SVNNS
VOOR EEN GOEDE GEBRUIKTE AUTO
gaat u naar:
AUTOBEDRIJF MELSE
I
NISSAN PRIMERA
Verkeerswetgeving krijgt positieve instelling
yJr
(4
-é&HO l/D60^.
Al
JANSSENS
VLISSINGEN B.V.
v/H L0UISSE
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
Nu op al onze occasions
jonger dan 5 jaar:
OOK VOOR UW 'NIEUWE' GEBRUIKTE AUTO
KUNT U BIJ ONS ZEER GOED SLAGEN
Rechts inhalen
Uitvaartstoet
Vluchtstrook
Gordels
Fietsers rechtsaf
Verkeersborden
Wit randje
9 maanden aanvullende garantie boven
de normale Bovag-garantie
of gratis ANWB-aankoopkeuring
INDUSTRIEWEG 31 VUSSINGE» 01184-15220
cni
AUTO v. d. VLIET
OPEL ASTRA. VANAF 2 6.950,-
VLISSINGEN
MIDDELBURG
Woensdag 6 november 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
De huidige verkeersregels stammen uit 1966,
de laatste keer dat het RVV (Reglement voor
verkeersregels en verkeerstekens) werd aan
gepast. Uiteraard hebben we in de afgelopen
25 jaar met nieuwe fenomenen in het verkeer
te maken gekregen, zodat kleine aanpassin
gen tussentijds hebben plaatsgevonden. In
het streven om in Europa de komende jaren
verkeersregels en -tekens zoveel mogelijk ge
lijk te trekken en het voor de verkeersdeelne
mer zo eenvoudig mogelijk te maken, is sinds
1 november het nieuwe RVV van kracht.
Er zijn heel wat jaren over heen gegaan, voor
dat een definitief voorstel voor het nieuwe
RVV op tafel lag. Maar ook de aangekondigde
wijzigingen zullen op details de komende tijd
nog worden aangepast. Voor iedereen die zich
lopend en rollend door het verkeer begeeft
(auto, fiets, motor, vrachtwagen etc.) is het
belangrijk kennis te nemen van de belangrijk
ste wijzigingen met betrekking tot borden en
regels. Maar liefst 84 veranderingen worden
er aangebracht.
Wat de nieuwe regels betreft, beperken we
ons tot de belangrijkste wijzigingen. Fietsstro
ken zijn bestemd voor fietsers, bromfietsers
en bestuurders van een invalidenvoertuig. Tot
nu toe kon een dergelijke strook alleen aan de
rechterzijde van de weg worden aangebracht.
Het nieuwe RVV geeft nu de mogelijkheid van
een dergelijke strook midden op de weg.
Het parkeren van een voertuig op een weg die
voor voertuigen verboden is verklaard, is ook
verboden. Een wit bord met een rode rand
houdt zodoende ook meteen een parkeerver
bod in.
Belangrijk is de term voetganger toe te lich
ten. Ook mensen op rolschaatsen, skate
boards en dergelijke zijn voetgangers en mo
gen alleen gebruik maken van het trottoir. Al
leen als deze ontbreekt mag men zich op een
fietspad begeven en als ook die mogelijkheid
niet aanwezig is, mag gebruik worden ge
maakt van het wegdek. Nieuw is echter dat
bij ontbreken van een trottoir of fietspad een
voetganger nu zelf mag bepalen aan welke
kant van de weg hij of zij loopt.
Veel nieuwe regels lijkeh niet nieuw te zijn.
Het RVV heeft zich namelijk wat meer aan het
gebruik aangepast. Zo is het nu wettelijk toe
gestaan om als fietser of bromfietser een an
dere bestuurder rechts in te halen. In de
praktijk werd dit meestal al gedaan, maar
wettelijk was het niet toegestaan. In dezelfde
geest vinden we een bepaling over in- en uit-
voegstroken. Rijdend op dergelijke stroken
mag een bestuurder op de doorgaande rijbaan
rechts worden ingehaald. Tot nu toe mocht dit
nog niet, maar werd veelvuldig gedaan.
Inhalen is voortaan verboden vlak voor of op
een voetgangersoversteekplaats (VOP). Voor
heen was dat alleen verboden als het betref
fende voertuig stil stond of heel langzaam
reed.
In het nieuwe RVV is de aparte status van de
uitvaartstoet geschrapt. Een uitvaartstoet
mag voortaan worden doorkruist, terwijl voer
tuigen die zich in deze stoet bevinden gewoon
voor een rood stoplicht moeten stoppen. De
wet vermeldt echter dat het gedrag met be
trekking tot een uitvaartstoet wordt overgela
ten aan de beleefdheid van de
medeweggebruiker.
Een op het eerste gezicht kleine, maar zeker
niet onbelangrijke wijziging betreft het voor
sorteren bij richtingverandering. We hebben
als automobilisten het voorsorteren tot de as
van de weg en dergelijke geleerd. Deze ver
plichting komt nu te vervallen en wordt ver
vangen door de bevoegdheid dit te doen.
Voorsorteren mag, maar is niet meer verplicht.
Wat betreft maximumsnelheden zijn er weinig
veranderingen. Een vrachtauto mag nergens
harder dan 80 km/u, terwijl tractoren en zelf-
rijdende werktuigen de 25 km/u niet mogen
overschrijden. Een automobilist hoort te we
ten dat zijn voertuig niet op of binnen 5 meter
van een oversteekplaats stil mocht staan. Het
nieuwe RVV trekt deze regel nu ook door naar
motorfietsen en caravans.
Een doorgetrokken gele streep houdt op dit
moment een parkeerverbod in, een regel die
tot 1 januari 1995 wordt gehandhaafd. Daar
na is deze streep gelijk aan een stopverbod.
De gele onderbroken streep geeft een par
keerverbod weer, zodat tot 1 januari 1995
geen verschil in betekenis is tussen een gele
doorgetrokken en gele onderbroken streep.
Parkeerschijfzones zullen worden aangegeven
met een blauwe streep. Een versoepeling met
betrekking tot parkeren van invalidevoertui-
Blauwe borden krijgen een smalle witte
rand.
gen, is dat voor een invalidenparkeerplaats
geen parkeerkaart meer nodig is. De regeling
met betrekking tot het voeren van groot-licht
is vereenvoudigd. Motorvoertuigen mogen in
plaats van dimlicht groot-licht voeren, maar
niet overdag, bij het tegenkomen van een an
dere weggebruiker en bij het op korte afstand
volgen van een ander voertuig.
Ook een detailwijziging met betrekking tot het
volgen van een autosnelweg. Dit type mag
worden gebruikt door voertuigen waarmee
ten minste 80 km/ mag worden gereden.
Voorheen was dat 70 km/u voor motorvoer
tuigen en 60 km/u voor vrachtauto's en
bussen.
Een verandering die voor discussie vatbaar is,
betreft de status van de vluchtstrook. Deze
mag alleen in noodgevallen worden gebruikt,
zodat berijden ervan in beginsel wordt verbo
den. In principe mag bij het invoegen dus
geen gebruik meer worden gemaakt van de
vluchtstrook. Dit werkt toch wat gevaarlijke
situaties in de hand. Mensen die na het ver
helpen van pech de vluchtstrook verlaten,
worden gedwongen direct de rijbaan op te rij
den, terwijl mensen die moeten invoegen bij
druk verkeer gaan stilstaan aan het einde van
de invoegstrook. Het blijft echter overeind
staan dat gevaarlijke situaties te allen tijde
moeten worden voorkomen, zodat het ge
bruik van de vluchtstrook onder genoemde
omstandigheden toch zal worden gedoogd.
Bestuurders moeten bij een VOP niet alleen
stoppen als een voetganger daadwerkelijk
oversteekt, maar ook als de voetganger te
kennen geeft te willen oversteken. Deze ver
plichting geldt niet voor een militaire colonne,
maar wel voor de uitvaartstoet. Bij een VOP
met verkeerslichten geldt deze regel niet als
het rode licht is ontstoken.
Zogenaamde voorrangsvoertuigen die opti
sche geluidssignalen voeren (politie, brand
weer) moeten worden voorgelaten. Dit geldt
ook voor voertuigen die illegaal deze signalen
voeren. De illegale gebruiker is voor dit ge
bruik verantwoordelijk. Moet een stilstaande
bus of tram aan de rechterzijde worden voor
bijgereden, dan moet aan uitstappende passa
giers de gelegenheid worden gegeven over te
steken.
Zeer belangrijk is de nieuwe regel dat bij iede
re richtingverandering de richtingaanwijzer
moet worden gebruikt. Dus bij het inhalen,
wisselen van rijstrook, oprijden van de door
gaande rijbaan etc. Onder de slogan "Laat
zien wat je van plan bent" moet ook de fiet
ser hieraan voldoen.
Met betrekking tot de gordeldraagplicht zijn
alleen bestuurders van bussen en taxi's uitge
zonderd. Iedere inzittende van een auto is
voor zichzelf verantwoordelijk. Tot nu toe was
de bestuurder ook verantwoordelijk voor zijn
medepassagier. Hetzelfde geldt voor de helm
draagplicht. De bijrijder zonder helm wordt af
zonderlijk bekeurd, de bestuurder is niet
mede-aansprakelijk.
Regelmatig is er onduidelijkheid over voor
rangsvoertuigen bij een kruising met stoplich
ten. Voorrangsregels gelden niet als ter
plaatse verkeerslichten branden. Een uitzon
dering hierop vormen de voorrangsvoertuigen
(politie, brandweer), die uiteraard wel een on
belemmerde doorgang moeten krijgen als de
optische geluidssignalen worden gevoerd.
Een regel die vooral gedrag van fietsers legali
seert, is de mogelijkheid dat rechtsafslaande
fietsers niet voor geel of rood licht hoeven te
stoppen. Dit geldt overigens ook voor brom
fietsers en invalidenvoertuigen. Deze ver
keerslichten moeten echter wel voorzien zijn
van een tekst "Rechtsaf voor (brom)fietsers
vrij". Is dit bord niet aanwezig, dan moet ook
de fietser voor rood licht stoppen. Het rode
licht bij een VOP kan worden vervangen door
een geel knipperlicht. Voetgangers die veilig
willen oversteken moeten op de knop drukken
om groen op te roepen. Deze gewijzigde rege
ling houdt niet in dat voetgangers bij rood
licht mogen oversteken.
Een doorgetrokken streep op het midden van
een éénrichtingsweg is geen verbod meer om
linksaf te slaan. Is dit verbod er wel, moet dit
anders worden aangegeven. De zogenaamde
verdrijvingsvlakken (schuine witte strepen)
zijn definitief verboden gebieden. Tot 1 no
vember mag er nog overheen worden gere
den, daarna niet meer. Haaietanden krijgen nu
een zelfstandige betekenis. Als voorrang moet
worden verleend aan bestuurders op een krui
sende weg zijn deze voorrangsdriehoeken vol
doende. Meestal zullen ze echter worden
vergezeld van het bord "nadering voor-
rangsweg".
Naast veranderingen met betrekking tot ver
keersregels, zijn ook een aantal borden veran
derd. De elektronisch weergegeven snelheden
die tot nu toe een adviessnelheid inhielden,
zijn een maximum snelheid. De vierkante bor
den ter aanduiding van een voorrangsweg of
het einde daarvan worden voorzien van een
geel in plaats van een oranje vlak. Het ronde
blauwe bord met een witte pijl om een een-
richtingsweg aan te geven is vervangen door
een vergelijkbaar rechthoekig bord. De tekst
"inrijden toegestaan" wordt vervangen door
een rechthoekig bord met twee naar elkaar
toe wijzende pijlen, terwijl ook de verkeerszuil
voortaan altijd van een rond blauw bord zal
worden voorzien. Het groene vlakje verliest
zijn betekenis.
Het nieuwe RVV probeert zoveel mogelijk po
sitief naar de weggebruiker te zijn. Zo worden
de borden die een verbod inhouden links- of
rechtsaf te slaan, vervangen door een blauw
bord met pijlen die de verplichte rij richting
aangeven. Verder worden algemeen blauwe
parkeerborden ingevoerd, waarbij een extra
symbool de betekenis aangeeft. De tekst taxi,
het symbool van een rolstoel, personenauto
en een vrachtauto met steekwagentje (laden
en lossen) kunnen onder andere voorkomen.
Zoveel mogelijk onderborden met teksten zul
len worden vervangen door symbolen. Om
veiligheidsredenen is het inhaalverbod nu ook
van toepassing op motorfietsen. Bij een der
gelijk verbod mogen automobilisten geen mo
torfietsen inhalen. Het bord keerverbod heeft
zijn rode streep verloren. Het niet verplichte
fietspad, dat tot nu toe werd aangegeven
door een zwart bord met witte tekst, wordt
vervangen door een vergelijkbaar blauw bord.
Op de borden "einde bebouwde kom" wordt
de doorhaling met drie smalle witte strepen
vervangen door één rode streep. Tussen onze
borden van 1966 vonden we alleen een exem
plaar wat een gevaarlijke daling aangaf. Daar
is nu ook een bord voor een gevaarlijke stij
ging aan toegevoegd.
Een nieuw bord kondigt het naderen van een
verkeersplein aan. Het is een driehoekig wit
bord met rode rand, met in het midden drie
pijlen die een ronde vormen. Op het ver
keersplein zelf blijft het vergelijkbare ronde,
blauwe bord gehandhaafd.
Het algemene waarschuwingsbord (witte
driehoek met rode rand) heeft geen verticale
streep meer, maar een uitroepteken, met als
onderbord een verklaring waarin de aard van
het gevaar wordt weergegeven.
Tot slot worden enkele borden in een nieuw
jasje gestoken. Zo krijgen alle blauwe borden
voortaan een wit randje, bijvoorbeeld voor de
aanduiding van een verplicht fietspad.
Vanaf 1 november begeven we ons zeker wat
betreft borden in een overgangsperiode. Tij
dens die periode blijven de oude tekens van
toepassing, totdat ze door nieuwe zijn vervan
gen. Het lijkt een flinke verandering, maar de
meesten laten aan duidelijkheid niets te wen
sen over. De rijscholen krijgen het de komen
de tijd bijzonder druk. Uiteraard moeten alle
instructeurs zich de nieuwe regels eigen ma
ken, terwijl de kandidaten die op dit moment
met hun theorie- en rijlessen bezig zijn ook
moeten omschakelen.
Mensen met het roze papiertje reeds op zak
zullen zelf de nieuwe regels en borden moeten
leren. Bij de postkantoren en bibliotheken is
een folder van Postbus 51 beschikbaar, waar
in de wijzigingen nogmaals staan toegelicht.
wilt u
met mooi
drukwerk
aan
de weg
timmeren
wij timmeren
met
langs de
weg. maar
we drukken
er wel.
heel mooi'
den boer
drukkers
middelburg
01180-81000
drukkers
Nissan Primera uit voorraad leverbaar.
Diverse uitvoeringen. Volledige Nissan fabrieksgarantie.
Ook voor onderhoud van uw Nissan en levering van
originele onderdelen.
Klein Frankrijk 23, Goes, tel. 01100-28751
Afgebeeld de Astra GSI-16V.
NIEUW:
De ideale auto is geen droom meer. maar werkelijkheid: de Opel
Astra (!Si. De nieuwe norm in z'n klasse. Qua veiligheid, door o.a. de
ingenieuze gordelspanners, de extreem stijve karrosserie en stalen
balken in de portieren.
En, door het Traction-Control-Systeem (een soort omgekeerde
ABS) voor een optimale koersstabiliteit onder alle omstandigheden.
Maar ook qua sportiviteit en uitrustingsniveau geeft de Astra
konkurrenten het nakijken. Zo is de Astra GSi o.a. standaard voorzien
van ABS. lichtmetalen sportvelgen, close-ratio 5-versnellingsbak. sport
stoelen. stuurbekrachtiging en het, overigens in elke Astra geleverde.
geavanceerde Astra-display. Op dit display kunt u niet alleen de tijd en
de datum aflezen, maar ook de funkties van de speciaal bij de Astra te
leveren radio's met diefstalbeveiliging.
Iedere Astra is overigens eveneens uitgerust met een radio
voorbereiding met 6 speakers en antenne! Tezamen met de in de
Astra GSi (en CD) standaard aanwezige boardcomputer en het Opel-
Checkcontrol-Systeem wordt dit display een ware informatiecentrale.
Aan alles is gedacht. Kortom, de ideale auto
bestaat: de nieuwe Opel Astra. Hij staat bij
ons klaar vooreen indrukwekkende proefrit.
Natuurlijk met: Afleveringsbeurt
3 mnd. Bovag garantie (v.a. f 7.500,—)
verlenging tot 1 jaar mogelijk
financiering ter plaatse (ook 100%)
BENZINE:
Citroen AX 10 E1987 rood 82.000 km
Citroën BX 1.6 TRS1983 beige met. 117.000 km
Fiat Uno 5-drs. SX1988 grijs met. 53.000 km
Fiat Regata Aut1987 wit 63.000 km
Fiat Ritmo 5-drs1986 wit 89.000 km
Ford Escort 1.3 L1980 rood 92.000 km
Ford Escort Laser1986 blauw met. 65.000 km
Honda Accord 2.0 Aerodeck1988 rood 27.000 km
Lada 2107...,1986 beige 40.000 km
Opel Corsa 1.2 S 3-drs. LS1986 blauw met. 83.000 km
Opel Kadett 1.2 S 3-drs. Car1984 blauw met. 130.000 km
Opel Kadett 1.2 S 3-drs1985 blauw 90.000 km
Opel Kadett 1.2 S 3-drs1985 grijs met. 65.000 km
Opel Kadett 1.3 N 3-drs. LS1987 grijs met. 74.000 km
Opel Kadett 1.3 S 5-drs1988 wit 53.000 km
Opel Kadett 1.6i 3-drs. LS1989 beige met. 29.000 km
Opel Kadett 1.6i 3-drs1989 beige met. 47.000 km
Opel Ascona 1.3 S 2-drs1982 groen met. 78.000 km
Opel Ascona 1.3 S 4-drs1983 blauw 120.000 km
Opel Ascona 1.6 S 5-drs. Auto1986 blauw met. 60.000 km
Opel Vectra 1.8 S 4-drs. GL1989 beige met. 60.000 km
Opel Rekord 2.0 S 4-drs1982 blauw met. 150.000 km
Opel Commodore 2.5 S Aut1981 wit 145.000 km
Opel Omega 2.0i 4-drs1989 wit 43.000 km
Volvo 340 Winner 5-drs1985 wit 89.000 km
Volvo 360 4-drs. GLT LPG1987 rood 89.000 km
Prijs inclusief B.T.W., exclusief adeveringskosten. Wijzigingen voorbehouden.
DIESEL:
Ford Escort 1.6 D 3-drs1987 wit
Opel Kadett 1.6 D 4-drs1986 wit
Opel Kadett 1.5 TD Car1988 wit
Opel Kadett 1.7 D 3-drs1989 beige met.
Opel Kadett 1.7 D 3-drs. EXTRA 1990 wit
Opel Ascona 1.6 D 4-drs1985 blauw met.
Opel Ascona 1.6 D 5-drs. Trav... 1987 blauw met.
88.000 km
124.000 km
55.000 km
70.000 km
35.000 km
150.000 km
137.000 km
blauw met.
BEZNZINE:
Fiat Uno 75 i.e. 5-drs1989
Ford Escort 1.3 5-drs. Station1989
Hyundai Pony 1.5 L1988
Opel Kadett 1.6 S 5-drs. Car1985
Opel Kadett 1.3 3-drs. LS1987
Opel Kadett 1.3 N 3-drs. Club.... 1988
Opel Kadett 1.3 N 3-drs. LS1988
Opel Kadett 1.3 N 4-drs. Club.... 1988
Opel Manta 2.0 S Aut1982
Opel Manta 2.0i GS/i1987
Opel Omega 2.0i 4-drs1988
Opel Senator 2.5 E Aut1985
Renault 21 Nevada GTS1988
Seat Ibiza Chrono 5-drs1990
Volvo 340 1.7 5-drs1986
DIESEL:
Ford Escort 1.8 D 3-drs. Bravo... 1989
Opel Rekord 2.3 D 5-drs. Car1985
Opel Omega 2.3 D 4-drs1988
beige met.
rood
wit
rood
wit
rood
rood
zwart met.
blauw met.
grijs met.
blauw met.
groen met.
rood
groen met.
grijs met.
wit
blauw met.
51.000 km
72.000 km
46.000 km
98.000 km
36.000 km
61.000 km
51.000 km
77.000 km
128.000 km
58.000 km
120.000 km
150.000 km
109.000 km
18.000 km
92.000 km
71.000 km
185.000 km
140.000 km
-
DE OPEL-DEALER.
ZEKERHEID VOOR
ALLES.
Pres. Rooseveltlaan 772
Vlissingen. 01184-17100
Kalverstraat 1.
Middelburg, 01180-25851