Amerikaanse raketindustrie
zit zeer ruim in de orders
Beleggingsdepöt H.B.B. neemt
Dollar-Obligatie-Depot over
Perspectieven worden gunstig beoordeeld
var»
Pag. 13
Martin Company toont snelle ontwikkeling
ACTIEVE OBLK3ATIËN
Robeco agiobonus
en hoger dividend
Betaalbaarstellingen
MARKTBERICHTEN
ACTIEVE AANDELEN
Chemical Fund kocht
Unilever en Olies
SCHEEPVA AR TBER IC.HTEN
liet adverteren
betekent
„potverteren"
Zaterdag 11 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Van onze beursredacteur
"T^en van de bedrijfssectoren in de Verenigde Staten, die zich sinds
T-i de overwinning van de huidige Amerikaanse president sterk in het
zonnetje geplaatst voelen, is die van de rakettenindustrie. In de laatste
maanden van het bewind van Eisenhower zag het er weer bedenkelijk
naar uit dat het beruchte rode potlood van de bezuiniging vooral in
de sector van de defensie en de ruimtevaart zou huishouden, Kennedy
dacht daar echter heel anders over en heeft zich er ook heel anders
over uitgesproken.
Het is dan ook niet verwonderlijk
dat sinds de demoeraten de presiden
tiële stoel weer veroverden, er in de
beurssector van de ruimtevaart een
gestadige koersstijging merkbaar is.
Daar ook het Damrak rechtstreeks
betrokken is bij de Amerikaanse ra-
kettenproduktie belangrijke aande
len als North American Aviation,
Martin en Boeing worden er dage
lijks verhandeld lijkt het de moei
te waard eens wat meer licht op de-
se bedrijven te werpen.
Kivetsbuar
I>a<t de bouw van raketten en van de
daarbij behorende uiterst gecompliceer
de onderdelen een bijzonder interessan
te tak van het bedrijfsleven uitmaakt,
behoeft geen betoog. De dromen van
Jules Verne in de praktijk te brengen
is de wens van iedere technicus. De
moderne samenleving geeft daarvoor
veel mogelijkheden. Zolang de mens
heid heeft bestaan heeft zij zich steeds
gekenmerkt door een welhaast ongebrei
delde geldingsdrift. Waar kan deze zich
beter uitleven dan in het technisch-in-
genieuze werk van de ruimtevaart?
Dat de bedrijven die zich in hoofdzaak
met ruimtevaartprojecten bezighouden,
zich op een uiterst kwetsbaar terrein
bewegen, behoeft al evenmin veel be
toog. Niets evolueert zo s-nel als de
techniek en een apparaat of instrument
dat vandaag als een uiterst knappe
prestatie op technisch gebied geldt, kan
binnen een jaar verouderd zijn en door
de ontwikkeling zijn achterhaald. Dit
geldt vooral voor de rakettenindustrie
waar talloze subtiele precisieinstrumenten
een geheel moeten vormen om de kennis,
moed en durf van de
de ruimte te brengen.
mens tot ver in
Regering centraal
De belangrijkste omstandigheid van
de hedendaagse b omver voor de ruimte
vaart waarmee de belegger rekening
dient te houden, is de volledige afhan
kelijkheid ten opzichte van regeringen.
De zeer kostbare rakettenprogramma's
kunnen alleen door de gemeenschap
worden gefinancierd en als vertegen
woordiger daarvan treedt de regering
op.
Het eerste opvallende gevolg is de mo
nopolistische positie van de opdrachtge
ver. Die kan de raketondernemingen als
het ware maken en breken. Vele zeer
grote orders voor de rakettenindustrie
worden dan ook eenzijdig door regerings
instanties vastgesteld waarbij van een
vaste, van tevcmetr'bepaalde;" tvinstmar-
ge wordt uitgegaan. De bouwer heeft die
marges eenvoudig te aanvaarden. Dit
nbemt men in de Verenigde Staten or
ders op basis van ..cost plus fixed fee".
Aantrekkelijker voor de bouwers zijn
de orders tegen een van tevoren vast
gestelde prijs omdat, eenmaal van die
prijs uitgaande, de onderneming geprik
keld wordt om door het betrachten van
grote doelmatigheid de kosten zo laag
mogelijk te houden en de winstmarges
daardoor te doen stijgen. De laatste
tijd echter nemen de orders met vaste
winstmarges een steeds grotere plaats
in.
Annuleringen
Een ander veel bedenkelijker gevolg
van deze monopoliepositie van de staat
zijn de welhaast willekeurige annulerin
gen van reeds verstrekte opdrachten.
Zolang aan deze orders nog niet is be
gonnen, kunnen zij zonder directe schade
door andere worden vervangen. Meer
dan eens komt het echter voor dat orders
waaraan reeds jaren is gewerkt, toch
nog worden ingetrokken.
Enige jaren geleden onderging de be
kende North American Aviation een der
gelijke behandeling toen de miljoeno-p-
dracht voor een bepaalde raket, die bijna
gereed was, werd ingetrokken. De ven
nootschap verloor daardoor niet alleen
de kostbare, in het jarenlang lopende
project gestoken tijd, maar tevens vele
miljoenen aan verrichte onderzoekings-,
bouw- en voorbereidingskosten. Gezien de
monopolistische positie van de opdracht
gever moest de NAA zich dit laten wel
gevallen.
De boutvers
Wij bepalen ons bij ons overzicht tot
drie rakettenibouwers die op wat lange
re termijn zeker over niet onaantrekke
lijke perspectieven beschikken. Dat is
vooral het geval met de MARTIN COM
PANY. die de oudste papieren in de
Amerikaanse rakettenindustrie heeft.
Direct na het einde van de tweede
wereldoorlog heeft de leiding van Mar
tin de beruchte V-l en V-2 projectielen
uitvoerig bes-tudeerd. Danik zij de ver
kregen schat ervaringen ging het snel
voorwaarts en trok Martin zich geleide
lijk uit de bouw van het klassieke
luchtwapen (het vliegtuig) terug..
Thans is de maatschappij een zuivere
rakettenbouwer die zeer belangrijke
exemplaren op het dagelijks bouwpro
gramma heeft. De Mace, de Bullpup en
SCHEVENINGEN, 10 febr. P. k. Ma
kreel 35—32. P. kg. grt tong lappen 379—390.
gr m tong 386—392, kl m 396—429. I 449
—462. II 37—94, Tarbot I 434-440,. II 270—
270, III 210—221). IV 2—210, Griet 1 180—190.
II 150—130. P. kist v 40 kg: resp. Stijf en ijs
kabeljauw grt grt 50—48 4042, grt m. 46
42 38—37, I 40—38 36—33. Koolvis zwart
32—34 Grt. st gul 34-30 30—29. Kl st 30—29
2824. pilchard 1517, zw poon 1213 schel
vis kl m 50—48. I 48—46, II 34—33 Grt schol
I 22—24. II 24—26 grt m I 26—28. II 54—47,
kl m D 36—30 gestript 33—32. kl D 26—20
gestript 16—14, schar I 22-20. II 16—14.
Bot 10—640. haaien gevild 50—55 Rog 1 20—
18. II 14—12 III 10—7. hors m 56. wijting
gestript 2422. D I 18—16. II 1412, verse
haring p kist v 50 kg 24—22.
Besomming aan verse haring 600. Besom
ming kustvissers SCH II 235, ARN 12
210. ARN 7 f 207. Go 9 339. Go 5 436.
Go II 1174. Go 2 608. Go 6 407. Go 36
671 SL 47 544, SL 12 648. Go 29 855,
Go 7 3000. Go 26 259, Go 8 1113, Go
28 J 1200, SL I 1179.
IJMUIDEN, 10 febr. Heilbot 3.40—3.20.
Gr. Tong 4.40—4.20, Grm. 4.50—4.20, Kim.
4.60—4.20, Kl I 5.40—4 80. Kl. II 4.60—4.10,
Tarbot I 5.20—4.60, alles per 1 kg. Tarbot
IV 174—120. Gr. Schol 29—27. Grm. 34—31,
Kim. 66-57. Kl. 1 62—57, Kl. II 44—16, Schar
37—25. Bot 12—8. V. Haring 20—14. Makreel
45-8. Gr. Schelvis 52—46. Grm. 51—40. Kim.
7265, Kl. I 71-66. Kl. II 48—18. Wijting
20-8. Gr. Gul 36—27. Mid. 24—22. KI. 17—9.
Kl Haai 19-17, Kl. Koolvis zw. 27—16, alles
per 50 kg. Gr. Kabeljauw 200-104. Gr. Kool
vis zw. 102—72, Gr. Leng 70—68, Alles per
125 kg.
HARLINGEN, 10 febr. 49 kg. exportgar-
nalen 5.10.
de Lacrosse worden thans aan de lo
pende band gefabriceerd.
Martin is echter .beroemd geworden
door haar werk aan de tweede grote
intercontinentale raket Titan, die met de
Atlas tot de lange-afstandsraketten zal
oehoren. Begin vorig jaar werden de
eerste geslaagde proefvluchten onderno
men, waarbij het projectiel een afstand
van 6500 mijl wist te overbruggen. De
Titan zal in het lopende jaar definitief
voor de produktie aan de lopende band
gereed kunnen zijn.
Behalve de buitenbouw vervaardigt
Martin ook de elektronische apparaten,
waarmee de raketten op hun vlucht
worden bestuurd.
Bredere basis
Hoewel Martin naast de zuivere romp-
bouw voor raketten ook op het gebied
van de elektronica en van de kernener
gie (bouw van reactors) werkt, is de
onderneming toch voor verreweg het be
langrijkste deel op de raketten'bouw in
gesteld. Dat is niet zozeer het geval met
de andere twee ondernemingen.
De NORTH AMERICAN AVIATION
bijvoorbeeld is bekend om haar grote
mate van spreiding. Het programma is
over zes afdelingen verdeeld: De raket-
tenbouw, de elektronica, de atoomin
dustrie, de elektro-mechanica, de ra-
ketbrandstoffen en de aeronautica.
NAA is wat de ruimtevaart betreft
vooral beroemd geworden door haar con
structie van raketmotoren. Van de 32
afgeschoten aardsatellieten bijvoorbeeld
waren er 28 van raketmotoren van
NAA voorzien.
BOEING is vooral bekend geworden
door de Bomarc en de Minuteman.
Daarnaast is Boeing al eerder bekend
geworden door haar succesrijke produk
tie van verkeersvliegtuigen waarvan de
straalmachines 707 en 720 zelfs wereld
beroemd zijn.
Ontwikkeling
In onderstaande tabel zijn van de drie
ondernemingen de omzetten en netto
winsten in ae afgelopen tien jaar ver
zameld om enige indruk te geven van
de ontwikkelingsgang in de Amerikaan
se r akettenindustr ie
Staatsleningen
aanzienlijk is uitgebreid. Maar ook dat
de kostenfactor nogal eens wijziging in
de nettoresultaten pleegt te brengen.
Vo.or Martin en Boeing worden over I960
aanmerkelijk betere resultaten ver
wacht, hetgeen voor laatstgenoemde
eerder een herstel zou betekenen.
De aanloopkosten van de nieuwe
straalvliegtuigen 707 en 720 hebben in
1959 de winsten van Boeing sterk ge
drukt (Douglas werkt door dezelfde oor
zaak al enige jaren met verlies). Mar
tin is sedert 1957 met haar winsten sterk
aan het opkomen hetgeen aan het ver
krijgen van omvangrijke ontwikkelings
opdrachten wordt toegeschreven.
Perspectieven
De perspectieven worden voor de drie
ondernemingen voorlopig zeer gunstig
beoordeeld. Om de recessie te bestrij
den heeft de regering ook de rakettenop-
drachten versneld. Martin verwacht voor
1961 een nettowinst die de 6 per aan
deel te boven zal gaan.
Ook NAA verwacht in het lopende
boekjaar aanmerkelijk hogere omzetten
en winsten te kunnen boeken. De ven
nootschap had eind september I960 voor
rond 900 miljoen aan orders ontvan
gen, terwijl nog rond 1 miljard stond
te wachten.
Ook Boeing rekent op een aanhouden
de verbetering in 1961 en boekt ook voor
haar verkeersvliegtuigen dit in tegen
stelling tot Douglas met haar DC-8
steeds meer orders.
Beurspositie
De koersen van de drie aandelen heb
ben in de loop van 1960 sterk gefluc
tueerd. Sinds de tweede helft van dat
jaar ontwikkelde zich echter een forse
stijging. Wij vermelden tot slot de koer
sen per uit. 1959. 1960 en thans, alsmede
de dividenden en rendementen:
Koersen per
Nederland;
VJL
le tape
l.gen t
08 t 10U0 4%
101%
101%
09 10Ü0 4%
101%*
101%
60 1000 4%
101%*
101%
ld 11
101%*
101%
59 1 1000 4V4
100A
100%-%
100
60 1000 4%
100,+%
100,3,-%
61 1000 4i
100^*
ïoo A
100%-%+
53 1 1000 3%
96
96'4
47 t 1000 3 Va
94%-%
94,»«-%
94%-Jit
51 t 1000 3 Va
97%
97%
53 1000 3%
9413
9412
56 1000 3 Va
94,'s
94%
48 f 1000 3%
90'8
90%
Belegg L 3%
89%
50 t 1000 3%
90%
90
54 f 1000 3%
90%
90%
551 1000 3%..
90Ü
90%
ld. 11
92%
92%
Gb. 1 1000 3
70%§
70%
37 1000 3
92%*
93
16 Gb t 1000 3
92%
92,3,
47 1000 3
90%
90%
my.cert. 3
99%
99%
99%
N 1962-'64 3
99%-U
99%
Gb. f 1000 2Va
60 ui
60%
N.l. 37A 3
95%
95%
Banken
Wonlngbouw6
109%
110
BNG 58 9 4è
100,%
100%
B.N.G. 59 4Va
100U
100%
B.N G 60 4%
100iè
100%
Martin
NAA 2)
G
c
C
V
a;
c
O 2
tl et-
i)
*3 rd
<U
ll
G
11
OH
Z a
oH
6£
1951
68
2.50
177
0.93
337
1952
144
3.03
315
1.14
739
1953
208
7.06
634
1.86
918
1954
270
7.8 9
645
3.2B
ifflS-
1955
.271
5.22
816
4.7L
853
1956
359
3 55
913
4.16
1.006
1957
4'24
3.22
1.243
4,22
1.596-
1958
483
3.82
904
3.34
1.712
1959
523
4.34
1.044
3.80
1.612
1960
5.25
964
2.87
geschat
2) per
30/9
Boeing
1.10
2.17
3.13
5.70
4.67
4.37
5.17
3.93
1.65
3.-»)
Duidelijk blijkt dat cte bedrijvigheid in
s
O
fO
tn
ri'o
c
0)
G
ai
2 H
Vi
c
5=1
■2
3 d>
XJ
3
m
ai
3
x:
Z d
O
<D
fl
Martin
NAA
Boeing
46
37
31
61%
47*8
2 36%
60%
48%
40
5.2Ö
2,87
3
2.—
2
1,60
Gezien de snelle ontwikkeling bij
Martin wordt dit aandeel, dat binnenkort
in de verhouding twee op één zal worden
gesplitst, in Wall Street het meest kans
rijke genoemd.
Alg Kuostz U
536*-9%
537*-38+
538-%
B &Jrg. '250
285%
286%
v.Berkels Pat
360§-65(
360
Calvè Oliei.C.
872
872
DeJiMijCert./
175.20*
175.10
Fokker N. VI.
60D-
y,
Ford Auto A
565*
583*
Gelder Zn. A.
359%*
360*
K.N.Hoogov.
896*-98t
895*-97+
897-900+
MüLler Co
497
499%
N. Kabeü. A.
690
683*
Phii.Gl GB A
1156*-60+
1159*-62+
1162-63 %T
id. Cum pr
324%
325%
UniJever
887%-88%
886*-88%.+
890-91
Wilton Fijen
278
282
ld. n.r.c.
278
-
282
Mijnbouw en
petroleum
Biliit. Mij (2)
456
455
Dordts Petr.A
685
680%
DordtsPetr.pr
685
680%
Kon.Ptr. 20
147,10
147.10
Kon. Ptr.5a20i
147,80
146.90
KonPtr50a20+
148,l*-8,4+ 146.6*-7.2+
146.9-147.1
Moeara En A
1217
Moeara EIWb
1930
1973
MoearaE4Wb/
1992.50
1948
ROTTERDAM. Aan de begin maart
te houden algemene vergadering van
aandeelhouders van het Rotterdamsch
Beleggingsconsortium zal worden voor
gesteld een contant dividend van 9,25
per aandeel van 50 nominaal. Over
1959 werd 9 uitgekeerd. Daar in ok
tober een interimdividend van 4 be
taalbaar is gesteld zal het slotdividend
derhalve 5,25 bedragen.
Voorts wordt voorgesteld ten laste van
de agioreserve weer 2% pet. in aande
len uit te keren.
Northern Pacific Ry. no.
10, 13 febr. Continental Motors
de rakettenindustrie in de loop der jaren)per 10, 13 febr
t 17,17 per
- no. 6 3.13
AMSTERDAM. Aan houders van
participaties in het beleggingsdepöt van
originele Amerikaanse en Canadese dol-
larobligaties, Dollar-Obligatie-Depót,
wordt aangeboden hun stukken om te
wisselen tegen partieipatiebewijzen in
het beleggingsdepöt H.B.B. Zij kunnen
hun bewijzen tot en met 23 februari
aanmelden bij de Ned. Handel-Mij en
de firma Hope Co. Uiterlijk 3 maart
zal worden bekendgemaakt of het aan
bod gestand wordt gedaan.
Als verwisselingsbasis zal gelden de
liquidatiewaarde per 28 februari van
Dollar-Obligatie-Depót en de afgifteprijs
van partieipatiebewijzen H.B.B. per
dezelfde datum. Uitgaande van een li
quidatiewaarde en afgifteprijs van resp.
AARDAPPELEN
LEEUWARDEN. 10 februari. Bintjes 7—
8; rode ster 1420, burmania's 910. Handel
kalm.
GRANEN EN ZADEN
LEEUWARDEN. 10 februari. Tarwe o-p
vochtcond. 3032.75.
GROENTEN EN FRUIT
BARENDRECHT, 10 febr. Boerekool 23—
27, rodekool 71-4, rabarber 80120, knolsel
derij 8: 43—46, 10: 38—43, 12: 26—30, 15: 18—
23. sla 30—31. spruiten A I 52—61, B I 66—76,
C 150—56, A II 34—46, B II 42—47, uien 16—
24. witlof A II 74—86. B II 66—72, veldsla
100130, cox's orange pippin: A 86120,
B 64—72. C 42—45, goudreinetteA 36—44. B
2528, C 16—20. jonathan: A 4046. B 36
43, C 1821. golden delicious: A 55—65, B
42—46, C 29—33. kortland: A 48—52, B 30—37.
conference: A 62, B 52.
GELDERMALSEN, 10 febr. Appelen:
Cox's Orange Pippin 55-60 34, 60-65 63, 65-70
92. 70-75 102: Jonathan K 8—19 60-65 26—34,
65-70 37—49, 70-75 41—50. 75-80, 40-45, II 60-
65 17—25. 65-70 31—35, 70-75 33—38, EE 60-65
4041, 65-70 53, 70-75 58; Golden Delicious K
11—35, II 23, I 38—45, 65-70 53, 70-75 64, 75-80
68, II 60-65 33—3ö, 65-70 47—51. 70-75 52—59.
75-80 55—58; Lombart Calville K 11—24, 60-70
31—32. 70-80 36—44, 80-90 42; Goudreinet K
8—17, 65-75 14—18. 75-85 24—33, 85 en op 28—
39. 65-70 12—15, 70-75 16—24. 75-80 29—33, 70-
80 24—28, 80-90 25—37. II 75-85 24—26, 65-70
9—12, 70-75 12—14, 70-80 14—18, 80-90 28. EE
65-70 25 70*80 40; Lax-ton's Superb K 8—21,
65-70 42—45. 70-75 51—56, 75-80 55. II 60-65
24—28, 65-70 33—35. Peren: Winterjan K 6—8,
I 1314; Brederode K 813, II 89< I 14
18. St Rémy K 8, I 14.
KAPELLE, 10 febr. Jonathan I 75—80
35. I 70—75 42. II 75—80 34, II 70—75 36. II
65—70 32—35. II 60—65 25, lid 10, III grof
14—17, III fijn 5—11, Golden delicious I BO
SS 63, I 75—80 70, I 70—75 62, II 75—80 60,
II 70—75 59, II 65—70 40—49, II 60—65 33—34,
lid 14—17. Ill grof 31—47, III fijn 15—26.
goudreinette II 75—85 24—27. II 65—75 17. lid
9—10, III fijn 5—9'2, Winston I 75—85 39 ,1
65—75 32—40, II 65—75 28, laxton superbe I
75—80 52. I 70—75 49. I 65—70 36, conference
III fijn 8%--ll, St. Remy II 75—85 13. II 65—
75 12, III grof 10, III fijn 8%, aardappelen II
7', '211. groenten: boerenkool 13, rodekool
67, knolselderij 11.
NAALDWIJK. 10 febr. Sla A 24'2-29, B 10
—16, p. krop, stoofsla 33.36, alicanten 1.60
1.95, spinazie 1.16—1.59, prei A 4953, B 18
—32, rode kool 7, boerekool 35, spruiten 50
—59 p. kg, peterselie 3846, selderij 40—52,
raapstelen 1014 p. bos.
PIJNACKER, 10 febr. Sla I 25.80—32.90.
III 13.10—16.80. stoofsla 63—71, spruiten A 33
—50, B 24—57. D 16—32. uien 7.
ROTTERDAM, 10 febr. Aardappelen 7—
878,53 en 936,88 per 31 januari en
er tevens van uitgaande dat de aange>
kondigde splitsing van participa'tiebe
wijzen H.B.B. al op 31 januari van
kracht was. zou de omwisseling zijn:
een bewijs D.O.D. met bijbetaling van
58,35 tegen een bewijs H.B.B,
Door de ontwikkeling op economisch
en politiek gebied wordt het steeds meer
en meer een bezwaar dat een beleg
gingsfonds gebonden is aan één gebied
en aan maximaaltwee valuta's. Wijzi
ging van de doelstëlling 'van het- Dol
lar-Obligatie-Depót -zou in .feite neerko
men op oprichting van een geheel nieuw
fonds met een ruimere risicospreiding,
waarbij tevens belegging in aandelen
zou worden toegestaan.
De eenvoudigste en doeltreffendste
manier om tot een wijziging te komen
was aansluiting bij een bestaand fonds.
Na afloop van de aanmeldingstermijn
zal het depót worden geliquideerd.
II A 56—79; I B 72—79; II B 5871; Sprui
ten I A 49 -69; I B 71; I D 42—60; Sla I 18—
29; Sla I 78; Veldsla 1,30—1,90; Kroten
Rode Kool 6—12; Gele Kool 720; Groene
Kool 16—31; Boerekool 19—29; Uien 1017;
Uien geschild 514; Peterselie 19—23; Selde
rij 62—66; Waspeen I A 31; Waspeen II A
1229; Grote Peen 37; Prei 2242; Cox's
Or. Pippin I A 88—1,02; II A 63—72; II B 46;
I A 43—53; I B 38—41, I C 29—31; II A 31—
32; II B 22—27; II C 16; II A 45—61; II B
28—48; I A 40—46; I B 24—34; I C 20—25
II A 26—34.
KAAS
ALKMAAR. 10 febr. Aanv geen, com-
missienot: fabrieksedammer 1,85, Goudse
volvet 2.02, handel kalm.
LEEUWARDEN, 10 febr. Commissienot
Goudse 1.97—1.98, Edammer 1.811.82,
broodkaas 1.821.83, handel red.
UTRECHT, 10 febr. Geen aanvoer.
LEIDEN, 10 febr. Aangev. 3 part. Goud
se, extra kwal. geen; le tot 2,20, handel
kalm.
PLUIMVEE
DEN BOSOH. 10 febr. Aanv. 12600 st
witte kippen 1,551,60, gekleurde 1,50—1,55,
slachtkuikens 1,401,60, alles p. kg. lev.
gew., oude hanen 3,25—4,50, tamme konijnen
4,5012, alles p. st.
VEE
LEEUWARDEN, 9 februari. Stieren
3.35 p kg sl gew, vett ekoeien 2.25—3,
koeien 700860, melk- en kalfkoeien
1180, pinken 500700, p st, graskalfstierljes
2.80—3.20, p kg sl gew, vette kalv 2.30—2.50,
extra 2.60 p kg lev gew, graskalv 300—450,
p st .nucht kalv 3462, fok- en mestkalv 65
—85, slachtschapen 3—3.50, p kg geschat sl
gew, slacht- en zuiglamm 3.704.35, fok- en
melkschapen 90145. p st, vette varkens
1.571.85, extra vlees 1.90 p kg lev gew,
slaehtvleesbiggen 1,901.97, zouters 1.86—
1.90, biggen 4660, p st, lopers 6276, drach
tige zeugen 350460, bokken en geiten 2.25
2,45, p kg sl gew, fok- en melkgeiten 3656,
p st, werkpaarden 7001200, slachtpaarden
2.10—2.35 kg geschat sl gew, veulens 2,40—
2.50, extra 2.60.
Banken
Juit.H.en l.Bk
Nat. H. Bk. A
Ned-H.M.; 250
A'dam Rubb.
H.V.A. Ver
Senemb. Mij 1
V.K. le tape
40*
241
339+
Cultures
131V2
140%-%
530
132^
l.gen t
393;
132%-4+
139
530
ïx&ZWZ&Xï
V.K 14.05
OBLIGATIES
Ned. Antillen
N.A 5# 4J 101101'i
Prov. en gemeenten
Ad.47 3Vb 96% 96%
Arnhól 72 a
s-Gr 52 4i
N.H 47 3
Rd I 52 4%
Rd37 1-3 3j
Vlrd 51 82
153'8 153V8
.99T ij
96
993 ij
953;
174
Bank, krediet- en
verzekeringswezen
B N G 5; 1053,é 105%
BNG 0'5/I0 133
BNG 58 5 104% 104V2
BNG 58 4J 1021S 103 Va
BNG 30j 44 1.00%
BNG 253 4 j 997
Rsp O '57 132% 133
ld. '58 117 117%
BOZsch b 88- 90*
Hypotheekbanken
Fr Gron 5 102%
id.De-Ve3»
'sGr HB 34
H.v Ned.34
NatHypA3
RdHAD 34
Westl U 5
id.NO 3J
87% 87%'
87 -
87% 87V
85
87%
102% 102'/
87% 87%
A'dl951 2i
ld. 56 1.
ld. Ii 2Va
A'dm III zj
Adam 59 U
Breda .2%
Dordr 2%
Eind 100 2.
EnschlU02i
's-Gr 1 2V
id. II 2Vb
R'dami 24.
id. U 2Vb
ld. 57
Utr 100 24
W Kruis
Z.-Holl 57
ld 59
84%
85
85
937'9
9238
97 V«
83%
84+
92%
92Va
97%
82'2
84
82
82 Vb
92', 4
93
89 Va 90%*
92% 92§
101 102%
89
230
9712 -
102 102t
Rd.Tap:pi
SedepCuli
Serbad3ad
SumRubb
Transatl
Vtco
V. Vorst
Z.-Preang
V.K
36
50
22%
29
31/2
6%
2234
28
8fi
12 Vi§
6%§
14.15
320*
214§
208
220
Handel, Industrie enz.
133§
123
Handel, industrie, diversen
Handel, industrie enz.
A.K.U. 3Vb 99'% 99Vb*
A. Heijn 6 133
A Heijn 4 123
Berg Jrg34 97 97
EBZ Hol! 6 106%
Indola 5%. 110 109
Limb.St.3è 94% 94%§
NGrB37 3i 91% 93
Ov.Gas 5V< 107 107
Phil 4 51 93 Vi 93Vb
ld./34 48 96% 96%
ld $34 49 93 93
Pegero 6 111 111+
Pegem 5 Vb 107 107
Pegus 6 107 108
N B.El. 4V« 100'/a 101*
Z.E1 M-.44 101 101
R.R Pi,ip54 104% 105f
WGusto 4V 100% 101
Wilton 3Vb 96 96
Scheepvaart en
luchtvaart
/K.L.M 43 101%
VNTank44 100%
Spoor- en tramw.
N.S/57 4% 102% 102%*
Rd Trm 34 84Vb
Converteerb. oblig.
A.KU 4% 152% 152%*
v.Betkel3è 280%
Scheepvaart en luchtvaart
Boll.-Am Lijn
164%-5t 166*-6%+
166%
K. Java-Ch.P
175
180*
id. n. roy.c.
175
180*
K.L.M f
104
101.50
KNSM Nat B
247 %-9+ 247%*-48+
248-3,4
KonPaketvrt,
162
164
NederlandMij
195
200*
NieveltGoudr.
172-4* 175*-5 %t
175 %-3,4
Ommeren
340%
342
K.Rott.LJoyd
176 -
176
N.Scheepv U
177%-8+177%*-8%t
177%-8+
Claims
en Stockdividenden
DordtP.Aenpr
69.00
68.10
Fokker
1540*
1505
Kon.N Pt.Mij
2,94*
2.92
Buitenland
België
Antw 32 90Va 90Vil
Belg. pr. 1 95
Beigië55 32 92 92*
Cockerlll 93'/»
P«tF<?ffU-. 115% 115%
Petrpf, 4 98% 98
Wag L 55'a 94% 94%
Duitsland
A .E.G. 8 105 VB
A Thyss 7 100
Boscb R 8 103% 104t
D Hörder 104 104%+
Dawes 24 159
Young.70 54 238 236%*
Gelsenk. 7 104 103%
H Rhein 8 103% 103%
V.K. 14.15
DEPOTFRACTIE-
BEWIJZEN enz.
Nederland
Partieipatiebewijzen
190
110 109%
88%
127*
130*
167
140§
Billiton 5
Bke&H 42
Borsum 32
Bronsw. 5
Du Croo 5
Enkes 4
Giessen 5
Heybr. Z
Hooim 5
Indola 4%
Ketjen 4
K.L M 4J
Lmdetev. t
Meteoor 5
Naarden42
N.R.C. 5
Nyma 4
Oranjeb. 5
Pieters 5%
Ruhaak 4
Sanders 5
Schokb 3Vb
StTwenthc 145
Ver Men.5 198
Z H Bier 5 280
Premie-obligaties
Alkm. 2 Vb 84%
127
129
167
135
187
124% 124%
154Vb 155*
328 330
991? 99%
108% 108%
135 132
203 205
142
109% 110*
200
II8V2 '119%
104 103Vb
123% 124
102% 102%
149
Aig. F 1-10 145
Alg. FVb-1 1425
Converto j 1166
HBBbeld 1912
Interb. f 771
144
1415
1177
1917
771
Aand. belegg. Mijen
Interume t 232.50 232.50
Nd FdsMij 133 133
Obam 303
Robeco 249
Unitas 509
V Bez. 94 142
306*
249
507
142
Canada
Canad. GF 14%
Canafund. 38
Ver. Staten
Atom DF
Chemfund
Mass I. Tr
Telev El
5%
1211
13%
8U
5j\
12%
13%
81*
537»;
427
431
130
865
550';
402
180
348 V:
199 V:
539 Va
425
427
A.K.U.c
AJb.Heijn
A.Heijn c
Alberts H
AlgNoritA
AinslelBr
Ad.Ball A
AmCultAs
AdDroogd
A.R.M.
Aniem NB
Ap.Netlen
Aut.Scr.W
AutoRdam 348
Bakoven 300
Bat aanmij 335 335V2*
Batava 115% 117*
Becht&D 225
ALvBeek 167 170
Beeren Tr 144 147*
Bergh Pap 100% 399%*
Blaauwb 215 218
151 Vi
387
860
402*
351*
200*
69
153
387
350*
V.K
GruytprB 190
HagmCo.A 318
Hand.Cmp 210
tHart 209
tiavenw 217
Haz.meyei 500
Heem v.d 419% 419%
Heem af 430 431 Va
Heineken 610
Hemekenc 612';
Hensen M. 224% 225*
Hero A 216 219Vi
Heybr .Co 228% 228
Heybr .Z 333 339
Hoek'sMZ 700 700t
HoJJ.Hand 103%
Holi.Kat 135 134Vb
H Beton 368 370*
HConstr W 554
H MeJks.l 255
Hoogenb 298
BUjdenst
Boeke&H
BoerDruk
Bols
Bontek
Boom R
BorsumijC
Braat M
BredaMfb
198 Vi
177
220
629
210
180
44 Vi
132
388
202*
179
220+
630*
213
180
44%
131
Brero 4d'60 399% 396
Brocades 172V2 476Vi'
Bronsw 179% 177
Bührmann 584 581*
Butttnger 214 2101/
Bijenk. c 818 820'b
Calvé cpw 173 Vi
CaJvé cp c 173 Vi
Carps Gar 421 417
C.SuikMa 465 466
Chamot U 353 354
AANDELEN
Bank, krediet- en
verzekeringswezen
Amst Bant 402 391x
B.O.Z. C 140
Gr I Cr.B 180 Vi 181 Vi
Herstelb 92 vb
H B Unie 218'b 219
Kas Ass 148 Vb 148
N.B. Inst 191 Vi
N Credietb 221 Vb 221
N. Mldd. E 214Vb 215
N Overz. 193 194%
Rott. Bank 350
RVS *725
SJavenb. B 191
Twent Bkc 361
Z.-Holl B 167
Cultures
Ngombezi 2133;
N.I.S.U. 367
O. J.. Rubt 4V4 4Vi§
Pr.Rubb 19 Vi 19 Vil
351
750*
192
359
167
211
Cobra
Cur Hand
Curac.ct
Daalderop
id.Jdiv 60
Dekkers
DeliDrukk
Demka
Dikkers
Doei IJz.
Dorp&Co
DrleHoef
D.R.U
Du Croo
Duyvis
Elsevier
Emb.Hth
194Vi 190
157 154%
157 154 V:
325Vi 320+
3193/2 315
205
320
455
169
84
440
136
185
348
430
225
318*
390x
1691
86%'
437
135*
187*
346 Vi
4301
2?fi*
Enkes 1001 235 Vi 227
Enot
Entcomay
Enthoven
ErdaJ
Euraz
Excel.Mf
Figee
Fittingfab.
id. pref
Gazelle
Gelder ct
Gelder pr
General B
GeoWehry
Gerzon cp
Geveke
Giessen
Gist-enSp
Goudsmit
Grasso
Grinten
id ld 59-60
Grofsmed
Gruyt.P.A
310
124
340
880 890
20Vi 20V:
195 196+
319
124
338
240
155
142
245
243 Vi
155
145+
250*
361 Vi 363 V.
348Vi 348*
120Vil22Vi'
43 Vi 43%
188
665 660
270 270
430 427
111%111%'
340 349
1045
1060 1100*
215 218*
140
V.K. 14.15
Radem.M 170'i
Reesink 225
Reeuwijk 350
Reinev.Ml 214%
Riva 366
Robte&J 166%
Rommenb 574
RdDroogd 549 Vi
Rouppe V 136%
Ruhaak 128V-1
Hutten's B 278
Rst.üonk 170
Rijsdijk 311
227
360
223*
Oostzee
Wijklijn
Zeeland
Zeevaart
177
275
502
160
181*
Dell Sp.A,
N Ind Sp
Spoorwegen
4
Ned. Antillen
Hooim
Indola
I.B Bouw
Internatio
l.Gew.Bel
l.Kunstst
IntViscose
Intervam
Jans.Sut
J HeybJ
Jongeneel
Kemo
257 Vi
300Vi*
240*
565 567Vi
277 280
I82»il82%*
254
65 65Vi
385 387
145 143
147% 150
180 180
600
320»
301
148
310
670
311
KempBegr 124
Kemp.Zk.
Kempkes
Ketjen
KeyHout
Key Kr
Kiene 1000 337
Kloos Z 307
Kondor A 336
KN Papier 389% 389*
KN Zoute. 1196 1200'
340
155
565
223
369
123%
347
154%
570*
224
374*
339V:
307 V:
340*
Korensch.
Koudijs
Krasnap
Kr,omhout
K V Tap.A
Kwatta
168
263
477
251
370
165
168*
263
4851
254 Vi
171*
334
banders
Süield NB
Sctiokbet
Schw/1 Fox
SchOitCari
Schuitema
Schutterfiv
Sikkens,
Sim Wit
Simons
Simplex R 154% 155
SmitCoTr 345 347'
Smulders 133 Vi 13$
Spaarn gr 640
Spanjaard 184Vi 184
Stokvis 500 295 298
S.Twenthe 262 263
Tab.Ph.ct 95 95
T.B Marijr 214Vi
Tels 47
Thom&Dr 739Vi 738Vi
Thom Mf 317 310
Thoms Hb 219
Tricotbest 160
Tw.Kabei. 655 660*
rw.OverH 69%
Twljnstra 150
Ubbink 197 200»
Undev 7% 153 153
ld 6% 130 Vi 130%*
ld 4% 91 Vi 91%'
Union 250
Utermöh;
LeeuwPap
LeidWoJsp 559Vi
L.A'damA 493 500*
Lindeteves 127% 129*
Lint Ind 148'il48'b'
Lohuizen 194% 195*
Lijempf H9 119
Lijm-GelC 2591 i 258
Mahez 398%
Maintz 167 167*
Maxwell 543 539
MeelfNBC 424 420*
Mees Bouw 169 Vi 170
Menko 290 289
Meteoor B 252
Misset 315
Mosa Pors 325
Muld.R.M 161
MUllNBpi 131% 132
MijnbkwC 555 555
NaardenC 498
251
317 Vi
326*
163
Nedap
N.Aann.M
N.Dok Mij
N.Schpsb
N.Springs
Ned Vlas
Nelle v
Netam
Nieaf
Nierstrasz
N R C ert
ld. (Vid.)
Nyma ert
N.tenCate
Oranjeb
Orenst&K
Ov GasNB
Palthe
PapG'land
Pietersen
Pont Hh
Poorter de
Pröost&B
170
470
196
194%
164
476§
200*
200»
207% 207'
296 296*
222 225*
253'i 247
215 225*
125 124
229
230 225
178% 175 Vi
455 456!!
430 420
226 225
283 282
215 214
830 832
124% 123
255 256
138 138 V!
233 235*
Ant.Verf
Buitenland
Canada
Aiumin
Bell TeJ
Can.Pac.C
Int.NickeJ
Int Pipe L
Mass.Ferg
33% 33 »i
49% 49'2
24 23%r
61% 62 Vi
65 65
12% 12*
Ver. Staten
Am.Enka
Am Meiai
Am Mot
A. Radiator
AmSmeltC
Am.T.&T
25%
27%
.18%
14+2
59
25/6
27
17%
1411
58%
113% 115
332
445
Utr. Asph
Veenendiö 305
Ver.BlikC
V.GlasN B
V.Hol.Sig.
Ver.Machf
V.N.Rubb
V.Touw
Verschure.
Vette wink
Vezeiv
Victoria
Vibamy
Vlismar
Viiss Kat c
ld. pref.
Vred.R.ct.
Vries IJz.
Vromen
Vulc'oord
320*
449 Vi
415
345
si v;
265
346
372
342
362
194
265
194
190
434
192
492
188
410
338
268*
350
380*
346*
352
195
262
194Vi*
196*
442*
191
490
190*
396 396+
153Vi 152Vi
Wabo
Walvisvrt.
Wereldb
129
113 Vi 114%
149 149%*
WerfGusto 195 200*
Wermnk 174Vi 175*
Wessanen. 386 382*
Wilton ncf 106
Wit'sText. 195
464
474
106Vi
198
464
474%
W. Winkel.
Wyers
Wijk&Her
Zaalberg
Zeeuw Cf
Z.A Hand
Z.H.Bier
Zwaardem
Zwan.Org
Zwitsal
Mijnbouw en Petrol.
Singkep 220
Tarakan f 156.50 156
Scheepvaart
Furness S 600 600*
Hill'berg 645
Houtvaart 250
Noordzee 75
134% 135*
125 123+
435 445
150Vil53V'2*
435
195 Vi 194%
949Vi 940
418 416
Am.Tobac
76%
73
Anaconda
52%
Atch.Top
24%
Bait.&Ob
37%
37
Betb.Steel
46
45%
Chesap
62
Chrysler
42%
43%
Cit.Serv.C
54
53U
Colgate.
35
35
Comm.Ed
74%
74%
Consol Ed
68%
68%
Cont.Oil.
56% 57%*
CurtWr.
18%
18%
Dougl.Air.
34%
33%
E.Kodak.
112
110%
Gen.Cigar
33
33%
Gen.Electr
68%
65%
Gen.Motor
43%
43
Gillette
96%
97
Goodyear
37%
Greyhnd
20%
20%
Illlnois-C.
36%
36%*
I.Bus.M
663
657
Int.Paper
357/8
35%
Int.T&T
47
47%
KansasCS
75%
76%
Kennec.C
85%
85%
Lorillard
443%
Louisville
57%
MarshFld.
58 "2
60%
Miss K.T
4/6
Montg.W
30
30%
Nat.Cash
74%
74%
N.Y.Centr
19
N.Am.Av.
49
North Pac
433%
PennsyivC
12%
12%
Phillips
58%
58
RadioCorp
56%
Rep.Steel
60%
59%
SearsRoeb
5434
55
Shell Oü
84%
82%
SouthPac
21%
SouthRw
51
StBrandsC
56%
57%
St.O.N J
463/g 463/8*
Studeb.P
7i%
7%+
Tennessee
55%
54%
Tex Instr
184
183
TideWat
26% 26/,*
Un.Aircr
39%
39%
U.S.Rubb
51%
U.S.SteelC
83%
Voorlopig genoteerd
A'd. Leder
163
166
CLAIMS
Dikkers.
712
Beursöverzicht
Krachtige weerstand
AMSTERDAM, 10 febr. De beurs
liet zich vandaag niet van de wijs bren
gen door de kleine terugslag van Wall
Street. Zelfs de ontsnapping van Loe-
moemba kreeg weinig vat op het koers-
gebeuren. Hier en daar werd nogal wat
verwacht van het aangekondigde begro
tingstekort in de V.S., dat voor het ko
mende jaar ten minste 1 miljard zal
bedragen en de inflatievrees, die toch al
sterk is opgelaaid, nog' extra kan doen
aanwakkeren. Vandaar dat de officiële
beurs zelfs eerder een neiging vertoonde
tot enig aantrekiken en de slotkoersen
van gisteren doorbrak. Alleen Kon. Pe
troleum kon zich niet herstellen en
bleef ten slotte op 147,10, hetgeen 1,30
beneden het slot van gisteren uitkomt.
Ook A.K.U. was enigszins aarzelend en
bleef even beneden het slotpeil van
donderdag. Daarentegen wist Philips
door voortdurende buitenlandse aanko
pen op te lopen en kon ook Unilever
een koer9winstje boeken. Hoogovens be
landde ten slotte weer op 900, maar
K.L.M. moest op grónd van de dividend-
.veilasging, t 2^50 prijsgeven^
Op de lokale markt hielden winslne-
mirigen v'eh öpvalleri'dé köèfsstijgirigen
elkaar., weer. in-evenwicht., Epn t|j:t}erst
durnie markt met enig winstnemend aan
bod deed Venco tot 355 22) dalen,
Utermöhlen tot 320 (—15) èn Thomassen
Motoren tot 310 (—7). Ook Zwanenberg
plaatste zich vandaag met na. 10 punten
verlies aan de zijde derverliezers, ter
wijl Vettewinkel eveneens een dergelijk
aantal achterliet.
Forse sprongen
Vast was daarentegen weer de R.V.S.,
die door de grote aandacht, die de ver
zekeringsmij en de laatste tijd o-p zich
gevestigd houden, 25 punten aan de koers
van gisteren toevoegde. Van de che
mische fondsen kwam het „raadsel" Van
der 'Grinten op 1100 (+40) terecht en
Kon. Zout kwam op 1200. Electrolasch
steeg 20 punten, hetgeen trouwens even
eens aan het schaarse beschikbare ma
teriaal moest wordéh.' toegeschreven.
Pertinente vraag deed Nieaf van 215
tot 225, oplopen, en E.M.I. van 218 tot 225.
In de machinesector viel Reineveld op
met een onverwachte sprong tot 223,
Ubbink steeg tót 200 (+'3) en GraSs'o tot
349 (+9). De fondsen -met de grootste
omzetten van donderdag zoals Inte+natio,
Stoomspinnerij Twenthe, Excelsior en
Kromhout waren vandaag goed p'rijshou-
4end. De .Wit's Texti.el beantwoordde.
"MiT mooieVerslag öiét ëên stijging tot
198 (+37). Kemo werd op 670 afgedaan.
Claims Fokker sloten voor het laatst op
1505, waardoor het nieuwe aandeel op
320V2 uitkomt.
Het buitenland interesseerde zich op
nieuw voor de scheepvaartfondsen, die
hierdoor tijdens beurs in opgaande rich
ting werden gedreven en op het hoogste
punt sloten. Favoriet was St.vrt. Neder
land met een winst van 5 punten. Scheep
vaart-Unie was onveranderd, maar de
rest steeg gemiddeld 2 punten. Van de
cultuurfondsen was Am. Rubber vast
met een stijging van 2% punt.
Omzetten
Kon. Petr. 8400 stuks; A.K.U. 129.100;
Deli Mij. 220 stuks; Van Gelder 50.000;
Hoogovens 141.000; Ned. Kabel 25.000;
Philips 324.000; Unilever 163.000;
H.V.A. 63.500; Holl. Amerika Lijn
68.400; K.L.M. 600 stuks. Kon. Boot
109.000; Kon. Paket 19.000; Nievelt
119.900; v. Ommeren 42.000; Scheepv.
Unie 180.000; Excelsior 39.000; Nyma
18.000; Kon. -Zout 50.300; Spanjaard
45.000; Zwanenberg 20.000.
AMSTERDAM. Het Amerikaanse be
leggingsfonds Chemical Fund heeft zijn
Europese portefeuille in het tweede half
jaar 1960 aanmerkelijk uitgebreid. De
maatschappij nam een belang van
23.500 shares Unilever N.V., die eind
1960 een beurswaarde hadden van 2,43
miljoen. Het bezit aan Koninklijke Olie
nam in dat tijdvak toe van 52.400 tot
55.700 shares, beurswaarde $1,84 mil
joen.
Nieuw in de portefeuille werden voort»
opgenomen aandelen Badische Anilin,
Farbenfabriken Bayer, Montecatini en
Saint Gobain.
Nabeurskoersen
Kon. Olie 147,10—147,40; Unilever 887
—892 g.l.; Philips 1162—1165; A.K.U. 533
53914; Hoogovens 899905.
720-
10; Andijvie 1,12—1,22; Witlof 1 A 71—85; 14.52=4.
Amsterdamse wisselmarkt
AM!STJ3RiDAM, 10 febr. Contante prijzen:
Londen 10.59%—10.60Va, Montreal 3.82%—
3.82%, Brussel 7.57%—7.58%. Stockholm
73.15%—73.20%, Milaan 60.87%—60.92%, Oslo
52.93%—52.98%. Lissabon j.3.19%—13.21 New
York 3.78v>—3.78 Parijs 77.19%77.24
Frankfurt 90.68—90.73, Zurich 87.69%—87.74%,
Kopenhagen 54.74%—54.79%, Wenen 14.51%—
ZEEVAART
Nw. Waterweo binnengekomen 10 febr.:
ROGN Noor Amsterdam Koele Bolnes ledig
Soil v. d. Meer; TINE Noor Sluiskil Schie
dam n.w. ledig Vlnkeco; NISSE Ned New-
iuss Rial. Veer ledig Soeteman -en Feltkes
DATO .Eng Port Talbot Maashaven m .stukg
.Muller CoHARM Ned IJmuideii Waalhaven
Fr. Swarttouvv ledig Bi-hard "en Dekkers;
ON ITS HA I.Orig Sapele Pernis Pakhuismeeste-
ien 1 stilleg Meyei WORLD CAMPAIGNER
Lib Philadelphia Waalhaven Kruwal kolen
Oudkerk; BREDA Noor Oslo IJselhaven o.z.
stillig Burger; AM A LIE ESSBERGER Dts
Hamburg Botlek Nw Matex 1 olie Van Om
meren; WALTER LEON HARDT Dts New
port News Waalhaven Fr Swan touw kolen
S.S.M CONGO Dts Corinto Wilhelminakadc
stukg H.A.L SINT ANNALAND Ned Kings-
It im Merwehaven S.S.M. stukg S.S.M.MO
RI LO Deen Londen Lekkade stuks Buvgev.
SELFOSS i.Isl Reykjavik Waalhaven 13 stukg
Meyer; LEOGNAN Frans Granville Waalha
ven 10 ledig Botrama; OSCAR GORTHON
Zweed Suilend Pet nis Shell 5 olie Van Om
meren. BRATTINGSBORG Deen I>a Coninn
Waalhaven S.H.V. pier 5 erts Seam: LUT-
TERKERIC Red Antwerpen Rijnhaven n.z.
stukg V.N.S.CORINTH IA Ital terug uit zee
Parkkade van Ommeren.
Nw. Waterweg vertrokken 10 febr.:
JOHANNES Ned Malvlne; FIVELBORG Ned
IpswiehSCHWARZENBEK Syracuse; GER
RY S Ned Antwerpen; CHARLOTTE BOHL
Dts Brake; FREJO Xed Ssbjerg vn Vlaai-
dingen; ALEXANDRE SILVA Port Binden
vn. Vlnardingen; BRAKE Dts Las Palinas:
GREENFINCH Brig Londen vu Dordrecht;
EMILIA Dts Londen vn Dordrecht; TRADER
Lib New Orleans; TRITON N'ed Ipswieh;
AKINITY Kng (J reen hide; KALAHARI Dts
Hamburg: MALLARD Bug Londen vn Dor
drecht T A 0 R MIN A ita 1 SidOn.
Aangekomen te Amsterdam 10 februari:
Rus KHARKOV Leningrad hout Minerva H.
Sehenev; Dts TIM-S Duisb uitkl en hunke
ren Stirllfd J. Smith: Ned DIEUWERTJE
Hull stg 11 k IISM: Bug SPRIGHTLY Leeds
kolen Kletl HBR; Zw RIGEL Stockholm stg
VwaW WK; Ned HERMAN BUISMAN Swan
sea stg Stnhfd Kampman,
Vertrokken van Amsterdam 10 februari;
Bug SWIFT Hnrlingen-LondenEng DUF-
FIELO CasablancaNed IRENE-S Esbjerg;
WILHELMINA King's Lynn: Ned HERMAN
BUISMAN RotterdamNed ORANJESTAD
W.-lndl; Rus LENINGRAD Klaipeda: Bng
MARVIS I/widen; Noor TEXACO Brazil!
BremerliavpnDts TIM-S Hamburg; Ned
TRUDE K King's Lynn.
SCHEEPVAARTBEWEGINGEN
ACILA 10 te Curacao
ADONIS 0 te Antwerpen
ALM KERK 10 v Brisbane n Fremantle
A LU DRA ]0 te Santos
AMSTELHOEK 10 v Torre Annunzlnla n Am
sterdam
APPINGEDYK 10 te New Orleans
ACMAEA 9 420 m ZW Bermuda
ADRASTUS 11 aunk Penang
AEGIS 10 vevW Mobile
AGAMEMNON 10 121) m ZW Rhodes
ALCHIBA ll verw Houston.
ALIOTH 10 vertr Hamburg Rotterdam
ANDYK 10 pass Greatisuaq Le Havre
ANNEKERK 10 640 ni WNW Walvisbani
ASTEROPE 10 80 m W Scillies
ATYS 10 dw Corsica n Berre
ALNATI 9 340 m ZZW Las Palmas
AMSTELVELD 9 230 m WZW Pt Elizabeth
A TT IS 9 590 mZtO Fayal
AMMON 10 260 m NO Barbados
AMSTELDIEP 9 (510 m O Bermuda
AMSTELKROON 10 840 111 NW Galapagos oil
AAGTEKERK 10 50 hi OZO Albany
ALKAID 10 ten anker'voor Pt Suid
ARENDSDYK 9 280 fu ZZW Kp Race
ARKELDYK 9 740 m O Bermuda
ALCOR 14 Gibraltar verw
BAH 10 te Philadelphia
BUSSUM 9 te Recife
BA LONG 11 verw te Halifax
BANGGAI 10 verw Hallfax
breda 10 720 m NO -Barbados
BATU 10 verw Aden
BINTANG 9 80 m Z KfettT
BONITA 10 15 in Z Miami
CALTEX ARNHEM 10 185 m ZW Ocochiit
CALTEX DELFZYL 10 vertr Brunsbubtel Per-
nis
CALTEX EINDHOVEN 10 40 m NO Maslra
CALTEX LEIDEN 10 18 ra N Malta
CALTEX PERNIS 10 124 m ZO Dar es Sar
laam
CALTEX ROTTERDAM 10 50 m NW Algiers
CALTEX GORINCHEM 9 te Antwerpen
CALTEX AMSTERDAM 10 30 m NW Bougie
CALTEX THE HAGUE 10 142 m O Massawa
CAMPHUYS 10 vertr; Calcutta Moulniein
CINULIA 10 450 m ZW Fayal
CITIES SERVICE VALLEY FORGE 10 275
m WNW Manila
CASAMANCE 9 v Itouaan .n Dakar
CHlRON 10 te Paramaribo
CRANIA 9'230 in W MartiniQUé
CAMITIA'10 180 m NO Don<lra Head
CRADLE OF LIBERTY 10 50 m WZW Capri
CONCEPT ION 9 300 nu NNO St Paul Rocks
DAPHN1S 9 v Mamralbo n Nassau
DELFT 10 te Antwerpen
DORDRECHT 9 v Cristobal n New Orleans
DIEMERDYK II verw Londen
DONGEDYK 9 12p m Z t O San lose
DORIS 9 dw Sombrero n Hamburg
EENHOORN 10 20 m NO Algiers-
EEMLAND 10 30 in ZW Beachyhead
EOS 10 20 m ZW Gibraltar
ESSO NEDERLAND 11 verw aank Mena
ESSO AMSTERDAM 10 105 m NNO Ras
Fa rta k
FOREST LAKE 10 110 m NW Den Helder
FORESTTOWN 1(1 110 m NW Alexandrië
GA AST ER LA ND 9 400 m ZZW St Vincent
GEESTSTAR 9 470 m ZW Fayal
GOOILAND 10 v d rede te Santos
GUINEEKUST 10 te Jaigos
GEMMA J0 360 m O Paramaribo
GROOTEKERK 10 bertr Zanzibar Tanga
GA ROET 10 aank Antwerpen
HAT HOR 10 130 in VV Algiers
HESTIA 10 25 m W Greatinagua
HELENA 10 dw'Goeree n San Juan
HERA 9 120 .ni ZZW New York
HELICON 9 770 m ONO Martinique
JAPARA 10 J80 in ZW OuesSafit
JOHANNES FRANS 10 te Mollendo
JOHAN V OLDENBARNÊVE'LT pass 10 Kp
Howe n Sydney
java 11 rerw Buenaventura
KHASIELLA 9 240 m Z Santos
KATWYK 11 verw te Koby
KELLETIA 10 100 m ONO Ras Fartak
KERM IA 10 110 ni O Thownsville
KOSICIA 10 255 m WNW Finlsterre
K ALOE KOE 13 aank Blak
KARAKORUM 10 120 m NW Andanianen
KASIMBAR 11 verw Manokwali
KAT ELYS IA 10 aaDk Curacao
KERKEDYK .10 m ONO Cape Ra^e
KARA 10 te Curacao
KARACHI 9 v Bangkok n Labuan
KENNEMERLAND 9 v Santoa n Rio Grande
KYHX 10 te Oldkllpatriok
KONINGSWAARD 9 210 m ZO t Z New
York
LEEUWARDEN 10 In Panamakanaal
LEI OERKERK 9 v Suez n Damman
LIBERIA KUST 10 te Hamburg
LAWAK 10 18 tn NW Abuuil
LEI<KERI<ERI< 11 aHnk Bhavnagar
LEMSTERKERK 30 75 m W t N IJmuiden
LOPPERSUM 11 te Le Havre
LYCAON 10 verw aank Penang
MAASKERK 9 600 ill N t O St Helana
-MUSILLOYO 0 560 m W t Z Fayal
MAAS 10 «ank Algiers
MISSISSIPPI LLOY D 10 60 m N.NW Cocliia
'MOHAMED R EZ A SHAH 10 30 m ZO'Little
quoin
MUIDERKERK 10 «ank Hamburg
MADISONLLOYD 10 vertr Keelung Kobe
MEERORECHT 10 aank Norfolk
MEERKERK 10 te Stettin
MEMNON 10.160 m NO Flores
MERWELLOYD 12 te Djibouti verw
MUNTTOREN 10 40 m ONO Azoren
MEDON 9 dw Kp Hatteras n Norfolk
MINOS 10 te Kotka
ÏJf2fitTl-h,0YD9„ 420 m NNW Bw»u4»
NANUSA 10 aank Valencia
NEDER-WESER 10 245 m WNW Colombo
NIÉUW-AMSTERDAM 10 aank Lft Q°
NA ESS LIÓN 10 aank Pt Said
NI AS ll verw Calcutta
12 Tem aank Batonrouge
NAESS TIGER 10 te Sidon
NOORDAM 9 610 m O t Z Kp Race
OV^RYSEL 10 100 m NO t O Massaua
K 9 v Mombasa n Aden
ORJRIS 9 160 m OZO Bermuda
r thmmu in!f"r Hamburg Antwerpen
n„,»J1ULlN 9 400 in W Iquigue
PRINSES IRENE 9 280 ni WNW Bermuda
PRr'oNS ^,lteem ge0rge frederik 10
62 m NO Knap da Gata
PRINS WILLEM IV 10 175 m NNO Kp Vil-
lano
PYGMALION 10 vevtr Oran Algiers
PARKHAVEN 10 te Londen
PEPERKUST 10 63 m NO Ouessant
PRINS CASIMIR 10 dw Dungeness n Haifa
PRINS OER NEDERLANDEN 10 aank Cowes
PRINS FREDERIK HENDRIK 10 100 m
ZW Ouessant
PRINS WILLEM VAN ORANJE 10 865 m W
Scillies
PHI LINE 10 pass Kurla Murni eil n Mena
REM PANG 10 te Aden
RONDO pass 10 Kp St Vincent n Marseille
ROGGEVEEN 13 te Hongkong verw
ROTTERDAM 11 verw Malta
RYNKERK 10 15 ut W Kreta
REZA SHAH THE GREAT 10 65 m O Cabo
de Gata
ROEBIAH 10 Calcutta n Chalna
SC H EL DE LLOY D 9 v Colombo n Suez
SLIEDRECHT 10 v Nocorissislc n Istanbul
STRAAT SINGAPORE 9 v Zanzibar n Mom
basa
STRAAT VAN DlEMEN 9 v Loureneo Mar
ques n Durban
STRAAT CLEMENT 9 160 m O t Z Beira
STRAAT CUMBERLAND 9 960 Hl Z t W
Diego Garcia
SUN ETTA 10 te Karlshanln
SKA Dl 10 50 in NNO Ora»
STAN VAC PENDOPO 10 verw Djakarta
STATUE OF LIBERTY 10 215 m O Betra
STRAAT CLARENCE 10 vertr Brisbane Syd
ney
STRAAT MALAKKA 14 verw Adelaide
SCHIELLOYD 10 270 m O t Z Oostpunt Xw-
Guinea
SCH IE 10 180 m WZW Beirut
SIBIGO 10 20 m NW Sydney
STAD ALKMAAR 10 Sagunto n Rotterdam
STAD AMSTERDAM J.0 40 m ZO St Vincent
STAD DORDRECHT 10 55 NW Oran
STAD LEIDEN 10 125 m NW Lissabon
19 U5 m ZW Stavanger
InL. A1 vnrk n San Juin
SUMATRA 10 120 ni f, Sen.vavin
TAHAMA 10 30 m NNO Tunis
TEXEL n te Rotterdam verw
TWEELINGEN 10 55 m WZW Ouessant
TEGELBERG 10 te Kaapstad
TOGQKUST 9 v Freetown n Amsterdam
TAMARA 10 vertr Hainbiirg Venezuela
VIVI PA RA 10 50 ni ZW Wight
VLIELAND 11 verw Rarr.v
VAN CLOON 10 te Lautoka
510 m w Auckland
VLIST 10 240 m ZZO Kp Race
VICO 11 te Port Said verw
w,E,L,TI.Y.RE?iN 19 t(' Tandjoiigmani
WILLEMSTAD 10 vertr Port of Spain Ma
deira
WITMARSUM 10 vertr Bremen Hamburg
WONOSARI 11 te Mtw&va
WILLEM RUYS èlO 1500 m ZW Pltoalrn
WESTERTOREN 9 v Point Fortin n Engeland
WOENSDRECHT 9 te Norrolk
WO.NOGIRl 10 te Colombo
IJSSEL pass 10 Ouessant n Rotterdam
ZAAN KERK 10 230 in ZjD- Haipan
ZAANLAND 10 20 m van Cape Finisterrè
ZUIDERKRUIS 10 Aden n Suez
ZEELAND 10 120 m NO Massawa
ZON NE KERK 10 95 m NO Bt Sudan
ZUIDERKRUIS 10 te Aden
KUSTVAART
ALBION 10 Dungeness n Portraith
AMBULANT 10 55 ra X Burlings
AMYNTAS 10 10 m ZW Kp Palos
ARCAS 10 25 ra WZW Atlta
ARNOUDSPOLDER jo 60 m ZW Ouessant
AURIGA G 10 20 ni NO Spurn
ANK T 10 20 m O Dublin
ARDITO 10 Portlandbill-Pi.vraouth
ATLAS 10 30m ZW Ushant
AURIGA 9 150 ni XWtN Reykjavik
BA IK 10 Dover gepass n Garston
BIERUM 10 85 m O Gibraltar
BONAFIDE 10 Borkum rif n Antwerpen
BINNENHAVEN 11 te Casablanca verw
BISCAY A 11 te Dublin
BARBARA 10 reede Dieppe
BEYER LA ND pass 10 Vlieland n Harlingen
CADANS 10 Owers I'S n Avonnumth
CASANA 10 dw Kaap Griz Ne» n Londen
CON ZELO 10 Goeiee VS n Rotterdam
CORRIE BROERE 10 25 ni Z Wight
CAPRICORNUS 10 30 m O Wight
CASABLANCA 10 70 m NW Freetown
DELTA 10 Dover Cork
DIANNEL 10 20 m ZW Texel
DOMBURGH 10 10 m NW Casouots
D1LIGENT1A 10 te Londen
OONI 11 te Brussel verw
ELJO 10 60 m W Lundee
ER AS MUS 10 Kp St Vincent n Honfleur
ELISABETH ROORDA 0 Belt ast-Liverpool
EMMY S 10 30 m NW Goeree VS
F AR EL 10 O m N Juist n Aarhtis
FIDUCIA 10 te Goole
FLORES 10 te Antwerpen
F RE AN 10 Sninlls-Liverpoo]
FIDUCIA 10 10 nt Z Smitlikuoll
GEMMA 10 360 lil O Paramaribo
GRON IT AS 10 10 m OZO Wight
GRAMSBERGEN 10 dw Warklow-IJmuiden
OOSTERBURGH 10 op Schelde nr Antwerpen
ORANJEBORG 10 25 ml ZW Casqueta
PASTEURSINGEL 10 ihgang Washa.v nr
Boston
PETER SWENDEN 10 dw Terneuzeu nr Ant
werpen
PLATO 10 10 ml' ZW Oporto
PRINSES IRENE 10 20 ml NO Noordhindet'
PALLAS 10 dw Noordhinder nr Malta
PEGAS.US 10 35 ml NO Nnordbinder
PI ETER BRUEGHEL 10 100 ml NO Kp Vil
lano
PONZA 10 ln Kielerkananl nr Zaandam
PERREGAUX 10 te Nantes
PINT A 10 dw Puerto Rico nr Nassau
PLANCIUS p 10 Vlieland nr Huil
RESULT 10 50 ml X Glronde
RIFOAN 10 5 ml WNW Txmgstone
ROELOF DE WINTER 10 ló ml N Noordbin
der
REGINA IDA 10 25 ml Z Landsend
REPETO 9 dw Ouessant nr Bordeaux
RITORNEL 10 dw Beaehy Head nr Temen-
zen
SPI CA 10 30 ml W Texel VS
STANISLAS 10. dw ('romer nr Antwerpen
SHERTAN 9 10 ral Z Tie de .Teu
SINT ANNALAND 10 dw Xewarp VS nr Bot
terdam
STEPHANIE 10 te Bayonne
SPOORSINGEL 10 vn Bordeaux nr Xorre-
sundhay
SPOLESTO.lO 10 ml ZW St CaMiarlna Point
SCHELDESTROOM 10 te Honden verw
TEXELSTROOM 10 40 ml NW Finlsterre
TROMP 10 20 ml NO Smith Knoll
THALETAS 10 120 ml NO Villano
TINY 10 dw Hans+liolm nr Huil
TUBAL 10 40 ml ZO Pascóe
TWIN 10 30 nil ZW Kp Finisterrn
UBBERGEN 10 20 ml ZW Finlsterre
URKERSINGEL 10 te Waterford
VEEN DAM 10 vertr Drammen nr Nasfcved
WHITSUN 10 30 ml ZW Boyal Sovereign
W1M TWEE 10 dw Terschelling nr Kostock
WESTKUST 9 5 ml N Longohips
WILLY 10'5 ml Z Par
WESTER8GHELDE 10 vn Londen nc Rotter
dam
-ZEEHAAN 10 30 thl NO Ouessant
ZOSMA 9 155 ml ZO Tlheus
ZUIDPOOL 10 op Thames nr Londen
A D 5.10.4 II FEBR. NR.: 1471
HAG NO 10 320 ml ZW Iquioue
HOOP 10 IJmuiden n Delfzi.il
HU ZE 10 4 ml O Beachyhead
HUYBERGEN 10 dw Casquets nr Freetown
HENNY-T pass 10 Texel nr London
HELEMAR-H 10 30 m Z Taranto
INTREPIDE verm 10 v Rouen nr Plymouth
ISOLA 10 20 ml W Noordhinder
IMKE 10 Dungeness nr Genua
JOOST 10 30 ml NO Casquefs
JOHN-M 10 te Isle of Grain
JELL 10 smalls Liverpool
JEN JO 10 thv Washbay nr 3ïiddlesborougl.
K0HIN00R 10 20 ml W Man ell
KONNY-M 10 te Bnmsbuettel
LAURA 10 IS ml WtZ Glronde
LEENDERT BROERE 10 5 ml Z Texel
LIBERTY 10 10 ml W Shipwa-*h
LIEN 10 dw Montrose Dundee
LUCAS BOLS-1 10 5 nil ZO Lundy
LIFANA 10 520 m ZW Fayal
MAGOALENA ;(T 150 ml O Madeira
MARC ELLA 10 vertr Aberdeen Hull
MAVCOPOLO 10 pass Dungeness
MARJAN 10 7 ml W IJmuideu
MEIDOORNSINGEL 10 10 ml O Rovalsov
MITHRAS 10 10 ml Z Kp Nao
MITROPA 10 10 ml ZO St Catheilna Point
MUTATIE 10 25'ml NW IJmuiden
MYRA 10 70 ml ZW Goerce
MALUCA 9 v Goole nr Hull
MATTHEW 9 te GonfrorUle
MEIDOORN verm 10 v Antwerpen i»r Rotter
dam
MERWEHAVEN 10 te Bonen
MINTAKA-N 10 te Bordeaux
MUPHR1D-N 10 te Morille
MARIAN MARIA 10 sank Baltimore
MENJE 9 dw Calais Ballina
MANTA 10 te Wismar
MANTO 10 135 ml NNO Villano
MARGRIET-L 10 Tuseavroek
MIES'10 Dnngcne.ss Dublin
NERO 10 40 ml W Beaohyliead
NISSE 10 Goeree Kvalingen
NOORDERLICHT lfl 20 ml N .Swinermmnde
NOORD KAAP 10 10 ml NO Noordhinder
NASSAU HAVEN 13 to Rotterdam verw
N USA KAN 9 te Tyne
NIKE 10 20 ml ZW Dungeness
SLEEPBEDRIJF
t e Ras al Khafji mfeK 2 Iw-kken
9 550 mlil W Gibraltar nr lat
CLYDE 3t
CYCLOOP
Spexla
FRIESLAND If) t.e V-Jiss.
GELE ZEE 10 tc Hoek v. Holland
NOORD HOLLAND 9 750 mijl O Honolulu
nr Japan
POOLZEE 2 te Mersa el Biega
TITAN 9 bij Eddystone thv .ConcaiJieau
UTRECHT 6 t+iv Kobe nr Honolulu
ZEELAND 9 123 mijl O Bermuda nr Balti
more
WATERSTANDEN
Hoogwater: Delfzijl 11-2 7.11 19.56; 12-2
8.36 21.17; 13-2 9 42 22,32; 14-2 11.10 2,5.36
Dordrecht 1-2 0.43 13.21: 12-2 203 14.43-
16.47. Gorinoheivi
11-2 1.47 14.25; 12-2 3-07 15.46; 13-2 4.17
16.o6; 14-2 5.17 17.51. Rotterdam 11-2 0.34
13.06; 12-2 1.51 14.29; 1.3-2 2.59 15 35; 14-2
3.516.28. VTlssingen 11-2 H).bl 22.43;
12-2 11.22 23.51; 13-2 12.26; 14-2 0.48 13.16.
AAIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAi