Model uitbreiding bij Saab Rij-impressie MITSUBISHI COLT Seat Ibiza 1.7 en Marbella met kat Doden op de weg Kleuren voor Ibiza Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Walcheren B.V. P. Goedbloed, off. vert. Stiba. Th. Louisse, Louisse Midlease B.V. J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen B.V. J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren. Redaktie: Tony Vos. Eindredaktie: A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Derde jaargang, nummer 6 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Het in ons land zo belangrijke mid denklasse segment is behoorlijk in beweging. In relatief korte tijd ver schenen de nieuwste uitvoeringen van de Ford Escort, Opel Astra, Volkswagen Golf, Nissan Sunny en Honda Civic. Om concurrerend te kunnen zijn moet zodoende een jong ogende, modern gelijnde auto in het programma zijn opgeno men. Mitsubishi brengt daarom nu de laatste variant op het Colt thema op de markt. De auto is vol ledig nieuw, zowel wat betreft vormgeving als de gebruikte tech niek. Veiligheid Achterspoiler Sportmodel Prijzen Benjamin Woensdag 18 maart 1992 DE FAAM DE VLISSINGER 39 Bolleboos na» Het Saab-programma wordt per direct uitge breid met een aantal extra-uitgedoste model len. Het zijn de 9000 CD Turbo Royal Griffin, de 900 S Cabriolet SE en de 900 S Aero. De 9000 CD vervult als Royal Griffin alle wensen van de meest verwende automobilist. Het is tevens de meest kostbare Saab uit het huidige leveringsprogramma. De standaarduitrusting is veelotnvattend met onder meer automaat, elektrisch schuifdak, dubbele airco, lichtmetalen spaakvelgen, air bag, audio-systeem met CD-speler, notehout op dashboard en zijpanelen, lederen interieur afgewerkt met suède, elektrisch verstelbare stoelen, cruise-control, metaa/lak, mistlampen en natuurlijk Saabs ABS+3 remsysteem. Er kan worden gekozen uit de kleuren zwart, donkerblauw, Le Mans blauw metallic, scara- be groen metallic en eucalyptus groen metal lic. De Saab 9000 CD Turbo Royal Griff in kost f 125.950.=. De Saab 900 S Cabriolet SE komt in een klei ne serie naar Nederland. De auto heeft een 2 liter motor met een zogenaamde light pressu re turbocompressor. De kap is elektrisch be diend en kan in de kleuren blauw of beige worden geleverd. Bij de beige kap horen de carrosseriekleuren zwart, kersenrood, Le Mans blauw en scarabe groen. De kleuren wit, Le Mans blauw en nocturne blauw kun nen met de blauwe kap worden gecombi neerd. Standaard heeft de Cabriolet SE een houten dashboard, lederen interieur, elektrisch bedienbare ramen en spiegels en asymmetri sche lichtmetalen velgen en kost f 99.450, Tot slot is ook de naam Aero weer terug van weggeweest. De 900 S Aero heeft een skirt- 'set van de Turbo 16S, lederen stuurwiel, elek trisch bediende ramen, lederen pookknop en pookhoes en asymmetrische lichtmetalen vel gen. De Saab 900 S Aero is voor f 60.950, leverbaar in de meest gangbare kleuren. Eind jaren zeventig verscheen de eerste gene ratie Colt, de auto met twee versnellingspo ken. Er kon worden gekozen voor een economisch of sportief schakelprogramma. Dit item verdween op de latere modellen. Mit subishi volgt met haar Colt keurig de maatsta ven die in het betreffende segment gelden. De nieuweling heeft dan ook een opvallend bolle carrosserievorm met zowel voor als achter lichtunits die ver het hoekje om gaan. Met een lengte van 3,96 meter behoort de Colt tot de compacte middenklassers. Wat af metingen betreft is de auto ten opzichte van zijn voorganger niet belangrijk veranderd, al oogt de carrosserie door de typische vormge ving kleiner. Afhankelijk van de uitvoering va rieren ook de uiterlijke details. De duurdere types hebben in de carrosseriekleur uitgevoer de bumpers, strips en spiegels, terwijl boven de achterruit een grappige spoiler te vinden is. Er zijn verschillende mogelijkheden op het ge bied van velgen en wieldoppen. De veiligheid heeft bij het ontwerpen van de nieuwe Colt extra de aandacht gekregen. De auto heeft voortaan zogenaamde side-impact- bars in de portieren, die de vervorming van de carrosserie bij zijdelingse aanrijdingen beper ken. Uiteraard wordt deze voorziening ge bruikt samen met de veiligheidskooi en kreukelzones. Wie het interieur betreedt, zal direkt merken dat de Colt zeker niet kleiner is geworden. Door het forse glasoppervlak komt er veel licht naar binnen. Voor wat betreft het dashboard-ontwerp is Mitsubishi naar een nieuwe huisstijl overgegaan. Het instrumenta rium bestaat uit een aantal in elkaar gescho ven metertjes omringd door de controlelampjes. Het dashboard is in z'n ge heel enkele centimeters lager gemonteerd, wat het uitzicht naar voor ten goede komt. In de centraal geplaatste console zijn bekende elementen opgenomen zoals twee afzonder lijk instelbare uitstroomopeningen, bediening van verwarming en ventilatie, plaats voor de radio en een asbak met sigarette-aansteker. Vanaf de standaarduitvoering vinden we in de Colt een in twee delen neerklapbare achter bank, beklede bagageruimte, radio- voorberei ding met bedrading, speakers en antenne en een tweespaaks stuurwiel. Deze uitvoering draagt de naam 1.3 ELi en kan eventueel ook met een optie-pakket worden aangeschaft be staande uit beschermstrips, een tweede bui tenspiegel, digitaal klokje, in hoogte verstelbare gordels, hoedeplank en een van binnenuit te openen achterklep. De complete re GL-uitgave biedt luxe zaken als achterruit- wisser, getint glas, meegespoten grille, verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en volledig stoffen bekleding van de stoelen. Wordt de GL met een 1.6 liter motor gekozen dan wordt dit uiterlijk zicht baar door de reeds genoemde achterspoiler. Aan de top staat een 1.6 GLXi die uiteraard nog completer is uitgedost met zaken als elektrisch bediende spiegels en ramen, mee gespoten bumpers, bekerhouder, toerenteller en driespaaks stuurwiel. De basismotor in de nieuwe Colt-reeks is de reeds bekende 1.3 liter die enkele jaren terug voorzien werd van een 12-kleppenkop. Deze multipoint injectiemotor levert een vermogen van 75 pk en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Bij een totaalge wicht van 900 kg haalt deze Colt 175 km/u en volbrengt het sprintje van 0 tot 100 in 12,5 seconden. De 1.6 liter krachtbron vervangt de bestaande 1.5. Het gaat hier om een 16-klepper met één bovenliggende nokkenas en multipoint brandstofinspuiting. De 1.6 levert een zeer be hoorlijk vermogen van 113 pk bij 6000 tr/min. Hiermee komt de Colt tot 190 km/u en wordt in 9,8 seconden de bekende acceleratie vol bracht. De 1.6 kan tegen meerprijs ook met een automatische versnellingsbak worden besteld. Deze bak kent een zogenaamde Power- en Economy- stand. Natuurlijk blijft Mitsubishi met de Colt mee dingen in het GTI- segment. Als sportmodel is de nieuwe Colt dan ook verkrijgbaar met 1.8i D0HC-16V motor. Zoals al uit de naam op te maken is, heeft deze krachtbron twee boven liggende nokkenassen. De 1.8 haalt bij 6500 tr/min een maximaal vermogen van 140 pk. Wat prestaties betreft komt de Colt goed met zijn concurrenten mee: topsnelheid 210 km/u, acceleratie 0-100 in 7,6 seconden. De Colt GTi is extra uitgerust met sportstoelen, brede banden en een dubbele uitlaatpijp. Tijdens de eerste kennismaking werd gereden met de nieuwe 1.6- versie. De motor heeft meer dan voldoende vermogen, en ook bij ho gere toerentallen is de krachtbron niet echt ru moerig. Mitsubishi kenmerkt zich al langer vanwege een soepele en makkelijke bediening en dat werd dan ook behouden. De vierde ge neratie Colt rijdt eigenlijk als zijn voorganger en dat is absoluut niet als aanmerking be doeld. De auto is ruim, licht, overzichtelijk en biedt een meer dan voldoende comfortniveau. Vanwege het relatief lage gewicht gaat de besturing licht, ook bij manouvreersnelheden. Tijdens de afgelopen IAA in Frankfurt in sep tember stelde Seat het nieuwe topmodel uit dé Ibiza-reeks voor in de vorm van de 1.7 Sportline. Sinds kort is deze variant ook via de Nederlandse dealers leverbaar geworden. Na tuurlijk heeft deze sportieve Ibiza alle kenmer ken van de New Style. Met de 1.7 liter injectiemotor borduurt Seat voort op de weg die met de SXi in 1987 werd ingeslagen. Na het verschijnen van de multipoint 1.5 liter in jectiemotor verdween echter het vermogens- verschil tussen de sportieve SXi en zijn minder sportief uitgedoste Ibiza-broertjes. De SXi onderscheidde zich zodoende alleen door een andere afstelling van het onderstel en zijn uitrusting. Om echter de sportieve rij der tegemoet te treden werd de 1.5 liter System Porsche motor vergroot tot 1675 cc. Deze winst werd verkregen door de slag van de zuigers te vergroten. Andere onderdelen die wijzigingen ondergingen zijn de koppeling en uitlaat. Voorzien van een geregelde drie wegkatalysator is de 1.7 liter goed voor 100 pk bij 5700 tr/min en een koppel van 138 Nm bij 3800 tr/min. Dit koppel is niet alleen 15 procent hoger, maar is boven de 2000 tr/min al voor 90 procent beschikbaar. De Ibiza 1.7 is daarom niet alleen sportief, maar. ook zeer soepel in druk verkeer. De nieuwe 1.7 motor is te vinden in twee uitvoeringen van de Ibiza. Naast de SXi is er voortaan ook de Sportline met onder andere extra verfraaide binnen- en buitenafwerking en een verlaagde vering en strakkere schokdemping. Vrijwel alle carrosseriedelen zijn in dezelfde kleur gespoten. Daarnaast heeft de Sportline net als de SXi breedstralers en lichtmetalen velgen. Natuurlijk valt de naam Sportline op verschillende plaatsen op de carrosserie te le zen. De 1.7 liter motor zorgt bij de SXi en Sportline voor een top van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden. De Ibiza 1.7 SXi kost f 31.495,=, terwijl voor de completere Sportline- uitmonstering slechts duizend gulden meer wordt gevraagd. De kleine Seat Marbella heeft ook een belang rijke wijziging ondergaan. De Benjamin uit de Seat-familie heeft voortaan een motormanagement-systeem wat zorgt voor de regeling van de carburateur. Dit maakt de montage van een geregelde driewegkatalysa tor mogelijk. De Marbella voldoet nu aan de strengste uitlaatgasnormen. Bovendien is van af de Special nu ook een vijfversnellingsbak standaard. De auto is te koop voor een sym pathiek bedrag van slechts f 13.995, De 903 cc motor levert nu een vermogen van 38 pk bij 5800 tr/min en een koppel van 60 Nm bij 3100 tr/min. De motor is veel nauwkeuriger geregeld en loopt daarom gelijkmatiger en heeft een prettiger motorgedrag over het hele toerenbereik. Onlangs werden de cijfers bekend gemaakt van een internationale vergelijking over ver keersdoden. Er werd gekeken hoeveel ver keersdoden er jaarlijks per 100.000 inwoners in de verschillende landen te betreuren vallen. Ook werd gekeken naar het aantal verkeers doden per 100.000 voertuigen. Alhoewel het vreemd is om ons bij dit soort getallen op de borst te kloppen, komt Neder land behoorlijk gunstig uit de bus. Van de 23 genoemde landen, staat ons land op de 21ste plaats met 9,8 verkeersdoden per 100.000 in woners en 22 per 100.000 voertuigen. Deze cijfers gelden overigens voor 1989. Bovenaan staat Portugal met 31 doden per. 100.000 in woners gevolgd door Spanje (24), Australië (20,6), Hongarije (20,4), Frankrijk (20,4) en België (20,1). Wat betreft het aantal verkeers doden per 100.000 voertuigen komt Joe goslavië het slechtst uit de bus met 124. Opvallend is dat zelfs Duitsland, als het land der hardrijders, relatief gunstig uit de bus komt met 12,9 doden per 100.000. Op dit moment omvat de prijslijst elf verschil lende uitvoeringen te beginnen bij dé 1.3 ELi voor f 24.995/=. Hiermee is het instapmodel van de Colt-reeks behoorlijk gunstig geprijsd. De 1.3 GLi kost f 26.995/= terwijl dezelfde uitvoering met 1.6 motor f 29.995/= moet opbrengen. Tot slot kosten de 1.6 GLXi en 1.8 GTi respectievelijk f 31.495/= en f 39.995/=. Op de Tokyo Motorshow stond op dezelfde basis als deze nieuwe Colt natuurlijk ook een volgende generatie Lancer. Op deze auto zul len we echter nog even moeten wachten. Op dezelfde show werd tevens een snelle variant getoond met 1.6 liter V6-motor, die wellicht goed aansluit bij de trend die door bijvoor beeld Mazda met de MX-3 is ingezet. Als speciale serie brengt Pon Car, importeur van Seat via haar dealer de Ibiza Colors op de markt. Het gaat om een beperkte oplage van slechts 400 stuks. De auto heeft een 1.2 liter Systeem Porsche injectiemotor, die gekoppeld is aan een vijfversnellingsbak. De basis Ibiza 1.2i Special kost al f 20.395,—. Toch wordt de aantrekkelijker aangeklede Colors nog voor f 19.995,— aangeboden. De auto heeft brede 175/70 SR 13 banden, speciale wieldoppen en stootsierlijsten met de vermelding "black", "white", "red" of "blue". De nachtblauwe kleur is zelfs specifiek voor de Colors. De Ibiza Colors, kan alleen als driedeurs worden ge leverd.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 39