Ds. Su, troubadour van Christus in het Verre Oosten i Ik doe belijdenis van mijn geloof MENINGEN OVER SAMENSPREKING Overheid houdt rekening met Chr. Nat. Sportfonds Chinese Johannes de Heer Klimaatverbetering èn incidenten tegelijk uit Columbië gemeld Kerkelijke fabriek van deegballen Interconfessioneel gesprek van Zweden eji Schotten ZATERDAG 18 MAART 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Vijf en vijftig herv. kerken méér nodig Schieten op de kerk Castro's revolutie drijft kerken tot elkaar Toenadering in heel Latijns-Amerika Liederenbundel Aanvaller Pearl Harbour getuigde in Berlijn I 6 Vrijz. noodgemeente in 's-Gravenzande op komst? Kerkeraad tegen dansclub op Schiermonnikoog CATECHISATIE Kerken in Schotland protesteren Catechismus wordt in Ver. Staten opnieuw vertaald Geen willig artikel „Sport "predikant ds. A. J. Kret: R.K. kerk bouwt door ds. G. A. Odé te Biggekerke Twee particuliere synodes tegen samenspreking Pag. 9 Ds. SU DEN HAAG. De hervormde kerk- houwactie die vorig jaar werd afgesloten had in haar vaandel geschreven: zestien miljoen voor 160 kerken. De opbrengst was intussen tien miljoen, maar het aan tal nodige kerken is inmiddels uitge groeid tot 215. De opbrengst van de actie kwam voor de helft ten goede aan de hervormde ge meenten waarin de gevers wonen. Bij gevolg beschikte de kas van de kerk bouw actie over ruim 4 Vz miljoen, waar bij kwam drie en een kwart ton, die uit de generale kas voor de kerkbouw be schikbaar kwam. Voor zeven en dertig kerken is bij het departement bouwvolumen aangevraagd voor 1961. LJONG-KONG en dan denken wij meteen aan honger, gebrek, armoede.... Ja, dat is het ene Hong-Kong. Maar er is nog een ander Hong-Kong, dat van de waren huizen, de hotels, vermaakcentra en van de banken: het welvarende Hong-Kong. Hong-Kong, stad van grote tegenstellingen: enorme flats en hotels enerzijds, armoede, krotten en honger anderzijds. Hong-Kong zoals U het leert kennen in de brochures en affiches en zoals U het leert kennen uit de kreten om hulp. Twee scherp gescheiden delen in één stad. Maar bij alle schrijnende tegenstellingen hebben beide dit gemeen, dat er grote geestelijke honger leeft. Zowel in het rijke als ver pauperde Hong-Kong is honger naar het brood des levens. En dat brengt een Chinees dan zijn mede-Chinezen: Ds. J. E. Su, de stichter van de Wereldwijde Chinese Evangelische Zending. Onvermoeid doet hij zijn werk onder de Chinezen in Hong-Kong, op Taiwan en zelfs in de Verenigde Staten, daarbij gebruik makend van lectuurverspreiding en sprekend op massa-bijeenkomsten, waar hij op kinderlijk eenvoudige wijze van zijn Heiland getuigt. VERPLICHT DANSEN Tot de verplichte leervakken van de opleidingscursus voor leiders van de Y.M.C.A. in Li banon behoort onder meer het dansen. Een van de deelnemers aan deze cursus beklaagde zich met de woorden: Ik heb nog nooit van mijn leven gedanst, hier moet ik leren dansen an ders krijg ik het diploma voor sociaal leider niet, als Christen ben ik echter tegen dansen." r J Afgelopen herfst bracht ds. Su een bezoek van twee maanden aan Korea waar vele opwekkingssamenkomsten werden gehouden. In de grootste kerk van het Verre Oosten, die in Seoul, kwamen vier avonden achtereen meer dan drieduizend mensen per avond om naar zijn getuigenis en lied te horen. Op verzoek van de Zuidkoreaanse president bracht hij ook deze een be zoek. Na het bezoek aan Zuid-Korea TVE hervormde predikant van Ophe- mert schrijft, dat de jeugd kapita len uitgeeft voor- windbuksen waar mee men dan ongeoorloofde di uit haalt. Niet zonder reden klaa^ deze predikant er dan ook over, dat ver schillende gemeenteleden hun meerde re inkomsten gebruiken voor het ko pen van overbodige en gevaarlijke din gen. Sommigen gebruikten hun buks om een paar ruitjes van het catechi satielokaal kapot te schieten. De pre dikant noemt dit diefstal van de kerk. Hij is daarom van plan, het bedrag van de glasrekening in zijn gemeente- bericht te plaatsen waarna de predi kant er op rekent, dat de daders de schade zullen vergoeden. BOGOTA. Een. tweetal inci denten wijst er op, dat in Colum bië de protestantenvervolging nog niet over de gehele linie tot het verleden behoort. In San Gil werd het huis waar de pro testanten gewoonlijk samenkomen, aan gevallen door enkele onbekende mannen, die eerst vensterluiken en deuren ver nielden en vervolgens gedurende een uur met geweren en pistolen naar binnen schoten. Diezelfde morgen waren in het dorp biljetten rondgedeeld met het opschrift „Ik ben katholiek" dat men aan de buitenkant van de deur moest plakken. Op het aangevallen huis, waar geen sa menkomst was maar waar wel dertien mensen vertoefden, hadden de bewoners natuurlijk als protestanten niet zo'n bil jet geplakt. In Suaita zijn enkele onbekende man nen een protestants huis binnengedron gen, waar zij met hun kapmessen een ravage aanrichtten, waarbij een jonge vrouw aan het hoofd werd gewond. Na dat de gehele inventaris was vernield hieuwen de mannen buiten op de boomgaard en de groententuin in. De jonge vrouw liep met haar baby na afloop bloedend het dorp in, waar de bewoners volgens haar verklaring moe ten hebben gezegd: „Net goed, dat moes ten ze met alle protestanten doen". Ze is later door haar predikant naar een naburige stad gebracht om behandeld te worden. Omwenteling volgde een zesweekse „crusade" door de Philippijnen, terwijl deze rusteloze troubadour van Christus nu een be zoek aan Malakka brengt, vanwaar hij op dertien maart is vertrokken voor een bezoek van drie maanden aan* In donesië. Om de eenvoudigen van geest met de inhoud van dé Bijbel bekend te ma ken heeft ds. Su een groot aantal bij belteksten op muziek gezet en deze vindt grote aftrek. Practisch alle be kende bijbelteksten kan men hierin terugvinden en de bijbelkennis van vele jongbekeerden is mede te danken aan deze teksten op muziek. Naast de vele traktaten en bladen geeft ds. Su ook nog een maandblad uit, dat we enigszins zouden kunnen vergelijken met „Horizon" of „Wen ding". Het verschijnt onder de naam „Heavenly People Magazine". Van de 82 pagina's zijn er vier in het Engels en de rest is Chinees. Vraagt u ds. Su waarom zijn werk zo'n wereldwijde vlucht heeft genomen, hoe het komt da's honderden en honderden naar pleinen of zalen stromen, dan zal hij wijzen op het eenvoudige evan gelie, dat hij enkele jaren geleden begon uit te dragen met behulp van een accordeon om zo de massa enkele kernteksten te leren. De liederenbundel die hij als een Chinese Johannes de Heer heeft samengesteld en uitgegeven is reeds velen ten zegen geweest. Tot het team dat deelnam aan de grote campagne van de Internationa le Zakbijbelbond te Berlijn behoorde ook kapitein Fuchida, de man die de overval van de J*apanners op Pearl Harbour leidde. In een van de Ber- lijnse theaters draaide de film ,,Van Pearl Harbour tot Hirosjima", waarin ook kapitein Fuchida voorkomt. Toen de bioscoopdirectie vernam, dat Fu chida in Berlijn was verzocht men hem om voor of na de film een woord te spreken. Men had er zelfs geen bezwaar tegen indien dit woord een getuigenis zou zijn en dat aan de be zoekers een evangelie van Johannes zou worden uitgedeeld. Kapitein Fu chida getuigde zo van zijn bekering van Boeddhisme en Shintoïsme tot het evangelie van Jezus Christus en wees op zijn plaatsvervangend lijden en sterven. 20(£ 015) Matt.i2:2o (Her4:j5) t A BRUISED REED m m John E.Su 3Ü.2 3 1 *5 1 4.J.I 3-.3 z\ 1—I 61 S® Sfc «I Mffi 61 ft Sb «r b. E? 1 1 |Ê"t êf: A»- a> Ê6.5' E» E» C U W» F - ■A-nit,I,jl L 3# 2 3 j 1 5 3 7 I fr—1 2 I 5 3 2% I 1—1 1938.10. E* E* F E'jA't5: A* A* fc'jfc ES 1 De hervormde kerkeraad van 's-Gra venzande heeft in een bespreking met het bestuur van de Evangelische unie verklaard geen verantwoordelijkheid te kunnen dragen voor de geestelijke ver zorging zoals die thans in de Uniege meente wordt gegeven. De Unie is een vrijzinnige gemeenschap, die reeds vele jaren bestaat en een eigen kerkje en predikant heeft. De bespreking vond plaats in het bijzijn van de provinciale kerkvisitatoren. Doel van de bespreking was na te gaan in hoeverre de vrijzinnige „evan gelisatie" in het verband van de plaat selijke gemeente te integreren is. Zoals bekend zijn daarvoor drie moge lijkheden. De kerkeraad aanvaardt zelf de verantwoordelijkheid en benoemt pre dikant en bestuursleden tot bijzondere ambtsdragers. Daarnaast is mogelijk, dat kerkeraad en provinciale kerkver gadering de verantwoordelijkheid delen (overgangsbepaling 235 achter de kerk orde). Van deze mogelijkheid is zover ons bekend nooit gebruik gemaakt. Derde mogelijkheid (overgangsbepa ling 238) is dat de vrijzinnigen in 's-Gra- venzande de status van „noodgemeente" krijgen. De predikant wordt dan beroe pen door de provinciale kerkvergade ring die tevens uit haar midden en uit het Unfebestuur bijzondere ambtsdra gers aanwijst. De kerkeraad dient de in de Uniesamenkomsten gedoopten in te schrijven, maar als hij dat weigert zorgt de prov. kerkvergadering voor in schrijving. Deze laatste mogelijkheid zal de rich ting wel zijn. die de gang van zaken in 's-Gravenzande neemt. Op voorstel van ds. D. Scheele heeft de classis Assen der Gereformeerde kerken besloten er bij meerdere ver gaderingen op aan. te dringen het aantal collecten dat van de kerken gevraagd wordt niet te verhogen. Uit Genève meldt intussen de nieuws dienst van de Lutherse wereldfederatie, dat de betrekkingen tussen protestanten en rooms-kathoiieken in Latyns-Amerika beter worden. Een belangrijke factor in deze klimaat verandering is natuurlijk het Vaticaanse concilie, in verband waarmee onder pau selijke goedkeuring contact bestaat met de „gescheiden broeders". Maar dr. Ste wart W. Herman, directeur van het Zuidamerikaanse comité van de Lutherse wereldfederatie, ziet nog een andere oor zaak: aan de ene kant de maatschappe lijke revolutie in Zuid-Amerika, waar van Fidel Castro het symbool wil zijn, anderzijds Castro's verbinding met het communisme. Volgens dr. Herman neemt Castro's in vloed in midden-Amerika af door zijn communisme. Niettemin zijn verschillen de kerkelijke leiders van oordeel dat een verenigd christelijk front nodig is. De ge beurtenissen in Cuba hebben behoorlijk wat indruk gemaakt op de Zuidameri kaanse kerken, vooral in hun besef dat ze een grote taak hebben bij de maat schappelijke omwenteling. Als de 'huidige gebeurtenissen tot een sociale evolutie en niet tot een revolutie in Zuid-Amerika moeten leiden, heeft de kerk een grote verantwoordelijkheid. Dat betekent dat rooms-katholieke en protes tantse kerken, ook als ze in vele vraag stukken geen eenstemmige antwoorden geven, toch ten minste in staat moeten zijn samen te spreken en samen te wer ken. Wat de lutherse kerken in Zuid-Ame rika betreft, zei dr. Herman, dat ze voor hun werk zoveel vrijheid hebben als ze maar willen. Christelijke stijl gevraagd SCHIERMONNIKOOG. De kerke raad van de gereformeerde kerk op Schiermonnikoog heeft zich, doordat op het eiland een dansclub is gevormd, moe ten bezig houden met het dansprobleem. De meningen liepen over het hele dansvraagstuk nog al uiteen, maar.wel was de kerkeraad het er over eens, dat het dansen zoals het in de praktijk ge schiedt radicaal verwerpelijk is in ver band met de grote gevaren die hierin schuilen. Dansen in openbare gelegen heden en de zgn. parendans keurt de kerkeraad scherp af. Het ware te wensen, zo meent de ker keraad, dat voor de dans op zichzelf, als gezonde drang tot levensuiting, een chris telijke stijl gevonden kon worden, die de dansbeoefenaar opheft in plaats van neer haalt Zolang die christelijke stilering «og niet is gevonden, ontraadt de kerke raad een ieder zieh door de dans te be geven op terreinen, die vol voetangels en klemmen liggen en zeer gevaarlijk zijn. Pagina uit de liederenbundel van ds. Su In vrijgemaakt Gereformeerde kringen wordt nogal druk gediscussieerd over de vraag of de komende synode de deputa- ten van de Gereformeerde Kerken al dan niet zal moeten ontvangen. Eén en ander gaf „Municeps" in het blad „Con tact" het volgende in de pen: Overmits uit diverse kerkbodes blijkt, dat de ene classis vóór samenspreking is en een andere er tegen, hebben we daar mede een getrouwe afspiegeling van de meningen, zoals deze omtrent genoemd onderwerp onder de leden van de ker ken leven. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan die van een kerkeraad, die de synode zal ad- pjE voorganger van Café's en paus EDINBURGH. Zeven Schotse kerken hebben geprotesteerd tegen het open stellen van café's op zondag, zoals door een commissie in het parlement wordt voorgesteld. Ze achten het rechtstreeks in strijd met de traditie van de Schotse zondag. De kerken die het protest hebben on derschreven zijn de Unie van baptisten, de Kerk van Schotland, de Congregatio- nalistische unie, de Vrije kerk van Schot land, de Methodistenkerk, de Hervormde presbyteriaanse kerk en de Verenigde vrije kerk van Schotland. Een bestuurscollege van de Vrije kerk van Schotland heeft een scherp protest doen horen tegen de regering die konin gin Elisabeth heeft geadviseerd inzake haar bezoek aan de paus. Men gelooft niets van de officiële ver klaring dat het bezoek een beleefdheids karakter draagt. De Vaticaanse staat, aldus het protest, bestaat alleen om de godsdienstige pre tenties van het pausdom te ondersteunen. „Elke tegemoetkoming aan die preten ties, of alles wat op een tegemoetkoming lijkt, is gevaarlijk voor de hervormde godsdienst die bij de wet in dit rijk is gevestigd". De Koningin zal als gemeld met prins Philip op 5 mei de paus bezoeken tijdens het staatsiebezoek aan Italië. de protestanten bond te Voorburg, ds. J. van Ros- sum vindt dat het bestaande catechi- satieimateriaal te oud is en ook te moeilijk. Hij vraagt zich af waar de nieuwe uitgaven blijven en merkt dan op: „Begin september jl. belde ik drie collega's op en vroeg hen naar hun plannen voor de catechisatie. Alle drie antwoordden in dezelfde geest: wij zitten er net zo mee als jij! Eén van hen zei mij dit jaar bij gebrek aan voor vrijzinnigen goed bruikbaar ma teriaal het met de Bijbel alleen te wagen. Nu, daar ben ik dan ook maar eens mee begonnen deze winter. Stich telijk valt er natuurlijk wel op te mer ken, dat er geen beter boek bestaat mijn buurman, die bij ,,de vergade ring van gelovigen" is, denkt er óók zó over maar mij bevalt het beslist niet. Het wordt voor de catechisanten dan teveel geheugenwerk. Zelfs met een dictaat erbij wat ik bij de leef tijd 16 tot 18 jaar doe wordt er toch nog teveel op het goede geheugen vertrouwd welk vertrouwen nogal eens een keer beschaamd wordt. Een en keling vormt dan de bekende uitzon dering op den regel." LANCASTER (Ver. St.). Het be- stuur van de Noordamerikaanse afdeling van de Presbyteriaanse (of Gereformeer de) Wereldalliantie heeft een commissie opdracht gegeven een nieuwe uitgave voor te bereiden van de Heidelbergse catechismus in het Engels. De uitgave moet klaar zijn in 1963 om aangeboden te worden tijdens de vierhonderdste ver jaardag van de catechismus. In dat jaar komt de Noordamerikaanse afdeling bijeen in de theologische school te Lancaster in de Amerikaanse staat Pennsylvanië. Men overlegt nog over de mogelijkheid om de nieuwe catechismusvertaling ver gezeld te doen gaan van een commentaar. In het Frans bestaat zo'n uitgave sinds 1959. Deze en andere uitgaven worden thans bestudeerd om de opzet en het formaat van het boekje te vinden, die het best aansluiten bij de behoeften in Ame rika. Niseren de aangekondigde deputaten van de niet vrijgemaakte gereformeerde ker ken te ontvangen, aan te horen en ver volgens hunlieder boodschap ter kennis van de kerken te brengen, opdat die zich daarover kunnen beraden. Een zeer wijs voorstel, omdat een syno de iets geheel anders is dan de kerken en bovendien, omdat bij zoveel verschil van mening een synode onder deze om standigheden net niet het geëigende or gaan is om voor alle kerken en derzelver leden te beslissen. Vóór de vrijmaking werd heel dikwijls het geluid gehoord, dat de synode maar bedisselde, zonder de kerken er in te kennen. Ik meen, dat die klacht gegrond was. Het zou een winstpunt zijn, indien een vrijgemaakte synode eens toonde minder synodaal te zijn dan de synodale. Gisteren nog las ik van een classis-prae- ses, die in zijn openingsspeech onge vraagd van leer trok tegen samenspre king. Dat gaat me een weinig te ver. Wanneer ik afgevaardigde naar die clas sis ware geweest, zou ik de geachte spre ker hebben gevraagd, wie hem tot het maken van die opmerkingen opdracht verleend had. Dergelijke classicale inauguraties betitel ik als gewichtigdoenerij, die elke kerk rechtelijke grondslag missen. Wat minder synodaal en wat meer ker kelijk. Daar moet het heen om weer ge zonde verhoudingen te krijgen. Het eerste protestantse televisiesta tion tot verbreiding van het Evangelie te Quito in Ecuador heelt zijn proefuit- zendingen voltooid. Men verwacht bin nenkort regeringstoestemming om met de officiële uitzendingen te kunnen be ginnen. Quito-radio maakt deel uit van het programma de Stem van de Andes, dat in bijna geheel Zuid-Amerika via verschillende zenders te beluisteren is. Gedurende de lijdensweken zingt het Gereformeerd jeugdkoor te Utrecht als omlijsting van de lijdensmeditaties die in de r.k. parochiekerk van St. Joseph aan de Draaiweg worden gehouden. Op verzoek van het kerkbestuur brengt het koor psalmen en protestantse gezangen en liederen ten gehore. SIGTUNA (EPS) Vertegenwoordigers van de Kerk van Zweden en de Kerk van Schotland zullen begin april in het Zweedse Sigtuna een samenspreking over avondmaalsgemeenschap hebben. De ontmoeting is het resultaat van een lange correspondentie tussen de kerken. Er is in kerkelijke kring in Zweden wat ongerustheid over de samenstelling van de Zweedse delegatie. Er zouden nogal wat aanhangers van het zgn. liberale lutheranisme bij zijn („liberaal" kan van alles betekenen, ook wel maar niet noodzakelijk „vrijzinnig") en enkelen zouden deelgenomen hebben aan de bevestiging van vrouwelijke predikanten. Er was geen vertegen woordiger van de hoogkerkelijke rich ting bij, of van het klassieke luthera nisme. De Zweedse kerk is de enige bisschop pelijke protestantse kerk, welker bis schoppen volgens de apostolische suc cessie zijn gewijd. De hoogkerkelijke groep hecht hieraan grote waarde en verzet zich door haar katholiserend karakter ook tegen de vrouw in het ambt. (De intercommuniegedachte is niet alleen opmerkelijk doordat het luthersen en In april gaat weer een groep Duitse zendingsmensen naar Australisch Nieuw- Guinea. Onder hen zijn behalve vier zen delingen een vrouwelijke dokter, een tandarts, een verpleegster, een medisch- technische assistente, een boekhouder en een koopman. De groep bestaat uit veer tien volwassenen en zeven kinderen. HONGKONG Ter ondersteuning van de actie onder de Chinese vluchtelingen in Hongkong heeft de hulpdienst van de Lutherse we reldfederatie een fabriek van deegballen gesticht, die dagelijks meer dan twee ton deegballen produceert. De fabriek die in februari is ingewijd, is de grootste van de kolonie en zal een grote rol spelen in de voorziening met de allernoodzake lijkste levensbehoeften van meer dan zestigduizend behoeftige Chi nezen, van wie de meesten als vluchteling naar Honkong gekomen zijn. De oprichting van een kerkelijke fabriek van deegballen lijkt wel wat ongewoon, maar is dringend noodzakelijk om de Amerikaanse sur- plusgoederen (vnl. tarwemeel, maismeel en melkpoeder) geschikt te maken voor consumptie door Chinezen. W calvinisten betreft, maar ook omdat de Zweedse lutherse kerk avondmaalsge meenschap heeft met de anglicaanse (die immers eveneens de apostolische successie heeft). En het gesprek tussen anglicanen en presbyterianen in Groot- Brittannië loopt nog steeds niet erg soepel.) TJE Chr. geref. kerken hebben een „ar- tikei te koop", dat geen aftrek vindt in de gereformeerde en vrijge maakte kerken. Ds. H. Foorman te 's-Gravenhage schrijft er in het chr. geref. Haags kerkblad het volgende over: „Waar het om gaat? Om de dubbele lijn in de prediking, de lijn van God naar de mens én de lijn van de mens naar God. Het is in doorsnee genomen 0 gesteld in kerkelijk-gereformeerd Ne- rland, dat die eerste lijn algemeen -•vonden wordt, de lijn van God naar de mens. Ik denk dus aan de beide ge ref. kerken waarmee wij contact heb ben. Maar de moeite zit in die tweede lijn, de lijn van de mens naar God. Het lijkt er veel op, dat de toeëigening van het heil, het geloven en al wat daar mee in verband staat niet veel proble men oproept. Soms denk je, dat onze doodsstaat-van-nature weliswaar niet be schouwelijk maar wel practisch onder de tafel is geraakt. Geloofsmoeilijkhe- den zijn er niet zoveel. Dat genade een wonder is, komt niet zo zeer uit. En die toeëigening, die vereniging van een gelovige met Christus doori de inwinnende macht van de Geest, is een „artikel" dat niet willig in de- „markt" blijkt te liggen. En dat is nu het moeitevolle van ons kerkelijke leven. Die moeite hebben we niet met mensen in eigen kerken en daarbuiten, die hebben leren doorbij ten tot op de geestelijke diepten van de beleving van het verbond der gena de, maar wel met niet zo weinigen, die in gemoede menen, dat de schriftuur lijke klank van die eerste lijn van het komen van God tot de mens genoeg is om een prediking als schriftuurlijk verantwoord te kenschetsen. En daarom hebben wij de meeste moeite met onze opgroeiende jongens en meisjes. Want het is aan de jeugd nu eenmaal, globaal bezien, niet gege ven om aanstonds de volle diepten van het gereformeerde belijden te doorvoe len en te verstaan wat nu werkelijk een volle gereformeerde prediking is. Daarom hoort de jeugd niet spoedig het verschil." UTRECHT. De overheid houdt ter dege rekening met de belangen van het Chr. Nationaal Sportfonds. Gesprekken met functionarissen van het ministerie van o., k, en w. hebben mij in deze mening gestaafd. Dit deelde ds. A. J. Kret, promotor en voorzitter van het CNS, mee in de jaarvergadering van de Ned, Chr. Wandelsportbond in Utrecht. De status van het CNS, aldus ds. Kret volgens het verslag van De Rot terdammer, is nu ook duidelijker ko men vast te staan. Hebben de bonden iets nodig, dan dienen zij zich te wen den tot het departement van o„ k. en w. en zijn er clubs of verenigingen in nood, dan moeten die zich hij het CNS vervoegen. In dit verband zei ds. Kret, dat nu ook de mogelijkheid niet is uit gesloten dat het bedrag dat de vereni gingen mogen behouden van het geld dat de leden voor het CNS bijeenge bracht hebben waarschijnlijk groter kan worden. „Niet alleen de overheid slaat de ver- Politiek Vooral in Columbië kan volgens hem van een klimaatverandering worden ge sproken. Die is niet alleen terug te voe ren op het concilie en ook niet op Castro's invloed. In dit geval hangt de verbetering van de atmosfeer ongetwijfeld samen met de verandering in de politieke leiding van het land (dat tijdens de hoogtepunten van de protestantenvervolging gebukt ging onder guerrillastrijd tussen de poli tieke partijen). Bovendien is de Rooms-katholieke kerk in Columbië geschrokken van de aan dacht die de publieke opinie in de gehele wereld geschonken heeft aan de gevallen van opzettelijke geloofsvervolging, die de Columbiaanse kerk zo niet gestimuleerd dan toch wel toegelaten heeft enkele jaren geleden. TN de zeven rooms-katholieke bisdom- 1 men in Nederland zijn of worden 133 kedken gebouwd met daarnaast ruim 30 noodkerken. Met dit uitgebrei- de bouwproject is een bedrag van 83 miljoen gulden gemoeid. In 1960 kwa men 29 nieuwe kerken gereed en wer den 10 noodkerken geplaatst. Dat kost te ruim 20 miljoen gulden. In datzelf de jaar werden 44 definitieve kerken en 14 noodkerken aanbesteed die dit jaar in gebruik komen en in totaal een bedrag van 28,5 miljoen vergen. Dit jaar zullen niet minder dan 60 de finitieve kerken worden aanbesteed, alsmede enkele noodkerken. Deze plan nen vragen een investering van in to taal 34,5 miljoen gulden. XJOEWEL liet aantal belydeniscatechisan- ten in de laatste jaren terugloopt, zul len velen volgende week weer worden aan genomen en op Palmzondag in het open baar belijdenis afleggen van hun geloof. Gewoonlijk zijn de kerken dan extra vol en is er een gevoel van bijzondere vreug de bij de gemeenteleden. Nieuwe lidma ten treden dan toe tot de kerkelijke ge meenschap. Zoals bekend, werd vooral vroeger als voorwaarde tot deze toetreding een nogal grote dosis verstandelijke kennis vereist. Het z.g. „aannemen" ten overstaan van de kerkeraad werd als een soort examen door beide partijen opgevat. Als men de ge stelde vragen maar enigszins naar beho ren kon beantwoorden, werd men toegela ten tot de belijdende kerk. Hierin is zo langzamerhand gelukkig wel wat verande ring gekomen. Natuurlijk zal niemand ontkennen, dat een zeker inzicht in de Heilige Schrift noodzakelijk is teneinde uit de Goddelijke Waarheid te kunnen leven- Het zal echt geen verlies, zijn, als de a.s. lidmaten bij de voorbereiding op hun belijdenis ook ter dege met verstand te -werk gaan. Degene die belijdenis doet, moet ook weten in Avat, of liever, in Wie hij gelooft. ANDERZIJDS mag het leerkarakter het catechetisch onderwijs niet van ijs met de spontaneïteit die met een jong en levend geloof is gegeven, in de weg staan. Uitein delijk gaat het niet om parate kennis, maar om de kennis van (d.w.z. de dagelijkse omgang met) de Heer der Kerk. De per soonlijke keuze t.o. van Hem is nu een maal geen kwestie van liet hoofd, maar van het hart. In dit verhand luidt het ant woord van de Heidelbergse Catechismus op de vraag „Wat is een waar geloof?" dan ook, dat het niet alleen een stelig weten is, maar ook een vast vertrouwen. Het belijden is meer dan 'liet kennen van teksten en wat bijbelse verhalen! Dat dit ook door vele jongeren zo wordt ingezien, is trouwens een feit, zowel in de stad als op het platteland. Zij vragen veeleer naar het hoe dan naar 'liet dat. Daarbij komt nog, dat de aanneming door de kerkeraad slechts een betrekkelij ke waarde heeft, in de wetenschap, dat wij al door Jezus Christus in Zijn genadi ge Liefde zijn aangenomen. mijn woord integendeel God heeft ons Zijn Woord gegeven!maar ant-woord. Dan zeg ik „ja" op Gods belofte, mij in de doop geschonken. Dan erken ik mijn on vermogen en geef mij gewonnen aan Zijn alvermogen. Vandaar dat de belijder eveneens vraagt om toelating tot bet Heilig Avondmaal. Wie zijn geloof belijdt en in het geloof zijn schuld, zal ook zijn geloofsleven willen voeden en telkens opnieuw garantie wil len hebben, dat zijn zonden om Christus' wil vergeven zijn. De toegang tot de avondmaalstafel staat nu voor hem open. Belijdenis-doen en het vieren van het sa- Zijn verkiezing gaat steeds vooraf aan onze keuze, ons ja-woord. Als vanzelf komen wij hij een volgen de opmerking. Evenmin als een waar ge loof in kennis opgaat, is belijdenis-doen in de eerste plaats het willen uitspreken van een belofte. Wij belijden ons geloof, en daarin onze schuld en ontrouw. Wij belij den ons geloof, en daarmee, dat God in Je zus Christus reeds alles voor ons volbracht heeft, zoals Hij dat beloofd èn waar ge maakt heeft door het kruis en de opstan ding. Ik doe belijdenis van mijn geloof.... Dan geef ik niet in de eerste plaats crament behoren onafscheidelijk bij el kaar. Helaas wordt dit samengaan maar al te vaak alleen op de dag van de open bare belijdenis toegepast. Zonder geregel de avondmaalsviering wordt liet belijden evenwel een zinloze vertoning. Hij gelijkt op iemand die ergens aanklopt, doch zo dra de deur opengaat, plotseling weer ver dwijnt! ^ERVOLGENS veronderstelt het belijden een gemeenschap. Het wordt gedaan in het openbaar, midden in de gemeente. Hoeveel kritiek er ook op de 'kerk mag zijn, Christus heeft voor haar gekozen, en in Zijn voetstappen zal ook de belijder zich één moeien weten met het lichaam, waar bij hij zich schaart. Het bevestigend antwoord tot de Heer der kerk uitgesproken krijgt zijn toepassing in de ver-aiitwoord-elijkheid jegens de naaste. Wie dus belijdenis doet aanvaardt de band met zijn medemens in de Jcerk. Tenslotte zij er nog op gewezen, dat hij ook zijn Zaligmaker zal belijden voor de wereld. Het ja-woord in de Gemeente ge geven is niet meer dan een start. Het moet gestalte en inhoud krijgen in en door het leven van elke dag. De opdracht is: „Tc schijnen als lichtende sterren in de we reld. het woord des levens vasthoudende" (Philippenzen 2, vers 15). Dat vraagt ge spannen luisteren naar het levende Woord, zoals een hardloper luistert naar het start schot. Als men zo luistert om daarna te gaan getuigen vaa het gehoorde mag men ver zekerd zijn, dat Jezus Christus, wiens Naam in de wereld wordt beleden, ook onze naam zal belijden bij de Vader. Hoor hoe Hij voor u bidt: „Er is een gebed voor u allen tesaam O God des Vredes bewaar ze in Uw Naam. Dat er niet één van hen verloren toch ga. Doe ze wassen in wijsheid, geloof en gena." Ja, Heer ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp! richtingen van het CNS nauwlettend ga de, maar ook komt men in protestants Nederland langzaamaan tot het besef dat de sportbeoefening nodig is voor de opvoeding tot een volwaardig mens. Dat is een g-rote winst, een winst die niet in cijfers is uit te drukken". Ds. Kret sprak ook nog even over de groei van het CNS. Het is niet mogelijk gebleken een bliksemaktie te voeren om in twee weken tijd een miljoen gulden bijeen te brengen. Het kon toen ook niet. Maar nu zijn we zover dat we be ginnen te ruiken aan de noodzakelijke basis van het fonds. Nu komen we aan de periode waarin het woord is aan u. Eigenlijk had er wel meer gedaan kun nen worden dan er gedaan is, als u ten minste het juiste doel voor ogen houdt. Niet alleen het geld, maar bovenal het fonds. Als voorbeeld van de nieuwe status van het CNS gaf ds. Kret dat van de onlangs door de NCSU aan het CNS gevraagde 6.000 voor hulp bij de in richting van het nieuwe kantoorgebouw. Het ministerie bleek echter bereid een aanvullende subsidie te verlenen van 5.000. De particuliere synode van Groningen van de vrijgemaakte Gereformeerde ker ken heeft er bij de Ikomende generale synode van Assen op aangedrongen „niet te voldoen aan het verzoek om sa menspreking met de gebonden gerefor meerde kerken". De provinciale synode verwierp daar mee een voorstel van de kerk van Wa genborgen om gereformeerde deputaten op de vrijgemaakte synode te ontvan gen. Zij baseert haar afwijzing op de overweging dat volgens Schrift en be lijdenis het zoeken van eenheid met de niet vrijgemaakte gereformeerde kerken alleen dan geoorloofd is (en roeping te vens) wanneer deze kerken terugkeren tot de waarachtige dienst des Heren. Van deze wederkeer is niets gebleken, aldus de Groninger synode: de bindend opgelegde onschriftuurlijke leeruitspra- ken en de onschriftuurlijke tuchtoefenin gen uit 1942-44 zijn niet in bondige en duidelijke besluiten herroepen. En de hiërarchische kerkregering is niet ver laten. maar integendeel vastgelegd in de herziene kerkorde. De Overijssels-Gelderse synode heeft zich eveneens met deze materie bezig gehouden. Ze verwierp een voorstel van de kerkeraad van Ede tot toelating van de met vrijgemaakte deputaten op de As ser synode. Zij stelde zich daarentegen met grote meerderheid van stemmen achter een voorstel van de kerk van Enschede-Zuid, dat geen samenspre king beoogt. Ds. Percy Kingston in Ickenham, Engeland, deed onlangs een dringend beroep op zijn gemeenteleden hem te herinneren aan zijn afspraken voor de eerstvolgende weken. De oorzaak? Ziin hond Cleo had zijn agenda opgegeten....

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9