Opheffing luchtlijn Djakarta
tot inkrimping van personeel
noopt
18
TV breekt bioscoop af
Ernstig woord aan en over de KLM
WEERBERICHT
Transportondernemers klagen
over
in
Ook stadhouder Willem V
in familiegraf der Oranjes
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR
ZEELAND
300 man terug
uit Indonesië
mmiiiiiimi
Naar normale
verhoudingen
Opschrift
Jeugdspaarwet is goed
Hoofdkantoor: L. Voritstraat 80, Goei
Telefoon 01100-2438; bij geen gehoor:
Hoofdredakteur 01100-2503; Chefred.
01100-3991; Advertenties 01100-2970;
firo 274289. Bijkantoren: Middelburg:
lorte Noordstraat 35, Tel. 01180-2009;
Vlissingen: Coosje Buskenstr. 27, Tel.
01184-3326; Terneuzen: L. Kerkstr. 2-4;
Telefoon K 1150-2166.
Exploitatie:
Oosterhaan Le Cointre N.V., Goes.
Abonnementsprijs 0,56 per week,
ƒ2,40 per maand, ƒ7,per kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 24 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 cent per woord.
Zeeuwsch Dagblad
Hoofdredacteur: R. HAGOORT
13e JAARGANG No. 3911
Directeur: JACQ DE SMIT
De directie van de K.L.M. heeft besloten, de aanvankelijk gedachte
uitbreidingen in de komende twee jaar af te remmen, de verwezen
lijking van enige plannen uit te stellen en maatregelen te treffen, die
de hoogoplopende kosten moeten verminderen. Dit blijkt uit „een
ernstig woord over de gang van zaken in ons bedrijf" van de president
directeur van de K.L.M., de heer I. A. Aler, dat is opgenomen in het
nummer van heden van het personeelsorgaan „De Wolkenridder".
boeken, dan is het nodig, dat zij haar
plannen, met grote werkelijkheidszin,
in overeenstemming brengt met de
gewijzigde omstandigheden.
De heer Aler noemt drie punten:
1. In de eerste plaats heeft de plotse
linge noodgedwongen opheffing
van een 5-tal geregelde diensten
tussen Amsterdam en Djakarta het
bedrijf niet onberoerd gelaten. Het
wegvallen van miljoenen guldens
vervoersinkomsten, dat hiermede is
gemoeid, betekent een gevoelige te
genslag, nog afgezien van het feit,
dat het opheffen van de diensten
op Djakarta problemen opwerpt
ten aanzien van belangen in alle in
deze diensten opgenomen gebieden
ln het Nabije-, Midden- en Verre
Oosten.
Hoewel het nog geenszins vaststaat
op welke wijze deze moeilijke
vraagstukken zullen worden opge
lost, zal het duidelijk zijn, dat het
vinden van een goede vervanging
voor de verloren gegane vervoers-
bron op korte termijn onmogelijk
is.
t, Naar aanleiding van de politieke
ontwikkeling in Indonesië, is ook
het contract tot assistentie-verle-
ning aan de „Garuda Indonesian
Airways", door de Indonesische re
gering opgezegd. Dit betekent, dat
ruim 300 K.L.M.-ers, die bij de
Garuda zijn gedetacheerd, vóór
eind februari naar Nederland zul
len terugkeren en in het bedrijf
moeten worden opgenomen.
8. Als derde factor komt hierbij
nog een zekere teruggang in het in
ternationale reisverkeer als gevolg
van de algemene onzekerheid in de
wereld-economie. Deze terugkeer
heeft zich in de laatste maanden
van 1957 ook bij de K.L.M. geopen
baard, waardoor het vervoer niet
aan de verwachtingen heeft beant
woord.
Hoelang deze situatie zal duren, is
moeilijk te bepalen, temeer, daar de
geleerden in alle delen van de wereld
het hierover niet eens zijn. Uit gezag
hebbende uitlatingen in de Verenigde
Staten, in Engeland en ook in ons
eigen land kan in ieder geval worden
opgemaakt, dat het nog wel tot eind
van 1958 of begin 1959 kan duren, al
vorens er in de internationale zaken
wereld weer een opleving te verwach
ten is.
Geen alarm
Dit alles betekent geenszins, dat de
alarm-klok dient te worden geluid.
Ook behoeft het bestaan en voortbe
staan van de K.L.M. niet in twijfel te
worden getrokken.
Wil de K.L.M. echter, ook in 1958
«n 1959, de voor een commerciële on
derneming noodzakelijke resultaten
Maatregelen
In grote lijnen komt dit hierop neer,
dat de directie besloten heeft, de aan
vankelijk gedachte uitbreidingen ln de
komende twee jaren af te remmen, de
verwezenlijking van enige plannen uit
te stellen en maatregelen te treffen,
die de hoogoplopende kosten moeten
verminderen.
De noodzakelijke kostenverminde
ring zal in eerste instantie gezocht
worden in de materiële sector en door
het tijdelijk beëindigen of inkrimpen
van bepaalde activiteiten. Er zal bo
vendien op ieders medewerking gere
kend moeten worden bij het betrach
ten van de uiterste zuinigheid, van
hoog tot laag, in het gehele bedrijf in
binnen- en buitenland. Het spreekt
vanzelf, dat een grotere efficiency, het
nastreven van een vervolmaking van
het dagelijkse werk, ook de nodige
aandacht moet krijgen, aldus de pre
sident-directeur der K.L.M.
Aangezien er al vele voorbereidin
gen waren getroffen, ook op perso
neelsgebied, om de normale groei in 't
vervoer en de daarmee verband hou
dende normale vermeerdering der
werkzaamheden op te vangen, is het
thans onvermijdelijk, dat de perso
neelsomvang enigermate zal moeten
worden ingekrompen.
De directie betreurt het in hoge ma
te, dat een dergelijke maatregel moet
Worden genomen en zij zal alles in het
werk stellen, dat de nodige aandacht
aan de individuele belangen van de
hierbij betrokken personeelsleden zal
worden gegeven.
De heer Aler besluit zijn „ernstig
woord" aldus: „Met deze aanpassingen
zal de solide basis van ons bedrijf be
houden kunnen blijven, hetgeen ge
zien de aan allen bekende, onveran
derde plannen met de indienststelling
der straalvliegtuigen in 1960 en 1961
van het grootste belang is".
Ingezonden mededeling (adv.)
ONBEPERKTE GARANTIE
OP OE VERING.
hazetfabrieken te zevenbergen
DE BILT ZEGT:
Iets kouder
Opklaringen en enkele verspreid
voorkomende buien. Matige tot krach
tige en aan de kust tot hard of storm
achtig toenemende wind tussen
noordwest en west. Iets lagere tem
peraturen dan vrijdag.
Op- en ondergang van Zon en Maan:
Zondag: Zon op 8.38 u., onder 17.04
u. Maan op 7.50 u., onder 17.08 u.
Hoogwater zondag 19 januari:
Vlissingen: 1.30 u. 2.08 m., 13.53 u. 2.04
m. Terneuzen: 2.01 u. 2.23 m., 14.22 u.
2.18 m. Wemeldinge: 3.17 u. 1.60 m.,
15,37 u. 1.69 m. Zierikzee: 2.52 u. 1.34
m., 15.16 u. 1.48 m.
Leiders van de Amerikaanse filmindustrie hebben 1957 het ergste
jaar genoemd in het proces van gedurige teruggang voor het bioscoop
bedrijf veroorzaakt door de ontwikkeling van de televisie.
Ter illustratie diene het grapje van
de man, die een grote bioscoop opbel
de met de vraag, wanneer de voor
stelling begon en die als antwoord
kreeg de wedervraag: „Hoe laat kunt
u hier zijn"?
In het afgelopen jaar zijn meer dan
1200 bioscopen in de Verenigde Staten
gesloten. Eén der grote studio's van
Hollywood kwam praktisch stil te lig
gen. Het bioscoopbezoek, ook in de
herfst, de drukste tijd, verminderde
met vijftien procent.
In 1947 gingen gemiddeld 75 miljoen
Amerikanen per week naar de bios
coop. Er waren toen 190.000 particu
liere bezitters van televisieontvangers.
Volgens de jongste cijfers staan er
naar schatting 47 miljoen televisietoe
stellen in de huizen en gaan slechts 42
miljoen Amerikanen per week naar de
bioscoop. Dat betekent, wat het bios
coopbezoek betreft, een vermindering
van bijna 45 procent in tien jaar.
Inmiddels Is Hollywood de bakens
aan het verzetten. Men streeft daar nu
naar uitbreiding van de markt overzee
en verscheidene maatschappijen ma
ken nu ook films, die uitsluitend voor
uitzending per televisie bestemd zijn.
Socialistische vakbonden
tegen kernproeven
Socialistische vakbondsleiders uit de
zes landen van de E.E.G. hebben zich
vrijdag uitgesproken voor stopzetting
van alle kernproeven en gevraagd om
maatregelen ter bescherming van de
bevolking tegen stralingsgevaar.
Voorts riepen zij de vakbonden op,
de vreedzame toepassing van kern
energie te steunen.
Tijdens een besloten vergadering
van de raad voor het midden- en
kleinbedrijf heeft de voorzitter van de
raad, mr. dr. A. Schrijvers, verklaard,
dat in het midden- en kleinbedrijf als
vaststaand kan worden aanvaard, dat
de omzetten in de eerste maanden ze
ker niet zullen stijgen. De concurren
tie zal zich gaan verscherpen en in
sommige branches woedt, zeide hij,
reeds een duidelijke strijd om de nog
aanwezige vraag.
Er zal scherp ingekocht moeten
worden en ster'- gelet moeten worden
op prijs en kwaliteit. Verlaag de kos
ten, maar ook de prijzen, ried de voor
zitter de middenstand aan, en verhoog
de produktiviteit met alle daartoe aan
wezige mogelijkheden.
Toch meent hij, dat er geen reden
is tot paniek en dat wij misschien te
doen hebben met een terugkeer naar
normale verhoudingen. ij
De algemene verladers en eigen ver
voerders organisatie (E.V.O.), de Ned.
Vereniging van Transport onderne
mingen (K.N.V.T.O.) en de Nationale
Organisatie voor het Beroepsgoederen-
vervoer Wegtransport (N.O.B.-weg-
transport) hebben zich opnieuw tot de
minister van financiën gewend inzake
de belastingheffing op Nederlandse
vrachtauto's in Frankrijk. Zij verzoe
ken de minister dringend om in het
belang van het Nederlandse wegver
voer en de export naar Frankrijk
te trachten de door de Franse regering
opgelegde belasting met alle beschik
bare middelen ongedaan te maken.
Er moet nu, aldus de adressanten,
voor elk transport naar Frankrijk be
lasting betaald worden, hetgeen tot
dusverre niet het geval was. De ge
troffen regeling is slechts van tijdelij
ke aard en kort erop neer, dat voor
een vrachtauto met aanhangwegen,
met een totaal gewicht van rond 30
ton, de belasting voor een rit heen en
weer naar Parijs circa honderd gulden
bedraagt.
De organisaties zijn van mening, dat
bij de vrije ontwikkeling van het inter
nationale wegvervoer Nederland er
naar, moet blijven streven alle dubbele
belastingheffing uit te sluiten.
In de grote IJpolder ten westen van
Amsterdam is donderdagavond de dijk
rond een opgespoten stuk land door
grondverschuiving over een afstand
van circa 20 meter doorgebroken.
Hierdoor kwam ongeveer 3 ha polder
land onder water te staan.
Op de foto zien we een ondergelopen
boerderij, die door een cameraman
„onder schot" wordt genomen. On
danks de bescheiden omvang van de
ramp hebben toch nog mensen zich
door het koude water moeten redden.
Dagschool voor
beroepsgoederenvervoer
De minister van verkeer en water
staat, mr. J. Algera, heeft gistermiddag
in de Beatrixzaal van het Groothan
delsgebouw, te Rotterdam, de eerste
Europese dagschool voor het beroeps
goederenvervoer langs de weg ge
opend.
De heer J. A. Reesink, directeur van
het opleidingsinstituut Neerlandia
(Utrecht), dat in samenwerking met
de Ned. Bond van Prot.-Christelijke en
de R.K. bond van beroepsgoederen-
vervoerders de school exploiteert,
heeft tevoren in een rede het doel en
de aard van de dagschool uiteengezet.
Repatrianten
tijdelijk in „Budel"
Ongeveer 2000 bedden, een honderd
tal kinderbedden en 30 c wiegen staan
in de legerplaats „Budel" gereed voor
de ontvangst van de duizenden re
patrianten, die in de komende weken
met buitenlandse schepen en gechar
terde vliegtuigen uit Indonesië naar
Nederland zullen komen. Hoewel hun
verblijf in deze legerplaats, die tot ui
terlijk 1 april a.s. voor dit doel be
schikbaar is gesteld, beperkt zal zijn
tot een maximum van zes dagen, zijn
alle maatregelen getroffen, om deze
eerste dagen voor de évacué's zo aan
genaam mogelijk te maken. Het ge
zinsverband zal waar mogelijk
worden gehandhaafd.
Ook aan ontspanning en voorlichting
wordt naast de lichamelijke verzor
ging alle aandacht besteed.
ZATERDAG
1958
JANUARI
Een lied voor de sabbatdag
Psalm 92, aanhef
Het is feitelijk merkwaardig,
dat de berijmer van psalm 92
ook het opschrift in zijn berij
ming heeft opgenomen, als hij de
Kerk laat zingen:
Laat ons de rustdag wijden
met psalmen tot Gods eer.
Toch is daarin ook iets moois..
Want daardoor wordt, deze psalm
in haar zang direct gericht. Daar
door spreekt die berijming ons
direct aan in haar doel: de aan
sporing tot wijding van de rust
dag-
Het is goed, daaraan ook reeds
te denken op de dag, die aan de
rustdag vooraf gaat, die in de
plaats is gekomen van de oud
testamentische sabbat en die toch
ook juist op die oude sabbatdag
valt.
Men wijdde die rustdag.
Wij geven daarvoor geen voor
schriften. Maar de hoofdzaak is
dat men die dag richte op Gods
eer.
Het stoffelijk overschot van Stadhouder Willem V, die in 1795 voor de
Fransen naar Engeland moest vluchten en vandaar later naar Brunswijk in
Duitsland vertrok, waar hij in 1806 overleed, rust nog altijd in de Domkerk
van de stad Brunswijk.
Het ligt in de bedoeling, binnen niet al te lange tijd de sarcophaag, waarin
hij werd teraardebesteld, over te brengen naar de Nieuwe Kerk in Delft, waar
de laatste stadhouder zijn zoon werd immers in 1813 Koning Willem I
in het familiegraf der Oranjes zal worden bijgezet.
Vertegenwoordigers van de Nederlandse ambassade te Bonn hebben reeds
onderhandelingen met de bisschop van de Brunswijker Evangelisch-Luthersa
staatskerk, Martin Erdmann, en de voorzitter van het bestuursdistrict Bruns
wijk, dr F. A. Knost, gevoerd. Men kwam in beginsel tot een akkoord en wacht
nu nog slechts op een officieel verzoek van Koningin Juliana. Daarna kan de
plechtige overbrenging geregeld worden.
VISSERIJ
NIET OPTIMISTISCH
De voorzitter van het bedrijfschap
voor de groothandel in vis en aanver
wante bedrijven, drs. J. B. Reichardt,
en de bestuursleden van dit bedrijf
schap zijn bepaald niet optimistisch
gestemd over het Euromarktverdrag
en een mogelijke vrijhandelszone.
Dit bleek tijdens een vergadering,
tijdens welke de heer Reichardt o.m.
zei, dat, afgezien van de politieke wen
selijkheid, dit traktaat zuiver econo
misch beschouwd grote bezwaren op
levert, die alleen door taai en deskun
dig onderhandelen tot zo gering mo
gelijke proporties zullen kunnen wor
den teruggebracht.
Een vrijhandelszone zou de uitvoe
ring van het E.E.G.-verdrag in theorie
eenvoudiger, maar in de praktijk vrij
wel onoplosbaar maken. Nationaal en
supranationaal overheidstoezicht op de
handel zai noodzakelijk zijn.
Onze onderhandelaars moeten een
zeer gereserveerde houding aannemen,
teneinde te verwachten nadelige ge
volgen voor verschillende Nederlandse
visserijprodukten uiteindelijk zo klein
mogelijk te maken.
Ter vergadering werd medegedeeld,
dat in 1957 in totaal 235.000 ton vis,
haring, schaal- en schelpdieren werd
aangevoerd, tegen 240.000 ton in 1956
en 250.000 ton in 1955. De uitvoer be
droeg 147.000 ton voor f 117.5 miljoen
tegen 151.000 ton voor f 114 miljoen
in 1956.
Nog geen regeringsstandpunt
inzake subsidie kerkenbouw
De regering heeft nog geen stand
punt bepaald inzake de subsidiëring
van de kerkenbouw. Dit wordt mede
gedeeld in de memorie van antwoord
aan de Eerste Kamer over de algeme
ne politieke beschouwingen inzake de
begroting. Ter bevordering van een
juiste oordeelvorming heeft de minis
ter van binnenlandse zaken het rap
port „regeling bijdragen kerkenbouw"
toegezonden aan dertien kerkgenoot
schappen en aan zijn ambtgenoten, die
bij deze kwestie in het bijzonder zijn
betrokken. Hij heeft deze gevraagd,
hun zienswijze kenbaar te maken.
Gezond geld is beter
Het ontwerp jeugdspaarwet is, blij
kens in het voorlopig vierslag wordt
opgemerkt, in de tweede kamer van
verschillende zijden met instemming
ontvangen.
Vele leden verklaarden zich te ver
heugen, dat er begonnen wordt met
stimulering van het sparen door jeug
dige personen op basis van algemeen
heid en vrijwilligheid, niet alleen in
verband met het stimuleren van de
bezitsvorming, maar ook in verband
met de vorming van persoonlijkheid
en verantwoordelijkheidsgevoel.
Vele andere leden vroegen zich ech
ter af, of de doelstelling van de rege
ling, te weten: huwende jonge mensen
in de gelegenheid te stellen zich duur
zame consumptiegoederen aan te
schaffen, niet evengoed langs andere
wegen kan worden bereikt dan via de
voorgestelde, omslachtige regeling.
Verscheidene leden merkten op, dat
zij in het algemeen als taak van de
overheid zagen niet het geven van
cadeautjes, maar het scheppen van een
gunstig klimaat voor besparing, het
geen behalve door het respecteren van
het produkt van besparing tevens zal
moeten geschieden door handhaving
van de waardevastheid van het geld.
Voor de jeugdspaarregeling wilden zij
echter wel een uitzondering maken en
over het principiële bezwaar van
cadeautjes geven heenstappen, omdat,
op zich zelf gezien, het ontwikkelen
van spaarzin en spaargewoonte van
waarde is, dat door het scheppen van
een goed spaarmedium ook zonder
subsidie het doel te bereiken zou zijn.
Op het eiland Garvelloch aan de
Schotse westkust is het 750 ton me
tende Engelse oorlogsschip „Barcom-
be" gestrand en ernstig beschadigd.
Hoewel het schip verschillende gaten
in de romp opliep, kon de gehele be
manning, van wie niemand werd ge
wond, worden gered. - De foto toont
het schip half onder water op de rot
sige kust. (Telefoto)