Somber beeld bij eerste kennismaking
Drs.Y. d. BEUGEL: NIEUWE
GULDEN RAMP VOOR K.L.M.
KOSTEN
HOGER,
GROEI
MINDER
DANSEND HET KANAAL OVER
TWEEDE RIJTUIG LAG
IN MOERAS ONDER
GEZONKEN WAGON
I
Bsf 0
WAGTMANS
RE-TOUR
SLECHT BEGIN
STRAALTIJDPERK
VLUCHTELING UIT
INRICHTING VAN
MOORD VERACHT
Protest tegen
concentratie
van ballet:
beslissing
zonder ons
Taxichauffeur met touw gewurgd
GOODWILL IN
HET GEDING
Twaalf jaar voor
generaal Nicot
MILJARD AAN
BOUWPLANNEN
IN DE IJSKAST
De knaap die
„niet zo veel
moeilijkheden
opleverde
Stierengevechten
bekoren niet
elke Spanjaard
De BiltZonnig
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Dinsdag 20 juni 1961
Uiterst moeilijk
Wel expansie
Tweeduizend Britse rock'n' rollers
deden inval in dankbaar Calais
Achtjarig meisje door
jongen (16) aangerand
Oorzaak treinramp
nog onbekend
BOMAANSLAG IN
KANTOOR VAN
WEEKBLAD
Vluchtelingen kiezen
West-Berlijn
Monteurs bij R.D.M.
worden niet vervolgd
Veertig maal ontucht
met minderjarigen
Zomer alleen
op kalender
HET WEER OVERAL
Directeur: JACQ. DE SMIT* Chefred.: G. J.
Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs.
6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009
en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4,
telefoon 011006901. Vlissingen, Nieuwendijk 33,
Postbus 24, telefoon 011843224. Temeuien,
Nieuwstraat 38, telefoon 01150—3189. Zierikzee,
Havenpark 24, telefoon 01110—2991.
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent.
Abonnementsprijs 0,66 per week, 7,per kwartaal'
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kaboutera
T cent per woord met een minimum van 1,
16e JAARGANG No. 4884
Van onze speciale verslaggever
UTRECHT Het jaar 1961 is bij
zonder moeilijk voor de K.L.M.
Over het algemeen zullen de be
drijfsresultaten beneden de ver
wachtingen blijven. De revalua
tie van de Nederlandse gulden
is een economische ramp voor
de K.L.M. Het vliegverkeer op
de Noordatlantische route blijft
beneden de verwachtingen. De
recente politieke strijd op het
gebied van de luchtvaart berok
kent de K.L.M. moeilijkheden.
De nieuwe president-directeur van de
K.L.M., drs. E. H. van der Beugel, kwam
gistermiddag in het Centraal Museum
te Utrecht tot deze pessimistische con
clusies. Hij had er een kennismakings
bijeenkomst met journalisten belegd.
Onomwonden zei drs. Van der Beugel:
„Ik had niet kunnen denken dat wij
elkander onder zulke moeilijke omstan
digheden zouden ontmoeten. De twee
vliegrampen die de K.L.M. in de afge
lopen weken hebben getroffen zijn
verschrikkelijk. En afgezien nog van
deze ernstige tegenslagen zie ik het hele
jaar 1961 als uiterst moeilijk.
IN DE EERSTE PLAATS beleeft de
K.L.M. een tijd van kostbare kentering
van een oud naar een nieuw mecha
nisme: straalvliegtuigen. Dit heeft een
sterke verhoging van de kosten tot ge
volg. Het technische personeel werkt
onder hoge druk.
IN DE TWEEDE PLAATS is de reva
luatie van de gulden een economische
ramp voor ons omdat onze tarieven zijn
gebaseerd op de dollar en het pond.
De revaluatie betekent voor ons recht
streeks een ernstig verlies. Dat wordt
beslist niet opgevangen door de daling
van onze kosten in het buitenland. Ik
moet daarom spreken van een zeer be
langrijke daling van onze inkomsten.
IN DE DERDE PLAATS is de ont
wikkeling van het vliegverkeer op de
Noordatlantische route beneden de
verwachtingen gebleven. De gemiddel
de groei van het verkeer op deze route
was de laatste jaren ongeveer negen
tien procent; dat halen we dit jaar
niet. Een oorzaak daarvan is niet te
noemen; het is een algemeen ver
schijnsel waarop we niet hebben ge
rekend.
IN DE VIERDE PLAATS werkt de
voortdurende politieke strijd in de
luchtvaart de recente acties van
Trans World Airlines en Panameri-
can Airways niet in ons voordeel.
Het weinige waarover de heer Van der
Beugel zich kon verheugen was:
IDe nieuwe gedaante die Schiphol in
de komende jaren zal krijgen.
2 Zijn overtuiging dat de expansie van
de K.L.M. op den duur niet aan twij
fel onderhevig kan zijn.
Mijn verhaal moge pessimistisch zijn,
het gaat er ten slotte om dat wij niets
verbloemen", zo besloot hij.
TWEEDUIZEND Britse teenagers
zijn het Kanaal overgestoken om
in Calais een nummertje rock'n'
rol weg te geven. De jongelui
maakten de overtcoht met het ple-
zierschip de „Royal Daffodil", dat
zes dansorkesten aan boord had.
De bands op het bovendek hebben
overigens niet veel muziek hoeven
te maken. De straffe noordelijke
wind blies de danslustigen naar
lagere oorden.
De burgemeester van Calais Jac
ques Vendroux, een zwager van
generaal de Gaulle, begroette de
luidruchtige passagiers aan de ha
ven. Hij was daarbij vergezeld
van de plaatselijke schoonheidsko
ningin.
Het werd in de Franse stad een
groot feest met veel muziek. De
organisatoren van de reis waren zo
tevreden over het resultaat dat zij
zullen proberen van deze bezoe
ken een regelmatig terugkerend
feest te maken.
Eigen nieuwsdienst
BREDA. Wout Wagtmans zal zijn
rentree maken in de Rond'e van
Frankrijk. Ploegleió'er Buchly en de
wielrenner Joop Captein zijn door de
met nadruk gestelde eisen van de wiel
renner niet tot overeenstemming geko-
men.Telegrafisch heeft Klaas Buclüy
zich daarna met Wagtmans in verbin
ding gesteld. De Nederlander die aan
de Ronde van Zwitserland' deélnam en
daar gisteren afstapte, zal nu de plaats
van Jaq. v. d. Klundert innemen.
DE woorden van de jonge president-
directeur van de K.L.M. zijn som
ber. Toch doen zij sympathieker
aan dan een optimisme dat de werke
lijke gang van zaken poogt te ver
bloemen: de K.L.M. maakt een uiter
mate moeilijke tijd door. Het verlies
over het eerste kwartaal van dit jaar
was 18 miljoen gulden, tegen 7.5 mil
joen over het eerste kwartaal 1960.
Van 1 april 1959 tot 31 maart 1960
werd 16,1 miljoen gulden winst ge
maakt, van 1 april 1960 tot 31 maart
1961 een verlies van 0.1 miljoen ge
leden. Dat is ernstig.
Lelijker nog is het dat in de nabije toe
komst een verbetering niet te zien is.
Het straaltijdperk heeft tot dusverre
de luchtvaartondernemingen enorm
gestegen kosten opgeleverd plus een
bijzonder vergroot aanbod van passa
giersruimte, dat niet wordt gedekt
door een evenzeer gestegen vraag. De
kostbare D.C. 8 straalvliegtuigen ste
ken menigmaal voor minder dan de
helft met passagiers bezet de oceaan
over en deze toestellen zijn alleen ren
dabel bij hoge bezettingsgraad en zeer
intensief gebruik.
CONCURRENTIE
De president-directeur ging niet in op
de situatie die binnenkort kan ontstaan
op de Zuidamerikaanse lijnen. Ook
daar ontwikkelt de toestand zich niet
rooskleurig: Lufthansa en Alitalia doen
er de K.L.M. pittige concurrentie aan.
En diverse Zuidamerikaanse landen
Brazilië bijv. zijn hard bezig zich
een moderne luchtvloot aan te schaf
fen Dat Venezuela en Nederland op dit
gebied samenwerken is dan weer een
winstpunt voor de K.L.M.
Onder deze omstandigheden is het uiter
mate jammer dat van de, door voort
durende stijging van investeringen en
exploitatiekosten zo broodnodige
samenwerking in de internationale
luchtvaart tot dusverre zo weinig te
recht komt. De onderhandelingen in de
Airunion staan praktisch stil, de be
sprekingen die de K.L.M. voert met
S.A.S. en Swiss Air eveneens.
VOORUIT
Vele luchtvaartmaatschappijen lijden
ernstige verliezen. Het is een der ge
volgen van de overgang naar het peper
dure straaltijdperk. Met deze constate
ring is echter de K.L.M. nog niet uit
haar moeilijkheden. Desondanks: zij
zal vooruit moeten, zij zal de concur
rentie met straalvliegtuigen moe
ten aandurven. In de stellige verwach
ting van gunstiger tijden (Redactie).
Passagiersbelasting
UTRECHT. Over de „passagiersbelas
ting" die de gemeente Amsterdam op
Schiphol wil gaan heffen van uitgaande
passagiers zei drs. Van der Beugel giste
ren: „Het lijkt me twijfelachtig of een
instelling als de luchthaven Schiphol
werkelijk is gebonden aan een sluiten
de exploitatie.
Tenslotte verleent Schiphol diensten aan
het internationale toerisme. Afgezien
van het commerciële karakter is er dus
een stukje Nederland en een stukje
goodwill van Nederland in het ge
ding."
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De Nederlandse be
roepsvereniging van danskunstenaars
heeft ernstige bezwaren tegen de wijze
waarop het overleg over de balletcon
centratie wordt gevoerd. Het is de ver
eniging gebleken dat er geen sprake is
van overleg. Ze heeft slechts het uit
gewerkte plan van de overheid kunnen
vernemen.
In een brief die vandaag aan de regering
en enige gemeentebesturen wordt ver
zonden, protesteert de vereniging tegen
deze gang van zaken.
Geen overleg
Zoals wij hebben bericht is aan de heer
A. Molendijk, oud-burgemeester van
Amersfoort, door de regering opdracht
gegeven om het overleg tussen een aan
tal bij de balletconcentratie belang
hebbende organisaties op gang te bren
gen. Gisteren is de eerste bespreking
daartoe in Den Haag geweest. De ver
eniging van danskunstenaars was daar
bij uitgenodigd.
Volgens het bestuur van deze vereniging
zijn op deze bijeenkomst geen bespre
kingen gevoerd, maar zijn er plannen
meegedeeld en is de aanwezigen ver
zocht daaraan mee te werken.
Geen audities
Die plannen bestaan uit de stichting van
twee balletgroepen: een nationaal ballet
onder leiding van Sonia Gaskell, bijge
staan door zes nader aan te wijzen
danskunstenaars, en een kleine ballet
groep, die onder leiding van Mascha ter
Weeme de Opera in Amsterdam moet
bedienen. Buiten deze concentratie om
zou er een groepje dansers komen, dat
in kleine theaters zou optreden. Audi
ties zouden er voor het nationaal ballet
niet worden gehouden, omdat reeds was
uitgemaakt wie in aanmerking kwam
en wie niet.
Voorwaarden
De vereniging van danskunstenaars wil
overleg omdat de leiding van mevrouw
Gaskell voor haar onaanvaardbaar is
en omdat zij eventuele medewerking
aan de plannen verbindt aan de voor
waarde dat er audities voor het natio
naal ballet gehouden worden voor een
internationale jury.
Bij het inlichten van de organisaties werd
bekend gemaakt dat in de toekomst de
balletopleiding in ons land geconcen
treerd zal worden.
PARIJS. Een bijzonder militair ge
rechtshof heeft de voormalige generaal
van de luchtmacht Jean Nicot tot
twaalf jaar dwangarbeid veroordeeld
voor zijn deelneming aan de mislukte
opstand in Algiers. Hij werd ervan be
schuldigd ex-generaal Challe per vlieg
tuig naar Algerije te hebben overge
bracht.
Nicot zei gehandeld te hebben uit
vriendschap voor generaal Challe. Hij
had gedacht dat die een ramp en een
bloedbad zou kunnen voorkomen.
Ex-generaal Nicot, die zich in de
tweede wereldoorlog zeer heeft onder-
Eigen nieuwsdienst
NIJMEGEN. De kinderpolitie te
Nijmegen heeft een jongen van zes
tien jaar aangehouden. Hij heeft be
kend eind mei een meisje van acht
jaar te hebben aangerand in de buurt
van Berg en Dal en Beek.
De knaap is opgesloten.
Van een onzer verslaggevers
SPAKENBURG Een jonge Amersfoortse taxichauffeur, de
28-jarige Willem van Veenendaal, is gisternacht op een stille dijk
tussen Eemnes en Spakenburg onder moordenaarshanden geval
len. Verdacht van de moord is gistermrogen reeds de 21-jarige
R. van de V. uit Spakenburg aangehouden, die al vaker met de
justitie in aanraking is geweest en die enkele dagen geleden uit de
open inrichting te Vledder was ontsnapt. De jongen heeft gister
avond bekend.
Het lijk van de taxichauffeur
(vader van vier kinderen) werd
gistermorgen om half vijf langs de
Westdijk gevonden door de melk
rijder P. Beekhuis. Hij meende eerst
dat een dronken man er zijn roes
lag uit te slapen en reed door. Een
argwaan die hij niet kon verklaren
deed hem op zijn schreden terug
keren; even later was hij de ontdek
ker van een afschuwelijk misdrijf.
JACHT OP DADER
Om de hals van de dode taxi
chauffeur zat nog het dunne touw,
waarmee hij moet zijn gewurgd. An
dere sporen wezen erop, dat hij uit
zijn rijdende auto was geworpen.
De melkrijder meldde zijn lugu
bere vondst aan de rijkspolitie van
Bunschoten, die bijgestaan door
de districtsrecherche, de gemeente
lijke recherche van Amersfoort en
justitiële autoriteiten uit Utrecht
de jacht op de dader begon. Ook
een speurhond deed daaraan mee.
Dat de Spakenburger zo snel kon
worden aangehouden is vooral te
danken aan de oplettendheid van
het personeel van het autoverhuur
bedrijf Nefkens in Amersfoort. Daar
kwam de verdachte jongeman gis
termorgen een auto huren, omdat
zijn eigen wagen, naar hij zei, in de
buurt van Barneveld met panne was
blijven staan.
Hij kon het kenteken van de ka
potte auto niet noemen. Dat wekte
argwaan. Toen de chef van de
garage Nefkens even later op pad
moest gaf hij zijn ogen goed de kost.
Hij zag de huurauto bij een Barne-
veldse garage staan. De Spaken-
burgse jongeman stond er bij en zei,
dat hij zijn eigen auto niet had kun
nen terugvinden. Die moest, zei hij.
zijn gestolen.
VONDST
Het personeel van garage Nefkens
achtte de tijd rijp om de politie te
waarschuwen. Dat gebeurde geen
Van onze correspondent
PARIJS. De spoorwegramp bij
Vitry-le-Francois waar zondagmid
dag de expresse Straatsburg-Parijs
ontspoorde, heeft volgens de laatste
officiële gegevens aan 23 mensen het
leven gekost. Ten minste één reizi
ger wordt nog vermist. Van de 23
doden zijn er 21 geïdentificeerd. Er
bevinden zich geen Nederlanders
onder. Vermoedelijk zal het doden
cijfer iets hoger blijken te liggen.
Het is namelijk gebleken dat zich on
der het rijtuig dat in het moeras was
terechtgekomen nog een tweede wagon
bevond. Die is geheel in de modder
weggezakt en men heeft nog niet kun
nen nagaan hoeveel mensen zich in dat
rijtuig bevonden.
Drooggelegd
Toen bleek dat men ook met het
zwaarste materieel van de Amerikanen
en van de Franse spoorwegen de ge
zonken wagon niet zou kunnen bergen
besloot men een deel van het moeras
droog te leggen. Er werden nooddijken
opgeworpen en twee zware pompen
begonnen het water weg te zuigen. Na
enkele uren kwam het rijtuig voor een
deel bloot en het eerste wat men door
een van de beslijkte ramen zag was een
lijk.
Verzakking
Over de oorzaak van de ramp tast
men nog altijd in het duister. Aan sa
botage wordt niet gedacht. Enige leden
van de onderzoekingscommissie menen
dat het zeer goed mogelijk is dat door
een kleine verzakking van de spoorlijn
PARIJS (Reuter). In het Parijse
kantoor van het Tunesische weekblad
Afrique Action is gistermiddag een bom
ontploft. Er zijn geen doden gevallen,
maar zes mensen werden zwaar ge
wond. De brand die onmiddellijk na de
ontploffing uitbrak was binnen een half
uur geblust.
Afrique Action is een weekblad dat
gemeenlijk de mening weergeeft van
de Tunesische president Bourguiba en
dat als zeer betrouwbaar geldt. Het be
schikt altijd over zeer goede inlichtin
gen op het gebied van de Algerijnse
scheiden, is de voornaamste militairi kwestie. De bomaanslag is ongetwijfeld
adviseur van premier Debré geweest, gepleegd door Franse ultra's.
in de flauwe bocht een koppeling tus
sen twee wagens is gebroken, waardoor
één van de wagens zodanig is gaan
wringen, dat een van de wielen afbrak.
Er is namelijk één rijtuig gevonden
dat een gebroken wiel heeft, terwijl
alle andere, zelfs die de smak van vijf
tien meter hebben gemaakt, nog in het
bezit zijn van gave wielen.
Sedert gisterochtend tien uur is het
treinverkeer ter plaatse over één spoor
weer toegestaan. Het zal nog enkele da
gen duren, voordat beide sporen ge
bruikt kunnen worden.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM Het Nederlandse bouw-
apparaat kan slechts voor vijftig pro
cent aan de vraag van dit ogenblik vol
doen. In de departementale ijskast ligt
nu voor een miljard gulden aan bouw
opdrachten te wachten op „betere tij
den".
Met deze opmerkingen illustreerde giste
ren op het congres van de Algemene
Nederlandse bouwbedrijfsbond de voor
zitter van de bond, de heer C. Brands-
ma, de bestaande spanningen tussen de
bouwproduktie en de bouwbehoeften in
ons land.
„Negatief beleid"
Het bestaan van die spanningen was voor
de heer Brandsma het bewijs, dat aan
de bouwproduktie niet de plaats is ge
geven in de economische activiteit die
haar toekomt.
De verwijzing naar de krappe arbeids
markt noemde hij een negatief argu
ment en het bouwbeleid, dat hier op
steunt, een negatief beleid. Het richt
zich zonder meer naar de situatie die is
ontstaan op de arbeidsmarkt, in plaats
van te trachten op die situatie invloed
uit te oefenen.
Wel bemoeiing
De heer Brandsma maakte nog een ande
re opmerking. Er zijn lieden, zo zei hij,
die de schuld van wat aan onze bouw
produktie ontbreekt op de overheid
werpen. Hun leus is: handen af van de
bouwproduktie en alles zal spoedig „reg
kom".
Wij menen echter dat de economische or
de van dit ogenblik de bemoeiing van
de overheid niet kan ontberen. Het tijd
perk van de „vrije economie" ligt achter
ons. Deze bemoeiing van de overheid
zal bovendien nogal indringend moeten
zijn, juist omdat het gaat om de bouw
produktie.
Van een onze* verslaggevers
De jonge verdachte in deze
gruwelijke moordzaak, zoon van
een bekende Spakenburger,
heeft een bijzonder negatieve
jeugd achter de rug. Hij strui
kelde van inrichting naar jeugd
gevangenis wegens een opeen
volging van kleine en grotere
delicten, die alle in de sfeer van
kruimeldiefstallen -bleven.
De laatste keer een diefstal
ten nadele van zijn vader
kwam hij na een terbeschikking
stelling in de open inrichting
van de Maatschappij voor Wel
dadigheid in Vledder terecht.
Van der V. kende deze inrich
ting al van een vorige veroor
deling.
De directeur, de heer Van
Dijk, kende de jongen naar zijn
zeggen als een lichtelijk debiele,
ongevaarlijke knaap, die niet
veel moeilijkheden opleverde
een enkele ontsnapping daarge
laten. De directeur liet hem dan
ook onlangs met een gerust hart
meelopen in een afstandsmars
in de buurt van Noordwolde,
waar een groepje jongens uit de
inrichting onder toezicht van
een leider aan meedeed.
moment te vroeg, want rond het
middaguur werd een vondst gedaan,
die het onderzoek wellicht in een
andere richting had geleid: in de
Haarlemmermeer werd de taxi van
de heer Van Veenendaal terugge
vonden.
De politie had al drie Barnevel
ders verhoord, toen zij de 21-jarige
Spakenburger arresteerde. Op hem
zouden de autosleuteltjes van de
taxi zijn gevonden. Hij droeg boven
dien een polshorloge, dat vermoede
lijk van de taxichauffeur is geweest.
Van de V. heeft de politie verteld
dat hij in geldnood zat en dat hij aan
het station Amersfoort een taxi had
genomen met de bedoeling de chauf
feur te beroven. Hij liet zich naar de
Westdijk rijden en sloeg daar toe.
Als een wildeman is Van de V. daar
op naar het westen gereden. Tenslot
te kwam hij in de Haarlemmermeer
terecht, waar hij de taxi wegens ben
zinegebrek moest achterlaten. Liftend
is hij toen naar Amersfoort terug
gekeerd.
VRACHTJE
De moord moet omstreeks één uur
's nachts zijn gepleegd. De chauffeur
Van Veenendaal stond kort tevoren
nog met zijn taxi voor het Amers
foortse station. Hij stond er zelden,
maar zondagavond was hij ingeval
len voor een collega, die evenals hij
voor het taxibedrijf Kroontax werk
te.
Vóór hem in de rij wachtende
taxi's stond de heer C. Staal met zijn
wagen. Toen de laatste trein het sta
tion kwam binnenrollen had Van
Veenendaal tegen hem gezegd: „Als
wij daar geen vrachtje meer uitha
len, kunnen wij beter gaan slapen."
Chauffeur Staal kreeg zijn „vracht
je" chauffeur Van Veenendaal
ook. De chauffeur van de taxi achter
hem, de heer M. Wijnands, zag een
lange donkere jongeman instappen.
Daarna vertrok Van Veenendaal
voor zijn laatste rit.
VREEMD GELUID
Chauffeur Wijnands is gisteren'
met de verdachte Spakenburger ge
confronteerd. Postuur en kleding
meende hij te herkennen. Het gezicht
van de jongen had hij 's nachts niet
kunnen zien.
In de camping langs de Westdijk
waaraan het slachtoffer is gevonden,
hebben kampeerders gisternacht een
auto gehoord, die een merkwaardig
geluid maakte. Collega's van Van
Veenendaal konden dat geluid thuis
brengen. Het moet de auto van Van
Veenendaal zijn geweest bij een zeer
hoge snelheid.
De babysit heeft hel vunavond een
beetje moeilijk, mam.
MADRID (Reuter) De Spaanse
vereniging ter bestrijding van wreed
heden bij publieke vermakelijkheden
heeft een folder uitgegeven waarin er op
wordt aangedrongen geen stierenge
vechten meer te bezoeken.
De strijd tegen d'eze gevechten is het
voornaamste programmapunt van de
vereniging. De Spaanse kroonpretendent
is voorzitter van de vereniging.
BONN. Vorige week zijn 4800 Oost
duitsers naar het Westen gevlucht.
Daaronder bevonden zich 766 personen
beneden 24 jaar. De cijfers van de
week daarvoor bedroegen 4616 en 770.
Zoals men weet vluchten de Oostduit
sers de laatste jaren vooral naar West-
Berlijn, daar de vlucht over de grens
naar West-Duitsland moeilijk is gewor
den. Vroeger waren de aantallen naar
West-Duitsland en naar West-Berlijn
vluchtenden ongeveer gelijk. Thans gaat
75 procent van de Oostduitse vluchtelin
gen naar West-Berlijn.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. De Rotterdamse
officier van justitie zal geen straf
vervolging instellen naar aanleiding
van de ramp, die zich op 5 april bij
de Rotterdamsche Droogdok Maat
schappij voltrok.
Het drama aan boord van de Libe
riaanse tanker Mathieson kostte zeven
mensen het leven.
De officier is tot de conclusie geko
men dat geen der monteurs, die aan de
koolzuurinstallatie werkten, grove schuld
kan worden verweten.
Maarssenaar bekent:
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT. Een inwoner van
Maarssen, de 26-jarige V., heeft te
genover de Utrechtse politie bekend
dat hij ongeveer veertig maal ontucht
neeft gepleegd met meisjes tu*sen
acht en twaalf jaar.
Het K.N.M.I. in De Bilt bericht
te gisteren om 23.15 uur:
Droog en over
wegend zonnig
weer met zwakke
tot matige wind
tussen west en
noord-west. De
zelfde temperatu
ren als gisteren of
iets hogere.
MIESJE:
De thermometer
vergeet dat het
morgen zomer is!
21 juni: zon op 4.19, zon onder 21.04;
maan op 12.41, maan onder 0.50.
Van onze weerkundige medewerker
'"TERWIJL in Rusland tot dicht
-!■ bij de Noordelijke IJszee de
temperatuur gistermiddag tot bijna
dertig graden opliep en in Zuid
oost-Europa en het Middellandse-
Zeegebied een grote hitte heerst,
is in West-Europa alles wat op
warmte lijkt verdreven.
Al begint morgen de zomer
morgenmiddag om half vijf om
precies te zijn het ziet er niet
naar uit dat wij ook midden in
het zomerweer terecht zullen ko
men. Dat betekent evenwel niet
dat het weer niet goed zou kun
nen zijn.
Na de regenachtige zondag wer
den wij gisteren volop in de zon
gezet, ai werd het nergens war
mer dan 21 graden zoals op het
vliegveld bij Deelen is gemeten.
De temperatuur aan de kust werd
plaatselijk niet hoger dan vijftien
graden.
Gisteravond tekende zich ten
westen van Ierland een kleine de
pressie af. Deze zal vandaag waar
schijnlijk nog geen invloed hebben
op het weer bij ons, zodat opnieuw
veel zon mag worden verwacht
bij mogelijk iets hogere tempera
turen dan gisteren. Daarna begint
de kans op regen weer toe te ne
men, zodat wisselvalligheid het
oorkussen van het weer blijft.
Helsinki
Stockh.
Kopenh.
Aberdeen
Londen
Amsterd.
Brussel
Luxemb.
Parijs
Bordeaux
Grenoble
Nice
Berlijn
Frarrkf.
München
Zürich
Genève
Locarno
Wenen
Inrrsbr.
Athene
Rome
Ajaccio
Lissabon
weer
l.bew.
l.bew.
l.bew.
h.toew.
onbew.
onbew.
onbew.
zw.bew.
onbew.
onbew.
onbew.
onbew.
l.bew.
l.bew.
l.bew.
l.bew.
onbew.
onbew.
zw.bew.
zw.bew.
zw.bew.
onbew.
onbew.
onbew.
wind
ZW
W
W
WNW
WNW
NW
N
NNO
NNO
NNW
WNW
O
WiNW
N
N
WNW
N
WNW
NW
O
NNO
W
zzw
NNW
max.t. n.sl.
18
19
18
18
20
17
20
21
24
28
29
27
20
24
27
28
29
29
29
31
28
30
27
34
1
0
0.3
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0.1
0
O
0
0
0
0
0
0
0
0