Den Haag wijst Bonn op inhoud van verdrag DE RAMP KWAM EEN DAG LATER Slechts vier gemeenten op fioeree- Overflakkee DIENSTREGELING BLIJFT, TREINEN GAAN SNELLER C=luganc SIGAREN Kleine zondheuvel werd Lockheed Electro van de K.L.M. noodlottig - twintig mensen kwamen om Proefproces tegen A.K.U. over' naasten van aandelen VERTREK VAN ROUWEND SCHIPHOL KLACHT VAN MR. ROSINGH OPGESCHORT Spoorpech in Amersfoort De Bilt: Koel Vrachtauto tegen bus: twee doden Kind onder auto om moeilijkheden op te lossen Man verliest half oor in gevecht PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Ontwerp in de maak Niet genoeg •i Twee nonnen Gevecht Boringi en Zie verder pag. 5 K.L.M. beschuldigd door Pan American Bij 9s rijks belastingen Ambtenaren bereid tot krachtige strijd LAATSTE NIEUWS Directeur: JACQ. DE SMIT: Chefred.: G. J. Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs. 6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4, telefoon 011006901. Vlissingen, Nieuwendjjk 33, Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen, Nieuwstraat 38, telefoon 011503189. Zierikzee, Havenpark 24, telefoon 01110—2991. Zeeuwsch Dagblad Letse aatnmers 13 cent. Abonnementsprijs 10,56 per week, 17,per kwartaal' Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter» T cent per woord met een minimum van lr-» 16e JAARGANG No. 4878 Dinsdag 13 juni 1961 DUITSLAND LOERT OP GAS i Van een speciale verslaggever KAIRO Twee diepe, zwartgeblakerde sporen met daarlangs de wrakstukken van de Lockheed Electra „Sirius", wat vergruizeld kinderspeelgoed, een flard van een dure mantel en het op zijn kant gevallen staartstuk markeren vijf kilometer bezuiden Kairo het gruwelijke graf van de tweede KLM-machine, die binnen een tijdsbestek van twee weken verongelukte. De ramp gebeurde in het stille heuvzllandschap, dat achter de Egyptische hoofdstad oprijst. Een zandduintje, dat als een ongevaarlijk baken uit de drooggebrande aarde steekt is de Sirius, de nieuwste va"n de serie Nederlandse Lockkeeds, noodlottig geworden. Even tevoren had de controletoren toestemming tot de landing gegeven. „Happy landingwas de laatste boodschap. In deze pauwblauwe nacht van zondag op maandag heeft de machine op deze verlaten plek haar einde gevonden. Van de 29 passagiers en zeven leden van de bemanning zijn er twintig om gekomen in een hels ogenblik, waarin de romp in tweeën tegen de grond sloeg. De 46-jarige Duitser M. Denckmanti, exporteur uit Rheydt, is aan de dood ontsnapt. In een paar korte zinnen heeft hij het ongeluk samengevat: „We gingen landen. Ik had mijn schoenen uit. Toen ik me voorover boog, om ze onder de stoel van mijn voorbuurman uit te halen zag ik in eens vlammen. -Ei^ raasde een hevig lawaai door de cabine. Toen zat ik, nog vastgebonden aan mijn stoei, bui ten Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Goeree-Overflakkee zal in de toekomst slechts uit vier ge meenten bestaan. Minister Toxopeus heeft het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland thans ver zocht, een ontwerp van wet te maken voor de gemeentelijke herindeling van het eiland. De minister heeft daarbij vastgehouden aan zijn oorspronkelijk standpunt, dat er op het eiland slechts vier gemeen ten moeten overblijven. Aan de nu be staande dertien gemeenten heeft de be windsman echter alleen meegedeeld, dat hij zijn standpunt heeft bepaald en dat er een wetsontwerp in de maak is. Binnen 4 maanden Op de provinciale griffie in Den Haag wordt er thans aan gewerkt. Het ont werp zal binnen vier maanden aan de gemeentebesturen worden voorgelegd, waarna deze twee tot drie maanden de gelegenheid hebben zich erover te beraden. Wordt het ontwerp ongewijzigd aan vaard, dan zullen de vier nieuwe ge meenten als volgt worden samenge steld: Ouddorp, Goedereede en Stellendam in het westen worden samengevoegd tot één gemeente van 7100 inwoners voor het strand- en duingebied; in het voor al agrarische gebied zal één nieuwe gemeente ontstaan door samenvoeging van Melissant, Dirksland, Herkingen en een gedeelte van Sommelsdijk. Zij zal haar bestaan kunnen beginnen met een inwonertal van ongeveer zesduizend. Geen vijf Voor de hand ligt de samenvoeging van de toch reeds aan elkaar gebouwde gemeenten Middelharnis en Sommels dijk. Met Stad aan het Haringvliet en Nieuwe Tonge erbij zal de nieuwe ge meente ruim twaalfduizend inwoners rijk zijn. Ten slotte zal in het oostelijke gedeelte van het eiland ook één grotere ge meente ontstaan. Ooltgensplaat, Den Bommel en Oude Tonge worden ge bundeld tot een plaats met rond 7700 inwoners. De opvatting van Gedeputeerde Staten, die de vorming van vijf gemeenten voorstonden, is dus niet gevolgd. Van onze correspondent DOETINCHEM. Op de Terborgse weg in Doetmchem is gistermiddag het achtjarige dochtertje van de familie Van der Woude verongelukt. Het kind stak voor haar huis de weg over en werd geschept door een perso nenauto. Het meisje was op slag dood. De ramp is gebeurd zonder dat één van de passagiers ook maar iets heeft voelen aankomen. Over de lage heu vels op het vliegveld afscherend moet de Engelse gezagvoerder Kenneth James Reynolds (37) met een vleugel tip een woestijnduintje hebben ge raakt, één uit de serie van drie die al eerder ongelukken veroorzaakten. On der meer is hier op ongeveer hetzelfde tijdstip in de nacht van 19 februari 1958 de Jan Huygen van Linschoten verongelukt doordat een wiel een heuveltje raakte en het toestel kan telde. Het ongeluk kostte toen één dode. Reddingsploegen van het vliegveld samen met de grondploeg van de KLM waren ruim een half uur na de ramp bij het geblakerde voorstuk. De gezag voerder is met twee gebroken benen, maar nog bij kennis, voorzichtig uit de cockpit getild. De mannen moesten behoedzaam over het lijkje van een kind heen stappen, dat op enige meters van de brokstukken lag. Terzijde walmden de wielen van een der landingsgestellen als bewijs van het feit, dat alles klaar was voor een normale landing. Direct na zijn redding verloor de ge zagvoerder het bewustzijn. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht, waar in middels twee uur na de ramp de andere gewonden, sommigen onher kenbaar door afschuwelijke brand- plekken waren aangekomen. Het middelste stuk van de romp is het ergst getroffen; cockpit en staart, die ver uit elkaar liggen, zijn vrijwel intact gebleven. In het middenstuk za ten twee Ierse nonnen, wier lijken on herkenbaar verminkt werden twee gouden kruisjes en een halfverkoolde rozenkrans vormden de enige aan wijzing. Het is die nacht rondom twaalf uur niet druk op het vliegveld geweest. In de grote hal, wachtte een plukje ver late luchtreizigers op aansluiting. Het was er warm. Twee vrouwen en kin deren lagen in grote, lichtbruine leren fauteuils te slapen. Hun mannen dron ken koffie, gezet van zout water. De langste uit het groepje, een Ame rikaan werkend in de olie op Koeweit en op weg naar Londen met zijn gezin, heeft het aan een ober verteld: Het was elf minuten over één, zoals ik me later realiseerde, toen we een zware klap hoorden. Onze vrouwen schoten rechtop wakker de kinderen huilden. Er ging een siddering door de lege ruimte, zonder dat we precies wis ten wat er was gebeurd. Een ramp dat kon niet anders. Nauwelijks was het woord gevallen of de sirenes van ziekenauto's en brand weerploegen scheurden door de nacht. Daarna ging het razend snel. Hulp diensten werden per omroepinstallatie opgeroepen en de lege wachtkamer was ineens vol geluiden. Iedereen wilde het veld op, maar de zaak werd direct af gezet. Tien minuten later hoorden we wat er was gebeurd. De 22-jarige L. van Loon uit Rijswijk is gistermiddag om het leven gekomen, toen hij met zijn auto in de buurt van het Franse plaatsje Remoulin over de kop sloeg. Ziijn zuster Thea werd licht gewond. Op vijf kilometer van Kaïro ligt terzijde van een dubbel zwart'spoor het zware landingsgestel van de verongelukte Sirius. Alles was klaar voor de landing, die nooit gekomen is. Wellicht vinden de deskundigen, die gisteravond in de Egyp tische hoofdstad zijn aangekomen, een belangrijk aanknopingspunt in deze trieste stille getuige. (Telefoto). Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM Nieuwe on derhandelingen tussen Bonn en Den Haag op grond van de Ne- derlands-Westduitse verdragen die nog door de Staten-Generaal moeten worden goedgekeurd, staan op stapel. De inzet van dit overleg zal zijn: 1. Het gebruik van de vondsten aan aardgas in de bodem van de pro vincie Groningen. Alarmerende berichten maakten namelijk mel ding van Westduitse pogingen om dit aardgas in de betwiste Eems- monding aan te boren. 2. De Nederlandse eigendom in West-Duitsland. Van bepaalde Westduitse zijde is men een nieuw proefproces begonnen over de voormalige Duitse aandelen van de in de Bondsrepubliek gelegen bedrijven van de Algemene Kunstzijde Unie te Arnhem. Het vliegveld van Kaïro heeft twee startbanen, die aangevlogen kunnen worden via de routes 342 of 049. De Sirius had order gekregen de 342 te gebruiken, die van het Zuiden in Noordwestelijke richting op de luchthaven afloopt omdat de andere in reparatie was. De daling gebeurt hier meestal nogal steil, omdat in de rug van de vlieger heuvels liggen met een paar woestijnduinen. De Electra is neergestort nadat zij een heuveltop had geraakt. Het wrak ligt op de plaats, waar op de kaart het kruisje staat. Van Duitse kant is grote belangstel ling getoond voor het aardgas in Gro ningen, niet alleen om het van Neder land te betrekken, maar ook om zelf te boren. Volgens berichten uit Duitse bron zijn plannen germaakt in de Eems, met behulp van een booreiland .borin gen te gaan verrichten naar het aard gas. Het ministerie van buitenlandse za ken heeft op deze berichten direct ge reageerd door de Duitse regering te wijzen op de inhoud van het Neder landsDuitse verdrag. Volgens dit verdrag zullen alle kwes ties in de Eemsmond, ook die zich in de toekomst zullen voordoen, in onder ling overleg worden geregeld. De Ne derlandse regering heeft dit overleg gevraagd.- De kern van dezë zaak ligt in de niet vastgestelde Nederlands-Duitse grens in de Eems. Van Nederlandse kant wordt vastgehouden aan een grensverloop midden in de riviermon ding. De Duitsers houden vol dat de laagwaterlijn van de Nederlandse kust de grens vormt. Van onze correspondent BREDA Met een wanhopig gebaar draaide de IJmuidense vrachtrijder A. H. gisteren aan zijn stuur, toen hij tot zijn ontzetting bemerkte, dat hij op het punt stond op een bus van de Bra bantse Buurtspoorwegen te rijden. De bus stopte gisteravond tegen half zeven bij de halte Vaarkant op de rijksweg Breda—Etten. De chauffeur van de daarachter rijdende trekker met oplegger ontdekte te laat dat de bus stopte, gooide zijn sjuur om, maar ramde nog juist de linker achterkant van de bus, waarin 45 mensen zaten. Twee passagiers, de zeventienjarige A. van der Made uit Etten en mejuf frouw Meesters uit Oudenboseh, waren op slag dood. Andere passagiers werden van hun zitplaatsen geslingerd. Acht van hen werden gewond. Voor het leven van de 31-jarige mevrouw FensArdon uit Standdaar-buiten wordt gevreesd. WASHINGTOl (AP) De Pan Ame rican World Airways heeft gisteren een duidelijke poging gedaan om het Neder lands-Amerikaanse luchtvaartoverleg in voor ons land ongunstige zin te be- invloeden door de K.L.M. te beschuldigen van voortdurende schending van de be staande luchtvaartovereenkomst tussen beide landen. De klacht is ingediend bij de Ameri kaanse raad voor de burgerluchtvaart. „Het feit, dat de K.L.M. zich niet stoort aan de overeenkomst", zo schrijft de Panam, „schept eveneens een precedent en een excuus voor andere buitenlandse luchtvaartmaatschappijen om hetzelfde te doen". De Panam heeft de raad om snelle maatregelen gevraagd. „De schending van de overeenkomst door de K.L.M. da teert reeds van lange tijd geleden en wordt iedere dag flaganter en uitgebrei der", aldus de Panam. Van een onzer verslaggevers UTRECHT. Met ingang van vandaag zullen de treinen in Nederland op een aantal baanvakken harder gaan rijden dan tot nu toe het geval is geweest. Dit is een van de besluiten, die de directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft genomen om een einde te maken aan de moeilijkheden bij het rijden van de nieuwe dienst regeling. De directie is er daarbij van uitge gaan, dat de nieuwe regeling in ieder geval gehandhaafd moet blijven. Een project waarop 2% jaar is gestudeerd wil zij niet zo maar loslaten. Bovendien •zijn onze spoorwegen met deze regeling gebonden aan verschillende internatio nale afspraken, o.a. met België en Duitsland. Daarom wordt in Utrecht, in overleg met de districten, voortdurend gezocht naar middelen om op punten waar het spoorwegverkeer knelt, verruiming te brengen. Een van de gisteren gevonden oplossingen is het verhagen van de rij snelheid volgens het dienstrooster, of van de inhaalsnelheid in geval van ver traging. Dat zal o.a. het geval zijn op het baanvak tussen Nijmegen en Den Bosch. MINDER BEPERKING Voorts is besloten, dat de beperkte rijsnelheid op plaatsen waar aan de baan wordt gewerkt, wat zal worden verhoogd voor zover dat gezien de om standigheden verantwoord is. Dit zal bijv. gebeuren op de brug bij Culem- borg. Een andere maatregel om zo wednig mogelijk beperkingen aan het spoorweg verkeer op te leggen zal zijn het tijde lijk stop zetten van bepaalde onder houdswerken. De machinisten zullen dus minder vaak behoeven af te rem men voor de békende L.A.E.-borden, die een beperkte snelheid voorschrij ven. Gezocht wordt ook naar mogelijkhe den om het keren van de treinen op be gin- en eindstations en de dienstover- gangen van het personeel van de ene trein op de andere te bespoedigen. OOK IN DE WINTER In overweging is nog om de zg. lus- treinen op het traject Venlo - Eindho ven - Rotterdam - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht onderweg te splitsen. Komt bijv. een trein uit het zuiden met vertraging in Rotterdam aan, dan zou een gedeelte door kunnen rijden, naar Amsterdam. De rest zou naar Utrecht gedirigeerd kunnen wor den en vandaar- in versterkte samen stelling door kunnen rijden naar Maas tricht. Op die manier kunnen in Utrecht vertragingen worden weggewerkt. Reeds nu staat vast, dat de eerstvol gende winterdienistregeling slechts op enkele onderdelen anders zal zijn dan de thans geldende zomerdienstregeling. Aangezien de tijd tussen begin en eind van deze laatste regeling te kort is voor het doorvoeren van grote wijzigingen is besloten, dat zij tot de zomer van het volgend jaar zal blijven gelden. Buiten liggen de wrakstukken voor de tweede nacht onder de pralende ster renhemel. In het ziekenhuis van Dar-el- Chifa, het beste van Kairo, vechten de artsen voor het behoud van mensen- levens. De heer A. Radelaar, admini stratief ambtenaar van de Nederlandse ambassade in Kairo, zegt: Ze hebben nog niet alle slachtoffers gevonden, maar degenen, die er het leven hebben afgebracht kunnen rekenen op de best denkbare-verzorging. De dokter van de K.L.M. is er voortdurend zelf bij. Van onze Amsterdamse redactie SCHIPHOL. Weer zijn de vlag gen halfstok gegaannog geen veertien dagen geleden was het een zonovergoten luchthaven waar lang zaam het sombere nieuws binnendrup pelde over de ramp met de Fridtjof Nansen, de bij Lissabon in zee gestorte D.C.-8. Nu was het de ramp met de Sirius. Korte telexberichten, binnen komend in het op dergelijke dagen inderhaast ingerichte „ongelukscen trum" maakten de feiten uur na uur bekend. De vlaggen, die anders de terrassen langs het platform pavoiseren, waren niet uitgestoken. Alleen van het ge bouw voor de vluchtproduktie wap perde het oranje-wit-blauwe dundoek van de K.L.M. halfstok onder een bewolkte lucht. Voor de honderden passagiers op Schiphol was dit overigens het enige uiterlijke teken van rouw. Aan de rou tine van liet dagelijkse vliegbedrijf kan geen afbreuk worden gedaan; van daar dat voor de buitenstaanders niets ongewoons op de luchthaven viel te bespeuren. Vliegtuigen landden en vliegtuigen startten. Bemanningsleden klommen, met het laatste nieuws over de ramp in hun oren, in de cockpit. Motoren sloegen aan en tijdens het spitsuur verdween vrijwel iedere vijf minuten een machine in de wolken. Omstreeks één uur taxiede de D.C.-8 Albert Plesman weg. Het had Kairo ais bestemming. Kort tevoren waren er onder meer de leden van de com missie van onderzoek ingestapt. Maar ook: drie bedrukt kijkende vrouwen, echtgenotes van gezagvoerder Rey nolds, boordwerktuigkundige Voogt en navigator De Gooyer, de drie beman ningsleden van wie op dat ogenblik zeker was dat zij tot de overlevenden behoorden. Vanaf het dakterras werd het toe stel door een aantal wegbrengers uit gewuifd. Gewoon. Zoalr men iedere dag op Schiphol naar vertrekkende vliegtuigen wuift. Van onze correspondent NIJMEGEN De Bond van per soneel bij 's rijks belastingen in Ne derland zal nog eenmaal proberen in overleg met het ministerie ver betering in de salarispositie en van het promotiebeleid te verkrijgen. Mislukt deze poging, dan zal de bond de toegeworpen handschoen opnemen. „Wij gaan voor een kliek aan Binnenlandse Zaken, die de eisen van de lagere en middelbare ambtenaren tracht te kortwieken, niet opzij en wij laten onze recht vaardige verlangens niet door spits vondigheden van een benepen bourgeoisie wegdrukken", zo werd gisteren klaar en duidelijk gesteld. Het 72ste congres van de bond, gis teren in Nijmegen begonnen, heeft er geen twijfel over laten bestaan dat de belastingambtenaren het wachten beu zijn. De tweede voorzitter, de heer J. W. Bonnink, stelde dit reeds direct in zijn welkomstrede. Verdient onze ar beid minder waardering dan die van kleuteronderwijzeressen, zo vroeg hij de vergadering. Wij eisen verbeterin gen, want de nood is hoog. Het minst Hoe hoog toonde de hondsvoorzitter, de heer H. H. van der Meer, in zijn openingsrede aan. De salarissen van de lagere en middelbare belastingamb tenaren liggen in koopkracht 16,5 pro cent beneden die van 1938. Van de stijging der nationale welvaart hebben zij nog niet in het minst geprofiteerd. Er is dus zeer duidelijk sprake van achterstelling, aldus de heer Van der Meer. Die achterstelling heeft geleid tot de vorming van actiecomité's on der de ambtenaren. De bond heeft in die vorming niet de hand gehad, maar hij zal graag met de comité's samen werken om tot betere salariëring en een gunstiger promotiebeleid te ko men. Zotternij Ook zal de bond met kracht ijveren voor een herziening van de dienst. Bij de belastingen kent men thans 65 ran gen. Dit is ambtelijke zotternij, zo stel de de heer Van der Meer krachtig vast. Wij willen dit radicaal wegvagen en een promotiebeleid scheppen, waar door de ambtenaar zich naar zijn ver mogens kan ontplooien. De heer Van der Meer liet er geen twijfel over bestaan dat de belasting- - ambtenaren het vaste voornemen heb ben om een krachtige strijd te gaan voeren indien aan hun verlangens niet wordt tegemoetgekomen. LISSABON In de baai bij Lis sabon is gisteren op drie kilometer uit de kust het wrak gevonden van de Douglas DC-8 Fridtjof Nansen van de K.L.M., die daar op 30 mei verongelukte. Op een diepte van ongeveer der tig meter is de romp van het vlieg tuig aangetroffen. Men hoopt hem in zijn geheel naar boven te bren gen. Van een onzer verslaggevers MAASTRICHT De behandeling van de klacht die mr. A. W. Rosingh, toen hij nog officier van justitie in Maastricht was, bij de raad van toe zicht van de orde van advocaten in diende tegen mr. Van Sasse van Ysselt, de raadsman van Marcel Smeets, is op de lange baan geschoven. Mr. Rosingh had er ernstige bezwa ren tegen, dat mr. Van Sasse van Ysselt van het dossier van de zaak-Smeets inzage had gegeven aan de redacteur van het Algemeen Dagblad, die een onderzoek had ingesteld naar de po litiële en justitiële voorgeschiedenis van het geruchtmakende strafgeding. Mr. Rosingh, die is overgeplaatst naar Middelburg, stelt zich nu op het stand punt dat hij niets meer met de klacht te maken heeft, omdat hij geen lid meer is van het openbaar ministerie van Maastricht. Het is nu aan zijn (nog niet benoemde) opvolger, te bepalen welk standpunt moet worden ingeno men. De behandeling voor de raad van toezicht is opgeschort. AMERSFOORT (ANP) Een sto ring in de beveiligingsinstallatie van het spoorweg-emplacement Amersfoort veroorzaakte gisteravond na kwart over acht grote vertragingen in het treinverkeer. De wissels lagen vast en alle seinen stonden op rood. Slechts enkele treinen konden, zeer langzaam, van sein tot sein over het emplacement worden geloodst. Ver scheidene treinen bleven in Amersfoort staan. ENSCHEDE. In een café aan de Poolmansweg in Enschede heeft de veertigjarige J. V. gisternacht een stuk van het oor van de 43-jarige A. B. af gebeten. B. had omstreeks half één een paar plagende opmerkingen gemaakt over de vrouw van V. De opgewekte stem ming die tot dan toe in het café had geheerst verdween terstond. V. liet zijn partijtje biljart in 'de steek en vloog B. naar de keel. Na een korte worsteling had de aan gevallene zich los weten te wringen, hij greep een bierglas, sloeg er een stuk van af en drukte het V. tegen de wang. Woedend van pijn sprong deze op zijn tegenstander toe en hapte naar diens rechteroor. Hij had fel van zich afgebeten, er was een flink stuk van de oorschelp afgerukt. Verder is het niet gekomen, doordat andere bezoekers zich tussen de vechtenden mengden. Die hebben ze vastgehouden tot de politie kwam. De twee kemphanen liggen nu allebei in het ziekenhuis. Ad.uerteTi.tte Geniet er van salvatore 27ct TEHERAN (Reuter) De recente hevige aardbeving in Perzië heeft nog een ander dorp van de aardbodem weggevaagd. Eerder werd gemeld dat het plaatsje Dekouheh geheel ver woest was; het dorpje Kanneh in het zuiden van Perzië bestaat ook niet meer. Eén inwoner werd gedood, waardoor het aantal slachtoffers van de ramp tot 51 is gestegen. Boven het zuidwesten van Perzië drijft een grote stofwolk waarin de redders onafgebroken zwoegen om de gewon den in veiligheid te brengen en de doden te bergen. De vliegers die voorraden moeten aan voeren ondervinden grote hinder van het slechte weer en het stof. Nog steeds worden er nieuwe schokken gevoeld maar die hebben tot nu toe geen scha de aangericht. Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte gisteravond om 23.15 uur: Aanvankelijk regen maar later op de dag r van het westen uit ook enkele versprei de opklaringen. Ma tige tot krachtige wind in hoofdzaak tussen west en noord. Koel weer. MIESJE: Ik had me de zomer echt anders voorgesteld. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 1