KLM door s
nog steeds
taking
nagenoeg
vleugellam
18
Schade aan havengelden op
Schiphol f6000.— per dag
FOUT!
Twee straaljagers in
IJsselmeer gestort
Tweede V.S.-kunstmaan
maandag gelanceerd
Neem blikgroenten
Thoolse eilandengemeenschap
streeft naar samenbundeling
VERWARDE SITUATIE OP SUMATRA
PROTESTANTS.CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
De heer Aler voerde besprekingen met twee ministers
Piloten vermoedelijk
om 't leven gekomen
Zakenman verdween
ruim 3 ton schuld
Amerikaanse marine sprong gat in de lucht
Kiezen
Thans drie satellieten
om de aarde
Caltex kan olieproductie hervatten
Hoofdkantoor: L. Vorststraat 90, Goes
Telefoon 01100-2438; bij geen gehoor:
Hoofdredakteur 01100-2503; Chefred.
01100-3991; Advertenties 01100-2970;
giro 274289. Bijkantoren: Middelburg:
Korte Noordstraat 35, Tel. 01180-2009;
Vlissingen: Coosje Buskenstr. 27, Tel.
01184-3326; Terneuzen: L. Kerkstr. 2-4;
Telefoon K 1150-2166.
Exploitatie:
Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes.
Abonnementsprijs 0,56 per week,
2,40 per maand, 7,per kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 24 cent per m.m.
Eubriek Kabouters 10 cent per woord.
Zeeuwsch Dagblad
Hoofdredacteur: R. HAGOORT
13e JAARGANG No. 3961
Directeur: JACQ DE SMIT
DE MINISTER van Verkeer en Waterstaat, mr. J. Algera, heeft
maandag in zijn departement een langdurig onderhoud gehad met de
heer I. A. Aler, president-directeur van de K.L.M. De heer Aler heeft
de minister een overzicht gegeven van de stand van zaken, ontstaan
door het konflikt tussen de directie van de maatschappij en de Ver
eniging van K.L.M.-vliegers, welk konflikt nog steeds voortduurt.
Later op de dag heeft ten huize van de minister van Sociale Zaken
en Volksgezondheid te Naarden een bespreking plaatsgehad tussen
minister J. G. Suurhoff, de minister van Verkeer en Waterstaat, en de
heer Aler. Tijdens deze besprekingen is de ontwikkeling der salaris
onderhandelingen, die ten slotte hebben geleid tot de staking van
diensten der K.L.M.-vliegers, uitvoerig behandeld. Desgevraagd ver
nam het A.N.P. van de directie van de K.L.M., dat een vlieger, die
het hem opgedragen werk niet verricht, van dat moment af geen be
taling krijgt. Hem wordt voorts officieel aangezegd, dat hij bij vol
harding in zijn weigering op grond van dringende redenen ontslagen
kan worden.
WIJ AARZELEN NIET, de staking
van de KLM-piloten zonder meer fout
te noemen. Ze zal ook bij het publiek,
dat altijd nogal een hoge dunk heeft
van de mannen van de KLM, nagenoeg
geen sympathie wekken.
Al is de KLM officieel geen over
heidsinstelling, toch staat een staking
bij haar bijna gelijk aan een staking
in een overheidsbedrijf. We zouden
zonder meer een vergelijking kunnen
maken met de spoorwegstaking 1903,
toen de spoorwegen ook nog goeddeels
in particuliere handen waren. Die sta
king werd in Nederland, behalve in so
cialistische kringen algemeen veroor
deeld en op dit moment al kunnen
ze 1903 moeilijk helemaal verlooche
nen doen de socialisten in Neder
land dat ook. Daarom kan men zeg
gen, dat een staking als die der KLM
Siloten buiten in Nederland gebruike-
jke normen staat.
Wil dat zeggen, dat er geen fouten
gemaakt zijn?
Ongetwijfeld. Wat wij tot dusver
vernamen over het personeelsbeleid
der KLM doet ons niet geloven, dat
men dat een „modem personeelsbeleid"
kan noemen.
Maar hetzelfde geldt van de actie der
piloten, die de juiste weg tot organi
satie nog niet gevonden hebben. Ook
hier wreekt zich weer, dat er een „een
heidsorganisatie" is, zodat het organi
satorisch handelen buiten de principi
ële controle staat.
Intussen kan deze actie grote schade
doen aan onze Nederlandse luchtvaart
maatschappij, die al zucht onder het
feit, dat zij de lijn op Djakarta af
moest schrijven en die daardoor tot
ontslag van personeel moest overgaan.
De KLM brengt door haar diensten
deviezen op onze rekening. Zelfs een
korte staking heeft daar al ongunstige
invloed cp. Mee door het feit, dat te
leurstelling bij passagiers altijd gerui
me tijd nawerkt.
Daarom: deze hele actie is fout!
DE HEER P. J. van Hout, voorzitter
van de Bedrijfsgroep Burgerluchtvaart
van de Ned. Kath. Bond van Vervoers-
personeel, verklaarde, dat de vakorga
nisaties, die deel uitmaken van KAB,
CNV en NW buiten 't konflikt staan.
Er is hier een ontwikkeling geweest,
die in het georganiseerd overleg tussen
partijen, die deel uitmaken van de
werkgevers- en werknemersvakcentra-
len naar de mening van de heer Van
Hout onvoorstelbaar is. Bij onze natio
nale luchtvaartmaatschappij is nu ech
ter sprake van een prestigestrijd, die
voor de KLM en voor de vliegers zeer
schadelijk zal zijn. Bovendien dreigt er
schade voor de ruim 16.500 KLM-ers,
die geen vliegers zijn.
Verwerping
Naar wij verder vernemen, heeft het
bestuur van de afdeling Hoger en Lei
dinggevend Personeel KLM, aangeslo
ten bij de Bedrijfsgroep Burgerlucht
vaart van de Chr. Bedrijfsgroepencen
trale in Nederland (CNV) de directie
van de KLM een telegram gezonden,
waarin het de actie der vliegers hart
grondig verwerpt. Het bestuur van ge
noemde sectie heeft de directie dan
ook verzekerd van zijn volledige steun
in deze moeilijke periode.
De staking geldt uitsluitend de vlie
gers, die in Nederland vertoeven. De
piloten, die dus op het ogenblik in
route zijn, nemen hun normale dien
sten waar en zullen de toestellen met
passagiers naar de thuishaven, Amster
dam brengen. Geen vlieger had zich
maandagmorgen gemeld voor de ge
bruikelijke grondinstruetie (linktrai
ning).
Tot drie uur gistermiddag waren
alle op het schema van maandag voor
komende KLM-vluchten vanaf Schip
hol afgelast. Het landen en het vertrek
der vliegtuigen van de buitenlandse
maatschappijen, die in het geregelde
commerciële verkeer dagelijks Schip
hol in hun net hebben opgenomen, heb
ben maandag normaal doorgang gevon
den. In verband met de te verwachten
drukte heeft de Belgische luchtvaart
maatschappij Sabena maandag in
plaats van een Convair een DC-6b ge
stuurd, die een veel grotere capaciteit
bezit.
Isotoop" steeg op
Naar de luchtmachtvoorlich
tingsdienst gisteravond om zeven
uur meedeelde, mag thans wel
worden aangenomen, dat twee
F 84-F „Thunderstreak"-straal-
jagers van het 315e squadron van
de Koninklijke Luchtmacht maan
dag na schietoefeningen op de
Vlieghors in het IJsselmeer zijn
gestort. Ook staat het vrijwel vast,
dat de beide piloten om het leven
zijn gekomen.
Naar de marinevoorlichtingsdienst
verklaarde, hebben de twee toestellen
van de marinelucbtvaartdienst, die het
gebied tussen Enkhuizen en Volendam
hebben afgezocht, enige wrakstukken
waargenomen op acht mijl ten zuid
oosten van Hoorn. Een politie- en een
reddingboot begaven zich naar de aan
gegeven plaats om een nader onder
zoek in te stellen. Bij het aanbreken
van de duisternis hebben de twee ma
rinetoestellen hun zoeken gestaakt.
Vandaag zal het worden hervat.
De twee vermiste piloten zijn de 27-
jarige tweede-luitenant-vlieger R. V.
Roetert uit Veldhoven (N.-B.) en de
25-jarige tweede-luitenant-vlieger J. C.
Zonhoven uit Eindhoven. De heer
Roetert is gehuwd en heeft geen kin
deren; de heer Zonhoven is gehuwd
en heeft een dochtertje.
Drie toestellen waren naar de Vlieg
hors vertrokken en daarvan is alleen
dat van de vluchtcommandant, de 35-
jarige eerste-luitenant-vlieger J. A.
van Dommelen uit Haarlem, op de ba
sis Eindhoven teruggekomen. De
vluchtcommandant noch de basis heb
ben van de twee vermiste toestellen
een mededeling over moeilijkheden
ontvangen. De mogelijkheid wordt
niet uitgesloten, dat de beide straal
jagers, die sinds half drie maandag
middag werden vermist, tussen Enk
huizen en Volendam met elkaar in
botsing zijn gekomen en neergestort
zijn.
Een zuil van vlammen, die 'n rook
pluim naliet, terwijl zij met een boog
naar beneden kwam, is maandagmid
dag omstreeks tien voor half drie door
een arts uit Edam, dokter L. v. Bom
men, hoven het IJsselmeer in noorde
lijke richting waargenomen. De medi
cus, die in zijn wagen reed, schatte,
dat hij de vrij grote vlammen een
voorwerp met een brandende staart
circa 10 a 15 sekonden waarnam, voor
zij achter de dijk aan zijn gezicht wer
den onttrokken. Toen hij vanaf de dijk
nog even ging kijkene was alleen rook
te zien.
Het moet wel voor zeker worden
aangenomen, dat de waarneming van
de Edamse arts inderdaad betrekking
heeft gehad op het verongelukken van
de toestellen. Deze waarneming is ove
rigens de enige positie gebleken.
Gistermiddag om tien minuten over
vijf is de KLM Super Constellation
„Isotoop", hetzelfde vliegtuig, dat
maandagmorgen naar Lima zou gaan,
van Schiphol naar Londen Airport ver
trokken om in de Engelse hoofdstad
passagiers voor een chartervlucht voor
de Iranian Petroleum Company met
bestemming Midden-Oosten op te ne>
men. De „Isotoop" werd gevlogen door
de gezagvoerder J. A. Deknatel, die
zaterdag telegrafisch zijn lidmaatschap
van de Vereniging van KLM-vliegers
heeft opgezegd, en de heer Houba, die
nog steeds lid is van de vereniging.
Aan boord van de „Isotoop", het eerste
toestel van de KLM, dat na het uit
breken van de staking van de Amster
damse luchthaven opsteeg, bevond zich
voorts de normale bemanning, echter
geen passagiers.
Het aantal passagiers, dat op Londen
Airport op passage naar Nederland
wachtte, werd in de loop van maandag
zo groot, dat de British European Air
ways besloot een extra machine iri te
zetten voor de vierde verbinding naar
Amsterdam.
Ook „Rode Zee'* omhoog
Maandagavond om 23.05 uur is op
nieuw een KLM-machine van Schiphol
vertrokken, het tweede toestel na het
uitbreken van de staking. Het was de
DC-7 C „Rode Zee" die volgens schema
via Prestwick naar New York gaat.
De machine wordt gevlogen door de
gezagvoerders G. J. Schipper en D.
Warnink, van wie de eerste nog wel
en de laatste sinds maandag niet meer
op de ledenlijst van de vereniging van
KLM-vliegers voorkomt.
Behalve de bemanning vervoert de
„Rode Zee" 29 passagiers en 2,5 ton
lading. Van deze passagiers zal er één
in Prestwick uitstappen, terwijl het
totaal op deze haven op 32 met be
stemming New York wordt gebracht.
Het spreekt vanzelf, zo deelde men
ons mee, dat behalve de reizigers ook
de luchthaven financieel nadeel onder
vindt. Men schatte de schade aan ha
vengelden op ongeveer f6000 per dag.
Als gevolg van de staking van
de K.L.M.-piloten zal de lucht
post vertraging kunnen onder
gaan, zo deelt de centrale directie
der P.T.T. ons mee. Verzending uit
Nederland zal geschieden met de
beschikbare snelste middelen, dus
met buitenlandse luchtdiensten of,
wat nabij gelegen landen betreft,
eventueel ook per trein.
Deze foto toont de twee door de direc
tie van de K.L.M. op staande voet ont
slagen gezagvoerders, zittend de heer
J. F. de Laat en staande de heer L.
Metz. De foto werd gemaakt tijdens
de zaterdagavond in een Amsterdams
hotel gehouden buitengewone algeme
ne ledenvergadering van de Ver. van
K.L.M.-vliegers, welke naar aanleiding
van genoemd ontslag werd gehouden.
De 29-jarige meubelhandelaar J. B.
K. uit Zwijndrecht is spoorloos ver
dwenen, met achterlating van een
schuld tot een bedrag van f 362.000. De
Zwijndrechtse politie stelt op het
ogenblik alles in het werk om het in
handen te krijgen en heeft daartoe on
der meer de hulp ingeroepen van In
terpol.
De voortvluchtige meubelhandelaar
heeft zich volgens de politie bij her
haling schuldig gemaakt aan oplich
ting. Hij leefde weliswaar boven zijn
stand, maar toch acht men het on
waarschijnlijk, dat hjj de grote bedra
gen, die hij door handige manipulaties
in zijn bezit kreeg, helemaal heeft op
gemaakt. De mogelijkheid bestaat, dat
hij de wijk genomen heeft naar België.
Zijn signalement is doorgegeven aan
de grensposten en ook in het buiten
land verspreid.
De Amerikaanse marine is er maandag te Cape Canaveral in ge
slaagd met behulp van een Vanguard-raket een tweede Amerikaanse
kunstmaan in haar baan om de aarde te brengen, zodat er nu drie
kunstmanen om de aarde draaien: de Russische Spoetnik 2, de ver
kenner van het Amerikaanse leger en de Vanguard.
DINSDAG
1958
MAART
„Zij zeiden: Barabbas".
Pilatus stelt de Joden een
tweetal voor, een verschrikkelijk
tweetal: Jezus of Barabbas.
Kies nu!
En Barabbas, een beruchte
messentrekker, een man van ge
weld, wordt gekozen. Hij komt
vrij.
Onrecht wint van recht.
Vóór de revolutie en tégen het
evangelie.
Dit tweetal én deze keus heb
ben het lijden van Jezus nog
zwaarder gemaakt.
Ook nu in deze tijd moe
ten wij dikwijls kiezen. Het is de
oude keus: tussen recht en on
recht, tussen evangelie en revo
lutie.
O, vreselijke ontdekking hoe
vaak reeds koos ik Barabbas....
En Jezus werd gegeseld....
Here, gedenk mijner in Uw
Koninkrijk.
Leer mij, die de geweldenaar
Barabbas koos, 't gebed van de
geëxecuteerde moordenaar.
DE STAKING die de Argentijnse
bankemployé's 49 dagen geleden be
gonnen om kracht bij te zetten aan
looneisen, is geëindigd. Vertegenwoor
digers van de vakbonden van het mi
nisterie van financiën zijn tot een ak
koord over loonsverhoging gekomen.
HET OFFICIËLE Sow jet-persbu
reau Tass meldt, dat 133 miljoen kie
zers 99,97 procent van het kiezers
korps zondag gestemd hebben by de
verkiezingen voor een nieuwe Opper
ste Sowjet. 99.67 procent van de kie
zers stemde voor de officiële kandida
ten voor de raad van de unie en 99,72
procent voor die van de raad der na
tionaliteiten.
DE BILT ZEGT
Aanhoudend koud weer
Droog weer met plaatselijk wolken
velden. Overwegend matige wind tus
sen oost en noord. Ongeveer dezelfde
temperaturen als gisteren.
Ingezonden Mededeling (adv.)
in 4 minuten klaar op tafel
De slanke driedelige Vanguard-raket
met de slechts 16 cm. grote satelliet
werd maandag om 13.16 uur Neder
landse tijd onder bijzonder gunstige
weersomstandigheden gelanceerd en
steeg vlot op, een spoor van vuur en
rook achterlatend.
Dr. John Hagen, de directeur van
het Vanguard-project, heeft ver
klaard, dat de vrijwel bolvormige
Vanguard-satelliet en het derde deel
van de raket met een snelheid van
29.000 tot 30.500 km. per uur een
baan beschrijven waarvan de afstand
tot de aarde varieert van 4.000 tot
640 km. De satelliet heeft volgens dr.
Hagen een levensduur van vijf tot
tien jaar, de omlooptijd bedraagt 135
minuten. De baan van de Vanguard
maakt een hoek van 33 graden met
de evenaar, waardoor de kunstmaan
in Europa, met uitzondering van het
zuiden van de Sowjet-Unie, niet zal
kunnen worden gezien.
De Vanguard heeft twee zenders,
waarvan er een op zonne-energie
werkt en mogelijk dus, zolang de sa
telliet bestaat, zal blijven uitzenden.
De zenders seinen o.a. gegevens uit
over de hitte van de zon en de tem
peratuur van de komsische ruimte.
PRESIDENT GRONCHI heeft
maandag de twee kamers van de Ita
liaanse volksvertegenwoordiging ont
bonden. Men verwacht, dat er voor 25
mei verkiezingen zullen worden uit
geschreven.
Hoewel Tholen reeds 20 jaar uit zijn isolement is verlost, cal toch het Delta
plan voor dit brugeiland van betekenis zijn. Dat is gisterenavond nog eens
stevig onderstreept door de forumleden, die optraden op de drukbezochte bij
eenkomst van de Stichting Eilandgemeenschap Tholen, die te Scherpenisse
werd gehouden. Het forum werd gevormd door leden van de Werkgemeenschap
Deltazaken Iceland. Drs M. C. Verburg, de directeur van het E.TA, zag op
korte termijn de mogelijkheid en ook de noodzakelijkheid, dat door samen
bundeling van krachten hernieuwde pogingen worden gedaan tot het aan
trekken van een enkel bedrijf naar Tholen, waarbij de industrieel vrij gelaten
moet worden in de keuze van de plaats van vestiging.
De eventuele aanleg van de weg Go-
rishoekYerseke, die door het pro
vinciaal bestuur op het studieplan is
geplaatst, is een mogelijkheid op lan
ger teTmijn (men denkt aan pl.m. 20
jaar) tot ontsluiting van Tholen, dat
weliswaar reeds een verbinding heeft
met het Noordbrabantse vasteland,
maar, zoals burgemeester Bouwense
opmerkte „wij zijn en voelen ons
Zeeuwen en willen daarom aansluiting
met het Zeeland van morgen".
De forumleden gaven ieder aan het
begin van de avond met een korte in
leiding.
Drs Verburg noemde daarbij als oor
zaak, dat op Tholen totdusver zo wei
nig Industriële ontwikkeling is ge-
DE SITUATIE In Indonesië wordt met de dag verwarder. De be
richtgeving is daar dan ook naar, want terwijl maandagmorgen om
zeven uur in een regeringsuitzending voor radio-Djakarta werd ge
zegd, dat alle opstandige troepen uit Medan, van het vliegveld en uit
Belawan waren verdreven, en dat de trouw gebleven troepen de macht
weer in handen hebben, meldde radio-Padang maandagavond, dat
Medan vast in handen van de opstandelingen is. Radio-Djakarta be
weerde, dat het leger van de opstandelingen op de vlucht is gejaagd,
maar radio-Padang berichtte maandag, dat nog een plaats in Noord-
Sumatra, Langkat, door de opstandige troepen aldaar was bezet.
Radio-Padang verklaarde maandag
ochtend, dat de opstandelingen bü Pa-
kanbaru een jachtvliegtuig van de cen
trale regering hebben neergeschoten.
Dit toestel en een bommenwerper zou
den Pakanbaru hebben beschoten en
gebombardeerd. Het vliegtuig werd
door luchtafweergeschut in brand ge
schoten en stortte enkele kilometers
verder in vlammen gehuld neer.
Volgens radio-Padang zijn in Pakan
baru gebouwen verwoest, en kwamen
honderden soldaten om het leven
De Indonesische minister van buiten
landse zaken heeft maandag de Ame
rikaanse oliemaatschappij Caltex mee
gedeeld, dat zij de produktie kan her
vatten. Alle oliebronnen, aldus de mi
nister, staan thans onder toezicht van
de centrale regering.
Het radiostation van de tegenrege
ring Butiktinggi heeft gemeld dat Pa
kanbaru en omgeving in handen van
de regeringstroepen zijn. De strijd
krachten van de opstandelingen gaan
vanuit het naburige oerwoud de gue-
rillatactiek toepassen.
HINDERLAAG
Radio-Padang beweerde maandag
avond, dat de opstandelingentroepen
op 14 maart vijftig soldaten der rege
ringstroepen in Pakanbaru, die in een
hinderlaag waren gevallen, hebben ge
dood.
Een colonne transportauto's van de
regeringstroepen liet men ongehinderd
de stad binnenrijden, doch onder de
achterste auto's werd een bom tot ont
ploffing gebracht, waarna de inzitten
den van de overige voertuigen in een
hinderlaag vielen, toen zij trachtten te
ontsnappen.
weest, ondanks de brugverbinding, da
vroegere principiële bezwaren van de
bevolking tegen fabrieksarbeid van de
vrouw en het particularisme, dat op
Tholen nog vrij sterk is.
Het touwtrekken van de zeven ge
meenten heeft de bereidheid, ook Tho
len in de industriële ontwikkeling te
betrekken, niet vergroot, aldus drs,
Verburg. Samenbundeling van krach
ten noemde hij dan ook van het aller
grootste belang.
Ir Swaters, de directeur van de Pro
vinciale Waterstaat, die de toekomsti
ge ontwikkeling van het wegenplan
besprak, noemde de aan te leggen
Zoomweg van groot belang voor Tho
len en op langer termijn de vaste ver
binding met Zuid-Beveland, die echter
wel zal moeten wachten tot de dam
in de Oosterschelde gereed is.
Mr. Homstra, directeur van de
Stichting Zeeland, stelde o.m. de vol
gende vragen: Zijn de organisaties op
Tholen voldoende op de hoogte van de
mogelijkheden en eisen op het terrein
van de vrijetijdsbesteding? Denkt men
aan samenwerking? Doet men bij het
kiezen van leiders en bij de kader
vorming niet teveel een beroep op de
zgn. import?
Zeeland heeft verandering van aan
pak nodig. Mr. Homstra hoopt daarbij
op steun van de gehele eilandbevol-
king.
Namens de Commissaris der Konin
gin kon hij nog de verblijdende mede
deling doen, dat uit het fonds Herstel
Zuid-Nederland een bedrag van f 2500
is verleend voor het werk van de com
missie tot bevordering van de alge
mene ontwikkeling op Tholen. Deze
commissie trad op deze vergadering
voor het eerst naar huiten. Leden van
deze commissie zijn: het bestuur van
de Stichting Eilandgemeenschap Tho
len, alsmede de heren ds. Bakker, Bal,
burgemeester Van Doorn, ir. Geuze en
wethouder Moorland.