeren hek terecht, waarvan een
der pinnen in zijn hoofd drong.
In Sittard zijn gisternacht twee per
sonenauto's frontaal op elkaar gebotst.
De bestuurder van een der wagens, de
35-jarige telepaat Th. Ritzen uit Best
was op slag dood. De bestuurder van de
andere wagen, de eveneens 35-jarige
autobandenhandelaar Kikken uit Voe-
rendaal werd ernstig gewond naar een
ziekenhuis in Sittard gebracht. De heer
Ritzen verwierf als professor Coroni be
kendheid, nadat hij vorig jaar geblind
doekt met een auto door de straten van
Luik in België had gereden.
Op de Nassaulaan in Delft is gisteren
de tienjarige Corma de Groot uit Delf-
gauw met haar fiets onder een vracht
auto gevallen en verongelukt. De vracht
wagenchauffeur uit Zaandam had het
meisje ingehaald, maar veranderde toen
plotseling van richting.
In het Sint Jansziekenhuis in Laren is
gisteren de 53-jarige Bus uit Laren aan
zijn eerder opgelopen wonden overleden.
Hij kwam vorige week woensdag met
zijn fiets te vallen, omdat hij schrok van
een auto, die hem overigens niet aan
reed.
Er zijn echter nog andere zaken die
verband kunnen houden met het be
sluit. Zo hebben bijv. de Verenigde
Naties een schuld aan België voor in
Congo overgenomen goederen en ge
leverde diensten. Een commissie van
de Uno had hierover met een Belgische
commissie onderhandeld en voor de
overneming van materieel was in ge
meenschappelijk overleg een bedrag
vastgesteld van 45 miljoen gulden. Voor
de geleverde diensten was men tot een
bedrag van 5,5 miljoen gulden gekomen,
waarvan vijftien procent nog voor het
einde van 1960 zou worden betaald.
Het secretariaat-generaal van de vol
kerenorganisatie heeft het bedrag voor
de dienstverlening goedgekeurd, maar
dat voor het geleverde materieel
drastisch verminderd tot minder dan
een derde van het oorspronkelijk over
eengekomen bedrag. Tot op dit ogen
blik is niet meer uitbetaald dan
ongeveer zeshonderdduizend gulden.
Spaaks brief aan de Verenigde Naties
heeft in geheel België een goede indruk
gemaakt. Het optreden van de troepen
van de Uno in Katanga en de uitspat
tingen waarvan vooral Belgen het
slachtoffer zijn geworden, hebben in
België veel kwaad bloed gezet.
Daar komt nog bij dat men juist
gisteren heeft vernomen dat België er
in de voogdij commissie van de Uno
van is beschuldigd dat het de hand
heeft gehad in de moord op prins
Rwagasore, de premier van het Bel
gische voogdij gebied Oeroendi, die vo
rige week door een Griek is dood
geschoten. Het spreekt vanzelf dat dit
soort aantijgingen in België bijzonder
veel ergernis veroorzaakt.
Het bericht dat België voorlopig niet
meer meebetaalt aan de actie van de
Uno in Congo komt nog geen etmaal
nadat op het hoofdkwartier van de
volkerenorganisatie bekend was ge
maakt dat de fondsen, bestemd voor
het internationale politieleger, vrijwel
uitgeput waren. Er zullen op zeer korte
termijn enkele miljoenen dollars ge
vonden moeten worden (waarschijnlijk
door middel van een lening van de
Amerikaanse regering) om de troepen
van de Uno in staat te stellen met hun
werk voort te gaan. Het opperbevel
van de Uno heeft zich al gedwongen
gezien de strijdmacht in te krimpen
omdat zij te duur werd.
Van een onzer verslaggevers
HOEK VON HOLLAND De dag
boot uit Harwich de Koningin Wil
helmina die gisteravond om zes uur in
Hoek van Holland had moeten bin
nenlopen is vannacht op zee geble
ven. Het weer was te slecht, zo oor
deelde kapitein Meyer.
De Koningin Wilhelmina, het nieuw
ste schip van de Maatschappij Zee
land, was al, wegens het slechte weer
voor de Engelse kust, met enige ver
traging uit Harwich vertrokken. Voor
de Nederlandse kust gekomen heeft de
kapitein tot twee keer toe een poging
gedaan de Nieuwe Waterweg binnen
te lopen. Tot twee keer toe ook be
sloot hij terug te gaan naar zee.
Er stond een flinke storm van wind
kracht negen uit het noorden. Daar
kwam bij, dat toen de Koningin Wil
helmina voor Hoek van Holland kwam,
het tij oplopend was. Het risico, dat
het schip door wind en water te veel
zou worden weggedrukt, oordeelde de
gezagvoerder te groot.
De Koningin Wilhelmina heeft 108
passagiers aan boord. De meesten van
hen hadden gistermiddag de aanslui
tende internationale boottreinen moe
ien hebben. De extra nacht op zee
hebben zij allen in bed kunnen door
brengen. De slaapaccommodatie aan
boord van de Koningin Wilhelmina is
zoldoende voor meer dan tweehon
derd passagiers.
Kapitein Meyer zou vanmorgen om
acht uur, zo het weer iets beter was,
proberen zijn schip aan de kade in
Hoek van Holland te brengen.
BERLIJN (A.P.) De 52-jarige
Nederlander dr. Kurt Goldstaub wordt
sinds 2 oktober in Oost-Berlijn ge
vangen gehouden, zo meldt het in
lichtingenbureau West, een organisa
tie van uitgeweken Oostduitsers.
Dr. Goldstaub zou zijn gearresteerd
toen hij probeerde geschenken voor
vrienden mee te nemen naar Oost-
Berlijn. Hij zou bij een grensover
gang eerst een uur lang zijn verhoord
door Vopo's en vervolgens naar de
gevangenis in de Keibelstrasse zijn ge
bracht.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Nederlandse on
derzeeboot Zeeleeuw is vorige week
midden op de Atlantische Oceaan in
botsing geweest met een onbekend
voorwerp. Omdat daarbij vermoede
lijk een van de schroefbladen is be
schadigd zal het schip in Den Helder
in dok gaan.
De Zeeleeuw heeft in de Ameri
kaanse wateren deelgenomen aan
vlootoefeningen. De botsing gebeurde,
toen het schip op weg was naar huis.
Midden in de nacht voelde de beman
ning een zware tailing in het achte: -
schip.
LONDEN De staking van twee
honderdduizend onderwijzers die maan
dag in Engeland zou beginnen, gaat
niet door. Aldus is gisteravond door
de vakbond van de onderwijzers be
sloten. nadat er overeenkomst was be
reikt u ver een verhoging van de sa
larissen.
Ik héb hem verteld, riut-ir op een
tachtigduizendtonsschip zit en dat ue
nog steeds in de haven liggen, maar hij
zeivoorzorg voorkomt zorg.
Van onze correspondenten
HOENDERLOO Op de Apel-
doornseweg tussen Hoenderloo en
Otterlo is gistermiddag een vracht
auto met aanhangwagen op de glad
de weg geslipt en tegen een boom
gereden. Twee van de drie inzitten
den waren op slag dood, de 22-jarige
chauffeur J. H. van Doorn werd
levensgevaarlijk gewond. De slacht
offers zijn de dertigjarige E. van
Zoelen en zijn achttienjarige broer
Anton uit Doorn.
De vrachtwagen, die uit de richting
Apeldoorn kwam, begon voor de hoofd
ingang van het nationale park De Ho
ge Veluwe te slippen. Hij reed door
de linker wegberm en over het fiets
pad het bos in. Tegen een dikke den-
neboom, die werd ontworteld en
afknapte als een lucifer, kwam de
auto tenslotte tot stilstand. Hij kan
telde en bleef aan de voet van een
heuvel liggen.
De chauffeur kon direct uit het wrak
worden bevrijd. De beide broers zaten
echter zo vast in de cabine bekneld,
dat een militaire takelwagen en een
snijbrander van de Edese brandweer
nodig waren om de slachtoffers te
kunnen bergen.
Van onze correspondent
PARIJS. Drie doden, 64
gewonden en 11.538 arrestanten
vormen de balans van de
demonstratie, die dinsdag
avond op order van het Alge
rijnse bevrijdingsfront (F.L.N.)
in het centrum van Parijs is
gehouden. Bij de doden was een
toevallige voorbijganger, bij
de gewonden waren dertien
politieagenten.
De Franse ministerraad heeft nu
besloten om de Parijse politie te ver
sterken met zes compagnieën territo
riale politietroepen en vier escadrons
gemotoriseerde rijkspolitie.
Binnen 48 uur zullen vijftienhonderd
van de arrestanten naar Algerije wor
den teruggestuurd, waar zij in hun
plaats van afkomst huisarrest zullen
krijgen.
Begin
Uit het verhoor van de arrestanten
is gebleken dat de demonstratie van
eergisteren slechts het begin was van
een serie, waartoe de F.L.N. de Pa
rijse Algerijnen had opgeroepen. Voor
gisteren stond een winkelstaking op
het programma, vandaag moésten de
Algerijnen weer een massademonstra
tie in de Parijse straten houden met
hun vrouwen en kinderen en van vrij
dag af zouden zij systematisch het
dringende verzoek om niet meer in
groepjes van drie of vier op de open
bare weg te verschijnen, moeten ne
geren.
Het schijnt dat de onlangs door de
politie uitgevaardigde maatregelen,
die bijna neerkomen op het instellen
van een avondklok voor de Algerijnen
in Parijs, de Algerijnse terroristen in
Parijs dwars zitten. Om deze maatre
gelen te doorbreken heeft de Parijse
organisatie van de F.L.N. nu demon
straties op touw gezet. Met de hon-
derdvijftigduizend Algerijnen die in en
rond Parijs wonen, was het voor de
F.L.N. niet moeilijk om twintigdui
zend man op de been te krijgen. De
schriftelijke oproepen die op de arres
tanten zijn gevonden hebben duidelijk
aangetoond dat de demonstratie niet
vrijwillig was.
Opstootjes
Ondanks alle maatregelen die na de
relletjes van eergisteren waren afge
kondigd. hebben zich gisteren nieuwe
opstootjes voorgedaan.
Die werden veroorzaakt door Parijse
nozems op de markt van de Bastille.
De jongens gooiden twee wagens van
Arabische handelaars ondersteboven
en staken die in brand. Op de drukke
markt brak daardoor een paniek uit.
Iedereen nam de vlucht en de nozems
sloegen alles kort en klein. Tien mi
nuten later arriveerde de politie, die
de markt afsloot en de nozems arres
teerde.
De winkelstaking werd gisteren
voor ongeveer dertig procent door de
Arabische winkels gevolgd. De rege
ring heeft laten weten dat de hierbij
betrokken winkeliers voor ten minste
zes weken zullen moeten sluiten.
DEN HAAG Evenals de Rotter
damse rechtbank had gedaan, heeft het
Haagse gerechtshof de 38-jarige kelner
J. R. uit Rotterdam wegens poging tot
moord op zijn vrouw veroordeeld tot
zes jaar gevangenisstraf met aftrek en
terbeschikkingstelling van de regering.
Bijna een jaar geleden had R. uit een
pistool vier schoten gelost in de bar aan
de West-Kruiskade in Rotterdam, waar
zijn vrouw, die van hem weggelopen
was. werkte. De vrouw was niet geraakt
omdat zij achter de tapkast was gedo
ken, maar twee bezoekers waren levens
gevaarlijk gewond.
R. is al verscheidene malen veroor
deeld; in 1954 kreeg hij vier jaar voor
een nagenoeg gelijk feit. Éen jaar
voor het verstrijken van die vier jaar
straf, waaraan ook terbeschikkingstel
ling was gekoppeld, was R. weer op
vrije voeten, behandeld" en wel.
Daarom erkende zelfs zijn raadsman
veertien dagen geleden dat in het be
lang van de veiligheid van de maat
schappij een lange gevangenisstraf ver
antwoord moest worden geacht
De weersver
wachting van het
K.N.M.I. in De
Bilt, geldig tot
hedenavond:
Half tot zwaar
bewolkt weer met
nu en dan buien.
Matige to-t krach
tige, langs de kust
aanvankelijk nog
stormachtige wind
tussen noord en
noordoost. Vrij
koud.
MIESJE: Het is toch wat.