OEFENTERREINEN NAAR FRANKRIJK?
Manoeuvres bij Sennelager worden te duur
Generale staf verlost van
drukkend probleem
VeeMe&s
Europoort dwingt Duitse
havens tot aanpassing
Geestelijken
in arrest
Bankkrediet voortaan ook op
„gemakkelijke voorwaarden'
De Bilt: af en
toe een bui
Steun aan Algerijnen
Kremlin waarschuwt met
dreigende ondertoon
Sennelager gaat
verloren
Alleen inkomen
als basis
Trein grijpt auto
Voorbeeld
Nog staking bij BOAC
Plantenziekte vernielt
Engelse boomgaarden
„NIET WACHTEN TOT HET TE LAAT IS"
Commissie-Nwe Waterweg
3 november bijeen
Republiek Zuid-Molukken
stuurt telegrammen over
37 verstekelingen
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Telefoon 01100-2438;
bij geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred.
01100-3991; Postbus 4, giro 116666.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, Tel. 01180-2009;
Vlissingen, Coosje Buskenstraat 27, Telef. 01184-3326;
Temeuzen, Nieuwstraat 38, Telefoon 01150-3189.
Directeur: jacq DE SMIT Hoofdredacteur: R. HAGOORT
Zeeuwsch Dagblad
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal
Losse nummers 13 cent.
Advertentietarieven op aanvrage. Rubriek Kabouters
5 cent per woord met een minimum van 1.
14e jaargang No. 4138 Zaterdag 18 oktober 1958
Van onze correspondent
PARIJS, De politie van Lyon
heeft dezer dagen vier leden van het
F.L.N., het Algerijnse bevrijdings
front, en twee geestelijken gearres
teerd. Een derde geestelijke, de pas
toor Carteron, die ook wordt gezocht,
is voortvluchtig. De twee gearres
teerde geestelijken zijn voorlopig vrij
gelaten.
Het gaat hier om twee paters, die
een aantal kamers en een kantoor van
hun seminarie ter beschikking hadden
gesteld van leden van het F.L.N. De
priester, die voortvluchtig is, wordt er
van verdacht collectes te hebben ge
houden ten bate van het F.L.N.hij
zou ongeveer vier of vijf miljoen francs
per maand hebben opgehaald.
OP ZOEK
Ook te Parijs blijken Algerijnse ter
roristen steun te hebben gehad van be
paalde kerkelijke kringen. Zo zoekt men
op het ogenblik naar de pater Dave-
zies, die werkzaam was in het atoom
laboratorium van Saclay in de buurt
van Parijs.
De Mission de France ontkent dat
deze pater een werkpriester was, maar
in de omgeving van deze laatste wist
niemand beter dan dat hij tot de Mis
sion behoorde en dat hij daar het mid
delpunt was van een aantal werkpries-
ters, die zich met wetenschappelijke
kwesties bezig hielden.
Pater Davezies zou o.a. onderdak heb
ben verleend aan een van de Algerij
nen, die heeft meegedaan aan de moord
aanslag op Jacques Soustelle, de Fran
se minister van voorlichting. Ook fami
lieleden van Davezies, zijn broer en
diens vrouw, zouden steun hebben ver
leend aan de terroristen en zi,j zouden
hun meermalen onderdak hebben ver
schaft in hun huis in een van de bui
tenwijken van Parijs.
De nieuwe sleepboot Schelde
trekt met driftig hamerende
zuigers de Noorse houtboot
Gudrun (in het midden) ach
terstevoren over de nog onstui
mig deinende Noordzee naar
Hoek van Holland. De sleper
Gele Zee, eveneens van heen
Smit, houdt stand bij. Jan Stevens
maakte deze luchtfoto van die
sportieve strijd, tussen mens en.
zee. De Gudrun was bij Smith's
Knoll lichtschip aan de Britse
oostkust in moeilijkheden ge
raakt door de woedende noord
wester. De houtlading was gaan
schuiven, het schip kreeg slagzij
en metershoge golven spoelden
in de ruimen. Vijftien opvaren
den moesten worden overgeno
men door de Engelse haringlog-
ger Thrifty, die hen naar Lowe
stoft bracht. De kapitein en twee
officieren bleven op de Gudrun.
Zij konden helpen bij het vast
maken van de sleepkabels
MOSKOU (Reuter). De Russische
regering heeft Washington vèrzocht een
einde te maken aan het overschrijden
van de Russische grens door Amerikaan
se vliegtuigen. De Sowjetunie aanvaardt
geen verantwoordelijkheid' voor het lot
dat toestellen en bemanningen zal tref
fen wanneer zij zich boven Russisch ge
bied wagen.
De Sowjetunie gaat ervan uit, dat
dergelijke vluchten worden ondernomen
op last van de Amerikaanse regering,
zodat die regering dan ook maar de ver
antwoordelijkheid moet dragen.
Margarine met 15% boter
Minister Vondeling wil
derde „botersoort"
DEN HAAG. Vijftien procent boter
zal door margarine mogen worden ge
mengd als de Tweede Kamer de boter-
wet zal wijzigen, zoals minister Vonde
ling dat in een wetsontwerp voorstelt,
teneinde de afzetmoeilijkheden in de
zuivelsector te helpen verlichten.
Hierdoor zal een derde „botersoort"
op de markt verschijnen, die uitdruk
kelijk als „melange" moet worden aan
geduid.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De Franse militaire autoriteiten zijn in beginsel
bereid aan Nederland de gelegenheid te geven op Frans grondge
bied jaarlijks militaire oefeningen te houden. Ofschoon vele details
over dergelijke oefeningen nog geregeld moeten worden, lioopt de
generale staf dat reeds volgend jaar Nederlandse militairen voor hun
oefening gebruik kunnen gaan maken van Franse oefenterreinen,
DIT is het resultaat van een reis van een militaire missie, die onder
leiding van de plv. chef generale staf, generaal-majoor P. Gips,
dezer dagen samen met Franse legerautoriteiten een bezoek aan de
Franse oefenterreinen heeft gebracht. De mogelijkheden voor de oefe
ningen in Duitsland, zoals die tot dit jaar werden gehouden, zijn voor
Nederland steeds minder geworden. Een van Nederlandse kant ge
daan verzoek aan Frankrijk, of deze bondgenoot ons wellicht aan trai
ningsmogelijkheid zou kunnen helpen, is door de Fransen met grote
welwillendheid en tegemoetkoming ontvangen.
niet meer bereden en de natuur krijgt
nu kans zich hier te herstellen.
Voor kleinere schietwapens kunnen de
militairen op de banen in de Harskamp
terecht.
Het grootste probleem door een
kolonel van de generale staf een „bran
dend vraagstuk" genoemd vormt
Defengelegenheid voor de gevechtstroepen.
De Franse terreinen kunnen hier uit
komst bieden. Zouden zij in Noord-Frank
rijk liggen, dan zijn zij niet verder weg
dan de terreinen bij Sennelager en zou
den de transportkosten niet hoger be
hoeven te worden dan zij nu al zijn.
Met het verkrijgen van oefenmoge-
lijkheden voor de landmacht in Frank
rijk zou een zeer drukkend probleem
voor onze generale staf tot oplossing
worden gebracht. In ons land is voor
bepaalde oefeningen geen ruimte.
Wilden de Nederlandse tanks en ar
tillerie naar hartelust schieten, dan
moesten zij dit doen respectievelijk
Hohne en Munsterlager, twee
dorpjes ten zuiden van Bremen. Deze
schietoefeningen werden ieder half
jaar gehouden.
Het bekende terrein bij Sennelager,
waar ieder jaar in september/oktober de
oefeningen met gevechtstroepen werden
gehouden gaat volgend jaar geheel voor
ons verloren. Sennelager is met ingang
van 1959 bestemd als schietterrein voor
het in opbouw zijnde Duitse leger. De
Nederlandse oefeningen hebben er dit
jaar voor de laatste maal plaats gehad.
Dit in het bijzonder heeft de leger
leiding voor een zeer klemmend vraag
stuk geplaatst. In Sennelager werden elke
jaar drie gevechtsgroepen getraind, waar
aan tanks, infanterie en artillerie mee
doem In Nederland zijn zulke oefeningen
met enkele duizenden manschappen niet
mbgelijk.
Hoge kosten
De factor „kosten" bij de oefening is
eveneens een reden dat Nederland wel
uit Duitsland weg wil. De transportkosten
zijn op zich zelf al formidabel; voor
Sennelager alleen bedroegen zij jaarlijks
een miljoen gulden. Daarboven vragen
de Duitsers een forse huur voor hun
terreinen, die ons jaarlijks per terrein
op ten minste drie ton komt.
Ook in eigen land
Om zowel van de hoge huren als van
de transportkosten af te komen heeft de
legerleiding in de eerste plaats getracht
in eigen land oefenterrein te krijgen.
Sinds half september is op Vlieland de
tankschietbaan in gebruik, waarbij tanks
rijdende schietoefeningen kunnen houden
of op bewegende doelen kunnen vuren.
De baan wordt tot half maart gebruikt
en niet in lente en zomer.
Bij Amersfoort op de grote Vlasakkers
hei is een uitgebreid net van betonbanen
in aanbouw, bestemd voor het individu
eel oefenen van tankchauffeurs. De banen,
een deel is al klaar bieden alle
mogelijkheden voor draaien, wenden,
klimmen en dalen. Het terrein zelf wordt
AMSTERDAM. De Twentsehe
Bank heeft bekend gemaakt een
nieuwe mogelijkheid van krediet
verlening te zullen openen, die onder
de naam van „persoonlijke leningen"
een geheel aparte plaats in het
Nederlandse kredietwezen zal gaan
innemen.
De bedoeling is dat deze krediet
verlening geheel op basis van een per
soonlijke verhouding tussen bank en
cliënt zal berusten en niet zal zijn
geënt op een zakelijke doelstelling.
Hoewel het de bank uiteraard wel inte
resseert waarvoor het krediet zal wor
den aangewend wordt bij deze krediet
verlening alleen het persoonlijke ele
ment onderstreept en geen zakelijk
onderpand verlangd.
Doorslaggevend zal zijn de financiële
positie waarin de aanvrager zich be
vindt; alleen van deze merites zal
het afhangen of de bank een krediet
zal verlenen. Als belangrijke basis fun
geert het netto inkomen (na aftrek
van alle kosten als belastingen e.d. van
de gegadigde, waaruit de bank dan
zal opmaken of de aanvrager een kre
diet zal kunnen afbetalen.
VOOR PRIVÉ-UITGAVEN
Het is de bedoeling dat deze krediet
verlening uitsluitend zal dienen voor
het financieren van bijzondere privé-
uitgaven met eenmalig karakter en niet
voor bedrijfs- of beroepsuitgaven.
De aflossing zal in gelijke maande
lijkse termijnen worden uitgevoerd,
minstens 6 en hoogstens 24, Het bedrag
van een persoonlijke lening zal ten
minste 500 en maximaal 4000 be
lopen, waarop een rente van 5 over
de volle leningsperiode wordt berekend.
Deze rente moet vooruit worden be
taald en wordt afgetrokken van het
leningbedrag.
NAVOLGING
Onze beursredacteur tekent ver
volgens hierbij het volgende aan.
Nadat het Engelse bankwezen deze
zomer tot de zg. „personal loans"
is overgegaan in navolging van
Amerika waar thans jaarlijks voor
meer dan 40 miljard of 12% van
het nationale inkomen op deze wijze
als krediet wordt verstrekt, heeft
nu ook de Twentsehe Bank als eer
ste Nederlandse bankinstelling de
stoute schoenen aangetrokken en als
het ware de knuppel in het finan
ciële hoenderhok gegooid.
Het wil ons voorkomen dat de
T.B. door middel van deze nieuwe
leningsfiguur in een behoefte zal
voorzien. Tijdelijke liquiditeitsmoei
lijkheden kunnen op deze wijze
worden overbrugd en vooral de
particuliere bouw waar vele gega
digden juist niet de laatste marges
op tafel kunnen brengen kan door
deze financieringsvorm worden ge
stimuleerd.
Voor de aanvrager bestaat nog de
aantrekkelijke voorwaarde dat wan
neer hij tijdens de terugbetaling
komt te overlijden het nog resteren
de bedrag wordt kwijtgescholden. Om
deze reden komen mensen boven 55
jaar voor een lening niet meer in
aanmerking.
Het spreekt vanzelf dat de bank
voor deze vorm van financiering
met belangrijke administratieve kos
ten rekening moet houden. De T.B.
heeft haar administratief lichaam
sterk gerationaliseerd en hoopt hier
door de extra kosten te kunnen op
vangen. Het wil ons voorkomen dat
juist vanuit dit kostengezichtspunt
UTRECHT. Op een onbewaakte
overweg bij Ravestein is gisteren om
streeks acht uur door een elektrische
trein een auto gegrepen. De bestuur
der, de heer M. Bijl uit Diden bij
Oss, werd zwaar gewond.
De trein, waarvan de lokomotief licht
werd beschadigd, had twintig minuten
vertraging. Een mast van de boven
leiding werd ontzet.
Bedrag van de lening
looptijd 18 maanden
Rente 5% op
jaarbasis
Zegelkosten
Zegel kosten 18
kwitanties bij
maandelijkse af
lossing
1.800,—
135,—
2,—
af 139,70
Uitbetaald bedrag 1.660,30
Maandelijkse aflossing 100.
Uit dit voorbeeld blijkt dat de
werkelijke rente aanmerkelijk bo
ven de 5% ligt, namelijk ca, 10%.
Dit meerdere is nodig ter bestrij
ding van de hoge administratie
kosten. De betaalde rente is af
trekbaar voor de inkomstenbelas
ting.
kleinere banken niet gemakkelijk
tot het navolgen van deze krediet
vorm zullen overgaan. Commentaar
in kringen van de overige groot-
banken: wij hebben voorlopig in
deze richting geen plannen en wil
len de ontwikkeling eerst eens aan
zien.
Advertentie
BINNENVEKINGBED
hef beste bed
ooit gemaakt
Zevenbergen
Haret-Fabrieken
(goodwill
SCHUIMRUBBERBED
mei exira versterkte
middensector
LONDEN (Reuter) Hoewel er voort
durend wordt onderhandeld om een ein
de te maken aan de wilde staking bij de
Britse luchtvaartmaatschappij Boac, die
nu al vijf dagen heeft geduurd en onbe
rekenbare schade veroorzaakt, is het
einde van de actie nog niet in zicht.
Men vreest zelfs dat de staking zal over
slaan naar de andere genationaliseerde
Britse luchtvaartmaatschappij, de Bea,
en naar vliegvelden in het buitenland,
waar personeel van Engelse maatschap
pijen is gestationeerd.
LONDEN (U.P.I.) Het Britse mi
nisterie var landbouw heeft medege
deeld, dat een ernstige plantenziekte
een groot aantal boomgaarden in En
geland heeft aangetast.
De ziekte, die „fire blight" wordt ge
noemd, heeft enkele jaren geleden ge
heerst in het oosten van de Verenigde
Staten. De fruitoogsten hebben er daar
nog altijd van te lijden.
Vooral appel- en perenbomen worden
door de ziekte, die snel om zich heen
grijpt, aangetast. Het komt voor, dat
rijke boomgaarden in één nacht totaal
worden vernield.
Eigen nieuwsdienst
BONN. De bouw van Europoort
dwingt West-Duitsland zich aan te slui
ten bij de ontwikkeling, die daardoor
ontstaat. Dit is de kern van het ant
woord, dat de Westduitse ministeT van
verkeer gisterochtend tijdens het vra
genuurtje in de Bondsdag heeft laten
geven op de vragen van dr. Schneider,
Bremerhaven, afgevaardigde voor de
conservatieve Duitse partij: hoe beoor
deelt de bondsregering de mogelijke
gevolgen van de Nederlandse haven-
bouwpolitiek voor de Duitse Noordzee
havens?
De grootscheepse uitbreiding van
de havens en de zeevaart in Neder
land en in de andere buurlanden
dwingt, aldus het antwoord, de Bonds
republiek ertoe ook haar havens en
de daarheen leidende verkeerswegen
bij de komende ontwikkeling aan te
passen, wil zij niet het gevaar lopen,
dat de Westduitse havens bij de ver
wachte concurrentie naar de achter
grond worden gedrongen.
Vierjarenplan
Volgens de Westduitse grondwet is
de uitbreiding van de havens op zich
zelf een aangelegenheid van de deel
staten, die aan de kust liggen. Men
kan aannemen, dat deze zich reeds
intensief met de kwestie bezighouden
Daarentegen is het de taak van de
bondsregering de wegen naar de
havens zoveel mogelijk hij de eisen
van een druk scheepvaartverkeer aan
te passen en voor goede verbindings
wegen met het achterland te zorgen.
Op de beneden-Eïbe, de Beneden-
Weser, op de Ems en de Jade is men
reeds enige tijd aan het baggeren. De
bondsregering zal eerlang een vier
jarenplan voorleggen over de uitbrei
ding van de Duitse havens en hun
aanpassing aan de behoeften van de
huidige zeevaart; ook aan de uitbrei
ding van de binnenwateren naar deze
havens wordt doorlopend gewerkt.
Verbindingen verbeteren
In dit verband is verwezen naar
het werk aan het Dortmund-Emska-
naal, de kanalisatie van de Midden-
Weser en de bouw van de grote auto
weg van Hamburg over Hannover
naar Zuid-Duitsland. Verder zal moe
ten worden afgewacht of de overige
verbindingen van de Duitse havens
met het achterland kunnen worden
verbeterd om hun concurrentiever
mogen ten opzichte van de havens in
het westen van Europa te behouden.
Dit geldt vooral voor de verbindin
gen met de meest oostelijk gelegen
havens Hamburg en Lübeck.
Bij de uitbreiding van de Duitse
havens zal niet alleen rekening moe
ten worden gehouden met de eisen
van de Europese economische gemeen
schap maar ook met de behoeften, die
zullen ontstaan in geval van een her
eniging van Duitsland. Dan zouden de
Duitse havens vanwege hun ligging
weer zeehavens worden voor een groot
deel van Midden-Europa. Zou men
wachten met de aanpassing van de
Duitse havens aan de moderne eisen
tot de hereniging van Duitsland een
feit is geworden, dan zouden de bui
tenlandse havens zulk een voordeel
hebben, dat ook na de hereniging de
verdere ontwikkeling van de Duitse
havens moeilijk werd.
Advertentie
Vraag deskundig advies
aan de juwelier-horloger
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De commissie-Nieuwe
Waterweg zal, onder voorzitterschap van
de commissaris der Koningin in Zuid-
Holland mr. J. Klaasesz, op 3 november
voor de eerste maal bijeenkomen.
Deze commissie, die tot taak heeft een
advies voor te bereiden over de gemeen
telijke bestuursproblemen in het gebied
van de Nieuwe Waterweg, verwacht vóór
deze datum de voorstellen van alle be
trokken gemeenten in haar bezit te heb
ben.
De New Yorkse beurs is vast ge
weest. Toegenomen winstnemingen wer
den vlot opgenomen. Ondanks de be
perking van de prolongatiemarge werd
de hoogste omzet van het jaar geregis
treerd, namelijk 5,360.000 shares. Ook in
de nabeurshandel in Amsterdam kwa
men hogere koersen voor.
DEN HAAG (ANPi. De premier
van de republiek Zuid-Molukken, ir. Ma-
nusama, heeft de regering van nationa
listisch China telegrafisch gevraagd asiel
te verlenen aan de 37 verstekelingen,
die met de Johan van Oldenbarnevelt
zijn teruggestuurd naar Indonesië.
Aan de Australische premier is een
telegram gestuurd, waarin wordt ge
vraagd de 37, „hangende een beslissing
over hun toekomst", aan land te, laten,
als de Johan 3 november Australië aan
doet.
WENEN (Reuter). De sneeuwbuien,
die donderdag boven Duitsland begon
nen, hebben zich gisteren over vrijwel
geheel midden-Europa voortgezet,
verkeer ondervond vooral in a'e provin-
In de Oostenrijkse bergpassen viel on
geveer dertig centimeter sneeuw en het
cie Tirol grote moeilijkheden.
Het K.N.M.I. In
De Bilt berichtte
ons gisteravond om
23.15 uur:
Zonnige perioden
maar ook enkele
verspreide buien,
voornamelijk in de
kustprovincies.
Overwegend ma
tige noordelijke
wind. Ongeveer de-
middagtemperaturen als
zelfde
gisteren.
MIES JE: Het kan nog meevallen,
19 OKTOBER: zon op 7.10, zon
onder 17.39; maan op 14.01, maan
onder 23.34.
20 OKTOBER: zon op 7.12, zon
onder 17.37: maan op 14.35, maan
onder 00.00.
ONZE WEERKUNDIGE
MEDEWERKER:
Een gebied van hoge druk, dat
zijn centrum gisteravond boven Ier
land had strekt zich van de Golf
van Biscaje tot in de Poolzee uit.
Het breidt zich langzaam uit over
het Noordzeegebied Aan de west
kant takelt het maar weinig af, on
danks de hevige aanvallen van een
diepe depressie die gisteravond IJs
land naderde. Het zag er toen naar
uit, dat de verbetering van het weer
nog even zal voortduren, in ieder
geval vandaag nog; de buiigheid zal
verder verminderen. Dank zy deze
rust en de opklaringen die overdag
zo welkom zyn, zal het *s nachts
kouder worden. Het is niet ondenk-
haar dat er zondag weer meer bewol
king zal komen.