De Volkswil
Judas ie Volksveracliter,
BIJVOEGSEL
van
van -31 December 1910.
50 FEUILLETON.
n
n
Scholierkaarten voor de drie klassen,
voor jongelieden van beiderlei kunne,
jonger dan 19 jaren, geldig tusschen
twee stations van S.S. en N.C.S.
De geldigheidsduur van bovenge
noemde Abonnementskaarten kan voor
de eerste of de tweede klasse, éénmaal,
voor de derde klasse tweemaal worden
verlengd tegen bijbetaling van het
prijsverschil, mits dientengevolge de
geheele geldigheidsduur een termijn
van één jaar niet overschrijdt.
Behalve de hiervoren vermelde
abonnementskaarten worden nog afge
geven Ambachtsschoolkaarten, Onder-
wijzerskaarten en Werkmanskaarten.
Elke geabonneerde is verplicht zijne
abonnementskaart bij elke controle der
plaatsbewijzen geopend te toonen en
desverlangd aan het spoorwegperso
neel te overhandigen.
D- en L-treinen.
Wordt gereisd in D- en L-treinen,
dan is de daarvoor vastgestelde toe
slag verschuldigd.
Kinderen.
Kinderen, jonger dan 4 jaren, wor-
steeds kosteloos vervoerd, ook in
D-treinen.
Bagage en rijwielen.
De inschrijving als bagage van
tweewielers met ééne zitplaats vindt
plaats door middel van rijwielkaarten.
Deze kosten f0.20 en zijn o.a. ver
krijgbaar aan de bagageloketten van
de stations. Voor de inschrijving van
elk rijwiel moet eene rijwielkaart wor
den ingeleverdop elk van de drie
deelen van de kaart moet het station
van bestemming goed leesbaar door
den reiziger met inkt vooraf zijn in
gevuld.
De rijwielen moeten minstens 10
minuten vóór het vertrek van den trein
ter inschrijving als bagage worden
aangeboden. Het publiek wordt in
het belang van eene goede uitvoering
van den dienst dringend uitgenoodigd
deze bepaling in acht te nemen. Komt
een reiziger later, dan heeft hij geen
zekerheid, dat het rijwiel nog kan
worden aangenomen, en dan zal hij
in elk geval zelf het merk aan de
stuurstang moeten bevestigen en het
rijwiel naar den bagagewagen van den
vertrekkende trein moeten brengen.
Reizigers, die van gezelschapsbil
jetten gebruik maken, zijn verplicht
hunne rijwielen te brengen naar den
bagagenwagen van den trein, waarin
het moet worden overgeladen, indien
zulks op het gezelschapsbiljet is aan-
geteekend.
De reiziger kan zijn rijwiel in ont
vangst nemen kosteloos bij den baga
gewagen van den trein, waarmede het
is aangekomentegen betaling van
fO.10 in het bagagedepót.
Voor de bevrachting van elke zen
ding bagage moet eene plaatskaart
worden getoond, geldig voor het par
cours, waarover de bagage wordt
vervoerd. Gelijktijdige bevrachting van
een gewone zending en van een rij
wiel met hetzelfde plaatsbewijs is
evenwel geoorloofd.
—o
rechterhand 'hij afhieuw, en gij zult
hooren, dat hij die ure zóó vreeselijk
was, dat zelfs Syrische soldaten voor
hem de vlucht namen
„Soldaten uit mijn leger vluchtten
voor dien Hebreër Bij alle goden
voor dezen smaad zullen .zij boeten
Nog heden verschaft ge mij hunne
namen. Dien lafaards worden de
oogen uitgestoken!"
„Vorst
„ZwijgHoort ge het Nog altijd
schreeuwen zij„Judas, wreek ons \u
Bij PlutoMijn droom zal niet be
waarheid wordenGeen sestercia
wat zeg ik geen sesterc is zijn hoofd-
meer waard
„Hei, Philippus 1" dus keerde hij
zich naar den Phrygiër, die hem met
de lijfwacht volgde. „Van avond wordt
aan mijn leger verkondigd „Wie
mij het hoofd brengt van den Hebreër,
dien men den „Volksverachter" noemt,
krijgt, zoolang de veldtocht duurt,
tienvoudige soldij
„De bekendmaking zal geschieden
zeide de reus en zette een gramstorig,
gezicht.
„Hebt gij de priesters en levieten,,
dien ge gaarne het leven zoudt willen
sparen, omdat zij u zijn toegedaan,
naar den tempel laten voeren vroeg
Antiochus den hoogepriester, die hem
met alle teekenen van onderworpen-
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen.
Nederlandsclie Centraal Spoorweg-
Maatschappij.
OVERZICHT
yan de voornaamste bepalingen der
nieuwe reizigerstarieven.
Enkele reiskaarten.
De enkele reis-kaarten zijn geldig
den dag, waarop zij zijn afgestempeld.
Voor eene zelfde reis heen en terug
op denzelfden dag worden afgegeven
twee enkele reis-kaarten, van welke
eene voor de terugreis, wordt gewaar
merkt en dus geldig is in omgekeerde
richting.
De prijs bedraagt voor de drie klas
sen onderscheidenlijk 3.25, 2.45 en
1.62V.2 ct. per K.M.
Voor kinderen, ouder dan 4 doch
jonger dan 10 jaren, is de helft van
dezen prijs verschuldigd.
Buurtverkeer S.S.
Voor de op de biljetten der dienst
regelingen op sommige baanvakken
voor buurtverkeer aangewezen treinen
worden eendaagsche retourkaarten af
gegeven, kostende voor de drie klas
sen onderscheidenlijk 5, 3.75 en 2.5
ct. per K.M.en daarenboven tusschen
nader aan te wijzen stations dier
baanvakken tienrittenboekjes, kostende
5 maal den prijs eener eendaagsche
retourkaart. De tienrittenboekjes zijn
niet persoolijk de coupons, ook losse,
zijn in beide richtingen geldig, mits
zij van den stationsdatumstempel voor
zien zijn.
Voor kinderen wordt van de prijzen
der plaatsbewijzen voor buurtverkeer
geen vermindering verleend.
Afbreken der reis onderweg is met
plaatsbewijzen voor buurtverkeer niet
geoorloofd.
Gezelschapsbiljetten.
Gezelschapsbiljetten voor eene en
kele reis worden afgegeven voor de
tweede en voor de derde klasse, mits
de prijs van minstens 10 personen
betaald wordt en de afstand minstens
25 K.M. bedraagt. De prijs bedraagt
per persoon 2 ct. voor de tweede en
125 ct. voor de derde klasse per K.M.
De reis moet gezamenlijk worden afge
legd. Wordt eene zelfde reis heen en
terug op denzelfden dag afgelegd, dan
kunnen belanghebbenden zich op het
station van vertrek ook voorzien van
een enkele reis-gezelschapsbiljet voor
de terugreis, welke eveneens gezamen
lijk moet worden afgelegd.
Gezelschapsbiljetten voor eene reis
heen en terug zijn geldig den dag
Geschiedkundige roman uil den lijd
der HachabeGn.
TWEEDE BOEK.
(o)—o—(o)—
JUDAS, WK KL IC ONS!
IV.
Een luide kreet van wanhoop, die
door merg en been sneed, verscheur
de de luchtdoch hoog boven dat
gejammer der vrouwen, het luide wee-
nen der kinderen uit, kreet Antiochus
in verterende haat slechts dat eene
woord„Hamathesana
De Phrygiër gaf het volk een wenk,
dat de souverein verder wilde spreken.
Weder ontstond er een pijnlijk zwijgen.
De koning klom eenige treden hooger
en riep „Niet bij geheele gezinnen,
neen, afzonderlijk zult ge verkocht wor
den en naar Rome, naar de eilanden,
"aar Hellas (Griekenland) of naar
Perzië gevoerd worden. En, hande
laren, dit is de prijs negentig slaven
voor één talent!"
Weder weerklonken jammerkreten
en luid geween. Menige vloek trof
het oor van Antiochus, maar de koning
lachte om die machtelooze woede,
«aar hij omringd was door een sterke
van afgifte en de beide volgende da
gen en worden afgegeven voor de drie
klassen, mits de prijs voor minstens
20 personen betaald wordt. Deze
prijs bedraagt per persoon anderhalf
maal den prijs eener gewone enkele
reis-kaart. Slechts de heenreis moet
gezamenlijk worden afgelegd.
Voor kinderen wordt van de prijzen
der in de twee vorige zinsneden be
doelde gezelschapsbiljetten geen ver
mindering verleend.
De gezelschapsbiljetten moeten daags
te voren aan het station van vertrek
worden aangevraagd het vervoer kan
plaats vinden in de daarvoor aange
wezen treinen.
Daarenboven worden ten behoeve
van kinderen, jonger dan 15 jaren,
die een uitstapje wenschen te maken,
gezelschapsbiljetten voor eene enkele
reis en voor eene reis heen en terug
afgegeven, welke minstens drie dagen
vooraf zijn aan te vragen.
Kilometerboekjes eu Kilo
meterkaarten.
De kilometerboekjes en kilometer-
kaarten zijn geldig op de lijnen van
S.S., N.C.S., H. IJ. S. M. en N. B. D.
S.* De prijs bedraagt voor de drie
klassen onderscheidenlijk 3, 2.25 en 1.5
ct. per K.M. Ook al is de afstand van
eene geheel door denzelfden persoon
af te leggen enkele reis grooter dan
200 K.M, dan wordt desniettemin een
aantal van 200 K.M. in rekening ge
bracht, maar dan mag de reis onder
weg niet worden afgebroken.
Voor de kilometerboekjes van 1000
K.M., welke geldig zijn gedurende een
jaar, is eene waarborgsom van f 5.
voor de kilometerboekjes van 500 K.M.,
welke geldig zijn gedurende zes
maanden, is eene waarborgsom van
f 2.50 te storten. Deze kilometerboek
jes kunnen met het daarvoor bestemde
formulier op de stations der vier
Maatschappijen worden aangevraagd,
en worden gesteld op naam van den
aanvragertevens mogen alle met hem
blijvend of tijdelijk wonende personen
van zijn boekje gebruik maken. Voor
een kind, ouder dan 4 doch jonger
dan 10 jaren, wordt de helft
va<i het aantal kilometers voor een
volwassene in rekening gebracht. De
blaadjes worden niet meer uit deze
S.S. Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen
N.C.S. Nederlandsche Centraal
Spoorweg-Maatschappij
H.IJ.S.M. Hollandsche IJzeren
Spoorweg-Maatschappij
N.B.D.S. Noord-Brabantsch-Duit-
sche Spoorwegmaatschappij.
wacht en de mannen zwaar geboeid
stondenvoor de vrouwen was hij
niet bang.
Ondertusschen stapten de Phenici-
sche handelaars, door Syrische op
zichters geleid, tusschen de rijen en
zochten voor zich de slaven uit. Man
en vrouw, vader en zoon, moeder en
dochter, broeder en zuster werden
mee doogenloos van elkander ge
scheurd. Wie zich verzette, werd ten
doode gedoemd.
„Koning, zoo gij ooit eene moeder
hebt liefgehad, aanhoor dan mijn be
de riep, vervuld van vrees, een jonge
vrouw, wie men haar weenend zoon
tje wilde ontrukken. „Ik smeek u
Laat mij m'n jongen behouden, het
licht mijner oogen
Maar Antiochus lachte ruw en be
val „Den knaap naar Rome, de vrouw
naar PerziëScheurt hen van el
kander
Weeklagend hielden de ongelukkigen
elkander vast in een innige omhelzing,
en de koning schreeuwde toornig
„De zweep Belisar, de zweep
De voormalige slaaf hield de zware
zweep nog een oogenblik omlaag hij
wist, hoe zij kon snerpen. Doch, daar
trof hem een blik als die van een tij
ger uit zijns meesters oog, de zweep
floot door de lucht en gillend klonk
de jammerkreet van het kind, dat zich
van pijn over den grond wentelde.
De ongelukkige moeder, razend ge
worden door het gegil van haar kind,
rukte zich los uit de handen harer
boekjes gescheurd, daarom wordt het
publiek met den meesten nadruk ver
zocht bij de contröle van de plaats
bewijzen het boekje aan den spoor
wegbeambte te overhandigen, geopend
op de bladzijde, waarop het betr. vakje
is afgestempeld bij verzuim hiervan
zal het publiek de onaangename ge
volgen ondervinden, daar de contróle-
beambte dan de andere reizigers kan
laten voorgaan.
Ten einde het publiek in de gele
genheid te stellen op gemakkelijke
wijze gebruik te maken van het voor
deel, dat de toepassing van den afstand
van 200 K.M. aanbiedt, worden ver
krijgbaar gesteld Kilometerkaarten van
400 K.M., kostende voor de drie klas
sen onderscheidenlijk f 12.f 9.--en
f6.—, en bestaande uit 2 coupons,
elk geldig voor eene geheel door
denzelfden persoon af te leggen enkele
reis, onverschillig hoe groot de af
stand is. Deze kilometerkaarten zijn
geldig gedurende zes maanden en zijn
aan de stations onmiddellijk bij aan
vrage verkrijgbaar, zonder dat eene
waarborgsom behoeft te worden ge
stort zij zijn niet persoonlijk en kun
nen dus gebruikt worden voor het
afleggen niet alleen van eene reis heen
en terug, maar ook van twee ver
schillende enkele reizen. Wordt door
twee personen gelijktijdig gbruik
gemaakt van beide coupons, dan moe
ten deze aan elkaar bevestigd blijven.
Vóór den aanvang van de reis moet
de reiziger elke coupon, waarvan ge
bruik wordt gemaakt, door het station
van vertrek voor de reis doen invullen
en met den datum van de reis doen
afstempelen. Twee kinderen, ouder
dan 4 doch jonger dan 10 jaren,
kunnen van ééne kilometerkaart ge
bruik makenvoor één kind wordt
geene vermindering van den prijs der
kilometerkaarten verleend.
Kilometerboekjes van ongeveer 500
K.M., geldig gedurende zes maanden
en van ongeveer 1000 K.M., geldig
gedurende een jaar, worden, al naar
gelang de behoefte daaraan zal blijken,
afgegeven voor vaste reizen tusschen
dezelfde twee stations van S.S. ofN.
C. S. Twee kinderen, ouder dan 4
doch jonger dan 10 jaren, kunnen van
één coupon gebruik maken voor één
kind wordt geene vermindering van
den prijs van de kilometerboekjes
voor vaste reizen verleend.
De kilometerboekjes en kilometer
kaarten zijn niet geldig op de Duit-
sche baanvakken.
De in 1910 afgegeven kilometer
boekjes van 5000, 1000 en 500 K.M.
zijn niet geldig op de lijnen van H.
IJ. S. M.zij kunnen evenwel, zoolang
hun geldigheidsuur niet is verstreken,
op de stations van S.S., N.C.S. en
N.B.D.S. tegen nieuwe boekjes worden
ingewisseld, waarbij de prijs, betaald
voor de nog ongebruikte, mits niet uit
een vorig boekje overgeschreven kilo
meters, in mindering wordt gebracht
van den prijs van het nieuwe boekje.
Afbreken der reis.
Tenzij hierboven het tegendeel is
vermeld, is geoorloofd de reis onder
weg éénmaal af te breken. De reiziger
is dan verplicht zijn plaatsbewijs vóór
het verlaten van het station te doen
waarmerken, en zijne reis denzelfden
dag voort te zetten en te eindigen.
beulen en wierp zich met opgeheven
dolk op den tyran. Zij kwam niet
vereen zwaardhouw van den Pgry-
giër velde haar ter aarde.
Nog eenmaal sprong de vrouw in
hare laatste doodsstuip op, strekte de
armen ten hemel en riep gillend
„Judas, wreek ons!" Daarna viel de
ongelukkige achterover op den grond
en gaf den geest.
Haar doodskreet was niet wegge
storven, zonder te zijn gehoord dui-
zende door smart gefolterde moeders,
die vol ontzetting dat afgrijselijke
tooneel hadden aanschouwd, volgden
haar voorbeeld en uit eiken mond
gilde de wanhoopskreet„Judas, wreek
ons
De tyran stond daar bleek, gelijk
de dood want hetgeen daar tot een
vreeselijken orkaan aanzwellend, merg
en been doordringend hem in de ooren
dreunde, dat waanzinnig gehuil was
de eenparige, razende wraakkreet eener
smadelijk in het stof vertrapte natie.
„Kom, vorst, laten wij gaan deze
plaats is vreeselijk kreunde de hoo
gepriester, die den aanblik van het
door hem verraden, ongelukkige volk
niet langer kon verdragen.
Toen zag hij, dat Antiochus huiverde,
dat er iets uit zijne oogen staarde,
hetwelk op waanzin geleek. Hij vatte
hem bij den arm en trok hem mede
als in bange, schandelijke vlucht.
Doch er viel aan dien ijselijken kreet
niet te ontkomen. Het scheen, alsof
een krater, zich geopend had, dat er
Hoopen der plaatsbewijzen.
Zoolang de stationsloketten geopend
zijn of bediend worden, kan het pu
bliek aldaar van elke verlangde plaats-
kaart voorzien en kilometerboekjes of
kilometerkaarten laten invullen en
afstempelen. Waar tengevolge van de
opheffing van de retourkaarten het
aantal reizigers aan de loketten des
avonds talrijker zal zijn dan thans,
verdient het aanbeveling, dat de rei
zigers, die des avonds vertrekken, niet
te lang wachten met het nemen van
het plaatsbewijs of het doen invullen
en afstempelen van het kilometerboekje
of de kilometerkaart, maar daarvoor,
zoo eenigszins mogelijk, vóór den
avond zorg dragen.
Abonnementskaarten
De Algemeene Abonnementskaarten
zijn geldig op de in Nederland gelegen
lijnen van S.S., N.C.S., H.IJ.S.M. en
N.B.D.S. en kunnen aan de stations
dezer vier Maatschappijen worden
aangevraagd met de daarvoor bestemde
formulieren. De prijzen bedragen,
daaronder niet begrepen de te storten
aarborgsom
van
f5. -
I
II
III
1
maand
f
50
38
25
2
maanden
90
68
45
3
130
98
65
4
170
128
85
5
210
158
105
6
250
188
125
7
290
218
145
8
330
248
165
9
370
278
185
10
410
308
205
11
450
332
225
12
480
360
240
De
in 1910 afgegeven abonnements
kaarten voor alle lijnen of voor Groe
pen kunnen worden ingewissëld tegen
nieuwe Algemeene Abonnementskaar
ten, waarbij de geldswaarde van de
terug te geven kaart in mindering
wordt gebracht van den prijs van de
verlangde abonnementskaarts.
Behalve deze Algemeene Abonne
mentskaarten worden door S.S. afge
geven Groepenkaarten, geldig geduren
de één of meer maanden voor een
gedeelte van haar net, en wel
Abonnementskaarten voor groep II,
omvattende de lijnen Harlingen-Nieuwe
Schans, Groningen-Delfzijl, Sauwerd-
Roodeschool, Lëeuwarden-Meppel, Gro-
ningen-Zwolle-Arnhem, Zwolle 01den_
zaal, Zutphen-Enschedé, Stads-
kanaal-CoevordenMariënberg
en Deventer-Ommen, en kostende voor
de drie klassen onderscheidenlijk f390,
290 en 190 per jaar, en
Abonnementskaarten voor groep III,
omvattende lijnen Rotterdam-Utrecht-
Arnhem, Rotterdam-Venlo, Lage Zwa-
luwe-Roosendaal (grens), Breda-Vlis-
singen, Moerdijk Lage-Zwaluwe-' sHer-
togenb., Baarle-Nassau (grens) Tilburg-
Nijmegen, Utrecht-Boxtel, Eindhoven-
Valkenswaard (grens), Budel (grens)-
Vlodrop, Arnhem-Maastricht-Bocholtz,
Maastricht (grens)-Eijsden (grens),
Sittard-Kerkrade-Rolduc en Gouda-
Den Haag, en kostende voor de drie
klassen onderscheidenlijk f390, 290 en
195 per jaar.
Voorts zijn verkrijgbaar
Trajectkaarten voor de drie klassen,
geldig tusschen, twee stations van
S.S. en N.C.S., en
overal heete, verstikkende lucht hing,
en men alom het gerommel van den
donder hoorde.
Als bedwelmd schreed de koning
door de met lijken bedekte straten.
Eindelijk als ontwaakte hij uit een
zwaren droom, bleef hij staan en vroeg
met vreemde stem, die hij met moeite
uit zijn keel wrong „Wie is die man,
om wien zij roepen
„Het is Judas, de zoon van Matha-
thias, uit het geslacht der Asmoneën."
„Dezelfde, die
„Die Simondoch dat weet u
immersNog slechts eenige dagen
geleden sprak hij smalend in het
openbaar over uwe en mijne macht 1"
De koning verbleekte andermaal.
„Judas, die mij in mijne bange droo-
men bedreigde? Dezelfde kwajongen,
die reeds eenmaal mijne plannen
dwarsboomde
Menelaus knikte bevestigend.
„Waar is hij Ik zal hem laten fol
teren
„Niet alleen Jason, uw ergste vijand,
is heden ontkomen, maar ook Judas
vluchtte destijds naar het gebergte,
toen ik hem in uwen naam wilde
terechtstellen."
„En viel het hem dan zoo gemak
kelijk te vluchten stoof Antiochus
op.
„Toch niet, vorst! Hij was omsin
geld door mijne aanhangers en door
manschappen der Syrische bezetting
Zijn zwaard kloofde meer dan één
hoofd. Vraag het mijn slaaf, wiens
heid volgde.
„Ja, vorst. Zij zijn niet alleen mij
toegedaan, maar, gelijk [het behoort,
op de allereerste plaats u