Nieuwe onrust in Afrika
Na de overstromingsramp in Spanje
J
)KUM ZONDER
\SKER
1 NACHTEGAAL
Overlevenden van vliegtuigongeluk boven
Atlantische Oceaan vertellen van ongeluk
en redding
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
REVUE!
Proclamatie van revolutionair
comité in Jemen
Badio de Koek
HET WEER
hercheur BAANTJER
i de Amsterdamse Po-
s speurt in de serie
ir de mens achter de
daad
«p^É
3:#
A^uSS DURBPJDGE
schepper van Paul
aanderen en de schrij-
r van het T.V.-spel
e Sjaal" publiceert zijn
uwste meesterwerk
super-spannend ver-
lgverhaal in REVUE!
I
JE, Stadhouders-
idelijk welk boek
wederverkopers.
R. 759
Frankering bil abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van 'de Sande
Redactieadres: Noordstraat 55—57
Administratie-adres: Smidswa]
Telefoon 01150 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs; 'f6,per kwartaal; per
maand ƒ2,per week 48 ct. Losse nrs 9 ct.
DE VRIJE ZEEUW
ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1962
18e Jaargang Nr 5715
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v"/h Firma F. 7. van de Sandé te Terneuzen
Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum per
advertentie ƒ2,40.
Rubriek: Kleine Advertenties (géén handels-
advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel meer
22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding; Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad, 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het maandagnummer: zaterdags 10 uur.
Zuid-Rhodesië, het Britse
gebied met grcte geestelijke
verwantschap met het na
burige Zuid-Afrika van de
apartheidspolitiek, dreigt t
toneel te worden van een
soort Algerijnse strijd. De
regering heeft met een aan
tal forse maatregelen de
voornaamste partij der in
heemsen, de Zimbabwe Af
rikaanse Volksunie (Z. A.
P. U), verboden en een aan
tal leiders gevangen gezet.
De konsekwentie is, dat
vele leiders zijn gevlucht,
o.m. naar het met de ver
volgde partij sympathise
rende Tanganyika, waar ze
een Zuidrhodesische rege
ring in ballingschap willen
oprichten, alsmede 'n Zim
babwe bevrijdingsleger dat
ondergronds de strijd tegen
het blanke bewind van sir
Edgar Whitehead moet
voeren. Wat hen aanmoe
digt, is waarschijnlijk ook
dat Algerijnse voorbeeld,
dat voor hen ook geldt: de
worsteling kan lang zijn,
maar de kansen om te win
nen zijn nagenoeg zeker
heid.
Als de andere Afrikaanse
landen de kwestie in de
Verenigde Naties aan de
orde stellen krijgt de Britse
delegatie onaangename
ogenblikken te verduren.
Hoezeer Londen het ook
met de maatregelen niet
eens kan zijn, formeel ligt
daar de verantwoordelijk
heid.
WAT
TELT ZWAARDER
Dat de Britse regering niet te
veel gezag kan laten gelden in
Zuid-Hhodesië, waar men maar
zelden naar Londen luistert, ver
andert daaraan niets. Voorname
lijk telt dat de toch al moeizame
plannen om dit gebied met N.-
Rliodesië en Nyassaland uit ko
loniale verhoudingen naar zelf
standigheid te •oeren, nu door
een soort burgeroorlog dreigen
te worden doorkruist.
De regering in Zuid-Rhodesië
nam zijn besluit op gronden die
de Londense Observer als gam
mel omschrijft. Ze baseert haar
beslissing op bewering dat de
Z. A. P. U. moord en doodslag be
dreef, een bewering die moeilijk
te bewijzen is. Wel is zeker dat
door de Z. P. U. intimidatie
werd bedreven tegen zwarten en
tegen blanken. Maar wat dat be
treft is de regering zelf ook niet
vrij van blaam. De vergaderin
gen van de Z. A. P. U. werden
constant door politie verstoord,
er zijn sch' '.partijen gehouden op
betogers en men kan dus moeilijk
beweren dat de inheemsen vrij
zijn gelaten in hun politieke
reichten van partij-vorming en
meningsuiting.
DE KIP OE HET EI
Men kan deze regeringsactie
wel weer voorstellen als een lo
gisch gevolg van de speuractie
naar degenen die petroleumbom-
men naar huizen van blanken
wierpen en dan uit gaan zoeken
wat eerst kwam, maar dat lijkt
vrij vruchteloos.
Het heeft er alle schijn van
dat de regering in Salisbury zich
bewust was strenger maatregelen
te nemen dan de situatie recht
vaardigde en er met opzet naar
heeft gestreefd de spanning op
de spits te drijven. Het heeft
haar een kans met verwijzing
naar de ondraaglijke toestand
voorlopig alles te laten zoals het
is en invoering van een grond
wet, waarbij de zwarte meerder
heid van het land dezelfde rech
ten als de blanke minderheid nu
heeft, te voorkomen. En mis
schien om in de onrust een aan
leiding te vinden inderdaad
dwars tegen Londen in aan
sluiting te zoeken hij Z.-Afrika,
zoals al eerder is gedreigd.
Zeker is voorlopig dat sir Ed
gar erin is geslaagd een nieuwe
haard van onrust te schelpen in
het tocli ai niet rustige zwarte
werelddeel.
(Nadruk verboden.)
BRITS SPOORWEG
PERSONEEL GAAT
STAKEN
De Britse bond van spoorweg
personeel heeft vrijdag besloten
om de oproep tot zijn 334.000
leden voor een staking in het ge
hele land op 3 oktober te hand
haven. De bond wees een. schik
king van de transportcommissie
voor de staatsspoorwegen van de
hand. De moeilijkheden zijn ont
staan door een besluit van de
transportcommissie om in de ko
mende drie jaar 12 werkplaatsen
te sluiten waardoor ongeveer
18.000 mensen getroffen zullen
worden. De commissie deelde
donderdag mee, dat dit econo
misch noodzakelijk is. Zij zou
echter geen onherroepelijke be
sluiten nemen voor zij kennis
had genomen van het standpunt
van de bond, en de lasten voor
de betrokkenen zoveel mogelijk
verlichten. Do algemeen secre
taris van de bond, Sidney Gree
ne, zei echter dat hier geen ge
noegen mee kan worden geno
men.
Als de staking doorgaat zullen
de Londense schoolkinderen 3
oktober een dag vrij krijgen, zo
heeft de gemeenteraad van Lon
den bepaald.
,.Wij waren voorbereid op het
ergste, maar het ergste is niet
gekomen". Met deze woorden
leidde gisteren de Amerikaanse
soldaat Joe Hoffer het relaas in
over het verongelukken van de
Superconstellation van de Tiger
Air Line", boven de Atlantische
Oceaan. Hij vertelde het ver
haal over het ongeluk en de red
ding namens alle overlevenden
die vrijdag aan boord van het
Zwitserse schip „Celerina" in
Antwerpen weer voet aan wal
hadden gezet op een persconfe
rentie in een Antwerps hotel.
Schoenen uit,
reddingsgordels om
De moeilijkheden begonnen,
toen wij wegens het slechte weer
naar een grotere hoogte moesten
stijgen. De manoeuvre was nau
welijks begonnen, of ons werd
gezegd de schoenen uit te trek
ken en de reddingsgordels om te
doen. Wij waren op het ergste
voorbereid, het vliegtuig raakte
het water, maar het ergste ge
beurde niet: het vliegtuig bleef
intact. De zee was ruw, het water
begon langzaam het toestel bin
nen te dringen. Ik geloof, dat
alle passagiers het vliegtuig heb
ben verlaten, maar zeker ben ik
er niet van. Van achter het vlieg
tuig kwam een vlot, dat eerst
afdreef en toen kon worden te
ruggehaald. Meer dan 50 men
sen vonden er een plaats op.
Golven leken wel
50 meter hoog
Men heeft gezegd dat de gol
ven ongeveer vier meter hoog
waren, maar het leek mij wel
50 meter. Vijf uur hebben wij
rondgedreven. Het vlot was
eigenlijk bestemd voor 25 men
sen- Het voordeel was, dat wij
dicht op elkaar zaten en warm
bleven en dat het vast op de
golven lag, zodat wij niet om
sloegen.
Het was erg moeilijk om aan
boord van de Celerina te komen.
Er was een ladder uitgeworpen,
maar dat bleek toch een moeilijk
punt. Leden van de bemanning
sprongen over boord met zwem
vesten aan en maakten het vlot
met touwen vast. Toen ging het
gemakkelijker.
Lof voor bemanning
van de Celerina
Het verhaal van de Ameri-
DE BOUNTYTERUG
IN LONDEN
ne driemaster Bounty" passeert
op de foto de Londense Tower
Bridge. Het schip is een replica
van de Engelse achttiende-eeuw-
se oorlogsbodem en werd ge
bouwd voor de nieuwe film
„Muiterij op de Bounty". De boot
heeft 2'miljoen gulden gekost.
.De filmopnamen zijn groten
deels in Tahiti gemaakt. Begin
oktober wordt in de Engelse
hoofdstad het anker gelicht voor
een reis naar New York, waar
de gala-première zal plaats
vinden.
„De revolutie is ontketend om
vrijheid, recht en gelijkheid aan
het volk van Jemen te brengen".
Dit staat in een proclamatie van
het revolutionaire comité dat
donderdag de macht in Jemen
heeft overgenomen. De tekst is
uitgezonden door radio-Sanaa en
wordt geciteerd door het Egyp
tische persbureau.
„Ons volk heeft gedurende hon
derden jaren een lijdensweg ge
kend als geen ander volk. Het
was afhankelijk van de wil van
één despoot die ieder mededo
gen miste. De ere siam werd
tegen de andere opgezet. Zonder
vorm van proces werden on-
schuldigen ter dood gebracht",
aldus de proclamatie.
De proclamatie gaat verder
„Alle imams hebben het volk
van zijn goederen beroofd om
hun eigen eetlust en die van hun
familie te stillen. Voor het volk
was er slechts vernedering, hon
ger en ziekte".
Volgens radio-Sanaa kan het
volk „een nieuw democratisch
leven en een socialistische toe
komst" tegemoet zien.
kaanse militair werd slechts nu
en dan onderbroken door een
aanvulling of opmerking van
één zijner collega's; verder was
er alleen het ge uid van de vele
camera's van filmmensen. „Ik
kan geen woorden genoeg vin
den voor de gastvrijheid, die wij
aan boord hebben genoten. De
bemanning gaf ons zijn kleren
en bedden eft sliepen zelf op de
grond. Wij mochten niets doen".
Terugkerend op het moment
dat het vliegtuig de wilde
oceaangolven raakte zei hij ten
slotte „Ik dankte God dat hij
ons in zijn handen had ge
nomen".
Een arts van ie Amerikaanse
luchtmacht, kapt. J. G. Figue-
roa-Longe, die et. zijn vrouw
het ongeluk overleefde en de
eerste medische verzorging van
de slachtoffers op zich nam,
vertelde dat constant moest
worden gehoosd, omdat het vlot
water schepte. „Wij zouden het
niet veel langer hebben uitge
houden. Eén van de overleven
den was reeds geheel verstijfd.
Met kunstmatige ademhaling en
massage hebben wij hem in het
leven kunnen houden". Een die
pe stilte viel in de zaal, waar de
persconferentie werd gehouden,
toen luitenant-kolonel G. Dent
het woord nam. Hij verloor hij
het ongeluk zijn vrouw, die hij
was nagesprongen, toen zij het
vliegtuig had verlaten. Samen
werden zij aan boord van het
vlot getrokken. Eén keer sprak
hij nog met haar. „Toen ik even
later weer naar haar keek was
zij verdwenen. Zij moet over
boord zijn geslagen", zei hij met
bijna onhoorbare stem. Hij blijft
achter met drie kinderen, onder
wie een baby van nog geen jaar.
Aan het einde van de perscon
ferentie werd de vraag aan de
overlevenden gesteld, of zij weer
zouden gaan vliegen. Zonder
uitzondering staken allen^ de
hand op.
Relaas van de Gezag
voerder
Drie motoren van de veronge
lukte Super-Constellation zijn in
brand gevlogen vóórdat het toe
stel op zee moest dalen- Dit is
stel op zee moest dalen. Dit is vrij
dagavond gebleken uit de verkla
ringen van de gezagvoerder van
het vliegtuig, John D. Murray.
Over de mogelijke oorzaken wil
de hij zich op de persconferentie
in Antwerpen niet uitlaten. Vra
gen daarover werden trouwens
door de directie van de Flying
Tiger Airline afgeweerd.
Op zachte toon vertelde hij een
tachtigtal journalisten, onder wie
vele Amerikanen, zijn ervarin
gen. De eerste motor viel uit op
7.000 meter hoogte, de tweede 8
minuten later en na ruim ander
half uur de derde. Meer dan 70
minuten vloog het toestel op 2
motoren, waarvan één op beperk
te snelheid. De brand kon in alle
drie motoren worden geblust.
Pas toen de derde motor vrijwel
geheel uitviel, nadat hij 3 keer
weer op gang was gebracht, had
het toestel nog een snelheid van
110 mijl, bijna de fatale grens.
Het was zondagavond vijf voor
half elf. Allang daarvoor was de
passagiers verzocht de redding
gordels om te doen en knellende
kleding uit te trekken.
„Hoe kondigde u de noodlan
ding op zee aan?"
„Dames cn heren, wij gaan het
toestel op het water neerzetten...
of woorden van die strekking".
„Was er paniek?"
„Neen".
Kapitein Murray zei het toestel
in een rechter bocht te hebben
willen neerzetten. Met de ene nog
werkende motor was dat echter
HULPVERLENINGS
APPARAAT KOMT
OP GANG
In Spanje is een omvangrijk
hulpverleningsprogramma in'
werking getreden na de over
stromingen in het gebied rond
Barcelona die volgens de laatste
officiële cijfers aan minstens 418
mensen het leven hebben gekost
en waarbij 193 mensen gewond
zijn.
Er zijn nog 459 vermisten.
Acht ministers die in Barcelona,
waar hot nu goed weer is, de
toestand hebben besproken, be
sloten onder meer om zo spoe
dig mogelijk nieuwe huizen te
laten neerzetten, regeringssteun
te verlenen aan mensen die
werkloos zijn geworden doordat
een groot aantal fabrieken is
verwoest, en moratoria af te
kondigen inzake belastingen
voor diegenen die door de ramp
getroffen zijn. Intussen komt
zowel uit Spanje zelf als uit het
buitenland geld binnen voor de
slachtoffers. Vrijdag werd be
kendgemaakt, dat er in totaal
tot dusver ruim 355.000 gulden
was ontvangen en dat er nog
steeds geld binnenkomt. In dit
cijfer zijn niet de grote bijdra
gen van ondernemingen, zoals
de ruim 600.000 gulden van de
bank van Spanje, verrekend.
Voor het gebouw van Radio-
Barcelona, dat is ingericht als
opvangcentrum voor giften voor
de door de ramp getroffenen,
stond vrijdagmorgen een lange
rij mensen met kleding, voedsel
niet meer mogelijk. Links de
bocht makend overvloog hij nog
twee golven en raakte het water
bij de derde.
'Hij had de cockpit van het
langzaam vollopende vliegtuig al
verlaten en bevond zich in de ca
bine „toen ik 'n ingeving kreeg".
„Ik ging terug naar de cockpit en
vond de flashlight". Hiermee kon
later worden geseind naar de
overvliegende vliegtuigen.
Hoe hij uiteindelijk in de oce
aan terecht gekomen was, kon de
vlieger zich niet herinneren.
„Waren er nog mensen in het
vliegtuig, toen u het verliet?"
„Er was zeker niemand meer
in."
Murray heeft 24 jaar vlieger
ervaring. Dit was zijn eerste on
geval.
„Gaat u weer vliegen?"
Zeker
Nog diep onder de indruk ver
telde ook de 22-jarige stewar
dess Carol Gould, die haar bei
de collega's bij het ongeluk ver
loor, haar ervaringen.
„Het was mijn taak te zorgen
dat de passagiers, bestemd voor
het het linkervlot, hun plaatsen
zouden vinden. Maar toen ik naar
buiten keek. was er geen linker
vleugel meer en ook geen lin
kervlot. Toen kreeg ik het op
mijn zenuwen."
„Zij was een van de laatsten,
die op het andere vlot terecht
kwam. Zii werd aan boord ge
trokken door een jonge Ame
rikaanse militair, genaamd Geor
ges Brown, die met een gebro
ken nek en schouderfractuur
een viertal slachtoffers in het
vlot wist ie trekken.
Ruim vijf uur duurde het vóór
de verlossende lichten van de
Celerina opdoken.
Gebeden en geestelijke liede
ren overstemden nu en dan het
geluid van de heftig golvende
zee.
„Een vlot met niets dan hel
den". zoals kabitein Murray ver-
klaai -
en geld. Vrachtwagens en onge
veer duizend taxi's uit Barce
lona brengen de giften naar het
rampgebied.
De provincie Barcelona levert
4/5 van de totale Spaanse tex-
tielproduktie. De Spaanse minis
ter van Industrie heeft de ge
troffen ondernemers laten weten
dat de regering leningen zal ver
strekken zonder rente of tegen
een zeer lage rente. Machine
rieën voor de textielindustrie
zullen vrij van invoerrechten
ingevoerd mogen worden.
Rond 5.000 textielarbeiders
zouden zonder werk zijn geko
men. Vijftig fabrieken zouden
zware schade hebben opgelopen
terwijl er tien zijn verwoest.
HULP AAN
SLACHTOFFERS
De Spaanse Evangelische Zen
ding te Utrecht heeft haar giro
nummer 95200 opengesteld voor
giften voor Protestantse slacht
offers van de overstromings
ramp in Spanje.
Noord*traaf 102 - Telefoon 314*
Terneuiea
GOUVERNEUR
PLATTEEL OP WEG
NAAR NEDERLAND
Na een drukke ochtend vol
afscheidsbijeenkomsten, is vrij
dagochtend gouverneur dr. P. J.
Piatteel van Nieuw-Guinea van
het vliegveld Sentani bij Hoilan-
dia, naar Biak vertrokken. Van
daar zal hü doorreizen naar Ne
derland.
Het allerlaatste wat de heer
Platteei. gezeten in een Dakota
van de luchtmacht, van Nieuw-
Guinea's hoofdstad zag, was de
in de zon glinsterende Humboldt-
baai, met ver op de achtergrond
het kleine vliegveld, waar de
Pakistaanse militairen van de
V. N„ die voor hem een erewacht
hadden gevormd, enigszins ver
legen in groepjes bijeen stonden.
Hoe langer hoe kleiner werden
de mensen, die dr. Piatteel had
den nagewuifd: vele Nederlandse
autoriteiten, met wie hij in de
afgelopen jaren nauw heeft
samengewerkt, en tientallen Pa
poea's.
Reeds vrijdagochtend vroeg
vertrok de gouverneur uit het
gouvernementshuis, geëscorteerd
door motorpolitie, om in een bij
zondere zitting van de raad van
diensthoofden afscheid te nemen
van zijn allernaaste medewer
kers. De zitting duurde bijna een
half uur.
Hierna reed dr. Piatteel naar
iet gebouw van de Nieuw-Guinea.
raad. Daar hadden vele burger
lijke en militaire autoriteiten
plaats genomen op do tribune
om de plechtige afscheidszitting
bij te wonen.
De raadsleden mevrouw To-
koro—Hanasbey, Torey en Mofu
hielden bewogen redevoeringen,
waarna de voorzitter, de heer
Messeth. de gouverneur dank
bracht namens het gehele volk
van Niem. Guinea.
Een beeld uit het rampgebied in
de Spaanse provincie Barcelona.
Auto's en huisraad zijn in de
straten tot puinhopen
opgeworpen.
BINNENVERINGBED
bet beste bed ooit gemaakt
1 SCHUIMRUBBERSEP V
met versterkte jn/ddensector
1 fabrieken Zevenbergen
PLAATSELIJK REGEN
Een depressie bij IJsland houdt
boven de Britse eilanden een
zuidwestelijke tot westelijke stro
ming in stand, waarmede enigs
zins onstabiele lucht wordt aan
gevoerd. Boven het Westeuropese
vasteland en de Noordzee daaren
tegen wordt een zuidoostelijke
stroming aangetroffen, waarme
de o.a. sterk verontreinigde lucht
vanuit het Ruhr-gebied naar ons
land wordt gevoerd.
In het overgangsgebied tussen
beide luchtstromingen bevindt
zich boven Engeland een inten
sief regengebied, dat daar vrij-
dag-overdag 10 tot 15 mm regen
bracht.
In betekenis afnemend ver
plaatst dit overgangsgebied zich
langzaam oostwaarts en naar het
zich laat aanzien, zal' het in "de
loop van heden geleidelijk over
ons land trekken. Het wordt ge
volgd door een weertype met op
klaringen en stapelwolken.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig tot hedenavond.
Tijdelijk wat regen
Tijdelijk vee, bewolking mat op
de meeste plaatsen wat regen of
motregen, in het westen van het
land; later gevolgd door opklarin
gen. Zwakke tot matige wind, rui
mend naar zuidwest tot west.
Iets lagere middagtemperaturen
dan gisteren-
ZATERDAG 29 SEPTEMBER
v.m.
2.14
2.49
3.29
3.39
n.m.
2.20
2-55
3.35
3.45
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
ZONDAG 30 SEPTEMBER
v.m. n.m.
Breskens 2.41 2.52
Terneuzen 3.16 3.27
Hansweert 3.56 4.07
Walsoorden 4.06 4.17
MAANDAG 1 OKTOBER
v.m. n.m.
Breskens 3.12 3.23
Terneuzen 3.47 3.58
Hansweert 4.27 4.3S
Walsoorden 4.37 4.4S
29
fi.36
18.24
6.56
19.04
30
6.38
18.22
S.00
19.24
Okt.
1
6.39
18.20
9.05
19.45
2
6.41
18.17
10.1O
20.09
3
6.43
18.15
11.16
20.37