KLM-VLIEGTUIG HUGO DE GROOT
STORTTE IN ATLANTISCHE OCEAAN
15
Stemming in VN-vergadering
geeft grond tot goede hoop
Grootste vliegramp, die Nederland ooit trof
De KLM-Superconstellation „Hugo de Groot''
Gunstig geluid uit Ts.-Slowakije
Jordanië en V.A.R. doen elkaar verwijten
WEERBERICHT
ROUW VALT OVER MEER DAN HONDERD GEZINNEN
99 doden, waaronder 19 Nederlanders
OMGEKOMEN
Toch nog hoop?
WELK WEER
KRIJGEN WE
ZONDAG?
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Hoofdkantoor: L. Vorststraat 90, Goes
Telefoon 01100-2438; bü geen gehoor:
Hoofdredakteur 01100-2503; Chefred.
01100-3991; Advertenties 01100-2970;
giro 274289. Bijkantoren: Middelburg:
Korts Noordstraat 35, Tel. 01180-2009;
Vlissingen: Coosje Buskenstr. 27, Tel.
01184-3326; Terneuzen: Schoollaan 29.
Exploitatie:
Oosterbaan Le Cointre N.V.. Goes.
fbonnementsprijs 0,56 per week,
2,40 per maand, f7,per kwartaal.
Losse nummers 13 cent. 0
Advertentieprijs 24 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 cent per woord.
Met een minimum van 1,
Zeeuwsch Dagblad
Directeur: JACQ DE SMIT
14e JAARGANG No. 4085
Hoofdredacteur: R. HAGOORT
In de vroege morgenuren van donderdag 14 augustus is het KLM-
vliegtuig „Hugo de Groot", een Super-Constellation van het type L
1049 H, met aan boord 91 passagiers van uiteenlopende nationaliteit
en 8 bemanningsleden (allen Nederlanders) in de Atlantische Oceaan,
ten noord-noord-westen van Shannon, verongelukt.
De PH-KLM „Hugo de Groot" was op woensdagavond te 23.55 uur
van Schiphol opgestegen en op donderdagmorgen te 4.05 (Ned. tijd)
van Shannon vertrokken met bestemming Gander (New Foundland),
waar het toestel te 12.15 (Ned. tijd) had moeten landen. Om 4.40 Ned.
tijd had men voor het laatst radio-contact met de „Hugo de Groot".
Toen men geen radiocontact meer met het vliegtuig kreeg, werd
men ongerust, doch het ergste werd nog niet vermoed, aangezien het
vliegtuig nog voor enige uren benzine aan boord had. Gisterenmiddag
te 14.45 uur kwam echter vast te staan, dat het toestel was veronge
lukt. Eén der zes ter opsporing uitgezonden „Shackleton'-vliegtuigen
van de Engelse koninklijke luchtmacht meldde, op een afstand van
130 mijl uit de kust van Shannon op Ierland wrakstukken en half op
geblazen reddingvlotten te hebben waargenomen.
De KLM berichtte om tien minuten voor vier officieel, dat de „Hugo
de Groot" was verongelukt op weg van Amsterdam, via Shannon en
Gander, naar New York.
Het bericht kwam via Spanje in
Nederland. Daar had radio Valencia
het uit Shannon ontvangen bericht
over het verbroken radiocontact de
aether ingezonden. Zo kwam het in
Nederland.
OP HOOP TEGEN HOOP
De K.L.M.-directie wilde klaarblij
kelijk niet direct aan het ergste den
ken en deelde mee, dat de verbinding
verbroken kon zijn door hevige at
mosferische storingen. Om half twee
gaf zij echter uiting aan haar onge
rustheid, al bleef zij de mogelijkheid
van een acute radiostoring niet uit
sluiten en klampte zij zich vast aan
de wetenschap, dat het vliegtuig zelfs
op dat moment nog benzine genoeg
aan boord had, om nog een aantal
uren in de lucht te kunnen blijven
Ook in Gander, waar de „Hugo de
Groot" al twee uur eerder had moe
ten landen, begon men zich inmid
dels ongerust te maken, omdat er geen
radiocontact tot stand gebracht kon
werden, terwijl langzamerhand be
kend werd, dat andere vliegtuigen
geen last hadden van atmosferische
storingen.
De spanning nam toe, omdat een
vrachtvliegtuig van de Pan American
Airways, dat dezelfde route vloog,
meedeelde, om acht minuten over 2
een noodsignaal te hebben opgevan
gen. Hij kon echter niet vaststellen,
uit welke richting het kwam.
Nu begon het zoeken naar het ver
miste vliegtuig. Eerst drie, later nog
eens drie vliegtuigen van de Engelse
luchtmacht stegen op, om de zee af
te zoeken.
Om kwart voor drie was één ervan
op het spoor. Het zag wrakstukken
van een vliegtuig in zee drijven en
seinde direct, opdat schepen naar de
aangegeven plaats konden gedirigeerd
■worden.
Een vliegtuig van de BOAC, de En
gelse luchtvaartmaatschappij nam op
het radarscherm waar, dat wrakstuk
ken en waarschijnlijk ook stoffelijke
overschotten in zee dreven. Dat meen
de ook een vuurtorenwachter te zien.
Even leefde de hoop, dat er toch
overlevenden zouden zijn, op, toen
een Franse treiler meende, op de
rubbervlotteni tekenen van leven te
zien.
DROEVE ZEKERHEID
Maar al spoedig werd dit tegen
gesproken. Integendeel werd gemeld,
dat er stoffelijke overschotten ge
borgen waren.
Het weer op de plaats van het on
geluk was niet gunstig. De bewolking
was laag en af en toe viel er regen.
Maar Franse treilers, een redding
boot en andere schepen begaven zich
er ijlings heen, om naar eventuele
overlevenden te zoeken.
Uit de plaats, waar de resten wa
ren aangetroffen, kan afgeleid wor
den, dat de Hugo de Groot al eerder
in moeilijkheden gekomen was. Ze
had in de tijd, dat er nog radio
contact was, ongeveer driehonderd
kilometer van Shannon af kunnen
zijn. De plaats van de ramp is ech
ter 130 kilometer van de kust.
Uit al deze gegevens leidt men af,
dat het laatste stadium van de ramp
zich zo snel heeft voltrokken, dat het
niet mogelijk was, reddingsmaatrege
len aan boord te nemen.
In de later avond werd bericht,
dat een Franse treiler een half opge
blazen reddingvlot, andere ledige
reddingvlotten hadden opgepikt, een
100 kilometer uit de Ierse kust. Later
berichtte de treiler „General Leclerce"
dat zij acht stoffelijke overschotten
aan boord had genomen. Op het stof
felijk overschot van één der slacht
offers bleek het horloge te zijn blij
ven stilstaan om 4.48 uur.
Een Engels tankschip „B. P. Distri
butor" berichtte, drie stoffelijke over
schotten te hebben opgevist, waar
onder dat van een jong meisje.
Eén der Engelse luchtmacht-vlieg
tuigen, dat terugkeerde, bracht het
bericht, dat niet verwacht mag wor
den, dat er enige overlevende is. Des
ondanks werd het zoeken nog voort
gezet.
Van de 91 passagiers bezaten er
elf de Nederlandse nationaliteit,
de andere waren van Amerikaan
se, Franse, Duitse, Israëlische,
Poolse en Britse nationaliteit.
De namen van de Nederlanders
zijn de heer N. J. van Haaster
(23), mevr. E. M. van Haaster
(22) uit Vogelenzang, 2 augus
tus gehuwd, de heer S. H. M.
Kuypers en mevr. A. J. Kuy-
pers (Duitse nationaliteit) (Veg-
chel), mevr. I. L. M. Schilling
en haar drie kinderen, J. Bering
(Amersfoort). W. A. de Kok van
Leeuwen, mevr. E. H. M. de
Kok van Leeuwen-Bresser en
hun baby Bernadette (Voorburg)
Onderzoek
Naar wij vernemen, zal de Neder
landse rijksluchtvaartdienst, op grond
van internationale bepalingen, in dit
geval, nu het ongeluk buiten het
grondgebied en de territoriale wate
ren is geschied, het onderzoek naar
het ongeval leiden.
Te dien einde zal de heer A. W.
Foumier, van de afdeling luchtvaart
inspectie van de rijksluchtvaartdienst
per vliegtuig naar Shannon vertrek
ken. Gehoopt wordt nog bewijsstuk
ken te verzamelen. Ook verscheidene
K.L.M.-officials zijn daarheen afge
reisd.
Deelneming
De Britse - minister van vervoer,
Harold Watkinson, heeft aan mr. J.
Algera, minister van verkeer en wa
terstaat, een telegram gezonden, waar
in hij zijn diepe deelneming betuigt
met de ramp, die de „Hugo de Groot"
heeft getroffen.
Radio wijzigde programma's
De omroepverenigingen hebben gis
teren in verband met de vliegtuig
ramp verschillende w:;-;"ingen in de
programma's aangebracht.
Nadat in verschillen..- extra-uitzen-
dingen de luisteraars over de ramp
waren geïnformeerd, werd in de pro
gramma's over beide zenders een
minuut stilte betracht, toen om half
vijf het definitieve bericht door de
nieuwsdienst was omgeroepen.
De AVRO had inmiddels reeds de
uitzendingen van een licht program
ma laten vervallen en zond serieuze
muziek uit tot half zes. Daarna keer
de men terug naar het bestaande
zendschema.
De N.C.R.V.-programmaleiding be
sloot diverse lichtere facetten uit het
programma te schrappen en het de
gehele verdere dag een ernstig karak
ter te geven.
WITTE VUURPIJLEN
Volgens een bericht van het vlieg
veld Shannon, dat ons hedennacht
kwart voor 2 bereikte, hebben vlieg
tuigen om twee minuten over twaalf
Nederlandse tijd witte vuurpijlen ge
zien op een geschatte afstand van on
geveer negentig kilometer ten westen
van het dorpje Kilkee, in Ierland.
VRIJDAG 1958
AUGUSTUS
Alzo voer Elia in een storm
ten hemel.
2 Kon. 2 12.
Elia is de profeet van het vuur,
van de boete en van het oordeel.
Onbevreesd heeft hij koning
Achab het naderend gericht be
kend gemaakt.
Is het getal van Elia's dagen op
de aarde vol, dan haalt God Zijn
gezant naar de hemel. In een vu
rige wagen en tijdens een storm.
Het heengaan van Elia heeft
overeenkomst met zijn aardse
leven.
Zonder sterven naar de hemel
gaan is een uitzondering en komt
in de Bijbel slechts zelden voor
ook over een hemelvaart van
Maria spreekt de Heilige Schrift
niet maar Gods -beloften zijn
er voor allen hetzij, dat zij
rechtstreeks naar de hemel gaan,
hetzij dat het lichaam eerst sterft.
Wie op aarde leeft met God,
wordt door Hem in 't Vaderhuis
gehaald.
In de gisterenmiddag en -avond voortgezette vergadering van de Ver
enigde Naties hebben de stemmen van West en Oost geklonken, zowel
over de situatie in het Midden-Oosten als over de totnogtoe gedane
voorstellen.
Hoewel met name de afgevaardigden van Jordanië en van de Ver
enigde Arabische Republiek heftig met elkaar plukhaarden, moet ge
zegd worden, dat de neiging tot het bewandelen van constructieve
wegen, scheen te overheersen. Dat kwam vooral sterk uit in het betoog
van de Engelse minister van buitenlandse zaken, Selwyn Lloyd.
Selwyn Lloyd gaf de wens te ken
nen, dat de V.N. zo spoedig mogelijk
de nodige maatregelen nemen ter ver
zekering van de onafhankelijkheid van
De bemanning van de
verongelukte
„Hugo de Groot"»
De bemanning van PH-LKM de
„Hugo de Groot" een super-con-
stellation van het type L 1049 H,
bestond uit: gezagvoerder F. A. E.
Roelofs, de tweede vlieger T.
Dijkstra, de derde vlieger D. M.
Jorna, de eerste boordwerktuig
kundige P. C. Dekker, tweede
boordwerktuigkundige S. van
Dijk, eerste steward A. Sehilper-
oort, tweede steward Th. de Raay
en de stewardess mej. H. W. Ha
mel.
Gezagvoerder Roelofs (36 jaar)
was gehuwd en had twee kinde
ren. Hij woonde in Amstelveen.
De tweede vlieger Dijkstra (36
jaar) was gehuwd en had een
kind. Hij woonde in Nieuw-Loos-
drecht.
Derde vlieger Jorna te Bergen
op Zoom geboren (37 jaar) was
gehuwd en had een kind. Hij
woonde in Bloemendaal.
Eerste boordwerktuigkundige
Dekker (36 jaar) was gehuwd en
had vijf kinderen. Hij was woon
achtig te Zaandam.
Tweede boordwerktuigkundige
Van Dijk (30 jaar) was gehuwd
en had een kind. Hij woonde in
Nieuw-Loosdrecht.
Eerste steward Schilperoort (34
jaar) was gehuwd en had een
kind. Hij woonde in Voorschoten.
Tweede steward De Raay (28
jaar) was ongehuwd en woonde
in Amstelveen.
De stewardess mej. Hamel (32
jaar) was ongehuwd en woonde te
Haarlem.
Jordanië. Hoe eerder deze maatrege
len worden genomen, hoe vlugger wij
onze troepen uit Jordanië kunnen te
rugtrekken, aldus Selwyn Lloyd.
Hjj stelde voor, secretaris-generaal
Hammarskjoeld te verzoeken, in over
leg met de betrokken regeringen de
nodige maatregelen te treffen, opdat
de onafhankelijkheid van Jordanië en
Libanon gehandhaafd kan worden.
Selwyn Lloyd verklaarde zich voorts
voorstander van de oprichting van een
permanent politieleger van de V.N.,
dat gebruikt kan worden in tijden van
crisis.
Hij steunde verder Eisenhowers voor
stel voor economische ontwikkeling
van het Midden-Oosten.
De vergadering werd hierna ver
daagd tot 's avonds acht uur.
Dr. Ronals Walker, van Australië,
opperde het denkbeeld van een spe
ciale commissie voor het Midden-Oos
ten voor het verzamelen van feiten. De
eerste stap, die gedaan diende te wor
den voor de vrede in het Midden-Oos
ten is het scheppen van een klimaat,
waarin de afzonderlijke regeringen in
dit gebied hun politiek kunnen uitstip
pelen zonder druk van buitenaf.
De voorgestelde commissie zou in
functie moeten blijven, totdat er aan
wijzingen zijn voor een duurzame rust
in het gebied. Naast de commissie zou
een politiemacht van de V.N. moeten
optreden, die bedreigde grenzen zou
kunnen bewaken.
De Australische regering, aldus Wal
ker, is voorstander van een internatio
nale organisatie voor bijstand aan lan
den van het Midden-Oosten bij het ex
ploiteren van hun bronnen en het uit
breiden van een wederzijds voordelig
handelsverkeer met de rest van de we
reld.
JORDAANS GETUIGENIS
Het hoofd van de Jordaanse afvaar
diging Monem Rifai, zei, dat president
Nassers bedoelingen in Jordanië „de
bron van strijd en één van de twee
voornaamste factoren in de huidige
moeilijkheden in de Arabische landen"
zijn. De „niet-rechtstreekse aanvallen
en gecamoufleerde gewapende activi
teit tegen de Arabische landen" zouden
ongetwijfeld voortduren, totdat zij alle
delen van het Arabische schiereiland
en Noord-Afrika bestreken.
De internationale verwikkelingen
zouden dan veel ernstiger zijn dan nu
en buiten de macht van de internatio
nale diplomatie liggen.
Maatregelen van de V.N., om de on
schendbaarheid van Jordanië te ver
zekeren, zonden niet de verzending
van strijdkrachten van de V.N., of het
uitsturen van waarnemers naar Jor
danië moeten meebrengen. „Jordanië
zal zich op zün eigen leger en veilig
heidstroepen blijven verlaten ter hand
having van de orde en wet in het land
tegen inmenging van buitenaf", aldus
Fifai.
Volgens Fifai moeten de Arabieren
het Arabische nationalisme bevrijden
van „de dubbelhartigheid en het mis
bruik, waartoe het vervalt". Het Ara
bische nationalisme is niet een nieuwe
beweging en kan niet, door welke Ara
bische leider van nu ook, als iets van
hemzelf genoemd worden.
(Vervolg op pag. 3)
Weinig verandering
in temperatuur
Aanvankelijk enkele opklaringen.
Later van het zuidwesten uit moge
lijk plaatselijk enige regen. Zwakke
tot matige zuidwestelijke wind. Wei
nig verandering in temperatuur.
Ingezonden mededeling (Adv.)
WORDT BIERWEER-
VOORSPELLER
EN WIN VAKANTIEREIS
VAN f 1000.-
zie pagina 3