De vrije veerdiensten op de Wester-Schelde
Destadonderdegrond
UIT DE PROVINCIE
Truman roept Marshall
terug
De Belgische Konings
kwestie
Als gij ermee opstaat
of£rmee naar bed gaat...
Door de Kamer van Koophan
del en Fabrieken te Terneuzen
werd het volgende schrijven aan
de Minister van Verkeer en Wa
terstaat gezonden.
Met bezorgdheid nam de Kamer
kennis van de berichten, dat door
Uwe Excellentie aan het College
van Gedeputeerde Staten van Zee
land advies is gevraagd terzake
van de wederinvoering van tarie
ven op de veerdiensten op de
Wester-Schelde. De Kamer is
van mening, dat zij in een zaak
waarmede zulke grote economi
sche belangen van het onder haar
ressorterende bedrijfsleven in al
zijn geledingen en groepen ge
moeid zijn, zich ook tot Uwe Ex
cellentie moet wenden om haar
standpunt kenbaar te maken.
De kwestie der vrije veren heeft
meerdere aspecten, waarbij onze
Kamep vooral de nationale en de
economische wil belichten.
De eerstondergetekende heeft
op 10 April 1045 te Sluiskil met
de vroegere Minister-President
Prof. Mr. P. S. Gerbrandy en op
19 Juli 1945 aldaar met de toen
malige Minister-President Prof.
Ir. W. Schermerhorn in tegen
woordigheid van Minister Ir. J.
A. Ringers de kwestie der veren
over de Wester-Schelde bespro
ken.
Met betrekking tot het natio
naal element is bij die gelegen
heid naar voren gebracht dat
Zeeuws-Vlaanderen in overig Ne
derland een vrijwel onbekend ge
bied was, als gevolg van zijn na
tuurlijke ligging, hetgeen voor de
oorlog ook tot uiting kwam in het
regeringsbeleid, dat t.o.v. dit ge
bied, naar de mening van het
overgrote deel der bevolking, niet
voldoende nationaal gevoerd werd.
Tengevolge hiervan oriënteerde
dit gebied zich noodzakelijker- j
wijze geleidelijk meer en. meer op
België.
Bij de voormelde besprekingen
is door die Ministers erkend, dat
in het nieuwe tijdperk onzer ge
schiedenis, begonnen na de be
vrijding, een beleid in nationale
zin diende gevoerd te worden en
tr t.o.v het verleden een ere
schuld was te voldoen aan
Zeeuws-Vlaanderen.
Zeeuws-Vlaanderen moest naar
het hart van het land opgetrok
ken en uit zijn isolement verlost
worden. De practische uitvoering
hiervan lag in het gemakkelijk en
goedkoop maken van de verbin
ding met overig Nederland.
iDe toenmalige Minister-Presi
dent, Prof. Ir. W. Schermerhorn
zegde toe met zijn ambtgenoot
van Verkeer, Ir. St. van Schaick
in nader overleg te treden. Om
die reden heeft de eerstondergete
kende enige tijd later, op 7 Au
gustus 1945, een persoonlijk on
derhoud te 's-Gravenhage met
deze Minister mogen hebben. Ten
slotte zegde de Minister toe de
kwestie der goedkope of vrije
veren te zullen bespreken in de
Ministerraad.
Nadien werd door de eerston
dergetekende bericht ontvangen,
dat er in het Kabinet eensgezind
heid bestond ten aanzien van het
plan om de veren op de Wester-
Schelde geheel vrij te maken.
Daarbij bleek dat het nationale
element doorslaggevend was ge
weest
De aangevoerde factoren van
het economisch element dezer
kwestie, hoe gegrond ook, werden
van secundair belang geacht.
Onze Kamer acht het niet denk
baar dat de Regering thans een
door vorige kabinetten gegeven
woord en gestelde daad terug zou
nemen.
Reeds hierom alleen moet de
opheffing der vrije veren over de
Wester-Schelde een onmogelijk
heid geacht worden.
Daarnaast wil onze Kamer de
voornaamste economische argu
menten voor het behoud der vrije
veren aanvoeren.
De ontwikkeling van het ver
keer gaat in 't algemeen naar het
vrij vervoer over de rivieren. In
overig Nederland zijn en worden
Roman door
CHARLES FOWLEY
Vrij vertaald en bewerkt
door Mr. W. d'OBÉRON
49)
(Nadruk verboden.)
Zij steunde: „Oh!... ik ben zo
tang. dat u niet meer terug zult
komen!... Wat moet ik doen, als
de Chinees mij in uw afwezigheid
ergens anders heen sleept? Als
v mij eens niet meer terugvond?
En in welk een verschrikke
lijke angst zal ik het ogenblik
van uw komst weer af moeten
wachten?"
De jonge man slaagde er ten
slotte in, haar enigszins gerusc
tè stellen.
Toen hij opstond, vroeg Evelyne
hem smekend en met bevende
stem: ,3ermond. zoudt u mij iets
kunnen geven om... aan te doen?
Ik voel mij zo ongelukkig in,
deze vuile lompen!..."
Opnieuw begon Evelyne te wenen.
overal bruggen aangelegd, welke
zeer kostbaar zijn in bouw en on
derhoud. Het verkeer over die
bruggen is gratis, evenals dat
door de tunnel in Rotterdam. Het
instellen van heffingen hiervoor
zou tegen de evolutie zijn, want
in die lijn teruggaande zou men
eindigen met weer tollen langs de
wegen in te voeren. Bovendien
wordt er reeds een zware wegen
belasting geheven.
Het weder instellen van tarie
ven voor de veren op de Wester-
Schelde is de wijzer van de tijd
terugzetten. De huidige Regering
wil echter het kenmerk dragen,
dat haar beleid progressief is.
Ook om deze reden is het ondenk
baar, dat een vooruitstrevende
regering tegen de ontwikkeling
der huidige verhoudingen zou in
gaan door de veren over de Wes
ter-Schelde weer te gaan belas
ten. Bovendien wordt het vrij
blijven van de veren door de grote
uitbreiding van het verkeer over
die rivier, sinds Zeeuws-Vlaande-
ren t.o.v. Nederland ontsloten is,
ten volle gerechtvaardigd. Immers
de statistieken wijzen uit, dat het
aantal vervoerde auto's in de eer
ste helft van 1948 op het veer
VlissingenBreskens 2 maal en
op het veer Kruiningen-Perkpol-
der zelfs 9 maai zo groot was als
m het eerste nalfjaar van 1939.
Het vervoer van auto's op het
veer Terneuzen-Hoedekenskerke
was tot voor kort nog niet moge-
Ijk daar hiervoor nog geen ge
schikte boten bestonden. Het
personenvervoer was op die. veren
lespectievelijk 4% en 10 maal zo
groot, terwijl dit vervoer over het
veer Terneuzen-Hoedekenskerke
2 maal zo groot was. In deze Cij
fers wordt ook de belangrijkheid
van het Zeeuws-Vlaamse bedrijfs
leven duidelijk gedemonstreerd.
Het is van algemene bekend
heid, dal Zeeuws-Vlaanderen een
vruchtbaar landbouwgebied is met
rijke opbrengst ook voor overig
Nederland
De handel en de mdidenstands-
zaken zijn zeer in betekenis toe
genomen.
Het mag bij Uwe 'Excellentie
voldoende bekend verondersteld
worden van hoeveel betekenis de
Zeeuws-Vlaamse industrie voor de
nationale economie is.
2ieeuws-Vlaanderen, speciaal het
Westelijk deel, heeft bij het open
breken van de Schelde door de
Geallieerden in 1944 een zware
rol moeten betalen voor ons aller
bevrijding. Ondanks noeste ar
beid kan het zich slechts moei
zaam oprichten. De daar geves
tigde firma's, alsook die van het
Oostelijk deel hebben bij het vrij
komen der veren hun zaak inge
steld op het vervallen der kosten
over de Schelde. Eigen- en be
roepsvervoerders hebben daarbij
in belangrijke mate hun wagen
park en bedrijfsgebouwen afge
stemd op de nieuwe toestand, ten
einde ui't dit excentrisch gelegen
gebied vlugge verbinding met hun
afnemers en leveranciers in Ne
derland te verkrijgen. Dit was een
noodzakelijkheid omdat in deze
tijd de verkeerseconomlsche fac
tor steeds meer van betekenis
wordt voor een bedrijf.
Ook voor de aantrekking van
nieuwe industrieën is het vrij ver
voer over de veren een zeer be
langrijke factor.
Het heffen van tarieven zou een
afbreken van deze pntwikkeling
betekenen en grote nieuw ge-
investeerde kapitalen verloren
doen gaan. Ook het heffen van
een slechts gering tarief is on
juist.
Een tarief van b.v. 6 km a
20 ct. wat het rijden over een brug
ook zou kosten, wordt dan als
maatstaf genomen. Daarbij wordt
uit het oog verloren, dat het wach
ten aan de veerboot minstens 15
a 30 minuten duurt en het over
varen ongeveer 20 minuten.
Bij een brug van die lengte
duurt het rijden 5 10 minuten.
Het tijdsverlies, gevoegd bij zo'n
tarief, maakt de kosten toch weer
hoog.
Hierbij wordt voor de toekomst
het urenlang wachten, zoals dit
nu sommige dagen nog gebeurt,
alsook het totaal verbreken van
de verbinding over de rivier bij
mist en ijsgang, niet in de bere
kening opgenomen.
Ook moet in 't oog gehouden
worden, dat sinds er vrije veren
zijn, talrijke arbeiders over de
Schelde gaan werken, op welke
voorziening van de arbeidsmarkt
de bedrijven zich ingesteld hebben.
Economisch is het dan ook on
verantwoordelijk die lasten weer
terug te leggen op het bedrijfs
leven, van Zeeuws-Vlaanderen.
Uit het bovenstaande blijkt, dat
in feite een zekere structuurver
andering heeft plaats gehad, die
slechts met grote schade voor het
bedrijfsleven in het algemeen en
oor de betrokken ondernemingen
in het bijzonder, weer zal kunnen
worden omgeschakeld.
De Kamer heeft in een tweetal
vergaderingen te Middelburg en
Terneuzen waarbij op brede basis
de betrokken organisaties van
Zeeland waren uitgenodigd, de
meningen getoetst. Deze alle wa
ren uitgesproken vóór het behoud
der vrije veren, ook die van negen
vertegenwoordigers der midden
standsverenigingen aan weers
kanten van de Schelde. Slechts de
vertegenwoordiger dér beurL
schippers was vóór opheffing der
vrije veren, omdat hun vervoers-
traject per schip destijds groten
deels verloren ging. In verband
met de zo even genoemde struc
tuurverandering hebben enkele
beurtschippers echter tijdig de ba
kens verzet en hun bedrijven, met
medewerking der betrokken over
heidsinstanties, omgeschakeld op
vrachtvervoer langs de weg.
Alles bijeen genomen doet onze
Kamer een ernstig beroep op Uwe
Excellentie zodanige maatregelen
te willen nemen dat niet tot we
derinvoering van enig tarief op
de veren op de Wester-Schelde
wordt overgegaan. f
De Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Zeeland, kan
toor Terneuzen,
w.g. F. P. O. M. Koch, Voorz.
w.g. A. Hendrikse, Secr.
TERNEUZEN.
Een rare snijboon.
Zondagavond werd in <je Nieuw-
straat in bewusteloze toestand
aangetroffen een nog vrij jonge
man. Op medisch advies werd hij
naar het ziekenhuis vervoerd,
waar hij op dit ogenblik nog
wordt verpleegd.
Eerst Maandagnamiddag kon
hem een verhoor worden afgeno
men, doch daar zijn verklaringen
vol tegenstrijdigheden waren en
hij bovendien een onjuiste naam
opgaf, stond de politie, daar de
patiënt geen enkel geschrift bij
zich droeg, aanvankelijk voor een
raadsel
In de loop van Dinsdag gelukte
het de politie de puzzle te ont
warren en bleek het te zijn de
Jacques verweet zich, dat hij
haar deze vernedering had kun
nen besparen. De trotse en schat
rijke mevrouw Stone was nu ver
plicht geweest om een kleding
stuk te smeken! Na een laatste
verzekering, dat hij spoedig terug
zou komen, verliet Jacques het
vertrek, ging langs de opium
schuivers en vond de barbier bij
de deur. -De jonge mar. vroeg
hem, tegen welke prijs hij de
blanke slavin wilde verkopen.
„Twee honderd dollar!" ant
woordde de Chinees. Om geen
achterdocht te wékken, protes
teerde Jacques tegen, deze prijs en
zei, dat de Yateou zeer zwak was
en ziek! ,,De. vrouwen en vooral
blanke vrouwen zijn zeldzaam!"
legde de barbier uit. „Deze sla
vin zou spoedig genezen, Zodra
een rijker man dan hij haar goed
kon voeden en kleden. Zij zou
dan een zeer mooie slavin zijn."
Jacques besliste ten slotte: „Ik
kom spoedig terug om naar je
slavin te zien enfcnisschien zal ik
haar kopen, als zij wat sterker is
en beter gekleed! Vooral... ver
zwak haar niet nog meer door
24-jarige W. M„ geboren te Haar
lemmermeer.
Verder is komen vast te staan,
dat hij vroeger in een physchiatri-
sche inrichting in het Oosten des
lands is verpleegd geworden en
het laatst gewerkt heeft bij een
landbouwer te Balkbrug.
Het eigenaardige is, dat de
patiënt hardnekkig blijft ontken
nen M. te heten en in zijn onjuist
gebleken verklaringen blijft vol
harden.
Brandje.
Gistermorgen te ongeveer half
negen ontstond brand in de voor
kamer van mej. wed. Dhert in de
Dijkstraat, doordat een brandend
petroleumstel omviel en tenge
volge daarvan het vloerkleed
vlam vatte. De reeds bejaarde be
woonster trachtte de vlammen te
opium!" Jacques ga enkele dollars
voor de zorgen, die de barbier aan
Evelyne moest besteden en ging
vlug terug naar het Ya-men.
De redding.
Toen Bermond aan Janine het
succes van zijn navorsingen ver
telde, was zij niet in staat, haar
grote blijdschap te onderdrukken.
Zij dacht nog slechts aan de mid
delen om mevrouw Stone uit de
handen van de barbier te bevrij
den. Jacques vreesde vooral de
tegenwerking van Tao en weifelde
of hij -hem wel van zijn ontdek
king op de hoogte zou stellen. De
twee verloofden overlegden en be
sloten; dat het onvoorzichtig zou
zijn de gouverneur hun geheim
mede te delen,Wist Tao echter
werkelijk niet, waar de arme
Evelyne wegkwijnde? Zijn wraak
op' Charlie Stone was afschuwe
lijk geweest en waarschijnlijk om
Evelyne nog meer te vernederen
en om een eventuele terugkeer
voor altijd onmogelijk te maken,
had hij haar als slavin verkocht
aan een van zijn laagste onder
danen. Hoe zou haar verblijf-
blussen, waardoor zij zelf enige
brandwonden opliep. Gelukkig
hadden omwonenden de brand be
merkt en snelden ter hulp. Met
een blusapparaat van de firma
Ribbens was het vuur spoedig ge
blust en behoefde de inmiddels
gearriveerde brandweer geen hulp
meer te verlenen.
Kaartcompetitie.
Naar wij vernemen begint a.s.
Zondag 10 October de jaarlijkse
kaartcompetitie weer. De eerste
kaarting wordt gehouden in'Café
„De Stad Gent", Schuttershof.
Voor bijzonderheden zie men de
advertentie in ons blad van Vrij
dag.
AXEL.
Vergadering Stateixkring Hulst
der Katholieke Volkspartij.
Tijdens een alhier gehouden ver
gadering van de Statenkring Hulst
der Katholieke Volkspartij heeft
het bestuurslid de heer A. Locke-
feer, lid van Gedeputeerde Staten
van Zeeland, het verkeer met en
in Zeeuws-Vlaanderen besproken.
De heer Lockef eer gaf als zijn
oordeel te kennen, dat de Rege
ring zich dient te houden aan de
eenmaal verleende vrijdom van
veergelden op de Westerschelde,
en dat het niet aangaat een tol
te gaan instellen in een tijd, waar
in eindelijk vrijwel alle tollen zijn
verdwenen. De Schelde vormt voor
Zeeuws-Vlaanderen toch steeds
een handicap, daar de overtocht
veel tijdverlies met zich brengt,
terwijl de overzetmogelijkheid zeer
beperkt is.
OVERSLAG.
Prïjsschieting.
in het café bij A Hillaert al
hier, werd een prijsschieting ge
geven waaraan 44 schutters deel
namen.
De uitslag' was: Hoogvogel: C.
Mervis (Koewacht): zijvogel: A.
Hillaert; zijvogel: R. la Heijne.
RETRANCHEMENT.
Weder-ingebruikste.IIing van
«le gerestaureerde standaard
molen door de Commissaris
der Koningin.
De door oorlogsgeweld zwaar
beschadigde 17e eeuwse open
standaard molen is thans met me
dewerking van Monumentenzorg
weer gerestaureerd.
De officiële weder-ingebruik-
stelling zal op 23 October a.s.
plaats vinden door de heer Com
missaris der Koningin in Zeeland,
Jhr. Mr. A. F. C. de Casembroot.
De rholen is de enige open
standaardmolen die in Zeeuws-
Vlaanderen overgebleven is. Zee
land heeft er in totaal nog twee.
Bij resolutie van de Raad van
State van 24 Juli 1643 werd des
tijds aan Bartholomeüs de Vos
uit Sluis toestemming verleend
tot de bouw van deze molen op
een erfpacht van 3 gulden 's jaars
voor het gebruik van de wind.
SLUISKIL.
Prijsbolling.
Zondag j.l. heeft de bolclub
van Strodorp haar laatste prijs
bolling in 1948 gehouden. Er wa
ren 36 deelnemers, waaronder 1
vi ouw, die voor de mannelijke
liefhebbers niet onder behoefde te
doen.
De uitslag was als volgt: le pr.
M. v. Lent-R. Rottier; 2e pr. J
Simpelaar-Art de Maesschalck;
3e pr. Aug. Cassier-Leo Meert;
4e pr. Alfr. de Vos-Art. Holle
bosch; 5e pr. Aug. Obrie-L. de
Vos.
De extra-prijzen werden in de
wacht gesleept door: le Rob.
Rijckaert-Fr. Sijs; 2e Rob. Kaas-
Fl. Willems.
VLISSINGEN.
Uitbreiding scheepswerf
„De Schelde".
De Kon. Mij ,,De Schelde" gaat
haar bedrijf te Vlissingen uitbrei
den met een nieuwe lasloods, in
verband met de steeds groter
wordende vraag naar geheel of
grotendeels gelaste schepen in-
plaats van de geklonken uitvoe-
plaats dan onbekend zijn
Janine schreide hij de gedachte
aan alles wat Evelyne geleden
moest hebben tussen die afschu
welijke en wrede Chinezen.
Jacques zei: ,,Ik geloof, dat
mevrouw Stone niet zoveel gele
den heeft als je denkt, Janine!
Haar toestand is vooral te wijten
aan haar zwakheid en de zware
verstikkende opiuïhlucht, die zij,
voortdurend heeft ingeademd."
Bermond, die uit het leven dat hij
hoorde, afleidde dat Tao In het
Ya-men was teruggekomen,
sprong op en snelde naar de klei
ne salon, waar hij de gouverneur
vond.
Zoals hij en Janine besloten
hadden, vroeg hij Tao om een
draagstoel van het Ya-men tot
zijn beschikking te stellen.
Deze draagstoel zou hem in
staat stellen, zonder gevaar van
herkend te worden in de stad te
zoeken-. Tao bleef onbeweeglijk
zitten en overlegde in zichzelf.
„Denkt u niet meer aan het ge
vaar, dat u en alle Chinezen be
dreigt? Iedere dag die voorbij
gaat is een verloren dag voor u!
ring. Het nieuwe gebouw, dat
een lengte van 156 meter zal heb
ben bjj een breedte van 22.70 m
zal in de eigen werkplaatsen wor
den vervaardigd. De lasserij zal
voor eeh belangrijk deel voor het
automatisch lassen zijn ingericht.
ZAAMSLAG.
Gevonden voorwerpen.
Op het pestbureau der Rijks
politie alhier, is als gevonden Ge
deponeerd een dame- c.q kiader-
portemonnaie inhoudende enig
klein geld: een ploegschaar by
A. J. Stoffel, rijwielhandel, alhier;
een bruinzijden dameshardschoen
hij J. Wisse, Plein Zuid A 88,
alhier.
GOES.
Locomotief-depot wordt
overgeplaatst.
Met ingang van 3 October j.l. is
het locomotief-depot van de Ne
derlandse Spoorwegen alhier, over
geplaatst naar het depot te Roo
sendaal. Voorlopig blijft het loco
motief-personeel nog te Goes, doch
de bankwerkers worden overge
plaatst.
MOSSELEN NAAR PARUS.
Vanaf Maandag is de gelegen
heid weer opengesteld voor het
exporteren van mosselen naar
Parijs door de Zeeuwse mossel
handelaren. Er werden direct
goede zaken gemaakt. Ongeveer
8000 tonnen mosselen werden naar
de Franse hoofdstad en Noord-
Frankrijk gezonden.
President Truman heeft de
Amerikaanse Minister van Bui
tenlandse Zaken, Marshall, naar
Washington teruggeroepen voor
een. bespreking over de interna
tionale toestand.
De Senaatscommissies van Ju
stitie en Binnenlandse Zaken, die
gisterochtend in gezamenlijke zit
ting bijeen kwamen, hebben bij
staking van stemmein (22 tegen
22) besloten het voorstel tot het
houden van. een volksstemming
over de terugkeer van Koning
Leopold af te wijzen. Slechts de
Katholieke commissieleden stem
den voor. Socialisten, Communis
ten en Liberalen stemden tegen.
Hoewel deze beslissing niet be
tekent, dat het voorstel niet ia
de volksvertegenwoordiging in
stemming zal komen, kan er wel
uit geconcludeerd worden, dat het
Parlement er niet zijn goedkeu
ring aan zal hechten. De Katho
lieken bezitten namelijk noch in
de Senaat, de benodigde meer
derheid.
Het staat dus thans wel isri
dat het voorstel niet ot een crisis
en een daaruit voortvloeiende
ontbinding van het pariemeuft zal
leiden.
Rheumatische pijnen, knagend
en glopend voor en na, onderin ë-
nen lanigizaam maar zeker Uw
hele gestel. Blijf er toch niet
mee doorlopen neem uw maat
regelen vóór het te laat is. Doe
eèns een bloedzuiverende kuur
met Kruschen Salts. De aanspo
rende werking van Krusche* op
Uw bloedzuiverende organen zal
U een openbaring zijn, omdat ge
U reeds na een betrekkelijk kort
zij het regelmatig gebruik
met blijde verbazing een ander
mens voelt, jonger, vitaler, niet
meer 'dat stramme envrij
van pijn. Vraag Kruschen bij Uw
Apotheker of Drogist.
(Ingez. Mad.)
Wacht niet tot het uiterste, want
dan zou alles wel eens voor u
verloren kunnen zijn! Help mij
eerlijk in mij® onderzoek. Het is
zeei gevaarlijk voor u om hier
blanken te hebben! Als Ik. her
kend word, zal uw volk aan ver
raad denken! Help mtj en be
vrijd uzelf van een voortdurend
gevaar!"
„De week is nog niet voorbij!"
merkte de Chinees op. Jacques
voelde een verschrikkelijke woede
in zich opkomen. Tenslotte be
zweek Tao voor zijn. bedreigingen
en stelde een ,,kiao-fou" of draag
stoel tot zrjn beschikking. Jacques
wachtte het ogenblik af, dat de
gouverneur naar zijn opiumzaal
was gegaan. Een kwartier later
hield de draagstoel stil bij het
huis van de barbier. De dragers,
die gewoon waren, blindelings te
gehoorzamen aan alle hevelen van
hun meester, schenen niet ver-
verwonderd. Cp het gezicht van
draagstoel, versierd met de draak
van het Ya-men, boog de barbier
tot zijn voorhoofd de grond raak
te. Jacques beval hem: „Brengmij
bij de slavin!"
(Wordt vervolgd.)