AANBESTEDING STRAATWEG. MENGELINGEN VERVOERMIDDELEN BEURS, MAMTBERlWBfl ENZ AllVHITIMffl eene partij Beestialen Terstond benoodigd Strandvonderij. Strandgoederen te Macao gearresteerd en naar Hong-Kong terugge- bragt hij zal met negen andere voor de eerstvolgende assises worden gesteld voor de arrestatie zijner twee meesterknechts is cene belooning van 1000 dollars uit geloofd. Krachtens een te Hong-Kong uitgevaardigd bevel worden alle Chinesche zwervers en andere ver dachte lieden opgepakt en naar het eiland Hainan ge- bragt. In de laatste dagen van Jan. had men te Hong-Kong kennisjjgekregen van een plan der Chine zen om het naar Macao bestemde stoomschip Queen te bemagligen. Men zond een ander vaartuig achterna en nam alle Chinesche passagiers gevangen. Daar zij geene wapenen mogen medenemen zoo moet hun plan daarin^hebben bestaan om de bemanning en offi cieren een zeker poeder indeoogen te werpen, hetwelk voor altijd blind maakt. Niettegenstaande eene jkrachtige oppositie, is lieden door den l.ondenschen gemeenteraad besloten dat dit ligchaam zijn vertrouwen inde regering zal be tuigen. JONGSTE TIJDINGEN. Uitde Levant Indië en China'zijn te Marseille tij dingen ontvangen. 7,ij gaan uit Hong-Kong tol 30 Januarij. De Europeanen in die volkplanting over den toestand in welken sir J Bowring hen gcbragl heeft zeer verstoord hebben gedreigd de Chinesche vergif tigere die het op zijn leven en op dat van een gedeelte der builenlandsche bevolking hadden toegelegd om het leven te brengen bijaldien de Gouverneur aarzelen mogt de doodstraf over hen uil te spreken lijke verte onderscheiden en de omtrekken van voorwerpen in de minste bijzonderheden naanwkeuring bepaald kunnen worden. Ik beschouwde alzoo den Montblanc niet een aan verrukking gren zend gevoel. Wij zweefden vlak boven een stadjedat de kaart ons als Thin-le-Moutier deed kennen 't was vijf uur 37 minuten en de hitte uiterst, drukkend. Ilct bedenkelijk knetteren duurde voort ik voelde mijn hart bonzen bet ademen door de lnebtv er dunning bui tendien verzwaardgitig in een bijgen over. Op eenmaal storten zich uit den ballon in ons scheepje stroomen van een grijzen stoom uitdie ons ongeiueeu benaauwde. De beer Godard greep naar bet koord van de klep. Ik durfde hem niets vragen daar ik voor zijn zwijgen zoo goed als voor zijn antwoorden bang was. De koel bloedigheid en tegenwoordigheid van geest welke bij bij dit dreigend hem zoo wel als mij nieuw gevaar deed blijken waren bewonde renswaardig. Daar zat ik een boek van bet bootje, volgde.met de oogen iedere beweging van den luchtbol staarde in dof gepeins op de luchtklep ik begreep dat wij 't met een in bet verborgen loe renden vijand te doen hadden, die ons deze verstikkende gazlucht op den bals zond. Mijn stuurman, niettegenstaande zijne ervaring en onverschrokkenheid was omtrent den aard en bet gevaar en de middelen, om bet te bestrijden in 't onzekere ik voor mij gaf mij van dat oogenblik af verloren. In dit uur dat ik als mijn laatste beschouwde, vloog mijn hart naav mijne familie, naar mijne kinde ren, doch dank zij der bovennatuurlijke kracht van hooger die den menscb in de grootste gevaren opbeurt en tot de voeten van zijnen Schepper draagt, bet bartdoorvlijmend afscheid van de mijnen werd door een. vurig gebed minder pijnlijk gemaakt; ik .verhief-mijne ziele t ot God. Onder deze eerbiedige aanroeping van de almagt der on eindige Goedertierenheid verminderde mijn angst op 't pogenblilcdat bij tot ware marteling had moeten klimmen. Den duur dezer ziels- foltering te bepalen zou 't zelfde zijn als bet millioenste gedeelte een er seconde te willen omschrijven de duur van zulke omstandig heden laat zich niet naar bet uurwerk afmeten. Als :een seconde over leven en dood beslistdan worden de seconden tot aren. Zoo lag -jk dan uren lang op de pijnbank, tot Godard, zijne besluiteloos beid meester wordende met geweld aan het touw van de luchtklep trok. De gasdamp trok dadelijk weg; wij waren gered. Voor tien jaren toen ik bet garderegement van Z. K. H.den grootvorst troonopvolgerverlietom een togt naar den Caucasus mee te doen zag ikeven als mijn krijgsmakkers, den dood vaak genoeg onder de oogen en toch bleef een dergelijke doodangst mij toenmaals ton eenen male onbekend-. stJ"s waar, ik was toen jong, ik waagde een leven dat mijn vorst, mijn vaderland geheel toebe hoort terwijl bier eeue ijdele nieuwsgierigheid de onverklaarbare aantrekkelijkheid van bet onbekende mij doldriest aan een wreed uit einde zonder roem, zonder nut blootstelde. vervolg Merna. Eene luchtreis van Parijs naar Spa. Door een Rus beschreven. Vervolg'van ons vorig nummer. Inmiddels werd bet plan tot eene tweede opvaart besproken. Gaarne hadden wij allen weer daaraan deel genomendoch sire Godard ver klaarde, verder slechts een enkelen passagier te kunnen medenemen, daar de vochtige dampkringslucht zijn ballon aanmerkelijk aan draag kracht bad doen verliezen. Mijne reismakkers deden ten mijnen be hoeve afstand en zagen naar een rijtuig tot de spoorbaan om terwijl ik aan mijne vrouw te Moscou en aan mijne Parijecbe vrienden schreef. Ik wil niet ontveinzen dat de gedachte aan deze herhaalde •vaart in bet hartje van den nacht mij in eene iets of wat plegtig ernstige stemming bragt;. Dat ze wel met eenig gevaar gepaard ging, viel toch niet weg te redeneren, 't Is toch inderdaad licht begrijpe lijk dat de toestel eener zwakke machine waarbij gewigt en stof tot elkaar in scherp afgepaste verhoudiug moeten blijven op een cenigzins langen togt noodzakelijk beschadigd wordt en eene zorgvul- - dige herstelling en vastmaking van doen beeft, om weer tot nieuwe dienst bruikbaar te zijn. Tegelijk ontsnapt bet aan gehalte en volu men verminderde gaz door de overgespannen naden en door bet taf, waarvan bier en daar bet vernis is afgesprongen. De voorzigtigheid maande alzoo tot terugkeeren naar Parijs en tot stilletjes blijven op vasten bodem aan. En desalniettemin en daar even staag verlokt door de gedachte van iets tot nog ongehoords te kunnen volbrengen, geprikkeld door de luchthartigheid van den luchtschippcr aan 't roer, drukte ik mijne togtgenooten tot zoo ver de hand tot afscheid en wipte 's morgens te drie uur zeven minuten andermaal bet bootje in, om door een linnen lap gedragen tot de zon op te steigeren. Eene talrijke menigte door 't gerucht van onze tegenwoordigheid uit den morgenslaap gewekt, wemelde om onzen ballon. De onderprefect de gemeenteraad de makkersdie ik verlietvormden met de groe pen der nieuwsgierigen een publiek dat ons vol meewarigheid een „Vaarwel op onze reis nariep. De ballon steeg zeer langzaam, daalde vervolgens en streek langs de daken zoodat ik reeds vreesde dat zich de beschadigingen van den vorigen avond herbalen zouden. Mijn achtergebleven gezelschap bad mij immers ook wel voorspeld dat wij Soissons niet uit bet gezigt zouden verliezen zoo duidelijk duide de ineengekrompen ballon te kort komen van gaz aan. Welligt stonden zij daar beneden reeds klaar, om met mijn Pbaëtbonstogt den gekte scheren. Onderwijl begon de beer Godard met van bet als ballast meegenomen gips over boord te werpen, en ik, om de boot des te vlugger te verligten stond hem daarin zonder voorkennis getrouwelijk bij. Nu toonde plotseling de Arend zijn naam waardig en schoot als een pijl in de lucht op. Trotsch op deze uitkomstvrij van alle vreessloeg ik thans mijn blik naar beneden. Een digte nevel omiloerde de stad, en op bet plein waar wij waven opgestegen verdikte zich alles tot eene don kere massa waaruit slechts enkele lichtende punten oprezen die de tegenwoordigheid der .getuigen van onze hemelvaart verrieden. Al spoedig echter trok ons een ander schouwspel aan. De dag brak aan - een schitterende gloed straalde ons van den horizon in de oogen de zon ging op. Weg met alle poging om dat schouwspel te schilderen Ik moest de pen van een grooten dichter hebben om van den zons opgang uit deze hoogte aanschouwd; eene eenigzius ware voorstelling te geven. Mijn God, wat dat verrukkend schoon was Prachtig was het panorama op de zuidzijde bet noorden daarentegen was in nevelen gehuld. De ondragelijkste hitte week eerlang voor eene koudedie mij in mijn dikken peljas deed bibberen en klappertan den terwijl de zon mij 't aangezigt verbrandde. Men verbeelde zich een menscb op noordpoolijsscbotsen vlak voor een gloeijende kagcbel zittende en jnen beeft ongeveer eene voorstelling van wat ik gevoelde en van eene soortgelijke martelingwelke Dante in zijne bel schildert. Ook de gebroeders Godard kleumden en hadden van mijn dikken man tel een wezenlijken-dienst. De thermometer die bij onze opvaart 10° "boven nul stond daalde 1° onder en klom toen weder tot 6° boven nul, en toch klommen wij nog altijd hooger. Te 3 uur 40 minuten zei onze windmeter ons zijne diensten op. Ik nam mijn kompas en vond bet ten volle onbewegelijkin de meening dat bet beschadigd was gaf ik bet aan Godard die bet onderzocht en tot zijne verbazing ongedeerd •vond. Daar wij in den nacht opstegen hadden wijvolop bezig met den ballon die ons tot den tweeden togt zoo weinig geschikt voor kwam noch tijd, noch verkeerden in de mogelijkheidom de kaarten in te zien, die wij bij ons haddenvan daar zag ik mij genoodzaakt betrekkelijk onze rigting bet kompas te raadplegen. Hoe bet zoo alle ant woord weigerde, moge de wetenschap verklaren. Ik weetdat een lucht schipper reeds vroeger dit verschijnsel beeft opgemerkt, dat later door Gay-Lussac werd tegengesproken want na een opzettelijk genomen proef verklaarde deze, dat zijn instrument nooit op eenige hoogte zijn werking had gestaakt. Mij ,§den onervaren luchtreiziger, zal bet niet invallen cene gissing •<e wagen, ik geef bier enkel getuigenis der waarheiddat, op bet hoogste punt van onze tweede luchtvaartd. i. 3760 metres boven de aarde gekomen, onze beide kompassen onwerkzaam waven, dat zij bij ous afdaleu naar de aarde weder hunne dienst verrigten zonder dat wij nnauwkeurig opgeven kunnen, op wat hoogte zij hunne werking be gonnen te staken. •Tuist varen wij bezig over dit punt-, toen zich eensklaps een knal liet hooren. "Wij zagen elkander aan op dezen knal volgden nog an dere. Sedert ons opvaren uit Parijs liadden wij meermalen vreugde schoten, als teeken van heusche verwelkoming geboord doch ditmaal kwamen de toonen niet van de aarde tot ons. 't "Was veeleer een knet teren van zeer verontrnstenden aarddat van den ballon uitging, en wij konden ons 'fc verschijnsel onmogelijk verklaren. Tot bi er toe waren wij door den wonderbaren aanblik, dien wij voor oogen hadden geboeid. De zon ging in bare volle majesteit op een keten van schitterende spitsen omzoomde den uitersten horizon de Alpen waren 't, de geweldige reuzen van gr-anict en ijs die met ons in hoogte wedijverden. Een ongeloovig lachjedat ik hier bij mijne lezers veronderstelweet ik ook volmaakt goed te verontschuldi gen. Watde Alpen op honderd lienes duidelijk te onderscheiden Ja ja, mijne waarde lezers wat ik zeg bier is ten volle waar. Met de vorming der Alpen vertrouwelijk bekendherkende ik de gcstclte nis van den Montblanc op het eerste gezigt. Heden ten dage weet buitendien iedereendat op eene zekere hoogte punten in onmete- Zif.kikzee 16 Maart. De Hollandsche schooner in den namidda? van jl. vrijdag alhier binnengekomen is genaamd Sia cn Elisabethkapt. D. J. Kraan, van Licala met zwavel voor Dordrecht. 16 dito, binnengekomen de Neder!, hark Alcor kapt. T. J. van Oppenvan Batavia met koffij en suiker voor Rotterdam. 17 dito, uitgezeild het barkschip Stad Zierilizee, kapt. D. Ochtman, in ballast via New-Castel, Hong-Kong. Brouwershaven 13 Maart. Binnengekomen: South Eskkapt. W. Yasey van Liverpool Shelah kapt. W. Iïiggens, van Grangemouth, Nederland, kapt. F. Ruyter van Batavia, alle drie naar Botterdam 14 dito, Willem Ikapt. T. J. Niedfeld van Batavia naar Schiedam, A. H, Stevens kapt. Talbot, van Callao, naar Rotterdam ,15 dito, Vooruit kapt. W. C. Kool, 16 dito Koning en Vaderland, kapt. B. A. T. van Bruggen, beide van Batavia naar Rotterdam, Catha- rhta Wilhelmina kapt. V. H. Popken van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoonib. binnendoor van llel- levoetsluis 16 dito, een Spaansche brik van Havanna naar Antwerpen als bijlegger heeft visentatie. Het schip A. H. Stevens, kapt. Talbot, heeft bij bet ten anker komen op de reede 2 ankers verloren legen Hompelvoet aan den grond gezeten, doch heden we derom vlot in het gat van dePaardeplaat op de reede gesleept en van een anker voorzien. üifva ABT BTO O 93 13 O O X STA» ZISBÏKZES gedurende de maand MAART. Van 7ierikzee. Woensdag 18, 's morg. 6 Vrijdag 20, 8 Zondag 22, 10 (dienst tüssgiïet» Fan Middelburg,, Fan Rotterdam. Donderdag 10, 's morg. I Zaturdag 21. I Dingsdag 24, MIDDELBURG RN R OTTERT) AM. j Van Rotter dam. Donderdag 19, 'smorg. 8'/2u. Woensdag 18, 'smorg. 10l/2 Vrijdae 20, 7 Vrijdag 20, 11 Zaturdag 21, 8 Zaturdag 21, 11V2 De diligence zal van Zierikzee 1 uit "a de afvaart der sloom boot van Rotterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar Rotterdam geiijk met de afvaart der stoomboot rijden. (dienst tussgben vli8singen en rotterdam.] ROTTERDAM16 Maart. TARWE. Zeeuws. Vlaams, en Overm. bragt beden voor de puileste kwaliteit traag vorige prijzen op. goede en puike f 11,20 a f 11,90 mindere f 8,20 a ƒ10,90. ROGGE Zeeuws. Vlaams, en Overm. slap f 6,25 a f 7,50. GERST. Zeeuws. Vlaams, en Overm. winter f5,80 af 6,S0, dito zomer 1'5, a f 6,o0 HAVER Zeeuws, en Inl. Korte 10 c. hoogcv f 3/i0 a f4,60, dito Lange f2,50 a f3,00. ERWTEN Zeeuws. Groene 6,25 a 7,50. PAARD'EBOONEN 20 c. hooger f 5,50 a f 6,50. MEEKRAPPEN werden weinig geveild' en daar de vraagprijzen welzoo boog als vorige week waren is er weinig gedaan. VLAS met goeden handel, zoowel op het laud als beden ter markt tot onveranderde prijzen. Van Vlissingen. Des Maandags Woensdags en Vrijdags, 'smorgens ten 8 ure na aankomst der stoomboot van Breskens. Van Rotteidam Des Dingsdag, Donderdags en Zatnrdags, morgens ten 8'-5 ure, na aankomst van den eersten trein uit 's Hage. De diligence zal van Zierikzee 1 V-2 uur na de afvaart der stoom bootvan Rotterdam naar Vlissingen van Vlissingen naar Rober- <jam La uur na de afvaart der stoomboot rijden. ipeaursbsefir iqcir kj s" jt 3 o tt e2 to te 2!s 0 "x s5 547» apb den 16 Maart 1857 Nederland Werkelijke schuld dito dito Amortis. syndic. Werkelijke schuld Rusland. bij Hope 1798 1816 dito 1828/1829 bij Stieglitz. 5. leen. dito betaalb, bij Hope bij Stieglitz. dito Cert, van ass. Poolsche scbatkistb. Oostenrijk. Metallieken Nationale rente Amsterdam Metalieken Spanje. Buitenlandsch Binnenlandscb Buitenlandsch Cert, van coupons Portugal. Buitenlandsch 2'/i pet. 3 3'72 n 4 5 5 5 5 4 4 6 4 5 5 5 2 Va 3 3 1^4 tü>«!<rloriro5iWJ3 I. BEVELANDER Nieuwe Tonge, en 1-3 Maart 1857. A. ZAAIJER. Strekkende deze lot aljemcenc en bijzondere kennis geving aan Familie, Vrienden en Bekenden. l De Directeur der Gaz-Fabriek dezer Gemeente maakt bekend, dat zoolang de voorraad strektin die Fabriek CWS&K verkrijgbaar is, doelt ailrni trjjrss contante betaling?. De prijs is voorloopig gesteld op ncgrcMtig cent. per mud met inbegrip der Bijks- en Gemeente-Belasting cn op aclat en rlertig eeeit per mud zonder die belasting. De aflevering geschiedt alleen des vrijdags van 8 ure des voormiddags lol G ure des namiddags. Voor bon die dit verlangen zal de Coke legen 5 cent per mud worden tehuis bezorgd. Zierikzee 13 Maart 1857. De Directeur voornoemd M.COUYÉE. Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Dreischor zijn voornemens om op Maandag den zesden April 1857, des namiddags ten vier ure in tegen woordigheid en onder mede goedkeuring der Directie van den polder Dreisclior in de Dorps Herberg ge naamd het Wapen van Dreischor aldaar aan de minst- biedenden of eerstmijnenden in bet openbaar aan te besteden Het leggen van ongeveer T20 strekkende Ellen STRAATWEG op eene breedte van S..59B Ellen, met de Leverancie van dedaartoe benoodigde WAALSCHE KLINKERMOPPEN en het in gereedheid brengen van de Aarden Baan langs den zoogenaamden Boom- gaardweggelegen ten zuiden van het Dorp der genoemde Gemeente. Het Bestek cn de Voorwaarden der Besteding zul len van af heden tot op den dag der Besteding ter inzage liggen op de Secretarie van de Gemeente terwijl aan gegadigden gedurende drie werkdagen vóór en op den dag der Besteding telkens van tien tot twaalf ure des voormiddags aanwijzing in loco zal worden gedaan. Burgemeester en Wethouders van do Gemeente Dreischor, MOOLENIJUKGÜ, Burgemeester. A. ZONNEVIJLLE Secretaris. ter*, 63'3.,0 W/i 6 95l3/io 104 103 95 85 84"-,, 76Vs 7S»i/I0 39'/8 42'/s 37"/,, 243/4 6'?,8 46'fc De Notaris Mr. G. van der LEK de CLIiBCQ zal ten verzoeke van A. PAD MOS op de door hem bewoonde Hofstede onder Brui- nisseop Vrijdag den 27 Maart 1857 des voormid dags om 9 nre publiek presenteren te verkoopen en BOUWGEREEDSCHAPPEN breeder bij biljetten omschreven. bij P. M. OCHTMAN, Johz., twee JONGENS, van 16 jaar of daarboven. Oproeping voor de vierde maal. Do Burgemeester van Bruimsse roept ter re- eiHaaiie op de regtbebbenden op de in die gemeente aangebragle STRANDGOEDERENzijnde een BA, een STENG 5 stukken DEK BALKEN eenige stuk ken DEKDEELEN een stuk MAST twee stukken KETTING, eenige SC1IIJFBLOKKEN oud TOUW, een stuk BOEGSPRIET en een partij WRAKHOUT, benevens een kistje met PLANCHETTEN voor eene Piano Méchanique in de gemeente aangebragt lus- scben den 23 en *26 November jl. De Burgemeester der gemeente Tholcn brengt ter kennis dat bij hem zijn aangegeven de navolgende dertien stuks SCHUIJERPL ANKEN een REGTER en een stuk BEGTCR een VOORONDEItLUIK van een Vaartuig negen SCHUUERPLANKEN welke volgens proces verbaal onder het beheer der Justitie zijn gesteld. ter stads-drukker1j van de erven a, dk vos.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Courant | 1857 | | pagina 2