K.LM.-Liftmaster 1e in handicap-afdeling Daad van agressie zegt I ito Het oponthoud van de Liftmaster" te Djakarta Het C.N.V. over de verklaring van minister Suurhof DE 5 PROCENT LOONSVERHOGING WEERSVERWACHTING HOOGWATER. ZON- en MAANSTANDEN Telegram van de Koningin aan gezagvoerder Kooper Ovaiie voor de bemanning de tl MEVR. KOOPER ZOND TELEGRAM. GROTE VREUGDE IN NE DERLANDSE KOLONIE. PERSCONFERENTIE VAN GEZAGVOERDER KOOPER DE KWESTIE TRIEST ff Feest vandaag De consequenties van Sociale de loonsverhoging voor verzekering hankering bij Aucnntmeét: Terneuzen. Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55-57 Terneuzen Telefoon 2510 NA 5 uur: 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ5,20 per kwartaal; per maand ƒ1,75; per week 42 cent. Losse nrs 8 ct. DE VRIJE ZEEUW MAANDAG 12 OCTOBER 1953. 8e Jaargang No. 2969. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs: per mm 12 ct.; minimum per advertentie 1,80. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 75 cent; iedere regel meer 15 cent. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adrem Bureau van dit blad 15 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uui Voor het Maandagnummer: Zaterdags 11 uur Om 19.30 uur Nederlandse tijd Zaterdagavond is de ,,Dr ir M. H. Damme" niet haar 61 passagiers en twaalf man bemanning op bet vliegveld Harevvood bij Christ- church geland. De K.L.M.-maehine heeft in de race LondenChristchurch de eerste prijs gewonnen in de han dicap-afdeling. De Liftmaster had bij aankomst een winst op de handicap van 14 uur en 42 minuten. H. M. Koningin Juliana heeft aan de gezagvoerder H. A. A. Koopee en de. bemanning van de K.L.M.-„Liftmaster" 'n telegram gezonden met hartelijke geluk wensen bij het welslagen van de vlucht. In haar telegram brengt Konin gin Juliana haar bewondering voor de prestaties van de natio nale luchtvaart tot uitdrukking. Het officiële resultaat van de handicap-afdeling van deze race is als volgt: 1. K.L.M.-Douglas D.C.-6A „Liftmaster Dr ir M. H. Damme"; totaal-tijd: 49 uur 57 minuten 13 seconden; handicap- tijd: 44 uur 29 minuten 31 secon den; netto-tijd: 5 uur 27 minuten 42 seconden. De „Liftmaster" is 9 uur en 7 minuten na de „Viscount" op het vliegveld Harewood geland. Door de handicap heeft 't K.L.M.- vliegtuig met egn voorsprong van 35 uur, 12 minuten en 31 se conden, uitgedrukt in handicap uren, gewonnen. GOED UITGEKIEND. Vóór zijn vertrek van Londen- Airport had gezagvoerder Koo per tegen zijn directie gezegd, dat hij dacht de vlucht tussen de 50 en 51 uur te kunnen volbren gen. Hij heeft zijn woord gehou den. In totaal heeft de „Liftmaster" 20.828 km afgelegd. In de lucht heeft het toestel 46 uur en 47 mi nuten gevlogen en op de grond der vliegvelden stond de Douglas D.C.-6A. 3 uur en 13 uur. De af stand heeft de „Liftmaster" af gelegd met een gemiddelde snel heid van 445 km per uur. OVATIE VOOR KOOPER. Op het vliegveld Harewood werd aan gezagvoerder Han Koo per door het opgetogen publiek een ovatie gebracht. De juichen de menigte dwong hem en zijn medewerkers op de roltrap van het toestel te verschijnen. Eerst (Van een speciale A N.P.-verslaggever) Een perfecte organisatie op 't vliegveld Kemajoran bij Djakar ta stond voor de „Liftmaster" klaar, toen wij daar om twaalf uur 's nachts, Nederlandse tijd, dus aan het einde van de Zater dagochtend op Java, landden. Wij zijn er dan ook slechts 25 minuten aan de grond geweest. In zestien minuten tijd hadden wij een nieuwe voorraad benzine binnen. Nog nooit is op Kema joran een vliegtuig zo snel ge tankt, vertelde oud-havenmeester Mulder. De grondorganisatie werkte op de seconde. Twee vliegtuigen van de maatschappij Garoeda Indonesia gaven ons voorrang. Nauwelijks stond de „Liftmas ter" bij aankomst op een zijbaan, of onmiddellijk werd hij omringd door trappen, tankauto's en vrachtwagens. Tientallen tech nici voerden de hun opgedragen en vooruit nauwkeurig berekende taken in snel tempo uit. De ben zine werd met vier slangen in de tanks gepompt. Enkele huishou delijke ingrediënten werden ver verst, nieuw voedsel en water kwam aan boord; de verslagge vers mochten een ogenblik uit stappen om contact op te nemen met hun collega's op het afge zette gedeelte van het vliegveld, alsook met de autoriteiten. De hoge commissaris van Ne derland mr VV. F. L. graaf Van Bylandt en diens plaatsvervan ger mr G. E. baron Van Itter- sum, waren op het vliegveld. De heer Van Bylandt bracht nog een kort bezoek aan passagiers en bemanning. Het bezoek aan Djakarta duur de eigenlijk tekort. Nauwelijks waren we naar ons gevoel het vliegtuig uit, of we moesten al weer instappen vooir de volgende rit. Nadat gezagvoerder Kooper nog gauw voor de microfoon had verteld, dat hij zeer tevreden was over het verloop van de tocht en dat de bemanning opti mistisch was over de winstkan sen, gingen we er weer vandoor; richting Port Darwin. Maar niet voordat we de ca meraman van Polygoon Piet Out via de bemanningstrap naar bin nen hadden gehesen. Het zou sneu voor hem geweest zijn de rest van deze zegetocht niet mee te hebben kunnen maken. De reis van Karachi via Ran goon naar Djakarta was voor spoedig. In Karachi werden we weer keurig bevoorraad met vijftien liter soep, 160 stuks fruit, 350 sandwiches, 67 lunches en wat meer tot de goede K.L.M.- keuken behoort. Vlak vóór Djakarta kregen we het teleurstellende bericht, dat de „Hastings" van de Nieuw- Zeelanders was uitgevallen. We vonden het allemaal erg jam mer, omdat we op een sportieve eindsprint hadden gehoopt. We beleefden ook een bijzonder vermakelijk iets. Toen we de evenaar passeerden, maakte onze kist daar een fikse duikeling, zo wat ter hoogte van de Riouw- archipel en wandelde zowaar de god der winden Aeolus de cabine binnen. Dit gewichtig personage (gespeeld door tweede officier P. J. Aarts) deed enkelen onzer met drietand en scheerkwast de equo- tordoop aan en iedereen kreeg bovendien een door dr Plesman ondertekende oorkonde. De zwaarste taak aan boord hebben de stewardessen en ste wards. Het is dan ook geen won der, dat zij tweemaal per reis verwisseld werden. Men hoopt het achtergelaten cabineperso neel op de terugreis weer op te pikken. Waarschijnlijk is de „Liftmaster" op 21 October weer op Schiphol. Over het weer hebben wij na de buien onder Griekenland niet te klagen, hoewel het in de stik donkere tropennacht op weg naar Djakarta nogal „bumpy" was. OPGEWEKTE AAN EOORD. STEMMING Nu nog iets over de reis zelf. De moesson bezorgt de beman ning van de „Liftmaster" de nodige last. Gezagvoerder Koo per zat tussen Rangoon en Dja karta zelf op de bok en dronk zwarte koffie om goed wakker te blijven. Risico werd niet geno men. Als we een bui konden ontlopen, vlogen we er heus niet doorheen. Het werk van de tele grafisten Kiepe en Van der Bos werd door de atmosferische sto ringen er niet gemakkelijker op. Zij zaten koortsachtig te seinen en te ontvangen. De Amerikaanse vertegen woordigers van de United Air- craftfabrieken, die als waarne mers de vlucht meemaken, staan versteld en steeds weer versteld over de grondorganisatie van de K.L.M. Zo bleven we in Rangoon maar 21 minuten aan de grond. Zodra we stilstonden raasden twee tankauto's op ons toe. Het vullen der tanks gebeurde in re cordtempo. Het is voor een be langrijk deel aan de voorberei ding te danken, dat op de vlieg velden geen minuut verloren gaat. Daardoor hebben wij zo'n grote voorsprong kunnen nemen. De stemming aan boord is al door opgewekt. Vele dames breien, dat het een lieve lust is. Spannende canastapartijtjes kor ten de tijd aanzienlijk en ook een gezellig praatje aan de bar ach terin, waar een der stewardessen gastvrouwe is, vormt bij tijd en wijle een geliefkoosd en hartver sterkend tijdverdrijf. nadat de grootste opwinding wat bedaard was en aan de formali- liteiteci was voldaan, kon Kooper zijn machine laten wegtaxiën. Toen het bericht van de lan ding van de „Liftmaster" door kwam, boden de journalisten op Schiphol aan de echtgenote van gezagvoerder Kooper aan, op hun kosten een telegram aan haar man te zenden. Dit sponta ne aanbod werd onmiddellijk ge accepteerd. Fluks was de simpele tekst opgesteld, die luidde: „Cap tain Kooper, K.L.M.-Liftmaster, Christchurch, „well done", "love Kitty, Hansje, Koentje". Over de aankomst in Christ church seint de speciale verslag gever van het A.N.P., dat de or ganisatie op het vliegveld Hare wood te wensen overliet. Er heerste nogal verwarring en de douane-formaliteiten namen veel tijd in beslag. Bemanning en pas sagiers van de „Dr ir Damme" waren allen slaperig maar in een beste stemming. Uiteraard was men teleurgesteld, dat het tele foongesprek met dr Plesman, dat kort na aankomst zou worden gevoerd, door atmosferische sto ringen niet kon doorgaan. IN CHRISTCHURCH. Op de laatste etappe van Bris bane naar Christchurch heeft de „Liftmaster" met slecht weer te kampen gehad. Twee vrouwelijke emigranten hadden op dit laat ste gedeelte van de reis nog een minder comfortabele ervaring: zij waren opgesloten in één van de toiletten, waaruit zij eerst na een half uur werden bevrijd. Tijdens het ontbijt op het vlieg veld is officieel aan de beman ning meegedeeld, dat de „Dr ir Damme" in de handicap-klasse van de Christchurch-race de over winning had behaald. Er waren vele gelukwensen voor gezag voerder Kooper en zijn beman ning. De stewardess die op het laatste traject aan boord was, mej. Riet Kremer, kreeg bloe men aangeboden. De emigranten, die met de „Liftmaster" naar hun nieuwe vaderland zijn gevlogen, zijn in middels naar hun bestemmingen vertrokken; de bruidjes zij aan zij met hun echtgenoten, voor wie de spanning van de reis zich tot twee etmalen heeft beperkt. Bloemen, Nederlandse liederen en de nationale driekleur, daar mee werden de „opvarenden" van de „Liftmaster" op het vlieg veld Harewood verwelkomd. De Nederlanders in hun nieuwe vaderland waren in dichte drom men opgekomen en demonstreer den ondubbelzinnig hun vreugde over de prestatie® van de aanko menden uit liet, oude land. De Nederlandse eezant in Nw.- Zeeland, jhr L. M. de Brauw, ver welkomde de passagiers en de bemanning in een hartelijke toe spraak. Ook de heer Thomas Mac- Donald minister van Defensie van Nw.-Zeeland. verwelkomde de verheugde maar vermoeide schare uit de „Liftmaster". Hij snrak zijn bewondering uit voor de prestatie van het laatste en grootste vliegtuig uit de race. Deze opmerkelijke prestatie, zo zeide hij, is te opmerkelijker, om dat de K.L.M. deze vlucht min of meer als een „gewone vlucht" heeft behandeld. Aangezien de aankomende Ne derlanders in de vroege Nieuw- zeelandsche ochtend zowel aan de race-voorschriften als aan de doaune-formaliteiten moesten voldoen, werden zij eerst bij el kaar gehouden. Zodra wegingen en controles klaar waren, kregen de passagiers een uur lang gele genheid het eerste feest met hun opgetogen vrienden en familiele den in Nw.-Zeeland te vieren. Op een persconferentie heeft gezagvoerder Kooper o.a. gezegd, dat het passeren van de eind streep op het vliegveld Harewood het opwindendste moment van de wedstrijd was. „Wij wisten toen, dat wij de reis in minder dan 50 uur hadden volbracht". Kooper heeft regelmatig met de drie andere piloten afgewis seld eerste-vlieger J. F. Griffith; tweede-vlieger P. J. Aarts en de derde-vlieger J. I. Noomen), maar door de spanning heeft hij op deze vlucht van 50 uur niet meer dan vier of vijf uur kunnen sla pen. Kooper herhaalde, dat hij met teleurstelling kort na het ver trek uit Rangoon had gehoord, dat de „Hastings" van de Nieuw- zeelandsche luchtmacht was uit gevallen. „Het speet me, dat het Nw.-Zeelandsche vliegtuig moest uitvallen, want er was juist een aardige strijd tussen ons". Koo per voegde hieraan toe, dat de „Liftmaster" echter al een klei ne voorsprong op de „Hastings" had gekregen, toen dit vliegtuig motorstoring kreeg. Stewardess Rietje Kremer zei, dat het voor haar een routine- vlucht was geweest. Zij prees de samenwerking van de 54 emi granten en 10 overige passagiers, voor wie het belangrijkste was zo vlug mogelijk in Nieuw-Zee- land aan te komen. Slechts op 2 van de zeven vliegvelden, waar 'n tussenlanding werd gemaakt, mochten de passagiers even het vliegtuig verlaten om de benen te strekken. DE VERDELING VAN DE HOOFDPRIJS. Dr Plesman heeft het A.N.P. meegedeeld wat hij in het tele foongesprek met gezagvoerder Kooper voornemens was geweest te zeggen: Van de hoofdprijs een bedrag van duizend pond sterling ter be schikking te stellen van een lief dadige instelling in Nw.-Zeeland. Elk der vier en vijftig emigranten die aan boord van de „Dr ir Dam me" de vlucht hebben meege maakt zal een bedrag van tien pond sterling ontvangen. Vijftig procent van het bedrag van de hoofdprijs komt ten goede aan de bemanning van de „Dr ir Damme". De rest van de hoofd prijs wordt gestort in het perso- neelsfonds voor bijzondere be hoeften. Dit personeelsfonds voor bij zondere behoeften is in 1934 ont staan door de bestemming van het resterende bedrag van de hoofdprijs in de handicap-afde ling van de „Melbourne race". Deze hoofdprijs viel zoals be kend is, ten deel aan de „Uiver". Het fonds, dat het eerste per soneelsfonds van de K.L.M. was, wordt door hét personeel zelf beheerd. DE TERUGREIS. De „Liftmaster", die behalve 64 passagiers en de twaalf leden be manning nog driehonderd kilo gram post aan boord had, zal op de terugweg post en paketten meenemen. De terugreis zal niet zo lang op zich laten wachten. Er werdt naar gestreefd de machi ne op Woensdag 21 October mid den op de dag op Schiphol te la ten aankomen. KLEINE WERELD. Dr Plesman herinnerde aan het geen hij in 1927 heeft gezegd: Er komt een tijd, dat de reis om de wereld in drie dagen kan worden afgelegd, hetgeen tot gevolg zal hebben dat twee mensen, op 21.000 km van elkaar verwijderd, slechts anderhalve dag nodig zul len hebben om elkaar te ontmoe ten. Thans is daarvoor, getuige de prestatis van de straalvliegtui gen in de Christchurch-race, nog maar een halve dag nodig. Wat kan dat niet voor gevolgen heb ben voor handel en verkeer. Over tien jaar zullen wij dat met ver keersvliegtuigen ook kunnen. „Ik heb toen ook gezegd, dat men zou zien dat het vervoer van emigranten in de toekomst hele maal door de lucht zou gaan. Dat is niet geloofd, ook al niet omdat er in die tijd nog geen sprake was van zulk een vervoer, maar wij zijn nu al een heel eind in die richting gevorderd", zo besloot dr Plesman. President Tito heeft Zaterdag verklaard, dat Zuid-Slavië het be treden van' zone „a" van Triëst door Italiaanse troepen als „een daad van agressie" zal beschou wen. Hij eiste opnieuw, dat het Brits-Amerikaanse besluit om zone „a" aan Italië te geven, wordt ingetrokken. Wij zijn besloten om onze be langen te beschermen in de geest van het handvest der Verenigde Het Zuidslavische staatshoofd sprak te Leskovac, in Service, ter gelegenheid van de herdenking van het feit, dat tien jaar geleden de eerste groep Zuidslavische verzetsstrijders werd gevormd, waaruit het „nationale bevrij dingsleger" zou groeien. Zijn ge hoor telde ongeveer 120.000 per sonen. Reacties op Tito's redevoering. De snelle en felle reactie van Naties", zeide Tito in de rede te Tito heeft vele Westelijke waar- Leskovac. Niemand had het recht Zuid- Slavië en Italië over een kam te scheren bij de oplossing van de kwestie-Triëst. „Triëst is door onze troepen bevrijd. Wij hebben ons bloed vergoten voor de be vrijding van Triëst, terwijl onze broeders in Triëst 20 jaar lang voor hun vrijheid hebben gevoch ten. Italië heeft geen recht op Triëst en wij erkennen het Brits- Amerikaanse besluit niet". „Zuid-Slavië heeft het recht die maatregelen te nemen, die het handvest van de V. N. toestaat voor de verdediging van de vre de. Als eerste maatregel hebben wij troepen naar zone ,,b" gezon den. (De zóne wordt door Zuid- Slavië bestuurd.) Ons geduld is nu uitgeput", aldus Tito. Hij stelde voor, dat twee auto nome gebieden worden ingesteld. Het ene, bestaande uit de stad Triëst, onder Italiaans bestuur en het andere, het gehele Slo veense achterland omvattend, onder Zuid-Slavisch bewind. „Dit is de enige oplossing, die ik zie," zei hij. Tito zei dat hij de vertegen woordigers van Engeland en A- merika had meegedeeld, dat hij hun nieuwe voorstel niet kon aanvaarden. Dit standpunt was bevestigd door de spontane de monstraties van het gehele Zuid slavische volk. De „volken van Zuid-Slavië heb ben tijdens de demonstraties ver zocht ons leger naar zone „b" te zenden en ik verklaar thans, dat eenheden van het leger de zone reeds zijn binnengetrokken. Wij gaan nu in actie en zullen alles doen wat in het belang is van de bescherming van ons land en on ze rechten", aldus president Tito. Tito zei dat hij de mogelijkheid niet uitsluit dat de Westelijke landen nog van mening verande ren en hun besluit om zóne „a" aan Italië te geven, intrekken. „Wij laten ons door niemand chanteren", aldus de president, doelend op „bepaalde geruchten betreffende de Westelijke hulp aan Zuid-Slavië". (Advertentie) Handen zonder één spoor van huiselijk werk Feest vandaag. Dat wil zeggen: gasten, een uitgebreide maaltijd, gebakjes, talloze kopjes koffie... en, verscholen in de keuken, een steeds toenemende berg afwas. Gewoon om grijze haren van te krijgen en het hele plezier in het feest te bederven.als de huis vrouw tenminste niet van Castella Vaatwas heeft gehoord. Dit won dermiddel, waaraan in de labo ratoria van Castella twee jaar is gewerkt, doet alle afwas-tegenzin in zijn tegendeel omslaan. U kunt nu opgewekt de afwas doen. Eén enkele lepel Castella Vaatwas geeft zo'n overdaad aan schui mend, actief sop, dat zelfs de „feestvaat" er in één keer blin kend schoon uit te voorschijn komt. Afdrogen, wegboenen van vuilresten is niet nodig: het schuim lost alle vet en vuil in een ogenblik op. En, wat door elke huisvrouw met gejuich zal worden ontvangen: die nare, rode „afwashanden" komen niet voor bij Castella Vaatwas. Integen deel, Uw handen komen zacht en zonder enig spoor van huishoude lijk werk uit 't sop te voorschijn. U doet nu zingend de afwas! Schaf U gauw zo'n pak Castella Vaatwas aan. Het kost maar 25 cent. nemers in Belgrado verrast. De aanvankelijk uitgesproken ver wachting, dat de maarschalk eerst krachtig zou reageren, doch op het eind het Brits-Amerikaan se besluit zou aanvaarden, schijnt niet gerechtvaardigd, aldus deze waarnemers. In Londense diplomatieke krin gen gelooft men, dat Groot-Brit- tannië en de Ver. Staten presi dent Tito ernstig zullen waar schuwen, dat elke Zuidslavische militaire actie tegen de zone „a" ernstige gevolgen zou hebben. Radio-Moskou heeft Zondag in een uitzending in de Servisch- Kroatische taal zonder verder commentaar melding gemaakt van de Brits-Amerikaanse beslis sing inzake Triëst en de ant woordnota van Zuid-Slavië. Wel werd Zuid-Slavië aangeval len wegens het deelnemen aan 't agressieve Balkenverdrag met Griekenland en Turkije. Amerikaanse en Britse oorlog®- schepen in Triëst. In de haven van Triëst zijn 3 Amerikaanse torpedobootjagers aangekomen. Heden worden nog twee Britse oorlogsschepen al daar verwacht. Westelijke gealli eerde functinonarissen wilden geen verklaring hierover geven. Zuidslavische grensautoriteiten hebben Zondagavond meegedeeld dat zij 's-middags de versperrin gen tussen de twee zones zullen openen. In zone „a" is reeds een onofficiële organisatie opgericht, die dergelijke personen onder haar hoede wil nemen. Het Zuidslavische persbureau „Tanjoeng" meldde, dat Zondag Britse en Amerikaanse troepen zijn waargenomen, die op weg waren naar de Italiaanse grens met de zone „a". Geloofd wordt, dat deze troepen zijn uitgezonden om te verhinderen, dat Italiaanse troepenMe zone binnenkomen, al dus dit bericht. Vocrts verklaar de „Tanjjoeng", dat meer Ita liaanse troepen op weg zijn naar de Zuidslavische grens. de kapper met het aparte cachet markt 16 - brouwerijstr. t> terneuzen moderne kapsels, vereisen mo derne coupe, de natuurlijkste dusde mooiste permanent. betere toiletartikelen. Van de zijde van het bestuur van de Stichting van den Arbeid wordt megedéeld dat inzake de consequenties van de 5% loonsverhoging per 1 Januari a.s. voor de sociale verzekering, als mede voor de noodwet-ouder domsvoorziening volledige over eenstemming is bereikt. De voorstellen terzake van de Stichting van den Arbeid zijn Za terdag aan de minister van Socia le Zaken en Volksgezondheid aan geboden. De voorstellen hebben betrek king op: Ie. 2e. 3e. 4e. 5e. de loongrens voor de sociale verzekeringswetten de premie- en dagloongren zen; de lopende uitkeringen; de bijslagen op invaliditeits- en ongevallenrenten; de kinderbijslagen en de re latief grotere consumptiebe perking der grote gezinnen van verzekerden krachtens de kinderbijslagwet en de rentetrekkers; 6e. de kinderbijslagen voor hen, die uitkeringen ontvangen krachtens de noodwet-kin derbijslag zelfstandigen 7e. de noodwet-ouderdomsvoor ziening, in deze zin, dat een volledige compensatie voor de a.s. huurverhoging en de consumptiebeperking wordt voorgesteld 8e. enige technische kwesties. Het bestuur van het C.N.V. schrijft het volgende: „Het schijnt een moeilijke zaak te zijn om de gang van zaken met betrekking tot de loonsver hoging weer te geven. Eerst heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken een aantal me. ,dedelingen gedaan, die verbete ring behoefden en nu weer is er een officiële verklaring van de minister van Sociale Zaken, die op twee belangrijke punten op nieuw correctie nodig maakt. Het eerste punt wordt ge vormd door de mededeling van de minister: „Verdergaande (verder dan de compensatie van de huurverhoging en de con sumptiebeperking) desideratiën, bijv. op grond van de gunstig beoordeelde economische toe stand zijn tijdens de onderhan delingen niet ter sprake geko men, noch aan de regering voorgesteld". Deze mededeling is onjuist. Juist is, dat de drie vakcentra- len het element van de grotere welvaart niet in hun berekenm- gen hebben opgenomen, maar zij hebben deze grotere welvaart wel als argument gebruikt om een loyale en royale beslissing te bepleiten, aldus het C.N.V. Het verdiende aanbeveling deze correctie op de officiële verklaring van het departement aan te brengen, mede omdat de redactie van „Het Vrije Volk" in een hoofdartikel opmerkte. „Wij verheugen ons er om, dat door de verklaring van de mi.: nister de uitlatingen van de he ren Middelhuis en Ruppert (resp. van K.A.B. en C.N.V.) dat het spel nu maar eens royaal moet worden gespeeld, tot hun juiste proporties zijn terugge bracht". „Het Vrije Volk" verheugt zich. zoals uit het vorenstaande blijkt dus ten onrechte. Overigens begrijpen wij niet, waarom de mening van K.A.B. en C.N.V., dat het spel nu eens royaal gespeeld had moeten worden, zo verkeerd is. Of mag een onafhankelijke vakbeweging niet meer met een minister van mening verschillen? Het tweede punt, dat correctie behoeft, betreft de motivering van de afwijzing van het verzoek om een onderhoud van de vak centralen. Er zouden dan, aldus deze motivering, „opnieuw be sprekingen over de cijfers" ge voerd moeten worden. Opnieuw... dit woord wekt de indruk, dat er tevoren reeds be sprekingen met de regering wa ren gevoerd. Deze indruk is on juist. Tot driemaal toe hebben de vakcentralen de regering om een onderhoud verzocht en wel per brief van 4, 18 en 26 Septem ber j.l. Op geen dezer verzoeken is de regering ingegaan. Noch met de interdepartementale commissie voor de loon- en prijspolitiek, noch met de raad voor economi sche aangelegenheid uit de mi nisterraad heeft enige bespreking over de zaak zelf plaats gehad. Wel heeft de minister van Socia le Zaken een bemiddelingspoging gedaan, maar een mondelinge uiteenzetting van hun standpunt hebben de vakcentralen niet kun nen geven. Zij zijn daartoe een voudig niet in staat gesteld. De regering heeft beslist zonder de vakcentrales de gelegenheid te bieden mondeling hun standpunt toe te lichten. Vooral dit laatste grieft het meeste", zo besluit het C.N.V. CHINESE NATIONALISTEN VIEREN HUN „NATIONALE DAG." Generalissimus Tsjiang Kai- Sjek, president van nationalis tisch China, heeft in de Formo- saanse hoofdstad Taipeh een mi litaire parade afgenomen ter ge legenheid der viering van de „na tionale dag" van het nationalis tische China. De model paraderende troepen voerden zware artillerie, vecht en pantserwagens met zich mee. Dit is de eerste maal, dat derge lijke oorlogsuitrusting in handen der Chinese nationalisten op For mosa is gezien. i Na de parade hield Tsjiang Kai- Sjek een korte toespraak, waar in hij er bij alle aanwezigen op aandrong hun „pogingen, om te bereiken dat wij weer terugkeren op het Chinese vasteland, te ver dubbelen." medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandagoch tend tot Maandagavond. Vrij warm. Droog weer met aanvankelijk weinig, maar later toenemende bewolking in de hogere niveaux. Overwegend matige wind tussen zuid en oost. Dezelfde tempera turen als gisteren of iets hogere. DINSDAG 13 OCTOBER v.m. n.m. Breskens 4.31 4.47 Terneuzen 5.06 5.22 Hansweert 5.46 6.02 Walsoorden 5.56 6.12 12 13 14 6.59 7.01 7.02 17.53 17.51 17.49 12.13 13.12 14.00 19.21 20.13 21.18

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1953 | | pagina 1