L
Kleuren om te fietsen
s
Daihatsu drijft mee in sedan-stroom
Autobedrijf Joosse presenteert
accessoires in nieuwe magazijnshop
Bijzondere aandacht voor autogordel
in kader van landelijke campagne
VROUW EN AUTO
PETER GOEDBLOED OP WEG NAAR EUROPEES FUNCTIONARIS?
Michelle
J»*.
75 procent illegaal
Milieu
Geesteski ndje
Statiegeld
POLITIEKORPSEN IN ZEELAND HOUDEN CONTROLE
Kortgeleden deed Peter
Goedbloed kond van het feit
dat hij stopte met zijn gara
gebedrijf. Het autosloopbe
drijf aan de Oostperkeweg
in Middelburg bleef. „Dat
autodemontagebedrijf", zoals
de Middelburger het liever
geschreven ziet staan, „is
minder bewerkelijk. Dankzij
mijn goed ingewerkte be
drijfsleider John Marijnissen
en mijn vrouw Els functio
neert dat ook zonder mij".
Kortingsactie
In de fik
EREN
Woensdag 18 maart 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
41
Autoslopen heet
nu autodemontage
Peter Goedbloed bij 'zijn' autowrakken in Middelburg.
Het is een typisch Nederlandse dag in win
tertijd. Wind, kou en regen. Driftig zwiept de
ruitenwisser over de voorruit. De regen valt
met stromen neer op de nieuwe Daihatsu
Charade Sedan. Niet het beste weer voor
een testcase.
Ik zet de ruitenwisser, die naast de snelle
slag ook de intervalslag kent, in de derde en
hoogste stand. Maar het is dweilen met de
kraan open. Een windvlaag rukt aan de auto,
die ik maar nauwelijks onder controle kan
houden. De nog maar net in Nederland geïn
troduceerde Charade sedan is een lichte wa
gen en niet echt een rots in de branding bij
deze storm. De sedan-uitvoering is slechts
dertig kilo zwaarder dan de drie-deurs versie
van de Charade, die enkele jaren geleden
werd ingevoerd. De sedan, een vijfdeurs-auto
met kofferbak, is ook al enkele jaren op de
markt maar niet in Nederland. De auto werd
als een mogelijke concurrent gezien voor de
ongeveer in dezelfde periode uitgebrachte
Daihatsu Applause. Nu is echter de tijd rijp,
vinden de Nederlandse Daihatsu dealers, om
ook de Charade Sedan in Nederland in te
voeren. Er is veel vraag naar sedan
uivoeringen in een goedkope prijsklasse en
de Charade ligt met een prijs van f 25.000,-,
goed in de markt volgens hen.
Een nieuwe windstoot duwt de auto bijna
van de weg. Ingespannen turend naar het
natte wegdek grijp ik mij krampachtig aan
het stuur vast. De auto is maar moeilijk in
bedwang te houden. Grote snelheden kan ik
met dit weer niet beproeven, maar een folder
leert dat de topsnelheid van de Charade rond
de 170 k/u ligt. Ondanks de extra lengte van
de kofferbak, die overigens verbazingwek
kend ruim is, is de sedan een compacte wa
gen die vooral in de stad zeer handzaam is.
Kortom de Daihatsu Charade sedan is een
degelijke gezinsauto in een betaalbare prijs
klasse.
f
„O ja. Ik merk dat wel degelijk. En ik vind het
ook wel een beetje logisch. Een aantal jaren
gelden was 75 procent van de bedrijven ille
gaal bezig. Die mensen waren zo maar op een
plekje begonnen, men stak de resten in brand
en niemand die er wat van zei. Feitelijk wer
den die bedrijven gedoogd. Mensen met voor
oordelen associëren elk autodemontagebedrijf
met een bult autowrakken en brandende ban
den. Daarnaast heeft de naam sloperij een ne
gatieve klank. Als er op de tcvee een crimi is
eindigt dat vaak op een sloperij. En kijk maar
naar jezelf. De foto moest op het terrein waar
de wrakken liggen worden gemaakt en niet in
de hal waar gedemonteerde onderdelen voor
hergebruik keurig klaarliggen".
„Omdat negatieve image te veranderen heb
ben we de naam slopen veranderd in demon
tage. Autodemonteur is trouwens een vak
waar een diploma voor gehaald kan worden".
Milieu en slopen lijken tegengestelde polen.
Op het eerste gezicht althans. „Als je de
maatschappelijke ontwikkeling bekijkt kun je
zien dat je niet meer om het milieu heen kan.
Bij autodemontage kunnen milieu en econo
mische belangen goed gecombineerd worden.
Als je trouwens nu als sloper zou beweren dat
het milieu niet bestaat, kun je over een paar
jaar je bedrijf wel vergeten.'.
Dat betekent trouwens niet dat er geen vuiltje
meer aan de lucht is. Goedbloed peinst: „Ik
heb dat eigenlijk al twaalf jaar geleden inge
zien toen ik zelf met een autosloopbedrijf be
gon. Toen de nieuwe hal hier gebouwd werd,
heb ik onmiddellijk vloeistofvaste vloeren in
gebouwd met een olieafscheider en een slip-
opvangput. Pas zes jaar later werd dat wet.
Overigens wist ik toen nog niet van het
bestaan van de Stiba. Die werd in 1985 opge
richt. Eind 1986 hoorde ik er voor het eerst
van. Ik ben toen gaan informeren en voordat
ik het wist was ik rayonhoofd voor Zeeland en
later werd ik secretaris van het bestuur".
En nu dus oprichter van wat de overkoepelen
de Europese organisatie moet worden. Samen
met Deense collega's richtte de Middelburger
de Egara op. Egara staat voor European Group
of Automotive Recycling Association. Het
moet de organisatie worden die als praatpaal
functioneer voor het Europarlement. Behalve
Denemarken en Nederland zijn Noorwegen,
Zwitserland, Italië, Engeland, Zweden, Duits
land en Frankrijk geïnteresseerd.
„Ik beschouw de Egara inderdaad als mijn
geesteskindje. Maar ik besef ook dat het geen
simpele klus is om alle Europese landen op
een lijn te krijgen. Bedenk maar eens hoe ver
schillende de landen zijn. In Nederland zijn bij
voorbeeld zo'n 3000 ambtenaren belast met
het milieu, in Portugal zijn er drie aangesteld.
Het milieubewustzijn verschilt dus nogal".
Goedbloed sluit het niet uit dat zijn carrière
zich richting Europa verplaatst. De vraag of hij
dan zijn bedrijf in Middelburg aanhoudt vindt
hij koffiedikkijkerij. Maar het zou niet denk
beeldig zijn. Want - zoals eerder gezegd -
heeft hij goeie zaakwaarnemers. En Europees
is er nog veel te regelen. Bijvoorbeeld de sta
tiegeldregeling voor een auto. „Hoewel ik het
woord statiegeld een rotwoord vind, moet er
in die richting wel wat gebeuren. In feite rui
men de slopers het afval op van autorijdend
Nederland. Toch moeten wij voorzieningen
treffen. De slogan 'de vervuiler betaalt' gaat
hier dus niet op. De vervuiler is de consument.
Overigens krijgt de producent van auto's al
sinds 1990 een aansprakelijkheidsheffing.
Maar afvalverwijderen op een milieuvriendelijk
wijze kost geld. Dat wij dat betalen is natuur
lijk volledig onterecht".
Tot slot: „Ik voel me lekker in deze baan. Je
zou kunnen zeggen dat ik van mijn hobby
werk heb kunnen maken
Autobedrijf Joosse in Vlissingen heeft sinds
kort een nieuwe magazijnshop ingerichte. Van
nu af aan kunnen de klanten alle accessoires
voor Ford auto's uitgestald vinden in een klei
ne winkel in de showroom van het bedrijf.
Voorheen lagen al deze auto attributen zoals
stuurwielen, zonneschermen, wieldoppen en
verbruikproducten zoals motorolie niet voor
het pakken. Ze waren zelfs nergens te zien.
Nu staan alle accesoires, allemaal originele
Fordproducten, duidelijk geprijsd op rekken
uitgestald. Handig zijn de radiotoestellen
waarmee het geluid van een nieuwe autoradio
getest kan worden.
In combinatie met de kleuren van de maga
zijnshop zijn ook de kleuren van de rest van de
showroom van het autobedrijf aan de Gilde-
weg aangepast in blauw en wit.
Goedbloed vertoeft overdag nauwelijks
nog in Middelburg. Hij is algemeen ma
nager van de: Stiba, de overkoepelende
organisatie van autodemontagebedrij-
ven, die kantoor houdt in de buurt van
Den Bosch. De Stiba kan gezien wor
den als een soort zusje van de Bovag.
En wie de 35-jarige ambitieuze onder
nemer goed kent weet dat de Stiba
geen eindstation is. „Ik ben inderdaad
bezig met de oprichting van een Euro-
werknemers en het grote publiek attent ma
ken op de actie.
Ook nemen alle politiekorpsen in Zeeland deel
aan de campagne. De weggebruiker zal der
halve de komende weken veelvuldig worden
geconfronteerd met politiecontroles. Daar
naast zal het VVN-infoteam meermalen op
pad gaan om de weggebruikers persoonlijk te
informeren over de actie, soms in samenwer
king met de politie. Bij die gelegenheid zullen
weggebruikers die de gordel dragen, kunnen
deelnemen aan een prijsvraag met vijf disc-
mans als inzet.
In de campagneperiode zullen zo'n negentig
BOVAG-garagebedrijven in Zeeland een kor
tingsactie houden. Bij deze bedrijven kan men
dan gordels laten inbouwen met 10% korting
op het normale tarief.
Een structurele verhoging van het draagper-
centage heeft als rechtstreeks gevolg een da
ling van het aantal verkeersdoden en
-gewonden. De doel van de campagne is dan
ook het draagpercentage te verhogen tot zo'n
85%. Geschat wordt dat het draagpercenta
ge bij aanvang van de campagne 70% is.
Om het effect van de campagne te kunnen
evalueren laat het ROVZ metingen uitvoeren
door Hogeschool Zeeland. Ook zullen kanton-
niers van Rijkswaterstaat en provincie Zeeland
metingen verrichten. Zo kan worden getoetst
of het doel van de campagne bereikt is en wat
het effect ervan is geweest.
pese organisatie die de landelijke orga
nisatie van autodemontagebedrijven
overkoepelt".
Van autoslopen naar autodemontage is een
fikse stap, zo legt Goedbloed uit. Vroeger
werd er in verhouding met een modern he
dendaags bedrijf maar wat aangemodderd.
Op het oog bruikbare onderdelen werden er
uit gehaald en als er niet veel meer over was
van de auto ging'ie de schroothoop op en zo
ongeveer één keer per maand werd de niet te
verkopen afval in de fik gestoken. Met de
groei van het milieubesef ontwikkelde de
overheid wetten die de handel en wandel van
slopers aan banden ging leggen. Zwarte roet
wolken van brandend rubber zijn tegenwoor
dig absoluut verboden.
Het aanzien van sloopbedrijven is juist be
paald door die roetwolken. Tegenwoordig on
derhandelt Goedbloed namens de Stiba veel
met ministeries en regionale overheden.
Merkt hij iets van een negatief image?
Maar liefst vijftig prijswinnaars van een kleur-
wedstrijd waren afgelopen vrijdag in de bur
gerzaal van het stadhuis in Middelburg bij
elkaar gekomen om daar uit handen van wet
houder E.M.J.van Brummelen en commissaris
van politie K.de Vos een prijs in ontvangst te
nemen.
De fietsersbond ENFB had samen
met de pressiegroep 'Stop de Kindermoord'
afgelopen maanden een actie op touw gezet
onder 31 scholen uit de gemeente Middelburg
onder het motto 'Naar school brengen? Beter
op de fiets! Dan vervuil je niets'. Deze actie
werd door de gemeente en de politie on
dersteund.
Door middel van een kleurplaat werd nogeens
extra aandacht gevraagd voor het milieube
wustzijn en de verkeersveiligheid van de kin
deren. De bijna 120 inzendingen zullen in de
Zeeuwse bibliotheek worden geëxposeerd
van 16 maart tot en met 4 april 1992. Vanwe
ge de positieve reacties op deze actie zal de
ENFB samen met Veilig Verkeer Nederland be
zien of ook aan de jaarlijkse spandoekactie
'Wij gaan weer naar school' meer inhoud kan
worden gegeven. Er wordt daarbij gedacht
aan het gebruik van lesbrieven, een school-
routeonderzoek en betere voorlichting. Het
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) kan hierbij behulpzaam zijn.
De op één na jongste deelneemster, Paulien Westerhout -4 jaar, met wethouder E van
Brummelen.
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ) houdt tot 12 april een campagne,
waarbij de autogordel centraal staat. De actie
sluit aan bij de landelijke autogordelcampagne
van Veilig Verkeer Nederland en bestaat uit
voorlichting en politietoezicht.
Tijdens de campagne zullen een groot aantal
deelnemers allerlei activiteiten ontplooien. Zo
zullen wegbeheerders posterborden plaatsen,
tachtig bedrijven in Zeeland zullen hun werk
nemers met behulp van folders, posters en vi
deo informeren en de gemeenten zullen
Een voorruit van een auto ziet er, na een
aanrijding, vaak zo uit wanneer de auto
gordels niet worden gedragen.