Vluchtelingenstad Wentorf elke zondag eivolle kerk ZONNEBRIL C.J.M. V reikt jonge vluchtelingen de hand (2) GREBBEBERG, LAATSTE RUSTPLAATS VAN HEN DIE VIELEN DRALON: WARM EN LICHT Grote belangstelling voor zendingsdag geref. gemeenten Zwaar werk Teakhouten japon ALLEEN UW OPTICIEN LEVERT U EEN VEILIGE Vakschool voor meisjes te Goes Zaterdag 3 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Dominee Wirsching: grote behoefte aan een vertrouwelijk gesprek GROOTSTE KAMP VAN EUROPA POLYCOLOR 1940 4 mei 1958 Dit jaai in een nieuw gebouw Groeiend bewijs van zendingsliefde Vrouwen voorop Pagina 9 (Van één onzer redacteuren) ZONDAGMORGEN kwart voor negen. De stilte van de ochtend, die in het vluchtelingenkamp Wentorf bij Hamburg, na het geroezemoes van alle dag weldadig aandoet, wordt plotseling verstoord door klok gebeier. De was wappert hier en daar nog aan de lijnen en in het prille lentezonnetje spelen enkele kinderen, onbezorgd en nauwelijks wetend van de zorgen, die vader en moeder omringen. Ergens vier hoog tuimelt een raampje open, een schelle vrouwenstem kaatst tegen de grijze kazernemuur aan de overkant: „kom hier Johan, handen wassen, we moeten naar de kerk". De eerste kerkgangers zijn al op weg naar de vroegere garage, waarin de Evangelische Kirche van Wentorf nu haar diensten houdt. Pastor Ernst Wirsching glimlacht als hij zegt: het maakt me telkens weer zo gelukkig, als ik deze men sen met al hun noden naar de kerk, naar God zie gaan dagtaak gevonden. Een van hen, pastor Ernst Wirsching, liet ons vol trots „zijn" kerk zien: een lage, lange ruimte, waar in vroeger de motoren ronkten van de Duitse legerwagens. Heel dicht op elkaar, op de betonnen vloer, staan 600 eenvou dige stoelen, er staat een kansel en een huisorgel. „We hebben een bloeiend ker kelijk leven", zegt dominee Wirsching. „Onze kerk is altijd stampvol. Velen krij gen geen zitplaats en de kinderen zitten gewoon op de vloer rondom de kansel. Bij bijzondere diensten staan de mensen soms rijen dik buiten'.... De opgave van de predikanten van Wentorf is verre van gemak kelijk. Hun „gemeente" is uitzon derlijk groot en de noden van de vluchtelingen zijn talrijk, er be staat veel behoefte aan een ver WE ZIJN in het grootste vluchtelingen kamp van Europa, dat bestaat uit drie uitgebreide complexen van twaalf kolos sale kazerne's, waar in omstreeks 9000 mensen kunnen worden ondergebracht. Wentorf lijkt wel op een stad, waarin alle straten en huizen gelijk zijn. Er zijn ker ken, scholen, er is een ziekenhuis (met een complete ziekenhuisinstallatie, een eigen röntgenafdeling, twee ziekenauto's, 15 verpleegsters en enkele artsen), een verpleeginrichting voor ouden van dagen, een jeugdcentrum, een postkantoor enz. Vijf enorme centrale keukens zorgen er voor, dat de bewoners van het stadje vol doende eten krijgen. Er is een eigen lagere school met gemiddeld 900 leerlin gen en 28 onderwijzers en voorts heeft Wentorf een aparte school met 12 ver schillende klassen voor kinderen, die geen of onvoldoende Duits kunnen spre ken en schrijven. Sedert het vorige Jaar verblijven hier namelijk in hoofd zaak uit de vroege -e Duitse delen vai Polen verdrever Duitsers, waarvar er elke week eer paar duizend naai hun vaderland te rugkeren en de kin deren van deze Duitsers spreken meer Pools dan Duits. De kamplei der, de heer K. Heering, vertelde ons, dat gemiddeld 60 van de in Wentorf verblij vende (steeds weer andere) kinderen onvoldoende Duits spreekt. In het kamp worden ook diverse avondcur sussen gegeven voor jongeren van 1830 jaar, die zich in bepaalde vakken beter wil len bekwamen. In de vijf en een half jaar, dat Wen torf (de voormali ge Bismarckkazer- ne) nu voor hei opvangen van vluchtelingen in ?ebruik is, hebben niet n 48 ontheemden hier een korte of langere tijd doorgebracht, die varieert van enke le weken tot ten hoogste twee jaar. Wen torf is een doorgangskamp. Het gaat er bij het „opvangen" der vluchtelingen na tuurlijk in hoofdzaak om, hen zo snel mogelijk in te schakelen in het arbeids proces en in de omgeving van Hamburg, Europa's grootste havenstad met 1.8 mil joen inwoners, slaagt men hierin vrij goed. De grote mor'Ujkheid is om de ont heemden aan redelijke woonruimte te helpen. Alleen al in Hamburg worden de komende jaren 6500 nieuwe woningen ter beschikking van vluchtelingen gesteld, maar, de normale bevolkingsaanwas van de metropool mede in aanmerking geno men, zouden dit er 160.000 moeten zijn! Ongeveer 60 van de huidige bewo ners van het vluchtelingenkamp wordt geacht te behoren tot de Evangelische Kirche en 35 tot 38 is Rooms Katholiek. Het is dus vanzelfsprekend, dat de ker ken ook hier hun arbeidsterrein hebben. In Wentorf werkt één Rooms Katholieke geestelijke en van de Evangelische Kirche hebben drie predikanten hier een nieuwe Ingezonden mededeling (Adv.) Géwuun thuis Uw haar wassen met KLEURSHAMPOO bijgetint (niet geverfd) in Uw natuurlijke kleur desgewenst een nieuwe modieuze tint zo'n enkel grijs haartje spoorloos verdwenen! Handige, voordelige tube voor twee wassingen f 1.95 Bij alle drogisten en parfumerie- f zaken In „Kamer" wc.ien dikwijls verschillende vluchtelingengezin nen, wier privéleven slechts door wat gordijnen gescheiden is. Meestal beschikken deze gezinnen gezamenlijk over één kachel, waarop de vrouwen beurtelings het eten kunnen bereiden. trouwelijk gesprek en hoeveel geestkracht het vraagt om een mens-zonder-uitzicht weer ver trouwen in zijn bestaan te geven, wel, als elke dorpspredikant ons dit wellicht reeds zou kunnen doen beseffen, hoeveel temeer dan nog een herder van vluchtelingen, van ontheemden? „Het werk van een dominee is( hier in derdaad heel zwaar", merkt pfarrer Wir sching bescheiden glimlachend op, „maar het wordt vergemakkelijkt doordat de mensen, hoewel ze vaak gelaten en op standig zijn, grote behoefte hebben aan warme vri dschap, een versterkend woord en een stevige handdruk. Soms vind ik het jammer, dat velen van hen het kamp weer gaan verlaten als je hen juist „te pakken" hebt. Maar het kamp leven is verre van ideaal en dikwijls zoek ik ze later nog wel eens op om te zien hoe ze h maken". We horen ook van dominee Wirsching, dat er plannen bestaan, om in Wentorf een nieuw bedehuis van de Evangelische kerk te bouwen. Dat zal dan een gebouw worden, waarin ook diverse ruimten be schikbaar zijn voor het houden van ande re dan kerkelijke bijeenkomsten, in het bijzonder voor het jeugdwerk. Bij dit werk is het C.J.M.V. nauw betrokken, in het besef, dat de jeugd bij het verlenen van steun aan vluchtelingen niet achter mag blijven. Immers, wie begrijpt een jongere beter dan een gere? Waren tot nog toe de motten de grootste zorg van de huisvrouw, het ziet er thans naar uit, dat zij zich moet gaan bezig houden met de bestrijding van houtworm en termieten. De heer David Feldman te Santurce op Porto Rico heeft namelijk een nieuwe procédé ont worpen waardoor het mogelijk is, houtfineer te maken met de duur zaamheid van metaal en de plooi baarheid van weefsels. Op de foto ziet men mevrouw Helene Feldman in een teakhouten japon met bijbehorende hoed van teak hout en prima vera. (Van een onzer verslaggeefsters) Onder de beschermende takken van beukebomen, tussen tulpen en viooltjes, rijen zich op de militaire begraafplaats te Rhenen, de graven aaneen. Kolonels lig gen hier naast soldaten en sergeanten. Ruim vierhonderd dapperen, die sneu velden in de meidagen van 1940 bij de slag op de Grebbeberg, hebben hier hun laatste rustplaats gevonden. „Gevallen voor het vaderland" staat er boven aan iedere grafsteen. De meeste soldaten, die hier liggen, waren in 1940 niet veel ouder dan twintig jaar, geboren in of kort na de eerste wereldoorlog, gesneuveld aan het begin van de tweede Dat „Gevallen voor het vaderland" moet wel een grote troost zijn voor de genen die in de grafzerken lieten beite len: „Hier ligt onze innig geliefde en enige zoon"Het achte regiment in fanterie had het grootste aandeel in de strijd op de Grebbeberg. In een zuil, be kroond met een helm, zijn alle namen gebeiteld van hen, die deel uitmaakten van dit regiment en hun leven gaven in de strijd voor de vrijheid. Het bordje, waarop gevraagd wordt om eerbiedige stilte op de begraafplaats, is eigenlijk overbodig. Er heerst daar op de Grebbeberg een welhaast serene rust, die niemand door luidruchtigheid zou kunnen of willen verstoren. De autorijders hou den hun snelheid in en hun wagens glij den haast geruisloos voorbij. Elk jaar wordt op 4 mei een stille om gang gehouden, waaraan bijna alle in woners van Rhenen en omgeving deelne men. Dan wordt de grote klok van het monument geluid. In dit monument zijn de volgende regels gegraveerd: Vijf dagen en de vrijheid ging ver loren, Vijf jaren en eerst toen werd zij herboren, Ingezonden mededeling (Adv.) De Vakschool voor Meisjes te Goes is gehuisvest in een gebouw in de Wijngaardstraat dat in de loop der jaren veel te klein is geworden en ook niet voldoet aan de eisen, die voor dit onderwijs gesteld mogen worden. Nog dit jaar hoopt men echter het nieuwe schoolgebouw aan de J. D. van Mellestraat te Goes in ge bruik te kunnen nemen. Zó moeizaam triomfeert gerechtigheid. Aan dit besef zij deze grond gewijd. Op tweede Pinksterdag trekken oud strijders, verwanten van de gevallenen en autoriteiten langs de twee leeuwen van het monument, die onverstoorbaar de be graafplaats bewaken. Die dag vindt elk jaar de herdenking plaats van allen, die in de tweede wereldoorlog vielen en speciaal van degenen, die sneuvelden op de Grebbeberg. Dertig Nederlanders, die In Frankrijk sneuvelden bij de invasie in Normandië, zijn ook overgebracht naar Rhenen, waar zij samen met hun wapenbroeders rusten op de Grebbeberg. Het enig geluid, dat de stilte verbreekt is het gezang van de vogels, die tussen de groene bladeren hun hoogste lied zingen Twee leeuwen bewaken de laatste rustplaats van vierhonderd jonge mensen, die in de meidagen van 1940 hun leven gaven in de strijd voor de vrijheid. „Den Vaderlant Ghetrouwe" staat er op het witte monument. Bij DE COLLECTIES van ver schillende couturiers hebben we dit voorjaar veel stoffen ontdekt, die aanvoelen als de fijnste cash- were, maar bij informatie slechts een fractie van de prijs van cash- were bleken te kosten. Draion heeft deze stof. Het is een nieuwe kunststof vezel, die in toenemende mate dit voorjaar in de textielwereld is doorgedrongen. Draion is een synthetische vezel, die zich uitstekend leent om te worden ge mengd met natuurlijke vezels, bv. wol of katoen. Op deze wijze krijgt men stoffen van buitengewoon lichte en soe pele kwaliteit. Ideale stoffen kunnen worden vervaardigd uit 100 pet. Draion, zoals mousseline voor japonnen en blou ses, die daarna door druk van fraaie dessins kunnen worden voorzien. Met normale wasmiddelen zijn ze gemakke lijk schoon te houden en zij drogen bij zonder snel. Wat eveneens belangrijk is: draion-weefsels blijken geen gewild artikel te zijn voor motten, zodat ze zonder plichtplegingen in voor- of na jaar kunnen worden opgeborgen. Omdat dralon-weefsels de eigenschap bezitten thermoplastisch te zijn, is een maal aangebracht plissee permanent en kunt U, wat draion betreft, Uw strijk ijzer praktisch opbergen. Deze sto, die „Punch" /ito Uujii.iliii uit 55 draion en 45 wol. De mantel die erbij getoond werd was van draion flausch, pletvrij, motvrij, wasbaar. Een model uit 55 draion met 45 wol. De grote zaal van Tivoli was maar net groot genoeg om de vela belangstellenden, die naar Utrecht waren gekomen voor de tweede zendingsdag van de Gereformeerde Gemeenten te verwerken. Ruim tweeduizend mensen, waaronder zeer vele jongeren luisterden onder grote aandacht naar de verschillende toespraken. Ds. H. Rijksen, voor zitter van de zendingscommissie vertelde ons tijdens de pauze, dat de overweldigende belangstelling die bijna twee maal zo groot was als vorig jaar, wel bewees dat de zendingsgedachte in de Gereformeerde Gemeenten weer levend is geworden. Ongeveer vijftig jaar geleden had deze groep van kerken een zendeling ds. Ben jamin in Armenië. In later jaren is er in de synode vaak over zending gesproken, maar pas in de laatste jaren is de visie weer echt levend geworden. In nauwe lijks drie jaar tijds groeide het zendings blad „Paulus" van 400 tot ongeveer 6000 Ds. J. B. Oskamp vertelt in het Hervormd Weekblad voor de ring Nijmegen, dat hij ditmaal het paas- evangelie benaderd heeft op een ma nier, die hem nog lang zal heugen. Hij zegt: Ik ontdekte in de paasevangeliën dat 't de vrouwen waren die voorop liepen. Toen was het motief van de preek gauw bekeken. De vrouwen die wij mannen liefst niet in het „ambt" willen, gaan in de bijbel, op historische momenten, altijd voorop. Eva bijt de spits af. Mozes, de grote organisator, wordt uit het water ge vist door een prinses. De eerste die denkt aan „danken" als het Israëliti sche volk droogvoets doorgeleid is, laat het een vrouw zijn: Mirjam. Komt Kanaan in zicht, het grote doel, dan speelt Rachab een rol. En is Maria niet gezegend onder alle vrouwen? En zo op naar pasen, mèt al die vrouwen, die „domme" vrouwen, die vooruit geen berekeningen maken, maar doen wat het hart haar ingeeft. Dat blijft heel de kerkgeschiedenis door. De vrouwen, die wij gaarne uit het ambt weren, zijn de trouwste kerkgangers. Prof. Waterink schrijft het man nen-beschamende boek: „Aan moe ders hand tot Jezus". Mannen hebben daarvoor «neestal geen tijd, mannen hebben hersens, mannen moeten or ganiseren! De preek bedoelde tenslotte te zeg gen dat alle heilsfeiten, de opstanding van Christus incluis, niet begrepen moeten worden (door analyserende mannen-hersens), maar ontvangen moeten worden in de schoot van het geloof. De kerk (vr.) is de bruid! De volgens ons mannen „domme" vrouwen die geen „hersens" hebben, gaan daarom in de bijbel op kritieke momenten voorop. Theologen die deze uiteenzetting lezen, zullen hun hoofd wel weer schudden. Maar zo heb ik gepreekt, ik beken het. Ingezonden mededeling (Adv.) Ook Spierpijn en rheumatische pijnen wrijft U weg met B "F 1 =X®1 abonnees. De gemeenten bezitten echter nog gaen zendingsvela en geen zendeling, wel een zendingskas waaruit ook andere genootschappen gesteund worden. De nog jonge Vlaardingse predikant ds. H. Rijksen sprak naar aanleiding van het visioen van Ezechiël over de stroom die vloeide uit de tempel en uitmondde in de Dode Zee. Hij zag in deze stroom een beeld van de levenwekkende kracht van de Heilige Geest ook voor de heidenlan- den. Onze opdracht is echter om langs de oever van de Dode Zee der volkeren als vissers de netten uit te werpen. Velen vragen of het niet beter is om maar thuis te blijven en rustig af te wachten wat de Here doet, maar ds. Rijksen noemde die gedachte goddeloos. Een kerk, die zich haar zendingsroeping niet bewust is ver kommert tot secte en kan ook in haar naaste omgeving geen leven geven. Spre ker legde er sterk de nadruk op dat de kerk, het middel is in Gods hand en dat de kerk daarom zendingskerk moet zijn. De tweede spreker, ds. P. van de Bijl van Rhenen vroeg de aanwezigen waar zij zo de gehele dag met hun gedachten mee bezig waren. De meeste mensen denken allaen maar aan de dingen die van beneden zijn, meende deze predikant, maar God is be zig met de uitbouw van zijn koninkrijk en leert ons bidden „Uw koninkrijk kome". Hij legde er de nadruk op dat we het koninkrijk Cods niet moeten verwar ren met de kerk, omdat het koninkrijk een bredere basis heeft die uiteindelijk hemel en aarde zal omvatten. De kerk is er om het koninkrijk en niet omgekeerd en het koninkrijk Gods komt door middel van de kerk, daarom ver liest een kerk het recht op haar naam als z{j haar zendingsroeping verwaarloost. De morgensamenkomst werd besloten met een verhaal van de onderwijzer uit Middelburg, de heer M. Nijsse, over de apostel van de Stille Zuidzee, John Wil liams. De middagbijeenkomst werd geopend door ds. H. van Gilst uit Dirksland die sprak over de „grote schare die nie mand tellen kan". Hij richtte zich in het bijzonder tot de bijna veertig procent jongeren onder zijn gehoor en riep hen op om de onberouwelijke keuze te ma ken. Ook de Rotterdamse predikant ds. A. Vergunst richtte zich direct tot de aanwe zigen en drukte hen op het hart dat zij verantwoordelijk waren voor hun naas ten. Hij schilderde de broedermoord van Kain en de trots van de broeder van de verloren zoon, die geen van beiden zich om hun broeder bekommerden. God heeft de mensen in de heidenlanden ook onze gemeente als broeders aangewezen. Zouden wij onbekommerd duizenden ver loren kunnen laten gaan? Maar ds. Ver- gunst drukte het de aanwezigen ook op het hart dat er van zendingsliefde geen sprake is als we niet ook met onze buur man gesproken hebben.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 9