Gorkum liet
appel ver
van de
boom vallen
Kom rij: het gelijk van een hypocriet
POTJE VAN DE BUMA
VEREN VAN EEN PAUW
vrijj.
UJYTVELI
OEDE
Kastner: volkse satyricus zonder bitterheid
S VAKDIPLQIVIA
A en B
URANTIE-
TEFEUILLE
Ikundigen
BEELDEN IN DE STAD
STHETICA v>
■idingsinstituut
voor
jheidsspecialiste||
STHETICA
(NEDERLAND) B.U.
'UNMEESTER
(NEDERLAND) B.ll,
:ht
oek
ota bene
Zaterdag 3 augustus 1974
-hrijving mogelijk voor <j0
avondkursussen voor h8t il|
i volgens de wettelijke
.eisen onder rijkstoezicht
ag prospektus, inform*»
jesprek kunt U zich <wj
et instituut Catharinastraat
HARINASTRAAT 13fa
01600-46466 of
lorteur van ,,WRANG|e
etijdskleding, vraagt voor
gazijn te Dordrecht een
persoon, die wi| in gedachten hen
deze tunktle, heeft een MUlo"!
VO opleiding gehad moet ij!
takt-eigenschappen bezitten en if
nen geven. Zijn I
35 |aar.
doet U aan deze eisen en heelt Un,
letalent, solliciteer dan bij.
Jnnesweg 7-11, Dordrecht
licitaties aan Dhr. L. Schild
GEVRAAGD
ven onder no. 10290
nog eens 10 afdelingen (120
eiding van ons personeelsbe-
ten zorgdragen voor een uitstfr
aak van de maaltijden,
op prijs gesteld, daar conve-
geringe mate gebruikt worden.
unt U richten aan de direkteur
N.-Br.
esteiijk gehandicapten te far-
'an de Protestants Christelijke
Afwijkend Kind te Breda.
n vernieuwing van onze vloot van
moderne schepen, mei een uitsta-
e behoren:
■ding schepen, Ro/Ro-
aatsen:
A Of VD.
kS ot 8S. AM of BM
volgens normale C.A.O plus
en echtgenote en kinderen, soapaia
enodigd zich te wenden tot de 3
Co
ZOMERCURSUS voor voca"
I :n Huize Bergen te
1 S ia dit iaar plaafS V3n
internationaal nationaal en
I la >n teken van heden-
m& «cale mu21!lk' Als do"
treedt op de Engelse so-
Dorothy Dorow, die Zon-
Sraiddag 4 augustus om 15
„u? opent met een recital. Op
nMae 16 augustus wordt een
Srt verzorgd door enkele
SSen het Jeroen Bosch
jiuis te Den Bosch.
r0naLD van den Berghe
'oeïnteresseerd in het
functioneren van macht,
machtsmisbruik door oorlogs
held heeft 'n Amsterdam en
«few York mensen laten lopen
„ver kartons en heeft er daarna
(L, andere materialen een
bommentapijt opgebouwd uit
vijftig mannelijke (Amen-
Ense) bommen en vijftig
vrouwelijke (Europese) bom
men gemaakt. Het tapijt van
10X10 meter van deze Belg is
van 16 augustus tot en met 8
«eptember te zien in het
Utrechtse museum voor He
dendaagse Kunst,
t NIEUWE Ontwikkelingen in
'e' Nederlandse textielkunst
worden van 1 september tot
en met 10 november getoond
ln de Vlees- en Vish,al te
Haarlem. Dertig Nederlandse
kunstenaars worden daarop
bijeengebracht door Daan
Schwagerman, die in '68 en
'7J al voor een dergelijk over
zicht zorgde.
t TONEELgroep Centrum wil
meer in kleine zalen gaan spe
len. Onder meer daarom wil
de Utrechtse schouwburg het
onlangs gesloten vergader- en-
restaurantcomplex Esplanada
ombouwen tot een soort werk
plaatstheater. Voorlopig wordt
de ruimte benut voor poppen-
theatervoorstellingen op zon
dagmiddag en familiematinees
(inclusief crèche).
#DE DONAUSCHINGEK be
faamde muziekdagen voor mo-
Iderne muziek vinden dit jaar
plaats van 18-20 oktober. In
deze maand (van 7-12) is dan
ook weer in Mannheim de In
ternationale Filmwoehe.
jjJC -j: Jfeifv# „v
-
Wirtiarski: geometrische figuren
Een appel, van enkele me
ters omvang en samengesteld
uit planken, is door de Rotter
dammer Kees Franse van de
Symposiom-boom geschud en
„achteloos" in het keurig ge
knipte Gorkumse gaaongras
gelegd. Dat is het eerste merk
waardige teken, als je de
vanouds stoere Rappard-
burcht Gorkum binnenrijdt,
dat je misschien Iaat zeggen:
hé...Gorkum? Deze, overigens
niet zo bijster originele, kreet
kun je daarna nog op verschil
lende plaatsen in het stadje
herhalen, want de tentoonstel
ling „Beelden in de stad"
(ot eind sep ember is méér
dan een expositie; het is de
weerslag van een gebeuren:
het Symposion, dat in de
maand juni met een 15-tal
binnen- en buitenlandse kun
stenaars in Gorkum plaats
vond en waarover we eerder
uitvoerig schreven. „Iedereen
kankert erover; het is nog
steeds het cafégesprek' 'vertelt
Antoinette Hilgermann in het
oude badhuis aan de Haven-
dijk, dat binnenkort een cultu
reel informatiecentrum
wordt.
Gorkum telt een aantal kun
stenaars, die internationaal
meetellen. Ad Dekkers dit
jaar overleden Ewerdt Hil
germann dlie momenteel in
Londen een expositie heeft
en Miarinus Boezem bv bleken
dan ook in staat bekende bui
tenlandse kunstenaars aan te
trekken om een maand lang in
Gorkum te komen werken.
Met arbeiders in de talloze
fabrieken en met het materi
aal van die bedrijven werden
objecten gemaakt, die op al
lerlei plaatsen in het stadje als
tekens zeggen, dat er een an
der kiultureel klimaat op
komst is. „Och", aldjus Hilger
mann, „die dingen zijn niet zo
belangrijk", (ook al hebben ze
een geschatte marktwaarde
van rond een miljoen gulden),
„het gaat er niet om, dat Gor
kum nu een aantal moderne
kunstwerken heeft. Het belang
rijkste is, dat dit kon gebeu
ren; dat iedereen erover praat;
dat veel mensen er daadwer
kelijk mee bezig geweest zijn;
dat er iets op gang gekomen
is".
Als zijn vrouw Antoinette
een schoonmaker in het Piaz-
In de tijd, dat Mozart com
poneerde bestonden er nog
geen organisaties als Buma en
Sterma. Van zijn composities
werd „gegapt" en zelf maakte
hij zieh „schuldig" aan plagi
aat. Bretzner protesteerde in
dertijd wei in de Eeipziger
krant tegen Mozarts misbruik
van zijn rechten op het libret
to voor de opera Die Entfiih-
rung en graaf Zinzendorf zei
ervan, dat de muziek ervan
do k Mc/art bij elkaai gesto
len was, er Kraaide verder
geen liaan naar. Overigens wa
ren de opvattingen over au
teursrechten in die tijd anders
dan nu. Zo heeft Mozart zich
ook nogal gespiegeld aan de
familie Bach, met name aan J.
S. Dat zat hem echter niet zo
glad, want uiteindelijk kon hij
moeilijk denken vanuit Bachs
muzikale mentaliteit. Geïnspi-
eerd door Bach begaf hij zich
ook op het pad der fuga's en
om zijn verloofde, later zijn
vrouw, Konstanze Weber, te
plezieren schreef hij er enke
le. .Maar hij voltooide ze niet.
w geschiedenis vertelt hoe hij
m de composities, opgedragen
aan Konstanze, steeds bleef
steken; zij bezorgde hem een
soort muzikale impotentie. De-
se Konstanze heeft overjgens
ja nin dood aardig zitten
knoeien met zijn werk en bij-
8 wagen tot de legendevor-
">nd haar overleden
nolfgang Amadeus. Daarom is
et nogal een toer geweest om
komen tot de bekende Ver
til wat was wel van
Mhil fc ï*at niet? - In 1903
publiceerde Ernest Lewicki
bestaan van preludes en
E? fan Mozart, die trans-
crjPties bleken te ziin v^n
verschillende Bachwerkcn (or-
gelsonates en mei name geno-
uit het Wohltomperierle
Pie Ku"* Fu-
VffK- ontstaan ervan legde
tersiijj\en met de se-
Swir,' diplomaat Van
nip! Ie cultuurhistorisch
gesta-nl fktkig aan het haofd
Ir van de keizeruj-
2<,i,,i? p >th('ek te Wenen.
sick.ivLuKpld deze thu's mu
bS? s' waarbij Mozart
Wrokken raakte. Zijn trans-
40S) rf«Va? Bach Kv 1"1-
lahpi i die 'u>ek. Op hef
nu d ."°n ,arn'-:jS'!28) staal
bts hp i ,LE TRI° A
PRET? l ?pera INTER-
B\r,r JEÜN-SEBASTIAN
WOLFr»^?A„NSCRIT PA,:
S amadeus mo-
voordat Van Mo7art
meer ,!.int ?.00r Haydn tot
vteiu ''iniiighei-J werd ge-
Srf Jir|iMme Preludia,
IlVi ed door Bach <JS en
werkt !|(ll>r _str,ikers omge-
tuurhstorisrh Zart' Als ,'u|-
inte»!! p verschijnsel erg
Het trin" h maar tweeslachtig
Blan. bestaande uit Serge
altv:„'Vl0"!', Bruno Pasqier.
vioinnnpit" Ge°rges Schwartz,
sèer ami!°' Rroduceert een
Cj Jbenticke klank - erg
de m;iar leunt bii
hij I:"?""* meer aan
zart n ',h dan bij Mo.
mba'apa ls te verdedigen
Ilustrum 'e via het strijk-
vecSe,nt ,e denken i„ cla-
°J °rgeItonen ont
«ing re, 1 snaren de span
rinf daardoor is de uitvoe-
Mo,. taai en rn'st de
"sartiaanse Uchtvoetigheia.
Kees Fransen: appel
za-center vraagt of die lelijke
rode vuilnisbak een beetje uit
de buiurt van de spiegelzuilen
van de Zwitser Megert kan
staan met het argument: „d:ie
bak stoort dlie zuilen zo", is
het antwoord: „Nee, die zuilen
storen die bak". Ook dat is
een reactie. En dat de reacties
soms agressief zijn lijkt be
grijpelijk, omdat het accent
nogal ligt op constructivisti
sche kunstuitingen, die weinig
te maken hebben met het
„Volksem-finden" rond het
begrip schoonheid, maar de
mensen eerder dwingen hun
eigen ruimtelijke omgeving
anders te beleven. Gorkum is
(een beetje) Gorkum niet
meer en dat is natuurlijk rot,
ook al heb je er jaren op
gekankerd. Momenteel („Een
maand bleek te kiort") wordt
op de middenberm van de en
treeweg naar de stad een
ruimte-verschuivend project
van de Fransman Morellet
aangebracht, bestaande uit
aluminiiumpaaltjes over een
lengte van ruim 200 meter.
Een eindje verder staan negen
grote zwarte palen met witte
banden van Ad de Keijzer:
„Gestructureerde Ruimte".
Ad; „Ik kan me voorstellen,
dat de mensen vragen; wat
moet ik daarmee Maar ze
vragen het je en zo komt er
een gesprek op gang. Over
zijn voormalige landschaps
schilderingen, die ook pro
grammatisch en gestructu
reerd waren; over de lts-jon-
gens, die hem hielpen de fun
deringen te storten, over het
loodgietersbedrijf, dat hem
hielp bij het vervaardigen van
de stalen palen etc.
En al die arbeiders, lts-jon-
gens, loodgieters, metselaars
en noem ze maar op, doen ook
ontdekkingen. Het bedrijf, dat
de houten appel maakte,
wordt ineens bang, omdat het
hout, dat het steeds voor ande
re doeleinden verwerkt, zal
rotten. „Ooh een appel rot
toch", is het antwoord; en;
„kunstvoorwerpen zijn tijde
lijke dingen"; kunst is rela
tief. Megert, die hij De Vries-
Robbé zijn lichtzuilen maakte,
bewees met zijn constructies,
dat het bedrijf bij zijn norma
le produktie veel te veel ma
teriaal gebruikt. Maar zoiets
kun je je natuurlijk als gere
nommeerd bedrijf niet laten
zeggen en het voerde het pro
ject op zijn geijkte manier uit:
grof. Het viel de arbeiders in
de bedrijven wat tegen, dat de
kunstenaars veelal puur ont
werpers bleven en zelf niet
uitvoerders waren. Een man
als de Oostenrijker Prantl, die
iedere dag in steen(tjes) te
een bedrijf voor grafstenen
een fraaie sarcofaag (als her
innering aan Ad Dekkers)
stond te kappen trok dan ook
geweldige belangstelling. Tal
loze kinderen stonden er ook
iedere dag in Steen(tjes) te
kappen. De volgende maand
komt Prantl terug om dit mon
nikenwerk af te maken.
Bij de Kriekenmarkt, aan de
rand van een haventje plaatste
de Pool Winiarski geometri
sche figuren tegen een dijk
aan. Een accent, dat de omge
ving opnieuiw laat beleven;
een omgeving, die de moeite
waard is. En zie: zelfs de
mensen die van „moderne
kunst" niets moesten hebben
waren verrukt. Bij het Melk-
pad maakte de Engelsman
Martin een fontein in een be
staand vijvertje; een spiraal
van aluminiumvlakken, die
als de bromfietsen er niet te
hard aan voorbij knetteren
hoorbaar verschillende to
nen opleveren. In de Bonds
spaarbank staat een grappig
project van de Belg Paname-
renko: een inseotaohtige
„vliegfiets", waarmee je in
je fantasie de liucht in
kun/t.
Het verwaarloosde terrein
van de voormalige Kalkhaven
werd ten dele gereconstru
eerd: zitplastieken van Her
man de Vries, die op den duur
door rozen overwoekerd zou
den moeten worden en het in
De naam van Erich Kastner,
die deze week op 75-jarige
leeftijd overleed is zo bekend,
dat zelfs degenen, die nog
nooit een boek van hem gele
zen hebben, de titel van zijn
boek Emil und die Detektive
uit 1930 kunnen noemen. Hoe
wel hij in 1963 met De kleine
man zijn literaire loopbaan af
sloot was zijn overlijdensbe
richt voor velen direct een
herkenbare tijding, omdat zijn
naam bleef voortleven.
Dit is het paradoxale van en
rond Erich Kastner zijn faam
als gevreesd sartyricus en tege
lijkertijd zijn onovertroffen
populariteit en zelfs bemind
heid. Hetzelfde geldt voor zijn
bekendheid, die onvermnderd
voortduurde, hoewel talrijke
van zijn laatste levensjaren
door literaire onproduiktiviteit
gekenmerkt werden. Het is
slechts een paradox, geen te
genspraak. Als satyricus be
hield Kastner zijn begrip voor
menselijke zwakte. Hij was
niet verbitterd, zoals bijvoor
beeld een Tucholsky, maar
ook niet gewoon maar aardig
of naïef. Het gehei mvan zijn
roem zal iedereen duidelijk
zijn. die zijn reeds in 1930
verschenen roman „Emiel en
de detective" heeft gelezen.
Het begin van de dertiger
jaren was overigens wel zijn
vruchtbaarste periode, want
terwijl „Emiel en de detecti
ve" in 24 talen vertaald werd,
verscheen in 1932 zijn op één
na succesvolste boek „Het
vliegende klaslokaal". Een au
teur, die zijn volk zo haar
scherp in een spiegel weet te
van gen als Erich Kastner
moest wel een conflict komen
met totalitaire heersers. Nau
welijks hadden de nazi's in
Duitsland de macht aan zich
getrokken, of tal van Kastners
werken werden op de brand
stapel gegooid.
Nog één keer beleefde hij
een literaire glansperiode, toen
hij in 1949 „Die Konferenz
der Tiere" en een jaar later
„Das doppelte Lottchen"
De ogen voor de wereld
werden Erich Kastler door
zijn moeder geopend. Als een
voudige kapster bewandelde
zij met hem half Duitsland.
Moeder Kastler lag er ook
krom voor om voor de studie
van haar zoon te kunnen beta
len en het werd een succesvol
le opleiding, die hij als doctor
in de letteren afsloot. Zijndis-
sertatie over Fredrik II en de
Erich Kastner
Duitse literatuur werd nog in
1972 herdrukt. Als student
was hij al door zijn geestrijke
en spitse artikelen opgevallen
en wel zozeer dat het ,-Leipzi-
Je hebt verschillende soor
ten iei. De meesien oeoefe-
nen het vak van boekbespre
ker serieus, zodat veelal schier
diepgaande, wat zeg ik, on
leesbare analyses over de di
verse meesterwerken worden
gepubliceerd. Er valt heel wat
uit te vissen in de Nederland
se lettertuin en als oppervlak
kige lezer val je dan ook van
de ene verbijstering in de an
dere. Een kleine groep critici
ziet het bespreekwezen louter
en alleen als een vermakelijk
genre om de lezer te amuse-
ren.Tot hen behoort GERRIT
KOMRIJ die zich tegen vor
stelijke beloning vrolijk maakt
ten koste van anderen. „Want
al is Komrij goed van inborst
en voorbeeldig in de omgang,
hij is als criticus, zoals hij zelf
zegt „een waarlijk goddelijke
hypocriet". Van hem ver
scheen de bundel: DAAR IS
HET GAT VAN DE DEUR
(Arbeiderspers f 19,50 244
Pgg.) een synopsis van kritie
ken en essays. Een goddelijke
verzameling.
F.«n literatuurcriticus is niet
de eerste die zich afvraagt ol
zijn werk enig nut heeft.
Overduidelijk is ooit door An-
beek aangetoond dat recensies
voor het merendeel bestaan
uit oncontroleerbare, zinledige
uitspraken. Het zal duidelijk
zijn dat een gezonde persoon
lijke voorkeur elke criticus
siert. Omdat hij geen norma
tieve literatuurtheorie achter
de hand heeft, zijn de waarde
oordelen niet van de lucht.
Het enige voordeel dat je over
dit eerbare vak te berde kunt
brengen is dat de lezer op de
hoogte wordt gehouden over
wat er zoals op de boeken
markt verschijnt en wat de
huidige ontwikkelingen in de
literatuur zijn. Kortom, de cri
ticus als brug tussen de uitge
ver en de Koper, en zeker
niet als keurmeester waar hij
altijd voor speelt Komrij gaat
ervan uit dat het vak zinloos
is en de enige strikt eerlijke
manier, volgens hem, om het
toeval en de persoonlijke
voorkeur uit de belazerij van
het bespreekwezen te elimine
ren is de volgende: „ik heb
een muntstuk met aan de ene
kant een lachende, aan de an
dere kant een huilende kop;
voordat ik de pen ter hand
neem om u wederom lastig te
vallen met iets waar u, hoop
ik, niet om gevraagd hebt,
gooi ik dit gouden muntstuk
op en laat het neerkletteren
op mijn schrijftafel van mas
sief zilver: is het lachende
kop, dan krijgt het te „bespre
ken" boek eeuwigheidswaarde,
is het de huilende, dan deugt
er aan het voortbrengsel
niets". Wie kan uitgerekend
zoiets hypocriets bedenken?
De bundel bestaat uit acht
hoofdstukken, die worden aan
gevuld met een register. (Dit
laatste om in een oogwenk al
le „gemene" dingen over een
bepaald persoon op een rijtje
te kunnen zetten. Slechts één
fout moet in de volgende druk
worden gecorrigeerd: Albert
Mol moet zijn pag. 121.) De
acht hoofdstukken met kritie
ken vormen een aardige lite
ratuurgeschiedenis. Want
Komrij weet waarover hij
schrijft. Biesheuvel's verhalen
bundel Slechte mensen wordt
getoetst aan de acht kenmer
ken van de humoristische ro
mantiek, over Hermans' Evan
gelie van O. Dapper Dapper
krijgen we een verhelderend
artikel voorgeschoteld, boven-
ciiïn een ragfijne analyse van
Hanlo's werk en, je kunt er
niet onderuit, enkele pittige
stokken over Reve. Komrij
zegt zinnige dingen over typi
sche Reve paradoxen als: je
zou eigenlijk wel ziek moeten
zijn, maar toch zo, dat je ei
genlijk gezond was. Komrij
laat een kritisch geluid horen
over de Jugendstil-expositie in
het Rijksmuseum: de samen
stellers van de tentoonstelling
bezitten meer geld dan goede
smaak. Aan goede smaak ont
breekt het Komrij zeker niet
getuige zijn juweeltje van een
essay over watermolens. On
der de titej „Ook nooiR Weg*
werden «ikele ravootden
verzameld dt« "MM* looj)
der jaren bij vertalingen
schreef. Artikelen waarin de
criticus Komrij het gelijk aan
zijn kant heeft.
Terugkerend naar het vak
van boekbespreker is nog één
citaat op zijn plaats: „De ech
te, goeie criticus (ik denk
hierbij dus vooral aan mezelf)
is een zure, slecht in het pak
zittende tobber, die door tijd
genoot en nageslacht gelijke
lijk verguisd wordt. Het grote
miskent hij, en de zwakkelin
gen trapt hij terug in de ver
getelheid. O zeker, hij gaat
:elfs naar bed met s hte
boeken". Deze woorden van
mijn leermeester lieten mij
niet onberoerd, maar hoe snel
ik ook mijn strakke jeans ver
wisselde voor een ruimere
outfit, hoe ik ook kwijlde bij
M"!jccb m geboorte, onerkend
bleef ik zitten. Het pad van
een criticus gaat niet over ro
zen.
JOHAN DIEPSTRATEN
beton gegoten vignet van het
Symposion, nog ontworpen
door Ad Dekkers geven nieu
we inhoud aan de ruimte tus
sen bomen. De andere Gor-
kummer Hiigemann legt de
lauitste hand aan drie inhoude
lijk gelijke, maar uitwendig
anders gestructureerde volumes
in kalkzandsteen tussen de
Korte en Lange Brug bij de
entree van de stad. Het spie-
gelhuisje bij de Kolfbaan van
de Italiaan Alvianï, waarin
licht en spiegels een Mondri-
aans kleurenspel met de wan
den leveren, is bijna voltooid,
terwijl nu ook wel begonnen
zal zijn met een „begaanbare
structuur", een tegelvloer van
de Tsjecfh Sykora in een win
kelstraat.
Marinus Boezem heeft in de
plaatselijke pers de gemoede
ren bezig gehouden; er waren
discussies en lezingen in een
hotel, waarin de kunstenaars
gezamenlijk logeerden; de
Boekmanstichting heeft het
gebeuren wetenschappelijk ge
volgd en zal daarover een rap
port maken. „Natuurlijk is dit
alles een Gorkum-promotdon",
zegt Hiigemann. Een docent
aan een Duitse kunstacademie
maakt onze tocht langs de pro
jecten mee en zo komen er nu
dagelijks mensen kijken van
elders; niet alleen „kunstken
ners", maar bv ook een tiener-
toer uit Utrecht ging langs het
syrnposiom-gebeur en. „Maar
uiteindelijk gaat het erom, dat
de mensen hier in beweging
komen". Antoinette: „Dat was
fase één; er zijn op dit mo
ment nog drie andere fases
gepland". Het wordt waar
schijnlijk een gebeuren zonder
eind. Doordat kunstenaars uit
hun ateliers kwamen trad er
klimaat-verandering op. En
dat was de opzet. Eind sep
tember mag Gorkum beslissen
of de „beelden in de stad" er
blijven als een voortdurende
herinnering aan dit nieuwe
startpunt uit de Rappard-blok-
ken. Bij de VW is een route
beschrijving te krijgen om de
ze tentoonstelling van een
merkwaardig gebeuren te
kunnen volgen.
HENK EGBERS
Ook de Buma is boos op de
nieuwe wetgeving rond haar
melkkoeien radio Veronica en
Noordzee, want de muziekama-
teurs worden het kind van de
rekening „Mocht onze vrees
bewaarheid worden, dat de
Nederlandse popmuziek het
kind van de rekening wordt,
dan zullen wij niet schromen
de rekening te bestemder
plaatse te presenteren", zo
staat deftig te lezen in het nu
verschenen jaarverslag '73 van
deze stichting.
De Buma is de bemiddelaar,
die enerzijds voor die muziek-
gebruiker het repertoire toe
gankelijk maakt en ander
zijds de muziekau-
teur een inkomen voor zijn
scheppend werk bezorgt, zo
omschrijft de stichting zelf
haar taak. Provocerend staat
dan op de omslag in veelkleu-
rendruk: Die Buma maakt er
een potje van. Het potje bevat
een nettobedrijfsresultaat (te
verdelen auteursrechten), dat
in '73 is gestegen met f
2.057.000 tot f 12.639.000 (19
procent). Een potje met arote
oren, want je durft tegenwoor-
nam toe met 12 procent (f
122.000), In de cafés komen
de muzikanten minder aan
bod; dat wordt te duur. Der
halve een terugval met 5 pro
cent of f 115.000. De juke
boxen en discotheken zorgden
daarentegen voor een toename
van 22 procent of f 1.092.000.
Een ander terrein waarop de
Buma actief is geworden is de
achtergrondmuziek in bedrij
ven, winkels e.d. Je mag daar
maar niet zo een radio aanzet
ten. De inkomsten, die daaruit
gepuurd gaan worden, zijn al
te merken in het duurder wor
den van de suiker en de ny
lons; wat dacht u? De klant
betaalt het rumoer.
Bij de Stemra. die de gram
mofoonplaten e.d. onder haar
hoede heeft, leven nog allerlei
zorgen, al steeg in een jaar
het voordelig saldo van f
521.000 naar f 977.000. Er kon
f 17.334.000 verdeeld worden
aan de componisten tegenover
f 14.089.000 in '72 (stijging
van 23 procent). Een pro
bleem, dat van jaar tot jaar
toeneemt, zo wordt gezegd, is
dig bijna geen radio, bandre
corder of weet ik wat aan te
zetten: Feind hört mit. Heb je
wel betaald aan de Buma? De
protestantse kerken hebben er
tenminste begrip voor lees
je die geven collectief f 25
per kerkelijke gemeente (f
14000, toename 140 procent)
maar de Gregoriusvereniging
van r.-k. zijde (waar men in het
verleden erg actief was met
het overschrijven van partitu
ren t.b.v. de kerkkoren e.d.)
functioneert (ook) in dit op
zicht nog niet best.
De Nederlandse muziekau-
teur heeft over het algemeen
nog geen aanvaardbaar inko
men via zijn componeerdrift,
is te concluderen; ook al
maakt de Buma er een potje
van. Bij de concertmuziek
daalde de omzet zelfs met 7
procent (f 23000,); het aandeel
van hedendaagse muziek in
het Nederlandse orkestreper
toire bleef gering. Bij de ama
teurs. die zich steeds beter
gaan organiseren, zorgen de
collectieve contracten der bon
den voor inkomstenderving.
Bij harmonie- en fanfaremu
ziek nam zo de omzet af met x
35.000,. (11 procent). maar
gelukkig bleef de carillonmu-
ziek constant. Beter gaat het
met de revue- en cabaretmu-
ziek; een toename van 24 pro
cent inkomsten (f 81000). En
de bloei van de Nederlandse
filmproduktie (een nieuwe
markt voor de componisten, al
zijn dat meestal dezelfden)
Noten betaald
het kopiëren van grammofoon
platen op geluidsbanden voor
privé-doeleinden. Dat wordt 'n
ernstige schadepost genoemd. Er
wordt een pleidooi gehouden
voor een vergoeding ineens,
hetzij bij aankoop van ie op
nameapparatuur, hetzij bij
aankoop van onbespeelde ban
den om belanghebbenden
schadeloos te stellen. Doorre
denerend betekent dat b.v. ook,
dat ik mijn boeken niet aan
iemand meer mag uitlenen,
want dat is hetzelfde pro
bleem. Je koopt n.l. een boek
(of plaat) alleen voor „ikke".
Geruststellend voor de Stemra
is, dat Internationaal de be
strijding van de piraterij
(clandestiene platenmaivkt) op
gang komt. Er staat echter
niet bij dat er aan zelfonder
zoek gedaan wordt waarbij
geprobeerd wordt te achterha
len, waar de oorzaken tot deze
piraterij liggen.
ger Tagblatt" hem zijn congé
gaf, omdat hij „te links" was.
De Frankfurter AHgemeine"
komt de eer toe de publicatie
van zijn artikelen ook in die
gevaarlijk dagen vootgezet te
hebben.
Ook na de oorlog lagen
Kastners eerste stappen weer
op journalistiek gebied. De re
den daarvoor lag wel voorna
melijk hierin, dat de Ameri
kaanse bezetters hem als re
dacteur van de „Neue Zei-
tung" aanstelden. Voor de sa
tyricus, die hij gebleven was,
hoefde het niet te verwonde
ren. dat hij zich ook aan het
carbaret ging wijden. In
München. richtte hij het poli
tieke kabaret „Schaubude" op
en hij schreef hiervoor met
scherpe pen onvergetelijk ge
worden teksten en chansons.
eindredactie
henk eghers
Het buitengoed De Pauwhof in Wassenaar is in de afgelopen
dertig jaar voor talrijke kunstenaars een rustoord, toevluchtsoord,
vakantiehuis e.d. geweest; een soort ivoren toren voor kunste
naars, die weer op adem willen komen. De schrijver AB VISSER
heeft over zijn herinneringen aan dit instituut, met name in de
beginperiode, een „chronique scandaleuse" geschreven, gevat in
een nostalgische waas. Visser, die altijd reehtoe-rechtaan vertelt
is dat wel toevertrouwd, zodat er een boekje is ontstaan, waar!
mee velen zich kunnen verkneukelen. Het heet HET KLOOSTER
VAN SINT JURRÏAAN Pauwhof herinneringen en is met
veel authentiek fotomateriaal leuk uitgegeven door Bruna Zn.;
kost 14,50. Zijn herinneringen beginnen bij Clara Eggink en
Annie Salomons. „Zelden heb ik zoveel uiteenlopende vrouwen
types ontmoet als op de Pauwenhof, van domme kaktrutten tot
superintelligente Dolle Mina's avant la date". Het verhaal over
de ontwikkeling van De Pauwenhof van „gesticht" met direc
trice tot een klooster met twee paar klompen voor het bed (met
de komst van Barend en Loekie Roest Crollius) en met bv. „de
oversneden tiran, zo dronken als een Maleier", oud-ANP-direc
teur Herman van de Pol, wordt gesierd met privé anecdotes over
allerlei figuren. Hij vertelt over een gewezen Augustijn, (tie zich
ontpopte als de schrijver Havank (me z ijtnlastige vrouw Cyn
thia), prof. Donkersloot, Jaap Romijn, Bomans, Bloem, Greshof,
Marja, Buddingli, architect Van den Broek (Lijnbaan), door v. d.
Pol getroost in zijn liefdesverdriet, elc. etc. Een beetje kwajon
gensachtig vertelt Visser op ruim 100 pagina's feiten en feitjes,
geestig en soms inderdaad scandaleuse, die de poort van de Pau
wenhof uit die tijd op een kiertje zetten en een mini-strip
tease verrichten bij met name eltterkundige grote en minder gro
te mannen en vrouwen. Op de bovenstaande foto: de in '63 over
leden Havank, in gesprek met Ab Visser.