De Volkswil Judas ie Volksveracliter, BIJVOEGSEL van van -31 December 1910. 50 FEUILLETON. n n Scholierkaarten voor de drie klassen, voor jongelieden van beiderlei kunne, jonger dan 19 jaren, geldig tusschen twee stations van S.S. en N.C.S. De geldigheidsduur van bovenge noemde Abonnementskaarten kan voor de eerste of de tweede klasse, éénmaal, voor de derde klasse tweemaal worden verlengd tegen bijbetaling van het prijsverschil, mits dientengevolge de geheele geldigheidsduur een termijn van één jaar niet overschrijdt. Behalve de hiervoren vermelde abonnementskaarten worden nog afge geven Ambachtsschoolkaarten, Onder- wijzerskaarten en Werkmanskaarten. Elke geabonneerde is verplicht zijne abonnementskaart bij elke controle der plaatsbewijzen geopend te toonen en desverlangd aan het spoorwegperso neel te overhandigen. D- en L-treinen. Wordt gereisd in D- en L-treinen, dan is de daarvoor vastgestelde toe slag verschuldigd. Kinderen. Kinderen, jonger dan 4 jaren, wor- steeds kosteloos vervoerd, ook in D-treinen. Bagage en rijwielen. De inschrijving als bagage van tweewielers met ééne zitplaats vindt plaats door middel van rijwielkaarten. Deze kosten f0.20 en zijn o.a. ver krijgbaar aan de bagageloketten van de stations. Voor de inschrijving van elk rijwiel moet eene rijwielkaart wor den ingeleverdop elk van de drie deelen van de kaart moet het station van bestemming goed leesbaar door den reiziger met inkt vooraf zijn in gevuld. De rijwielen moeten minstens 10 minuten vóór het vertrek van den trein ter inschrijving als bagage worden aangeboden. Het publiek wordt in het belang van eene goede uitvoering van den dienst dringend uitgenoodigd deze bepaling in acht te nemen. Komt een reiziger later, dan heeft hij geen zekerheid, dat het rijwiel nog kan worden aangenomen, en dan zal hij in elk geval zelf het merk aan de stuurstang moeten bevestigen en het rijwiel naar den bagagewagen van den vertrekkende trein moeten brengen. Reizigers, die van gezelschapsbil jetten gebruik maken, zijn verplicht hunne rijwielen te brengen naar den bagagenwagen van den trein, waarin het moet worden overgeladen, indien zulks op het gezelschapsbiljet is aan- geteekend. De reiziger kan zijn rijwiel in ont vangst nemen kosteloos bij den baga gewagen van den trein, waarmede het is aangekomentegen betaling van fO.10 in het bagagedepót. Voor de bevrachting van elke zen ding bagage moet eene plaatskaart worden getoond, geldig voor het par cours, waarover de bagage wordt vervoerd. Gelijktijdige bevrachting van een gewone zending en van een rij wiel met hetzelfde plaatsbewijs is evenwel geoorloofd. —o rechterhand 'hij afhieuw, en gij zult hooren, dat hij die ure zóó vreeselijk was, dat zelfs Syrische soldaten voor hem de vlucht namen „Soldaten uit mijn leger vluchtten voor dien Hebreër Bij alle goden voor dezen smaad zullen .zij boeten Nog heden verschaft ge mij hunne namen. Dien lafaards worden de oogen uitgestoken!" „Vorst „ZwijgHoort ge het Nog altijd schreeuwen zij„Judas, wreek ons \u Bij PlutoMijn droom zal niet be waarheid wordenGeen sestercia wat zeg ik geen sesterc is zijn hoofd- meer waard „Hei, Philippus 1" dus keerde hij zich naar den Phrygiër, die hem met de lijfwacht volgde. „Van avond wordt aan mijn leger verkondigd „Wie mij het hoofd brengt van den Hebreër, dien men den „Volksverachter" noemt, krijgt, zoolang de veldtocht duurt, tienvoudige soldij „De bekendmaking zal geschieden zeide de reus en zette een gramstorig, gezicht. „Hebt gij de priesters en levieten,, dien ge gaarne het leven zoudt willen sparen, omdat zij u zijn toegedaan, naar den tempel laten voeren vroeg Antiochus den hoogepriester, die hem met alle teekenen van onderworpen- Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Nederlandsclie Centraal Spoorweg- Maatschappij. OVERZICHT yan de voornaamste bepalingen der nieuwe reizigerstarieven. Enkele reiskaarten. De enkele reis-kaarten zijn geldig den dag, waarop zij zijn afgestempeld. Voor eene zelfde reis heen en terug op denzelfden dag worden afgegeven twee enkele reis-kaarten, van welke eene voor de terugreis, wordt gewaar merkt en dus geldig is in omgekeerde richting. De prijs bedraagt voor de drie klas sen onderscheidenlijk 3.25, 2.45 en 1.62V.2 ct. per K.M. Voor kinderen, ouder dan 4 doch jonger dan 10 jaren, is de helft van dezen prijs verschuldigd. Buurtverkeer S.S. Voor de op de biljetten der dienst regelingen op sommige baanvakken voor buurtverkeer aangewezen treinen worden eendaagsche retourkaarten af gegeven, kostende voor de drie klas sen onderscheidenlijk 5, 3.75 en 2.5 ct. per K.M.en daarenboven tusschen nader aan te wijzen stations dier baanvakken tienrittenboekjes, kostende 5 maal den prijs eener eendaagsche retourkaart. De tienrittenboekjes zijn niet persoolijk de coupons, ook losse, zijn in beide richtingen geldig, mits zij van den stationsdatumstempel voor zien zijn. Voor kinderen wordt van de prijzen der plaatsbewijzen voor buurtverkeer geen vermindering verleend. Afbreken der reis onderweg is met plaatsbewijzen voor buurtverkeer niet geoorloofd. Gezelschapsbiljetten. Gezelschapsbiljetten voor eene en kele reis worden afgegeven voor de tweede en voor de derde klasse, mits de prijs van minstens 10 personen betaald wordt en de afstand minstens 25 K.M. bedraagt. De prijs bedraagt per persoon 2 ct. voor de tweede en 125 ct. voor de derde klasse per K.M. De reis moet gezamenlijk worden afge legd. Wordt eene zelfde reis heen en terug op denzelfden dag afgelegd, dan kunnen belanghebbenden zich op het station van vertrek ook voorzien van een enkele reis-gezelschapsbiljet voor de terugreis, welke eveneens gezamen lijk moet worden afgelegd. Gezelschapsbiljetten voor eene reis heen en terug zijn geldig den dag Geschiedkundige roman uil den lijd der HachabeGn. TWEEDE BOEK. (o)—o—(o)— JUDAS, WK KL IC ONS! IV. Een luide kreet van wanhoop, die door merg en been sneed, verscheur de de luchtdoch hoog boven dat gejammer der vrouwen, het luide wee- nen der kinderen uit, kreet Antiochus in verterende haat slechts dat eene woord„Hamathesana De Phrygiër gaf het volk een wenk, dat de souverein verder wilde spreken. Weder ontstond er een pijnlijk zwijgen. De koning klom eenige treden hooger en riep „Niet bij geheele gezinnen, neen, afzonderlijk zult ge verkocht wor den en naar Rome, naar de eilanden, "aar Hellas (Griekenland) of naar Perzië gevoerd worden. En, hande laren, dit is de prijs negentig slaven voor één talent!" Weder weerklonken jammerkreten en luid geween. Menige vloek trof het oor van Antiochus, maar de koning lachte om die machtelooze woede, «aar hij omringd was door een sterke van afgifte en de beide volgende da gen en worden afgegeven voor de drie klassen, mits de prijs voor minstens 20 personen betaald wordt. Deze prijs bedraagt per persoon anderhalf maal den prijs eener gewone enkele reis-kaart. Slechts de heenreis moet gezamenlijk worden afgelegd. Voor kinderen wordt van de prijzen der in de twee vorige zinsneden be doelde gezelschapsbiljetten geen ver mindering verleend. De gezelschapsbiljetten moeten daags te voren aan het station van vertrek worden aangevraagd het vervoer kan plaats vinden in de daarvoor aange wezen treinen. Daarenboven worden ten behoeve van kinderen, jonger dan 15 jaren, die een uitstapje wenschen te maken, gezelschapsbiljetten voor eene enkele reis en voor eene reis heen en terug afgegeven, welke minstens drie dagen vooraf zijn aan te vragen. Kilometerboekjes eu Kilo meterkaarten. De kilometerboekjes en kilometer- kaarten zijn geldig op de lijnen van S.S., N.C.S., H. IJ. S. M. en N. B. D. S.* De prijs bedraagt voor de drie klassen onderscheidenlijk 3, 2.25 en 1.5 ct. per K.M. Ook al is de afstand van eene geheel door denzelfden persoon af te leggen enkele reis grooter dan 200 K.M, dan wordt desniettemin een aantal van 200 K.M. in rekening ge bracht, maar dan mag de reis onder weg niet worden afgebroken. Voor de kilometerboekjes van 1000 K.M., welke geldig zijn gedurende een jaar, is eene waarborgsom van f 5. voor de kilometerboekjes van 500 K.M., welke geldig zijn gedurende zes maanden, is eene waarborgsom van f 2.50 te storten. Deze kilometerboek jes kunnen met het daarvoor bestemde formulier op de stations der vier Maatschappijen worden aangevraagd, en worden gesteld op naam van den aanvragertevens mogen alle met hem blijvend of tijdelijk wonende personen van zijn boekje gebruik maken. Voor een kind, ouder dan 4 doch jonger dan 10 jaren, wordt de helft va<i het aantal kilometers voor een volwassene in rekening gebracht. De blaadjes worden niet meer uit deze S.S. Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen N.C.S. Nederlandsche Centraal Spoorweg-Maatschappij H.IJ.S.M. Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij N.B.D.S. Noord-Brabantsch-Duit- sche Spoorwegmaatschappij. wacht en de mannen zwaar geboeid stondenvoor de vrouwen was hij niet bang. Ondertusschen stapten de Phenici- sche handelaars, door Syrische op zichters geleid, tusschen de rijen en zochten voor zich de slaven uit. Man en vrouw, vader en zoon, moeder en dochter, broeder en zuster werden mee doogenloos van elkander ge scheurd. Wie zich verzette, werd ten doode gedoemd. „Koning, zoo gij ooit eene moeder hebt liefgehad, aanhoor dan mijn be de riep, vervuld van vrees, een jonge vrouw, wie men haar weenend zoon tje wilde ontrukken. „Ik smeek u Laat mij m'n jongen behouden, het licht mijner oogen Maar Antiochus lachte ruw en be val „Den knaap naar Rome, de vrouw naar PerziëScheurt hen van el kander Weeklagend hielden de ongelukkigen elkander vast in een innige omhelzing, en de koning schreeuwde toornig „De zweep Belisar, de zweep De voormalige slaaf hield de zware zweep nog een oogenblik omlaag hij wist, hoe zij kon snerpen. Doch, daar trof hem een blik als die van een tij ger uit zijns meesters oog, de zweep floot door de lucht en gillend klonk de jammerkreet van het kind, dat zich van pijn over den grond wentelde. De ongelukkige moeder, razend ge worden door het gegil van haar kind, rukte zich los uit de handen harer boekjes gescheurd, daarom wordt het publiek met den meesten nadruk ver zocht bij de contröle van de plaats bewijzen het boekje aan den spoor wegbeambte te overhandigen, geopend op de bladzijde, waarop het betr. vakje is afgestempeld bij verzuim hiervan zal het publiek de onaangename ge volgen ondervinden, daar de contróle- beambte dan de andere reizigers kan laten voorgaan. Ten einde het publiek in de gele genheid te stellen op gemakkelijke wijze gebruik te maken van het voor deel, dat de toepassing van den afstand van 200 K.M. aanbiedt, worden ver krijgbaar gesteld Kilometerkaarten van 400 K.M., kostende voor de drie klas sen onderscheidenlijk f 12.f 9.--en f6.—, en bestaande uit 2 coupons, elk geldig voor eene geheel door denzelfden persoon af te leggen enkele reis, onverschillig hoe groot de af stand is. Deze kilometerkaarten zijn geldig gedurende zes maanden en zijn aan de stations onmiddellijk bij aan vrage verkrijgbaar, zonder dat eene waarborgsom behoeft te worden ge stort zij zijn niet persoonlijk en kun nen dus gebruikt worden voor het afleggen niet alleen van eene reis heen en terug, maar ook van twee ver schillende enkele reizen. Wordt door twee personen gelijktijdig gbruik gemaakt van beide coupons, dan moe ten deze aan elkaar bevestigd blijven. Vóór den aanvang van de reis moet de reiziger elke coupon, waarvan ge bruik wordt gemaakt, door het station van vertrek voor de reis doen invullen en met den datum van de reis doen afstempelen. Twee kinderen, ouder dan 4 doch jonger dan 10 jaren, kunnen van ééne kilometerkaart ge bruik makenvoor één kind wordt geene vermindering van den prijs der kilometerkaarten verleend. Kilometerboekjes van ongeveer 500 K.M., geldig gedurende zes maanden en van ongeveer 1000 K.M., geldig gedurende een jaar, worden, al naar gelang de behoefte daaraan zal blijken, afgegeven voor vaste reizen tusschen dezelfde twee stations van S.S. ofN. C. S. Twee kinderen, ouder dan 4 doch jonger dan 10 jaren, kunnen van één coupon gebruik maken voor één kind wordt geene vermindering van den prijs van de kilometerboekjes voor vaste reizen verleend. De kilometerboekjes en kilometer kaarten zijn niet geldig op de Duit- sche baanvakken. De in 1910 afgegeven kilometer boekjes van 5000, 1000 en 500 K.M. zijn niet geldig op de lijnen van H. IJ. S. M.zij kunnen evenwel, zoolang hun geldigheidsuur niet is verstreken, op de stations van S.S., N.C.S. en N.B.D.S. tegen nieuwe boekjes worden ingewisseld, waarbij de prijs, betaald voor de nog ongebruikte, mits niet uit een vorig boekje overgeschreven kilo meters, in mindering wordt gebracht van den prijs van het nieuwe boekje. Afbreken der reis. Tenzij hierboven het tegendeel is vermeld, is geoorloofd de reis onder weg éénmaal af te breken. De reiziger is dan verplicht zijn plaatsbewijs vóór het verlaten van het station te doen waarmerken, en zijne reis denzelfden dag voort te zetten en te eindigen. beulen en wierp zich met opgeheven dolk op den tyran. Zij kwam niet vereen zwaardhouw van den Pgry- giër velde haar ter aarde. Nog eenmaal sprong de vrouw in hare laatste doodsstuip op, strekte de armen ten hemel en riep gillend „Judas, wreek ons!" Daarna viel de ongelukkige achterover op den grond en gaf den geest. Haar doodskreet was niet wegge storven, zonder te zijn gehoord dui- zende door smart gefolterde moeders, die vol ontzetting dat afgrijselijke tooneel hadden aanschouwd, volgden haar voorbeeld en uit eiken mond gilde de wanhoopskreet„Judas, wreek ons De tyran stond daar bleek, gelijk de dood want hetgeen daar tot een vreeselijken orkaan aanzwellend, merg en been doordringend hem in de ooren dreunde, dat waanzinnig gehuil was de eenparige, razende wraakkreet eener smadelijk in het stof vertrapte natie. „Kom, vorst, laten wij gaan deze plaats is vreeselijk kreunde de hoo gepriester, die den aanblik van het door hem verraden, ongelukkige volk niet langer kon verdragen. Toen zag hij, dat Antiochus huiverde, dat er iets uit zijne oogen staarde, hetwelk op waanzin geleek. Hij vatte hem bij den arm en trok hem mede als in bange, schandelijke vlucht. Doch er viel aan dien ijselijken kreet niet te ontkomen. Het scheen, alsof een krater, zich geopend had, dat er Hoopen der plaatsbewijzen. Zoolang de stationsloketten geopend zijn of bediend worden, kan het pu bliek aldaar van elke verlangde plaats- kaart voorzien en kilometerboekjes of kilometerkaarten laten invullen en afstempelen. Waar tengevolge van de opheffing van de retourkaarten het aantal reizigers aan de loketten des avonds talrijker zal zijn dan thans, verdient het aanbeveling, dat de rei zigers, die des avonds vertrekken, niet te lang wachten met het nemen van het plaatsbewijs of het doen invullen en afstempelen van het kilometerboekje of de kilometerkaart, maar daarvoor, zoo eenigszins mogelijk, vóór den avond zorg dragen. Abonnementskaarten De Algemeene Abonnementskaarten zijn geldig op de in Nederland gelegen lijnen van S.S., N.C.S., H.IJ.S.M. en N.B.D.S. en kunnen aan de stations dezer vier Maatschappijen worden aangevraagd met de daarvoor bestemde formulieren. De prijzen bedragen, daaronder niet begrepen de te storten aarborgsom van f5. - I II III 1 maand f 50 38 25 2 maanden 90 68 45 3 130 98 65 4 170 128 85 5 210 158 105 6 250 188 125 7 290 218 145 8 330 248 165 9 370 278 185 10 410 308 205 11 450 332 225 12 480 360 240 De in 1910 afgegeven abonnements kaarten voor alle lijnen of voor Groe pen kunnen worden ingewissëld tegen nieuwe Algemeene Abonnementskaar ten, waarbij de geldswaarde van de terug te geven kaart in mindering wordt gebracht van den prijs van de verlangde abonnementskaarts. Behalve deze Algemeene Abonne mentskaarten worden door S.S. afge geven Groepenkaarten, geldig geduren de één of meer maanden voor een gedeelte van haar net, en wel Abonnementskaarten voor groep II, omvattende de lijnen Harlingen-Nieuwe Schans, Groningen-Delfzijl, Sauwerd- Roodeschool, Lëeuwarden-Meppel, Gro- ningen-Zwolle-Arnhem, Zwolle 01den_ zaal, Zutphen-Enschedé, Stads- kanaal-CoevordenMariënberg en Deventer-Ommen, en kostende voor de drie klassen onderscheidenlijk f390, 290 en 190 per jaar, en Abonnementskaarten voor groep III, omvattende lijnen Rotterdam-Utrecht- Arnhem, Rotterdam-Venlo, Lage Zwa- luwe-Roosendaal (grens), Breda-Vlis- singen, Moerdijk Lage-Zwaluwe-' sHer- togenb., Baarle-Nassau (grens) Tilburg- Nijmegen, Utrecht-Boxtel, Eindhoven- Valkenswaard (grens), Budel (grens)- Vlodrop, Arnhem-Maastricht-Bocholtz, Maastricht (grens)-Eijsden (grens), Sittard-Kerkrade-Rolduc en Gouda- Den Haag, en kostende voor de drie klassen onderscheidenlijk f390, 290 en 195 per jaar. Voorts zijn verkrijgbaar Trajectkaarten voor de drie klassen, geldig tusschen, twee stations van S.S. en N.C.S., en overal heete, verstikkende lucht hing, en men alom het gerommel van den donder hoorde. Als bedwelmd schreed de koning door de met lijken bedekte straten. Eindelijk als ontwaakte hij uit een zwaren droom, bleef hij staan en vroeg met vreemde stem, die hij met moeite uit zijn keel wrong „Wie is die man, om wien zij roepen „Het is Judas, de zoon van Matha- thias, uit het geslacht der Asmoneën." „Dezelfde, die „Die Simondoch dat weet u immersNog slechts eenige dagen geleden sprak hij smalend in het openbaar over uwe en mijne macht 1" De koning verbleekte andermaal. „Judas, die mij in mijne bange droo- men bedreigde? Dezelfde kwajongen, die reeds eenmaal mijne plannen dwarsboomde Menelaus knikte bevestigend. „Waar is hij Ik zal hem laten fol teren „Niet alleen Jason, uw ergste vijand, is heden ontkomen, maar ook Judas vluchtte destijds naar het gebergte, toen ik hem in uwen naam wilde terechtstellen." „En viel het hem dan zoo gemak kelijk te vluchten stoof Antiochus op. „Toch niet, vorst! Hij was omsin geld door mijne aanhangers en door manschappen der Syrische bezetting Zijn zwaard kloofde meer dan één hoofd. Vraag het mijn slaaf, wiens heid volgde. „Ja, vorst. Zij zijn niet alleen mij toegedaan, maar, gelijk [het behoort, op de allereerste plaats u

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 5