Rijksdaalder met sticker
baart banken zorgen
„lange broek past
niet bij rechtbank"
per 1 november; na 1 januari nieuwe verhoging
Autoverzekering stuk duurder
AKKOORDNIEUWE
CAO BIJ PHILIPS
„Drees inderdaad
niet gebonden
aan Reimerswaal"
echte
dieren-
postzegels
gratis
Winkel dicht uit protest
Amerikaanse zangeres slachtoffer vliegramp bij Gent
Ontslag dreigt
voor 435 man
in Hengelo
Reële verbetering 2%
Oud-bewindsman kabinet-De Quay
een
vertrouwd
**dres
Man verdacht
van poging
tot gifmoord
Daf dringt giftige
uitstoot terug
VEEL TE
WEINIG
TANDARTSEN
Koninginnen voor Rembrandt
„De Liefdesbrief"
vandaag terug
in Nederland
NIEUW
PRIORITEIT
Man (63) maaki
dodelijke val
Veel verzet
tegen komst
Hirohito
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leijendekker
Redactie- en administratie-adres:
Nieuwstraat 9, Terneuzen, tel. (Oil 50) 79 20
Abonnementsprijs: 13,70 per kwartaal;
per maand 4,80. Losse nummers 15 cent,
inclusief 4% B.T.W.
Gironummer 1945433.
VRIJE ZEEUW
VRIJDAG
8 OKTOBER 1971
25e Jaargang
No. 6669
Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum
per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W.
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels
advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méér
23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of Adres
bureau van dit blad, 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur.
Voor het maandagnummer: Vrijdag tot v.m.
11 uur.
Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem
(Van een onzer verslaggevers).
ROOSENDAAL De nieuwe (re
clame) rage: het beplakken van een
rijksdaalder met een sticker begint
een zodanige vorm aan te nemen,
dat banken en andere nauw bij de
munt betrokken instanties, zich ern
stige zorgen beginnen te maken.
„Wettelijk is er niets tegen te doen,
omdat de munt niet beschadigd
wordt. Maar dit beplakken is wel
een vorm van onmaatschappelijk ge
drag", aldus een woordvoerder van
het minsterie van Financiën.
De rage is voortgekomen uit het
probleem, dat de nieuwe rijksdaal
der in grootte niet zo erg veel ver
schilt van de gulden, waardoor dui
zenden minder prettige vergissingen
voorkomen.
Bij de Nederlandsche Bank in
Amsterdam maakt men zich nog
meer zorgen nu ontdekt is, dat zo'n
sticker ook geplakt wordt op bij
voorbeeld een Antilliaanse gulden
(waarde ƒ1,60), en een Belgisch 30
frank-stuk, die bijna even groot zijn
als een rijksdaalder.
(Van onze
parlementaire redactie)
DEN HAAG Door gebrek
aan tandartsen krijgen veel Ne
derlanders geen gebitsverzorging
die is gericht op behoud van de
tanden. Van georganiseerde kleu
terzorg en verzorging van het
melkgebit is nauwelijks sprake,
daarom moeten de universiteiten
hun tandartsenopleiding dras
tisch uitbreiden.
Dit staat in een rapport van de
gezondheidsraad over de tand
artsenbehoefte.
(Van onze rechbankverslaggever)
BREDA. Dc dames, werkzaam op de griffie van de Bredase rechtbank,
zijn ontstemd. De aanleiding tot de gramschap vormt een vriendelijk maar
wel zeer dringend verzoek, namens de griffier van de rechtbank, mr. A. H.
Boscher, via de bureelchef ter kennis van de dames gebracht, voortaan niet
meer te verschijnen in lange broek. De lange pantalon wordt niet in overeen
stemming geacht met het decorum, dat bij de rechtbank past.
„Het is niet meer dan een vriendelijk verzoek," zo werd van de zijde van
de griffier toegelicht. Maar de dames van de griffie menen, dat het broekpak
een algemeen erkend, modieus kledingstuk is. Opmerkelijk is overigens, dat de
op de griffie ook niet onbekende mini-rokjes niet schijnen te zijn opgevallen.
De mini-rok past blijkbaar wel in het decorum.
Het verzoek om niet meer in lange pantalon te verschijnen, steekt de
griffiedames te meer, omdat de parketdames niet met eenzelfde verzoek zijn
benaderd. „Dat is meten met twee maten," menen de dames van de griffie.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De premies voor de verzekering van personen- en
bedrijfswagens zullen na 1 november drastisch worden verhoogd. De
automobielassuradeuren zeggen hiertoe genoodzaakt te zijn als gevolg
van de sterk gestegen schade-uitkeringen, die op hun beurt weer
voortvloeien uit prijsstijgingen. De premieverhoging bedraagt voor
personenauto's 20 tot 25 procent en voor bedrijfsauto's 15 procent.
De premieverhogingen zijn uitgedrukt in een toeslag in guldens op de
basispremie. Voor personenauto's varieert de verhoging van de w.a.-premie
van 32 gulden voor auto's met een cataloguswaarde van 4.500,— tot 56,—
voor auto's met een cataloguswaarde van 20.000,De all risk-premie
verhogingen variëren van 96,tot 218,
Voor bedrijfswagens varieert de
verhoging van de w.a.-premie van
32,— tot 60,— en van de all risk-
premie van 80,tot 152,
(Van een onzer verslaggevers)
HENGELO Voor het 435-man
tellende personeel van de Konink
lijke Weefgoederenfabriek C.T. Stork
en Co. N.V. en de N.V. Stork-Meije-
rink-verkoopmaatschappij te Henge
lo, beide dochterbedrijven van het
textielconcern Nijverdal-Ten Cate te
Almelo, dreigt ontslag.
De direktie heeft het personeel gis
teren -meegedeeld, dat wordt overwo
gen de fabricage van bontweefsels
voor de kledingsector over enkele
maanden te st-a-ken.
Dit besluit is genomen, omdat in
de afgelopen jaren belangrijke ver
liezen zijn geleden. Gehoopt wordt
nog, dat het Amsterdamse bedrijf de
N.V. Utermöhlein, waarvoor sedert
een jaar oip bescheiden schaal ver-
bandstof bij de KWF te Hengelo
wordt geweven, zich in Hengelo zal
vestigen.
Een deel van de werkgelegenheid
zou dan kunnen worden gehand
haafd.
De Groningse vestiging van het
Amsterdamse installatiebedrijf. Heem
stede Obelt Mijnssen gaat binnen af
zienbare tijd dicht. Met deze slui
ting worden ongeveer 50 mensen
werkloos.
Het ingenieurs- en architecten
bureau Van Hasselt en De Koning
in Nijmegen heeft bij het gewes
telijk arbeidsbureau ontslag aange
vraagd voor 30 man personeel uit
Nijmegen.
De ijzergieterij nv Vulcaansoord
ln Terborg heeft voor 280 van de
350 personeelsleden werktijdsverkor
ting van 40 en 50 procent aa-nge-
vragd.
De drukkerij Thieme nv in Nij
megen heeft voor 35 wenkne'mers een
verplichte werktijdverkorting inge
voerd van zes weken.
(Van een onzer verslaggevers)
BRÜSSEL/ZÜNDERT. Staats
secretaris Vonhoff van CRM zal van
morgen persoonlijk bij de grenspost
Wuustwezel het weer teruggevonden
schilderij „De Liefdesbrief" van Ver
meer in ontvangst nemen.
Om 10.15 uur zullen Belgische auto
riteiten het doek overdragen. Toen
„Tijl van Limburg" het schilderij
stal, was het uitgeleend door het
Rijksmuseum.
Tijl, die gisteren heeft bekend,
heeft 'bij zijn verhoor verklaard dat
hij uit idealisme heeft gehandeld.
EEN MILITAIRE aanklager heeft
in Istanboel de doodstraf geëist tegen
zeven van de elf beklaagden die er
van beschuldigd worden terreurdaden
te hebben gepleegd, zoals ontvoering,
bankovervallen, bomaanslagen, wa
pendiefstallen en afpersingen. Bij de
elf beklaagden zijn twee meisjes.
Het is vrijwel zeker, dat de pre
mies van de verplichte w.a.-verzeke-
ring na 1 januari nog eens extra zul
len moeten worden verhoogd. De re
gering zal namelijk binnenkort be
sluiten dat het minimum-bedrag
waarvoor een w.a.-verzekering dek
king moet geven, verhoogd moet
worden van 400.000,tot 1 mil
joen. Deze maatregel zou per 1 ja
nuari 1972 moeten ingaan. Ook de
nieuwe assurantiebelasting (4 pro
eent van de premie) komt ten laste
van de verzekerde.
De verzekeringsmaatschappijen ver
wachten daaruit aanzienlijk hogere
schade-uitkeringen, die premieverho
ging noodzakelijk maakt. Berekend
is, dat de premies daardoor gemid
deld met ƒ30,— zullen moeten wor
den verhoogd. Voor bromfietsen zal
deze verhoging 3,60 bedragen.
De premieverhoging wegens geste
gen schade-uitkeringen zal op 1 no
vember ingaan voor nieuwe verzeke
ringen. Voor de bestaande verzeke
ringen zal de premieverhoging pas
worden berekend op de eerste pre
mie-vervaldag na 1 maart 1972.
De assuradeuren ramen dit jaar
per 100,premie voor een auto
verzekering 24,50 verlies te zullen
lijden. In 1970 was dat nog 15,
De Nederlandse verzekeraars had
den in 1970 van de drie miljoen
auto's die ons land telt een premie-
omzet van 1 miljard. Het totale
verlies bedroeg daarop 150 miljoen.
Daar voor de verhoging geen vast
percentage wordt gebruikt, maar een
bedrag in guldens, zal de premiever
hoging voor automobilisten die kor
ting genieten wegens beperkt ge
bruik of no-claim minder zijn. Vol
gens de verzekeraars is 18 procent
van de verzekerden „brokkenma
kers", de rest rijdt no-claim.
(ADVERTENTIE)
-HESFTÜ
i MIJN P0ST2SG&'
-At 9
Plak die op de leuke,
lange wandkalender.
Tijdelijk 25 ct!
0 Koningin Juliana en koningin Fabiola tijdens de rondgang in het Brus
selse paleis voor Schone Kunsten, waar de tentoonstelling „Rembrandt en
zijn tijd" wordt gehouden. Koningin Juliana bracht een bezoek aan Brussel
ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het BelgischNederlands
cultureel verdrag.
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN Na enige maan
den van moeizame onderhandelingen
hebben de vakbonden gisteren over
eenstemming bereikt met Philips
over een nieuwe cao, die zal gelden
van 1 april 1971 tot en met 31 maart
1972. Dc voornaamste afspraken, die
o.a. nog door de vakbondsleden moe
ten worden goedgekeurd, komen op
het volgende neer:
Er is een reële salarisverbeteijng
van twee procent overeen gekomen.
Dit wordt bereikt via een loonsver
hoging van vier procent per 1 oktober
j.l. en een uitkering ineens in okto
ber van één procent van het jaarin
komen. Voor werknemers van 23 jaar
en ouder zal deze tenminste 120 gul
den bedragen.
De twee procent reële loonsverbe
tering wordt gegarandeerd door een
bijsturing tegen 1 april 1972. Bij
stijging van de kosten van levenson
derhoud met (jieer dan 7 procent
wordt via een loonsverhoging en een
uitkering ineens bijgestuurd.
De vakantietoeslag wordt met één
procent verhoogd tot zeven procent.
Voor de werknemers van 23 jaar en
ouder gaat deze toeslag tenminste 850
gulden bedragen, met ingang van de
vakantie 1972.
Aan het einde van dit jaar zal voor
het eerst een zg. eindejaarsuitkering
uitbetaald worden. Deze bedraagt 250
gulden voor de medewerkers van 23
jaar en ouder en 200 gulden voor de
overige medewerkers.
Per 1 januari 1972 komt er een
nieuw salarissysteem. Een direct ge
volg hiervan is een extra-salarisver
betering voor vele jeugdige werkne
mers.
Door de minima in de uitkeringen
ineens en de jaaruitkeringen, alsmede
door de invoering van het nieuwe sa
larissysteem, ontvangen de lagere in
komensgroepen naar verhouding meer
dan de overige werknemers bij Phi
lips. De vakbonden zullen in het con
tractjaar over 1971 gezamenlijk één
en een kwart miljoen gulden ont
vangen ten behoeve van voordelen
voor georganiseerden.
(Van'een onzer verslaggevers)
DEN HAAG „Een regeringsbesluit om het Reimerswaalplan uit
te voeren is er nooit geweest. De toenmalige minister Korthals van
Verkeer en Waterstaai l -"ft Brabant in mei 1963 alleen regerings
steun vooi lleiincmvu^ '<5ég<ëzegd. Dat gebeurde nadat het project
uitvoerig in de ministerraad was besproken. Woordelijk heeft minister
Korthals toen verklaard „dat het Reimerswaalplan de instemming van
de regering had". De huidige minister van Verkeer en Waterstaat is
daarom niet gebonden ook moreel niet aan de uitspraak van zijn
voorganger".
Dit verklaarde gisteren tegenover
ons een oud-bewindsman uit het
kabinet De Quay, die in mei 1963 de
discussie in de ministerraad heeft
meegemaakt.
De oud-bewindsman, die zijn naam
per se niet in de krant wil hebben,
reageerde op de verklaring van de
huidige minister van Verkeer en Wa
terstaat, dr. Drees jr., dat hij zich met
betrekking tot Reimerswaal „niet ge
bonden acht aan uitspraken, die zijn
voorgangers over de aanleg van deze
zeehaven hebben gedaan". Deze uit
lating heeft, zoals bericht, het col
lege van Gedeputeerde Staten van
Brabant de teleurstelling van het jaar
bezorgd.
De vroegere bewindsman voegt èr
nog aan toe: „De verklaring vin
Drees kan vervelend zijn maar ze is
wel redelijk. Brabant lag met zijn
Kreekrakplan, dat het in 1959 lan
ceerde, voor op Zeeland, dat toen in
dustrieel nog niet zoveel te betekenen
had. Nadien heeft de industrialisatie
van Zeeland een geweldige vlucht
genomen. De opmerking van minister
Drees, dat nagegaan moet worden hoe
Reimerswaal past in de nationale zee
havenontwikkeling, is zeer begrijpe
lijk. Wat moet namelijk prioriteit
hebben? De industriële uitbreiding
dicht bij zee (Sloegebied of kanaal
zone Zeeuwsch-Vlaanderen) of in
Reimerswaal, dat een stuk verder
landinwaarts ligt? Past de toezegging
van Korthals nog wel in deze tijd?
Moet je met de industrialisatie op de
huidige manier doorgaan?"
Volgens de oud-collega van Kort
hals waren die vragen 15 jaar geleden
niet aan de orde, maar nu per se wel.
(Vervolg op pag. 3)
SLEEN (ANP) De 63-jarige H.
Grit uit Diever heeft gistermorgen
een dodelijke val gemaakt. De man
was werkzaam bij het viaduct in de
nieuwe rijksweg 34 bij het plaatsje
Erm (in de buurt van Sleen). Door
dat een stuk betonijzer afknapte,
verloor hjj zijn evenwicht en viel
vijf meter naar beneden.
(ADVERTENTIE)
Grote markt 25, Breda, Tel. 01600- 30650
(Van onze redactie binnenland)
ROSMALEN De rijkspolitie te
Rosmalen heeft de 36-jarige J. H. R.
uit Den Bosch aangehouden. De man
wordt verdacht van een poging tot
gifmoord op de 27-jarige mej. A. V.
uit Rosmalen, met wie hij samen
woonde. De vrouw werd op 28 sep
tember j.l. opgenomen in het zieken
huis te Den Bosch, waar een thalium-
vergiftiging werd geconstateerd.
De verdachte, chef-monteur in Den
Bosch, die vroeger gehuwd is geweest,
werd gearresteerd op last van de Bos
sche officier van justitie mr. J. Boos
ter. Het slachtoffer van de vermoede
lijke poging tot gifmoord is thans
buiten levensgevaar. De politie tast
wat het motief hiervoor betreft nog
volkomen in het duister.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA. „Uit protest tegen de
komst van Hirohito zijn wij vandaag
de hele dag gesloten. Wij herdenken
in stilte alle gevallenen uit de Twee
de Wereldoorlog, die mede door zijn
schuld zijn omgekomen."
Deze mededeling staat te lezen op
een affiche, dat de heer R. Harting
heeft neergehangen in de etalage
van zijn magazijn „De Tropen" aan
de Halstraat in Breda.
De heer Harting heeft, na veel om
zwervingen door Azië, destijds ge
werkt aan de Birma-spoorweg, maar
gelukkig alle ellende die hij daar
heeft ondergaan, overleefd. Met het
sluiten van zijn zaak wil hij uitdruk
king geven aan zijn afkeer tegen de
komst van de Japanse keizer.
Wim Kan heeft gisteren nog ge
probeerd opnieuw voor de televisie
te komen om zijn plannen te ont
vouwen over zijn geweldloze actie
tijdens het bezoek van de Japanse
keizer. Hij had het verzoek om zend
tijd gericht tot minister Engels van
CRM, die de cabaretier aanraadde
contact op te nemen met de omroep
verenigingen. De VPRO en de TROS
kregen evenwel geen verzoek om
zendtijd.
Kamerlid Koekoek heeft de Am
sterdamse officier van Justitie mr.
Hartsuiker een telegram gezonden,
waarin hij hem verzoekt tegen „de
heer Hirohito, keizer van Japan, een
strafvervolging in te stellen en hem
terstond na aankomst in Nederland
in verzekerde bewaring te stellen we
gens de dood van 19.000 Nederlandse
mannen, vrouwen en kinderen."
In de protesten tegen het bezoek
van de Japanse keizer hebben zich
gisteren ook het Nederlands Ausch
witz Comité, de Nederlandse zionis
tische studenten organisatie, een aan
tal Amsterdamse jongerenorganisa
ties, de Asva en het PSP-partijbe-
stuur geschaard.
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN. De auto's, die in
de DAF-fabrieken van de lopende
band komen, hebben sinds kort een
giftige uitstoot met een volume van
nog maar 4,5 procent. DAF voldoet
daarmee aan dc nieuwste EEG-voor-
schriften, die in oktober 1972 van
kracht worden.
Zo reageert de DAF-directie des
gevraagd op de vraag wat deze Ne
derlandse autofabriek doet aan de be
strijding van de luchtvervuiling.
DAF zal proberen het percentage
van 4,5 nog verder terug te dringen,
aldus de directie.
DAF streeft er tenslotte naar om
alle eigen dealers zo spoedig moge
lijk uit te rusten met apparatuur
waarmee de giftige uitsoot gemeten
kan worden. De DAF-directie wijst
er op dat er, over de hele linie ge
nomen, in Nederland nog maar heel
weinig garages zijn die deze meet
apparatuur in bedrijf hebben.
(Van een onzer verslaggevers)
AARSELE. Van de vijfenvijftig
bij de vliegramp te Gent omgekomen
passagiers en de acht bemannings
leden heeft men er achtenveertig
kunnen identificeren. De overigen
zullen voor de bergingsploegen altijd
onbekenden blijven. De niet-geïden-
tificeerde slachtoffers worden maan
dag op het kerkhof van Aarsele be
graven, waar de Britse luchtvaart
maatschappij een stuk grond heeft
gekocht. Er zijn ook plannen om een
monument op te richten.
Over de oorzaak van het ongeluk
is de onderzoekcommissie nog nauwe
lijks iets wijzer geworden. Er wordt
nog wel steeds rekening gehouden
met de mogelijkheid van sabotage,
maar aanwijzingen daarvoor zijn vol
gens officiële mededelingen nog steeds
niet gevonden. Ook de „flying recor
der", een stevig verpakt toestel dat
alle vluchtgegevens automatisch re
gistreert op een band, heeft geen uit
sluitsel over de mogelijke oorzaak
kunnen geven. Het apparaat is tussen
de wrakstukken ongeschonden terug
gevonden, maar kort voor de ramp
moet de recorder stilgevallen zijn.
Het toestelletje heeft namelijk niets
geregistreerd van onregelmatigheden
aan boord of mankementen in tech
nische onderdelen. Alleen op het
vliegveld van Zaventem heeft men in
de verkeerstoren gemerkt, dat er met
het toestel iets mis was.
Vlak voor de Vanguard neerstorte
heeft een van de piloten over de
boordradio geroepen „We are coming
down!" (we vallen), daarna volgde
een kort onsamenhangend betoog, dat
eindigde in een stilte.
Inmiddels is ook de herkomst te
recht van 'n stapeltje partituren, dat
Britse verslaggevers zaterdag tussen
de wrakstukken ontdekten. Het is
eigendom van de zangeres Carla Hul-
linger. Ook zij behoort tot de omge
komen passagiers van de Vickers
Vanguard. Men heeft de zangeres
kunnen identificeren aan de hand van
de partituren en een aantal grammo
foonplaten uit haar bezit.