De gang van zaken op militair gebied
De algemene vergadering der
Verenigde Naties
2ltajlftsl»ecgi*eiamg
1949
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 194S.
Mededelingen radiofront
Nasional
Nieuw-Zeeland aan de zijde
van Engeland
De Berlijnse kwestie voor
de Veiligheidsraad
tussen
Bespreking
Marshall en Bevin
De bijeenkomst van de Ministers van
Defensie der West-Europese Unie
Frankering bjj Abonnement: Temeuzen
V. HERS VERWACHTING
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig tot Woens
dagavond.
Koeler.
Wisselend bewolkt. Matige, in
het Noorden van het land tijde
lijk krachtige Zuid-Westelijke
wind. Koeler.
4e Jaargang No- 923.
Verschijnt dagelijks Drukkerij N.VJ. Firma P. J. van de Sande Temeuzen
Advertentieprijs
per mm 10 ct.; minimum
per advertentie 1,50.
Inzending advertenties
tot des namiddags 4 uur
Rubriek kl. advertenties:
5 regels 60 ct.; iedere
regel meer 12 cent. Ver
melding: Brieven onder
nr. Bureau van dit Blad
10 cent meer.
Abonnementsprijs 3,25 per kwartaal-
De algemene vergadering der
V. N. heeft Dinsdag in de mor-
genzitring besloten' de Indische
motie om de kwestie van de In
diërs in Zuid-Afrika te hespre
ken op de agenda te plaatsen.
Voorzitter EVatt verklaarde,
dat naar zijn mening de kwestie
daarna naar de politieke commis
sie verwezen zou worden. Eric
Louw (Zuid-Afrika) ging hier
mee accoord.
Tevoren had de Zuid-Afrikaan
se afgevaardigde van de V. N.
het recht betwist India's klacht
te bespreken, daar dit een interne
aangelegenheid was. Hij vroeg
de verzekering, dat Zuid-Afrika
de kwestie van jurisdictie in de
betrokken commissie ter sprake
2ou mogen brengen, voordat de
klacht van India behandeld zou
worden.
Vervolgens kreeg Mackenzie
King. Minister-Pres. van Canada,
het woord. King zeide, dat som
mige landen misschien genood
zaakt zouden zijn voor hun veilig
heid te vertrouwen op regionale
vriendschapsovereenkomsten, tot
dat de V. N. de veiligheid op uni
versele basis konden grondvesten.
Geen land ter wereld kan zijn
vrijheid alleen met eigen middelen
verdedigen, aldus King, doch het
is niet verwonderlijk, dat enkele
landen, hangende algemene sa
menwerking, hun veiligheid trach
ten te verkrijgen op minder uni
versele basis.
King achtte het rapport vaii de
commissie voor de atoomenergie
het enige middel, „waardoor deze
nieuwe gevreesde machten be
hoorlijk onder doelmatige contróie
gesteld kunnen worden in het be
lang van de vrede en het welzijn
van alle volken ter wereld".
King deed een beroep op de
wereld de opvatting ingang te
doen vinden, dat „menselijkheid
alle volken beheerst".
Daarna sprak Robert Schuman,
Minister van Buitenlandse Zaken
van Frankrijk. Het voornaamste
vraagstuk, waar de-V. N. zich
voor gesteld zien, is Duitsland,
aldus Schuman. „Geen regerings
vorm, die met de democratische
grondbeginselen verenigbaar is,
zal aan Duitsland ontzegd wor
den, doch men zal noodzakelijker
wijs op federatieve basis moeten
beginnen, hetgeen met het be
ginsel van een verenigd Duitsland
geenszins onverenigbaar is."
Schuman ontkende, dat de Lon-
c-ense zes mogendhedenovereen-
komst een verdeling van Duits
land of uitschakeling van de Sow-
jetautoriteiten beoogde.
In verband met de samenwer
king der 16 landen van Europa in
het plan-Marshall, de Tolunie der
Benelux en de douan coveroen-
komst, die Frankrijk en Italië
thans voorbereiden, verklaarde
Schuman, dat Frankrijk zijn aan
bod van verleden jaar tot soort
gelijke overeenkomsten met alle
Europese landen van soortgelijke
instelling handhaaft
Eerder In zijn rede verzocht
chuman om toelating van Italië
als lid der V. N. Andere punten
m zijn rede waren: veto. „Dit is
r.och een uitvinding noch een keus
van ons."
„Atoomenergie". Een zaak
van leven en dood voor de we-
Frankrijk acht at<V>mcon-
trcde van fundamenteel belang."
Algemene ontwapening. „Ver
trouwen moet weer aan de dag
treden bij de internationale be
trekkingen."
Balkan. „De V. N. zijn gedwon
gen de actie, die zij ondernomen
hebben door middel van de Baï-
kancommisie in verband met de
door enkele nabuurlanden van
Griekenland aan de opstandelin
gen verleende hulp, voort te zet
ten en misschien te versterken".
SPAAK .AAN HET WOORD.
Paul Henri Spaak, de Belgische
Minister van Buitenlandse Zaken,
zeide in de algemene vergadering,
dat „Europa reeds genoeg gehad
heeft van Hitierdom en fascisme
en zich thans niet behoeft te on
derwerpen aan enig totalitair re
giem".
Hij zeide onder meer: „Wij zijn
het, die een vrij verkeer wensen
van menselijke wezens" (applaus).
„Wij zijn het, die bereid zijn ons
te onderwerpen aan het onder
zoek en het oordeel van andere
landen. Het zijn niet wii die zich
achter geen ijzeren gordijn wen
sen op te sluiten door te weige
ren samen te werken".
Spaak, die het woord kreeg na
de opening van de middagzitUng,
zeide dat 'de Sowjet-Unie een vol
ledig gebrek aan begrip voor de
Westerse wereld had getoond.
Wysjinskv's rede was hiervan het
welsprekende bewijs en zij eiste
een antwoord. Indien de rede
propaganda ten doel had hadden
de Westelijke mogendheden het
recht tegen-propaganda te voe
ren, indien de rede ernstig ge
meend was, toonde zij een grote
onwetendheid aangaande de Wes
terse denkbeelden. Daarom was
het een dwingende eis deze fou
ten en de indruk, die de rede ves
tigde recht te zetten.
In sommige landen was het
communisme een proef, die geno
men moest worden. De Westelij
ke mogendheden moesten echter
niet verplicht zijn zich aan deze
proef te onderwerpen.
Niemand in het Westen ont
zegde het communistische regiem
het beste recht, doch niemand
in die landen verlangde naar een
„zodanig totalitair of autoritair
regiem". Na een vergelijking te
hebben gemaakt tussen „het de
mocratische ideaal" en het „ge
brek aan vrijheid in de landen
aan gene zijde van het stalen
scherm", verzekerde Spaak dat
het pact van Brussel in het kader
van het handvest was gesloten,
en tegen niemand was gericht.
Zich tot de Sowjet-gedelegeer-
de wendend zeide de Belgische
Minister: „De Westerse politiek
is ingegeven door de vrees, de
vrees die gij, uw regering, uw
politiek aanjaagt". De Sowjet-
politiek was gericht op de onder
mijning der V. N. De Sowjet-
Unie voerde een imperialistische
politiek. De Sowjet had in #lle
landen een vijfde colonne, „die in
vergelijking met die van Hitier
slechts een padvindervereniging
is".
De Sowjet-Unie en de commu
nisten verzetten zich tegen het
plan-Marshall. Het plan-Mar
shall richtte zieh echter tegen
geen enkele leerstelling of geen
enkel land. Het was uitsluitend
bedoeld om het Europese herstel
in de hand te werken. Het plan-
Marshall bood Europa „de enige
grootste kans tot redding". De
grootste dienst die men aan de
mensheid kon bewijzen was haar
te bevrijden yan de vrees. Dj
Sowjet-Unie had op dit gebied
een grote taak te vervullen. Hij
nodigde Wysynsky uit met daden
de woorden te staven, die hij had
uitgesproken met betrekking tot
het vertrouwen in de vrede.
Minister Spaak beschreef de
argumenten van Wysjinsky, dat
de verdragen tussen de Sowjet-
Unie en haar buurlanden uitslui
tend gericht waren op vrede en
het West-Europese verdrag op
oorlogsophitsing als „niet zeer
subtiel". Was er werkelijk iemand
in de wereld, zo vroeg Spaak zich
af, die geloofde, dat Luxemburg,
België of Nederland deel zou wil
len nemen aan een agressieve
oorlog
In de afgelopen 25 jaar hadden
België en Luxemburg twee oor
logen meegemaakt, kon iemand
geloven, dat zij een derde konden
overleven? Deze landen hadden
zieh sledhts ter verdediging_ aan
eengesloten.
„Het ,is door' de oorlog dat u
(de Sowjet-Unie) de Baltische
landen, een deel van Finland en
een deel van Polen hebt gean
nexeerd" zo vervolgde Spaak, ,,,en
door uw zeer brutale politiek, dat
gij Polen, Praag, Boekarest hebt
bereikt, plaatsen die gij niet
wenst te verlaten. Daarom voe
len wij, dat gij aan de oever van
de Rijn staat."
„Er is geen land ter wereld,
Azië en Afrika incluis, waar ver
tegenwoordigers van de Sowjet-
regering een gelegenheid hebben
gemist dat land moreel, politiek
en sociaal te verzwakken".
De Belgische premier verklaar
de tenslotte, dat zijn rede niet be
tekende dat alles verloren was.
Men moest beginnen met een
compromis te sluiten
INDONESIË:
Een woordvoerder van het Re
publikeinse Ministerie van Bin
nenlandse Zaken te Djogja gaf
gisteren een overzicht van de
gang van zaken op militair ge
bied in Oost-Java en in de omge
ving van Solo. Hij zeide, dat het
plaatselijk bestuur iin de omge
ving van Walikoekoen en Saran-
gan weer normaal functioneert,
nadat de onruststokers onder de
bevolking zijn gevlucht. De ach
tervolging wordt echter voortge
zet. De woordvoerder zeide, dat
het bewijs geleverd is, dat de be
volking in de gebieden die weer
in handen van de Republikeinen
zijn, door de rebellen met ver
draaide berichten werd opge
stookt. In Blitar, in O.-Java,, zijn
verscheidene personen gearres
teerd. Onder leiding van Herao-
nie veroorzaakten leden van de
Pesindo onlusten in Paragan ten
Noorden van Magelawg. Op 26
September kwamen daar reeds
Republikeinse troepen. Enkelen
van de rebellen vluchtten met ge
plunderde goederen naar het
Noorden. De acties van de Re
publikeinse troepen duren voort,
aldus deze woordvoerder.
Radio Front Nasional (vroeger
Radio Gelora Pemoeda) gaf
Maandag en Dinsdag weer be-
De Eerste Minister van Nieuw-
Zeeland, Peter Fraser, heeft in
het Huis van Afgevaardigden
verklaard, dat Nieuw-iZeeland al
haar krachten zal in' spannen om
Engelaiu} bij te staan, zowel in
de Berlijnse kwestie als in „ande
re omstandigheden, die mochten
ontstaan."
Hij vervolgde: „Dit is geen Miin-
chen. Er zal geen overgave zijn
en geen terugtrekking. Ik hoop
van ganser harte, dat deze hou
ding kan worden volgehouden zon
der dat de wereld weer op de
rand van een afgrond komt."
kendmakingen van Front Nasio
nal en commentaren door, waar
bij de officiële mededeling, dat de
regering van Front Nasional niet
voornemens is om een Sowjet- of
communistische regering in te
stellen. De regering te Madioen
is een „plaatselijke, volksregering
en vonmt een deel van de demo
cratische republiek".
Namens de Partai Socialis, waar
van Sjarifoeddin thans secretaris
generaal is, richtte Sjarifoeddin
een oproep aan het volk om me
dewerking te verlenen aan Front
Nasional.' om. door algemene sta
kingen. Voorts gaf de radiozen
der een commentaar waarin ge
zegd werd, dat de Republikeinse
troepen in'het heroverd Sarangan
„onmenselijke terreur" bedrijven.
De omroen gaf als voorbeeld" dat
de bevolking gedwongen werd
zoveel water te drinken, dat de
buiken waren opgezwollen, waar
na „de troepen van Soekarno en
Hatta" daarop trapten tot het
water naar buiten spoot.
Aan de Memorie van Toelich
ting van Hoofdstuk 10 van <le
Rijksbegroting voor 1949 pntlenen
wij het volgende:
Vermindering Overheids
ingrijpen.
Als eerste voordeel van een
vermindering van het overheids
ingrijpen zij er op gewezen, dat de
Minister het verschaffen van
meer vrijheid in het economisch
verkeer onder de huidige omstan
digheden van zeer grote beteke
nis acht. De vele distributie- en
prijsregelingen, die in een
schahrsteperiode onvermijdelijk
zijn, hebben n.l. vrijwel alle, nog
afgezien van de daaraan verbon
den administratieve rompslomp,
het grote nadeel, dat zij. verstar
rend werken, doordat zij de con
currentiemogelijkheden en het
initiatief beperken, terwijl beide
factoren voor een spoedig herstel
juist zo broodnodig zijin.'
Zodra de voorzieningsgraad
dit maar enigszins toelaat,
zullen daarom de nog be
staande distributieregelingen
voor het bedrijfsleven, als
mede de rantsoeneringsmsat-
regelen voor het publiek,
worden afgeschaft en zal het
tevens mogelijk zijn een aantal
prijsregelingen los te laten. Op
vallend is, dat hierbij, naar reeds
is gebleken, m toenemende maie
aet weerstand uit sommige sec
toren van het bedrijfsleven reke
ning moet worden gehouden.
Te Parijs wordt vernomen, dat
de Berlijnse kwestie waarschijn
lijk niet voor Maandag voor de
Veiligheidsraad zal komen. Sena
tor Warr en Austin (V. S.) zal
dan voorzitter zijn, hoewel men
het mogelijk acht, dat Marshall
besluit de openingszitting te pre
sideren. Naar verluidt is er op
het ogenblik geen sprake van, dat
de Berlijnse kwestie als 'n spoed
geval wordt behandeld. Vermoe
delijk zal de leider der Argentijn
se delegatie voorzitter zijn, wan
neer men tot de kern van het ge
schil komt.
Het is nu practisch zeker, dat
hoofdstuk zeven van het hand
vest toegepast zal worden, dat
betrekking heeft op „actie in
verband met bedreigingen van dc
vrede, vredesbreuk en daden van
agressie".
George Marshall, de Ameri
kaanse Minister van Buitenland
se Kaken, heeft Dinsdagochtend
on de Britse ambassade te Parijs
een bezoek gebracht aan zijn Brit
se collega Ernest Bevin. Volgens
Reuter hebben de deskundigen
der drie Westelijke mogendheden
de tekst voltooid van de gezamen
lijke nota voor Trygve Lie, de
I secretaris-generaal der V. N.
De bespoediging van gemeen
schappelijke verdedigingsmaat
regelen van de vijf landen van
het pact van Brussel was het on
derwerp van tv.ee bijeenkomsten,
die Maandag in Parijs door de
Ministers van Defensie van En
geland, Frankrijk, België, Neder
land en Luxemburg werden ge
houden. Gisteren en ook vandaag
zouden verdere besprekingen ge
voerd worden. De vergaderingen
van Maandag werden door Ame
rikaanse en Canadese militaire
waarnemers bijgewoond. Er werd
na afloop geen verklaring gepu
bliceerd. Reuter verneemt uit
gewoonlijk betrouwbare bronnen,
dat o.m. de kwestie van de finan
ciering van bewapeningsprograms
en territoriale garanties werden
besproken.
Het nieuwe bewapeningspro
gram zal onvermijdelijk zijn te
rugslag doen gevoelen op het
plan-Marshall, zoals dit door de
organisatie der 16 landen is uit
gewerkt, aldus Reuter. Verno
men werd, dat met de V. S. over
leg zal worden gepleegd over de
nodige wijzigingen in het plan
met het oog op de bewapening.
Wat de territoriale garanties be
treft, verzoeken de Westelijke
landen de V. S. en Canada zich
maar concreet te verbinden aan
de militaire verplichtingen, die
krachtens het pact van Brussel
worden aangegaan.
De nauwere verbinding zou de
West-Europese Unie in feite ver
anderen in een Atlantische Unie.
De Franse Minister van Buiten
landse Zaken, Robert Schumann
besprak dit met Bevin en Mar
shall, toen zij de vorige week in
Parijs bijeenkwamen.
Generaal-Majoor A. Franklin
Kibler, leider van de Amerikaan
se delegatie in de permanente mi
litaire commissie, die volgens het
pact van Brussel werd opgericht,
arriveerde Maandagavond uit
Washington in Parijs.
Oorzaak hiervan is, dat door de
afnemende schaarste bij bepaalde
overheidsbemoeiingen het accent
meer op het beschermende karak
ter daarvan komt te liggen. De
Minister meent evenwel, dat de
voordelen van de uiteengezette
politiek, te zamen met de nood
zaak tot bezuiniging, van zo over
wegende betekenis zijn, dat hier
voor individuele of bijzondere be
langen dikwijls steeds meer ziillen
moeten wijken.
Middenstandspolitiek.
De traditionele middenstands-
politiek, welke in hoofdtrekken
gericht is op de invoering van de
handels- en vakbekwaamheid, de
versterking van de financiële
kracht en de bevordering van eco
nomische organisatievormen in de
middenstand .zal consequent wor
den voortgezet. Indien ter be
reiking van deze doelstellingen
wettelijke maatregelen»nodjg blij
ken, zal de totstandkoming hier
van worden bevorderd.
Zo hoopt de Minister dat in het
komende zittingsjaar de ontwer
pen betreffende de herziene ves
tigingswet kleinbedrijf, de nieuwe
winkelsluitingswet, de wet op het
cadeaustelse, en de nieuwe wet
op de Kamers van Koophandel en
Fabrieken, de Staten-Generaal
zullen bereiken. Ben herziene
wettelijke regeling van het afbe-
talingsbedrijf en van de spaar- en
tetaalzegelbedrijven zijn in voor
bereiding. Voorts is, naar be
kend, onlangs in samenwerking
met het Ministerie van Finan
ciën een ontwerp van wet op het
assurantie - bemiddelingsbpdrijf
aanhangig gemaakt.
Waar de Minister er prijs op
stelt bij de voorbereiding dezer
regelingen overleg te plegen met
de organisaties der direct betrok
kenen, zo is het gehele vraagstuk
van de vestigingsregeling voor
het kleinbedrijf en van de beper
king van het cadeaustelsel on
langs ter advies aan de economi
sche raad voorgelegd.
Ook aan die middenstandsbe-
langen. welker bevordering niet
een afzonderlijke, wettelijke rege
ling vereist, wordt uiteraard vee!
zorg besteed. Zo is de opleiding
van de middenstand met betrek
king tot de handels- en vakbe
kwaamheid een onderwerp van
voortdurende aandacht.
De verheffing van de midden
stand z£fl overigens ook weer no
dig door financiële hulp'van rijks
wege dienen te .worden bevorderd.
Een bedrag van 100.000, welke
deze steun mogelijk zal maken,
is daartoe in deze begroting aan
gevraagd.
Bij de credietverstrekking met
overheidsgarantie worden bij
voortduring de omstandigheden,
waarin de middenstand of be
paalde gVoepen daarvan verkeren,
in het oog gehouden, teneinde
j oaar waar hulp van de overheid
nodig is tot een nieuwe voorzie-
Ding te komen.
Loon- en prijspolitiek.
Een krachtige loon- en prijs-
politiek blijft voorshands onont-
j heerlijk. De Minister rekent het
i tot een van de belangrijke onder
delen van zijn taak, door het voe
ren van een doelmatige prijspoli
tiek beleid, mede te werken aan
de handhaving van de koopkracht
van het geld. Uiteraard mag dit
prijspolitiek beleid niet eenzijdig
zijin afgestemd op de belangen
van de consument doch dienen
o m. tevens gezonde bedrijfs
economische overwegingen in
acht te worden genomen.
Rekening houdende met het
feit, dat bij een geleidelijk verbe
terde voorzieningsgraad van vele
artikelen de koopkracht der be
volking in toenemende mate een
grens gaat stellen aan de vraag
naar goederen op de markt is
bij de samenstelling der begroting
van het directoraat-generaal voor
de prijzen en een vrij verregaande
inkrimping van het prijsvormings-
en prijscontrole-apparaat uitge
gaan. Dit betekent echter geens
zins, dat op essentiële terreinen
(b.v. op het voor het huishoud
budget belangrijke gebied of ten
aanzien van bepaalde handels
marges of belangrijke grondstof
fen) de prijsvoorschriften en de
controle daarop zouden worden
verzwakt, voordat duidelijk blijkt,
dat de doeleinden der prijspolitiek
niet in gevaar komen.