Prijsverhoging van sigaretten en benzine
Noordzeekanaal
voor de scheepvaart gestremd
ONDERHANDELINGEN OPNIEUW
AFGEBROKEN
BELGISCH PARLEMENT OBER
DE SCHELBE-RUNVERBINDING
PANAMEES VERLOREN BESCHOUWD
TWEEDE KAMER
RUST WORDT 20 a 25 DUURDER
MALEISIE EN INDONESIË GEVEN
ELKAAR NIETS TOE
MENISTER WITTEVEEN ZEGT
BELASTINGVERLAGING TOE
HET WEER
Weeriiericht
Hoogwater
Zon-en
Maanstanden
Prankerlng M1 abonnement: femeuzen
Directeur-Hoofdredacteur L van (Je Sanrte
Redactie adres: Noordstraa» 55—57
Administratie-adres: Smldswaï
Telefoon 0115(1—2(173
Gironummer 38150
Abonnementsprijs f6,— per kwartaal: pet
maand f2.— per week 48 ct. Losse nrs 10 ct.
E VRIJE
VRITDAG 6 MAART 1904
20e Jaargang No.^610]^.
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen
AdvprtentJpprUs per mm 16 et; mlnhnora per
advertentie f 2,40
Rnhrlpk: Kleine Advertenties (géén Imndels-
artverlenHes) 5 regels, f 1,10. Iedere regel meet
22 et Klelnp Advertenties M1 vooruitbetaling.
Vermelding: Brlpven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent mepr.
Trtrendine advertenties te 's namiddags 2 nnr.
Voor het maandagnummer tot 10 unr V.rau
De stremming van het scheepvaartverkeer op het Noordzee
kanaal tengevolge van de aanvaring tussen het 10.750 ton metende
Nederlandse vrachtschip „Averdijk" en de 3500 ton metende Pana
mese „Alexandra K", was donderdag nog niet opgeheven. Zelfs
binnenschepen van enig formaat kunnen niet passeren. Verschei
dene lichters zijn naar de plaats van de aanvaring, circa 300 meter
ten westen van zijkanaal F, gestuurd om de schepen te lossen.
De stremming van het scheep
vaartverkeer op het Noordzee
kanaal ten gevolge van de
aanvaring tvssen het 10.750
tons metende Nederlandse
vrachtschip „Averdyken het
3500 tons metende Panamese
stoomschip „Alexandra K" is
inmiddels opgeheven. Met be
hulp van verscheidene lich
ters worden de schepen gelost.
(Luchtfoto A.N.P.)
De uit Amsterdam uitgevaren
schepen zijn teruggekeerd en
hebben in de Amsterdamse ha
ven ligplaats gekozen. De uit
TJmuiden binnengevaren schepen
wachten op doorvaart. Andere
schepen zijn, gewaarschuwd door
Scheveningen-radio, voor IJmui-
den voor anker gegaan.
Persoonlijke ongelukken heb
ben zich bij de hevige aanvaring
de enorme klap was tot vele
kilometers in de omtrek te horen
niet voorgedaan. De materiële
schade is zeer groot. Ruwe schat
tingen lopen tot enkele miljoe
nen guldens. De massieve boer
van de „Averdijk"' heeft zich
enige meters in het ruim van de
„Alexandra" geboord.
Na het van elkaar trekken van
de schepen hoopte men met het
inzetten van zware pompen en
door het aanbrengen van een
noodbekistin^ dé Panamees drij
vende te houden. Scheepsdeskun-
digen en assurantie-experts zul
len beslissen wat er met de Pa
namese boot moet gebeuren. Het
s^hip zal naar het overslagbedrijf
in de Westhaven worden ge
sleept voor verdere lossing van
de lading. 4000 ton pek uit Tur
kije. of rechtstreeks naar een dok
worden gebracht. De met stuk
goederen geladen „Averdijk" zou
men donderdagavond naar de
N.D.M. s'epen, waar de neus-
schade zou worden gerepareerd.
De „Averdijk" lag dwars op
het Noordzeekanaal met de voor
steven nog diep in de „Alexan
dra K" geboord, zodat alleen de
allerkleinste schepen met een ge
ringe diepgang konden passeren.
De schepen moesten met snij
branders van elkaar losgemaakt
worden.
Als de vaart op Amsterdam
weer vrij is, komt het probleem
aan de orde van de berging van
de „A'exandra K", die een gat in
de romp heeft waardoor drie
auto's zouden kunnen.
De spectaculaire aanvarinc
trok bijzonder veel belangstel
ling, ondanks het gure weer. Tal
loze automobilisten die van de
omringende wegen de „Averdilk"
als het ware op de dijk van het
Noordzeekanaal zagen zitten,
gingen een kijkje nemen. Zij
moesten over enkele sloten serin
gen en door een modderig terrein
oversteken om het niet-alledaag-
se schouwspel van nabij te zien.
DE OORZAAK?
Over de vraag hoe zó'n ernsti
ge aanvaring oo het Noordzee
kanaal kon gebeuren, bestaan
verschillende theorieën. De meest
waarschiinlijke is dat de „Alex
andra K" uit zijn roer is gelopen
door de zuiging van het water in
een ondiep gedeelte van het ka
naal De Panamees zou teveel
naar rechts zijn uitgeweken om
de „Averdijk" te laten passeren,
waardoor het schip in ondiep wa
ter kwam. zodat de zuiging ont
stond. Het onderzoek naar de
oorzaak Is nog niet afgesloten.
Men heeft een gat van 25 cm
breed in de voorsteven van de
„Averdijk" gebrand, zodat het
grote schiD niet te vee: 0p de
^Alexandra K" zou drukken als
dit schip omhoog kwam na de
lossing van de lading pek. Pas op
het laatste moment zou de „Aver
dijk" worden losgemaakt. Men
vreesde namelijk dat de „Alexan
dra" anders van het grondtalud
van het kanaal, waarop het schip
vastzat, zal afglijden met het ge
vaar dat het zou kapseizen.
Tegen vijf uur slaagden elf
sleepboten erin na aan de
beide schepen als één massa te
hebben vastgemaakt dit ge
vaarte van de kade los te trek
ken. Daarna werd een draaibe-
weging uitgevoerd, zodanig, dat
de „Averdijk" ongeveer langs
de as van het kanaal kwam te
'iggen. Daardoor ontstond een
doorvaartruimte van voldoende
breedte, zodat vier ter plaatse
in het kanaal liggende schepen
konden passeren. De beide in
elkaar gedrongen schepen zijn
naar de Westhaven gesleept.
Het plan om de „Averdijk"
van de „Alexandra" los te trek
ken en naar de N.D.S.M. te sle
pen moest worden opgegeven.
De schepen bleken onmogelijk
binnen redelijke tijd van elkaar
te scheiden.
Het was onmogelijk te zeggen
hoeveel hoeveel tijd het zal ver
gen vóór de scheepvaart door
het kanaal weer geheel normaal
zal zijn. Men verwacht dit niet
vóór hedenmiddag.
Te kwart voor zeven donder
dagavond kwam de sleep in de
Westhaven aan. Het Amster
damse team van specialisten op
dat gebied „de koperen ploeg"
heeft de logge twee-eenheid
die slechts via de kabels der
sleepboten kon worden gema
noeuvreerd, afgemeerd langs de
afbouwpier van de nieuwe dok-
put van de Amsterdamse Droog-
dokmaatschappij. De stremming
van het Noordzeekanael is bin
nen een etmaal opgeheven.
Prinses Margriet op
„Willem Ruys" gast van
Koninkl. Redersvereniging.
Prinses Margriet zal op vrij
dag 13 maart het middelpunt
zijn van een feest dat de Kon.
Ned. Redervereniging haar oud
petekind in Rotterdam aan boord
van de „Willem Ruys" aanbiedt.
De vereniging geeft het feest
ter gelegenheid van het. feit dat
de Prinses op 19 januari 21 jaar
en dus meerderjarig is ge
worden.
Zoals bekend is de Prinses bij
haar geboorte in Canada ge
noemd naar de bloem die de
Nederlandse koopvaardij mens en
als verzetsinsigne droegen. Later
kreeg de redersvereniging van
het koninklijke echtpaar toe
stemming Prinses Margriet als
petekind aan te nemen.
KONING PAUL IN TOESTAND
VAN VOLKOMEN BEWUSTE
LOOSHEID.
Van de zijde Van het'koninklijk
paleis in Athene werd donder
dagavond medegedeeld, dat ko
ning Paul in een toestand van
volkomen bewusteloosheid ver
keert en dat sinds twintig minu
ten een coma was ingetreden.
Alleen zijn buitengewoon sterk
hart stelt hem in staat de strijd
tegen de dood nog vol te honden,
zo werd gezegd.
Gisteravond hebben de dokters
verklaard dat zich een nieuwe
verslechtering in de toestand van
de koning heeft voorgedaan. De
hofkapelaan heeft de koning de
communie toegediend.
In officië'e kringen ziet men
bet korte medische bulletin als
een aanwiizing dat de dokters die
koning Pau] behandelen, menen
dat zij hem niet meer kunnen
helpen.
In de koninklijke kapel van
het buitenverblijf te Tatoi werd
voor de koning gebeden. Ook
werd in alle Griekse kerken voor
de koning gebeden.
De Griekse regering namt reeds
maatregelen voor 'tie opvolging
van kroonprins-regent Constan
ten.
Bij het Produktsc.hap voor Granen, Zaden en Peulvruchten wordt
het niet onmogelijk geacht dat by de inwerkingtreding van het
E. E. G.-rijstreglement daarvoor is de datum van 1 juli a.s. voor
zien de rijstprijzen In ons land met 20 a 25 procent zullen stij
gen.
Dit bleek uit mededelingen
van de heer H. van Dijk, direc
teur van het produktschao voor
de sector verwerkte produkten.
Zoals bekend heeft de E. E. G.-
ministerraad begin februari de
rijstregeling goedgekeurd. De
richt- en dremnelpriizen moeten
nog vastgesteld worden.
De heer Van Dijk vertelde dat
de situatie op de wereldmarkt
tot prijsstijging kan leiden. Er
wordt gesproken over grotere
contracten voor Siam-rijst dan
voorheen. Indonesië zou 600.000
ton willen afnemen in plaats
van 300.000, de Philippijnen
150.000 a 200.000 in plaats van
50.000, Rusland 100.000 in plaats
van nihil. Dit zou betekenen dat
er voor de overige wereldhan
del minder rijst beschikbaar zou
komen, met hogere prijzen als
gevolg.
De besprekingen over het geschil om Maleisië zijn in de Thal-
an (fee hoofdstad hervat.
De Thailandse minister van Buitenlandse Zaken, Thanat Choman,
heeft de Maleisische vice-premier, Abdoel Kazak, ertoe weten te
bewegen, de afgebroken onderhandelingen met de Indonesische
minister van Buitenlandse Zaken, Soebandrio, en de Philippijnse
minister van Buitenlandse Zaken, Salvador Lopez, voort te zetten.
Van Philippijnse zijde is mee
gedeeld, dat men zal proberen
een aanvaardbaar compromis te
vinden voor de geleidelijke
terugtrekking van Indonesische
strijdkrachten, waarmee een
politieke regeling van de Malei
sische kwestie gelijke tred zou
moeten houden.
Later deelde de Philippijnse
minister Lopez echter mede, dat
de onderhandelingen voor de
tweede maal binnen 24 uur zijn
mislukt Hij had afzonderlijke
gesprekken gehad met de Malei
sische vice-premier Abdoel Ra-
zak en met Soebandrio. Na af
loop daarvan deelde hij mede,
dat overeenstemming niet moge
lijk was gebleken en dat de
situatie thans dezelfde is als de
dag tevoren.
De besprekingen zijn weder
om gestrand op de Maleisische
eis, dat de Indonesische infil
tranten uit Maleisisch Borneo
worden teruggetrokken voordat
politieke besprekingen worden
gehouden, en op de Indonesische
eis dat eerst een politieke rege
ling tot stand dient te komen.
De prijzen van zachtkokende
rijst van de nieuwe oogst uit de
sub-tropische gebieden (Italië,
Egypte, Spanje, Ver. Staten, Ar
gentinië) zijn al gestegen. Ze
zijn nu even hoog of zelfs hoger
dan de uit de tropische gebieden
(Siam) komende droogkokende
rijst. Dit is slechts zelden het
geval geweest. Cuba, dat zich
voorheen in de Verenigde Sta
ten voorzag, koopt nu zachtko
kende rijst in Egypte.
De minister van Financiën, prof. Witteveen, heeft donderdag in
de Tweede Kamer verklaard, dat zijn beleid er op gericht is, dat In
de huidige kabinetsperiode een structurele belastingverlaging haar
beslag zal krijgen.
De minister, die zijn wetsont
werpen verdedigde voor verho
ging van de omzetbelasting op
".igaretten en van het bijzondere
invoerrecht 0p benzine, zegde toe
iat ten spoedigste een wetsont-
verp daartoe zal worden inge
diend met open datum, zodat het
jereed zal liggen als het ogen
blik voor die structurele belas
tingverlaging gekomen zal zijn.
Dit ogenblik wordt nader ge
bracht door de voorgestelde ver
hogingen.
Minister Witteveen was erken
telijk voor het begrip dat voor de
noodzaak van deze verhogingen
der indirecte belastingen b'eek
te bestaan De verwachte op
brengst van 120 miljoen gulden
achtte de bewindsman een rede
lijke bijdrage tot een vervroegen
van de ontspanning op de ar
beidsmarkt Een deel van de toe
genomen koopkracht als gevolg
van de loonsverhogingen zal er
door worden opgevangen De mi
nister verklaarde, dat de moge
lijk bestaat, at deze tiidelijke
verhoging straks za1 worden in
gepast in een structureel belas
tingplan
Alleen door ontspanning on de
arbeidsmarkt, aldus de minister
kan worden voorkomen dat een
verdere loonontwikkeling onze
internationa'e concurrentiepositie
en betalingsbalans zal schaden.
BELASTINGVRIJE VOET
KOMT HOGER TE LIG
GEN
Staotsstecretaris, dr. L. II. van
den Berge bestreed de opvatting
dat ten gevolge van de voorge
stelde verhogingen sprake zou
zijn van een deformatie van de
•belastingdruk voor -de laagste
'nkomens,groepen. Bij herziening
van de inkomstenbelasting zal
aan verhoging van de be'asting-
vrije voet aandacht worden be
steed. Men moet dit echter los
z:en van de verhoging van de
omzetbelasting op sigaretten.
Doorberekening van de ver
hoogde heffing op benzine in de
vervoerstarieven za: worden toe
gestaan. De verhoging maakt
niet meer uit dan een half pro
cent van de totale belastingdruk
op het vervoer.
Ontkoppeling van de automa
tische verhoging der motorrijtui
genbelasting voor Diesel en
L. P. G., als gevolg van de ver
hoging van de benzineprijs ,acht-
'e hij niet gewenst. Het even
wicht in fiscale belasting is- in
1950 verbroken en nimmer ge
corrigeerd. Een vergroting ervan
is ongewenst, aldus de staatsse
cretaris.
REPLIEKEN.
Bij de replieken bleek dat de
Kamer nog niet gerust was na
de verklaring van nr nister Witte
veen inzake een toekomstige be
lastingverlaging. De heer Lucas
Een beeld uit de Tweede Ka
mer, waar woensdagmiddag de
voorstellen tot verhoging van
de belastingen op benzine en
sigaretten er sprake kwamen.
Op de foto zien we de minis
ter van Financiën, Z. Exc. Wit
teveen, en staatssecretaris Van
den Berge geconcentreerd luis
teren tijdens de debatten.
Bij de eerste bespreking van het vorige maand bij het Belgische
parlement ingediende akkoord over de ScheldeRijnverbinding zijn
in de cotnmissie van Binnenlandse Zaken van de Kamer van Volks-
vertegenwoordigers een aantal bezwaren gerezen.
Zo werd de vrees uitgesproken,
dat de nieuwe verbinding tussen
Antwerpen en de Rijn de belan
gen van de haven van Gent zal
schaden; een mening die door
de vice-minister van Buitenland
se Zaken, H, Fayat, werd be
streden.
Een Luikse vertegenwoordi
ger sprak zijn bezorgdheid uit
over het feit, dat water uit de
Maas voor de nieuwe verbinding
zal worden gebruikt waardoor
nadeel zou worden berokkend
aan Wallonië.
Een voorwaarde, die door en
kele leden van de commissie
werd gesteld, is dat Belgische
bedrijven bij de werkzaamheden
voor de aanleg van de nieuwe
verbinding, die voor het over
grote deel door België zal wor
den gefinancierd, worden inge
schakeld.
De besprekingen zullen de
volgende week worden voortge
zet.
SPECIALE KAMERCOMMISSIE
VOOR
SCHELDE—RIJNVERBINDING
Het grote belang van het Ne
derlands-Belgische akkoord inza
ke de Schelde-RIjnverbinding is
voor de Tweede Kamer aanlei
ding geweest om, in afwijking
van de gebruikelijke procedure,
een speciale commissie in te stel
len voor de parlementaire behan-
del'ng ervan.
Voorzitter Van Thlel heef*
donderdag de benoeming van 15
leden en evenveel nlaatsverven-
•rers bekend gemaakt. Hü sprak
de hoon rit. dat de parlementai
re behandeling nog vóór de zo
mer, zowel in Nederland als in
België, voltooid zal kunnen ziin.
Adv.
(K.V.P.) vroeg of werkeiyk het
gehele kabinet de mening deelde
dat een structurele belastingver
laging nog tydens de huidige
kabinetsperiode haar beslag zou
krijgen. Deze vraag, waarbij de
heren Kieft (A.R.), Scholten
(C.H.U.), en Van Dis (S.G.P.),
zich aansloten, kon de bewinds
man met een verwijzing naar de
overeenkimst van Wassenaar en
de regeringsverklaring bevesti
gend beantwoorden.
De heer Pesehar (P. v. d. A.)
diende een motie in, waarin de
goedkeuring van de verhogin
gen werd geplaatst in het licht
van de structurele belastingpoli-
tiek op langere termijn.
De politiek moet in ieder geval
erop gericht zijn, aldus de motie,
dat de middelen worden verkre
gen voor een optrekken van de
A. O. W. naar een sociaal mi
nimum, en dat wordt voorzien in
verlaging van de loon- en in
komstenbelasting, in het bijzon
der voor de laagste groepen.
De motie van de heer Pesehar
werd met 44 tegen 81 stemmen
verworpen Vóór waren de P. v. d.
A„ de P.S.P. en de C. P. N.
De heren Lucas. Kieft. Schol
len, Joekes en Koekkoek had
den zich tegen de motie ver
klaard, omdat ze het niet wense
lijk achten zich bij de behandeling
van een conjuncturele maatre
gel uit te snreken over de struc
turele belastingpolitiek. Ook moet
de Kamer niet op de stoel van
de regering gaan zitten. De mo
tie werd onvolledig, verwarrend
en overbodig genoemd.
De heer Pesehar verdedigde
zijn motie door op te merken dat
de te nemen maatregel en in feite
van strucurele aard zijn.
Staatssecretaris Van den Berg
wees er op, dat de eventuele fi
nanciering van de A.O.W. door
de overheid een kwestie van uit-
gavenpolitiek is en niet van
structurle belastingpolitiek.
Het wetsontwerp tijdelijke ver
hoging van de omzetbelasting
voor sigaretten werd daarop
goedgekeurd, met de stemmen
van P.v.d-A., P.S.P. en C.P.N.
legen.
Het wetsontwerp tijdelijke ver
hoging van het bijzonder invoer-
-echt op benzine werd aangeno-,
men met P.v.d.A., P.S.P., C.P.N.
in S.G.P. tegen.
Vóór dit gehele ontwerp in
-temming kwam, bleek overigens
wel dat vele afgevaardigden te
gen een optrekken van de mo
torrijtuigenbelasting voor Diesel
en L.P.G. waren.
Bij een hoofdelijke stemmine
ever dit wetsartikel werden 57
'egenstemmen uitgebracht door
4.R., CH.U., C.P.N., P.S.P. S.G.P.
en verscheidene K.V.P.-ers,
Af nemende wind
Het K.N.M.I. deelt mede:
Tussen een lagedrukgebied in
ie Golf van Genua en een krach
tig en omvangrijk gebied van
noge barometerstanden waarvan
net centrum ten noorden van
ochotland wordt aangetroffen,
nandhaafde zich een krachtige
noordoostelijke luchtstroming
die koude en droge lucht vanuit
Rusland via Duitsland naar ops
rand transporteerde. De tempe
raturen bleven hierbij ook over
dag zó laag dat de maxima
siechts nul tot twee graden be
droegen. De onstabiele opbouw
van de lucht leidde overdag tot
de vorming van stapelwolken.
Weliswaar vielen hieruit wat
lichte sneeuwbuitjes, maar de
algemene droogte van de lucht
droeg ertoe bij dat deze buitjes
van geen betekenis waren.
Aangezien de huidige lucht-
drukverdeiing geen belangrijke
veranderingen ondergaat, duurt
het koude nawinter weer voort.
Maar wel'zal de kou minder in
dringend worden daar het na-
meegedeeld door het K.N.M.I.,
geldig tot hedenavond.
Koud, maar minder wind
Wisselende bewolking met hier
en daar een sneeuwbui. Matige,
af en toe nog vrij krachtige,
noordoostelijke wind. Middag-
temperaturen om het vriespunt.
VRIJDAG 6 MAART
v.m. n.m.
Breskens 6.55 7.22
Terneuzen 7.30 7.57
Hansweert 8.10 8.37
Walsoorden 8.20 8.47
ZATERDAG 7 MAART
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
7.56
8.31
9.11
9.21
n.m-
8.29
9.04
9.44
9.54
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Maart
6 7.15
18.28
2.18
10.46
7 7.13
18.30
3.21
11.22
8 7,11
18-32
4.18
12(07