Nieuwe jas
voor
Renault 19
Hoe komt verkeersinformatie tot stand?
Gesponsorde uitvoering
UITBREIDING DIENSTENPAKKET RIJKSPOLITIE
Verkeersverwachting
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Derde jaargang, nummer 8
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
R Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Verkeersstromen
Vrijwel iedere autofabrikant is
sponsor van een sportevenement
of individuele sportmensen. Op
deze manier wordt bij een bepaal
de, vooral jonge doelgroep extra
naamsbekendheid verworven.
Heel slim wordt in sommige geval
len de sponsoractiviteit gekoppeld
aan een actiemodel. Denk maar
aan de Seat Ibiza Sabatini, in
Frankrijk de complete Renault-
serie in een Olympische-uitgave en
de Peugeot 205 Roland Garros.
Peugeot is hoofdsponsor van dit
jaarlijkse tennisevenement en
voert al lange tijd een speciale uit
gave van de populaire 205 onder
gelijke noemer.
GTi-stoelen
De Algemene Verkeersdienst
Rijkspolitie rijdt niet alleen rond in
de bekende Porsches om de auto
mobilist op de hielen te zitten,
maar is er vooral voor onze veilig
heid. Ze proberen zoveel mogelijk
het verkeer in goede banen te lei
den. Hierbij hoort ook een stuk
dienstverlening naar de wegge
bruiker toe in de vorm van
verkeers
informatie op bijvoorbeeld radio en
teletekst. Hoe komt nu deze ver
keersinformatie tot stand en wat
mogen we in de nabije toekomst
nog meer van de AVD verwach
ten?
Vrouwelijk
Communicatie
Videotex
PEUGEOT 205 ROLAND GARROS
Woensdag 15 april 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
33
wingen worden opgenomen. De kosten be
dragen 15 cent per tik. Maar er zijn voor de
toekomst nog meer systemen in ontwikkeling
zoals een semafoon met tekstdisplay, wat
eigenlijk de teletekst-meldingen mobiel
maakt. Sinds 1 januari loopt bovendien het
projekt Rijn-Corridor wat tot eind 1994 een
nieuwe vorm van verkeersinfo via Radio Data
System gaat testen.
Een andere nieuwe dienst die in de loop van
april zal worden geboden, is de zogenaamde
verkeersverwachting. Twee keer per dag
wordt vanuit Driebergen een voorspelling ge
daan van de te verwachten verkeersdrukte in
ochtend- en avondspits. Deze informatie
wordt geprojecteerd op de pagina's
730/731/732 van teletekst en is ook op
Video
tex te vinden. Er worden mededelingen ge
daan over vaste knelpunten, filegevoelige
werkzaamheden, evenementen en bijzondere
weersomstandigheden. De Rijkspolitie ver
wacht een gemiddelde betrouwbaarheid van
70 tot 75%. Het doel hiervan is dat de zakelij
ke weggebruiker en het beroepsgoederenver-
voer hun routes anders en beter kunnen
plannen.
Bij de verkeersverwachting is ook de weers
verwachting belangrijk. Driebergen staat
rechtstreeks in contact met de computer van
het KNMI, waardoor een 2 uur voorspellend
weerbericht kan worden gegeven met betrek
king tot het verkeer.
Tot slot zal eind 1992 een proef starten waar
bij voor belangrijke trajecten de reistijden kun
nen worden opgevraagd, zowel actueel als
voorspellend. De Rijkspolitie is hard aan het
werk om de eigen informatie te verbeteren en
deze kennis op uiteenlopende manieren aan
de weggebruiker ter beschikking te stellen.
Met de komst van de 19 in 1988 sloeg Re
nault een nieuwe weg in. De auto heeft zich
de laatste jaren bewezen als een zeer plezie
rig, maar vooral degelijk en storingsongevoe-
lig voertuig. Vanwege de sterk toegenomen
concurrentie werd het echter tijd de zo suc
cesvolle 19 op details te wijzigen. Half mei
kan de zogenaamde Renault 19 Phase II bij de
Nederlandse dealers in de showroom worden
verwacht.
Het front geeft een grote knipoog naar de
nieuwe Safrane. De koplampen lopen sterk
naar het midden toe af. Midden op de nieuwe
grille prijkt het kersverse logo, zodat de 19 de
eerste Renault in ons land wordt met dit nieu
we sieraad. Bij het gewijzigde front hoort ui
teraard ook een volledig aangepaste
bumperpartij. De achterkant heeft meer zijn
originele vormen behouden, al zijn de achter
lichten afwijkend en krijgt de auto een doorlo
pende reflectorbalk en verhuist de
kentekenplaat zodoende naar de bumper. De
bekende carrosserievormen, 3-, 4-, 5-deurs en
cabriolet komen weer allemaal terug. Afhan
kelijk van de uitvoering beschikt de Renault 19
over enkele of dubbele koplampen, terwijl de
ontwerpafdeling uiteraard gezorgd heeft voor
een reeks nieuwe wieldoppen en lichtmetalen
velgen. Op de Franse markt verschijnt een
zeer luxueuze uitvoering onder de naam Bac
cara, echter voor Nederland is dit type niet
voorzien. De namen van de uitrustingsniveaus
worden vergelijkbaar aan die van de Clio, dat
wil zeggen RL, RN en RT, terwijl de 16-klepper
als topmodel een specifieke uitvoering kent.
Wie echter denkt dat Renault het er met een
facelift vanaf gemaakt heeft, heeft het mis.
De Phase II is namelijk in het interieur voorzien
van een volledig nieuw dashboard. Het geheel
oogt vloeiender en veel moderner dan het be
hoorlijk rechthoekige en wat saaie instrumen
tenpaneel in de huidige modellen. Uiteraard
worden de prijzen van de Renault 19 iets op
getrokken, maar de prijsverhoging blijft tot en
kele honderden gulden beperkt. Zo komt het
basismodel, de 1.4 RL vanaf f.25.675,= in de
prijslijst. Nieuw is de 1.8 motor als RN of RT
voor respectievelijk f.32.500,= en
f.35.995, De diesel start bij f.30.650,= ter
wijl de 16V f.44.200,= moet opleveren.
Kimm
Het kloppend hart van de AVD is de meld
kamer in het nieuwe Communicatiecen
trum, een forse ruimte, waar
politiemensen de dag doorbrengen geze
ten achter een indrukwekkend aantal
beeldschermen. Op een meters hoge
kaart van ons land kunnen knelpunten
worden getoond, speciale routes worden
aangegeven en in de toekomst ook de po
sitie van de bekende Porsches worden
aangetekend.
De meldkamer verzamelt alle denkbare gege
vens over niet alleen de files, maar ook weg
werkzaamheden, bepaalde evenementen,
weersverwachtingen en verwachte acties.
Deze informatie is natuurlijk in eerste instantie
bedoeld voor eigen gebruik, maar ook om in
bepaalde gevallen het zogenaamde bevoegd
gezag te informeren (Den Haag en burge
meesters). Met behulp van alle vergaarde ge
gevens komt de AVD tot het zogenaamde
verkeersmanagement.
Er is een groot verschil tussen het openbaar
vervoer en de particuliere of zakelijke wegge
bruiker. Bij het openbaar vervoer zijn traject,
vertrektijden en de capaciteit nauwkeurig te
sturen. Bij het verkeer over de weg bepaalt
ieder individu zelf waar hij of zij heen gaat,
hoe laat en via welk traject. De verkeersinfor
matie die vele malen per dag wordt gegeven
is een middel om de verkeersstromen enigs
zins te leiden, maar hiervoor moet de op dit
moment gegeven informatie worden uitge
breid. En juist daarmee is de Rijkspolitie druk
doende.
Wie het over de meldkamer heeft, moet
eigenlijk spreken van de Politieverkeerscentra-
le, daar het hier gaat om een samenwerkings
verband tussen alle Nederlandse
politiekorpsen. De informatiestroom gaat zo
doende twee richtingen uit. De politie- infor
matie uit Driebergen kan echter ook van nut
De eerste 205 Roland Garros was een ca
briolet, gespoten in metallic groen met
standaard lichtmetalen velgen, een witte
sierstrip en natuurlijk de nodige naams
vermeldingen. Het huidige driedeursmodel
wijkt hier nauwelijks vanaf. De auto is ge
baseerd op de vlotte 205 XS en heeft zo
doende mistlampen in de meegespoten
bumpers, getint glas en een achterruit-
wisser. Naast de lichtmetalen velgen, de
specifieke lakkleur en de witte striping
heeft de Roland Garros ook standaard een
glazen schuifdak met aan de binnenkant
een schuif om instralend zonlicht af te
schermen. De auto heeft zodoende een
chique, complete verschijning.
Technisch is de Roland Garros een bekende.
de verstokte 205-rijder liever aan zijn trouwe
vervoermiddel blijft hangen, dan over te stap
pen op de 106, die weer voornamelijk de
vreemde- merk-rijder aantrekt.
Het interieur valt bij de Roland Garros wel het
meeste op. De stoelen zijn rechtstreeks uit de
GTi overgenomen, maar kennen een zeer spe
cifieke bekleding. De randen en hoofdsteunen
zijn in wit leer uitgevoerd, terwijl de midden-
baan met een grijs/rood/groene stof is over
trokken. De combinatie van wit met deze stof
vinden we vervolgens ook op de portierpane
len. Standaard wordt de auto geleverd met
zwarte matten die met een witte bies zijn af
gezet en de specifieke uitvoering wordt com
pleet gemaakt door het driespakige stuurwiel
met daarop het embleem van het tennispark.
Andere uitrustingsdetails zijn weer van de XS
overgenomen. Het dashboard is compleet
met een toerenteller, digitaal klokje en vier af
zonderlijke uitstroomopeningen van de ver
warming en ventilatie De spiegels kunnen
met de hand van binnenuit bediend worden,
wat ook geldt voor de koplamphoogte De be
diening van de elektrische portierruiten is te
vinden op de uitloper van de portierbakken en
zit zodoende niet direkt onder handbereik. De
ruimte voorin de 205 is meer dan behoorlijk,
al beperkt het schuifdak enigszins de interne
hoogte. Achterin kunnen twee volwassenen
goed zitten, al is de zitting aan de korte kant.
De bank kan in twee gelijke delen volledig
worden neergeklapt. Door zijn vele verfijnde
aankledingsdetails zal de Peugeot 205 Roland
Garros vooral een vrouwelijk koperspubliek
aanspreken.
De auto staat op dit moment in de prijslijst
voor f.33.015, Let wel, het gaat hier om een
beperkte oplage, die echter nog wel enige tijd
leverbaar zal blijven. Wie al deze extra's niet
nodig vindt, heeft aan de 205 XS (3-deurs) en
GT (5-deurs) voor respectievelijk f.28.570,=
en f.29.380,= technisch dezelfde auto.
worden gemaakt voor de weggebruiker. In
een speciale ruimte kan de AVD verbinding
maken met de nationale radiozenders om file
meldingen te geven. Verkeersinformatie wordt
gegeven om de veiligheid op de weg te verho
gen. Er wordt immers gewaarschuwd voor
gevaren op de weg zoals files, spookrijders en
extreme weersomstandigheden. Ook wordt
getracht stagnaties te voorkomen. Iemand die
zijn reis nog moet aanvangen en hoort van
verschillende files kan nog een ander traject
kiezen. Maar het milieu-aspect telt eveneens
mee. Immers in een file produceren auto's uit
laatgassen, zonder dat hier vervoer tegenover
staat.
Om echter tot goede verkeersinformatie te ko
men, moet de politie gebruik maken van ver
schillende betrouwbare bronnen. In Nederland
hebben we 3000 kilometer snelweg, zodat
geen compleet beeld kan worden verkregen
met behulp van de eigen bronnen, zijnde de
Rijkspolitiemannen op de weg en de verschil
lende detectiesystemen langs de weg (bv.
snelheidsborden boven de snelweg). Er wor
den ook andere organisaties betrokken bij het
vergaren van de benodigde informatie. Hierbij
kan worden gedacht aan de wegenwachters
van de ANWB, de observaties van machi
nisten en de weersinfo van de spoorwegen,
het streekvervoer wat met vele honderden
bussen met communicatie-apparatuur op
weg is, Van Gend Loos (minimaal 200
vrachtauto's) en Shell. Steeds meer zal ook de
informatie van locale politiemensen worden
opgenomen. Daarnaast komen alle meldingen
van autotelefoons op de 06-11- centrale direct
binnen in Driebergen. Natuurlijk worden bij
een melding verificaties uitgevoerd, maar als
een ongeval meerdere keren per autotelefoon
binnenkomt (en dat gebeurt vaak binnen en
kele minuten) dan wordt de mededeling se
rieus genomen.
Op dit moment wordt de verkeersinformatie
alleen landelijk gegeven en dan voornamelijk
Via een enorme reeks beeldschermen komt alle nuttige informatie binnen.
Wout Koster leest de verkeersinformatie voor
over de autosnelwegen en eventueel enkele
grote verbindingsroutes. In de nabije toekomst
zal echter ook regionale verkeersinfo gegeven
worden. De regio's Rijnmond en Zeeland ver
zamelen al regionale informatie, terwijl bin
nenkort vijf andere regio's zullen aansluiten.
Deze zullen allemaal hun info aan Driebergen
leveren, terwijl ze er ook weer zelf gebruik van
kunnen maken. Regionale verkeersinformatie
kan vervolgens worden gebruikt in kranten en
op de regionale radiozenders.
Belangrijk is echter wel dat de landelijke en re
gionale verkeersinformatie parallel lopen. Im
mers als Driebergen via Radio 3 meldt dat er
op Radio I en 2.
bij de van Brienenoord nog 5 kilometer file
staat, mag Radio Rijnmond op hetzelfde mo
ment niet beweren dat deze verkeersophoping
voorbij is.
De Politieverkeerscentrale kan de informatie
via verschillende kanalen kwijt, waarvan de
radio en teletekst de meest bekende zijn. Ook
bestaan er info-zenders voor het beroepsgoe-
derenvervoer. Sinds kort kennen we ook een
Wegengids op Videotex en kan vanaf medio
april actuele informatie worden verkregen via
de telefoon. We 03438-32121 belt krijgt een
computer aan de telefoon, die verschillende
keuzemogelijkheden biedt. Zo kan verkeersin
formatie per regio worden gegeven of per
wegnummer, terwijl ook algemene waarschu-
schakelende vijfversnellingsbak. De 205 is
met ruim 800 kilogram geen zwaargewicht en
presteert heel keurig. De auto haalt een top
van 170 km/u en trekt in 10,6 seconden van
0 tot 100 km/u. Ondanks zijn leeftijd blijft de
205 een lekker rij-ijzer, wat zeer direct stuurt
en goed op de weg ligt. Heel begrijpelijk dat
Dwars voorin ligt de 1360 cc injectiemotor
met een vermogen van 75 pk. De krachtbron
levert een keurig koppel van 115 Nm bij 4000
tr/min. Over het hele snelheidsbereik gezien,
draait de 4-pitter graag veel toeren, waardoor
de auto wat zenuwachtig overkomt. De voor
wielen worden aangedreven via een licht