Golf neemt titel van Clio over Rij-impressie FIAT TIPO 1992 VROUW EN AUTO Peugeot 106, een vriendelijke stadsauto Gouden Stuurwielen voor Renault Michelle Basis, S, SX Diesel AUTO VAN HET JAAR 1992 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Prijzen PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 45 Tussen 1 januari en 31 december 1989 mocht de Fiat Tipo zich Auto van het Jaar' noemen. Het was niet de eerste keer dat Fiat deze eer kreeg, al eerder was het merk met de 124, 128 en Uni suc cesvol. De Tipo zit in het meest bevochten segment van de auto markt en blijkt vooral in Nederland maar matig aan te slaan. Voor mo- dellenjaar 1992 is het programma verder verfijnd en is de Tipo vooral kwalitatief verbeterd. Nek-aan-nek Woensdag 11 december 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER Terwijl Zwarte Pieten met pepernoten strooien en Sint op ontelbare adressen tege lijkertijd zijn scepter zwaait, rijd ik in mijn testauto rond. ledereen heeft tenslotte zo zijn manier van zich verplaatsen, de één doet dat op een schimmel en de ander in een Peugeot 106. Buiten op de parkeerplaats staat de donker groen metalique auto al te wachten. De nieuwste aanwinst van Peugeot is een klei ne wagen uit de categorie compacte auto's. De 106 heeft een kleine neus en een rond kontje. Door deze wat bolle vorm heeft de wagen een vriendelijke uitstraling. De mo torkap is zelfs zo kort dat hij vanuit de nor male positie achter het stuur niet eens te zien is. Een vreemde gewaarwording, maar wel handig natuurlijk bij het parkeren. Aan de binnenkant daarentegen heeft de 106, die sinds oktober op de markt is, wel de nodige ruimte aan de voorzijde. Het dash board is lekker breed, met aan de bijzitters- kant een handige uitdieping waar je spullen kunt wegleggen zonder dat ze op de grond rollen. De stoelen, bekleed met rood-groen gestreepte grijze stof, hebben een degelijke, stevige zit. De rijcapaciteiten van de Peugeot 106 zijn goed. De wagen trekt goed op en schakelt makkelijk, tenzij je natuurlijk vergeet te schakelen, omdat je de luxe van een auto maat gewend bent; dan val je stil! Verder is de auto goed wendbaar. Kortom een fijne auto om in de stad mee te rijden. 'Een Mira kels Maatje', zoals Peugeot zelf de auto pre senteert. Naast de normale uitvoering waar ik in heb gereden is er ook nog het snelle type 106. En natuurlijk kunnen er tegen een meerprijs nog allerlei extra's aan toegevoegd worden. Het Duitse weekblad 'Bild am Sonntag' on derscheidt ieder jaar een aantal auto's met het zogenaamde 'Goldenes Lenkrad'. Twee van deze stuurwielen werden dit jaar aan Renault toegekend. De eerste titel is persoonsgebon den en werd toegekend aan Raymond Levy, de president-directeur van Renault. Hij kreeg de onderscheiding vanwege het commerciële succes van Renault in Duitsland, maar ook vanwege zijn grote ondernemerskwaliteiten. Renaults vooruitstrevende milieubeleid en het kwaliteitsproject 'Qualité Totale' werden on der Levy's actieve leiding ontwikkeld. Het tweede gouden stuurwiel wat Renault in de wacht sleepte ging naar een nieuwe auto. De Espace V6 werd door de internationale ju ry van vakmensen en prominenten tot de meest aantrekkelijke nieuwe auto van 1991 gekozen. Het multi-functionele karakter, het ongewoon grote comfort van motor, onderstel en interieur en de duurzaamheid van het ge heel dankzij de kunststof carrosserie zorgen ervoor dat de Espace uitstijgt boven de andere Multi Purpose Vehicles (MPV's). Ook het feit dat een groot deel van de auto recycleerbaar is, speelde een belangrijke rol bij de jurering. Het Tipo-programma voor 1992 is op veel punten herzien, zodat we tot een nieuwe in deling komen met zes motoren (benzine en diesel) en vier uitrustingsniveaus. De prijslijst vermeldt twaalf verschillende Tipo's, exclusief de snelle 16V. Veel bekende typebenaming zijn nu echter verdwenen. Globaal gesproken heet de DGT voortaan SX en maakte de AGT plaats voor de S. Bovendien kan de luxe SX, standaard met digitaal dashboard, zonder meerprijs van een analoog instrumentarium worden voorzien. De typebenaming is voortaan op de voorspatborden te vinden, ter wijl de achterklep de motorinhoud vermeldt. Het basismodel heeft geen aparte typebena ming, maar is al behoorlijk compleet uitgerust met onder andere een analoog dashboard met snelheidsmeter, brandstof/temperatuurmeter en klokje, voorstoelen met open hoofdsteu nen, verlichting in de bagageruimte en halo geen koplampen. Fundamenteel zijn voor Fiat ook de in hoogte verstelbare gordels, van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, ruitewisser met drie interval-snelheden, achterruitverwar ming/sproeier/wisser en een verwarmings systeem met bi-level regeling en vier snelheden ventilator. De standaardversie kan worden uitgebreid met een deelbaar neerklap- bare achterbank, mechanisch schuifdak en getint glas. De tweede uitvoering en opvolger van de AGT, is de S, wat staat voor 'Super'. Deze auto heeft een verstelbaar stuur, toeren- teller, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling, nieuw ontwerp deur panelen, getint glas en gedeeltelijk meegespo- ten bumpers. In de nieuwe SX vinden we de bekende ele menten uit de oude DGT zoals stuurbekrachti ging, one-touch bediening voor de bestuurdersruit, velours binnenbekleding, nieuwe wieldoppen en een deelbaar neerklap- bare achterbank. De SX kan met een groot aantal opties worden uitgerust zoals lederen bekleding, airco, schuifdak, ABS, lichtmetalen velgen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en centrale armsteun. Voor sportieve Tipo- rijders was er al enige tijd de GT met onder meer lichtmetalen vierspaaks velgen met bre de banden, mistlampen in de voorbumper, een sportief analoog dashboard, driespakig stuurwiel en sportstoelen. Onveranderd zijn zowel de 1.4i als 1.6i te com bineren met de drie eerste uitrustingsniveaus: basis, S en SX. Ook de 2.0 GT bestond al in het oude programma, maar daar is nu een 2.0 S aan toegevoegd, voor de Tipo-rijder die wel een forse motor wil, maar de sportieve extra's van de GT kan missen. Bij de dieselmotoren rangschikking Tussen zijn concurrenten valt de Tipo op van wege zijn typische vormgeving. Het is een rui me vierdeurs met een grote achterklep. Het derde zijruitje is een bepalend stijlkenmerk. De Tipo is kortom redelijk fantasievol, maar he laas blijkt dat in ons behoudende land niet het grote publiek aan te spreken, al werden er in Nederland sinds de introductie zo'n 20.000 Tipo's aan de man/vrouw gebracht. wordt de 1.7 liter uitsluitend geleverd als basis en de 1.9 zonder turbo als completere S. Na tuurlijk blijft de kwieke turbodiesel in het pro gramma. De keuze is inmiddels uitgebreid. De 1.9 Turbo D is er als digitale SX of sportieve GT. Over het gehele programma zijn diverse wijzi gingen doorgevoerd, waarmee vooral de kwa liteit en betrouwbaarheid zijn verbeterd. Door nieuw geluiddempend materiaal te ge bruiken is de auto stiller geworden, wat vooral in de door ons gereden Turbo-diesel duidelijk merkbaar was. Verder is ook het tussenschot dikker bekleed en zijn de montage-toleranties van mechanische en carrosseriedelen vermin derd. Alle Tipo's hebben een lastafhankelijke remkrachtverdeler en worden op de versies met trommelremmen achter nieuwe remcylin- ders toegepast. Gewijzigde dashboardinstru menten, een andere achtergrond voor de symbolen op het instrumentenpaneel en dub bel beveiligde elektrische aansluitingen zorgen voor een grotere betrouwbaarheid van instru mentarium en de elektrische installatie. Kleine wijzigingen hebben eveneens gezorgd voor verbetering van de bevestiging van de stabilisatorstang voor, de kanalen van het koelsysteem en de tandwielen van de versnel lingsbak. Het lijken kleine details, maar alles bij elkaar levert het een forse verbetering op. Tijdens een korte rit met de 1.9 Turbodiesel SX viel het al eerder genoemde lage geluidsni veau op. De harde dieselklanken zijn nu op de achtergrond gebracht. Ronduit prachtig zijn de nieuwe bekledingsstoffen die het geheel een chique uitstraling geven. Het Tipo-gamma start bij de 1.4 ie. voor f 24.950,— terwijl dezelfde auto met 1.6 ie. motor voor f 27.150,— in de prijslijst staat. De meerprij zen voor de completere uitvoeringen zijn in beide gevallen gelijk: voor de S moet f 2.800,— meer worden betaald, terwijl de SX een extra investering van f 4.650,— ver gt. De Tipo 2.0 S en GT kosten respectievelijk f 34.950,— en f 36.950,—. Het dieselpro gramma begint bij de 1.7 ds voor f 30.850,— en eindigt met de 1.9 tds GT voor f 39.850,—. In sommige auto's is lede ren bekleding tegen een meerprijs van f 3.800,— leverbaar. Volkswagen mag pas vanaf 1 januari 1992 de titel in reclame-uitingen gebruiken. De Clio is nog tot en met 31 december van dit jaar de huidige Auto van het Jaar. eerste plaats, terwijl de auto met een punten- aantal van 276 ook overal als nummer 1 ein digde. In Madrid zal op 14 januari de bijbeho rende trofee aan de president-direkteur van het Volkswagen-concern worden overhan digd. Zoals te verwachten werd het dit jaar een close-finish. Veel auto's maakten een goede kans op de titel. Nummer 2 werd de Opel Astra met 231 punten en zodoende een relatief kleine achterstand. Eigenlijk beteken den de eerste vier plaatsen een nek-aan-nek- race. Nummer drie werd volledig terecht de Citroen ZX met zijn meesturende achteras en verplaatsbare achterbank. De innovatieve Vol vo 850 kreeg 197 punten, wat goed is voor de vierde plaats. De nieuwe achteras constructie, ultra smalle versnellingsbak en de nieuwe vindingen op veiligheidsgebied waren onvoldoende voor de overwinning. Een sym pathieke auto die terecht nog behoorlijk wat punten scoorde, is de Seat Toledo. Technisch gesproken niet nieuw, maar voor het merk Seat een totaal nieuwe klasse. De Peugeot 106 kreeg als zesde nog 112 punten. Plaats zeven tot en met negen liggen dicht op elkaar. Bovendien hadden we hier twee keer met een ex-aequo te maken. Op zeven vinden we de Audi 100 en BMW 3-serie, terwijl de achtste plaats broederlijk door de eerste Japanners wordt bezet: Honda Civic en Mazda 121. Nummer 9 werd de dure Mercedes S-klasse. Voor de resterende vijf kandidaten waren nog weinig punten over. Dit varieerde van 28 pun ten voor de Toyota Camry tot slechts 1 punt voor de Hyundai Lantra. Ertussenin zaten nog de Nissan Sunny/100 NX, Mazda MX-3, Hon da Legend en Mitsubishi Sigma. Nieuwe Maar liefst 59 autojournalisten hadden het dit jaar voor het zeggen. Dat is één persoon meer in vergelijking met de afgelopen jaren. Milan Jozif werd als Tsjechoslowaaks jurylid toege laten. leder lid had zoals gebruikelijk 25 pun ten te verdelen, waarbij maximaal 10 per auto. De maximale score kan zodoende 590 punten zijn. Precies 20 juryleden plaatsten de Golf op de Met bijzonder veel spanning hebben we dit jaar zitten wachten op de uitkomst van de ne genentwintigste 'Auto van het Jaar'- verkiezing. Het was vooral zo spannend van wege een groot aantal potentiële kandidaten. Op grond van toegepaste nieuwe technieken zouden zowel de Volvo 850 als Citroën ZX de eerste twee plaatsen moeten bezetten. Het gros van de juryleden koos echter vooral voor het belang van de winnaar op de totale Euro pese markt. De derde generatie Volkswagen Golf is daarom niet onterecht de Auto van het Jaar 1992.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 17