AANBESTEDING STRAATWEG.
MENGELINGEN
VERVOERMIDDELEN
BEURS, MAMTBERlWBfl ENZ
AllVHITIMffl
eene partij Beestialen
Terstond benoodigd
Strandvonderij.
Strandgoederen
te Macao gearresteerd en naar Hong-Kong terugge-
bragt hij zal met negen andere voor de eerstvolgende
assises worden gesteld voor de arrestatie zijner twee
meesterknechts is cene belooning van 1000 dollars uit
geloofd. Krachtens een te Hong-Kong uitgevaardigd
bevel worden alle Chinesche zwervers en andere ver
dachte lieden opgepakt en naar het eiland Hainan ge-
bragt. In de laatste dagen van Jan. had men te
Hong-Kong kennisjjgekregen van een plan der Chine
zen om het naar Macao bestemde stoomschip Queen te
bemagligen. Men zond een ander vaartuig achterna
en nam alle Chinesche passagiers gevangen. Daar zij
geene wapenen mogen medenemen zoo moet hun
plan daarin^hebben bestaan om de bemanning en offi
cieren een zeker poeder indeoogen te werpen, hetwelk
voor altijd blind maakt.
Niettegenstaande eene jkrachtige oppositie, is
lieden door den l.ondenschen gemeenteraad besloten
dat dit ligchaam zijn vertrouwen inde regering zal be
tuigen.
JONGSTE TIJDINGEN.
Uitde Levant Indië en China'zijn te Marseille tij
dingen ontvangen. 7,ij gaan uit Hong-Kong tol 30
Januarij. De Europeanen in die volkplanting over
den toestand in welken sir J Bowring hen gcbragl heeft
zeer verstoord hebben gedreigd de Chinesche vergif
tigere die het op zijn leven en op dat van een gedeelte
der builenlandsche bevolking hadden toegelegd om het
leven te brengen bijaldien de Gouverneur aarzelen
mogt de doodstraf over hen uil te spreken
lijke verte onderscheiden en de omtrekken van voorwerpen in de
minste bijzonderheden naanwkeuring bepaald kunnen worden.
Ik beschouwde alzoo den Montblanc niet een aan verrukking gren
zend gevoel. Wij zweefden vlak boven een stadjedat de kaart ons
als Thin-le-Moutier deed kennen 't was vijf uur 37 minuten en de
hitte uiterst, drukkend. Ilct bedenkelijk knetteren duurde voort ik
voelde mijn hart bonzen bet ademen door de lnebtv er dunning bui
tendien verzwaardgitig in een bijgen over. Op eenmaal storten
zich uit den ballon in ons scheepje stroomen van een grijzen stoom
uitdie ons ongeiueeu benaauwde. De beer Godard greep naar bet
koord van de klep. Ik durfde hem niets vragen daar ik voor zijn
zwijgen zoo goed als voor zijn antwoorden bang was. De koel
bloedigheid en tegenwoordigheid van geest welke bij bij dit dreigend
hem zoo wel als mij nieuw gevaar deed blijken waren bewonde
renswaardig. Daar zat ik een boek van bet bootje, volgde.met de
oogen iedere beweging van den luchtbol staarde in dof gepeins op
de luchtklep ik begreep dat wij 't met een in bet verborgen loe
renden vijand te doen hadden, die ons deze verstikkende gazlucht op
den bals zond. Mijn stuurman, niettegenstaande zijne ervaring en
onverschrokkenheid was omtrent den aard en bet gevaar en de
middelen, om bet te bestrijden in 't onzekere ik voor mij gaf mij
van dat oogenblik af verloren. In dit uur dat ik als mijn laatste
beschouwde, vloog mijn hart naav mijne familie, naar mijne kinde
ren, doch dank zij der bovennatuurlijke kracht van hooger die den
menscb in de grootste gevaren opbeurt en tot de voeten van zijnen
Schepper draagt, bet bartdoorvlijmend afscheid van de mijnen werd
door een. vurig gebed minder pijnlijk gemaakt; ik .verhief-mijne ziele
t ot God. Onder deze eerbiedige aanroeping van de almagt der on
eindige Goedertierenheid verminderde mijn angst op 't pogenblilcdat
bij tot ware marteling had moeten klimmen. Den duur dezer ziels-
foltering te bepalen zou 't zelfde zijn als bet millioenste gedeelte
een er seconde te willen omschrijven de duur van zulke omstandig
heden laat zich niet naar bet uurwerk afmeten. Als :een seconde
over leven en dood beslistdan worden de seconden tot aren. Zoo
lag -jk dan uren lang op de pijnbank, tot Godard, zijne besluiteloos
beid meester wordende met geweld aan het touw van de luchtklep
trok. De gasdamp trok dadelijk weg; wij waren gered.
Voor tien jaren toen ik bet garderegement van Z. K. H.den
grootvorst troonopvolgerverlietom een togt naar den Caucasus
mee te doen zag ikeven als mijn krijgsmakkers, den dood vaak
genoeg onder de oogen en toch bleef een dergelijke doodangst mij
toenmaals ton eenen male onbekend-. stJ"s waar, ik was toen jong,
ik waagde een leven dat mijn vorst, mijn vaderland geheel toebe
hoort terwijl bier eeue ijdele nieuwsgierigheid de onverklaarbare
aantrekkelijkheid van bet onbekende mij doldriest aan een wreed uit
einde zonder roem, zonder nut blootstelde.
vervolg Merna.
Eene luchtreis van Parijs naar Spa.
Door een Rus beschreven.
Vervolg'van ons vorig nummer.
Inmiddels werd bet plan tot eene tweede opvaart besproken. Gaarne
hadden wij allen weer daaraan deel genomendoch sire Godard ver
klaarde, verder slechts een enkelen passagier te kunnen medenemen,
daar de vochtige dampkringslucht zijn ballon aanmerkelijk aan draag
kracht bad doen verliezen. Mijne reismakkers deden ten mijnen be
hoeve afstand en zagen naar een rijtuig tot de spoorbaan om terwijl
ik aan mijne vrouw te Moscou en aan mijne Parijecbe vrienden
schreef. Ik wil niet ontveinzen dat de gedachte aan deze herhaalde
•vaart in bet hartje van den nacht mij in eene iets of wat plegtig
ernstige stemming bragt;. Dat ze wel met eenig gevaar gepaard ging,
viel toch niet weg te redeneren, 't Is toch inderdaad licht begrijpe
lijk dat de toestel eener zwakke machine waarbij gewigt en stof
tot elkaar in scherp afgepaste verhoudiug moeten blijven op een
cenigzins langen togt noodzakelijk beschadigd wordt en eene zorgvul-
- dige herstelling en vastmaking van doen beeft, om weer tot nieuwe
dienst bruikbaar te zijn. Tegelijk ontsnapt bet aan gehalte en volu
men verminderde gaz door de overgespannen naden en door bet taf,
waarvan bier en daar bet vernis is afgesprongen. De voorzigtigheid
maande alzoo tot terugkeeren naar Parijs en tot stilletjes blijven op
vasten bodem aan. En desalniettemin en daar even staag verlokt
door de gedachte van iets tot nog ongehoords te kunnen volbrengen,
geprikkeld door de luchthartigheid van den luchtschippcr aan 't roer,
drukte ik mijne togtgenooten tot zoo ver de hand tot afscheid en
wipte 's morgens te drie uur zeven minuten andermaal bet bootje in,
om door een linnen lap gedragen tot de zon op te steigeren. Eene
talrijke menigte door 't gerucht van onze tegenwoordigheid uit den
morgenslaap gewekt, wemelde om onzen ballon. De onderprefect
de gemeenteraad de makkersdie ik verlietvormden met de groe
pen der nieuwsgierigen een publiek dat ons vol meewarigheid een
„Vaarwel op onze reis nariep.
De ballon steeg zeer langzaam, daalde vervolgens en streek langs de
daken zoodat ik reeds vreesde dat zich de beschadigingen van den
vorigen avond herbalen zouden. Mijn achtergebleven gezelschap bad
mij immers ook wel voorspeld dat wij Soissons niet uit bet gezigt
zouden verliezen zoo duidelijk duide de ineengekrompen ballon te
kort komen van gaz aan. Welligt stonden zij daar beneden reeds klaar,
om met mijn Pbaëtbonstogt den gekte scheren. Onderwijl begon
de beer Godard met van bet als ballast meegenomen gips over boord
te werpen, en ik, om de boot des te vlugger te verligten stond
hem daarin zonder voorkennis getrouwelijk bij. Nu toonde plotseling
de Arend zijn naam waardig en schoot als een pijl in de lucht op.
Trotsch op deze uitkomstvrij van alle vreessloeg ik thans mijn
blik naar beneden. Een digte nevel omiloerde de stad, en op bet
plein waar wij waven opgestegen verdikte zich alles tot eene don
kere massa waaruit slechts enkele lichtende punten oprezen die de
tegenwoordigheid der .getuigen van onze hemelvaart verrieden. Al
spoedig echter trok ons een ander schouwspel aan. De dag brak aan -
een schitterende gloed straalde ons van den horizon in de oogen de
zon ging op. Weg met alle poging om dat schouwspel te schilderen
Ik moest de pen van een grooten dichter hebben om van den zons
opgang uit deze hoogte aanschouwd; eene eenigzius ware voorstelling
te geven. Mijn God, wat dat verrukkend schoon was
Prachtig was het panorama op de zuidzijde bet noorden daarentegen
was in nevelen gehuld. De ondragelijkste hitte week eerlang voor
eene koudedie mij in mijn dikken peljas deed bibberen en klappertan
den terwijl de zon mij 't aangezigt verbrandde. Men verbeelde zich
een menscb op noordpoolijsscbotsen vlak voor een gloeijende kagcbel
zittende en jnen beeft ongeveer eene voorstelling van wat ik gevoelde
en van eene soortgelijke martelingwelke Dante in zijne bel schildert.
Ook de gebroeders Godard kleumden en hadden van mijn dikken man
tel een wezenlijken-dienst. De thermometer die bij onze opvaart 10°
"boven nul stond daalde 1° onder en klom toen weder tot 6° boven nul,
en toch klommen wij nog altijd hooger. Te 3 uur 40 minuten zei onze
windmeter ons zijne diensten op. Ik nam mijn kompas en vond bet
ten volle onbewegelijkin de meening dat bet beschadigd was gaf ik
bet aan Godard die bet onderzocht en tot zijne verbazing ongedeerd
•vond. Daar wij in den nacht opstegen hadden wijvolop bezig met
den ballon die ons tot den tweeden togt zoo weinig geschikt voor
kwam noch tijd, noch verkeerden in de mogelijkheidom de kaarten
in te zien, die wij bij ons haddenvan daar zag ik mij genoodzaakt
betrekkelijk onze rigting bet kompas te raadplegen. Hoe bet zoo alle ant
woord weigerde, moge de wetenschap verklaren. Ik weetdat een lucht
schipper reeds vroeger dit verschijnsel beeft opgemerkt, dat later door
Gay-Lussac werd tegengesproken want na een opzettelijk genomen
proef verklaarde deze, dat zijn instrument nooit op eenige hoogte zijn
werking had gestaakt.
Mij ,§den onervaren luchtreiziger, zal bet niet invallen cene gissing
•<e wagen, ik geef bier enkel getuigenis der waarheiddat, op bet
hoogste punt van onze tweede luchtvaartd. i. 3760 metres boven de
aarde gekomen, onze beide kompassen onwerkzaam waven, dat zij bij
ous afdaleu naar de aarde weder hunne dienst verrigten zonder dat
wij nnauwkeurig opgeven kunnen, op wat hoogte zij hunne werking be
gonnen te staken.
•Tuist varen wij bezig over dit punt-, toen zich eensklaps een knal
liet hooren. "Wij zagen elkander aan op dezen knal volgden nog an
dere. Sedert ons opvaren uit Parijs liadden wij meermalen vreugde
schoten, als teeken van heusche verwelkoming geboord doch ditmaal
kwamen de toonen niet van de aarde tot ons. 't "Was veeleer een knet
teren van zeer verontrnstenden aarddat van den ballon uitging, en wij
konden ons 'fc verschijnsel onmogelijk verklaren.
Tot bi er toe waren wij door den wonderbaren aanblik, dien wij voor
oogen hadden geboeid. De zon ging in bare volle majesteit op
een keten van schitterende spitsen omzoomde den uitersten horizon
de Alpen waren 't, de geweldige reuzen van gr-anict en ijs die met
ons in hoogte wedijverden. Een ongeloovig lachjedat ik hier bij
mijne lezers veronderstelweet ik ook volmaakt goed te verontschuldi
gen. Watde Alpen op honderd lienes duidelijk te onderscheiden
Ja ja, mijne waarde lezers wat ik zeg bier is ten volle waar. Met
de vorming der Alpen vertrouwelijk bekendherkende ik de gcstclte
nis van den Montblanc op het eerste gezigt. Heden ten dage weet
buitendien iedereendat op eene zekere hoogte punten in onmete-
Zif.kikzee 16 Maart. De Hollandsche schooner in
den namidda? van jl. vrijdag alhier binnengekomen
is genaamd Sia cn Elisabethkapt. D. J. Kraan, van
Licala met zwavel voor Dordrecht.
16 dito, binnengekomen de Neder!, hark Alcor
kapt. T. J. van Oppenvan Batavia met koffij en
suiker voor Rotterdam.
17 dito, uitgezeild het barkschip Stad Zierilizee, kapt.
D. Ochtman, in ballast via New-Castel, Hong-Kong.
Brouwershaven 13 Maart. Binnengekomen:
South Eskkapt. W. Yasey van Liverpool Shelah
kapt. W. Iïiggens, van Grangemouth, Nederland, kapt.
F. Ruyter van Batavia, alle drie naar Botterdam
14 dito, Willem Ikapt. T. J. Niedfeld van Batavia
naar Schiedam, A. H, Stevens kapt. Talbot, van Callao,
naar Rotterdam ,15 dito, Vooruit kapt. W. C. Kool,
16 dito Koning en Vaderland, kapt. B. A. T. van
Bruggen, beide van Batavia naar Rotterdam, Catha-
rhta Wilhelmina kapt. V. H. Popken van Rotterdam
naar Batavia, gesleept per stoonib. binnendoor van llel-
levoetsluis 16 dito, een Spaansche brik van Havanna
naar Antwerpen als bijlegger heeft visentatie.
Het schip A. H. Stevens, kapt. Talbot, heeft bij bet
ten anker komen op de reede 2 ankers verloren legen
Hompelvoet aan den grond gezeten, doch heden we
derom vlot in het gat van dePaardeplaat op de reede
gesleept en van een anker voorzien.
üifva ABT
BTO O 93 13 O O X
STA» ZISBÏKZES
gedurende de maand MAART.
Van 7ierikzee.
Woensdag 18, 's morg. 6
Vrijdag 20, 8
Zondag 22, 10
(dienst tüssgiïet»
Fan Middelburg,,
Fan Rotterdam.
Donderdag 10, 's morg.
I Zaturdag 21.
I Dingsdag 24,
MIDDELBURG RN R OTTERT) AM. j
Van Rotter dam.
Donderdag 19, 'smorg. 8'/2u. Woensdag 18, 'smorg. 10l/2
Vrijdae 20, 7 Vrijdag 20, 11
Zaturdag 21, 8 Zaturdag 21, 11V2
De diligence zal van Zierikzee 1 uit "a de afvaart der sloom
boot van Rotterdam naar Middelburg, en van Middelburg naar
Rotterdam geiijk met de afvaart der stoomboot rijden.
(dienst tussgben vli8singen en rotterdam.]
ROTTERDAM16 Maart.
TARWE. Zeeuws. Vlaams, en Overm. bragt beden voor de puileste
kwaliteit traag vorige prijzen op. goede en puike f 11,20 a f 11,90
mindere f 8,20 a ƒ10,90. ROGGE Zeeuws. Vlaams, en Overm. slap
f 6,25 a f 7,50. GERST. Zeeuws. Vlaams, en Overm. winter f5,80
af 6,S0, dito zomer 1'5, a f 6,o0 HAVER Zeeuws, en Inl. Korte
10 c. hoogcv f 3/i0 a f4,60, dito Lange f2,50 a f3,00. ERWTEN
Zeeuws. Groene 6,25 a 7,50. PAARD'EBOONEN 20 c. hooger f 5,50
a f 6,50.
MEEKRAPPEN werden weinig geveild' en daar de vraagprijzen
welzoo boog als vorige week waren is er weinig gedaan.
VLAS met goeden handel, zoowel op het laud als beden ter markt
tot onveranderde prijzen.
Van Vlissingen.
Des Maandags Woensdags en
Vrijdags, 'smorgens ten 8 ure
na aankomst der stoomboot van
Breskens.
Van Rotteidam
Des Dingsdag, Donderdags en
Zatnrdags, morgens ten 8'-5
ure, na aankomst van den eersten
trein uit 's Hage.
De diligence zal van Zierikzee 1 V-2 uur na de afvaart der stoom
bootvan Rotterdam naar Vlissingen van Vlissingen naar Rober-
<jam La uur na de afvaart der stoomboot rijden.
ipeaursbsefir iqcir kj s" jt 3 o tt e2 to te 2!s 0 "x s5 547» apb
den 16 Maart 1857
Nederland Werkelijke schuld
dito dito
Amortis. syndic.
Werkelijke schuld
Rusland. bij Hope 1798 1816
dito 1828/1829
bij Stieglitz. 5. leen.
dito betaalb,
bij Hope
bij Stieglitz.
dito Cert, van ass.
Poolsche scbatkistb.
Oostenrijk. Metallieken
Nationale
rente Amsterdam
Metalieken
Spanje. Buitenlandsch
Binnenlandscb
Buitenlandsch
Cert, van coupons
Portugal. Buitenlandsch
2'/i pet.
3
3'72 n
4
5
5
5
5
4
4
6
4
5
5
5
2 Va
3
3
1^4
tü>«!<rloriro5iWJ3
I. BEVELANDER
Nieuwe Tonge, en
1-3 Maart 1857. A. ZAAIJER.
Strekkende deze lot aljemcenc en bijzondere kennis
geving aan Familie, Vrienden en Bekenden.
l
De Directeur der Gaz-Fabriek dezer
Gemeente maakt bekend, dat zoolang de
voorraad strektin die Fabriek CWS&K verkrijgbaar
is, doelt ailrni trjjrss contante betaling?.
De prijs is voorloopig gesteld op ncgrcMtig cent.
per mud met inbegrip der Bijks- en Gemeente-Belasting cn
op aclat en rlertig eeeit per mud zonder die
belasting. De aflevering geschiedt alleen des vrijdags
van 8 ure des voormiddags lol G ure des namiddags.
Voor bon die dit verlangen zal de Coke legen 5
cent per mud worden tehuis bezorgd.
Zierikzee 13 Maart 1857.
De Directeur voornoemd
M.COUYÉE.
Burgemeester en Wethouders van de Gemeente
Dreischor zijn voornemens om op Maandag den zesden
April 1857, des namiddags ten vier ure in tegen
woordigheid en onder mede goedkeuring der Directie
van den polder Dreisclior in de Dorps Herberg ge
naamd het Wapen van Dreischor aldaar aan de minst-
biedenden of eerstmijnenden in bet openbaar aan te
besteden
Het leggen van ongeveer T20 strekkende Ellen
STRAATWEG op eene breedte van S..59B Ellen, met
de Leverancie van dedaartoe benoodigde WAALSCHE
KLINKERMOPPEN en het in gereedheid brengen
van de Aarden Baan langs den zoogenaamden Boom-
gaardweggelegen ten zuiden van het Dorp der
genoemde Gemeente.
Het Bestek cn de Voorwaarden der Besteding zul
len van af heden tot op den dag der Besteding ter inzage
liggen op de Secretarie van de Gemeente terwijl aan
gegadigden gedurende drie werkdagen vóór en op
den dag der Besteding telkens van tien tot twaalf ure
des voormiddags aanwijzing in loco zal worden gedaan.
Burgemeester en Wethouders
van do Gemeente Dreischor,
MOOLENIJUKGÜ, Burgemeester.
A. ZONNEVIJLLE Secretaris.
ter*,
63'3.,0
W/i 6
95l3/io
104
103
95
85
84"-,,
76Vs
7S»i/I0
39'/8
42'/s
37"/,,
243/4
6'?,8
46'fc
De Notaris Mr. G. van der LEK de
CLIiBCQ zal ten verzoeke van A. PAD
MOS op de door hem bewoonde Hofstede onder Brui-
nisseop Vrijdag den 27 Maart 1857 des voormid
dags om 9 nre publiek presenteren te verkoopen
en BOUWGEREEDSCHAPPEN breeder bij biljetten
omschreven.
bij P. M. OCHTMAN, Johz., twee JONGENS, van
16 jaar of daarboven.
Oproeping voor de vierde maal.
Do Burgemeester van Bruimsse roept ter re-
eiHaaiie op de regtbebbenden op de in die gemeente
aangebragle STRANDGOEDERENzijnde een BA,
een STENG 5 stukken DEK BALKEN eenige stuk
ken DEKDEELEN een stuk MAST twee stukken
KETTING, eenige SC1IIJFBLOKKEN oud TOUW,
een stuk BOEGSPRIET en een partij WRAKHOUT,
benevens een kistje met PLANCHETTEN voor eene
Piano Méchanique in de gemeente aangebragt lus-
scben den 23 en *26 November jl.
De Burgemeester der gemeente Tholcn brengt ter
kennis dat bij hem zijn aangegeven de navolgende
dertien stuks SCHUIJERPL ANKEN een REGTER
en een stuk BEGTCR een VOORONDEItLUIK
van een Vaartuig negen SCHUUERPLANKEN
welke volgens proces verbaal onder het beheer der
Justitie zijn gesteld.
ter stads-drukker1j van de erven a, dk vos.