KLM door s nog steeds taking nagenoeg vleugellam 18 Schade aan havengelden op Schiphol f6000.— per dag FOUT! Twee straaljagers in IJsselmeer gestort Tweede V.S.-kunstmaan maandag gelanceerd Neem blikgroenten Thoolse eilandengemeenschap streeft naar samenbundeling VERWARDE SITUATIE OP SUMATRA PROTESTANTS.CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND De heer Aler voerde besprekingen met twee ministers Piloten vermoedelijk om 't leven gekomen Zakenman verdween ruim 3 ton schuld Amerikaanse marine sprong gat in de lucht Kiezen Thans drie satellieten om de aarde Caltex kan olieproductie hervatten Hoofdkantoor: L. Vorststraat 90, Goes Telefoon 01100-2438; bij geen gehoor: Hoofdredakteur 01100-2503; Chefred. 01100-3991; Advertenties 01100-2970; giro 274289. Bijkantoren: Middelburg: Korte Noordstraat 35, Tel. 01180-2009; Vlissingen: Coosje Buskenstr. 27, Tel. 01184-3326; Terneuzen: L. Kerkstr. 2-4; Telefoon K 1150-2166. Exploitatie: Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes. Abonnementsprijs 0,56 per week, 2,40 per maand, 7,per kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 24 cent per m.m. Eubriek Kabouters 10 cent per woord. Zeeuwsch Dagblad Hoofdredacteur: R. HAGOORT 13e JAARGANG No. 3961 Directeur: JACQ DE SMIT DE MINISTER van Verkeer en Waterstaat, mr. J. Algera, heeft maandag in zijn departement een langdurig onderhoud gehad met de heer I. A. Aler, president-directeur van de K.L.M. De heer Aler heeft de minister een overzicht gegeven van de stand van zaken, ontstaan door het konflikt tussen de directie van de maatschappij en de Ver eniging van K.L.M.-vliegers, welk konflikt nog steeds voortduurt. Later op de dag heeft ten huize van de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid te Naarden een bespreking plaatsgehad tussen minister J. G. Suurhoff, de minister van Verkeer en Waterstaat, en de heer Aler. Tijdens deze besprekingen is de ontwikkeling der salaris onderhandelingen, die ten slotte hebben geleid tot de staking van diensten der K.L.M.-vliegers, uitvoerig behandeld. Desgevraagd ver nam het A.N.P. van de directie van de K.L.M., dat een vlieger, die het hem opgedragen werk niet verricht, van dat moment af geen be taling krijgt. Hem wordt voorts officieel aangezegd, dat hij bij vol harding in zijn weigering op grond van dringende redenen ontslagen kan worden. WIJ AARZELEN NIET, de staking van de KLM-piloten zonder meer fout te noemen. Ze zal ook bij het publiek, dat altijd nogal een hoge dunk heeft van de mannen van de KLM, nagenoeg geen sympathie wekken. Al is de KLM officieel geen over heidsinstelling, toch staat een staking bij haar bijna gelijk aan een staking in een overheidsbedrijf. We zouden zonder meer een vergelijking kunnen maken met de spoorwegstaking 1903, toen de spoorwegen ook nog goeddeels in particuliere handen waren. Die sta king werd in Nederland, behalve in so cialistische kringen algemeen veroor deeld en op dit moment al kunnen ze 1903 moeilijk helemaal verlooche nen doen de socialisten in Neder land dat ook. Daarom kan men zeg gen, dat een staking als die der KLM Siloten buiten in Nederland gebruike- jke normen staat. Wil dat zeggen, dat er geen fouten gemaakt zijn? Ongetwijfeld. Wat wij tot dusver vernamen over het personeelsbeleid der KLM doet ons niet geloven, dat men dat een „modem personeelsbeleid" kan noemen. Maar hetzelfde geldt van de actie der piloten, die de juiste weg tot organi satie nog niet gevonden hebben. Ook hier wreekt zich weer, dat er een „een heidsorganisatie" is, zodat het organi satorisch handelen buiten de principi ële controle staat. Intussen kan deze actie grote schade doen aan onze Nederlandse luchtvaart maatschappij, die al zucht onder het feit, dat zij de lijn op Djakarta af moest schrijven en die daardoor tot ontslag van personeel moest overgaan. De KLM brengt door haar diensten deviezen op onze rekening. Zelfs een korte staking heeft daar al ongunstige invloed cp. Mee door het feit, dat te leurstelling bij passagiers altijd gerui me tijd nawerkt. Daarom: deze hele actie is fout! DE HEER P. J. van Hout, voorzitter van de Bedrijfsgroep Burgerluchtvaart van de Ned. Kath. Bond van Vervoers- personeel, verklaarde, dat de vakorga nisaties, die deel uitmaken van KAB, CNV en NW buiten 't konflikt staan. Er is hier een ontwikkeling geweest, die in het georganiseerd overleg tussen partijen, die deel uitmaken van de werkgevers- en werknemersvakcentra- len naar de mening van de heer Van Hout onvoorstelbaar is. Bij onze natio nale luchtvaartmaatschappij is nu ech ter sprake van een prestigestrijd, die voor de KLM en voor de vliegers zeer schadelijk zal zijn. Bovendien dreigt er schade voor de ruim 16.500 KLM-ers, die geen vliegers zijn. Verwerping Naar wij verder vernemen, heeft het bestuur van de afdeling Hoger en Lei dinggevend Personeel KLM, aangeslo ten bij de Bedrijfsgroep Burgerlucht vaart van de Chr. Bedrijfsgroepencen trale in Nederland (CNV) de directie van de KLM een telegram gezonden, waarin het de actie der vliegers hart grondig verwerpt. Het bestuur van ge noemde sectie heeft de directie dan ook verzekerd van zijn volledige steun in deze moeilijke periode. De staking geldt uitsluitend de vlie gers, die in Nederland vertoeven. De piloten, die dus op het ogenblik in route zijn, nemen hun normale dien sten waar en zullen de toestellen met passagiers naar de thuishaven, Amster dam brengen. Geen vlieger had zich maandagmorgen gemeld voor de ge bruikelijke grondinstruetie (linktrai ning). Tot drie uur gistermiddag waren alle op het schema van maandag voor komende KLM-vluchten vanaf Schip hol afgelast. Het landen en het vertrek der vliegtuigen van de buitenlandse maatschappijen, die in het geregelde commerciële verkeer dagelijks Schip hol in hun net hebben opgenomen, heb ben maandag normaal doorgang gevon den. In verband met de te verwachten drukte heeft de Belgische luchtvaart maatschappij Sabena maandag in plaats van een Convair een DC-6b ge stuurd, die een veel grotere capaciteit bezit. Isotoop" steeg op Naar de luchtmachtvoorlich tingsdienst gisteravond om zeven uur meedeelde, mag thans wel worden aangenomen, dat twee F 84-F „Thunderstreak"-straal- jagers van het 315e squadron van de Koninklijke Luchtmacht maan dag na schietoefeningen op de Vlieghors in het IJsselmeer zijn gestort. Ook staat het vrijwel vast, dat de beide piloten om het leven zijn gekomen. Naar de marinevoorlichtingsdienst verklaarde, hebben de twee toestellen van de marinelucbtvaartdienst, die het gebied tussen Enkhuizen en Volendam hebben afgezocht, enige wrakstukken waargenomen op acht mijl ten zuid oosten van Hoorn. Een politie- en een reddingboot begaven zich naar de aan gegeven plaats om een nader onder zoek in te stellen. Bij het aanbreken van de duisternis hebben de twee ma rinetoestellen hun zoeken gestaakt. Vandaag zal het worden hervat. De twee vermiste piloten zijn de 27- jarige tweede-luitenant-vlieger R. V. Roetert uit Veldhoven (N.-B.) en de 25-jarige tweede-luitenant-vlieger J. C. Zonhoven uit Eindhoven. De heer Roetert is gehuwd en heeft geen kin deren; de heer Zonhoven is gehuwd en heeft een dochtertje. Drie toestellen waren naar de Vlieg hors vertrokken en daarvan is alleen dat van de vluchtcommandant, de 35- jarige eerste-luitenant-vlieger J. A. van Dommelen uit Haarlem, op de ba sis Eindhoven teruggekomen. De vluchtcommandant noch de basis heb ben van de twee vermiste toestellen een mededeling over moeilijkheden ontvangen. De mogelijkheid wordt niet uitgesloten, dat de beide straal jagers, die sinds half drie maandag middag werden vermist, tussen Enk huizen en Volendam met elkaar in botsing zijn gekomen en neergestort zijn. Een zuil van vlammen, die 'n rook pluim naliet, terwijl zij met een boog naar beneden kwam, is maandagmid dag omstreeks tien voor half drie door een arts uit Edam, dokter L. v. Bom men, hoven het IJsselmeer in noorde lijke richting waargenomen. De medi cus, die in zijn wagen reed, schatte, dat hij de vrij grote vlammen een voorwerp met een brandende staart circa 10 a 15 sekonden waarnam, voor zij achter de dijk aan zijn gezicht wer den onttrokken. Toen hij vanaf de dijk nog even ging kijkene was alleen rook te zien. Het moet wel voor zeker worden aangenomen, dat de waarneming van de Edamse arts inderdaad betrekking heeft gehad op het verongelukken van de toestellen. Deze waarneming is ove rigens de enige positie gebleken. Gistermiddag om tien minuten over vijf is de KLM Super Constellation „Isotoop", hetzelfde vliegtuig, dat maandagmorgen naar Lima zou gaan, van Schiphol naar Londen Airport ver trokken om in de Engelse hoofdstad passagiers voor een chartervlucht voor de Iranian Petroleum Company met bestemming Midden-Oosten op te ne> men. De „Isotoop" werd gevlogen door de gezagvoerder J. A. Deknatel, die zaterdag telegrafisch zijn lidmaatschap van de Vereniging van KLM-vliegers heeft opgezegd, en de heer Houba, die nog steeds lid is van de vereniging. Aan boord van de „Isotoop", het eerste toestel van de KLM, dat na het uit breken van de staking van de Amster damse luchthaven opsteeg, bevond zich voorts de normale bemanning, echter geen passagiers. Het aantal passagiers, dat op Londen Airport op passage naar Nederland wachtte, werd in de loop van maandag zo groot, dat de British European Air ways besloot een extra machine iri te zetten voor de vierde verbinding naar Amsterdam. Ook „Rode Zee'* omhoog Maandagavond om 23.05 uur is op nieuw een KLM-machine van Schiphol vertrokken, het tweede toestel na het uitbreken van de staking. Het was de DC-7 C „Rode Zee" die volgens schema via Prestwick naar New York gaat. De machine wordt gevlogen door de gezagvoerders G. J. Schipper en D. Warnink, van wie de eerste nog wel en de laatste sinds maandag niet meer op de ledenlijst van de vereniging van KLM-vliegers voorkomt. Behalve de bemanning vervoert de „Rode Zee" 29 passagiers en 2,5 ton lading. Van deze passagiers zal er één in Prestwick uitstappen, terwijl het totaal op deze haven op 32 met be stemming New York wordt gebracht. Het spreekt vanzelf, zo deelde men ons mee, dat behalve de reizigers ook de luchthaven financieel nadeel onder vindt. Men schatte de schade aan ha vengelden op ongeveer f6000 per dag. Als gevolg van de staking van de K.L.M.-piloten zal de lucht post vertraging kunnen onder gaan, zo deelt de centrale directie der P.T.T. ons mee. Verzending uit Nederland zal geschieden met de beschikbare snelste middelen, dus met buitenlandse luchtdiensten of, wat nabij gelegen landen betreft, eventueel ook per trein. Deze foto toont de twee door de direc tie van de K.L.M. op staande voet ont slagen gezagvoerders, zittend de heer J. F. de Laat en staande de heer L. Metz. De foto werd gemaakt tijdens de zaterdagavond in een Amsterdams hotel gehouden buitengewone algeme ne ledenvergadering van de Ver. van K.L.M.-vliegers, welke naar aanleiding van genoemd ontslag werd gehouden. De 29-jarige meubelhandelaar J. B. K. uit Zwijndrecht is spoorloos ver dwenen, met achterlating van een schuld tot een bedrag van f 362.000. De Zwijndrechtse politie stelt op het ogenblik alles in het werk om het in handen te krijgen en heeft daartoe on der meer de hulp ingeroepen van In terpol. De voortvluchtige meubelhandelaar heeft zich volgens de politie bij her haling schuldig gemaakt aan oplich ting. Hij leefde weliswaar boven zijn stand, maar toch acht men het on waarschijnlijk, dat hjj de grote bedra gen, die hij door handige manipulaties in zijn bezit kreeg, helemaal heeft op gemaakt. De mogelijkheid bestaat, dat hij de wijk genomen heeft naar België. Zijn signalement is doorgegeven aan de grensposten en ook in het buiten land verspreid. De Amerikaanse marine is er maandag te Cape Canaveral in ge slaagd met behulp van een Vanguard-raket een tweede Amerikaanse kunstmaan in haar baan om de aarde te brengen, zodat er nu drie kunstmanen om de aarde draaien: de Russische Spoetnik 2, de ver kenner van het Amerikaanse leger en de Vanguard. DINSDAG 1958 MAART „Zij zeiden: Barabbas". Pilatus stelt de Joden een tweetal voor, een verschrikkelijk tweetal: Jezus of Barabbas. Kies nu! En Barabbas, een beruchte messentrekker, een man van ge weld, wordt gekozen. Hij komt vrij. Onrecht wint van recht. Vóór de revolutie en tégen het evangelie. Dit tweetal én deze keus heb ben het lijden van Jezus nog zwaarder gemaakt. Ook nu in deze tijd moe ten wij dikwijls kiezen. Het is de oude keus: tussen recht en on recht, tussen evangelie en revo lutie. O, vreselijke ontdekking hoe vaak reeds koos ik Barabbas.... En Jezus werd gegeseld.... Here, gedenk mijner in Uw Koninkrijk. Leer mij, die de geweldenaar Barabbas koos, 't gebed van de geëxecuteerde moordenaar. DE STAKING die de Argentijnse bankemployé's 49 dagen geleden be gonnen om kracht bij te zetten aan looneisen, is geëindigd. Vertegenwoor digers van de vakbonden van het mi nisterie van financiën zijn tot een ak koord over loonsverhoging gekomen. HET OFFICIËLE Sow jet-persbu reau Tass meldt, dat 133 miljoen kie zers 99,97 procent van het kiezers korps zondag gestemd hebben by de verkiezingen voor een nieuwe Opper ste Sowjet. 99.67 procent van de kie zers stemde voor de officiële kandida ten voor de raad van de unie en 99,72 procent voor die van de raad der na tionaliteiten. DE BILT ZEGT Aanhoudend koud weer Droog weer met plaatselijk wolken velden. Overwegend matige wind tus sen oost en noord. Ongeveer dezelfde temperaturen als gisteren. Ingezonden Mededeling (adv.) in 4 minuten klaar op tafel De slanke driedelige Vanguard-raket met de slechts 16 cm. grote satelliet werd maandag om 13.16 uur Neder landse tijd onder bijzonder gunstige weersomstandigheden gelanceerd en steeg vlot op, een spoor van vuur en rook achterlatend. Dr. John Hagen, de directeur van het Vanguard-project, heeft ver klaard, dat de vrijwel bolvormige Vanguard-satelliet en het derde deel van de raket met een snelheid van 29.000 tot 30.500 km. per uur een baan beschrijven waarvan de afstand tot de aarde varieert van 4.000 tot 640 km. De satelliet heeft volgens dr. Hagen een levensduur van vijf tot tien jaar, de omlooptijd bedraagt 135 minuten. De baan van de Vanguard maakt een hoek van 33 graden met de evenaar, waardoor de kunstmaan in Europa, met uitzondering van het zuiden van de Sowjet-Unie, niet zal kunnen worden gezien. De Vanguard heeft twee zenders, waarvan er een op zonne-energie werkt en mogelijk dus, zolang de sa telliet bestaat, zal blijven uitzenden. De zenders seinen o.a. gegevens uit over de hitte van de zon en de tem peratuur van de komsische ruimte. PRESIDENT GRONCHI heeft maandag de twee kamers van de Ita liaanse volksvertegenwoordiging ont bonden. Men verwacht, dat er voor 25 mei verkiezingen zullen worden uit geschreven. Hoewel Tholen reeds 20 jaar uit zijn isolement is verlost, cal toch het Delta plan voor dit brugeiland van betekenis zijn. Dat is gisterenavond nog eens stevig onderstreept door de forumleden, die optraden op de drukbezochte bij eenkomst van de Stichting Eilandgemeenschap Tholen, die te Scherpenisse werd gehouden. Het forum werd gevormd door leden van de Werkgemeenschap Deltazaken Iceland. Drs M. C. Verburg, de directeur van het E.TA, zag op korte termijn de mogelijkheid en ook de noodzakelijkheid, dat door samen bundeling van krachten hernieuwde pogingen worden gedaan tot het aan trekken van een enkel bedrijf naar Tholen, waarbij de industrieel vrij gelaten moet worden in de keuze van de plaats van vestiging. De eventuele aanleg van de weg Go- rishoekYerseke, die door het pro vinciaal bestuur op het studieplan is geplaatst, is een mogelijkheid op lan ger teTmijn (men denkt aan pl.m. 20 jaar) tot ontsluiting van Tholen, dat weliswaar reeds een verbinding heeft met het Noordbrabantse vasteland, maar, zoals burgemeester Bouwense opmerkte „wij zijn en voelen ons Zeeuwen en willen daarom aansluiting met het Zeeland van morgen". De forumleden gaven ieder aan het begin van de avond met een korte in leiding. Drs Verburg noemde daarbij als oor zaak, dat op Tholen totdusver zo wei nig Industriële ontwikkeling is ge- DE SITUATIE In Indonesië wordt met de dag verwarder. De be richtgeving is daar dan ook naar, want terwijl maandagmorgen om zeven uur in een regeringsuitzending voor radio-Djakarta werd ge zegd, dat alle opstandige troepen uit Medan, van het vliegveld en uit Belawan waren verdreven, en dat de trouw gebleven troepen de macht weer in handen hebben, meldde radio-Padang maandagavond, dat Medan vast in handen van de opstandelingen is. Radio-Djakarta be weerde, dat het leger van de opstandelingen op de vlucht is gejaagd, maar radio-Padang berichtte maandag, dat nog een plaats in Noord- Sumatra, Langkat, door de opstandige troepen aldaar was bezet. Radio-Padang verklaarde maandag ochtend, dat de opstandelingen bü Pa- kanbaru een jachtvliegtuig van de cen trale regering hebben neergeschoten. Dit toestel en een bommenwerper zou den Pakanbaru hebben beschoten en gebombardeerd. Het vliegtuig werd door luchtafweergeschut in brand ge schoten en stortte enkele kilometers verder in vlammen gehuld neer. Volgens radio-Padang zijn in Pakan baru gebouwen verwoest, en kwamen honderden soldaten om het leven De Indonesische minister van buiten landse zaken heeft maandag de Ame rikaanse oliemaatschappij Caltex mee gedeeld, dat zij de produktie kan her vatten. Alle oliebronnen, aldus de mi nister, staan thans onder toezicht van de centrale regering. Het radiostation van de tegenrege ring Butiktinggi heeft gemeld dat Pa kanbaru en omgeving in handen van de regeringstroepen zijn. De strijd krachten van de opstandelingen gaan vanuit het naburige oerwoud de gue- rillatactiek toepassen. HINDERLAAG Radio-Padang beweerde maandag avond, dat de opstandelingentroepen op 14 maart vijftig soldaten der rege ringstroepen in Pakanbaru, die in een hinderlaag waren gevallen, hebben ge dood. Een colonne transportauto's van de regeringstroepen liet men ongehinderd de stad binnenrijden, doch onder de achterste auto's werd een bom tot ont ploffing gebracht, waarna de inzitten den van de overige voertuigen in een hinderlaag vielen, toen zij trachtten te ontsnappen. weest, ondanks de brugverbinding, da vroegere principiële bezwaren van de bevolking tegen fabrieksarbeid van de vrouw en het particularisme, dat op Tholen nog vrij sterk is. Het touwtrekken van de zeven ge meenten heeft de bereidheid, ook Tho len in de industriële ontwikkeling te betrekken, niet vergroot, aldus drs, Verburg. Samenbundeling van krach ten noemde hij dan ook van het aller grootste belang. Ir Swaters, de directeur van de Pro vinciale Waterstaat, die de toekomsti ge ontwikkeling van het wegenplan besprak, noemde de aan te leggen Zoomweg van groot belang voor Tho len en op langer termijn de vaste ver binding met Zuid-Beveland, die echter wel zal moeten wachten tot de dam in de Oosterschelde gereed is. Mr. Homstra, directeur van de Stichting Zeeland, stelde o.m. de vol gende vragen: Zijn de organisaties op Tholen voldoende op de hoogte van de mogelijkheden en eisen op het terrein van de vrijetijdsbesteding? Denkt men aan samenwerking? Doet men bij het kiezen van leiders en bij de kader vorming niet teveel een beroep op de zgn. import? Zeeland heeft verandering van aan pak nodig. Mr. Homstra hoopt daarbij op steun van de gehele eilandbevol- king. Namens de Commissaris der Konin gin kon hij nog de verblijdende mede deling doen, dat uit het fonds Herstel Zuid-Nederland een bedrag van f 2500 is verleend voor het werk van de com missie tot bevordering van de alge mene ontwikkeling op Tholen. Deze commissie trad op deze vergadering voor het eerst naar huiten. Leden van deze commissie zijn: het bestuur van de Stichting Eilandgemeenschap Tho len, alsmede de heren ds. Bakker, Bal, burgemeester Van Doorn, ir. Geuze en wethouder Moorland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 1