Ds. Su, troubadour van Christus
in het Verre Oosten
i
Ik doe belijdenis van mijn geloof
MENINGEN OVER
SAMENSPREKING
Overheid houdt rekening
met Chr. Nat. Sportfonds
Chinese Johannes de Heer
Klimaatverbetering èn incidenten
tegelijk uit Columbië gemeld
Kerkelijke fabriek van deegballen
Interconfessioneel gesprek
van Zweden eji Schotten
ZATERDAG 18 MAART 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Vijf en vijftig herv.
kerken méér nodig
Schieten op de kerk
Castro's revolutie drijft kerken tot elkaar
Toenadering in heel
Latijns-Amerika
Liederenbundel
Aanvaller Pearl Harbour
getuigde in Berlijn
I
6
Vrijz. noodgemeente in
's-Gravenzande op komst?
Kerkeraad tegen dansclub
op Schiermonnikoog
CATECHISATIE
Kerken in Schotland
protesteren
Catechismus wordt in Ver.
Staten opnieuw vertaald
Geen willig artikel
„Sport "predikant ds. A. J. Kret:
R.K. kerk bouwt
door
ds. G. A. Odé te Biggekerke
Twee particuliere synodes
tegen samenspreking
Pag. 9
Ds. SU
DEN HAAG. De hervormde kerk-
houwactie die vorig jaar werd afgesloten
had in haar vaandel geschreven: zestien
miljoen voor 160 kerken. De opbrengst
was intussen tien miljoen, maar het aan
tal nodige kerken is inmiddels uitge
groeid tot 215.
De opbrengst van de actie kwam voor
de helft ten goede aan de hervormde ge
meenten waarin de gevers wonen. Bij
gevolg beschikte de kas van de kerk
bouw actie over ruim 4 Vz miljoen, waar
bij kwam drie en een kwart ton, die uit
de generale kas voor de kerkbouw be
schikbaar kwam.
Voor zeven en dertig kerken is bij het
departement bouwvolumen aangevraagd
voor 1961.
LJONG-KONG en dan denken wij meteen aan honger,
gebrek, armoede.... Ja, dat is het ene Hong-Kong.
Maar er is nog een ander Hong-Kong, dat van de waren
huizen, de hotels, vermaakcentra en van de banken: het
welvarende Hong-Kong.
Hong-Kong, stad van grote tegenstellingen: enorme flats en
hotels enerzijds, armoede, krotten en honger anderzijds.
Hong-Kong zoals U het leert kennen in de brochures en
affiches en zoals U het leert kennen uit de kreten om hulp.
Twee scherp gescheiden delen in één stad. Maar bij alle
schrijnende tegenstellingen hebben beide dit gemeen, dat
er grote geestelijke honger leeft. Zowel in het rijke als ver
pauperde Hong-Kong is honger naar het brood des levens.
En dat brengt een Chinees dan zijn mede-Chinezen: Ds. J. E.
Su, de stichter van de Wereldwijde Chinese Evangelische
Zending. Onvermoeid doet hij zijn werk onder de Chinezen
in Hong-Kong, op Taiwan en zelfs in de Verenigde Staten,
daarbij gebruik makend van lectuurverspreiding en sprekend
op massa-bijeenkomsten, waar hij op kinderlijk eenvoudige
wijze van zijn Heiland getuigt.
VERPLICHT DANSEN
Tot de verplichte leervakken
van de opleidingscursus voor
leiders van de Y.M.C.A. in Li
banon behoort onder meer het
dansen. Een van de deelnemers
aan deze cursus beklaagde zich
met de woorden: Ik heb nog
nooit van mijn leven gedanst,
hier moet ik leren dansen an
ders krijg ik het diploma voor
sociaal leider niet, als Christen
ben ik echter tegen dansen."
r J
Afgelopen herfst bracht ds. Su een
bezoek van twee maanden aan Korea
waar vele opwekkingssamenkomsten
werden gehouden. In de grootste kerk
van het Verre Oosten, die in Seoul,
kwamen vier avonden achtereen meer
dan drieduizend mensen per avond om
naar zijn getuigenis en lied te horen.
Op verzoek van de Zuidkoreaanse
president bracht hij ook deze een be
zoek. Na het bezoek aan Zuid-Korea
TVE hervormde predikant van Ophe-
mert schrijft, dat de jeugd kapita
len uitgeeft voor- windbuksen waar
mee men dan ongeoorloofde di uit
haalt. Niet zonder reden klaa^ deze
predikant er dan ook over, dat ver
schillende gemeenteleden hun meerde
re inkomsten gebruiken voor het ko
pen van overbodige en gevaarlijke din
gen. Sommigen gebruikten hun buks
om een paar ruitjes van het catechi
satielokaal kapot te schieten. De pre
dikant noemt dit diefstal van de kerk.
Hij is daarom van plan, het bedrag
van de glasrekening in zijn gemeente-
bericht te plaatsen waarna de predi
kant er op rekent, dat de daders de
schade zullen vergoeden.
BOGOTA. Een. tweetal inci
denten wijst er op, dat in Colum
bië de protestantenvervolging nog
niet over de gehele linie tot het
verleden behoort.
In San Gil werd het huis waar de pro
testanten gewoonlijk samenkomen, aan
gevallen door enkele onbekende mannen,
die eerst vensterluiken en deuren ver
nielden en vervolgens gedurende een uur
met geweren en pistolen naar binnen
schoten.
Diezelfde morgen waren in het dorp
biljetten rondgedeeld met het opschrift
„Ik ben katholiek" dat men aan de
buitenkant van de deur moest plakken.
Op het aangevallen huis, waar geen sa
menkomst was maar waar wel dertien
mensen vertoefden, hadden de bewoners
natuurlijk als protestanten niet zo'n bil
jet geplakt.
In Suaita zijn enkele onbekende man
nen een protestants huis binnengedron
gen, waar zij met hun kapmessen een
ravage aanrichtten, waarbij een jonge
vrouw aan het hoofd werd gewond. Na
dat de gehele inventaris was vernield
hieuwen de mannen buiten op de
boomgaard en de groententuin in.
De jonge vrouw liep met haar baby
na afloop bloedend het dorp in, waar de
bewoners volgens haar verklaring moe
ten hebben gezegd: „Net goed, dat moes
ten ze met alle protestanten doen". Ze
is later door haar predikant naar een
naburige stad gebracht om behandeld te
worden.
Omwenteling
volgde een zesweekse „crusade" door
de Philippijnen, terwijl deze rusteloze
troubadour van Christus nu een be
zoek aan Malakka brengt, vanwaar hij
op dertien maart is vertrokken voor
een bezoek van drie maanden aan* In
donesië.
Om de eenvoudigen van geest met
de inhoud van dé Bijbel bekend te ma
ken heeft ds. Su een groot aantal bij
belteksten op muziek gezet en deze
vindt grote aftrek. Practisch alle be
kende bijbelteksten kan men hierin
terugvinden en de bijbelkennis van
vele jongbekeerden is mede te danken
aan deze teksten op muziek.
Naast de vele traktaten en bladen
geeft ds. Su ook nog een maandblad
uit, dat we enigszins zouden kunnen
vergelijken met „Horizon" of „Wen
ding". Het verschijnt onder de naam
„Heavenly People Magazine". Van de
82 pagina's zijn er vier in het Engels
en de rest is Chinees.
Vraagt u ds. Su waarom zijn
werk zo'n wereldwijde vlucht
heeft genomen, hoe het komt da's
honderden en honderden naar
pleinen of zalen stromen, dan zal
hij wijzen op het eenvoudige evan
gelie, dat hij enkele jaren geleden
begon uit te dragen met behulp
van een accordeon om zo de massa
enkele kernteksten te leren.
De liederenbundel die hij als
een Chinese Johannes de Heer
heeft samengesteld en uitgegeven
is reeds velen ten zegen geweest.
Tot het team dat deelnam aan de
grote campagne van de Internationa
le Zakbijbelbond te Berlijn behoorde
ook kapitein Fuchida, de man die de
overval van de J*apanners op Pearl
Harbour leidde. In een van de Ber-
lijnse theaters draaide de film ,,Van
Pearl Harbour tot Hirosjima", waarin
ook kapitein Fuchida voorkomt. Toen
de bioscoopdirectie vernam, dat Fu
chida in Berlijn was verzocht men hem
om voor of na de film een woord te
spreken. Men had er zelfs geen
bezwaar tegen indien dit woord een
getuigenis zou zijn en dat aan de be
zoekers een evangelie van Johannes
zou worden uitgedeeld. Kapitein Fu
chida getuigde zo van zijn bekering
van Boeddhisme en Shintoïsme tot
het evangelie van Jezus Christus en
wees op zijn plaatsvervangend lijden en
sterven.
20(£ 015)
Matt.i2:2o (Her4:j5)
t
A BRUISED REED
m m
John E.Su
3Ü.2 3 1 *5 1 4.J.I 3-.3 z\ 1—I
61 S® Sfc «I
Mffi 61 ft Sb «r
b.
E? 1 1 |Ê"t êf: A»- a> Ê6.5' E» E» C
U W» F - ■A-nit,I,jl L
3# 2 3 j 1 5 3 7 I fr—1 2 I 5 3 2% I 1—1
1938.10.
E* E* F E'jA't5: A* A* fc'jfc ES 1
De hervormde kerkeraad van 's-Gra
venzande heeft in een bespreking met
het bestuur van de Evangelische unie
verklaard geen verantwoordelijkheid te
kunnen dragen voor de geestelijke ver
zorging zoals die thans in de Uniege
meente wordt gegeven. De Unie is een
vrijzinnige gemeenschap, die reeds vele
jaren bestaat en een eigen kerkje en
predikant heeft. De bespreking vond
plaats in het bijzijn van de provinciale
kerkvisitatoren.
Doel van de bespreking was na te
gaan in hoeverre de vrijzinnige „evan
gelisatie" in het verband van de plaat
selijke gemeente te integreren is.
Zoals bekend zijn daarvoor drie moge
lijkheden. De kerkeraad aanvaardt zelf
de verantwoordelijkheid en benoemt pre
dikant en bestuursleden tot bijzondere
ambtsdragers. Daarnaast is mogelijk,
dat kerkeraad en provinciale kerkver
gadering de verantwoordelijkheid delen
(overgangsbepaling 235 achter de kerk
orde). Van deze mogelijkheid is zover
ons bekend nooit gebruik gemaakt.
Derde mogelijkheid (overgangsbepa
ling 238) is dat de vrijzinnigen in 's-Gra-
venzande de status van „noodgemeente"
krijgen. De predikant wordt dan beroe
pen door de provinciale kerkvergade
ring die tevens uit haar midden en uit
het Unfebestuur bijzondere ambtsdra
gers aanwijst. De kerkeraad dient de
in de Uniesamenkomsten gedoopten in
te schrijven, maar als hij dat weigert
zorgt de prov. kerkvergadering voor in
schrijving.
Deze laatste mogelijkheid zal de rich
ting wel zijn. die de gang van zaken
in 's-Gravenzande neemt.
Op voorstel van ds. D. Scheele heeft
de classis Assen der Gereformeerde
kerken besloten er bij meerdere ver
gaderingen op aan. te dringen het aantal
collecten dat van de kerken gevraagd
wordt niet te verhogen.
Uit Genève meldt intussen de nieuws
dienst van de Lutherse wereldfederatie,
dat de betrekkingen tussen protestanten
en rooms-kathoiieken in Latyns-Amerika
beter worden.
Een belangrijke factor in deze klimaat
verandering is natuurlijk het Vaticaanse
concilie, in verband waarmee onder pau
selijke goedkeuring contact bestaat met
de „gescheiden broeders". Maar dr. Ste
wart W. Herman, directeur van het
Zuidamerikaanse comité van de Lutherse
wereldfederatie, ziet nog een andere oor
zaak: aan de ene kant de maatschappe
lijke revolutie in Zuid-Amerika, waar
van Fidel Castro het symbool wil zijn,
anderzijds Castro's verbinding met
het communisme.
Volgens dr. Herman neemt Castro's in
vloed in midden-Amerika af door zijn
communisme. Niettemin zijn verschillen
de kerkelijke leiders van oordeel dat een
verenigd christelijk front nodig is. De ge
beurtenissen in Cuba hebben behoorlijk
wat indruk gemaakt op de Zuidameri
kaanse kerken, vooral in hun besef dat
ze een grote taak hebben bij de maat
schappelijke omwenteling.
Als de 'huidige gebeurtenissen tot een
sociale evolutie en niet tot een revolutie
in Zuid-Amerika moeten leiden, heeft de
kerk een grote verantwoordelijkheid. Dat
betekent dat rooms-katholieke en protes
tantse kerken, ook als ze in vele vraag
stukken geen eenstemmige antwoorden
geven, toch ten minste in staat moeten
zijn samen te spreken en samen te wer
ken.
Wat de lutherse kerken in Zuid-Ame
rika betreft, zei dr. Herman, dat ze voor
hun werk zoveel vrijheid hebben als ze
maar willen.
Christelijke stijl gevraagd
SCHIERMONNIKOOG. De kerke
raad van de gereformeerde kerk op
Schiermonnikoog heeft zich, doordat op
het eiland een dansclub is gevormd, moe
ten bezig houden met het dansprobleem.
De meningen liepen over het hele
dansvraagstuk nog al uiteen, maar.wel
was de kerkeraad het er over eens, dat
het dansen zoals het in de praktijk ge
schiedt radicaal verwerpelijk is in ver
band met de grote gevaren die hierin
schuilen. Dansen in openbare gelegen
heden en de zgn. parendans keurt de
kerkeraad scherp af.
Het ware te wensen, zo meent de ker
keraad, dat voor de dans op zichzelf, als
gezonde drang tot levensuiting, een chris
telijke stijl gevonden kon worden, die de
dansbeoefenaar opheft in plaats van neer
haalt Zolang die christelijke stilering
«og niet is gevonden, ontraadt de kerke
raad een ieder zieh door de dans te be
geven op terreinen, die vol voetangels en
klemmen liggen en zeer gevaarlijk zijn.
Pagina uit de liederenbundel van
ds. Su
In vrijgemaakt Gereformeerde kringen
wordt nogal druk gediscussieerd over de
vraag of de komende synode de deputa-
ten van de Gereformeerde Kerken al
dan niet zal moeten ontvangen. Eén en
ander gaf „Municeps" in het blad „Con
tact" het volgende in de pen:
Overmits uit diverse kerkbodes blijkt,
dat de ene classis vóór samenspreking is
en een andere er tegen, hebben we daar
mede een getrouwe afspiegeling van de
meningen, zoals deze omtrent genoemd
onderwerp onder de leden van de ker
ken leven.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan die
van een kerkeraad, die de synode zal ad-
pjE voorganger van
Café's en paus
EDINBURGH. Zeven Schotse kerken
hebben geprotesteerd tegen het open
stellen van café's op zondag, zoals door
een commissie in het parlement wordt
voorgesteld. Ze achten het rechtstreeks
in strijd met de traditie van de Schotse
zondag.
De kerken die het protest hebben on
derschreven zijn de Unie van baptisten,
de Kerk van Schotland, de Congregatio-
nalistische unie, de Vrije kerk van Schot
land, de Methodistenkerk, de Hervormde
presbyteriaanse kerk en de Verenigde
vrije kerk van Schotland.
Een bestuurscollege van de Vrije kerk
van Schotland heeft een scherp protest
doen horen tegen de regering die konin
gin Elisabeth heeft geadviseerd inzake
haar bezoek aan de paus.
Men gelooft niets van de officiële ver
klaring dat het bezoek een beleefdheids
karakter draagt.
De Vaticaanse staat, aldus het protest,
bestaat alleen om de godsdienstige pre
tenties van het pausdom te ondersteunen.
„Elke tegemoetkoming aan die preten
ties, of alles wat op een tegemoetkoming
lijkt, is gevaarlijk voor de hervormde
godsdienst die bij de wet in dit rijk is
gevestigd".
De Koningin zal als gemeld met prins
Philip op 5 mei de paus bezoeken tijdens
het staatsiebezoek aan Italië.
de protestanten
bond te Voorburg, ds. J. van Ros-
sum vindt dat het bestaande catechi-
satieimateriaal te oud is en ook te
moeilijk. Hij vraagt zich af waar de
nieuwe uitgaven blijven en merkt dan
op:
„Begin september jl. belde ik drie
collega's op en vroeg hen naar hun
plannen voor de catechisatie. Alle drie
antwoordden in dezelfde geest: wij
zitten er net zo mee als jij! Eén van
hen zei mij dit jaar bij gebrek aan
voor vrijzinnigen goed bruikbaar ma
teriaal het met de Bijbel alleen te
wagen. Nu, daar ben ik dan ook maar
eens mee begonnen deze winter. Stich
telijk valt er natuurlijk wel op te mer
ken, dat er geen beter boek bestaat
mijn buurman, die bij ,,de vergade
ring van gelovigen" is, denkt er óók
zó over maar mij bevalt het beslist
niet. Het wordt voor de catechisanten
dan teveel geheugenwerk. Zelfs met
een dictaat erbij wat ik bij de leef
tijd 16 tot 18 jaar doe wordt er toch
nog teveel op het goede geheugen
vertrouwd welk vertrouwen nogal eens
een keer beschaamd wordt. Een en
keling vormt dan de bekende uitzon
dering op den regel."
LANCASTER (Ver. St.). Het be-
stuur van de Noordamerikaanse afdeling
van de Presbyteriaanse (of Gereformeer
de) Wereldalliantie heeft een commissie
opdracht gegeven een nieuwe uitgave
voor te bereiden van de Heidelbergse
catechismus in het Engels. De uitgave
moet klaar zijn in 1963 om aangeboden
te worden tijdens de vierhonderdste ver
jaardag van de catechismus.
In dat jaar komt de Noordamerikaanse
afdeling bijeen in de theologische school
te Lancaster in de Amerikaanse staat
Pennsylvanië.
Men overlegt nog over de mogelijkheid
om de nieuwe catechismusvertaling ver
gezeld te doen gaan van een commentaar.
In het Frans bestaat zo'n uitgave sinds
1959. Deze en andere uitgaven worden
thans bestudeerd om de opzet en het
formaat van het boekje te vinden, die het
best aansluiten bij de behoeften in Ame
rika.
Niseren de aangekondigde deputaten van
de niet vrijgemaakte gereformeerde ker
ken te ontvangen, aan te horen en ver
volgens hunlieder boodschap ter kennis
van de kerken te brengen, opdat die zich
daarover kunnen beraden.
Een zeer wijs voorstel, omdat een syno
de iets geheel anders is dan de kerken
en bovendien, omdat bij zoveel verschil
van mening een synode onder deze om
standigheden net niet het geëigende or
gaan is om voor alle kerken en derzelver
leden te beslissen.
Vóór de vrijmaking werd heel dikwijls
het geluid gehoord, dat de synode maar
bedisselde, zonder de kerken er in te
kennen. Ik meen, dat die klacht gegrond
was. Het zou een winstpunt zijn, indien
een vrijgemaakte synode eens toonde
minder synodaal te zijn dan de synodale.
Gisteren nog las ik van een classis-prae-
ses, die in zijn openingsspeech onge
vraagd van leer trok tegen samenspre
king. Dat gaat me een weinig te ver.
Wanneer ik afgevaardigde naar die clas
sis ware geweest, zou ik de geachte spre
ker hebben gevraagd, wie hem tot het
maken van die opmerkingen opdracht
verleend had.
Dergelijke classicale inauguraties betitel
ik als gewichtigdoenerij, die elke kerk
rechtelijke grondslag missen.
Wat minder synodaal en wat meer ker
kelijk. Daar moet het heen om weer ge
zonde verhoudingen te krijgen.
Het eerste protestantse televisiesta
tion tot verbreiding van het Evangelie
te Quito in Ecuador heelt zijn proefuit-
zendingen voltooid. Men verwacht bin
nenkort regeringstoestemming om met
de officiële uitzendingen te kunnen be
ginnen. Quito-radio maakt deel uit van
het programma de Stem van de Andes,
dat in bijna geheel Zuid-Amerika via
verschillende zenders te beluisteren is.
Gedurende de lijdensweken zingt het
Gereformeerd jeugdkoor te Utrecht als
omlijsting van de lijdensmeditaties die
in de r.k. parochiekerk van St. Joseph
aan de Draaiweg worden gehouden. Op
verzoek van het kerkbestuur brengt het
koor psalmen en protestantse gezangen
en liederen ten gehore.
SIGTUNA (EPS) Vertegenwoordigers
van de Kerk van Zweden en de Kerk
van Schotland zullen begin april in het
Zweedse Sigtuna een samenspreking
over avondmaalsgemeenschap hebben.
De ontmoeting is het resultaat van een
lange correspondentie tussen de kerken.
Er is in kerkelijke kring in Zweden wat
ongerustheid over de samenstelling van
de Zweedse delegatie. Er zouden nogal
wat aanhangers van het zgn. liberale
lutheranisme bij zijn („liberaal" kan
van alles betekenen, ook wel maar
niet noodzakelijk „vrijzinnig") en
enkelen zouden deelgenomen hebben
aan de bevestiging van vrouwelijke
predikanten. Er was geen vertegen
woordiger van de hoogkerkelijke rich
ting bij, of van het klassieke luthera
nisme.
De Zweedse kerk is de enige bisschop
pelijke protestantse kerk, welker bis
schoppen volgens de apostolische suc
cessie zijn gewijd. De hoogkerkelijke
groep hecht hieraan grote waarde en
verzet zich door haar katholiserend
karakter ook tegen de vrouw in het
ambt.
(De intercommuniegedachte is niet alleen
opmerkelijk doordat het luthersen en
In april gaat weer een groep Duitse
zendingsmensen naar Australisch Nieuw-
Guinea. Onder hen zijn behalve vier zen
delingen een vrouwelijke dokter, een
tandarts, een verpleegster, een medisch-
technische assistente, een boekhouder en
een koopman. De groep bestaat uit veer
tien volwassenen en zeven kinderen.
HONGKONG Ter ondersteuning van de actie onder de Chinese
vluchtelingen in Hongkong heeft de hulpdienst van de Lutherse we
reldfederatie een fabriek van deegballen gesticht, die dagelijks meer dan
twee ton deegballen produceert.
De fabriek die in februari is ingewijd, is de grootste van de kolonie
en zal een grote rol spelen in de voorziening met de allernoodzake
lijkste levensbehoeften van meer dan zestigduizend behoeftige Chi
nezen, van wie de meesten als vluchteling naar Honkong gekomen zijn.
De oprichting van een kerkelijke fabriek van deegballen lijkt wel
wat ongewoon, maar is dringend noodzakelijk om de Amerikaanse sur-
plusgoederen (vnl. tarwemeel, maismeel en melkpoeder) geschikt te
maken voor consumptie door Chinezen.
W
calvinisten betreft, maar ook omdat de
Zweedse lutherse kerk avondmaalsge
meenschap heeft met de anglicaanse
(die immers eveneens de apostolische
successie heeft). En het gesprek tussen
anglicanen en presbyterianen in Groot-
Brittannië loopt nog steeds niet erg
soepel.)
TJE Chr. geref. kerken hebben een „ar-
tikei te koop", dat geen aftrek
vindt in de gereformeerde en vrijge
maakte kerken. Ds. H. Foorman te
's-Gravenhage schrijft er in het chr.
geref. Haags kerkblad het volgende
over:
„Waar het om gaat? Om de dubbele
lijn in de prediking, de lijn van God
naar de mens én de lijn van de mens
naar God. Het is in doorsnee genomen
0 gesteld in kerkelijk-gereformeerd Ne-
rland, dat die eerste lijn algemeen
-•vonden wordt, de lijn van God naar
de mens. Ik denk dus aan de beide ge
ref. kerken waarmee wij contact heb
ben.
Maar de moeite zit in die tweede lijn,
de lijn van de mens naar God. Het
lijkt er veel op, dat de toeëigening van
het heil, het geloven en al wat daar
mee in verband staat niet veel proble
men oproept. Soms denk je, dat onze
doodsstaat-van-nature weliswaar niet be
schouwelijk maar wel practisch onder
de tafel is geraakt. Geloofsmoeilijkhe-
den zijn er niet zoveel. Dat genade een
wonder is, komt niet zo zeer uit.
En die toeëigening, die vereniging
van een gelovige met Christus doori
de inwinnende macht van de Geest, is
een „artikel" dat niet willig in de-
„markt" blijkt te liggen.
En dat is nu het moeitevolle van ons
kerkelijke leven. Die moeite hebben we
niet met mensen in eigen kerken en
daarbuiten, die hebben leren doorbij
ten tot op de geestelijke diepten van
de beleving van het verbond der gena
de, maar wel met niet zo weinigen, die
in gemoede menen, dat de schriftuur
lijke klank van die eerste lijn van het
komen van God tot de mens genoeg is
om een prediking als schriftuurlijk
verantwoord te kenschetsen.
En daarom hebben wij de meeste
moeite met onze opgroeiende jongens
en meisjes. Want het is aan de jeugd
nu eenmaal, globaal bezien, niet gege
ven om aanstonds de volle diepten van
het gereformeerde belijden te doorvoe
len en te verstaan wat nu werkelijk
een volle gereformeerde prediking is.
Daarom hoort de jeugd niet spoedig
het verschil."
UTRECHT. De overheid houdt ter
dege rekening met de belangen van het
Chr. Nationaal Sportfonds. Gesprekken
met functionarissen van het ministerie
van o., k, en w. hebben mij in deze
mening gestaafd. Dit deelde ds. A. J.
Kret, promotor en voorzitter van het
CNS, mee in de jaarvergadering van de
Ned, Chr. Wandelsportbond in Utrecht.
De status van het CNS, aldus ds.
Kret volgens het verslag van De Rot
terdammer, is nu ook duidelijker ko
men vast te staan. Hebben de bonden
iets nodig, dan dienen zij zich te wen
den tot het departement van o„ k. en
w. en zijn er clubs of verenigingen in
nood, dan moeten die zich hij het CNS
vervoegen. In dit verband zei ds. Kret,
dat nu ook de mogelijkheid niet is uit
gesloten dat het bedrag dat de vereni
gingen mogen behouden van het geld
dat de leden voor het CNS bijeenge
bracht hebben waarschijnlijk groter kan
worden.
„Niet alleen de overheid slaat de ver-
Politiek
Vooral in Columbië kan volgens hem
van een klimaatverandering worden ge
sproken. Die is niet alleen terug te voe
ren op het concilie en ook niet op
Castro's invloed.
In dit geval hangt de verbetering van
de atmosfeer ongetwijfeld samen met de
verandering in de politieke leiding van
het land (dat tijdens de hoogtepunten
van de protestantenvervolging gebukt
ging onder guerrillastrijd tussen de poli
tieke partijen).
Bovendien is de Rooms-katholieke kerk
in Columbië geschrokken van de aan
dacht die de publieke opinie in de gehele
wereld geschonken heeft aan de gevallen
van opzettelijke geloofsvervolging, die de
Columbiaanse kerk zo niet gestimuleerd
dan toch wel toegelaten heeft enkele
jaren geleden.
TN de zeven rooms-katholieke bisdom-
1 men in Nederland zijn of worden
133 kedken gebouwd met daarnaast
ruim 30 noodkerken. Met dit uitgebrei-
de bouwproject is een bedrag van 83
miljoen gulden gemoeid. In 1960 kwa
men 29 nieuwe kerken gereed en wer
den 10 noodkerken geplaatst. Dat kost
te ruim 20 miljoen gulden. In datzelf
de jaar werden 44 definitieve kerken
en 14 noodkerken aanbesteed die dit
jaar in gebruik komen en in totaal
een bedrag van 28,5 miljoen vergen.
Dit jaar zullen niet minder dan 60 de
finitieve kerken worden aanbesteed,
alsmede enkele noodkerken. Deze plan
nen vragen een investering van in to
taal 34,5 miljoen gulden.
XJOEWEL liet aantal belydeniscatechisan-
ten in de laatste jaren terugloopt, zul
len velen volgende week weer worden aan
genomen en op Palmzondag in het open
baar belijdenis afleggen van hun geloof.
Gewoonlijk zijn de kerken dan extra vol
en is er een gevoel van bijzondere vreug
de bij de gemeenteleden. Nieuwe lidma
ten treden dan toe tot de kerkelijke ge
meenschap.
Zoals bekend, werd vooral vroeger als
voorwaarde tot deze toetreding een nogal
grote dosis verstandelijke kennis vereist.
Het z.g. „aannemen" ten overstaan van de
kerkeraad werd als een soort examen door
beide partijen opgevat. Als men de ge
stelde vragen maar enigszins naar beho
ren kon beantwoorden, werd men toegela
ten tot de belijdende kerk. Hierin is zo
langzamerhand gelukkig wel wat verande
ring gekomen.
Natuurlijk zal niemand ontkennen, dat
een zeker inzicht in de Heilige Schrift
noodzakelijk is teneinde uit de Goddelijke
Waarheid te kunnen leven- Het zal echt
geen verlies, zijn, als de a.s. lidmaten bij
de voorbereiding op hun belijdenis ook ter
dege met verstand te -werk gaan. Degene
die belijdenis doet, moet ook weten in Avat,
of liever, in Wie hij gelooft.
ANDERZIJDS mag het leerkarakter
het catechetisch onderwijs niet
van
ijs met de
spontaneïteit die met een jong en levend
geloof is gegeven, in de weg staan. Uitein
delijk gaat het niet om parate kennis, maar
om de kennis van (d.w.z. de dagelijkse
omgang met) de Heer der Kerk. De per
soonlijke keuze t.o. van Hem is nu een
maal geen kwestie van liet hoofd, maar
van het hart. In dit verhand luidt het ant
woord van de Heidelbergse Catechismus
op de vraag „Wat is een waar geloof?"
dan ook, dat het niet alleen een stelig
weten is, maar ook een vast vertrouwen.
Het belijden is meer dan 'liet kennen van
teksten en wat bijbelse verhalen! Dat dit
ook door vele jongeren zo wordt ingezien,
is trouwens een feit, zowel in de stad
als op het platteland. Zij vragen veeleer
naar het hoe dan naar 'liet dat.
Daarbij komt nog, dat de aanneming
door de kerkeraad slechts een betrekkelij
ke waarde heeft, in de wetenschap, dat
wij al door Jezus Christus in Zijn genadi
ge Liefde zijn aangenomen.
mijn woord integendeel God heeft ons
Zijn Woord gegeven!maar ant-woord.
Dan zeg ik „ja" op Gods belofte, mij in
de doop geschonken. Dan erken ik mijn on
vermogen en geef mij gewonnen aan Zijn
alvermogen.
Vandaar dat de belijder eveneens vraagt
om toelating tot bet Heilig Avondmaal.
Wie zijn geloof belijdt en in het geloof zijn
schuld, zal ook zijn geloofsleven willen
voeden en telkens opnieuw garantie wil
len hebben, dat zijn zonden om Christus'
wil vergeven zijn. De toegang tot de
avondmaalstafel staat nu voor hem open.
Belijdenis-doen en het vieren van het sa-
Zijn verkiezing gaat steeds vooraf aan
onze keuze, ons ja-woord.
Als vanzelf komen wij hij een volgen
de opmerking. Evenmin als een waar ge
loof in kennis opgaat, is belijdenis-doen in
de eerste plaats het willen uitspreken van
een belofte. Wij belijden ons geloof, en
daarin onze schuld en ontrouw. Wij belij
den ons geloof, en daarmee, dat God in Je
zus Christus reeds alles voor ons volbracht
heeft, zoals Hij dat beloofd èn waar ge
maakt heeft door het kruis en de opstan
ding.
Ik doe belijdenis van mijn geloof....
Dan geef ik niet in de eerste plaats
crament behoren onafscheidelijk bij el
kaar. Helaas wordt dit samengaan maar
al te vaak alleen op de dag van de open
bare belijdenis toegepast. Zonder geregel
de avondmaalsviering wordt liet belijden
evenwel een zinloze vertoning. Hij gelijkt
op iemand die ergens aanklopt, doch zo
dra de deur opengaat, plotseling weer ver
dwijnt!
^ERVOLGENS veronderstelt het belijden
een gemeenschap. Het wordt gedaan
in het openbaar, midden in de gemeente.
Hoeveel kritiek er ook op de 'kerk mag
zijn, Christus heeft voor haar gekozen, en
in Zijn voetstappen zal ook de belijder zich
één moeien weten met het lichaam, waar
bij hij zich schaart.
Het bevestigend antwoord tot de Heer
der kerk uitgesproken krijgt zijn toepassing
in de ver-aiitwoord-elijkheid jegens de
naaste. Wie dus belijdenis doet aanvaardt
de band met zijn medemens in de Jcerk.
Tenslotte zij er nog op gewezen, dat hij
ook zijn Zaligmaker zal belijden voor de
wereld. Het ja-woord in de Gemeente ge
geven is niet meer dan een start. Het moet
gestalte en inhoud krijgen in en door het
leven van elke dag. De opdracht is: „Tc
schijnen als lichtende sterren in de we
reld. het woord des levens vasthoudende"
(Philippenzen 2, vers 15). Dat vraagt ge
spannen luisteren naar het levende Woord,
zoals een hardloper luistert naar het start
schot.
Als men zo luistert om daarna te gaan
getuigen vaa het gehoorde mag men ver
zekerd zijn, dat Jezus Christus, wiens
Naam in de wereld wordt beleden, ook
onze naam zal belijden bij de Vader. Hoor
hoe Hij voor u bidt:
„Er is een gebed voor u allen
tesaam
O God des Vredes bewaar ze in
Uw Naam.
Dat er niet één van hen verloren
toch ga.
Doe ze wassen in wijsheid, geloof
en gena."
Ja, Heer ik geloof, kom mijn ongeloof
te hulp!
richtingen van het CNS nauwlettend ga
de, maar ook komt men in protestants
Nederland langzaamaan tot het besef
dat de sportbeoefening nodig is voor de
opvoeding tot een volwaardig mens. Dat
is een g-rote winst, een winst die niet
in cijfers is uit te drukken".
Ds. Kret sprak ook nog even over de
groei van het CNS. Het is niet mogelijk
gebleken een bliksemaktie te voeren om
in twee weken tijd een miljoen gulden
bijeen te brengen. Het kon toen ook
niet. Maar nu zijn we zover dat we be
ginnen te ruiken aan de noodzakelijke
basis van het fonds. Nu komen we aan
de periode waarin het woord is aan u.
Eigenlijk had er wel meer gedaan kun
nen worden dan er gedaan is, als u ten
minste het juiste doel voor ogen houdt.
Niet alleen het geld, maar bovenal het
fonds.
Als voorbeeld van de nieuwe status
van het CNS gaf ds. Kret dat van de
onlangs door de NCSU aan het CNS
gevraagde 6.000 voor hulp bij de in
richting van het nieuwe kantoorgebouw.
Het ministerie bleek echter bereid een
aanvullende subsidie te verlenen van
5.000.
De particuliere synode van Groningen
van de vrijgemaakte Gereformeerde ker
ken heeft er bij de Ikomende generale
synode van Assen op aangedrongen
„niet te voldoen aan het verzoek om sa
menspreking met de gebonden gerefor
meerde kerken".
De provinciale synode verwierp daar
mee een voorstel van de kerk van Wa
genborgen om gereformeerde deputaten
op de vrijgemaakte synode te ontvan
gen. Zij baseert haar afwijzing op de
overweging dat volgens Schrift en be
lijdenis het zoeken van eenheid met de
niet vrijgemaakte gereformeerde kerken
alleen dan geoorloofd is (en roeping te
vens) wanneer deze kerken terugkeren
tot de waarachtige dienst des Heren.
Van deze wederkeer is niets gebleken,
aldus de Groninger synode: de bindend
opgelegde onschriftuurlijke leeruitspra-
ken en de onschriftuurlijke tuchtoefenin
gen uit 1942-44 zijn niet in bondige en
duidelijke besluiten herroepen. En de
hiërarchische kerkregering is niet ver
laten. maar integendeel vastgelegd in
de herziene kerkorde.
De Overijssels-Gelderse synode heeft
zich eveneens met deze materie bezig
gehouden. Ze verwierp een voorstel van
de kerkeraad van Ede tot toelating van
de met vrijgemaakte deputaten op de As
ser synode. Zij stelde zich daarentegen
met grote meerderheid van stemmen
achter een voorstel van de kerk van
Enschede-Zuid, dat geen samenspre
king beoogt.
Ds. Percy Kingston in Ickenham,
Engeland, deed onlangs een dringend
beroep op zijn gemeenteleden hem te
herinneren aan zijn afspraken voor de
eerstvolgende weken. De oorzaak? Ziin
hond Cleo had zijn agenda opgegeten....