„PENSIOEN VOOR ALLE
WEDUWEN (met kinderen)
Incident op de oceaan
VISSER VOND
RESTEN VAN
KLM-TOESTEL
S.E.R. doet „rechtvaardig voorstel
Vanaf veertig
jaar zonder
kinderen
Waarom zij wel
en wij niet?
DENEN VISSEN ACHTER HET NET BIJ
OPBRENGEN VAN BRITSE TRAWLER
Minister
verlaging
belasting
komt wel
Dossier-Smeets
naar Den Bosch
Duits jacht vergaan
BELASTING VOOR
GEHUWDE VROUW
OP DE HELLING
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
V)
Granaten
SJAH TERUG
IN TEHERAN
VAR BREEKT MET
ZUID-AFRIKA
De BiltBewolkt
met jaar vertraging
Geregeld7
KAMER SCHIKT ZICH
Boeren leverden
honds gevecht
Zie verder pag. 7
Elf Nederlandse bemanningsleden bij
vliegramp boven Portugal omgekomen
Slecht
weer
Stilte
Twee vrouwen en tien mannen kwamen om
Oorlogsheldin
Derde
Directeur: JACQ. DE SMIT; Chefred.: G. J.
Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs.
6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009
en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4,
telefoon 011006901. Vlissingen, Nieuwendijk 33,
Postbus 24, telefoon 01184—3224. Temeuzen,
Nieuwstraat 38, telefoon 01150—3189. Zierikzee,
Havenpark 24, telefoon 011102991.
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent.
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartesf
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
7 cent per woord met een minimum van 1.—»,
16e JAARGANG No. 4868
Woensdag 31 mei 1961
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Schaf de leef
tijdsgrens voor het weduwen-
pensioen voor weduwen met
kinderen af en verlaag de grens
voor weduwen zonder kinderen
van vijftig tot veertig jaar. Deze
ingrijpende wijziging van de
regeling krachtens de A.W.W.
adviseert de Sociaal-Economi
sche Raad aan staatssecretaris
B. Roolvink.
Bij de tegenwoordige regeling maakt de
A.W.W. onderscheid tussen een tijde
lijke weduwenuitkering (maximaal
twee jaar) en het weduwenpensioen
dat doorloopt tot het 65ste jaar. Het
pensioen wordt gegeven aan vrouwen,
die vijftig jaar of ouder zijn op het
ogenblik dat haar echtgenoot over
lijdt.
Weduwen met kinderen onder de acht
tien jaar krijgen weduwenpensioen
tot het jongste kind achttien is. Valt
dit tijdstip vóór het vijftigste jaar van
de vrouw, dan wordt het weduwen
pensioen alsnog ingetrokken op uit
zonderingen na. Wanneer de weduwe
invalide is blijft het pensioen doorlo
pen en eveneens wanneer zij de 45
jaar is gepasseerd op het ogenblik dat
haar jongste kind achttien wordt en
zij al vijf jaar pensioen heeft gehad.
De S.E.R. wil deze regeling aanzienlijk
vereenvoudigen. Geef alle weduwen,
uit wier huwelijk kinderen zijn gebo
ren, het weduwenpensioen tot het 65ste
jaar, ongeacht de leeftijd waarop zij
weduwen werden, zo adviseert de raad.
Alleen indien de kinderen op het ogen
blik van het ontstaan van de wedu-
wenstaat hetzij al gehuwd zijn dan wel
onttrokken zijn aan de ouderlijke
macht, acht de S.E.R. een afwijking van
deze regel verantwoord. Deze weduwen
zouden als weduwen zonder kinderen
moeten worden aangemerkt.
Voor de groep weduwen zonder kinde
ren bepleit de S.E.R. verlaging van de
leeftijdsgrens waarop pensioen wordt
gegeven van vijftig tot veertig jaar. De
tijdelijke weduwenuitkering blijft dan,
in het voorstel van de raad, alleen be
staan voor weduwen zonder kinderen,
die jonger dan veertig jaar waren op
het moment dat htm echtgenoot over
leed.
RECHTVAARDIGER
Deze voorstellen nemen, aldus de S.Ë.R.,
een aantal onbillijkheden uit de wet,
die vaak als onrechtvaardig worden
aangevoeld, juist bij vrouwen die aan
de rand van de tegenwoordige leef
tijdsgrenzen hun man verliezen.
De gedachte in de oorspronkelijke wet
dat weduwen, jonger dan vijftig jaar,
toch weer in eigen onderhoud kunnen
voorzien, heeft geleid tot niet steeds
aanvaardbare sociale toestanden. Voor
al vrouwen, die zich geheel aan hun
gezin hebben gewijd en hun kinderen
hebben opgevoed, krijgen het bijzon
der moeilijk als zij op ruim veertig
jarige leeftijd worden gedwongen een
baantje te zoeken.
Het advies van de S.E.R. komt dus neer
op een uitbreiding van de pensioen
rechten van weduwen. De raad becij
fert dat met die uitbreiding jaarlijks
een bedrag van 34 miljoen gulden is
gemoeid (gebaseerd op de hoogte van
het weduwenpensioen van het ogen
blik). De premie voor de A.W.W. van
1,25 procent van het premieplichtig in
komen zou moeten stijgen met 0,2 a
0,25 procent om de uitgaven op te
vangen. Een verhoging die de S.E.R.
verantwoord voorkomt.
In zijn advies roert de raad de vraag
aan of deze premiestijging voor onge-
huwden (en speciaal de ongehuwde
werkende vrouw) niet op enigerlei
wijze zou kunnen worden gecompen
seerd. De raad verzoekt staatssecreta
ris Roolvink hem te vragen daarover
een advies uit te brengen.
PROF. WITTEVEEN:
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG Berichten over plan
nen van het Belgisch-Frans-Luxem
burgse studiesyndicaat Sidemar voor
de bouw van een hoogovenbedrijf bij
Zelzate (België) aan het kanaal van
Terneuzen naar Gent zijn voor het
liberale Eerste-Kamerlid prof. Witte-
veen aanleiding geweest vragen aan
minister De Pous te stellen.
Nederland mist een unieke kans voor
verdere industriële ontwikkeling als
aan de Europese behoefte aan nieuwe
hoogovenbedrijven aan diep vaarwater
zou worden voldaan door vestigingen
in andere landen, terwijl de belang
hebbende ondernemingen in Nederland
blijven wachten en studeren, meent
prof. Witteveen.
Hoe is de tegenstelling te verklaren,
zo vraagt hij, tussen enerzijde de con
clusie van het studiesyndicaat, dat de
bouw van een nieuw hoogovenbedrijf
in België bijzonder opportuun zou zijn
en anderzijds het rapport Van Berkum,
waarin wordt geconcludeerd dat de
eerste vijf jaren in Nederland geen
behoefte zou bestaan aan een nieuw
hoogovenbedrijf.
-)f Dit is de laatste faze van het incident op de Atlantische Oceaan, waarbij een Deense visserijkruiser het vuur opende
op een Britse trawler. Op de voor-grond de trawler, in het midden, een kleine zwarte stip, de sloep waarmee Britse
marine-officieren op weg zijn naar de visser. Op de achtergrond de twee Britse oorlogsschepen die de trawler
te hulp schoten. (Telefoto)
Van onze correspondent
KOPENHAGEN In de Atlantische
Oceaan is het gisteren tot schieten met
scherp gekomen toen een Britse traw
ler, de Red Cruisader, betrapt werd op
vissen binnen verboden wateren rond
om de Far Oer. Een Deense visserij-
kruiser beval het schip by te draaien
en zette een paar Deense officieren en
manschappen op de trawler om proces
verbaal op te maken en de visser op te
brengen.
Gehoorzaam stoomde de trawler, af
komstig uit Aberdeen, een paar uur
met het Deense oorlogsscheepje op,
maar scheerde toen plotseling weg. De
Red Cruisader probeerde kennelijk te
ontkomen en het Deense schip, de
Niels Ebbesen, vuurde een paar waar
schuwingsschoten af. De Aberdeense
visser trok er zich niets van aan, zich
kennelijk gedekt voelend door de aan
wezigheid van Deense marinemensen
op zijn schip.
De commandant van de Niels Eb
besen bleek uit harder hout gesneden
dan de Engelsman had gedacht. De
waarschuwingsschoten werden binnen
TEHERAN (Reuter-AP). De sjah
van Perzië en keizerin Farah zijn gister
avond na het officiële staatsbezoek aan
Noorwegen in de Perzische hoofdstad
Teheran teruggekeerd. Ze hebben op de
terugreis drie dagen in Rome doorge
bracht.
Onmiddellijk deden toen geruchten de
ronde dat de sjah niet naar zijn land kon
terugkeren omdat daar onlusten zouden
zijn uitgebroken, als gevolg van de be
noeming van Ali Amini als minister-pre
sident. Niets wees er echter op dat er in
Teheran moeilijkheden zijn geweest. De
sjah en zijn echtgenote werden op het
vliegveld begroet door de minister-presi
dent, verscheidene ministers en andere
hoogwaardigheidsbekleders. Duizenden
mensen langs de route van het vliegveld
naar het zomerpaleis hebben de sjah,
keizerin Farah en de dochter van de
sjah uit zijn eerste huwelijk, prinses
Shahnaz, hartelijk toegejuicht.
LISSABON (Reuter). Een jacht
waarmee twee Duitsers op weg waren
naar Australië is voor de westkust van
Portugal vergaan. Een van de opvaren
den is verdronken, de andere kon nog
worden gered. Het zeiljacht, de Orion,
was uitgerust met twee motoren.
KAIRO (Reuter). De Verenigde
Arabische republiek van president Nas
ser heeft besloten de diplomatieke be
trekkingen met de Unie van Zuid-Afrika
te verbreken. De Unie treedt vandaag
uit het Britse Gemenebest en wordt een
republiek.
De regering van de Verenigde Arabi
sche republiek wenst niets meer met
Zuid-Afrika te maken te hebben vanwe
ge de rassenpolitiek die de Zuidafrikaan-
se regering voert. Zij zal haar diploma
tieke vertegenwoordiging uit Pretoria
terugtrekken.
Het K.N.M.J. In De Bilt berichtte
gisteravond om 23.15 uur:
Voornamelijk ten
noorden van de
grote rivieren be
wolkt met tijde-
delijk regen en
ten zuiden ervan
zonnige perioden
en overwegend
droog weer. Ma
tige maar aan de
kust krachtige
■wind uit richtin
gen tussen noord
tot noordwest. De
zelfde middagtemperaturen of iets
lagere dan gisteren.
MIESJE: Nog best te gebruiken.
Verzekering betaalt vast
Van een onzer verslaggevers
MAASTRICHT. «Het dossier-
Smeets is gisteren van Maastricht
naar Den Bosch gezonden. Na een
vertraging van bijna een jaar zal
de procureur-generaal hij het ge
rechtshof daar een begin kunnen
maken met de bestudering, die zal
moeten leiden tot behandeling var
de zaak in hoger beroep.
Zoals bekend werd Marcel Smeets
in juni van het vorige jaar door de
rechtbank te Maastricht vrijgespro
ken van de beschuldiging, dat hij
zijn vlieger Ben Kleijn opdracht zou
hebben gegeven een Fokker S-ll op
zettelijk te laten verongelukken. De
officier van justitie, mr. Rosingh,
ging daarop in hoger beroep.
Het dossier waarover wij vorige
week meldden, dat het officieel zoek
was, omdat geen enkele instantie ons
kon of wilde zeggen waar het zich
bevond, schijnt al een reis naar Den
Bosch te hebben gemaakt. Het is van
daar weer teruggezonden naar Maas
tricht, omdat een nader onderzoek
noodzakelijk was.
Mogelijk houdt dit verband met
de klacht wegens meineed, die jhr.
De Beaufort, destijds leider van het
politie-onderzoek tegen Smeets, tegen
de vrouw van de directeur van Trek-
Air had ingediend. De klacht is in
middels geseponeerd.
Niet wachten
Er heeft zich een nieuwe ontwikke
ling voorgedaan in deze affaire vol
verrassingen. De n.v. Luchtvaart-
pool, bij wie Smeets zijn Fokker
S-ll had verzekerd, heeft besloten de
schadevergoeding uit te keren. De di
rectie wenst niet meer te wachten op
de behandeling van de zaak in hoger
beroep, omdat zij meent dat zulks in
strijd zou zijn met het fatsoen. Bij
de luchtvaartpool heeft men de over
tuiging dat Smeets onschuldig is.
Om zuiver theoretische redenen wil
men aan de uitbetaling van de scha
de (ongeveer twaalfduizend gulden)
de voorwaarde verbinden dat het be
drag moet worden gerestitueerd als
het gerechtshof mocht vinden dat
Smeets het hem telastgelegde toch
heeft gedaan. De advocaat van
Smeets zal bij de justitie in Den
Bosch aandringen op een zo spoedig
mogelijke behandeling.
enkele seconden gevolgd door scherpe
granaten, die een flink gat sloegen in
de flank van de trawler. Ook de mas
ten werden beschadigd.
De Britse schipper zette niettemin
door en seinde ondertussen om hulp.
Zelf stoomde hij door in de richting
van de Schotse kust. De Britse marine
zond onmiddellijk twee oorlogsschepen,
het fregat Troubridge en de mijnen
veger Wotton. De Denen hoopten dat
de Royal Navy hun behulpzaam zou
willen zijn bij het aanhouden van de
voortvinchtige trawler.
De opdracht van de Britse oorlogs
schepen bleek echter minder ver te
gaan dan de Denen hadden gedacht.
Zij bereikten tegen de avond de Red
Cruisader en een paar Britse officieren
gingen aan boord. Een paar andere be
gaven zich op de Deense visserykruiser
„om het incident te regelen". Zij lieten
duidelijk uitkomen dat zij niet zou
den dulden dat de Denen de trawler
zouden opbrengen. „De rechter zal la
ter wel uitmaken of de Red Cruisader
werkélyk binnen verboden wateren
heeft gevist", zeiden zy.
Dat was wat betreft de Royal Navy
het laatste woord. De Denen gingen
terug op hun eigen schip en de Red
Cruisader vervolgde triomfantelyk
haar reis.
Van onze correspondent
VENLO. De boeren in en rondom
het Noordlimburgse Maasbree zijn ge
rustgesteld. De verwilderde keeshond die
de laatste tijd onder hun kippen een
flinke slachting heeft aangericht, zit
achter de tralies in het dierenasiel van
Blerick.
Twee uur lang is gisteren de dieren
handelaar Debie bezig geweest het hol
van de keeshond uit te graven. Het zat
drie meter diep. De boeren zorgden
ervoor, dat het als een leeuw voor zijn
vrijheid vechtende dier niet via een van
de uitgangen kon ontsnappen.
Een wervelstorm, vergezeld van een
vloedgolf, heeft opnieuw Oost-Pakistan
geteisterd, dat In de afgelopen acht
maanden al drie maal door een wer
velstorm is .getroffen. Daarbij kwamen
meer dan vijftienduizend mensen om
het leven.
Van onze parlementtaire redacteur
DEN HAAG. Een teleurgestelde
Tweede Kamer heeft zich giste
ren enigszins morrend neerge
legd bij het uitstel van de belas
tingverlaging, dat door de minis
ter,- prof. dr. Zijlstra, bekwaam
en helder was verdedigd.
Wij mogen toch wel vertrouwen op de
mondigheid van de burgers, zei de
minister van financiën. Hij meende
dat zij wel zullen begrijpen, dat het
beter is een belastingverlaging uit te
stellen tot een gunstig tijdstip, dan dat
wij het nu doen met het gevaar van
verhoging van de prijzen. Het risico
van de teleurstelling moeten wij ten
bate van de belastingbetalers op de
koop toe nemen om de maximale kans
te scheppen, dat er nog iets van de
verlaging terechtkomt en bovendien
om te voorkomen, dat deze verlaging
zichzelf opeet.
NIET HET EINDE
Dit is niet het einde van de belasting
verlaging, aldus verweerde de minister
zich tegen het verwijt, dat de regering
het volk weer een vogel in de lucht
geeft. Wij zitten nog steeds met te hoge
belastingen.
De minister bestreed de opvatting, dat
de regering niet alles aan conjunctuur
beleid had gedaan om te proberen de
verlaging op 1 juli in te voeren. Con-
junctuurpolitiek met belastingen komt
neer op het kiezen van de juiste datum.
Daarom betekent dit volgens de minister
geen afstel, maar alleen uitstel. Hij liet
daar echter onmiddellijk op volgen,
dat noodt de datum van 1 juli is toe
gezegd en dat nu ook weer niet 1 janu
ari 1962 is beloofd.
Het regeringsbeleid is erop ingesteld, dat
de verlaging er komt en ook de begro
ting moet er rekening mee houden, dat
de verlaging t.z.t. van kracht zal wor
den. Dit verzekert volgens de minister
een werkelijk duurzame verlaging. De
methode van het vaststellen van de
tarieven en het kiezen van de datum
van invoering gaf daarom volgens
prof. Zijlstra de grootste zekerheid.
SAMENHANG
Bij het opstellen van de begroting voor
1962 zal het kabinet wel doen alsof de
verlaging op 1 januari ingaat, aldus
minister Zijlstra, maar hij vond het
niet nodig de hogere opbrengst door
het uitstel, te blokkeren. Er zijn vol
gens hem andere middelen om het
geld uit de circulatie te houden. Dat
kan door aflossing van de kortlopende
schuld van de gemeenten of door het
verhogen van het saldo bij De Neder-
landsche Bank.
Het is uiterst onwaarschijnlijk en dan
druk ik mij voorzichtig uit dat de
hogere militaire uitgaven zullen wor
den gedekt door verhoging van de
loon- en inkomstenbelasting, zo zei
minister Zijlstra. De uitlating van mi
nister Visser in diens memorie van ant
woord aan de Eerste Kamer over even
tuele belastingverhoging of bezuiniging
op andere uitgaven ter dekking van de
hogere defensielasten, was op zijn
verzoek in deze memorie opgenomen.
Er is een duidelijke samenhang tussen
de hogere uitgaven en de dekking er
van, zo zei hij, deze dekking zal dus
zeker niet worden gevonden in ver
hoging van deze belasting.
OVERSCHOT
Gebrek aan argumenten was minister
Zijlstra verweten. Ook was hem ver
weten dat hij verwachtingen had ge
wekt, die hij toen het puntje bij het
paaltje kwam niet waar kon maken.
En ten slotte wilde de Kamer weten,
wat hij ging doen met het halve mil
jard dat met de belastingverlaging zou
zijn gemoeid en dat hy nu „overhoudt".
De K.V.P.'er dr. Lucas had uitgerekend,
dat de verlaging dit jaar voor de
schatkist slechts tachtig miljoen zou
hebben uitgemaakt, een betrekkelijk
klein bedrag dus, dat de teleurstelling
alleszins rechtvaardigde.
De c.h. woordvoerder drs. Van der Mei
hield het op 130 miljoen, die hij aan
de onderontwikkelde gebieden wilde
besteden.
Het geld mag in geen geval aan defensie
ten goede komen, meende de pacifist
Lankhorst, die zich merkwaardiger
wijze ontpopte als verdediger van het
beleid. De verlaging had voor de kleine
man toch niet veel opgeleverd, was
zijn redenering en daarom kon hij zich
best voorstellen, dat de regering voor
een dergelijke kleinigheid geen prijs
verhoging had willen riskeren.
Van onze speciale verslaggever
.LISSABON Verminkte lijken, flarden kleding, brokstukken
verbrand hout en verschroeide repen metaal gistermorgen op
het strand ten zuiden van Lissabon door de Portugese visser Luis
José aangetroffen bevestigden op schrijnende wijze een bang
vermoeden: de PH-DCL Fridtjof Nansen was verongelukt.
Met 61 inzittenden elf van hen waren Nederlanders stortte
de nieuwste DC-8 van de K.L.M. gistermorgen vroeg vlakbij
Lissabon in zee.
De oorzaak?
Inwoners van het dorpje Caparica
dachten dat een onweer losbarstte, toen
de Fridtjof Nansen over het plaatsje
vloog. Zij hoorden een geluid als van
een zware explosie, maar wat zich pre
cies boven Lissabons kust afspeelde,
kwamen zij niet te weten. De grauw
grijze, laaghangende wolken maakten
iedere waarneming onmogelijk.
Pas bij het wijken van de duisternis
zes uur nadat het contact met het
toestel was verloren steeg het eer
ste vliegtuig ter verkenning op. Een
Neptune van de Portugese marine, die
na drie kwartier zonder dat de be
manning ook maar iets had gezien op
zijn basis terugkeerde.
De visser Luis José was de eerste
die resten van inzittenden en vlieg
tuig aantrof tijdens een vroege wan
deling over het strand.
De weersomstandigheden waren
slecht, toen de Fridtjof Nansen zich'om
kwart over één 's nachts in Lissabon
van de startbaan verhief. De veertien
leden van de bemanning (elf Neder
landers, twee Venezolanen en één
Nieuwzeelander) waren hier aan boord
gegaan Kort tevoren hadden zij de be
manning afgelost, die het toestel
door de K.L.M. aan de Venezolaanse
luchtvaartmaatschappij Viasa verhuurd
van Rome naar Lissabon had ge
bracht.
De vlucht in het duister werd een
vlucht in de dood. Vier minuten na
het vertrek werd het contact met de
verkeerstoren abrupt verbroken.
De Fridtjof Nansen (vier weken oud,
kosten 25 miljoen gulden) was maan
dag begonnen aan de openingsvlucht
van Rome naar Curasao. Voordien ging
de lijn naar Madrid, omdat de Viasa,
waarmee de K.L.M. sinds kort nauw
samenwerkt, geen landingsrechten op
Rome had.
Elke tien minuten trachtten de Por
tugese technici het contact te herstel
len. Tot vijf uur toe, toen het oproe
pen werd gestaakt, was een dodelijke
stilte het enige antwoord.
Vliegtuigen stegen op, schepen wij
zigden hun koers; maar voor de veer
tien bemanningsleden, de 28 Venezo-
Van onze parlementaire redacteur
¥>EN HAAG. De belastingheffing
op het inkomen van de gehuwde vrouw
zal binnen afzienbare tijd afzonderlijk
op de helling komen. De regering heeft
deze kwestie, die vrijwel alom reeds
lang bezwaren heeft ontmoet, steeds
verwezen naar de algemene belasting
herziening. Gisteravond echter heeft
staatssecretaris dr. Van den Berge een
nieuw perspectief geopend.
Hü vroeg wat de Kamer ervan dacht
om deze zaak uit de herziening te lich
ten. De bestudering ervan was nu zover
gevorderd, zei hij, dat het mogelijk
zou zijn bij wijze van noodoplossing een
afzonderlijke regeling te treffen, uiter
aard zonder een precedent te scheppen.
Het rechtsbewustzijn vraagt om een op
lossing, erkende de staatssecretaris.
De meerderheid van de Kamer ging
er onmiddellijk mee akkoord, hoewel
de a.r. afgevaardigde van Eijsden dui
delijk wilde vastleggen, dat hij niet
verder wilde gaan dan een verhoging
van de toegestane aftrek. Een aparte
regeling mag in geen geval een stimu
lans betekenen voor het werken van
de gehuwde vrouw in de industrie, zei
hü.
Dr. Lucas, de voorzitter van de vaste
commissie voor financiën van de Twee
de Kamer, kondigde aan, dit punt in
de eerstvolgende vergadering van de
commissie aan de orde te zullen stellen.
laanse, de tien Spaanse, de vijf Por
tugese. de twee. Italiaanse, een Chi
leense en een onbekende passagier
was de redding te laat.
Toen Nederlandse deskundigen gis
termiddag in Lissabon arriveerden,
was de juiste plaats van de ramp nog
steeds niet vastgesteld. Enkele uren na
hun aankomst begonnen zij. aan de
moeizame tocht naar het strand, waar
lijken en wrakstukken waren gevon
den.
De laatste tien kilometer konden zij
zich alleen met veel moeite een weg
banen door het moerassige terrein met
bochtige ezelpaadjes. Het was de enige
manier om er te komen.
Van het uitgebreide reddingsmateri
aal is nog niets op het strand aange
spoeld. Van de vijf opblaasbare red
dingboten, elk voor 26 mensen, heeft
niemand gebruik kunnen maken. Even
min hebben de 130 zwemvesten in de
cabines hulp kunnen bieden, nóch de
vier glijbanen bij de noodluiken, de
noodradio, de twee E.H.B.O.-kisten en
de vier zuurstofapparaten.
Eén van de 47 verongelukte passa
giers was de Venezolaanse Yvone Ar-
bona Ragache. Haar bijnaam „héroïne
de la guerre" dankt zij aan haar on
verschrokken optreden in de tweede
wereldoorlog.
Als hoofd van een geneeskundige
eenheid maakte deze met een Venezo
laan getrouwde Frangaise de landingen
in Frankrijk mee. Voor haar optreden
ook tijdens de levensgevaarlijke op
mars naar Berchtesgaden, ontving zij
verscheidene hoge onderscheidingen.
Het laatste ongeluk met een toestel
van de K.L.M. gebeurde op 14 augustus
1958, dus bijna drie jaar geleden. Op
die dag stortte de super-constellation
Hugo de Groot bij Ierland in de At
lantische Oceaan. Daarbij verloren 91
passagiers en acht bemanningsleden
het leven.
De Fridtjof Nansen was de derde
verongelukte DC-8. In december stort
te een Amerikaans, in januari een
Mexicaans toestel van dit type neer.
Direct nadat drs. E. H. van den Beu
gel. de nieuwe president-directeur van
de K.L.M., van de ramp had vernomen,
besloot hij zijn bezoek aan Amerika
te onderbreken. Vanmorgen wordt hij
terugverwacht op Schiphol, waar giste
ren de vlaggen halfstok hingen.
K. DE GRAAF (24)
Stewardess
C. J. VAN DEN BERG (35)
Stewardess
R. M. DRAAISMA (44)
Vliegtuigbestuurder I
J. R. W. HOEKSTRA (43)
Vliegtuigbestuurder I
R. D. BERGEIHANN (41)
Vliegtuigbestuurder I
G. VAN VUURE (45)
Radio-telegrafist
H. WESTRIK (44)
Boordwerktuigkundige
J. W. BLOMMESTEIN (27)
Boordwerktuigkundige
F. LINTERMAN (35)
Purser
L. BOERSMA (35)
Purser
J. OOSTERLIN (28)
Hofmeester
S. H. THIO (23)
Hofmeester