liet arrondis- 1874. No. 57. Woensdag 22 Juli. 77ste jaargang. NIEUWS- en ADVERTENTIE-BLAD Het Zuidèr Zendingsfeest. Deze Courant verschijnt DINSDAG en VRIJDAG avond, uitgezonderd op FEESTDAGEN, Prijs per drie maanden/1,— Franco'per post 1,- Afzouderiyke nommeis 5 cent, inet Bijblad 10 cent. PRIJS DER ADVERTENTIEN: Per gewonen regel 10 cent. Huwelijks-, Geboorte- en Doodberichten van 1—*-6 regels 60 cent. Dienstaanbiedingen van l1—5 regeH, mits contant betaald, 25 et. Alle stukken, redactie betreffen Ie, gelieve men niterl jk een «lag; voor de uitgave in te zenden aan den uitgever lï. LAKEMSAN. Wanneer wij 'dezen haam boven dit artikel plaatsen doen wij 't alleen omdat wij dien 'aldus afschreven van het programma en hem dtls ali officieel kunnen beschouwen. 'Wij hebben 'iets tegen die benaming. Het begrip zendings- feest op zich zeil' is ons niet helder. Wij kunnen ons voorstellen dat de resultaten der evangelie verkondiging z.'O verblijdend zijn dat men er aanleiding tot een opzettelijke feestviering in vindt. Of dit rn'n echter de bedoeling is van die tochten naar de lommerrijke omstreken van Goes, U'trefcbt of AsSe'ii ween en wjj te moéten betwijfelen. En een ander begrip kunnen wij met den besten Wil niet aan het woord „zen dingsfeest verbinden. Te veronderstellen dat onze goede lamlgenooten bij manier van spreken „heidenen" geacht worden, zoodat zij dan 't ob- jjtjcfc der Zending zonden zijn, gaat niet aan en vooral kan daaraan geen argument voor een feestviering op groote schaal worden ontleend. De bedoelde groote ophooping van meuschen kan ook geen zendingsfeest 'heeteu omdat men i er collecteert ten behoeve der zending, 't Moet toch ieder duidelijk zijn dat dan de kosten van invordering dier giften voor de zending noodeloos wat al te boog worden opgedreven immers zjj zullen wel meer beloopen dan bet bedrag der collecte zelf, zoodat 't geen dan zou lieeten voor de zending uitgegeven te worden voor een grooter deel kwam te vloeien in de zakken vau ondernemers van vervoermiddelen, ververscliiugen, dranken enz. dan ten bate der zending zou komen. Brengt jb.'v. de collecte f «00 op, dan mag men de totale vertcrings- en reiskosten van de deelnemers aan 't feest wel op 't dubbele van die som stellen. Zoo wordt nu wel de circulatie bevorderd, maar dit alles maakt van de bijeenkomst nog geen zen dingsfeest. OndertusscliPn willen wij de inzamelingen voor de zending op zich zelf geenszins afkeuren. Wij merkten 't gezegde alleen op omdat wij meenen dat het zijn bedenkelijke zijde heeft de niet zoo diep doordenkende menigte met verkeerd gekozen namen ook geheel onjuiste denkbeelden te doen opvatten. Wij zijn toch zoo vrij op te merken, dat de goede eerzame huisvader die met zijn gezin het pleizierreisje naar 't kersenland beeft medegemaakt en nu thuiskomende in zijn schik is over zijn mede arbeid aan het werk der zending, al in een zeer pertinente dwaling, zachtst genomen in een 'wonderlijke illusie verkeert. Tot slaving van onze opvatting van liet minder gepaste der benaming zendingsfeest zouden we nog kunnen aanvoeren eeltige va rianten van toespraken op de bedoelde bijeen komsten, vooral ter voorbereiding of inleiding gehouden. Daarbij kwamen al bier en daar, nu en in vorige jaren, zulke ititeeulonpende beschouwingen aan den dag dat men, die met elkander in verband brengende, wel tot de overtuiging moet komen dat de bijeenkomsten gewild, prettig," aangenaam, geoorloofd, onschul dig, kortom volkomen goed en geenszins te veroordeelen zijn, maar dat 't den aanlcggers en leiders zeiven niet helder is welk karakter de samenkomsten eigeidijk hebben. Zoo is bet vrij gezocht 0111 op dergelijk feest met eenigen nadruk stil te staan bij de geschiedkundige berinnering aan de „liagepreekeri" der 16e eeuw. De punten van overeenkomst zijn inderdaad zoo weinige en zoo onbeduidend dat men even goed den tocht der Israëliten door de woestijn, de WoJansfeesten der Germanen of zoo menig ander historisch feit er bij kon halen. Zulke rethorisclie spelingen hebben zelfs veel tegen zich. Zij kunnen zwartgallig gestemde, gemoedelijke menschel! zoo licht in den wuau brengen dat wij tegenwoordig de donkere dagen van '1565 weder beleven; 't geen toch gelukkig zoo, weinig het geval is, dat. de tochten naar de Hollandsche hoeve zelf wel bet krachtigste .protest tegen zulk een dwaalbegrip uitmaken. ■Nomen et omen1 waarom verliest men dit zoo vaak uit bet oog! Wij voor ons kunnen in de zoogenoemde zendiiigsfcesten niets anders zien dan plcizi-r- toeliten. We schatten ze daar zell's niet minder om, maar zouden 't integendeel betreuren wan neer zij een bijzonder verschijnsel waren van het godsdienstig leven; dan zouden wij ze, hoe onschuldig ze ook tot dusverre geweest zijn, een bedenkelijk verschijnsel noemen en 't begin eener beweging, waarvan de ontaarding aldra vast bet meest zou betreurd worden door ben, die, met geheel andere dan kwade bedoe lingen, den eersten stoot gegeven hebben. In onze oogen zijn die zendingsfeesten plei ziertochten, niets anders, maar pleiziertochten van meuschen die 't bewijs willen leveren dat men ook fatsoenlijk pleizier kan hebben, dat nten kan uitgaan om 't schoon der schepping te aanschouwen en de gaven der natuur te genieten, zonder den Schepper te vergeten, dat men zijn godsdienstig gemoed ook kan luehtgeven in de vrije natuur, ouder den blauwen hemel of 't groene lommer der hoornen en dat men dit juist niet altoos en uitsluitend behoeft te do;n in een hol steenen gebouw met turf- lucht en geur van pruimensop. Wij zien in die pleiziertochten iets van den practischen godsdienst, e.en uiting van de godsdienstigheid in bet leve.i en al ware 't alleen omdat zulke uitingen zoo zilden zjjn waar te nemen in onze wonderlijke Cnristen wereld hebben wij een zekere ingenomenheid met bijeenkomsten als zulke zendingsfeesten. Wij hebben wel eens anders gedacht en strenger geoordeeld over de zendingsfeesten. Dat was tuen ook om goede redenen. Daar zijn wel van die feesten gevierd, die allerminst zoodanig mochten heeteubijeenkomsten van groote scharen menschen, die weinig anders van de sprekers vernamen dan schelden en razen op 't booze en ongeloovige geslacht dat niet meê deed; samonroltingen, waar eigenwaan en eigengerechtigheid, vroom geverfde onbarmhar tigheid en menschenhaat, lasteringen tegen de werken des Scheppers, en dat nog wel op een uitgekozen scliooue plek der schepping, werden geleeraard. Toen luidden die bijeenkomsten een ander karakter en 't had er ai den schijn van alsof de scharen moesten huiswaarts lo eren in den waan dat zij de verdrukte ounoo/.elbeid vertegenwoordigden die in de bossclien een schuilplaats .zocht tegen de booze wereld. De natuur heeft in dit opzicht denkelijk rnitn haar aandeel in de b langrijke correctie die de zendingsfeesten, als ongevoelig, hebben on dergaan. We zouden haast zeggen dat een sombere, droefgeestige, hel- en duivelachtige, ernstig gerimpelde godsdienstige overtuiging, of laat ons liever zeggen waan van godsdien stigheid, niet is vol te honden cp den duur, in een heerlijk oord, beschenen door de wanne Julizon, overschaduwd door eiken, olmen en beuken, terwijl 't gerniseb van 't, golvend rij pend graan de oureu treft en streelt en alles 't gemoed week maakt en stemt tot mildere gevo.Jeus omtrent Go.l en menschen. W|j verblijden ons er dan 0 >k in dat de donkere tinten, die wel eens de zemlingsteeRten onaangenaam deden contrasteeren met de lichte verwen der natuur, van lieverlede wat opge helderd en weggetrokken zijn. Wij vernamen met ingenomenheid dat op de dit jaar reeds in 't midden en noorden des lands gevierde feesten zelfs zekere vroolijke opgewektheid, soms zelfs een koddige hilariteit o.ider liet bespreken van voor 't overige ern stige zaken, zijn waargenomen. Dat is goed, dat is natuurlijk, zoo mag, ja zoo moet bet zijn. Zoo komen ook dergelijke groote volksver gaderingen tot haar recht iu de lijst van onzen tijd. Het is toch immers ook niet mogelijk om tegen den stroom op te roeien. Een geuuege- lijk, fatsoenlijk, weinig lostbaar uitstapje naar buiten waarop bovendieii behalve goedkoope consumables ook nog voedsel voor den geest te genieten is, dat willen de menschen wel en 't ware goed dat de behoefte daaraan nog algemeencr gevoeld en voldaan werd. Hage- preekje spelen echter, deu schijn aannemen alsof zulk een feestelijke samenkomst een door den drang der tijden bewerkte of gewettigde uiting van het godsdienstig leven des volks zon wezen, zoo iets is niet op ware grondslagen gevestigd 't verongelukt, neen, 't wordt gelukkig dooi de practjjk gecorrig lerd juist de wezenlijke geest des tij.Is brengt de schare op bet normale standpunt terug. Wat zouden wij ons verbengen als zulke of eenigszins daarmede overeenkomstige goedkoope volksuitspanniugi'u, do kermissen, pinkstervie ringen eu dergelijke burbaarxehh -den geheel overvleugelden en uit d m smaak doden gaan Eii we hebban daar wel eenigen moed op. Ja wij durven gêhioven dat nis fatsoen ijke bijeenkomsten zooals de zendiugsfeesten meuig- vuldiger hoewel dan op minder breede schaal gehouden konden worden, dit een.spoedig vo. l- biren moreelen invloed op de menschoi.toerende zoogenaamde volksfeesten, alskermissen en dergelijke zou tri to benen. Het openlijk g tnigenis van het fatsoenlijke, godsdienstige publiek zon

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1874 | | pagina 1