KLM-VLIEGTUIG HUGO DE GROOT STORTTE IN ATLANTISCHE OCEAAN 15 Stemming in VN-vergadering geeft grond tot goede hoop Grootste vliegramp, die Nederland ooit trof De KLM-Superconstellation „Hugo de Groot'' Gunstig geluid uit Ts.-Slowakije Jordanië en V.A.R. doen elkaar verwijten WEERBERICHT ROUW VALT OVER MEER DAN HONDERD GEZINNEN 99 doden, waaronder 19 Nederlanders OMGEKOMEN Toch nog hoop? WELK WEER KRIJGEN WE ZONDAG? PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Hoofdkantoor: L. Vorststraat 90, Goes Telefoon 01100-2438; bü geen gehoor: Hoofdredakteur 01100-2503; Chefred. 01100-3991; Advertenties 01100-2970; giro 274289. Bijkantoren: Middelburg: Korts Noordstraat 35, Tel. 01180-2009; Vlissingen: Coosje Buskenstr. 27, Tel. 01184-3326; Terneuzen: Schoollaan 29. Exploitatie: Oosterbaan Le Cointre N.V.. Goes. fbonnementsprijs 0,56 per week, 2,40 per maand, f7,per kwartaal. Losse nummers 13 cent. 0 Advertentieprijs 24 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 cent per woord. Met een minimum van 1, Zeeuwsch Dagblad Directeur: JACQ DE SMIT 14e JAARGANG No. 4085 Hoofdredacteur: R. HAGOORT In de vroege morgenuren van donderdag 14 augustus is het KLM- vliegtuig „Hugo de Groot", een Super-Constellation van het type L 1049 H, met aan boord 91 passagiers van uiteenlopende nationaliteit en 8 bemanningsleden (allen Nederlanders) in de Atlantische Oceaan, ten noord-noord-westen van Shannon, verongelukt. De PH-KLM „Hugo de Groot" was op woensdagavond te 23.55 uur van Schiphol opgestegen en op donderdagmorgen te 4.05 (Ned. tijd) van Shannon vertrokken met bestemming Gander (New Foundland), waar het toestel te 12.15 (Ned. tijd) had moeten landen. Om 4.40 Ned. tijd had men voor het laatst radio-contact met de „Hugo de Groot". Toen men geen radiocontact meer met het vliegtuig kreeg, werd men ongerust, doch het ergste werd nog niet vermoed, aangezien het vliegtuig nog voor enige uren benzine aan boord had. Gisterenmiddag te 14.45 uur kwam echter vast te staan, dat het toestel was veronge lukt. Eén der zes ter opsporing uitgezonden „Shackleton'-vliegtuigen van de Engelse koninklijke luchtmacht meldde, op een afstand van 130 mijl uit de kust van Shannon op Ierland wrakstukken en half op geblazen reddingvlotten te hebben waargenomen. De KLM berichtte om tien minuten voor vier officieel, dat de „Hugo de Groot" was verongelukt op weg van Amsterdam, via Shannon en Gander, naar New York. Het bericht kwam via Spanje in Nederland. Daar had radio Valencia het uit Shannon ontvangen bericht over het verbroken radiocontact de aether ingezonden. Zo kwam het in Nederland. OP HOOP TEGEN HOOP De K.L.M.-directie wilde klaarblij kelijk niet direct aan het ergste den ken en deelde mee, dat de verbinding verbroken kon zijn door hevige at mosferische storingen. Om half twee gaf zij echter uiting aan haar onge rustheid, al bleef zij de mogelijkheid van een acute radiostoring niet uit sluiten en klampte zij zich vast aan de wetenschap, dat het vliegtuig zelfs op dat moment nog benzine genoeg aan boord had, om nog een aantal uren in de lucht te kunnen blijven Ook in Gander, waar de „Hugo de Groot" al twee uur eerder had moe ten landen, begon men zich inmid dels ongerust te maken, omdat er geen radiocontact tot stand gebracht kon werden, terwijl langzamerhand be kend werd, dat andere vliegtuigen geen last hadden van atmosferische storingen. De spanning nam toe, omdat een vrachtvliegtuig van de Pan American Airways, dat dezelfde route vloog, meedeelde, om acht minuten over 2 een noodsignaal te hebben opgevan gen. Hij kon echter niet vaststellen, uit welke richting het kwam. Nu begon het zoeken naar het ver miste vliegtuig. Eerst drie, later nog eens drie vliegtuigen van de Engelse luchtmacht stegen op, om de zee af te zoeken. Om kwart voor drie was één ervan op het spoor. Het zag wrakstukken van een vliegtuig in zee drijven en seinde direct, opdat schepen naar de aangegeven plaats konden gedirigeerd ■worden. Een vliegtuig van de BOAC, de En gelse luchtvaartmaatschappij nam op het radarscherm waar, dat wrakstuk ken en waarschijnlijk ook stoffelijke overschotten in zee dreven. Dat meen de ook een vuurtorenwachter te zien. Even leefde de hoop, dat er toch overlevenden zouden zijn, op, toen een Franse treiler meende, op de rubbervlotteni tekenen van leven te zien. DROEVE ZEKERHEID Maar al spoedig werd dit tegen gesproken. Integendeel werd gemeld, dat er stoffelijke overschotten ge borgen waren. Het weer op de plaats van het on geluk was niet gunstig. De bewolking was laag en af en toe viel er regen. Maar Franse treilers, een redding boot en andere schepen begaven zich er ijlings heen, om naar eventuele overlevenden te zoeken. Uit de plaats, waar de resten wa ren aangetroffen, kan afgeleid wor den, dat de Hugo de Groot al eerder in moeilijkheden gekomen was. Ze had in de tijd, dat er nog radio contact was, ongeveer driehonderd kilometer van Shannon af kunnen zijn. De plaats van de ramp is ech ter 130 kilometer van de kust. Uit al deze gegevens leidt men af, dat het laatste stadium van de ramp zich zo snel heeft voltrokken, dat het niet mogelijk was, reddingsmaatrege len aan boord te nemen. In de later avond werd bericht, dat een Franse treiler een half opge blazen reddingvlot, andere ledige reddingvlotten hadden opgepikt, een 100 kilometer uit de Ierse kust. Later berichtte de treiler „General Leclerce" dat zij acht stoffelijke overschotten aan boord had genomen. Op het stof felijk overschot van één der slacht offers bleek het horloge te zijn blij ven stilstaan om 4.48 uur. Een Engels tankschip „B. P. Distri butor" berichtte, drie stoffelijke over schotten te hebben opgevist, waar onder dat van een jong meisje. Eén der Engelse luchtmacht-vlieg tuigen, dat terugkeerde, bracht het bericht, dat niet verwacht mag wor den, dat er enige overlevende is. Des ondanks werd het zoeken nog voort gezet. Van de 91 passagiers bezaten er elf de Nederlandse nationaliteit, de andere waren van Amerikaan se, Franse, Duitse, Israëlische, Poolse en Britse nationaliteit. De namen van de Nederlanders zijn de heer N. J. van Haaster (23), mevr. E. M. van Haaster (22) uit Vogelenzang, 2 augus tus gehuwd, de heer S. H. M. Kuypers en mevr. A. J. Kuy- pers (Duitse nationaliteit) (Veg- chel), mevr. I. L. M. Schilling en haar drie kinderen, J. Bering (Amersfoort). W. A. de Kok van Leeuwen, mevr. E. H. M. de Kok van Leeuwen-Bresser en hun baby Bernadette (Voorburg) Onderzoek Naar wij vernemen, zal de Neder landse rijksluchtvaartdienst, op grond van internationale bepalingen, in dit geval, nu het ongeluk buiten het grondgebied en de territoriale wate ren is geschied, het onderzoek naar het ongeval leiden. Te dien einde zal de heer A. W. Foumier, van de afdeling luchtvaart inspectie van de rijksluchtvaartdienst per vliegtuig naar Shannon vertrek ken. Gehoopt wordt nog bewijsstuk ken te verzamelen. Ook verscheidene K.L.M.-officials zijn daarheen afge reisd. Deelneming De Britse - minister van vervoer, Harold Watkinson, heeft aan mr. J. Algera, minister van verkeer en wa terstaat, een telegram gezonden, waar in hij zijn diepe deelneming betuigt met de ramp, die de „Hugo de Groot" heeft getroffen. Radio wijzigde programma's De omroepverenigingen hebben gis teren in verband met de vliegtuig ramp verschillende w:;-;"ingen in de programma's aangebracht. Nadat in verschillen..- extra-uitzen- dingen de luisteraars over de ramp waren geïnformeerd, werd in de pro gramma's over beide zenders een minuut stilte betracht, toen om half vijf het definitieve bericht door de nieuwsdienst was omgeroepen. De AVRO had inmiddels reeds de uitzendingen van een licht program ma laten vervallen en zond serieuze muziek uit tot half zes. Daarna keer de men terug naar het bestaande zendschema. De N.C.R.V.-programmaleiding be sloot diverse lichtere facetten uit het programma te schrappen en het de gehele verdere dag een ernstig karak ter te geven. WITTE VUURPIJLEN Volgens een bericht van het vlieg veld Shannon, dat ons hedennacht kwart voor 2 bereikte, hebben vlieg tuigen om twee minuten over twaalf Nederlandse tijd witte vuurpijlen ge zien op een geschatte afstand van on geveer negentig kilometer ten westen van het dorpje Kilkee, in Ierland. VRIJDAG 1958 AUGUSTUS Alzo voer Elia in een storm ten hemel. 2 Kon. 2 12. Elia is de profeet van het vuur, van de boete en van het oordeel. Onbevreesd heeft hij koning Achab het naderend gericht be kend gemaakt. Is het getal van Elia's dagen op de aarde vol, dan haalt God Zijn gezant naar de hemel. In een vu rige wagen en tijdens een storm. Het heengaan van Elia heeft overeenkomst met zijn aardse leven. Zonder sterven naar de hemel gaan is een uitzondering en komt in de Bijbel slechts zelden voor ook over een hemelvaart van Maria spreekt de Heilige Schrift niet maar Gods -beloften zijn er voor allen hetzij, dat zij rechtstreeks naar de hemel gaan, hetzij dat het lichaam eerst sterft. Wie op aarde leeft met God, wordt door Hem in 't Vaderhuis gehaald. In de gisterenmiddag en -avond voortgezette vergadering van de Ver enigde Naties hebben de stemmen van West en Oost geklonken, zowel over de situatie in het Midden-Oosten als over de totnogtoe gedane voorstellen. Hoewel met name de afgevaardigden van Jordanië en van de Ver enigde Arabische Republiek heftig met elkaar plukhaarden, moet ge zegd worden, dat de neiging tot het bewandelen van constructieve wegen, scheen te overheersen. Dat kwam vooral sterk uit in het betoog van de Engelse minister van buitenlandse zaken, Selwyn Lloyd. Selwyn Lloyd gaf de wens te ken nen, dat de V.N. zo spoedig mogelijk de nodige maatregelen nemen ter ver zekering van de onafhankelijkheid van De bemanning van de verongelukte „Hugo de Groot"» De bemanning van PH-LKM de „Hugo de Groot" een super-con- stellation van het type L 1049 H, bestond uit: gezagvoerder F. A. E. Roelofs, de tweede vlieger T. Dijkstra, de derde vlieger D. M. Jorna, de eerste boordwerktuig kundige P. C. Dekker, tweede boordwerktuigkundige S. van Dijk, eerste steward A. Sehilper- oort, tweede steward Th. de Raay en de stewardess mej. H. W. Ha mel. Gezagvoerder Roelofs (36 jaar) was gehuwd en had twee kinde ren. Hij woonde in Amstelveen. De tweede vlieger Dijkstra (36 jaar) was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Nieuw-Loos- drecht. Derde vlieger Jorna te Bergen op Zoom geboren (37 jaar) was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Bloemendaal. Eerste boordwerktuigkundige Dekker (36 jaar) was gehuwd en had vijf kinderen. Hij was woon achtig te Zaandam. Tweede boordwerktuigkundige Van Dijk (30 jaar) was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Nieuw-Loosdrecht. Eerste steward Schilperoort (34 jaar) was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Voorschoten. Tweede steward De Raay (28 jaar) was ongehuwd en woonde in Amstelveen. De stewardess mej. Hamel (32 jaar) was ongehuwd en woonde te Haarlem. Jordanië. Hoe eerder deze maatrege len worden genomen, hoe vlugger wij onze troepen uit Jordanië kunnen te rugtrekken, aldus Selwyn Lloyd. Hjj stelde voor, secretaris-generaal Hammarskjoeld te verzoeken, in over leg met de betrokken regeringen de nodige maatregelen te treffen, opdat de onafhankelijkheid van Jordanië en Libanon gehandhaafd kan worden. Selwyn Lloyd verklaarde zich voorts voorstander van de oprichting van een permanent politieleger van de V.N., dat gebruikt kan worden in tijden van crisis. Hij steunde verder Eisenhowers voor stel voor economische ontwikkeling van het Midden-Oosten. De vergadering werd hierna ver daagd tot 's avonds acht uur. Dr. Ronals Walker, van Australië, opperde het denkbeeld van een spe ciale commissie voor het Midden-Oos ten voor het verzamelen van feiten. De eerste stap, die gedaan diende te wor den voor de vrede in het Midden-Oos ten is het scheppen van een klimaat, waarin de afzonderlijke regeringen in dit gebied hun politiek kunnen uitstip pelen zonder druk van buitenaf. De voorgestelde commissie zou in functie moeten blijven, totdat er aan wijzingen zijn voor een duurzame rust in het gebied. Naast de commissie zou een politiemacht van de V.N. moeten optreden, die bedreigde grenzen zou kunnen bewaken. De Australische regering, aldus Wal ker, is voorstander van een internatio nale organisatie voor bijstand aan lan den van het Midden-Oosten bij het ex ploiteren van hun bronnen en het uit breiden van een wederzijds voordelig handelsverkeer met de rest van de we reld. JORDAANS GETUIGENIS Het hoofd van de Jordaanse afvaar diging Monem Rifai, zei, dat president Nassers bedoelingen in Jordanië „de bron van strijd en één van de twee voornaamste factoren in de huidige moeilijkheden in de Arabische landen" zijn. De „niet-rechtstreekse aanvallen en gecamoufleerde gewapende activi teit tegen de Arabische landen" zouden ongetwijfeld voortduren, totdat zij alle delen van het Arabische schiereiland en Noord-Afrika bestreken. De internationale verwikkelingen zouden dan veel ernstiger zijn dan nu en buiten de macht van de internatio nale diplomatie liggen. Maatregelen van de V.N., om de on schendbaarheid van Jordanië te ver zekeren, zonden niet de verzending van strijdkrachten van de V.N., of het uitsturen van waarnemers naar Jor danië moeten meebrengen. „Jordanië zal zich op zün eigen leger en veilig heidstroepen blijven verlaten ter hand having van de orde en wet in het land tegen inmenging van buitenaf", aldus Fifai. Volgens Fifai moeten de Arabieren het Arabische nationalisme bevrijden van „de dubbelhartigheid en het mis bruik, waartoe het vervalt". Het Ara bische nationalisme is niet een nieuwe beweging en kan niet, door welke Ara bische leider van nu ook, als iets van hemzelf genoemd worden. (Vervolg op pag. 3) Weinig verandering in temperatuur Aanvankelijk enkele opklaringen. Later van het zuidwesten uit moge lijk plaatselijk enige regen. Zwakke tot matige zuidwestelijke wind. Wei nig verandering in temperatuur. Ingezonden mededeling (Adv.) WORDT BIERWEER- VOORSPELLER EN WIN VAKANTIEREIS VAN f 1000.- zie pagina 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 1