LEVENSREDDERS BIJ UITSTEK
10% KORTING
Eind goed, al goed
Maak een proefrit in
de Auto van het Jaar.
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Wie voor de show komt,
kan maar beter thuisblijven
Lekker er op uit in 'n Huur-Opel
Lancia Delta
geëvolueerd
o 0
Autogordels.
Vaste gewoonte.
MARITIEM
Geen show van 12 t/m 21 maart.
Met een simpele handeling kan iedere automobilist zich een hoop ellende besparen. Gewoon
even de gordel aandoen. Dat zou in Nederland per jaar zo'n 250 doden en duizenden
gewonden schelen. Op iedere plaats in de auto biedt de gordel optimale bescherming. Bij een
botsing wordt iedereen die los zit gelanceerd. Ook met lage snelheden gaat dat al met zo'n
kracht dat iemand vanaf de achterbank door de voorruit gesmakt kan worden. Het is dus van
levensbelang dat u de gordel draagt!
Zitten er in uw auto nog niet overal gordels? Laat deze dan inbouwen. Geef uzelf en uw
passagiers de beste overlevingskansen.
94 BOVAG-garages in Zeeland houden tijdens
de autogordelcampagne een kortingsactie.
Tot 12 april geven zij 10% korting op het
inbouwen van autogordels. Een extra reden
om ze nu meteen in te laten bouwen.
De volgende garages doen mee aan de kortingsactie:
AUTOBEDRIJF
I DAIHATSU
Trekkracht
Kleptiming
Recaro-design
TT
Gildeweg 22. 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 /j^f2
aVf)
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V.
PRES. ROOSEVELTLAAN 768, VLISSINGEN, TEL: 01184 - 16679.
V/H LOUISSE MIDDELBURG
GZBZ22Z?
Woensdag 18 maart 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
43
AUTOGORDELS
£VNJ
Automobielbedrijf Dijkwel Vlissingen BV, Pres. Roosevelt laan 745,
ARNEMUIDEN, Garage Meerman, Korenbloemlaan 1, 01182-2023 VLISSINGEN,
DOMBURG, Autobedrijf Koppejan, Domburgseweg 18, 01188-1487 01184-12008
DOMBURG, Autobedrijf V. Zwecden, Schuitvlotstraat 11, 01188-1370 VLISSINGEN,
MIDDELBURG, Autobedrijf Cevaal, Klein Vlaanderen 97, 01180-12865 VLISSINGEN,
MIDDELBURG, Autodemontagebedrijf Goedbloed, Oostperkweg 35-37, 01180-36720 01184-17610
MIDDELBURG, Autobedrijf Renton, Noordmonsterweg 4, 01180-36815 VLISSINGEN,
MIDDELBURG, Autobedrijf Schmitz, Noordweg 355. 01180-29742 VLISSINGEN,
MIDDELBURG, Autobedrijf "Statenlaan", Statenlaan 244, 01180-25663 VLISSINGEN,
MIDDELBURG, Shell Station 't Zand, Koudekerksevveg 14, 01180-14711 VLISSINGEN,
NIEUW EN ST. JOOSLAND, Autobedrijf Joosse, Oude Rijksweg 60, 01182-1443 VLISSINGEN,
OOST-SOUBURG, Autobedrijf M.P. Kuzee, J.I. Sandersestraat 70, 01184-61498 VLISSINGEN,
VLISSINGEN, Autobedrijf Cevaal, Industrieweg 23, 01184-12916 VLISSINGEN,
VLISSINGEN,
Auto Renault Dijkwel BV, Gildeweg 16, 01184-17130
Automobielbedrijf van Fraassen Zn. BV, Pres. Rooseveltlaan 768,
Autobedrijf K. Hofman, Hobeinstraat 9-11, 01184-12610
Autobedrijf Joosse, Gildeweg 20, 01184-19420
Autobedrijf Maritiem, Gildeweg 33, 01184-18851
Autobedrijf Joh. Murre, Gerbrandystraat 4, 01184-64644
Auto Poppe Walcheren BV, Gildeweg 22, 01184-19610
Autobedrijf Melse, Industrieweg 31, 01184-15220
Autobedrijf Zwartepoorte, Industrieweg 27-29, 01184-14400
Garage Alexander, Alexander Gogelweg 18, 0184-65262
Gildeweg 33
(/)e*.r/et nan:
-J'€-
'Jftf/ut/du
I Vlissingen, 01184-18851
'F/ut iar/e
DAIHATSU I
ill». ÜMB
Slislgr Ir
FORD ESCORT 1.8 16V
De introductie van de huidige generatie Ford
Escort en Orion is niet geheel zonder slag of
stoot verlopen. Ondanks forse investeringen
in het model zelf en het produktie-apparaat,
bleken vooral de verouderde motoren niet
juist te zijn afgestemd. Door wat tegenslagen
in de ontwikkeling was de veel modernere
Zeta- motoren-reeks eind 1990 bij de komst
van het nieuwe model nog niet gereed. Vanaf
heden staan twee verschillende versies van
de nieuwe 1.8 liter 16-klepper bij de dealers
gereed om aan hun inhaalrace te beginnen.
Ondanks het gebrek aan nieuwe motoren
heeft Ford met de Escort en het sedanmodel,
de Orion, goede zaken gedaan in 1991. In
Europa werden maar liefst 610.000 auto's uit
deze serie verkocht, tegenover 490.000 van
het oude model in 1990. Ook de Nederlandse
markt liet een stijging zien van 18.000 eenhe
den in 1990 tot 23.000 in het afgelopen jaar.
Natuurlijk is de concurrentiepositie van de
Escort ingrijpend gewijzigd na het verschijnen
van de Opel Astra en Volkswagen Golf III. De
nieuwe motoren waren bij Ford dus hard no
dig.
Een belangrijke reden voor de vertraging in het
motorenontwikkelingsprogramma van het
Amerikaans/Brits/Duitse concern vormde de
algehele invoering van de katalysator in de
EG. Ford was namelijk ver gevorderd met zijn
Lean-Burn motoren, die uit zichzelf al zeer
schoon zijn, maar niet aan de gestelde eisen
konden voldoen. Dit concept moest dan ook
in de ijskast in het voordeel van de katalysa
tormotor. De nieuwe Zeta-motor is dan ook
Ford's eerste nieuwe motor die vanaf de ont
wikkeling is gemaakt voor het gebruik van
een katalysator. Ford start met twee varianten
van de 1.8 liter met 4 kleppen per cylinder.
Ford introduceert hierdoor als eerste Europese
merk 16-kleppentechniek in een volume
model. Het Zeta-motorenprogramma zal naast
de huidige 1.8 nog worden aangevuld met va
rianten van 1.6 en 2.0 liter inhoud. De 1.8 liter
heeft naast 16-kleppen ook multipoint injectie
en een verdelerloze onsteking. De basisversie
heeft een vermogen van 105 pk, wat wordt
bereikt bij 5500 tr/min. Het behoorlijke koppel
van 153 Nm is al bij 4.000 tr/min volledig be
schikbaar. De 105 pk Zeta-motor is zodoende
zuiniger dan de oude 1.6 injectie en beschikt
ook over aanmerkelijk meer trekkracht onde
rin. Vooral dat laatste was tijdens de eerste
kennismaking heel duidelijk te merken. Zonder
veel te schakelen beweegt de 1.8 zich vlot
door het verkeer. De motor is lekker stil. Spor
tief kan de 105 pk overigens ook zijn, als ver
in de versnellingen wordt doorgetrokken. De
auto haalt een top van 187 km/u en trekt in
10 seconden van O tot 100. Het geluidsniveau
gaat hiermee navenant omhoog.
motoren toegepast. De XR3i heeft de neus
van de onlangs geïntroduceerde RS 2000,
met uitzondering van de twee kenmerkende
bobbels op de motorkap. De auto heeft spor
tieve wielplaten en kan uiteraard tegen meer
prijs met lichtmetalen velgen worden
uitgerust. Ook de interieur inrichting komt bij
na volledig met de RS 2000 overeen inclusief
de prettige Recaro-design stoelen. De 105 pk
1.8 motor vervangt binnen het Escort-gamma
eigenlijk twee motoren. De 90 pk 1.6 met
electronisch geregelde carburateur staat nog
even in de prijslijst en zal rond de zomer door
een 90 pk 1.6 16-klepper uit de Zeta-reeks
worden opgevolgd. Daarnaast is de 105 pk
1.6 injectie volledig verdwenen. Het prijsver
schil tussen de nieuwe 105 pk 1.8 en de oude
90 pk 1.6 is beperkt tot slechts f.380, zodat
de nieuweling veruit de voorkeur verdient. De
Zeta reeks start bij de 3-deurs Escort CLX
voor f.31.940,= (1.6 CLX kost f.31.560, In
dezelfde uitvoering is ook de 5- deurs en Clip
per beschikbaar. De sportieve XR3i 16V kost
f.43.130,= en dat lijkt gezien zijn prestatieni
veau concurrerent. De afstand tot de RS
2000 met een aanmerkelijk completere uit
rusting is gering, maar daar zal na een prijs
verhoging van deze 2 liter 16-klepper snel
verandering in komen. Tot slot kan er een
Escort Cabrio XR3i 16V worden besteld voor
f.63.150,=. Ford heeft met de introductie van
de nieuwe Zeta-motoren een flinke stap in de
goede richting gedaan. In ieder geval vergroot
het aanzienlijk de kansen van de Escort op de
Europese markt. Ford verwacht dan ook in
1992 met haar middenklassemodel even goe
de zaken te doen als vorig jaar.
De krachtbron beschikt over variabele klepti
ming, omschakelbare aanzuigbuizen en een
verfijnd inspuitsysteem. Daarnaast is er een
sportieve variant van 130 pk die in eerste in
stantie te vinden is in de Escort XR3i, Escort
cabrio en Orion Ghia Si. De 130 pk levert zijn
maximale vermogen bij 6250 tr/min en een
maximaal koppel van 162 Nm bij 4500 tr/min.
Natuurlijk weet de snelle variant een hogere
topsnelheid te behalen alsmede een snellere
acceleratie. (Top 202 km/u, acceleratie 0-100
in 9,2 seconden) Toch speelt de levendigheid
zich bij een merkbaar hoger toerental af. Als
we de koppelkrommes van de 105 en 130 pk
met elkaar vergelijken, dan zien we dat de
meest tamme variant onderin meer trekkracht
heeft. Heel slim dus dat Ford de 130 pk vooral
heeft gereserveerd voor sportieve modellen.
Er komt bovendien binnenkort een Fiesta XR2
16V in plaats van de huidige XR2 1.6 en de
RS turbo. De nieuwe Zeta is een moderne
krachtbron met een zeer geavanceerd
brandstofinspuitsysteem. Vlak voordat de in-
laatkleppen open gaan, wordt de juiste hoe
veelheid benzine achter op de kleppen
gespoten. Verder is de contactsleutel het eni
ge bewegende deel in het ontstekings
systeem. De kleppen staan onder een hoek
van veertig graden, terwijl de bougie centraal
is gemonteerd. De brandstof koelt de injecte
ren en voorkomt zo vapor-lock. Het geavan
ceerde motormanagementsysteem krijgt 36
verschillende informaties per omwenteling. De
computer weet op ieder tijdstip exact in welke
positie de cylinders zich bevinden en in welke
richting ze zich bewegen. Door dat ieder
kleppen-paar een fractie na elkaar sluit is bo
vendien het geluidsniveau omlaag gebracht.
Als sportief model beschikt de XR3i over
strakkere vering, andere schokbrekers en een
dikkere stabilisatorstang. Deze voorzieningen
worden ook op de andere modellen met Zeta-
Ondanks zijn inmiddels respectabele leeftijd
blijft de Lancia Delta een jeugdige auto. Dit
wordt vooral onderstreept door alle rally
successen die door de jaren heen op naam
van dit model zijn gezet. Voor het modellen-
jaar 1992 werd niet alleen de supersnelle Del
ta Integrale herzien, maar werden ook de HF
Turbo en GT i.e. op verschillende punten gewij
zigd. De Delta GT i.e. heeft voortaan koelsleu-
ven in de motorkap en zijskirts. Deze skirts
worden net als de buitenspiegels en de kente
kenplaathouder in de carrosseriekleur mee-
gespoten. Standaard heeft de GT lichtmetalen
velgen, terwijl stuurbekrachtiging een meer
prijs vraagt. Deze auto kost f 34.450,—. De
krachtige Delta HF Turbo heeft een 135 pk le
verende motor die is voorzien van een drie
weg katalysator. De motorkap van het
1992-model is overgenomen van de HF Inte
grale, terwijl de dubbele koplampen hem een
voornaam sportieve uitstraling geven. Om de
standaard lichtmetalen velgen vinden we
185/55 banden. Het interieur van de HF Turbo
is net als bij de GT uitgevoerd in Alcanta en
stof. Beide Delta's hebben standaard een uit
gebreid dashboard, elektrisch bediende voor
portierramen, centrale vergrendeling, een
verstelbaar stuur en getint glas. Op de Delta
worden metallescente lakken toegepast met
speciale kleureffecten. De Delta HF Turbo
staat in de prijslijst voor f 42.995,— terwijl de
zeer sportieve Integrale f 84.950,— kost.
De nieuwe Golf is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 1992 Met z'n vloeiende, dynamische lijnen. De
geïntegreerde bumpers, ovale koplampen en gedeeltelijk onder de motorkap verzonken ruitewissers
Met z'n markante achterkant, hoog aangezette verlichtingsumts-en de op bum
perhoogte openslaande achterklep. Maar ook het dashboard en het interieur
zijn totaal vernieuwd. Waardoor /-••• irv.-.-st verwonde ai.torrioN st niets
TQTOT meer te wensen over heeft En dan spreken we nog met eens over wat er alle-
11 i maal vernieuwd is op het gebied van milieu, comfort, veiligheid en motoren
Dus kom bij ons langs om de nieuwe Golf te f AQ
bekijken of beter nog. maak een proefrit' V«Q« I Z0«07w^
De Volkswagen Golf
Auto van het Jaar 1992.
E; v.nul JJ
inclusiel BTW exclusie! kosten njkuiar moken Wijzigingen voorbehouden
Wordt u ook zo moe van al die Auto- nieuws. Hieronder ziet en leest u wat u zoal in
shows? Alleen al om die reden bent bij ons onze^bdwroom kunt verwachten. Bovendien
aan 't goede adres.
staat er de nieuwe 440 1.6i en de bekende 440
Want van 12 t/m 21 maart onthalen we v.a. 28.950,-. En is er een speciaal audio-
u niet op het overbekende "hapje drankje'! aanbod. Maar eh, VOLVO
Maar wel op werkelijk interessant Volvo- géén show.
Speciale Freeway bekleding e.n hoofdsteunen
Geniet het vertrouwen.
Zwarte dorpelbeschermers
Lichtmetalen multi-spoke velgen
Stuurbekrachtiging en elektrisi li
hedienbare ramen voor
Freeway striping
Achterspoiler in exterieur kleur
Volvo 4411GL Freeway: v.a. 37.850,-
Cetint glas en buitenspiegels in exterieurkleur
Stuurbekrachtiging
Spirit striping
Sportieve ze ven-
spaaks wlieelcovers
Sportieve zwarte trimming en getint glas
Automatische niveauregeling
Volvo 460 1)1. Spirit v.a. 35.950.
Zwarte roofrails
Stuurbekrachtiging en
hoofdsteunen voor en achter
Naar keuze met 2.0i
of 2.-li motor
Lederen bekleding en
verwarmbare voorstoelen
Volvo 240 Polar v.a. 46.750,-
Airconditioning
Twintig-spaaks
lichtmetalen velgen
Elektrisch hedienbare
ramen voor
2.0i motor met
Turbo Intercooler
Centrale vergrendeling en
stuurbekrachtiging
Volvo 940 SF. Sedan v.a. 66.550,-; F.state v.a. 72.250.-
Prijzen incl. B T. IV.. exi t. kusten rijklaar maken v.a. 495.-. Wijzigingen voorbehouden. Voor informatie over Volvo Leasing kunt u bij ons teres hl oj hel de Voh o Leasetijn OJ4S8-B222.
Per dag
Per week
Corsa f 49,-
Astra/Kadett f 57,-
Vectra 1 66,-
f 304,-
f 359,-
f 418,-
KALVERSTRAAT 1
4331 LZ MIDDELBURG
TEL. 01180-25851
Dagje surfen, dagje Efteling
dagje gewoon lekker
fOWfLIGOPfl HURfN
Prijzen exclusief BTW
wegwezen? Huur 'n Opel,
dat is goedkoop vertrouwd.
Héél interessant toch!
Inclusief all-risk-verzekering
200 km vrij per dag.