K.LM.-Liftmaster 1e in handicap-afdeling
Daad van agressie zegt I ito
Het oponthoud van de
Liftmaster" te Djakarta
Het C.N.V. over de verklaring
van minister Suurhof
DE 5 PROCENT
LOONSVERHOGING
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER.
ZON- en MAANSTANDEN
Telegram van de Koningin aan
gezagvoerder Kooper
Ovaiie voor de bemanning
de
tl
MEVR. KOOPER ZOND
TELEGRAM.
GROTE VREUGDE IN NE
DERLANDSE KOLONIE.
PERSCONFERENTIE VAN
GEZAGVOERDER KOOPER
DE KWESTIE TRIEST
ff
Feest vandaag
De consequenties van
Sociale
de loonsverhoging voor
verzekering
hankering bij Aucnntmeét: Terneuzen.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Telefoon 2510 NA 5 uur: 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per
maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct.
DE VRIJE ZEEUW
MAANDAG 12 OCTOBER 1953.
8e Jaargang No. 2969.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per
advertentie 1,80.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent;
iedere regel meer 15 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adrem
Bureau van dit blad 15 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uui
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur
Om 19.30 uur Nederlandse tijd
Zaterdagavond is de ,,Dr ir M. H.
Damme" niet haar 61 passagiers
en twaalf man bemanning op bet
vliegveld Harevvood bij Christ-
church geland.
De K.L.M.-maehine heeft in de
race LondenChristchurch de
eerste prijs gewonnen in de han
dicap-afdeling.
De Liftmaster had bij aankomst
een winst op de handicap van 14
uur en 42 minuten.
H. M. Koningin Juliana heeft
aan de gezagvoerder H. A. A.
Koopee en de. bemanning van de
K.L.M.-„Liftmaster" 'n telegram
gezonden met hartelijke geluk
wensen bij het welslagen van de
vlucht.
In haar telegram brengt Konin
gin Juliana haar bewondering
voor de prestaties van de natio
nale luchtvaart tot uitdrukking.
Het officiële resultaat van de
handicap-afdeling van deze race
is als volgt: 1. K.L.M.-Douglas
D.C.-6A „Liftmaster Dr ir M. H.
Damme"; totaal-tijd: 49 uur 57
minuten 13 seconden; handicap-
tijd: 44 uur 29 minuten 31 secon
den; netto-tijd: 5 uur 27 minuten
42 seconden.
De „Liftmaster" is 9 uur en
7 minuten na de „Viscount" op
het vliegveld Harewood geland.
Door de handicap heeft 't K.L.M.-
vliegtuig met egn voorsprong
van 35 uur, 12 minuten en 31 se
conden, uitgedrukt in handicap
uren, gewonnen.
GOED UITGEKIEND.
Vóór zijn vertrek van Londen-
Airport had gezagvoerder Koo
per tegen zijn directie gezegd,
dat hij dacht de vlucht tussen de
50 en 51 uur te kunnen volbren
gen. Hij heeft zijn woord gehou
den.
In totaal heeft de „Liftmaster"
20.828 km afgelegd. In de lucht
heeft het toestel 46 uur en 47 mi
nuten gevlogen en op de grond
der vliegvelden stond de Douglas
D.C.-6A. 3 uur en 13 uur. De af
stand heeft de „Liftmaster" af
gelegd met een gemiddelde snel
heid van 445 km per uur.
OVATIE VOOR KOOPER.
Op het vliegveld Harewood
werd aan gezagvoerder Han Koo
per door het opgetogen publiek
een ovatie gebracht. De juichen
de menigte dwong hem en zijn
medewerkers op de roltrap van
het toestel te verschijnen. Eerst
(Van een speciale A N.P.-verslaggever)
Een perfecte organisatie op 't
vliegveld Kemajoran bij Djakar
ta stond voor de „Liftmaster"
klaar, toen wij daar om twaalf
uur 's nachts, Nederlandse tijd,
dus aan het einde van de Zater
dagochtend op Java, landden.
Wij zijn er dan ook slechts 25
minuten aan de grond geweest.
In zestien minuten tijd hadden
wij een nieuwe voorraad benzine
binnen. Nog nooit is op Kema
joran een vliegtuig zo snel ge
tankt, vertelde oud-havenmeester
Mulder.
De grondorganisatie werkte
op de seconde. Twee vliegtuigen
van de maatschappij Garoeda
Indonesia gaven ons voorrang.
Nauwelijks stond de „Liftmas
ter" bij aankomst op een zijbaan,
of onmiddellijk werd hij omringd
door trappen, tankauto's en
vrachtwagens. Tientallen tech
nici voerden de hun opgedragen
en vooruit nauwkeurig berekende
taken in snel tempo uit. De ben
zine werd met vier slangen in de
tanks gepompt. Enkele huishou
delijke ingrediënten werden ver
verst, nieuw voedsel en water
kwam aan boord; de verslagge
vers mochten een ogenblik uit
stappen om contact op te nemen
met hun collega's op het afge
zette gedeelte van het vliegveld,
alsook met de autoriteiten.
De hoge commissaris van Ne
derland mr VV. F. L. graaf Van
Bylandt en diens plaatsvervan
ger mr G. E. baron Van Itter-
sum, waren op het vliegveld. De
heer Van Bylandt bracht nog een
kort bezoek aan passagiers en
bemanning.
Het bezoek aan Djakarta duur
de eigenlijk tekort. Nauwelijks
waren we naar ons gevoel het
vliegtuig uit, of we moesten al
weer instappen vooir de volgende
rit. Nadat gezagvoerder Kooper
nog gauw voor de microfoon had
verteld, dat hij zeer tevreden
was over het verloop van de
tocht en dat de bemanning opti
mistisch was over de winstkan
sen, gingen we er weer vandoor;
richting Port Darwin.
Maar niet voordat we de ca
meraman van Polygoon Piet Out
via de bemanningstrap naar bin
nen hadden gehesen. Het zou
sneu voor hem geweest zijn de
rest van deze zegetocht niet mee
te hebben kunnen maken.
De reis van Karachi via Ran
goon naar Djakarta was voor
spoedig. In Karachi werden we
weer keurig bevoorraad met
vijftien liter soep, 160 stuks fruit,
350 sandwiches, 67 lunches en
wat meer tot de goede K.L.M.-
keuken behoort.
Vlak vóór Djakarta kregen we
het teleurstellende bericht, dat
de „Hastings" van de Nieuw-
Zeelanders was uitgevallen. We
vonden het allemaal erg jam
mer, omdat we op een sportieve
eindsprint hadden gehoopt.
We beleefden ook een bijzonder
vermakelijk iets. Toen we de
evenaar passeerden, maakte onze
kist daar een fikse duikeling, zo
wat ter hoogte van de Riouw-
archipel en wandelde zowaar de
god der winden Aeolus de cabine
binnen. Dit gewichtig personage
(gespeeld door tweede officier P.
J. Aarts) deed enkelen onzer met
drietand en scheerkwast de equo-
tordoop aan en iedereen kreeg
bovendien een door dr Plesman
ondertekende oorkonde.
De zwaarste taak aan boord
hebben de stewardessen en ste
wards. Het is dan ook geen won
der, dat zij tweemaal per reis
verwisseld werden. Men hoopt
het achtergelaten cabineperso
neel op de terugreis weer op te
pikken. Waarschijnlijk is de
„Liftmaster" op 21 October weer
op Schiphol.
Over het weer hebben wij na
de buien onder Griekenland niet
te klagen, hoewel het in de stik
donkere tropennacht op weg
naar Djakarta nogal „bumpy"
was.
OPGEWEKTE
AAN EOORD.
STEMMING
Nu nog iets over de reis zelf.
De moesson bezorgt de beman
ning van de „Liftmaster" de
nodige last. Gezagvoerder Koo
per zat tussen Rangoon en Dja
karta zelf op de bok en dronk
zwarte koffie om goed wakker te
blijven. Risico werd niet geno
men. Als we een bui konden
ontlopen, vlogen we er heus niet
doorheen. Het werk van de tele
grafisten Kiepe en Van der Bos
werd door de atmosferische sto
ringen er niet gemakkelijker op.
Zij zaten koortsachtig te seinen
en te ontvangen.
De Amerikaanse vertegen
woordigers van de United Air-
craftfabrieken, die als waarne
mers de vlucht meemaken, staan
versteld en steeds weer versteld
over de grondorganisatie van de
K.L.M. Zo bleven we in Rangoon
maar 21 minuten aan de grond.
Zodra we stilstonden raasden
twee tankauto's op ons toe. Het
vullen der tanks gebeurde in re
cordtempo. Het is voor een be
langrijk deel aan de voorberei
ding te danken, dat op de vlieg
velden geen minuut verloren
gaat. Daardoor hebben wij zo'n
grote voorsprong kunnen nemen.
De stemming aan boord is al
door opgewekt. Vele dames
breien, dat het een lieve lust is.
Spannende canastapartijtjes kor
ten de tijd aanzienlijk en ook een
gezellig praatje aan de bar ach
terin, waar een der stewardessen
gastvrouwe is, vormt bij tijd en
wijle een geliefkoosd en hartver
sterkend tijdverdrijf.
nadat de grootste opwinding wat
bedaard was en aan de formali-
liteiteci was voldaan, kon Kooper
zijn machine laten wegtaxiën.
Toen het bericht van de lan
ding van de „Liftmaster" door
kwam, boden de journalisten op
Schiphol aan de echtgenote van
gezagvoerder Kooper aan, op
hun kosten een telegram aan
haar man te zenden. Dit sponta
ne aanbod werd onmiddellijk ge
accepteerd. Fluks was de simpele
tekst opgesteld, die luidde: „Cap
tain Kooper, K.L.M.-Liftmaster,
Christchurch, „well done", "love
Kitty, Hansje, Koentje".
Over de aankomst in Christ
church seint de speciale verslag
gever van het A.N.P., dat de or
ganisatie op het vliegveld Hare
wood te wensen overliet. Er
heerste nogal verwarring en de
douane-formaliteiten namen veel
tijd in beslag. Bemanning en pas
sagiers van de „Dr ir Damme"
waren allen slaperig maar in een
beste stemming. Uiteraard was
men teleurgesteld, dat het tele
foongesprek met dr Plesman, dat
kort na aankomst zou worden
gevoerd, door atmosferische sto
ringen niet kon doorgaan.
IN CHRISTCHURCH.
Op de laatste etappe van Bris
bane naar Christchurch heeft de
„Liftmaster" met slecht weer te
kampen gehad. Twee vrouwelijke
emigranten hadden op dit laat
ste gedeelte van de reis nog een
minder comfortabele ervaring:
zij waren opgesloten in één van
de toiletten, waaruit zij eerst na
een half uur werden bevrijd.
Tijdens het ontbijt op het vlieg
veld is officieel aan de beman
ning meegedeeld, dat de „Dr ir
Damme" in de handicap-klasse
van de Christchurch-race de over
winning had behaald. Er waren
vele gelukwensen voor gezag
voerder Kooper en zijn beman
ning. De stewardess die op het
laatste traject aan boord was,
mej. Riet Kremer, kreeg bloe
men aangeboden.
De emigranten, die met de
„Liftmaster" naar hun nieuwe
vaderland zijn gevlogen, zijn in
middels naar hun bestemmingen
vertrokken; de bruidjes zij aan zij
met hun echtgenoten, voor wie
de spanning van de reis zich tot
twee etmalen heeft beperkt.
Bloemen, Nederlandse liederen
en de nationale driekleur, daar
mee werden de „opvarenden"
van de „Liftmaster" op het vlieg
veld Harewood verwelkomd.
De Nederlanders in hun nieuwe
vaderland waren in dichte drom
men opgekomen en demonstreer
den ondubbelzinnig hun vreugde
over de prestatie® van de aanko
menden uit liet, oude land.
De Nederlandse eezant in Nw.-
Zeeland, jhr L. M. de Brauw, ver
welkomde de passagiers en de
bemanning in een hartelijke toe
spraak. Ook de heer Thomas Mac-
Donald minister van Defensie
van Nw.-Zeeland. verwelkomde
de verheugde maar vermoeide
schare uit de „Liftmaster". Hij
snrak zijn bewondering uit voor
de prestatie van het laatste en
grootste vliegtuig uit de race.
Deze opmerkelijke prestatie, zo
zeide hij, is te opmerkelijker, om
dat de K.L.M. deze vlucht min of
meer als een „gewone vlucht"
heeft behandeld.
Aangezien de aankomende Ne
derlanders in de vroege Nieuw-
zeelandsche ochtend zowel aan de
race-voorschriften als aan de
doaune-formaliteiten moesten
voldoen, werden zij eerst bij el
kaar gehouden. Zodra wegingen
en controles klaar waren, kregen
de passagiers een uur lang gele
genheid het eerste feest met hun
opgetogen vrienden en familiele
den in Nw.-Zeeland te vieren.
Op een persconferentie heeft
gezagvoerder Kooper o.a. gezegd,
dat het passeren van de eind
streep op het vliegveld Harewood
het opwindendste moment van de
wedstrijd was. „Wij wisten toen,
dat wij de reis in minder dan 50
uur hadden volbracht".
Kooper heeft regelmatig met
de drie andere piloten afgewis
seld eerste-vlieger J. F. Griffith;
tweede-vlieger P. J. Aarts en de
derde-vlieger J. I. Noomen), maar
door de spanning heeft hij op
deze vlucht van 50 uur niet meer
dan vier of vijf uur kunnen sla
pen.
Kooper herhaalde, dat hij met
teleurstelling kort na het ver
trek uit Rangoon had gehoord,
dat de „Hastings" van de Nieuw-
zeelandsche luchtmacht was uit
gevallen. „Het speet me, dat het
Nw.-Zeelandsche vliegtuig moest
uitvallen, want er was juist een
aardige strijd tussen ons". Koo
per voegde hieraan toe, dat de
„Liftmaster" echter al een klei
ne voorsprong op de „Hastings"
had gekregen, toen dit vliegtuig
motorstoring kreeg.
Stewardess Rietje Kremer zei,
dat het voor haar een routine-
vlucht was geweest. Zij prees de
samenwerking van de 54 emi
granten en 10 overige passagiers,
voor wie het belangrijkste was
zo vlug mogelijk in Nieuw-Zee-
land aan te komen. Slechts op 2
van de zeven vliegvelden, waar 'n
tussenlanding werd gemaakt,
mochten de passagiers even het
vliegtuig verlaten om de benen
te strekken.
DE VERDELING VAN DE
HOOFDPRIJS.
Dr Plesman heeft het A.N.P.
meegedeeld wat hij in het tele
foongesprek met gezagvoerder
Kooper voornemens was geweest
te zeggen:
Van de hoofdprijs een bedrag
van duizend pond sterling ter be
schikking te stellen van een lief
dadige instelling in Nw.-Zeeland.
Elk der vier en vijftig emigranten
die aan boord van de „Dr ir Dam
me" de vlucht hebben meege
maakt zal een bedrag van tien
pond sterling ontvangen. Vijftig
procent van het bedrag van de
hoofdprijs komt ten goede aan
de bemanning van de „Dr ir
Damme". De rest van de hoofd
prijs wordt gestort in het perso-
neelsfonds voor bijzondere be
hoeften.
Dit personeelsfonds voor bij
zondere behoeften is in 1934 ont
staan door de bestemming van
het resterende bedrag van de
hoofdprijs in de handicap-afde
ling van de „Melbourne race".
Deze hoofdprijs viel zoals be
kend is, ten deel aan de „Uiver".
Het fonds, dat het eerste per
soneelsfonds van de K.L.M. was,
wordt door hét personeel zelf
beheerd.
DE TERUGREIS.
De „Liftmaster", die behalve 64
passagiers en de twaalf leden be
manning nog driehonderd kilo
gram post aan boord had, zal op
de terugweg post en paketten
meenemen. De terugreis zal niet
zo lang op zich laten wachten. Er
werdt naar gestreefd de machi
ne op Woensdag 21 October mid
den op de dag op Schiphol te la
ten aankomen.
KLEINE WERELD.
Dr Plesman herinnerde aan het
geen hij in 1927 heeft gezegd: Er
komt een tijd, dat de reis om de
wereld in drie dagen kan worden
afgelegd, hetgeen tot gevolg zal
hebben dat twee mensen, op
21.000 km van elkaar verwijderd,
slechts anderhalve dag nodig zul
len hebben om elkaar te ontmoe
ten. Thans is daarvoor, getuige
de prestatis van de straalvliegtui
gen in de Christchurch-race, nog
maar een halve dag nodig. Wat
kan dat niet voor gevolgen heb
ben voor handel en verkeer. Over
tien jaar zullen wij dat met ver
keersvliegtuigen ook kunnen.
„Ik heb toen ook gezegd, dat
men zou zien dat het vervoer van
emigranten in de toekomst hele
maal door de lucht zou gaan. Dat
is niet geloofd, ook al niet omdat
er in die tijd nog geen sprake was
van zulk een vervoer, maar wij
zijn nu al een heel eind in die
richting gevorderd", zo besloot
dr Plesman.
President Tito heeft Zaterdag
verklaard, dat Zuid-Slavië het be
treden van' zone „a" van Triëst
door Italiaanse troepen als „een
daad van agressie" zal beschou
wen. Hij eiste opnieuw, dat het
Brits-Amerikaanse besluit om
zone „a" aan Italië te geven,
wordt ingetrokken.
Wij zijn besloten om onze be
langen te beschermen in de geest
van het handvest der Verenigde
Het Zuidslavische staatshoofd
sprak te Leskovac, in Service, ter
gelegenheid van de herdenking
van het feit, dat tien jaar geleden
de eerste groep Zuidslavische
verzetsstrijders werd gevormd,
waaruit het „nationale bevrij
dingsleger" zou groeien. Zijn ge
hoor telde ongeveer 120.000 per
sonen.
Reacties op Tito's redevoering.
De snelle en felle reactie van
Naties", zeide Tito in de rede te Tito heeft vele Westelijke waar-
Leskovac.
Niemand had het recht Zuid-
Slavië en Italië over een kam te
scheren bij de oplossing van de
kwestie-Triëst. „Triëst is door
onze troepen bevrijd. Wij hebben
ons bloed vergoten voor de be
vrijding van Triëst, terwijl onze
broeders in Triëst 20 jaar lang
voor hun vrijheid hebben gevoch
ten. Italië heeft geen recht op
Triëst en wij erkennen het Brits-
Amerikaanse besluit niet".
„Zuid-Slavië heeft het recht die
maatregelen te nemen, die het
handvest van de V. N. toestaat
voor de verdediging van de vre
de. Als eerste maatregel hebben
wij troepen naar zone ,,b" gezon
den. (De zóne wordt door Zuid-
Slavië bestuurd.) Ons geduld is
nu uitgeput", aldus Tito.
Hij stelde voor, dat twee auto
nome gebieden worden ingesteld.
Het ene, bestaande uit de stad
Triëst, onder Italiaans bestuur
en het andere, het gehele Slo
veense achterland omvattend,
onder Zuid-Slavisch bewind. „Dit
is de enige oplossing, die ik zie,"
zei hij.
Tito zei dat hij de vertegen
woordigers van Engeland en A-
merika had meegedeeld, dat hij
hun nieuwe voorstel niet kon
aanvaarden. Dit standpunt was
bevestigd door de spontane de
monstraties van het gehele Zuid
slavische volk.
De „volken van Zuid-Slavië heb
ben tijdens de demonstraties ver
zocht ons leger naar zone „b" te
zenden en ik verklaar thans, dat
eenheden van het leger de zone
reeds zijn binnengetrokken. Wij
gaan nu in actie en zullen alles
doen wat in het belang is van de
bescherming van ons land en on
ze rechten", aldus president Tito.
Tito zei dat hij de mogelijkheid
niet uitsluit dat de Westelijke
landen nog van mening verande
ren en hun besluit om zóne „a"
aan Italië te geven, intrekken.
„Wij laten ons door niemand
chanteren", aldus de president,
doelend op „bepaalde geruchten
betreffende de Westelijke hulp
aan Zuid-Slavië".
(Advertentie)
Handen zonder één spoor
van huiselijk werk
Feest vandaag. Dat wil zeggen:
gasten, een uitgebreide maaltijd,
gebakjes, talloze kopjes koffie...
en, verscholen in de keuken, een
steeds toenemende berg afwas.
Gewoon om grijze haren van te
krijgen en het hele plezier in het
feest te bederven.als de huis
vrouw tenminste niet van Castella
Vaatwas heeft gehoord. Dit won
dermiddel, waaraan in de labo
ratoria van Castella twee jaar is
gewerkt, doet alle afwas-tegenzin
in zijn tegendeel omslaan. U kunt
nu opgewekt de afwas doen. Eén
enkele lepel Castella Vaatwas
geeft zo'n overdaad aan schui
mend, actief sop, dat zelfs de
„feestvaat" er in één keer blin
kend schoon uit te voorschijn
komt. Afdrogen, wegboenen van
vuilresten is niet nodig: het
schuim lost alle vet en vuil in
een ogenblik op. En, wat door
elke huisvrouw met gejuich zal
worden ontvangen: die nare, rode
„afwashanden" komen niet voor
bij Castella Vaatwas. Integen
deel, Uw handen komen zacht en
zonder enig spoor van huishoude
lijk werk uit 't sop te voorschijn.
U doet nu zingend de afwas!
Schaf U gauw zo'n pak Castella
Vaatwas aan. Het kost maar 25
cent.
nemers in Belgrado verrast. De
aanvankelijk uitgesproken ver
wachting, dat de maarschalk
eerst krachtig zou reageren, doch
op het eind het Brits-Amerikaan
se besluit zou aanvaarden, schijnt
niet gerechtvaardigd, aldus deze
waarnemers.
In Londense diplomatieke krin
gen gelooft men, dat Groot-Brit-
tannië en de Ver. Staten presi
dent Tito ernstig zullen waar
schuwen, dat elke Zuidslavische
militaire actie tegen de zone „a"
ernstige gevolgen zou hebben.
Radio-Moskou heeft Zondag in
een uitzending in de Servisch-
Kroatische taal zonder verder
commentaar melding gemaakt
van de Brits-Amerikaanse beslis
sing inzake Triëst en de ant
woordnota van Zuid-Slavië.
Wel werd Zuid-Slavië aangeval
len wegens het deelnemen aan 't
agressieve Balkenverdrag met
Griekenland en Turkije.
Amerikaanse en Britse oorlog®-
schepen in Triëst.
In de haven van Triëst zijn 3
Amerikaanse torpedobootjagers
aangekomen. Heden worden nog
twee Britse oorlogsschepen al
daar verwacht. Westelijke gealli
eerde functinonarissen wilden
geen verklaring hierover geven.
Zuidslavische grensautoriteiten
hebben Zondagavond meegedeeld
dat zij 's-middags de versperrin
gen tussen de twee zones zullen
openen. In zone „a" is reeds een
onofficiële organisatie opgericht,
die dergelijke personen onder
haar hoede wil nemen.
Het Zuidslavische persbureau
„Tanjoeng" meldde, dat Zondag
Britse en Amerikaanse troepen
zijn waargenomen, die op weg
waren naar de Italiaanse grens
met de zone „a". Geloofd wordt,
dat deze troepen zijn uitgezonden
om te verhinderen, dat Italiaanse
troepenMe zone binnenkomen, al
dus dit bericht. Vocrts verklaar
de „Tanjjoeng", dat meer Ita
liaanse troepen op weg zijn naar
de Zuidslavische grens.
de kapper met
het aparte cachet
markt 16 - brouwerijstr. t>
terneuzen
moderne kapsels, vereisen mo
derne coupe, de natuurlijkste
dusde mooiste permanent.
betere toiletartikelen.
Van de zijde van het bestuur
van de Stichting van den Arbeid
wordt megedéeld dat inzake
de consequenties van de 5%
loonsverhoging per 1 Januari a.s.
voor de sociale verzekering, als
mede voor de noodwet-ouder
domsvoorziening volledige over
eenstemming is bereikt.
De voorstellen terzake van de
Stichting van den Arbeid zijn Za
terdag aan de minister van Socia
le Zaken en Volksgezondheid aan
geboden.
De voorstellen hebben betrek
king op:
Ie.
2e.
3e.
4e.
5e.
de loongrens voor de sociale
verzekeringswetten
de premie- en dagloongren
zen;
de lopende uitkeringen;
de bijslagen op invaliditeits-
en ongevallenrenten;
de kinderbijslagen en de re
latief grotere consumptiebe
perking der grote gezinnen
van verzekerden krachtens
de kinderbijslagwet en de
rentetrekkers;
6e. de kinderbijslagen voor hen,
die uitkeringen ontvangen
krachtens de noodwet-kin
derbijslag zelfstandigen
7e. de noodwet-ouderdomsvoor
ziening, in deze zin, dat een
volledige compensatie voor
de a.s. huurverhoging en de
consumptiebeperking wordt
voorgesteld
8e. enige technische kwesties.
Het bestuur van het C.N.V.
schrijft het volgende:
„Het schijnt een moeilijke zaak
te zijn om de gang van zaken
met betrekking tot de loonsver
hoging weer te geven. Eerst
heeft de staatssecretaris van
Sociale Zaken een aantal me.
,dedelingen gedaan, die verbete
ring behoefden en nu weer is er
een officiële verklaring van de
minister van Sociale Zaken, die
op twee belangrijke punten op
nieuw correctie nodig maakt.
Het eerste punt wordt ge
vormd door de mededeling van
de minister: „Verdergaande
(verder dan de compensatie van
de huurverhoging en de con
sumptiebeperking) desideratiën,
bijv. op grond van de gunstig
beoordeelde economische toe
stand zijn tijdens de onderhan
delingen niet ter sprake geko
men, noch aan de regering
voorgesteld".
Deze mededeling is onjuist.
Juist is, dat de drie vakcentra-
len het element van de grotere
welvaart niet in hun berekenm-
gen hebben opgenomen, maar
zij hebben deze grotere welvaart
wel als argument gebruikt om
een loyale en royale beslissing te
bepleiten, aldus het C.N.V.
Het verdiende aanbeveling
deze correctie op de officiële
verklaring van het departement
aan te brengen, mede omdat de
redactie van „Het Vrije Volk" in
een hoofdartikel opmerkte.
„Wij verheugen ons er om, dat
door de verklaring van de mi.:
nister de uitlatingen van de he
ren Middelhuis en Ruppert
(resp. van K.A.B. en C.N.V.) dat
het spel nu maar eens royaal
moet worden gespeeld, tot hun
juiste proporties zijn terugge
bracht".
„Het Vrije Volk" verheugt zich.
zoals uit het vorenstaande blijkt
dus ten onrechte.
Overigens begrijpen wij niet,
waarom de mening van K.A.B.
en C.N.V., dat het spel nu eens
royaal gespeeld had moeten
worden, zo verkeerd is. Of mag
een onafhankelijke vakbeweging
niet meer met een minister van
mening verschillen?
Het tweede punt, dat correctie
behoeft, betreft de motivering
van de afwijzing van het verzoek
om een onderhoud van de vak
centralen. Er zouden dan, aldus
deze motivering, „opnieuw be
sprekingen over de cijfers" ge
voerd moeten worden.
Opnieuw... dit woord wekt de
indruk, dat er tevoren reeds be
sprekingen met de regering wa
ren gevoerd. Deze indruk is on
juist. Tot driemaal toe hebben
de vakcentralen de regering om
een onderhoud verzocht en wel
per brief van 4, 18 en 26 Septem
ber j.l.
Op geen dezer verzoeken is de
regering ingegaan. Noch met de
interdepartementale commissie
voor de loon- en prijspolitiek,
noch met de raad voor economi
sche aangelegenheid uit de mi
nisterraad heeft enige bespreking
over de zaak zelf plaats gehad.
Wel heeft de minister van Socia
le Zaken een bemiddelingspoging
gedaan, maar een mondelinge
uiteenzetting van hun standpunt
hebben de vakcentralen niet kun
nen geven. Zij zijn daartoe een
voudig niet in staat gesteld. De
regering heeft beslist zonder de
vakcentrales de gelegenheid te
bieden mondeling hun standpunt
toe te lichten.
Vooral dit laatste grieft het
meeste", zo besluit het C.N.V.
CHINESE NATIONALISTEN
VIEREN HUN
„NATIONALE DAG."
Generalissimus Tsjiang Kai-
Sjek, president van nationalis
tisch China, heeft in de Formo-
saanse hoofdstad Taipeh een mi
litaire parade afgenomen ter ge
legenheid der viering van de „na
tionale dag" van het nationalis
tische China.
De model paraderende troepen
voerden zware artillerie, vecht
en pantserwagens met zich mee.
Dit is de eerste maal, dat derge
lijke oorlogsuitrusting in handen
der Chinese nationalisten op For
mosa is gezien.
i Na de parade hield Tsjiang Kai-
Sjek een korte toespraak, waar
in hij er bij alle aanwezigen op
aandrong hun „pogingen, om te
bereiken dat wij weer terugkeren
op het Chinese vasteland, te ver
dubbelen."
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van Maandagoch
tend tot Maandagavond.
Vrij warm.
Droog weer met aanvankelijk
weinig, maar later toenemende
bewolking in de hogere niveaux.
Overwegend matige wind tussen
zuid en oost. Dezelfde tempera
turen als gisteren of iets hogere.
DINSDAG 13 OCTOBER
v.m.
n.m.
Breskens
4.31
4.47
Terneuzen
5.06
5.22
Hansweert
5.46
6.02
Walsoorden
5.56
6.12
12
13
14
6.59
7.01
7.02
17.53
17.51
17.49
12.13
13.12
14.00
19.21
20.13
21.18