OEFENTERREINEN NAAR FRANKRIJK? Manoeuvres bij Sennelager worden te duur Generale staf verlost van drukkend probleem VeeMe&s Europoort dwingt Duitse havens tot aanpassing Geestelijken in arrest Bankkrediet voortaan ook op „gemakkelijke voorwaarden' De Bilt: af en toe een bui Steun aan Algerijnen Kremlin waarschuwt met dreigende ondertoon Sennelager gaat verloren Alleen inkomen als basis Trein grijpt auto Voorbeeld Nog staking bij BOAC Plantenziekte vernielt Engelse boomgaarden „NIET WACHTEN TOT HET TE LAAT IS" Commissie-Nwe Waterweg 3 november bijeen Republiek Zuid-Molukken stuurt telegrammen over 37 verstekelingen Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Telefoon 01100-2438; bij geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred. 01100-3991; Postbus 4, giro 116666. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, Tel. 01180-2009; Vlissingen, Coosje Buskenstraat 27, Telef. 01184-3326; Temeuzen, Nieuwstraat 38, Telefoon 01150-3189. Directeur: jacq DE SMIT Hoofdredacteur: R. HAGOORT Zeeuwsch Dagblad PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal Losse nummers 13 cent. Advertentietarieven op aanvrage. Rubriek Kabouters 5 cent per woord met een minimum van 1. 14e jaargang No. 4138 Zaterdag 18 oktober 1958 Van onze correspondent PARIJS, De politie van Lyon heeft dezer dagen vier leden van het F.L.N., het Algerijnse bevrijdings front, en twee geestelijken gearres teerd. Een derde geestelijke, de pas toor Carteron, die ook wordt gezocht, is voortvluchtig. De twee gearres teerde geestelijken zijn voorlopig vrij gelaten. Het gaat hier om twee paters, die een aantal kamers en een kantoor van hun seminarie ter beschikking hadden gesteld van leden van het F.L.N. De priester, die voortvluchtig is, wordt er van verdacht collectes te hebben ge houden ten bate van het F.L.N.hij zou ongeveer vier of vijf miljoen francs per maand hebben opgehaald. OP ZOEK Ook te Parijs blijken Algerijnse ter roristen steun te hebben gehad van be paalde kerkelijke kringen. Zo zoekt men op het ogenblik naar de pater Dave- zies, die werkzaam was in het atoom laboratorium van Saclay in de buurt van Parijs. De Mission de France ontkent dat deze pater een werkpriester was, maar in de omgeving van deze laatste wist niemand beter dan dat hij tot de Mis sion behoorde en dat hij daar het mid delpunt was van een aantal werkpries- ters, die zich met wetenschappelijke kwesties bezig hielden. Pater Davezies zou o.a. onderdak heb ben verleend aan een van de Algerij nen, die heeft meegedaan aan de moord aanslag op Jacques Soustelle, de Fran se minister van voorlichting. Ook fami lieleden van Davezies, zijn broer en diens vrouw, zouden steun hebben ver leend aan de terroristen en zi,j zouden hun meermalen onderdak hebben ver schaft in hun huis in een van de bui tenwijken van Parijs. De nieuwe sleepboot Schelde trekt met driftig hamerende zuigers de Noorse houtboot Gudrun (in het midden) ach terstevoren over de nog onstui mig deinende Noordzee naar Hoek van Holland. De sleper Gele Zee, eveneens van heen Smit, houdt stand bij. Jan Stevens maakte deze luchtfoto van die sportieve strijd, tussen mens en. zee. De Gudrun was bij Smith's Knoll lichtschip aan de Britse oostkust in moeilijkheden ge raakt door de woedende noord wester. De houtlading was gaan schuiven, het schip kreeg slagzij en metershoge golven spoelden in de ruimen. Vijftien opvaren den moesten worden overgeno men door de Engelse haringlog- ger Thrifty, die hen naar Lowe stoft bracht. De kapitein en twee officieren bleven op de Gudrun. Zij konden helpen bij het vast maken van de sleepkabels MOSKOU (Reuter). De Russische regering heeft Washington vèrzocht een einde te maken aan het overschrijden van de Russische grens door Amerikaan se vliegtuigen. De Sowjetunie aanvaardt geen verantwoordelijkheid' voor het lot dat toestellen en bemanningen zal tref fen wanneer zij zich boven Russisch ge bied wagen. De Sowjetunie gaat ervan uit, dat dergelijke vluchten worden ondernomen op last van de Amerikaanse regering, zodat die regering dan ook maar de ver antwoordelijkheid moet dragen. Margarine met 15% boter Minister Vondeling wil derde „botersoort" DEN HAAG. Vijftien procent boter zal door margarine mogen worden ge mengd als de Tweede Kamer de boter- wet zal wijzigen, zoals minister Vonde ling dat in een wetsontwerp voorstelt, teneinde de afzetmoeilijkheden in de zuivelsector te helpen verlichten. Hierdoor zal een derde „botersoort" op de markt verschijnen, die uitdruk kelijk als „melange" moet worden aan geduid. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De Franse militaire autoriteiten zijn in beginsel bereid aan Nederland de gelegenheid te geven op Frans grondge bied jaarlijks militaire oefeningen te houden. Ofschoon vele details over dergelijke oefeningen nog geregeld moeten worden, lioopt de generale staf dat reeds volgend jaar Nederlandse militairen voor hun oefening gebruik kunnen gaan maken van Franse oefenterreinen, DIT is het resultaat van een reis van een militaire missie, die onder leiding van de plv. chef generale staf, generaal-majoor P. Gips, dezer dagen samen met Franse legerautoriteiten een bezoek aan de Franse oefenterreinen heeft gebracht. De mogelijkheden voor de oefe ningen in Duitsland, zoals die tot dit jaar werden gehouden, zijn voor Nederland steeds minder geworden. Een van Nederlandse kant ge daan verzoek aan Frankrijk, of deze bondgenoot ons wellicht aan trai ningsmogelijkheid zou kunnen helpen, is door de Fransen met grote welwillendheid en tegemoetkoming ontvangen. niet meer bereden en de natuur krijgt nu kans zich hier te herstellen. Voor kleinere schietwapens kunnen de militairen op de banen in de Harskamp terecht. Het grootste probleem door een kolonel van de generale staf een „bran dend vraagstuk" genoemd vormt Defengelegenheid voor de gevechtstroepen. De Franse terreinen kunnen hier uit komst bieden. Zouden zij in Noord-Frank rijk liggen, dan zijn zij niet verder weg dan de terreinen bij Sennelager en zou den de transportkosten niet hoger be hoeven te worden dan zij nu al zijn. Met het verkrijgen van oefenmoge- lijkheden voor de landmacht in Frank rijk zou een zeer drukkend probleem voor onze generale staf tot oplossing worden gebracht. In ons land is voor bepaalde oefeningen geen ruimte. Wilden de Nederlandse tanks en ar tillerie naar hartelust schieten, dan moesten zij dit doen respectievelijk Hohne en Munsterlager, twee dorpjes ten zuiden van Bremen. Deze schietoefeningen werden ieder half jaar gehouden. Het bekende terrein bij Sennelager, waar ieder jaar in september/oktober de oefeningen met gevechtstroepen werden gehouden gaat volgend jaar geheel voor ons verloren. Sennelager is met ingang van 1959 bestemd als schietterrein voor het in opbouw zijnde Duitse leger. De Nederlandse oefeningen hebben er dit jaar voor de laatste maal plaats gehad. Dit in het bijzonder heeft de leger leiding voor een zeer klemmend vraag stuk geplaatst. In Sennelager werden elke jaar drie gevechtsgroepen getraind, waar aan tanks, infanterie en artillerie mee doem In Nederland zijn zulke oefeningen met enkele duizenden manschappen niet mbgelijk. Hoge kosten De factor „kosten" bij de oefening is eveneens een reden dat Nederland wel uit Duitsland weg wil. De transportkosten zijn op zich zelf al formidabel; voor Sennelager alleen bedroegen zij jaarlijks een miljoen gulden. Daarboven vragen de Duitsers een forse huur voor hun terreinen, die ons jaarlijks per terrein op ten minste drie ton komt. Ook in eigen land Om zowel van de hoge huren als van de transportkosten af te komen heeft de legerleiding in de eerste plaats getracht in eigen land oefenterrein te krijgen. Sinds half september is op Vlieland de tankschietbaan in gebruik, waarbij tanks rijdende schietoefeningen kunnen houden of op bewegende doelen kunnen vuren. De baan wordt tot half maart gebruikt en niet in lente en zomer. Bij Amersfoort op de grote Vlasakkers hei is een uitgebreid net van betonbanen in aanbouw, bestemd voor het individu eel oefenen van tankchauffeurs. De banen, een deel is al klaar bieden alle mogelijkheden voor draaien, wenden, klimmen en dalen. Het terrein zelf wordt AMSTERDAM. De Twentsehe Bank heeft bekend gemaakt een nieuwe mogelijkheid van krediet verlening te zullen openen, die onder de naam van „persoonlijke leningen" een geheel aparte plaats in het Nederlandse kredietwezen zal gaan innemen. De bedoeling is dat deze krediet verlening geheel op basis van een per soonlijke verhouding tussen bank en cliënt zal berusten en niet zal zijn geënt op een zakelijke doelstelling. Hoewel het de bank uiteraard wel inte resseert waarvoor het krediet zal wor den aangewend wordt bij deze krediet verlening alleen het persoonlijke ele ment onderstreept en geen zakelijk onderpand verlangd. Doorslaggevend zal zijn de financiële positie waarin de aanvrager zich be vindt; alleen van deze merites zal het afhangen of de bank een krediet zal verlenen. Als belangrijke basis fun geert het netto inkomen (na aftrek van alle kosten als belastingen e.d. van de gegadigde, waaruit de bank dan zal opmaken of de aanvrager een kre diet zal kunnen afbetalen. VOOR PRIVÉ-UITGAVEN Het is de bedoeling dat deze krediet verlening uitsluitend zal dienen voor het financieren van bijzondere privé- uitgaven met eenmalig karakter en niet voor bedrijfs- of beroepsuitgaven. De aflossing zal in gelijke maande lijkse termijnen worden uitgevoerd, minstens 6 en hoogstens 24, Het bedrag van een persoonlijke lening zal ten minste 500 en maximaal 4000 be lopen, waarop een rente van 5 over de volle leningsperiode wordt berekend. Deze rente moet vooruit worden be taald en wordt afgetrokken van het leningbedrag. NAVOLGING Onze beursredacteur tekent ver volgens hierbij het volgende aan. Nadat het Engelse bankwezen deze zomer tot de zg. „personal loans" is overgegaan in navolging van Amerika waar thans jaarlijks voor meer dan 40 miljard of 12% van het nationale inkomen op deze wijze als krediet wordt verstrekt, heeft nu ook de Twentsehe Bank als eer ste Nederlandse bankinstelling de stoute schoenen aangetrokken en als het ware de knuppel in het finan ciële hoenderhok gegooid. Het wil ons voorkomen dat de T.B. door middel van deze nieuwe leningsfiguur in een behoefte zal voorzien. Tijdelijke liquiditeitsmoei lijkheden kunnen op deze wijze worden overbrugd en vooral de particuliere bouw waar vele gega digden juist niet de laatste marges op tafel kunnen brengen kan door deze financieringsvorm worden ge stimuleerd. Voor de aanvrager bestaat nog de aantrekkelijke voorwaarde dat wan neer hij tijdens de terugbetaling komt te overlijden het nog resteren de bedrag wordt kwijtgescholden. Om deze reden komen mensen boven 55 jaar voor een lening niet meer in aanmerking. Het spreekt vanzelf dat de bank voor deze vorm van financiering met belangrijke administratieve kos ten rekening moet houden. De T.B. heeft haar administratief lichaam sterk gerationaliseerd en hoopt hier door de extra kosten te kunnen op vangen. Het wil ons voorkomen dat juist vanuit dit kostengezichtspunt UTRECHT. Op een onbewaakte overweg bij Ravestein is gisteren om streeks acht uur door een elektrische trein een auto gegrepen. De bestuur der, de heer M. Bijl uit Diden bij Oss, werd zwaar gewond. De trein, waarvan de lokomotief licht werd beschadigd, had twintig minuten vertraging. Een mast van de boven leiding werd ontzet. Bedrag van de lening looptijd 18 maanden Rente 5% op jaarbasis Zegelkosten Zegel kosten 18 kwitanties bij maandelijkse af lossing 1.800,— 135,— 2,— af 139,70 Uitbetaald bedrag 1.660,30 Maandelijkse aflossing 100. Uit dit voorbeeld blijkt dat de werkelijke rente aanmerkelijk bo ven de 5% ligt, namelijk ca, 10%. Dit meerdere is nodig ter bestrij ding van de hoge administratie kosten. De betaalde rente is af trekbaar voor de inkomstenbelas ting. kleinere banken niet gemakkelijk tot het navolgen van deze krediet vorm zullen overgaan. Commentaar in kringen van de overige groot- banken: wij hebben voorlopig in deze richting geen plannen en wil len de ontwikkeling eerst eens aan zien. Advertentie BINNENVEKINGBED hef beste bed ooit gemaakt Zevenbergen Haret-Fabrieken (goodwill SCHUIMRUBBERBED mei exira versterkte middensector LONDEN (Reuter) Hoewel er voort durend wordt onderhandeld om een ein de te maken aan de wilde staking bij de Britse luchtvaartmaatschappij Boac, die nu al vijf dagen heeft geduurd en onbe rekenbare schade veroorzaakt, is het einde van de actie nog niet in zicht. Men vreest zelfs dat de staking zal over slaan naar de andere genationaliseerde Britse luchtvaartmaatschappij, de Bea, en naar vliegvelden in het buitenland, waar personeel van Engelse maatschap pijen is gestationeerd. LONDEN (U.P.I.) Het Britse mi nisterie var landbouw heeft medege deeld, dat een ernstige plantenziekte een groot aantal boomgaarden in En geland heeft aangetast. De ziekte, die „fire blight" wordt ge noemd, heeft enkele jaren geleden ge heerst in het oosten van de Verenigde Staten. De fruitoogsten hebben er daar nog altijd van te lijden. Vooral appel- en perenbomen worden door de ziekte, die snel om zich heen grijpt, aangetast. Het komt voor, dat rijke boomgaarden in één nacht totaal worden vernield. Eigen nieuwsdienst BONN. De bouw van Europoort dwingt West-Duitsland zich aan te slui ten bij de ontwikkeling, die daardoor ontstaat. Dit is de kern van het ant woord, dat de Westduitse ministeT van verkeer gisterochtend tijdens het vra genuurtje in de Bondsdag heeft laten geven op de vragen van dr. Schneider, Bremerhaven, afgevaardigde voor de conservatieve Duitse partij: hoe beoor deelt de bondsregering de mogelijke gevolgen van de Nederlandse haven- bouwpolitiek voor de Duitse Noordzee havens? De grootscheepse uitbreiding van de havens en de zeevaart in Neder land en in de andere buurlanden dwingt, aldus het antwoord, de Bonds republiek ertoe ook haar havens en de daarheen leidende verkeerswegen bij de komende ontwikkeling aan te passen, wil zij niet het gevaar lopen, dat de Westduitse havens bij de ver wachte concurrentie naar de achter grond worden gedrongen. Vierjarenplan Volgens de Westduitse grondwet is de uitbreiding van de havens op zich zelf een aangelegenheid van de deel staten, die aan de kust liggen. Men kan aannemen, dat deze zich reeds intensief met de kwestie bezighouden Daarentegen is het de taak van de bondsregering de wegen naar de havens zoveel mogelijk hij de eisen van een druk scheepvaartverkeer aan te passen en voor goede verbindings wegen met het achterland te zorgen. Op de beneden-Eïbe, de Beneden- Weser, op de Ems en de Jade is men reeds enige tijd aan het baggeren. De bondsregering zal eerlang een vier jarenplan voorleggen over de uitbrei ding van de Duitse havens en hun aanpassing aan de behoeften van de huidige zeevaart; ook aan de uitbrei ding van de binnenwateren naar deze havens wordt doorlopend gewerkt. Verbindingen verbeteren In dit verband is verwezen naar het werk aan het Dortmund-Emska- naal, de kanalisatie van de Midden- Weser en de bouw van de grote auto weg van Hamburg over Hannover naar Zuid-Duitsland. Verder zal moe ten worden afgewacht of de overige verbindingen van de Duitse havens met het achterland kunnen worden verbeterd om hun concurrentiever mogen ten opzichte van de havens in het westen van Europa te behouden. Dit geldt vooral voor de verbindin gen met de meest oostelijk gelegen havens Hamburg en Lübeck. Bij de uitbreiding van de Duitse havens zal niet alleen rekening moe ten worden gehouden met de eisen van de Europese economische gemeen schap maar ook met de behoeften, die zullen ontstaan in geval van een her eniging van Duitsland. Dan zouden de Duitse havens vanwege hun ligging weer zeehavens worden voor een groot deel van Midden-Europa. Zou men wachten met de aanpassing van de Duitse havens aan de moderne eisen tot de hereniging van Duitsland een feit is geworden, dan zouden de bui tenlandse havens zulk een voordeel hebben, dat ook na de hereniging de verdere ontwikkeling van de Duitse havens moeilijk werd. Advertentie Vraag deskundig advies aan de juwelier-horloger Van onze Haagse redactie DEN HAAG De commissie-Nieuwe Waterweg zal, onder voorzitterschap van de commissaris der Koningin in Zuid- Holland mr. J. Klaasesz, op 3 november voor de eerste maal bijeenkomen. Deze commissie, die tot taak heeft een advies voor te bereiden over de gemeen telijke bestuursproblemen in het gebied van de Nieuwe Waterweg, verwacht vóór deze datum de voorstellen van alle be trokken gemeenten in haar bezit te heb ben. De New Yorkse beurs is vast ge weest. Toegenomen winstnemingen wer den vlot opgenomen. Ondanks de be perking van de prolongatiemarge werd de hoogste omzet van het jaar geregis treerd, namelijk 5,360.000 shares. Ook in de nabeurshandel in Amsterdam kwa men hogere koersen voor. DEN HAAG (ANPi. De premier van de republiek Zuid-Molukken, ir. Ma- nusama, heeft de regering van nationa listisch China telegrafisch gevraagd asiel te verlenen aan de 37 verstekelingen, die met de Johan van Oldenbarnevelt zijn teruggestuurd naar Indonesië. Aan de Australische premier is een telegram gestuurd, waarin wordt ge vraagd de 37, „hangende een beslissing over hun toekomst", aan land te, laten, als de Johan 3 november Australië aan doet. WENEN (Reuter). De sneeuwbuien, die donderdag boven Duitsland begon nen, hebben zich gisteren over vrijwel geheel midden-Europa voortgezet, verkeer ondervond vooral in a'e provin- In de Oostenrijkse bergpassen viel on geveer dertig centimeter sneeuw en het cie Tirol grote moeilijkheden. Het K.N.M.I. In De Bilt berichtte ons gisteravond om 23.15 uur: Zonnige perioden maar ook enkele verspreide buien, voornamelijk in de kustprovincies. Overwegend ma tige noordelijke wind. Ongeveer de- middagtemperaturen als zelfde gisteren. MIES JE: Het kan nog meevallen, 19 OKTOBER: zon op 7.10, zon onder 17.39; maan op 14.01, maan onder 23.34. 20 OKTOBER: zon op 7.12, zon onder 17.37: maan op 14.35, maan onder 00.00. ONZE WEERKUNDIGE MEDEWERKER: Een gebied van hoge druk, dat zijn centrum gisteravond boven Ier land had strekt zich van de Golf van Biscaje tot in de Poolzee uit. Het breidt zich langzaam uit over het Noordzeegebied Aan de west kant takelt het maar weinig af, on danks de hevige aanvallen van een diepe depressie die gisteravond IJs land naderde. Het zag er toen naar uit, dat de verbetering van het weer nog even zal voortduren, in ieder geval vandaag nog; de buiigheid zal verder verminderen. Dank zy deze rust en de opklaringen die overdag zo welkom zyn, zal het *s nachts kouder worden. Het is niet ondenk- haar dat er zondag weer meer bewol king zal komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 1