Somber beeld bij eerste kennismaking Drs.Y. d. BEUGEL: NIEUWE GULDEN RAMP VOOR K.L.M. KOSTEN HOGER, GROEI MINDER DANSEND HET KANAAL OVER TWEEDE RIJTUIG LAG IN MOERAS ONDER GEZONKEN WAGON I Bsf 0 WAGTMANS RE-TOUR SLECHT BEGIN STRAALTIJDPERK VLUCHTELING UIT INRICHTING VAN MOORD VERACHT Protest tegen concentratie van ballet: beslissing zonder ons Taxichauffeur met touw gewurgd GOODWILL IN HET GEDING Twaalf jaar voor generaal Nicot MILJARD AAN BOUWPLANNEN IN DE IJSKAST De knaap die „niet zo veel moeilijkheden opleverde Stierengevechten bekoren niet elke Spanjaard De BiltZonnig PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Dinsdag 20 juni 1961 Uiterst moeilijk Wel expansie Tweeduizend Britse rock'n' rollers deden inval in dankbaar Calais Achtjarig meisje door jongen (16) aangerand Oorzaak treinramp nog onbekend BOMAANSLAG IN KANTOOR VAN WEEKBLAD Vluchtelingen kiezen West-Berlijn Monteurs bij R.D.M. worden niet vervolgd Veertig maal ontucht met minderjarigen Zomer alleen op kalender HET WEER OVERAL Directeur: JACQ. DE SMIT* Chefred.: G. J. Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs. 6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4, telefoon 011006901. Vlissingen, Nieuwendijk 33, Postbus 24, telefoon 011843224. Temeuien, Nieuwstraat 38, telefoon 01150—3189. Zierikzee, Havenpark 24, telefoon 01110—2991. Zeeuwsch Dagblad Losse nummers 13 cent. Abonnementsprijs 0,66 per week, 7,per kwartaal' Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kaboutera T cent per woord met een minimum van 1, 16e JAARGANG No. 4884 Van onze speciale verslaggever UTRECHT Het jaar 1961 is bij zonder moeilijk voor de K.L.M. Over het algemeen zullen de be drijfsresultaten beneden de ver wachtingen blijven. De revalua tie van de Nederlandse gulden is een economische ramp voor de K.L.M. Het vliegverkeer op de Noordatlantische route blijft beneden de verwachtingen. De recente politieke strijd op het gebied van de luchtvaart berok kent de K.L.M. moeilijkheden. De nieuwe president-directeur van de K.L.M., drs. E. H. van der Beugel, kwam gistermiddag in het Centraal Museum te Utrecht tot deze pessimistische con clusies. Hij had er een kennismakings bijeenkomst met journalisten belegd. Onomwonden zei drs. Van der Beugel: „Ik had niet kunnen denken dat wij elkander onder zulke moeilijke omstan digheden zouden ontmoeten. De twee vliegrampen die de K.L.M. in de afge lopen weken hebben getroffen zijn verschrikkelijk. En afgezien nog van deze ernstige tegenslagen zie ik het hele jaar 1961 als uiterst moeilijk. IN DE EERSTE PLAATS beleeft de K.L.M. een tijd van kostbare kentering van een oud naar een nieuw mecha nisme: straalvliegtuigen. Dit heeft een sterke verhoging van de kosten tot ge volg. Het technische personeel werkt onder hoge druk. IN DE TWEEDE PLAATS is de reva luatie van de gulden een economische ramp voor ons omdat onze tarieven zijn gebaseerd op de dollar en het pond. De revaluatie betekent voor ons recht streeks een ernstig verlies. Dat wordt beslist niet opgevangen door de daling van onze kosten in het buitenland. Ik moet daarom spreken van een zeer be langrijke daling van onze inkomsten. IN DE DERDE PLAATS is de ont wikkeling van het vliegverkeer op de Noordatlantische route beneden de verwachtingen gebleven. De gemiddel de groei van het verkeer op deze route was de laatste jaren ongeveer negen tien procent; dat halen we dit jaar niet. Een oorzaak daarvan is niet te noemen; het is een algemeen ver schijnsel waarop we niet hebben ge rekend. IN DE VIERDE PLAATS werkt de voortdurende politieke strijd in de luchtvaart de recente acties van Trans World Airlines en Panameri- can Airways niet in ons voordeel. Het weinige waarover de heer Van der Beugel zich kon verheugen was: IDe nieuwe gedaante die Schiphol in de komende jaren zal krijgen. 2 Zijn overtuiging dat de expansie van de K.L.M. op den duur niet aan twij fel onderhevig kan zijn. Mijn verhaal moge pessimistisch zijn, het gaat er ten slotte om dat wij niets verbloemen", zo besloot hij. TWEEDUIZEND Britse teenagers zijn het Kanaal overgestoken om in Calais een nummertje rock'n' rol weg te geven. De jongelui maakten de overtcoht met het ple- zierschip de „Royal Daffodil", dat zes dansorkesten aan boord had. De bands op het bovendek hebben overigens niet veel muziek hoeven te maken. De straffe noordelijke wind blies de danslustigen naar lagere oorden. De burgemeester van Calais Jac ques Vendroux, een zwager van generaal de Gaulle, begroette de luidruchtige passagiers aan de ha ven. Hij was daarbij vergezeld van de plaatselijke schoonheidsko ningin. Het werd in de Franse stad een groot feest met veel muziek. De organisatoren van de reis waren zo tevreden over het resultaat dat zij zullen proberen van deze bezoe ken een regelmatig terugkerend feest te maken. Eigen nieuwsdienst BREDA. Wout Wagtmans zal zijn rentree maken in de Rond'e van Frankrijk. Ploegleió'er Buchly en de wielrenner Joop Captein zijn door de met nadruk gestelde eisen van de wiel renner niet tot overeenstemming geko- men.Telegrafisch heeft Klaas Buclüy zich daarna met Wagtmans in verbin ding gesteld. De Nederlander die aan de Ronde van Zwitserland' deélnam en daar gisteren afstapte, zal nu de plaats van Jaq. v. d. Klundert innemen. DE woorden van de jonge president- directeur van de K.L.M. zijn som ber. Toch doen zij sympathieker aan dan een optimisme dat de werke lijke gang van zaken poogt te ver bloemen: de K.L.M. maakt een uiter mate moeilijke tijd door. Het verlies over het eerste kwartaal van dit jaar was 18 miljoen gulden, tegen 7.5 mil joen over het eerste kwartaal 1960. Van 1 april 1959 tot 31 maart 1960 werd 16,1 miljoen gulden winst ge maakt, van 1 april 1960 tot 31 maart 1961 een verlies van 0.1 miljoen ge leden. Dat is ernstig. Lelijker nog is het dat in de nabije toe komst een verbetering niet te zien is. Het straaltijdperk heeft tot dusverre de luchtvaartondernemingen enorm gestegen kosten opgeleverd plus een bijzonder vergroot aanbod van passa giersruimte, dat niet wordt gedekt door een evenzeer gestegen vraag. De kostbare D.C. 8 straalvliegtuigen ste ken menigmaal voor minder dan de helft met passagiers bezet de oceaan over en deze toestellen zijn alleen ren dabel bij hoge bezettingsgraad en zeer intensief gebruik. CONCURRENTIE De president-directeur ging niet in op de situatie die binnenkort kan ontstaan op de Zuidamerikaanse lijnen. Ook daar ontwikkelt de toestand zich niet rooskleurig: Lufthansa en Alitalia doen er de K.L.M. pittige concurrentie aan. En diverse Zuidamerikaanse landen Brazilië bijv. zijn hard bezig zich een moderne luchtvloot aan te schaf fen Dat Venezuela en Nederland op dit gebied samenwerken is dan weer een winstpunt voor de K.L.M. Onder deze omstandigheden is het uiter mate jammer dat van de, door voort durende stijging van investeringen en exploitatiekosten zo broodnodige samenwerking in de internationale luchtvaart tot dusverre zo weinig te recht komt. De onderhandelingen in de Airunion staan praktisch stil, de be sprekingen die de K.L.M. voert met S.A.S. en Swiss Air eveneens. VOORUIT Vele luchtvaartmaatschappijen lijden ernstige verliezen. Het is een der ge volgen van de overgang naar het peper dure straaltijdperk. Met deze constate ring is echter de K.L.M. nog niet uit haar moeilijkheden. Desondanks: zij zal vooruit moeten, zij zal de concur rentie met straalvliegtuigen moe ten aandurven. In de stellige verwach ting van gunstiger tijden (Redactie). Passagiersbelasting UTRECHT. Over de „passagiersbelas ting" die de gemeente Amsterdam op Schiphol wil gaan heffen van uitgaande passagiers zei drs. Van der Beugel giste ren: „Het lijkt me twijfelachtig of een instelling als de luchthaven Schiphol werkelijk is gebonden aan een sluiten de exploitatie. Tenslotte verleent Schiphol diensten aan het internationale toerisme. Afgezien van het commerciële karakter is er dus een stukje Nederland en een stukje goodwill van Nederland in het ge ding." Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Nederlandse be roepsvereniging van danskunstenaars heeft ernstige bezwaren tegen de wijze waarop het overleg over de balletcon centratie wordt gevoerd. Het is de ver eniging gebleken dat er geen sprake is van overleg. Ze heeft slechts het uit gewerkte plan van de overheid kunnen vernemen. In een brief die vandaag aan de regering en enige gemeentebesturen wordt ver zonden, protesteert de vereniging tegen deze gang van zaken. Geen overleg Zoals wij hebben bericht is aan de heer A. Molendijk, oud-burgemeester van Amersfoort, door de regering opdracht gegeven om het overleg tussen een aan tal bij de balletconcentratie belang hebbende organisaties op gang te bren gen. Gisteren is de eerste bespreking daartoe in Den Haag geweest. De ver eniging van danskunstenaars was daar bij uitgenodigd. Volgens het bestuur van deze vereniging zijn op deze bijeenkomst geen bespre kingen gevoerd, maar zijn er plannen meegedeeld en is de aanwezigen ver zocht daaraan mee te werken. Geen audities Die plannen bestaan uit de stichting van twee balletgroepen: een nationaal ballet onder leiding van Sonia Gaskell, bijge staan door zes nader aan te wijzen danskunstenaars, en een kleine ballet groep, die onder leiding van Mascha ter Weeme de Opera in Amsterdam moet bedienen. Buiten deze concentratie om zou er een groepje dansers komen, dat in kleine theaters zou optreden. Audi ties zouden er voor het nationaal ballet niet worden gehouden, omdat reeds was uitgemaakt wie in aanmerking kwam en wie niet. Voorwaarden De vereniging van danskunstenaars wil overleg omdat de leiding van mevrouw Gaskell voor haar onaanvaardbaar is en omdat zij eventuele medewerking aan de plannen verbindt aan de voor waarde dat er audities voor het natio naal ballet gehouden worden voor een internationale jury. Bij het inlichten van de organisaties werd bekend gemaakt dat in de toekomst de balletopleiding in ons land geconcen treerd zal worden. PARIJS. Een bijzonder militair ge rechtshof heeft de voormalige generaal van de luchtmacht Jean Nicot tot twaalf jaar dwangarbeid veroordeeld voor zijn deelneming aan de mislukte opstand in Algiers. Hij werd ervan be schuldigd ex-generaal Challe per vlieg tuig naar Algerije te hebben overge bracht. Nicot zei gehandeld te hebben uit vriendschap voor generaal Challe. Hij had gedacht dat die een ramp en een bloedbad zou kunnen voorkomen. Ex-generaal Nicot, die zich in de tweede wereldoorlog zeer heeft onder- Eigen nieuwsdienst NIJMEGEN. De kinderpolitie te Nijmegen heeft een jongen van zes tien jaar aangehouden. Hij heeft be kend eind mei een meisje van acht jaar te hebben aangerand in de buurt van Berg en Dal en Beek. De knaap is opgesloten. Van een onzer verslaggevers SPAKENBURG Een jonge Amersfoortse taxichauffeur, de 28-jarige Willem van Veenendaal, is gisternacht op een stille dijk tussen Eemnes en Spakenburg onder moordenaarshanden geval len. Verdacht van de moord is gistermrogen reeds de 21-jarige R. van de V. uit Spakenburg aangehouden, die al vaker met de justitie in aanraking is geweest en die enkele dagen geleden uit de open inrichting te Vledder was ontsnapt. De jongen heeft gister avond bekend. Het lijk van de taxichauffeur (vader van vier kinderen) werd gistermorgen om half vijf langs de Westdijk gevonden door de melk rijder P. Beekhuis. Hij meende eerst dat een dronken man er zijn roes lag uit te slapen en reed door. Een argwaan die hij niet kon verklaren deed hem op zijn schreden terug keren; even later was hij de ontdek ker van een afschuwelijk misdrijf. JACHT OP DADER Om de hals van de dode taxi chauffeur zat nog het dunne touw, waarmee hij moet zijn gewurgd. An dere sporen wezen erop, dat hij uit zijn rijdende auto was geworpen. De melkrijder meldde zijn lugu bere vondst aan de rijkspolitie van Bunschoten, die bijgestaan door de districtsrecherche, de gemeente lijke recherche van Amersfoort en justitiële autoriteiten uit Utrecht de jacht op de dader begon. Ook een speurhond deed daaraan mee. Dat de Spakenburger zo snel kon worden aangehouden is vooral te danken aan de oplettendheid van het personeel van het autoverhuur bedrijf Nefkens in Amersfoort. Daar kwam de verdachte jongeman gis termorgen een auto huren, omdat zijn eigen wagen, naar hij zei, in de buurt van Barneveld met panne was blijven staan. Hij kon het kenteken van de ka potte auto niet noemen. Dat wekte argwaan. Toen de chef van de garage Nefkens even later op pad moest gaf hij zijn ogen goed de kost. Hij zag de huurauto bij een Barne- veldse garage staan. De Spaken- burgse jongeman stond er bij en zei, dat hij zijn eigen auto niet had kun nen terugvinden. Die moest, zei hij. zijn gestolen. VONDST Het personeel van garage Nefkens achtte de tijd rijp om de politie te waarschuwen. Dat gebeurde geen Van onze correspondent PARIJS. De spoorwegramp bij Vitry-le-Francois waar zondagmid dag de expresse Straatsburg-Parijs ontspoorde, heeft volgens de laatste officiële gegevens aan 23 mensen het leven gekost. Ten minste één reizi ger wordt nog vermist. Van de 23 doden zijn er 21 geïdentificeerd. Er bevinden zich geen Nederlanders onder. Vermoedelijk zal het doden cijfer iets hoger blijken te liggen. Het is namelijk gebleken dat zich on der het rijtuig dat in het moeras was terechtgekomen nog een tweede wagon bevond. Die is geheel in de modder weggezakt en men heeft nog niet kun nen nagaan hoeveel mensen zich in dat rijtuig bevonden. Drooggelegd Toen bleek dat men ook met het zwaarste materieel van de Amerikanen en van de Franse spoorwegen de ge zonken wagon niet zou kunnen bergen besloot men een deel van het moeras droog te leggen. Er werden nooddijken opgeworpen en twee zware pompen begonnen het water weg te zuigen. Na enkele uren kwam het rijtuig voor een deel bloot en het eerste wat men door een van de beslijkte ramen zag was een lijk. Verzakking Over de oorzaak van de ramp tast men nog altijd in het duister. Aan sa botage wordt niet gedacht. Enige leden van de onderzoekingscommissie menen dat het zeer goed mogelijk is dat door een kleine verzakking van de spoorlijn PARIJS (Reuter). In het Parijse kantoor van het Tunesische weekblad Afrique Action is gistermiddag een bom ontploft. Er zijn geen doden gevallen, maar zes mensen werden zwaar ge wond. De brand die onmiddellijk na de ontploffing uitbrak was binnen een half uur geblust. Afrique Action is een weekblad dat gemeenlijk de mening weergeeft van de Tunesische president Bourguiba en dat als zeer betrouwbaar geldt. Het be schikt altijd over zeer goede inlichtin gen op het gebied van de Algerijnse scheiden, is de voornaamste militairi kwestie. De bomaanslag is ongetwijfeld adviseur van premier Debré geweest, gepleegd door Franse ultra's. in de flauwe bocht een koppeling tus sen twee wagens is gebroken, waardoor één van de wagens zodanig is gaan wringen, dat een van de wielen afbrak. Er is namelijk één rijtuig gevonden dat een gebroken wiel heeft, terwijl alle andere, zelfs die de smak van vijf tien meter hebben gemaakt, nog in het bezit zijn van gave wielen. Sedert gisterochtend tien uur is het treinverkeer ter plaatse over één spoor weer toegestaan. Het zal nog enkele da gen duren, voordat beide sporen ge bruikt kunnen worden. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM Het Nederlandse bouw- apparaat kan slechts voor vijftig pro cent aan de vraag van dit ogenblik vol doen. In de departementale ijskast ligt nu voor een miljard gulden aan bouw opdrachten te wachten op „betere tij den". Met deze opmerkingen illustreerde giste ren op het congres van de Algemene Nederlandse bouwbedrijfsbond de voor zitter van de bond, de heer C. Brands- ma, de bestaande spanningen tussen de bouwproduktie en de bouwbehoeften in ons land. „Negatief beleid" Het bestaan van die spanningen was voor de heer Brandsma het bewijs, dat aan de bouwproduktie niet de plaats is ge geven in de economische activiteit die haar toekomt. De verwijzing naar de krappe arbeids markt noemde hij een negatief argu ment en het bouwbeleid, dat hier op steunt, een negatief beleid. Het richt zich zonder meer naar de situatie die is ontstaan op de arbeidsmarkt, in plaats van te trachten op die situatie invloed uit te oefenen. Wel bemoeiing De heer Brandsma maakte nog een ande re opmerking. Er zijn lieden, zo zei hij, die de schuld van wat aan onze bouw produktie ontbreekt op de overheid werpen. Hun leus is: handen af van de bouwproduktie en alles zal spoedig „reg kom". Wij menen echter dat de economische or de van dit ogenblik de bemoeiing van de overheid niet kan ontberen. Het tijd perk van de „vrije economie" ligt achter ons. Deze bemoeiing van de overheid zal bovendien nogal indringend moeten zijn, juist omdat het gaat om de bouw produktie. Van een onze* verslaggevers De jonge verdachte in deze gruwelijke moordzaak, zoon van een bekende Spakenburger, heeft een bijzonder negatieve jeugd achter de rug. Hij strui kelde van inrichting naar jeugd gevangenis wegens een opeen volging van kleine en grotere delicten, die alle in de sfeer van kruimeldiefstallen -bleven. De laatste keer een diefstal ten nadele van zijn vader kwam hij na een terbeschikking stelling in de open inrichting van de Maatschappij voor Wel dadigheid in Vledder terecht. Van der V. kende deze inrich ting al van een vorige veroor deling. De directeur, de heer Van Dijk, kende de jongen naar zijn zeggen als een lichtelijk debiele, ongevaarlijke knaap, die niet veel moeilijkheden opleverde een enkele ontsnapping daarge laten. De directeur liet hem dan ook onlangs met een gerust hart meelopen in een afstandsmars in de buurt van Noordwolde, waar een groepje jongens uit de inrichting onder toezicht van een leider aan meedeed. moment te vroeg, want rond het middaguur werd een vondst gedaan, die het onderzoek wellicht in een andere richting had geleid: in de Haarlemmermeer werd de taxi van de heer Van Veenendaal terugge vonden. De politie had al drie Barnevel ders verhoord, toen zij de 21-jarige Spakenburger arresteerde. Op hem zouden de autosleuteltjes van de taxi zijn gevonden. Hij droeg boven dien een polshorloge, dat vermoede lijk van de taxichauffeur is geweest. Van de V. heeft de politie verteld dat hij in geldnood zat en dat hij aan het station Amersfoort een taxi had genomen met de bedoeling de chauf feur te beroven. Hij liet zich naar de Westdijk rijden en sloeg daar toe. Als een wildeman is Van de V. daar op naar het westen gereden. Tenslot te kwam hij in de Haarlemmermeer terecht, waar hij de taxi wegens ben zinegebrek moest achterlaten. Liftend is hij toen naar Amersfoort terug gekeerd. VRACHTJE De moord moet omstreeks één uur 's nachts zijn gepleegd. De chauffeur Van Veenendaal stond kort tevoren nog met zijn taxi voor het Amers foortse station. Hij stond er zelden, maar zondagavond was hij ingeval len voor een collega, die evenals hij voor het taxibedrijf Kroontax werk te. Vóór hem in de rij wachtende taxi's stond de heer C. Staal met zijn wagen. Toen de laatste trein het sta tion kwam binnenrollen had Van Veenendaal tegen hem gezegd: „Als wij daar geen vrachtje meer uitha len, kunnen wij beter gaan slapen." Chauffeur Staal kreeg zijn „vracht je" chauffeur Van Veenendaal ook. De chauffeur van de taxi achter hem, de heer M. Wijnands, zag een lange donkere jongeman instappen. Daarna vertrok Van Veenendaal voor zijn laatste rit. VREEMD GELUID Chauffeur Wijnands is gisteren' met de verdachte Spakenburger ge confronteerd. Postuur en kleding meende hij te herkennen. Het gezicht van de jongen had hij 's nachts niet kunnen zien. In de camping langs de Westdijk waaraan het slachtoffer is gevonden, hebben kampeerders gisternacht een auto gehoord, die een merkwaardig geluid maakte. Collega's van Van Veenendaal konden dat geluid thuis brengen. Het moet de auto van Van Veenendaal zijn geweest bij een zeer hoge snelheid. De babysit heeft hel vunavond een beetje moeilijk, mam. MADRID (Reuter) De Spaanse vereniging ter bestrijding van wreed heden bij publieke vermakelijkheden heeft een folder uitgegeven waarin er op wordt aangedrongen geen stierenge vechten meer te bezoeken. De strijd tegen d'eze gevechten is het voornaamste programmapunt van de vereniging. De Spaanse kroonpretendent is voorzitter van de vereniging. BONN. Vorige week zijn 4800 Oost duitsers naar het Westen gevlucht. Daaronder bevonden zich 766 personen beneden 24 jaar. De cijfers van de week daarvoor bedroegen 4616 en 770. Zoals men weet vluchten de Oostduit sers de laatste jaren vooral naar West- Berlijn, daar de vlucht over de grens naar West-Duitsland moeilijk is gewor den. Vroeger waren de aantallen naar West-Duitsland en naar West-Berlijn vluchtenden ongeveer gelijk. Thans gaat 75 procent van de Oostduitse vluchtelin gen naar West-Berlijn. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. De Rotterdamse officier van justitie zal geen straf vervolging instellen naar aanleiding van de ramp, die zich op 5 april bij de Rotterdamsche Droogdok Maat schappij voltrok. Het drama aan boord van de Libe riaanse tanker Mathieson kostte zeven mensen het leven. De officier is tot de conclusie geko men dat geen der monteurs, die aan de koolzuurinstallatie werkten, grove schuld kan worden verweten. Maarssenaar bekent: Eigen nieuwsdienst UTRECHT. Een inwoner van Maarssen, de 26-jarige V., heeft te genover de Utrechtse politie bekend dat hij ongeveer veertig maal ontucht neeft gepleegd met meisjes tu*sen acht en twaalf jaar. Het K.N.M.I. in De Bilt bericht te gisteren om 23.15 uur: Droog en over wegend zonnig weer met zwakke tot matige wind tussen west en noord-west. De zelfde temperatu ren als gisteren of iets hogere. MIESJE: De thermometer vergeet dat het morgen zomer is! 21 juni: zon op 4.19, zon onder 21.04; maan op 12.41, maan onder 0.50. Van onze weerkundige medewerker '"TERWIJL in Rusland tot dicht -!■ bij de Noordelijke IJszee de temperatuur gistermiddag tot bijna dertig graden opliep en in Zuid oost-Europa en het Middellandse- Zeegebied een grote hitte heerst, is in West-Europa alles wat op warmte lijkt verdreven. Al begint morgen de zomer morgenmiddag om half vijf om precies te zijn het ziet er niet naar uit dat wij ook midden in het zomerweer terecht zullen ko men. Dat betekent evenwel niet dat het weer niet goed zou kun nen zijn. Na de regenachtige zondag wer den wij gisteren volop in de zon gezet, ai werd het nergens war mer dan 21 graden zoals op het vliegveld bij Deelen is gemeten. De temperatuur aan de kust werd plaatselijk niet hoger dan vijftien graden. Gisteravond tekende zich ten westen van Ierland een kleine de pressie af. Deze zal vandaag waar schijnlijk nog geen invloed hebben op het weer bij ons, zodat opnieuw veel zon mag worden verwacht bij mogelijk iets hogere tempera turen dan gisteren. Daarna begint de kans op regen weer toe te ne men, zodat wisselvalligheid het oorkussen van het weer blijft. Helsinki Stockh. Kopenh. Aberdeen Londen Amsterd. Brussel Luxemb. Parijs Bordeaux Grenoble Nice Berlijn Frarrkf. München Zürich Genève Locarno Wenen Inrrsbr. Athene Rome Ajaccio Lissabon weer l.bew. l.bew. l.bew. h.toew. onbew. onbew. onbew. zw.bew. onbew. onbew. onbew. onbew. l.bew. l.bew. l.bew. l.bew. onbew. onbew. zw.bew. zw.bew. zw.bew. onbew. onbew. onbew. wind ZW W W WNW WNW NW N NNO NNO NNW WNW O WiNW N N WNW N WNW NW O NNO W zzw NNW max.t. n.sl. 18 19 18 18 20 17 20 21 24 28 29 27 20 24 27 28 29 29 29 31 28 30 27 34 1 0 0.3 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0.1 0 O 0 0 0 0 0 0 0 0

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 1