Emiel Hullebroeck
- 82 - zingt alleen
voor „Marleentje
J
HET MES" KRIJGT
ZIJN MUZIEK
ARIE SNOEK
KRUISWOORDRAADSEL
FAMILIE DOORSNEE
de pianist van alle markten
programma's
,Al spelende
komen ive
overal uit
Alex de Haas brengt hulde aan
een 011de (Vlaamse) bekende
en ving zijn stem, die zondag-
avond klinkt
Vitaal
Villa
„Jawel"
Bandje
VROLIJKE NOOT
Daaag
over Radio Luxemburg 208 m. en 49,26 m.
PROBEER VOORAL DE 49,26-GOLF!
IN HET KORT
2 i'
r [W j)
N het hartje van het alleroudste Rotterdam het stukje dat
nog tegen de Spanjaarden gevochten heeft lag de Oppert,
en aan die Oppert bevond zich het gebouw van „het Nut".
Het Nut speelde en speelt nóg in vele plaatsen een be
langrijke rol in het culturele leven van ons volk. Rijke departe
menten als Rotterdam bezaten een eigen zaal, die, om de zaak
rendabel te houden, ook wel verhuurd werd, mits voor manifesta
ties op verantwoord niveau.
Eén daarvan was het minstens-
eenmaal-jaarlijkse optreden van de
Vlaamse bard Emiel Hullebroeck.
Zijn avonden werden aangekondigd
als concerten, maar het waren veel
meer beschaafde familiefeesten. De
toen nog jonge en o zo knappe
zanger, met zijn kokette Henri-
Quatre-sikje, hield een smeuïge,
van anecdoten doorkruide inleiding
in het „sappige" Vlaams dat via
Stijn Streuvels en Felix Timmer
mans hier zo in de mode was. en
dan ging het loos: liedje na liedje
sloeg aan, en werd uit volle borst
meegezongen door de anders zo
spreekwoordelijk deftige moeders
en dochters van Kralingen, de
Parklaanomgeving, en de dure sin
gels.
Vijf en dertig jaar lang heeft hij
aldus op de podia gestaan van alle
Westeuropese landen, van wat-toen-
nog Nederlands-Indië heette, van N.
Amerika, Zuid-Afrika. en Sint Pe
tersburg, oftewel het huidige Lenin
grad. Toen is hij er mee gestopt. Wat
zou er van hem geworden zijn?
iiiiiiiniiiiiiiiiii
Natuurlijk hoorde hij thuis in mijn
serie Klank-omrankte levens, en ik
wist dat hij ergens in België woonde.
Dat ..ergens" bleek Brussel te zijn.
Via een schriftelijk contact waarbij
zich meteen al de indruk van grote
vitaliteit opdrong kreeg ik plotse
ling de inval: Zou het niet leuk zijn
om hem tijdens de uitzending zélf wat
tegen zijn trouwe bewonderaars te la
ten zeggen?
Maar ik wist nu dat hij 82 jaar
was, en wie waagt het er op om in
deze nare kwakkelwinter een 82-jarige
voor een paar woorden naar Hilver
sum te laten komen? Doch u weet het:
Als de berg niet naar Mohammed
komt..
iiiiiiiiiiiiiiiiii
Dus stapten we (de andere helft
van -dat- „we" was Gijs Nieuwland, nu
Avro-hoofd van de lichte muziek, maar
daarvoor „hoofd" van onze Mariniers-
kapel) naar een prachtige villa in
het luxueuze gedeelte van Brussel,
ergo in de omstreken van het Bois de
la Cambre. Woudlaan 107, om pre-
cies te zijn. Ik had de ontmoeting
verwacht met een zeer oude heer, die
toch nog wel aardig uit de voeten
kon.
Er stapte mij een sportieve slanke
man tegemoet, met een opvallend jon
ge stem. „Kom binnen", luidde het
gastvrije woord, „en dit is Marleen
tje." Marleentje Hullebroeck, tien jaar
jonger dan haar echtgenoot, bleek een
zeer elegante oude dame te zijn die,
toen ze even later in een sierlijke fau
teuil zat want alles in dit huis ge
tuigde van grote welstand en, wat
meer zegt, van grote distinctie de
indruk maakte van een. levend-gewor
den schilderij van Kees van Dongen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii
We praatten over het Holland van
toen en van nu, wisselden kennissen
en herinneringen uit, en toen viel in
eens de vraag, uitgelokt door die nog
zo wilskrachtige stem: „Zingt u nog
wel eens?" De meester zweeg., maar
Marleentjes ogen begonnen ondeugend
te fonkelen: „Jawel", zei ze, „voor
mij!"
En toen gebeurde dat waar alle pro-
televisie
Horizontaal: 1. kleur. 5. hemelli
chaam, 9. omwisselen, 11. deppen, 13.
bevel. 14. elektr.geladen deeltje. 16.
vrede CLat.), 17. melkklier, 19. achter
kant. 20. vreemde munt, 22. orgaan, 24.
touw, 26. mann. dier. 28. toegankelijk,
30. stroken, 32. slot bij muziekstukken,
33. voorzetsel. 34. voegwoord. 35. ster
ke drank, 36, insekt. 37. onmeetbaar
getal, 38. binnen. 39. binnenste van
beenderen, 42. man. vrouw en kind. 45
siersel, 47. achter. 43. jem. die alles
goed vindt. 50. klein hert, 51. loofboom.
53. afkorting, 54. ensemble v. zeven
personen, 57. ovaal. 59. Japans spel,
60. bestemming. 61. voorzetsel. 62. vo
gelgeluid, 64 klaar. 67. kloosterdracht,
68. naaldboom, 69. bundel, 71. zuster.
72. afkorting. 74. wacht, 76 fluiter. 78.
dikwijls. 80. voorzetsel. 81. thans. 82.
vreemde munt. 83. marterachtig zoog
dier, 84 reeds. 85. soort onderwijs, 86.
geen prijs uit de loterij, 89. muziek v.
acht personen. 92. een der twaalf stam-
men, 94. naaldboom, 95. lokspijs, 97.
fatsoen 98. doodgoed mens, 100. kern.
101. soort stof, 103. dikke snee brood,
105. voorzetsel. 107. sterk aromatisch
zaad, 109. mlands godsdienstonderwij
zer. 111. grondstof voor reukwerk. 113.
model, coupe, 114. gevoel.
Verticaal: 1. vrijgevig. 2. sluiting. 3.
dun, teer. 4. teken, 5. interval, 6. af
korting, 7. koker, 8. koor, 9. woede, 10.
windrichting, 11. uitroep, 12. wreed
heerser. 13. op- en neerwippen. 15. deel
v. rekenk. bewerking, 16. uitgeloofde
beloning. 18. halve middellijn v. e. cir
kel, 19. melkvet, 21. voegwoord, 23.
voorzetsel, 25. bolgewas. 27. kreupel, 29.
bijwoord, 30. deel v. d. romp, 31. kloos
terlinge. 32. verhoogde toon, 40. soort,
41 diepte, 43. waswater, 44. Eng. titel,
46. inhoudsmaat, 48. snelheid, 49. zich
eigen maken. 51. vertrouwd, 52. bikke
len met kootjes. 55. ik, 56. vat. 57.
nauw. 58. ontkenning, 62. het waarne
men 63 mann. dier, 65. kledingstuk,
66 spoedig, 67. schrijfgerei. 69 deel v.
e bijenkorf, 70. sinds, 73. vorstenver
blijf. 74. snee, letsel. 75., loot, 76. voor,
77. knaagdier, 78. nagerecht, 79. be
knopt. 87. uniek. 88. achter, 90. voorzet
sel. 91. uitroep. 93. amandelpers, 95. de
Noordse goden. 96. bittere scherts. 98
steun, 99. sloom, nalatig, 102. vis, 104
afkorting. 106. voorzetsel, 108. profijt.
110. het Romeinse Rijk, 112. Franse
N.V.
Oplossing kryptograin
Horizontaal: 1. pikant, 4. hangerig, 9.
papier, 10. pullover, 12. laars. 13. eens
klaps, 15. lab, 16. omega, 17. albast, 22.
indruk, 24. roest. 27, ara. 28. troebelen,
31. naïef, 32. krokodil, 33. ovatie, 34.
tortelen, 35. sonnet.
Verticaal: 1. papillot, 2. kaplaken, 3.
neerslaan. 5. aluin. 6. geluk, 7. rivaal,
8. gerust, 11. gebaar, 14. spa, 18. bij
kans, 19. strandvlo 20. genieten. 21.
stofnest, 23. die, 25. etiket. 26. domoor,
29. blode, 30. luide.
1 vandaag
ZATERDAG Langzaam maar ze
ker begint er meer schot te komen
in de T.V.-toto en derhalve ook meer
kijkgenot. Vanavond tegen negenen
zijn het Nini Boesman, de heer Hu-
genholtz en Jan Goderie.
's Middags van twee tot drie uur
is er nog de reuzenslalom voor dames
uit Bad-Gastein. Laten de kinderen
Pipo niet vergeten.
België Vlaams. „Tamboer Jans-
sens", een klucht van Hippoliet van
Peene, behoort nog steeds tot het vas
te repertoire van het Vlaamse volks
toneel. Ter gelegenheid van de 150-
ste geboortedag van de auteur-genees
heer zal het „Reizend Volkstheater"
een tv-opvoering verzorgen. Tamboer
Janssens is het onechte kind van ba
ron Van Ravensteyn. Dit bleef ge
heim tot de barones op haar sterfbed
de ware toedracht vertelde.. (20.30).
Duitsland: Vanmiddag „Toi-toi-toi!"
voor allen die in Peter Frankenfelö's
„nieuwe oogst"-programma zullen op.
treden (16.45).
(20.20) „Streife 4 meldet" is een
detectivespel, waarin het niet zo al
ledaags toegaat als in alle andere de-
tectivespelen (20.50). Tot laat in de
avond kunt u verder, nog kijken naar
carnavalsvreugde in Frankfurt
(22.10).
grammasamenstellers van dromen, zo
als alle kunstverzamelaars er van dro
men nog eens een Rembrandt te ont
dekken bij een uitdrager: de (op 20
februari) 83-jarige zette zich aan
de vleugel, en zong het lied van Lap
per Krispijn, dat hij zovele duizenden
malen in de concertzalen van de halve
wereld had vertolkt. Zuurpruimen zul
len verklaren dat de stem van Maria
Callas tóch elastischer klinkt.
niiuinminiinniH
Toegegeven! Maar van deze voor
dracht kunnen wij, dienaren van de
lichte muze, allemaal wat Ieren, de
grootsten zowel als de kleinsten! Na
tuurlijk hebben we de microfoon er bij
gehaald en er een bandje van ge
maakt. Het resultaat kunt u zondag
avond beluisteren. Ik hoop dat het u
evenveel deugd doet als het ons deed.
Dank Emiel, dank Marleentje.
En nog vele gelukkige jaren samen!
ALEX DE HAAS.
Emiel Hullebroeck
kritisch
bekeken
De N.C.R.V. zorgde gisteravond in
dubbel opzicht voor een vrolijke noot
door The O.K. Wobblers weer eens
voor het scherm te halen. Een dwaas
orkestje dat populaire melodieën uit
de twintiger jaren ten gehore bracht.
Maar dat gebeurde zo goed dat men
onafgebroken geboeid en met een glim
lach bleef kijken en luisteren- Broes
Hartman sloot op al deze vrolijkheid
aan met een voordracht, die meer ty
pisch dan interessant was, zodat onze
aandacht met het een en ander nogal
moeilijkheden had. Via een nogal on
beduidend filmpje kwamen wij ten
slotte bij de ernst des levens terecht,
waarvoor in de rubriek Attentie staats
secretaris Calmeyer zorgde. De be
windsman hield een helder betoog over
de verkorting van de diensttijd.
G. Stempher
morgen
vandaag
Zaterdag Het is weer zaterdag*
vandaag. En dus zijn er weer de
grapjassen van KRO en Vara. We
zouden wel eens willen weten wie
ooit heeft voorgeschreven dat er
per se drie grapjassenprogramma's op
de zaterdagavond moeten zijn. Het is
eigenlyk geen wonder dat de zater
dagavond op zulk een laag peil staat.
Er is veel te veel humor (of wat
daarvoor doorgaat) nodig. Zou er nu
echt niets anders te bedenken zijn
om de zaterdagavond aantrekkelijk te
maken? We kunnen het byna niet ge
loven. Wat er tot dusver in dit seizoen
uit de geijkte zaterdagprogramma's is
gekomen, is over het algemeen maar
waard snel vergeten te worden.
Toch twee tips: om twintig over zes
een kwartiertje Roelof Stalknecht
voor jazzliefhebbers en om vijf over
acht op Luxemburg een programma
van Gilbert Bécaud.
Van een onzer redacteuren
DUIVENDRECHT. „Het
lichie gaat aan en dan komt-
ie rechtop in bed. Daar moet de
trombone invallen. Je mag het
wel een ietsje rekken hoor. Na
de fade-out mag je nog vier se
conden doorgaan. Je hoeft niet
op te houden als de streep over
het beeld trekt."
De regisseur van Het mes,
Fons Rademakers, zit in een
stoel op de eerste rij van het
projectiezaaltje in de Cinetone-
studio's en geeft aanwijzingen.
De film Het mes kriigt zijn muziek.
De man, wiens naam straks bii de in
troductie van de film achter het
woordie „muziek" staat vermeld, is
de iazzpianist Pim Jacobs. Samen
met Fons Rademakers regisseert hij
ziin musici: Kees Smal, trombone en
trompet; Herman Sehoonderwalt, alt
sax en klarinet; Wim Overgauw, gi
taar; Ruud Jacobs, bas; en Cees See,
drums.
„Zeg Wim - zegt Fons Rademakers
- kun jii niet iets doen aan die piep
jes, die ie met de vingers van je
linkerhand op de snaren maakt?"
Wim belooft dat hij er iets aan zal
trachten te doen.
„Op de tel spelen, die akkoorden"
(Ruud Jacobs).
„Kan de versterker iets harder?"
(stem door de microfoon) en „Niet
met de voeten tikken" (Fons Rade-
makers).
„Het thema moet iets eerder begin
nen en je moet ophouden als de jon
gen de la opentrekt" (Pim Jacobs).
„Daar gaan we nog een keer: op
gelet" (stem door de microfoon).
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM
Een musicus die 's morgens al om een uur of
zes opstaat, is een zeldzaamheid. Maar we heb- g
ben er een gevonden, een die om tien over
1 zeven zijn aanwezigheid in tal van huiskamers I
via de radio kenbaar maakt:
ZONDAG. Even na negen uur
Beethovens eerste symfonie door het
Kunstmaandorkest. Wouter Paap zal
het werk bij de kijkers inleiden. De
vierde aflevering van „School voor
Volwassenen" en nieuwe belevenissen
van de vier rechtvaardige mannen
gaan eraan vooraf. De televisiedag
begint en eindigt met sport: 's mid
dags vanaf half éen een paar uur
skieën voor dames uit Baëir-Gastein
en 's avonds op de gebruikelijke tijd
Sport in Beeld.
België Vlaams: De sportliefhebbers
komen weer aan hun trekken: Skiwed-
strijden te Bad-Castein (12.30); Een
cyclocross te Homibeek (14.15); cross
country te Hannuit (16.00). Na het
nieuws van 20.00 uur presenteert Ma
ya Bouma een half uur cabaret. Sa
men met de vermaarde goochelaar
Fred Kaps loopt zij toverend door de
studio (van Hilversum dit program
ma werd omstreeks Sint Nicolaas in
Nederland uitgezonden) (20.30). Ver
der kunt u kijken naar een komische
opera „Corinna" (21.00) en naar een
aantal bekroonde korte filmpjes
(21.25).
Duitsland: „Sterker dan de zee" is
een documentaire over d'e dijkenfoouw
in Nederland (15.10), en „Ali Baba"
is een Franse speelfilm met o.a. Fer-
nandei in de hoofdrol (15.40). Het
avondprogramma valt in twee grote
delen uiteen: „De vreemdeling uit P-a-
rijs" een munuet-dansfees-t dat doet
denken aan de tijd van zonnekoning
Lodewijk XIV met in de hoofdrol Irène
Skorik (20.05) en „Op bezoek bij Josef
Meinrad", een veelzijdig acteur die
o.a. een fragment zal spelen uit ,,De
goedmoedige duivel" van Johann Nes-
troy (21.10).
Van een onzer redacteuren
Hilversum. „Ais manusje-
van-alles moet ik altijd kun
nen invallen voor andere pia
nisten, die om welke reden
ook, het laten afweten. Maar voor
mij schijnt niemand zo maar te
kunnen inspringen. Ik herinner mij
tenminste dat ik eens als ochtend-
gymnastiekpianist een poosje moest
worden vervangen. Mijn invaller
diende zich aan en vroeg om de
muziek, die ik speelde. Hij wist
helemaal niet, dat ik zo maar wat
improviseer. Sindsdien heb ik een
flink aantal improvisaties op papier
gezet, waaruit een plaatsvervanger
kan putten."
Dit vertelt Arie Snoek, wiens naam
onverbrekelijk is verbonden met de
ochtendgymnastiek, de pianist die ver
moedelijk meer in directe uitzendingen
voor de microfoon komt dan de mees
ten van zijn collega's musici en die in
ieder geval het vroegst uit de veren is
van allemaal.
„Ik moet iedere morgen om zeven
uur in de studio zijn om direct na het
nieuws met Ab Goubitz de ochtend
gymnastiek te' verzorgen", vertelt hij.
„Als ik eens een keer te laat ben.
maar dat gebeurt niet dikwijls is
er een bandje dat gedraaid kan wor
den."
„Uan alles
Arie Snoek is een kleine, gesoig
neerde man, die al sinds zijn veer
tiende jaar in het vak zit. Hij werd
door zijn vader ingewijd in de gehei
men van de witte en de zwarte toet
sen en kreeg daarna les van Elvard
Schultze. leraar aan het Amsterdamse
conservatorium.
,.In mijn vak heb ik van alles ge
daan", zegt Arie Snoek. ..Pianist
en kapelmeester in bioscooporkesten,
twaalf jaar pianist bij de Buziau-revue
en dan natuurlijk bij allerlei orkestjes
en orkesten. Zo'n veelzijdige ervaring
heeft me wel tot een allround mu
sicus gemaakt, die niet gauw voor één
gat gevangen zit."
Toen hij na de oorlog bij de radio
kwam, werd hij daarom, na een jaar
Advertentie
iêaéi
'0m
Morgen kunnen
we niet mee
We gaan om half
één luisteren
naar de
„PAAR THEMA'S"
Er wordt met plezier en met over
gave gewerkt, maar zonder één regel
partituur.
„Toen ik van Fons Rademakers de
opdracht kreeg om muziek bij Het
mes te maken, heb ik aan de hand
van wat ik van deze film te zien en
te horen kreeg, een paar thema's op
gezet," vertelt Pim Jacobs tussen
twee opnamen door. „Maar de eigen
lijke muziek komt nu en hier tot
stand. We spelen op het beeld, nemen
met de stopwatch van iedere scène
de tijdsduur op en passen de muziek
er precies in."
„We hebben er allemaal reuze veel
plezier in," zegt Fons Rademakers.
„Ik wilde dit soort muziek in mijn
film hebben, Pim Jacobs' prestaties
kende ik natuurlijk en hij was er di
rect voor te vinden. Wat wij het pret
tige van deze werkwijze vinden, is dat
in onderling overleg waar iedereen
aan meedoet, Hugo Claus, de musi
ci, de geluidstechnicus en ikzelf
voor iedere scène een muziekje tot
stand komt, waar we het allemaal
mee eens kunnen zijn."
MISLUKT
„We schieten lekker hard op," ze^t
Pim Jacobs, „Ik heb voor iedere sce
ne in mijn hoofd wat we er bij moe
ten maken, speel het voor op de pia
no, we bespreken de instrumentatie,
proberen wat het beste klinkt, en als
we het eens zijn gaan we eerst zon
der en dan met beeld oefenen. Als
het goed gaat, lukt de opname na
de derde of vierde keer."
„Beginnen", onderbreekt de stem
door de microfoon. Gespannen kijken
de musici naar het doek.
„Opgelet, daar gaat-ie weer" (zegt
de stem).
Voor de zoveelste maal zet de gi
taar in. Maar nu mislukt de opname
Indrukwekkende gesprekshoudïn-
gen komen er soms voor bij de
muziekopnamen van een nieuwe
film. De man die in het midden
op zyn schouderbladen zit is Pim
Jacobs, in gesprek met Fons Ra
demakers, de regisseur van de
film. Op de achtergrond kijkt Hu-
go Claus wat gelaten toe.
omdat er uit de trombone ineens al
leen maar wat zwak geblaas komt.
„Een vuiltje", roept Kees Smal op
gewekt.
De tweede keer lukt het meteen.
TER PLAATSE
Voor de volgende scène ontstaat
eerst een discussie over de instrumen
tatie. Het hele sextet speelt het the
ma, maar Hugo Claus spreekt zich
onomwonden uit voor: alleen trompet
en saxofoon. Pim Jacobs wil dan de
bas van zijn broer er ook bij en men
wordt het tenslotte eens. Intro van de
bas, dialoogje tussen trompet en sax,
en tót slot het thema door beide bla
zers. Er wordt, wat je noemt ter
plaatse gecomponeerd, ook al komt er
niets op papier.
„Welk complex nu?" vraagt de
stem door de microfoon.
„Vaders kamer," antwoordt Fons
Rademakers.
De eerste keer mislukt: de gitaar
is ontstemd. De tweede keer mislukt,
„omdat de hele boel er is afgelopen"
(aldus de stem). De derde keer wordt
ook afgekeurd, „want hij is nog niet
helemaal schoon" (zelfde stem).
De vierde keer is goed.
„Willen jullie het even horen?"
vraagt de stem.
Het beeld verschijnt, ditmaal keu
rig van muziek voorzien. Iedereen is
tevreden.
„Al spelende komen we er wel uit,"
zegt Pim Jacobs lachend.
ARIE SNOEK
Manus van alles
bij een ensemble te hebben gespeeld,
pianist in „algemene dienst".
Brandweer
„Dat betekende dus dat ik in alle
voorkomende gevallen kon worden in
geschakeld. Ik was, wat je noemt, de
„brandweer". Naast begeleider van de
ochtendgymnastiek en van de kinder
koortjes van Willy Francais en Her
man Broekhuizen heb ik gespeeld in
tal van omroeporkesten, onder Van
Kempen, onder Fournet, nou ja, onder
wie niet? Verder verzorgde ik voor de
KRO zo'n tien jaar achtereen semi-
klassieke recitals.
Nu heeft de NRU vijf pianisten in
algemene dienst. Ik speel nu hoofd
zakelijk bij de gymnastiek en de kin
derkoortjes, maar ook bij audities."
„Geen andere verlangens?"
„Nee, ik doe mijn werk nog altijd
met plezier. Toch heb ik wel een wens.
Een poosje geleden las ik dat iemand
er in geslaagd zou zijn om een type
machine te construeren voor noten
schrift. Dat zou iets voor.mij zijn, om
snel melodietjes die ik improviseer,
vast te leggen."
Een begrijpelijke wens voor iemand,
die jaar in jaar uit iedere ochtend Ab
Goubitz, en Lien Dreese's aanwijzin
gen muzikaal ondersteunt met steeds
maar weer melodietjes uit het blote
hoofd.
ZONDAG 5 FEBRUARI
RADIO 1
HILVERSUM I 402 M.
VARA: 8.00 Nws; 8.18 Voor het platte
land; 8.30 Gevar. progr; 9.45 Geestelijk le
ven; 10.00 Pianorecital; 10.30 Gevar progr;
AVRO: 12.00 Gram; 12.30 Sportspiegel;
12.35 Gram; 12.55 Europ. kampioensch.
schaatsenrijden; 13.00 Nws; 13.07 De toe
stand in de wereld; 13.17 Meded en gram;
13.25 Knipperlicht; 14,00 Boekbespr; 14.20
Kamerork en sol; 15.10 Toneelbeschouwing;
15.25 Kamermuz; 16.00 Lichte muz; 16.30
Sportrevue; VARA: 17.00 Gevar progr; 17.30
V d jeugd; 17.50 Nws, sportuitsl en sport-
journ; VPRO: 18.30 Oud-Kathol Kerkdnst;
ÏKOR: 19.00 V d jeugd; 19.30 De open deur;
AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Gram; 20.25 'n
Odyssee met z'n twee, hoorsp; 21.10 Muzik
biografie; 22.00 Gram; 22.30 Nws en meded
22.45 Journ; 23.00 Lichte muz; 23.15 Sport
uitsl; 23.20 New York calling; 23.25 Gram;
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M.
KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Hoog
mis; NCRV: 9.30 Nws en waterst; 9.45
Gram; IKOR: 10.00 Kerkmuz; 10.10 Week
end v d Landelijke Oecumenische Jeugd
raad; 10.20 Kerkd; 11.30 Vragenbeantw;
11.45 De kerk in de spiegel van de pers;
NCRV: 12.00 Gram; KRO: 12.15 Buitenl
comm; 12.25 Lichte muz; 12.55 De kerk zijt
Gij, lezing; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan
de ploeg; 13.20 De Wadders, hoorsp; 13.30
Lichte muz; 14.50 Eur kamp hardrijden;
14.00 V d kind; 14.30 Viool en piano; 14.55
Wat ons bezig houdt; 15.05 Limburgs symf
ork; 15.30 Muzikale aspecten, muzikale le
zing; 16.00 Sport; 16.30 Vespers; CONVENT
VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkd;
18.15 Gesprek met de jeugd; NCRV: 18.30
Kamermuz; 19.00 Nws uit de kerken; 19.10
Geestelijke liederen; 19.30 Weg en werk der
kerkhervormers; KRO: 19.45 Nws; 20.00
Lichte muz; 20.30 Act; 20.35 Promenade-
ork; 21.30 Lawine, hoorsp; 22.30 Nws; 22.40
Avondcollege; 23.00 Avondgeb; 23.15 Gram;
23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE j
AVRO, KRO. VARA en VPRO: 12.25-
13.15 en 13.55-14.45 Eurovisie: Int. Hanen-
kammrennen voor dames te Bad-Gastein.
KRO: 20.00 School voor volwassenen, TV-
spel (IV); 20.40 TV-film; 21.05 Amsterdams
kunstmaandorkest; 21.40 Filmmeditatie;
22.00 AVRO, KRO, VARA en VPRO: Sport
in beeld.
DUITSLAND TELEVISIE
11.30 Documentair progr; 12.00 Int bor
reluurtje; 13.00 Eurovisie: Int ski-wedstrij
den in Bad Gastein; 14.00 Regionaal week-
journ; 14.30 V d kind; 15.10 Documentaire
rep; 15.10 Speelfilm; 17.10-18.55 Sport; (re
gionaal progr: 19.00-19.25 NDR: Die Nord-
schau; WDR: Hier und Heute); 19.30 Week-
journ; 20.00 Nws; 20.05 Dansspel; 21.10 To
neelstuk; Daarna: Nws.
VLAAMS BELGIë
12.30-14.00 Eurovisie: Int ski-wedstrijden
te Bad Gastein; 14.15 Belgisch cyclocross
kampioenschap te Hombeek 15.45 Filmin
termezzo; 16.00 Int Veldloop te Hannuit;
16.45 Folkloristisch progr; 17.15-17.40 V d
kleuters; 18.30 V d jeugd; 20.00 Nws: 20.30
Cabaretprogr; 21.00 Corinna, komische
opera; 21.25 Korte films; 22.15 Sportact;
22.35 Nws.
FRANS BELGIë
11.00-11.30 Hoogmis; 15.00 V d kind; 16.00
Int Veldloop te Hannuit en sportuitsl; 16.45
Filmprogr; 17.40 Sportuitsl; 17.50 Beelden v
d maand; 19.30 Lichtbeelden; 20.00 Nws-
20.30 TV-spel; 22.30 Nws.
MAANDAG 6 FEBRUARI
HILVERSUM I 402 m.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. en Hammondorgelspel. 8.35
Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 Gram,
(9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Gram. 11.15 Voordr.
11.35 Cello en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30
Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h. platte
land. 12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 V.d.
middenstand. 13.20 Pianoduo. 13.45 Wikken
en wegen, praatje 14.00 Zangrecital. 14.30
Een lafaard, hoorsp. 15.45 Zestig minuten
voor boven de zestig. 15.45 Oude liedjes.
17.00 Jazzmuz. 17.25 Hammondorgelspel.
17.50 Milit. comm. 18.00 Nws. en comm.
18,20 Politiekapel. 18.50 Act. 19.00 Pari.
overz. 19.15 De Zilvervloot met het Leedy-
trio en Meneer Jakob. 19.30 Gevar. progr.
21.30 Lichte muz. 21.55 Act. progr. 22.30
Nws. 22.40 Concertgebouwork. 23.45 Gram.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00
Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.
d. zieken. 9.35 Gram. 9.40 V d. vrouw.
10.10 Gram. 10.15 Theologische etherleer
gang. 11.00 Fluit en piano. 11.30 Quizprogr.
12.05 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte
muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15
Kon. Mil. Kapel. 13.55 Gram. 14.05 School
radio. 14.30 Gevar. programma. 15.30
Gram. 16.00 Bijbeloverdenking.16.30 Piano
trio. 17.00 V. d. kleuters. 17-15 V. d. jeugd.
17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings-
uitz. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50
Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nws. en weer-
ber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.05
Twee oude dames openen het vuur, hoorsp.
21.30 Gram. 22.00 Parlementair comm.
22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Avondover
denking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Muzikale
lezing. 23.40 Het Evangelie in Esperanto.
23.5524.00 Nws.
televisie
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV
Sï'ïï Acb 20,30 Cabaretprogr. 20.55 TV-film
21.20 Int. journalistenforum. 22.05 Dagslui
ting.
DUITSLAND
i8??~Mrm0 o' d' kindl (ReSi°naal progr.:
18.25 NDR: Progr.-overz. 18.30 NDR: Die
Nordschau. 18.45 WDR: Hier und Heute
Ia 2 ,9™ 30nSen doet dat niet (NDR).
19.25 WDR: Onbekend Europa). 20.00 Jour
naal. 20.20 Documentaire rep. 21.00 Ironi
sche revue. 22.30 Laatste nws. 22.45 Docu
mentaire rep,
VLAAMS BELGIë
19 00 Hengelrubriek. 19.15 Filmrep. 19.45
2iiur,e'ft act- 20'00 Nws' zozs Speelfilm.
22.05 Litterair progr. 22.35 Nws
r. FRANS BELGIë
19.30 Sport. 20.00 Nws. 20.30 Film 21 45
Documentair progr. 22.30 Nws.
Advertentie