Zeeland kwaad op Brabant
„BUIGEN OF
BARSTEN"
IN DE BOUW
DE SCHELDE GAAT
MARINESCHEPEN
BOUWEN
Frankrijk
breekt met
Algerije
Gemeentebestuur
Oostburg voelt
zich gepasseerd
ZEEUWS BUSVERVOER DEZE MAAND
ONDER DE LOEP
Zeldzame
„zeevlam
bakte het
mooi bruin
NIET GEKEND IN PLAN VOOR
VLIEGVELD STEENBERGEN
Woensdag a.s. beslissend
gesprek over nieuwe c.a.o.
Verolme: Fusie
einde van onze
scheepsbouw
Prins Maurits morgen 3,
Vrouw (85) lag
twee dagen onder
omgevallen kast
Schadeclaim van
f 2430 biljoen
SNELRECHT VOOR
BIERBLIKSMIJTER?
JAN JANSSEN
MAAKT
FLINKE SMAK
GEEN LICHT IN ZAAK
DOODGESCHOTEN
DIAMANTAIR
Natuurverschijnsel
langs Zeeuwse kust
Na fusie Verolme en Rijn-Schelde
W.-Duitsers tevreden
over regering-Brandt
„PLAN GS INZAKE WATEHVERVIj U ING
MOESTEN WIJ UIT KRANT VERNEMEN"
DOLFIRODAM - Rotterdam
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkt
Hoofdredacteur: L. Ley endekker
Redactie, en Administratie-adres;
Nieuwstraat 9, Terneuzen, teL (01150)—7920
Abonnementsprijs: 111,15 per kwartaal;
per maand f 3,90. Losse nummers 15 cent,
inclusief 4 B.T.W.
Gironummer 1945433
VRUE ZEEUW
VRIJDAG
16 APRIL 1971
25e Jaargang
No. 6523
Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum
per advertentie 12,40, exclusief 4 B.T.W
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels-
advertenties) 5 regels 11,15 Iedere regel méér
23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of Adres
bureau van dit blad. 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur.
Voor het maandagnummer: vrijdag tot v.m.
11 uur.
Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN. Gisteren
heeft zich langs de Zeeuwse kust
en elders een zeldzaam natuur-
verschijnsel voorgedaan, dat in
de kustplaatsen, bij vissers en
schippers "zeevlam" wordt ge
noemd, of ook wel "een keren
de zee".
Het verschijnsel wordt veroor
zaakt doordat zich in de diepzee
verschillende stromingen voor
doen, die als zij tegen elkaar
aanlopen een geweldige wa
terbeweging veroorzaken, waar
bij op warme dagen een dikke
mist vrijkomt.
Deze mist trok gisteren, als
een rookgordijn op de Zeeuwse
kust af. De mist, veel dikker dan
een normale nevel, kwam in vla
gen opzetten en ebde dan weer
weg.
De zeevlam verspreidt een pe
netrante jodiumgeur, als gevolg
van een chemisch ontledingspro
ces dat zich in het zeewater
voordoet als "de zee keert" In
de kustplaatsen weet men, dat de
penetrante geur wordt veroor
zaakt door de hoge concentraties
jodium in de lucht.
Een welkom bijverschijnsel
daarvan is, dat men na enkele
uren "mist-baden" even bruin
wordt alsof men een heel week
end aan het strand had doorge
bracht.
De zeevlam veroorzaakte voor
de scheepvaart in de Wester-
scheldemonding van tijd tot tijd
moeilijkheden. De veerdiensten
in de Westerscheldemonding
hadden met geringe vertragin
gen te kampen. De veerbootka
piteins voeren op radar en ge
bruikten levendig de misthoorns.
CNV-Voorzitter, J. Lanser, heeft
gisteren in Utrecht het bestuur geïn
stalleerd van de stichting Slotema-
ker-De-Bruine-instituut, het vor
mingsinstituut van het CNV.
MAHMOED RIAD, de Egyptische
minister van buitenlandse zaken is
gisteren in Moskou aangekomen
voor besprekingen met de Sovietre-
gering.
(Van onze verslaggevers)
MIDDELBURG/GOES Bij het
Provinciaal Bestuur van Zeeland be.
staat grote ontstemming over het
feit, dat Zeeland op geen enkele
wijze gekend is in de plannen van
G.S. van Brabant inzake de aanleg
van een supervliegveld in West-
Brabant. „Wat wij weten hebben
we uit de kranten gehaald", vertel
de men ons. „Den Bosch heeft ons
niets verteld, dit in tegenstelling tot
b. en w. van Rotterdam, die kenne
lijk wel te voren door Brabant zijn
ingelicht."
Zeeland is zo ontstemd, omdat
deze provincie zich direct betrokken
weet bij het Westbrabantse vlieg
veldplan. Een deel van Zeeland zal
immers ongetwijfeld last krijgen
van geluidshinder e.d., als er inder
daad in de huurt van Steenbergen
een tweede Schiphol zou komen.
De Zeeuwse ergernis kan verder
verklaard worden uit het feit, dat
G.S. van Brabant bereid zijn de
Reimerswaalplannen in ruil voor
het supervliegveld voorlopig in
het archief op te bergen. Ook over
deze manoeuvre was Zeeland niet
ingelicht, hoewel de colleges van
G.S. van Brabant en Zeeland reeds
geruime tijd besprekingen voeren
over het Reimerswaalplan.
In Zeeland verwacht men, dat de
aanleg van een supervliegveld in de
„Ik vraag me eigenlijk af, vooral
met het oog op de nabijheid van
grote steden, of die tweede luchtha
ven nu zo nodig bij Steenbergen
moet komen te liggen", aldus de
heer Huber, „maar voor Goes zou
het alleen al voor het hele vesti
gingsklimaat onaanvaardbaar zijn,
als de vliegtuigen hier over komen.
nabijheid van Steenbergen gevolgen
kan hebben voor Tholen, St.-Phi-
lipsland, Zuid-Beveland en de re
creatiegebieden daar omheen. Yer-
seke en Goes zouden wel eens in
de aanvliegroute kunnen liggen.
Desgevraagd verklaarde burge
meester Huber van Goes ons, dat
hij het „onaanvaardbaar" zou vin
den als de aanvliegroute van de
tweede internationale luchthaven
inderdaad geluidshinder voor Goes
zou opleveren.
We hebben al zo'n moeite om men
sen naar Zeeland te krijgen. En dan
wordt het hiermee zo langzamer
hand wel het summum
„Een tweede luchthaven moet er
komen. Daar ben ik ook van over
tuigd, maar waarom dan niet in een
dunbevolkt gebied?"
Zoals gemeld willen G.S. van
Zeeland met een standpuntbepaling
inzake „Steenbergen" wachten, tot
dat de commissie-Falkenhage rap
port heeft uitgebracht. De gemeen
teraden van Tholen en St.-Philips-
land hebben zich al tegen het West-
Brabantse vliegveld uitgesproken.
Brabantse gedeputeerde F. van
den Eerenbeemt, die de portefeuille
van de in het buitenland vertoeven
de mr. G. Brokx waarneemt, wijst
er in dit verband op dat de nota
tweede nationale luchthaven een
Brabantse nota is, bedoeld om de
Brabantse statenleden te informe
ren en om een plaats voor Brabant
te bespreken op nationaal niveau.
„Zodra de zaak nader uitgewerkt
moet worden", aldus de gedeputeer
de, „moet dat gebeuren in overleg
met Zeeland want een locatie bij
Steenbergen heeft evenveel invloed
op Zeeuws als op Brabants gebied", i
De heer Van den Eerenbeemt ont
kent dat er formeel overleg met
Rotterdam geweest zou zijn op be
stuurlijk of planologisch gebied.
Wél is er op persoonlijk niveau met
Rotterdam over de vliegveldkwes
tie gesproken. „Maar overleg is
beslist een te groot woord", aldus
de gedeputeerde.
(Van onze correspondent)
UTRECHT Het gaat de komende dagen spannen in de bouwwe
reld. Binnen een week zal er óf een nieuwe c.a.o. óf een bouwvak
staking zijn.
Werkgevers en werknemers in de bouwnijverheid gaan op woensdag 21
april opnieuw praten over de nieuwe c.a.o. voor de bouwnijverheid. Het
wordt de achtste onderhandelingsvergadering, het gesprek liep ai een paar
maal vast, omdat de werkgevers niet wensten in te gaan op de eisen van
de bouwbonden.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Na do fusie van het
Verolme-concern met het Rijn-Schel-
debedrijf zal op de werven van De
Schelde in Vlissingen de houw van
gespecialiseerde marineschepen
met uitzondering van onderzeeboten
moeten plaatsvinden. De nieuw-
bouwcapaciteit van De Schelde zal
niet worden uitgebreid. Dat is een
van de conclusies uit het gisteren ge
publiceerde rapport-Winsemius, dat
tot de slotsom komt, dat beide con
cerns met terugwerkende kracht tot
1 januari moeten samensmelten.
ke wijze het Verolme-concern kon
worden gered (toen werd Rijn-Schel
de overigens al als fusiepartner ge
noemd), heeft haar bevindingen
neergelegd in een 53 bladzijden tel
lend rapport. In feite is dit rapport
een op basis van een aantal hoorzit
tingen „verbeterde" uitgave van een
eind vorige maand verschenen con
cept-voorstel.
„Wanneer besloten zou worden tot
een fusie met Rijn-Schelde dan zal
dat het einde zijn van de Nederland
se scheepsbouw. Er zal een chaos op
de werven ontstaan met als gevolg
het kapotgaan van het hele produk-
tieprogramma. Wij krijgen dan een
weglopen van de werknemers in een
dergelijke mate, dat wij het niet meer
in de hand kunnen houden".
Deze woorden heeft scheepsbouwer
C. Verolme letterlijk uitgesproken tij
dens de hearing op 8 april door de
commissie over een mogelijke fusie.
(Vervolg op pag. binnen/buiten
land 1).
„Het wordt nu buigen of barsten",
verklaarde een woordvoerder van de
centrale commissie bouwnijverheid,
waarin de drie bouwvakbonden sa
menwerken. „We beschouwen deze
vergadering ais de laatste mogelijk
heid om tot resultaat te komen", al
dus verduidelijkte de woordvoerder.
De nieuwe c.a.o. voor de bouwnij
verheid (ruim 250.000 werknemers)
had op 1 januari j.L moeten ingaan.
De bouwbonden willen zekerheid
hebben over hetgeen er na 1 juli pre
cies met de lonen gaat gebeuren. Over
de periode 1 januari - 1 juli bestond
geen verschil van mening, omdat in
die tijd de loonmaatregel van de re
gering van kracht is.
De werknemersbonden willen een
reële inkomensverbetering van 2,75
procent. Bij een te verwachten prijs
stijging van 6 a 7 procent komt dat
neer op een loonsverhoging van glo
baal 10 procent. De bouwbonden zijn
er steeds van uitgegaan, dat de loon
maatregel van de regering nog in
1971 moet worden goedgemaakt.
In december liepen de onderhan
delingen voor het eerst vast, nadat de
werknemers een bod van de werkge
vers van 4,5 procent van de hand
hadden gewezen. De onderhandelin
gen geraakten opnieuw in een im
passe nadat medio maart een door de
werkgevers aangeboden loonsverho
ging van 6 procent als ontoereikend
was afgewezen.
ffe* ,-M*
- -;r-
TV
W '4
Deze foto van prins Maurits werd
bij gelegenheid van zijn derde ver
jaardag, morgen, gemaakt door
zijn vader, mr. Pieter van Vollen-
honen,
STUTTGART (DPA) Na 500 da
gen socialistïsch-liberaal coalitiebe-
stuur in Bonn is volgens een opinie
onderzoek van het Westduitse
Wickert-instituut 84 procent van de
bevolking tevreden over het optreden
van het kabinet.
Toen de regering 100 dagen oud
was, was dit 80 procent.
(Van een onzer verslaggevers)
KOLDERVEEN De 85-jarige
weduwe Jantje Tiemens-Scholten uit
Kolderveen, die op Goede Vrijdag
door een omvallende kast ernstig
werd verwond, is in een ziekenhuis in
Assen overleden.
De alleenstaande vrouw was onder
de zware kast bekneld geraakt. Zij
heeft er twee dagen onder gelegen,
zonder dat iemand er iets van merkte.
(Van onze correspondent)
PARIJS In Parijs is vernomen
dat Frankrijk een eind wil maken
aan zijn bijzondere banden met Al
gerije. De Franse regering zal zijn
vroegere kolonie voortaan op dezelf
de zakelijke basis behandelen als an
dere landen. Hiermee komt een eind
aan de voorkeurhandelsbetrekkingen
gen tussen de twee landen en moge
lijk ook aan de bijzondere status van
de ongeveer een half miljoen Alge
rijnen die thans in Frankrijk werk
zaam zijn.
Frankrijk heeft officieel de olie
onderhandelingen met Algerije op
regeringsniveau afgebroken in ver
band met de houding die de Algerij
nen hebben aangenomen, zo heeft het
Franse ministerie van buitenlandse
zaken donderdag bekendgemaakt.
Volgens het ministerie moeten de
Franse oliemaatschappijen nu zelf
maar rechtstreeks met de bevoegde
Algerijnse autoriteiten onderhande
len over de voorwaarden waarop zij
hun bedrijvigheid in Algerije kunnen
voortzetten.
NEW YORK (Reuter) De Ame
rikaanse stichting voor harton-
derzoek heeft een schadeclaim van
2.430.000.000.000.000 (2430 biljoen)
gulden ingediend tegen de vier
grootste automobielfabrieken in de
Verenigde Staten.
De claim is gebaseerd op de be
schuldiging dat de fabrieken met op
zet weigeren maatregelen te nemen
om de luchtvervuihng tegen te gaan.
De procedure loopt tegen General
Motors, Chrysler, Ford en American
Motors.
(Van onze redactie binnenland)
EINDHOVEN De Ierse grens
rechter David Barrett, die via een
bierblikje tijdens de wedstrijd PSV-
Real Madrid in het ziekenhuis be
landde, maakt het redelijk. Als alles
goed gaat mag hij over een week
naar huis.
De 37-jarige koopman J. S. uit
Eindhoven, die verdacht van 't gooien
met het bierblikje is gearresteerd,
zal vanmiddag worden voorgeleid.
De officier van justitie is van plan
tot snelrecht over te gaan.
(Meer nieuws over deze affaire op
de sportpagina).
(Van een onzer verslaggevers)
BRESKENS „Wij als gemeente
bestuur van Oostburg hebben het een
zeer vreemde zaak gevonden in de
krant te moeten lezen (zie De Stem
van 3 en 5 april) dat Gedeputeerde
Staten van Zeeland de bestrijding
van de verontreiniging van het
Zeeuwse oppervlaktewater willen
opdragen aan de Zeeuwse water
schappen. De gemeenten waren hier
van in het geheel niet op de hoogte,
terwijl ze toch bemoeienissen genoeg
hebben met de bestrijding van de
waterverontreiniging (zoals rioolzul-
veringsinstallaties, red.)."
Dit zei gisterochtend burgemeester
A. Schipper van Oostburg tijdens de
officiële ingebruikstelling van de
vernieuwde rioolzuiveringsinstallatie
aan het Molenwater in Breskens. „Wij
hopen dat Gedeputeerde Staten, al
vorens een definitief besluit te ne
men, contact wil opnemen met de
gemeentebesturen." zo vervolgde do
heer Schipper.
De woorden van burgemeester
Schipper slaan op een tweedaagse
studieconferentie die op 2 en 3 april
in Oostkapedle is gehouden. Hierbij
waren aanwezig G.S. van Zeeland,
het R.I.Z.A., de waterschappen en
provinciale waterstaat. Op deze stu
diedag is het principebesluit door
G.S. genomen de uitvoering van de
nieuwe wet verontreiniging opper
vlaktewater aan de waterschappen
op te dragen.
„G.S. hadden dit ook aan zuive
ringsschappen kunnen opdragen of
aan provinciale waterstaat." zo ver
volgde de heer Schipper. „Onze voor
keur gaat uit naar een zuiverings
schap, wat in feite een intergemeen
telijke regeling is. Door deze taak
op te dragen aan de waterschappen,
wordt de gemeenten een stuk auto
nomie ontnomen en bovendien kun
nen waterschappen niet ter verant
woording worden geroepen. Mocht
onverhoopt toch voor de waterschap
pen gekozen worden, dan dient de
structuur van deze schappen te wor
den veranderd en zullen de gemeen
ten daarin een sterke vertegenwoor
diging moeten hebben. Al was het
alleen maar uit democratisch oog-
Het nieuwe concern zal Rijn-Schel-
de-Verolme machinefabrieken en
scheepswerven (RSV) moeten heten,
zo meent de commissie Winsemius,
die van woensdagmiddag drie uur tot
gisterochtend acht uur aan een stuk
door heeft vergaderd om tot een
eensluidende slotsom te komen. On
middellijk nadat gisterochtend de
handtekeningen van alle commissie
leden onder het stuk waren geplaatst
is een speciale commissie van deskun
digen zich gaan buigen over de waar
debepaling van de aandelen bij het
samensmelten van de beide bedrij
ven.
Zodra ook deze commissie met haar
werk klaar is zullen beide rapporten
naar minister Nelissen van Economi
sche Zaken gaan, die de fusie nog
moet bekrachtigen. De commissie
Winsemius, die verleden jaar werd
geïnstalleerd om na te gaan op wel-
(Van onze sportredactie)
OUDERGEM Jan Janssen is in
de slotetappe van de door Eddie
Merckx gewonnen Ronde van België,
vrij ernstig ten val gekomen.
De Puttenaar smakte tegelijk met
een groot aantal andere renners te
gen het wegdek, toen de karavaan
zich in het heuvelachtige terrein tus
sen Huldenberg en Overijse bevond.
Janssen, die schaafwonden over zijn
hele rug opliep, was even buiten
westen.
Zij ploegleider Maurice de Muer
dacht dat Janssen niet zou kunnen
deelnemen aan Parijs—Roubaix, die
zondag wordt gehouden.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/UTRECHT Zee
land en de Zuidhollandse eilanden
krijgen de primeur in het onderzoek
dat het Centrum voor Vervoers
plannen in Utrecht gaat instellen
naar de manier, waarop de busver
bindingen het best in overeenstem
ming met de vervoersbehoeften van
het publiek kannen worden gehand
haafd, of gebracht.
De opdracht voor dit landelijk
onderzoek is verstrekt door de
Commissie Vervoer - Vergunnin
gen in Den Haag, die (evenals de
busexploitanten) van mening is dat
moet worden gestreefd naar het goed
in de markt blijven van de streek
bus.
Volgende week zullen 150 studen
ten van de Rijkspeda-gogische Aca
démie in Middelburg, het Zeeuws
Technisch Instituut en de Rijksuni
versiteit in Utrecht op pad zijn om
de enquête en het telwerk in nauwe
samenwerking met de betrokken
busbedrijven uit te voeren. Op 20
april zijn het Streekvervoer Walche
ren en de Stoomtram Breskens-Mal-
degem aan de beurt, woensdag 21
april volgt de Auto Maatschappij
Zeeland en donderdag 22 april de
Rotterdamsche Tramweg Maatschap
pij-
Het publiek zal weinig van het
onderzoek merken, aangezien kopieën
van de verkochte plaatsbewijzen de
hoofdbron van informatie vormen.
Bij sommige bedrijven zullen echter
aanvullende enquêtes onder bus
reizigers nodig zijn of reizige-rstel-
lingen op strategische punten. En
quêteurs zullen de reizigers vragen
naar begin- en eindpunt van hun
busreis en overstapbewegïngen op
en van andere bussen, trein of boot.
De directie van de N.S. heeft be
sloten de tot het N.S.-concern be
horende busbedrijven te laten door
lichten door een efficiencybureau.
Het gaat bij deze vijftien spoorweg
dochters niet Om de efficiency in
de engere zin van economisch be
heer. Er zullen maar weinig bedrij
ven in Nederland zijn waar de zui
nigheid zo tot deugd is verheven
als juist bij de N.S.-dochters. Het
gaat echter om de organisatorische
opbouw van het spoorwegconcern,
onder meer over het „management"
(beheer) van de ten dele opnieuw
te ordenen streekvervoerbedrijven
en over de vraag of er meer ver-
voerszaken centraal in Utrecht die
nen te worden geregeld.
Een en ander is urgent geworden
door de op handen zijnde herinde
ling van de streekvervoergebieden,
waarbij de N.S.-bedrijven zijn be
trokken. Zo zal de in Midden-Neder
land opererende Nederlandse Buurt-
vervoer Maatschappij in tweeën wor
den gesplitst en in het westen wor
den verenigd met de onlangs door
N.S. overgenomen n.v. Maarse en
Kroon, in het oosten met de Ve-
luwse Auto Dienst. De samenvoe
ging van de Betuwse Streekvervoer
Maatschappij met de in Oost-Bra
bant en Noord-Limburg rijdende
Zuid-Ooster is al aan de gang. De
integratie van de Zeeuwse vervoer
bedrijven in een Delta-vervoeronder-
neming met de Rotterdamsche Tram
weg Maatschappij als kern, bevindt
zich zoals bekend in een begin
stadium.
Tenslotte gaat een eigen N.S.-
werkgroep het huidige functioneren
van het spoorwegbedrijf op zijn effi
ciency bekijken. Dit onderzoek heeft
veel meer de bedoeling na te gaan
of, in het licht van de jongste ver
nieuwingsfase, het railbedrijf wel zo
efficiënt mogelijk functioneert.
punt, deze vertegenwoordigers
zullen verantwoording moeten afleg
gen aan de vertegenwoordigende col
leges, in casu de gemeenteraden, die
tenslotte door de bevolking zijn ge
kozen," merkte de heer Schipper op.
„Eerlijk gezegd, als West-Zeeuwsch-
Vla-amse gemeente, waar de zuive
ringsdichtheid een voorbeeld is voor
Nederland en zeker voor Zeeland,
verwachtten wij dat G.S. voordat een
definitief besluit valt, contact met de
gemeenten zal opnemen".
Burgemeester Schipper zei in zijn
gedachtengang niet alleen te staan,
wamt naar hij meende had ook bur
gemeester Huber van Goes, voor
zitter van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten, afdeling Zeeland,
opmerkingen in deze geest gemaakt.
AMSTERDAM (ANP) De Am
sterdamse recherche tast nog steeds
in het duister over de identiteit van
de man en de vrouw die woensdag
avond de 67-jarige diamantair Jacob
Barber in zijn flat in Amslerdam-
Buitenveldert hebben doodgeschoten
en er met een partij sieraden vandoor
gingen.
Wel beschikte men over een rede
lijk signalement van het tweetal, mo
gelijk Spanjaarden of Zuidamerika
nen. De man vuurde in aanwezigheid
van mevrouw Barber de schoten op
het slachtoffer af.
Hoeveel sieraden het tweetal heeft
meegenomen is nog niet bekend.
Volgens de recherche waren beide
buitenlanders woensdagmiddag al op
het kantoor van het slachtoffer op de
Keizersgracht geweest om sieraden te
kopen. Omdat men niet tot zaken was
gekomen, werd later telefonisch afge
sproken dat de besprekingen 's
avonds bij de diamantair thuis zou
den worden voortgezet.
(ADVERTENTIE)
KOM HAAR HET
\PÖLFIROPAMvóor
'n dolfijne
SHOW.'
In het enige drijyende Dolfijnen
stadion ter wereld met 1.000 zit
plaatsen ziet u een unieke show
van zeeleeuwen en dolfijnen in één
programma. Tijden: 10.00, 11.30,
13.00,14.30,16.00 en 17.30 uur.
LEUVEHAVEN1
BIJ METROSTATION BEURS
TEL. 137800.
4