yuu Wijzigingen aan de BMW-top OVER^ Verstopte binnenstad? ROVER 800 uw rover dealer voor Walcheren E N TON Autoverkopen 1991 succesvol PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Walcheren B.V. P. Goedbloed, off. vert. Stiba. Th. Louisse, Louisse Midlease B.V. J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen B.V. J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren. Redaktie: Tony Vos. Eindredaktie: A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Prestaties Derde jaargang, nummer 5 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger De Engelse automobielindustrie heeft verschillende stadia doorge maakt. Van de enorme merkenflo- ra en - fauna is nog maar weinig overgebleven, terwijl ook de stijl volle uitstraling overboord werd gegooid. Rover heeft echter begre pen dat deze specifieke uitstraling van weleer nu juist voor het nodi ge onderscheid ten opzichte van de concurrentie kan zorgen. We reden met de ingrijpend gewijzigde Rover 800. Historie Motoren Uitrusting #Theo Louise Woensdag 4 maart 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Het Zuidduitse merk BMW presenteert op de Autosalon van Genève tegelijkertijd twee be langrijke wijzigingen in de top van haar pro gramma. De in 1988 geïntroduceerde sportieve BMW M5 is na een belangrijke reeks wijzigingen nog aggressiever uit de bus geko men. Daarnaast doet een volledig nieuwe mo tor met 8 cylinders in V-vorm zijn opwachting in de grote 7-serie. Vier jaar na zijn verschijning wordt de M5 een trapje hoger gezet. Uiteraard zijn de verande ringen aan het model weer het werk van BMW Motorsport GmbH. De veranderingen aan de motor hebben vooral geleid tot een ho ger koppel, terwijl de uitrusting verder werd uitgebreid met een elektronisch geregeld on derstel. De BMW M5 had in zijn eerste gene ratie onder de niet turbomotoren het hoogste specifieke vermogen en specifiek koppel. Naast het verhogen van het koppel stond het voldoen aan de toekomstige, strengere milieu- eisen voorop. Het maximale koppel van de 6- pitter steeg van 360 naar 400 Nm en wordt als voorheen bij 4750 tr/min bereikt. Al vanaf 1800 tr/min is zo'n 300 Nm beschikbaar, wat de enorme souplesse illustreert. Om dit te be reiken was onder andere een verhoging van de cylinderinhoud nodig van 3,6 naar 3,8 liter door het vergroten van zowel de boring als de slag. Het vermogen steeg hierdoor van 315 naar 347 pk bij 6900 tr/min. De prestaties werden uiteraard navenant be ter. Zo trekt de 1645 kg wegende sportsedan in 5,9 seconden van 0 tot 100, maar blijft de topsnelheid op 250 km/u begrensd. Klanten die dit allemaal nog niet genoeg vinden, kun nen een zogenaamd Nurnburgring-pakket bestellen bestaande uit een dikkere achtersta bilisator, 9x17 inch wielen achter en een sport-servotronic stuurbekrachtiging. De nieu we M5 is uiterlijk te herkennen aan de vijfspaaks velgen. De 7-serie heeft er een mo torvariant bij in de vorm van een geheel alumi nium V8 met 4 kleppen per cylinder. In de 730i vinden we nog steeds de 188 pk 6 cylin der lijnmotor. Hetzelfde model kan echter ook met een 218 pk V8 worden besteld. De 3 liter V8 heeft een fors koppel van 290 Nm bij 4500 tr/min. Daarnaast is er ook een 4 liter V8 voor de BMW 740i. Deze sterke variant le vert 286 pk en is goed voor een koppel van 400 Nm bij 4500 tr/min. Beide achtpitters on derscheiden zich uiterlijk door de brede grille van de 750iL. De twaalf cylinder is echter op dit punt weer duidelijk te herkennen door het gebruik van verchroomde spijlen. De 730i V8 heeft een handgeschakelde vijfbak, maar kan tegen meerprijs worden voorzien van een vijf- versnellingsautomaat, die we weer standaard op de 740i vinden. Net als bij de 750i kan ook van de 740i een elf centimeter verlengde ver sie worden aangeschaft. De motoren leveren uitstekende prestaties zoals een top van 233/240 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,5/7,4 seconden. Noordmonsterweg 4 Middelburg Tel. 01180-36815 Moolenaar Grandeur teruggevonden De in 1986 gepresenteerde grote Rover 800 werd ontwikkeld op dezelfde basis als de toenmalige Honda Legend. De sta tige vierdeurs koets kon echter de Rover rijder die de vijfdeurs SD1 (3500 e.d.) ge wend was niet bekoren. De te late intro ductie van het vijfdeurs model kon daar maar in beperkte mate verandering in brengen. Ondanks uitstekende eigen schappen moest daarom het Rover top model weer de grandeur krijgen, die we in het verleden van het merk gewend zijn geweest. Dat de nieuweling gebaseerd is op het be staande model is direkt duidelijk, al is de uit straling voornamer geworden. De ontwerpafdeling heeft zich verdiept in de ei gen historie en kwam zo tot een moderne in terpretatie van de jarenlang gebruikte chromen grille. Het lage front is niet alleen dy namischer vanwege de grille maar ook door een fraai in het geheel passende motorkap, meegespoten bumpers en bollere spatscher- men. Overigens is de hele auto boller gewor den. Opvallend is hierbij ook de afgeronde vorm van het laatste zijruitje. Alhoewel de 800 in z'n geheel bijzonder geslaagd is, mag de achtersteven als het minst fantasievol ge kenschetst worden. Een deel van de achter lichten gaat met de kofferklep omhoog en zorgt zo voor een brede en lage laadopening. De spil in het programma blijft duidelijk het sedanmodel met zijn voorname uitstraling. De hatchback, die er ook mag wezen, wordt slechts in twee basisversies aangeboden. Ook bij het interieurontwerp werd van de bestaan de basis uitgegaan. Zo is de vormgeving van het dashboard nagenoeg gelijk gebleven al wordt nu veel meer gebruik gemaakt van wor- telnotehout. De middenconsole is wel nieuw. Zeer opvallend is het veiligheidsstuurwiel met een dik stootkussen. Binnen afzienbare tijd kan hierin ook een airbag worden opgeno men. Een groot compliment moet gegeven worden aan de sterk verbeterde stoelen. In de vorige serie was er weinig reden tot klagen, maar wat betreft comfort en ondersteuning van de verschillende lichaamsdelen is het nieuwe meubilair superieur. Andere nieuwe elementen zijn de 60/40 neer- klapbare achterbank, de multifunctionele be dieningshendels en de grote opbergvakken. Het motorenprogramma omvat aan de basis een nieuwkomer in de vorm van de T-16, een 4 cylinder 2 liter met 4 kleppen per zuiger. Uit gaande van de bestaande M-serie motor le vert de nieuwe krachtbron met 136 pk iets minder vermógen, maar heeft een betere ver De vernieuwde Rover 800 is een auto met bij zonder veel stijl. Hij zal met name van wege zijn comfort, rijke uitrusting en zijn specifieke uitstraling concurrentie moeten bieden tegen de gevestigde orde in de hogere zakenklasse. Rover Nederland hoopt op jaarbasis manimaal zo'n 450 exemplaren van de nieuweling af te zetten. Er is overigens sprake van de komst van een exclusieve coupé op basis van dit mo del. deling van het koppel, zodat van een grotere soeplesse sprake is. De 2 liter kan ook met een turbocompressor worden besteld, goed voor 180 pk. In prestaties is deze 'snelle jon gen' de ongeblazen versie de baas. De turbo haalt een top van 225 km/u tegen 202 km/u voor de 2.0 terwijl het sprintje van 0 tot 100 in respectievelijk 8,5 en 10,2 seconden wordt volbracht. Een juweel van een motor blijft de 2.7 liter V6 van Honda-origine. De prestatiecij fers van deze 169 pk leverende 6-pitter doen nauwelijks onder voor de turbo: top 214 km/u en 0-100 in 8,9 seconden. De V6 kan ook met een automatische viertrapsautomaat worden aangeboden, terwijl ook de komst van een au tomaat op de 2 liter niet onmogelijk is. De V6 is krachtig, zeer soepel en vooral uitermate stil. Een laatste motorvariant heeft tot nu toe vanuit de markt onterecht weinig aandacht gekregen, en dat is de 2.5 liter turbodiesel. Deze krachtbron wordt door Rover in Italië bij VM gekocht. Met 118 pk heeft ie voldoende kracht in huis voor een forse top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. Aan deze diesel is ten opzichte van het vorige model weinig veranderd, maar dat was ook nauwelijks nodig. De 825 D is snel, zeer comfortabel en stil en behoort zodoende tot de meest uitgebalanceerde types uit de vernieuwde 800-reeks. turbo heeft een geheel eigen uitrustingsni veau met sportieve details, die vooral in het in terieur te vinden zijn. Als absolute top vinden we de 827 Si met lichtmetalen velgen, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die helaas wat nadrukkelijk aanwezig is, cruise- control, elektrische stoel verstelling met ge heugen, 8 luidsprekers, airco en lederen bekleding. De auto's zullen in de loop van maart bij de dealers arriveren. De 820i 5-deurs gaat onge veer f.5 7.000,= kosten. De 4-deurs 820 Si moet zo'n f.64.000,= gaan opleveren, terwijl de richtprijs voor de turbo f. 70.000,= be draagt. De 825 D en 827 Si gaan respectieve lijk f.69.000,= en f.91.000,= kosten. De Rai heeft zojuist de officiële verkoopcijfers van personenauto's in 1991 bekend gemaakt. In totaal werden er 490.407 auto's verhan deld en in Nederland op kenteken gezet. Dit lijkt minder dan het aantal van 502.671 die vorig jaar van de hand gingen. De Rai heeft echter in 1991 een gewijzigde manier van ad ministreren ingevoerd. Auto's die na het op kenteken zetten weer worden geëxporteerd tellen niet meer mee. Dit zijn er per jaar zo'n 15 tot 20.000 zodat er gesproken kan wor den van een lichte stijging van de personen- automarkt in ons land. Nederland toont zich hierbij zeer stabiel, terwijl er in de meeste Europese landen een forse terugval te noteren viel. De Rai verwacht voor 1992 een verdere lichte stijging. Natuurlijk verschillen de resul taten per merk sterk. Achter de verkoopaan tallen over 1991 zijn tussen haakjes de aantallen van 1990 vermeld. 1. General Motors: 68.318 (73.176) 2. PSA (Peug/Citr): 59.217 (64.251) 3. Ford: 49.540 (47.547) 4. VW/Audi: 43.829 (50.601) 5. Nissan: 31.551 (29.337) 6. Mazda: 28.964 (27.310) 7. Renault: 28.278 (27.025) 8. Toyota: 25.080 (27.254) 9. Fiat: 24.812 (23.131) 10. Volvo: 21.019 (24.255) 11. Suzuki: 15.839 (16.066) 12. BMW: 11.969 (9.562) 13. Mitsubishi: 10.426 (12.009) 14. Mercedes-Benz: 9.731 (10.339) 15. Daihatsu: 9.383 (8.127) 16. Alfa Romeo: 8.900 (6.895) 17. Honda: 8.330 (9.030) 18. Seat: 7.862 (8.625) 19. Hyundai: 5.935 (4.270) 20. Subaru: 5.296 (4.935) De overige merken verkochten minder dan vijfduizend auto's: Rover 4.513, Lada 2.991, Chrysler 2.604, Lancia 2.111, Saab 1.555, Skoda 1.314, Jaguar 303, FSO 131, Porsche 98, Yugo 78, Maserati 32 en Ferrari 27. De M5 3.6 liter van BMW. Het leveringsprogramma start bij de 820 i aanvankelijk uitsluitend als hatchback, maar later ook als sedan. De uitrusting is echter al een topmodel waardig met centrale vergren deling met afstandbediening, verwarmde sproeiers, elektrisch bediende voorportierrui- ten, elektrisch verwarmde en bediende bui tenspiegels, een anti-diefstalalarm, 6 luidsprekers, antenne in de achterruit, verstel baar stuur, getint glas en natuurlijk stuurbe krachtiging. Dezelfde uitvoering wordt ook geleverd in de 825 D hatchback. Een trapje hoger vinden we 820 Si en 825 SD sedan met als extra's elektrisch bediende ruiten ach terin, andere bekleding, wortelnotehouten pa nelen op de portieren en een elektrisch bediend schuif/kanteldak. Ook wordt vanaf de S-uitrusting standaard ABS aangeboden. De De overheid is op vele manieren met het autoverkeer in onze steden bezig, leder weldenkend mens zal begrijpen dat een sturend beleid noodzakelijk is. Als inwo ner van Middelburg moet mij van het hart dat dit in de praktijk niet altijd even goed lukt! U kent dat allemaal wel. Je moet een paar zaken in de stad regelen en dat moet dan met de auto; in de Geere een lamp ophalen, dan naar het Walplein een tevee voor reparatie wegbrengen en in de Gravenstraat de net gerepareerde fiets ophalen. Nou, dan ben je in Middelburg wel een stiefkwartiertje zoet. Het éénrichtings verkeer zorgt er voor dat wat hemels breed 300 meter uit elkaar ligt, per auto een kruip-door-strip-door is van drie kilo meter. Vervolgens staan langparkeerders op de plekken waar volgens mij het win kelend publiek pakweg een kwartiertje of wat mij betreft een half uur zou moeten kunnen staan. Sturend beleid? Dat zou zijn als langpar keerders een vaste plek krijgen toegewe zen en dat het winkelende publiek meer kansen krijgt om zijn auto even te parke ren in de buurt van de winkel waar het moet zijn. En nu ik toch bezig ben: kan dat bordje vol van de parkeerplaatsen niet wat eerder worden aangegeven. Nu sta je voor een voldongen feit en zoek je in de middeleeuwse doolhof van Middel burg naar een plekje vrije ruimte.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 15