Een sterretje met pit Nieuwe Mitsubishi Colt Rij-impressie zi&k de idead dtdo&W) t/oenf.. Mefrvtixendetiykeyisoet~ HONDA CIVIC VROUW EN AUTO JANSSENS VLISSINGEN B.V. V/H LOUISSE MIDDELBURG PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Autoverkopen tonen lichte daling Tweede jaargang, nummer 42 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Binnen twintig jaar tijd presenteert Honda haar vijfde generatie Civic. Een auto die in zijn klasse altijd een voortrekkersrol heeft gespeeld op het gebied van techniek, prestaties en milieu. We kennen al weer enkele jaren de Civic in ver schillende verschijningsvormen. De huidige Shuttle en CRX blijven op het programma, terwijl de hatchback en sedan compleet nieuw van de tekentafel zijn geko men. We reden beide varianten met de 125 pk sterke VTEC mo tor. Kleptiming Michelle Compleet Gewaagd concept Airbag Woensdag 30 oktober 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 SNNNN In Nederland werden van januari tot en met september 409.741 nieuwe personenauto's verkocht. Dit ten opzichte van 422.575 een heden over dezelfde periode vorig jaar. We zullen iedere keer bij verkoopcijfers over 1991 moeten vermelden, dat de Rai voor een gewij zigde manier van registreren heeft gekozen. De auto's die hier op kenteken worden gezet en meteen weer worden ge-re-exporteerd tel len niet meer mee. Naar schatting zijn dat zo'n 15.000 tot 20.000 auto's per jaar. We kunnen dus gerust stellen dat de automarkt in zijn to taliteit stabiel is. Winnaars zijn dit jaar Alfa Romeo, BMW, Chrysler, Daihatsu, Fiat, Ford, Hyundai, Maz da, Nissan, Renault, Rover, Saab, Skoda en Subaru. Alle andere merken zagen hun ver koopaantallen slinken. In absolute zin is Nis san de grote overwinnaar met nu 26.558 nieuwe auto's tegen 21.936 vorig jaar. De re sultaten tot nu toe zijn als volgt (tussen haak jes cijfers van 1990): GM/Opel: 55.680 (62.595) Ford: 42.574 (41.070) VW/Audi: 36.939 (43.377) Peugeot: 29.818 (33.389) Nissan: 26.588 (21.936) Mazda: 24.746 (23.337) Renault: 23.578 (23.145) Fiat: 20.874(19.793) Toyota: 19.840 (20.273) Citroën: 19.334 (20.412) Volvo: 17.059 (20.874) Suzuki: 12.962 (13.498) BMW: 10.158 8.348) Mitsubishi: 9.141 (10.212) Mercedes: 8.697 8.949) AlfaRomeo: 7.908 6.060) Daihatsu: 7.556 6.684) Honda: 7.086 8.031) Seat: 6.224 7.068) Hyundai: 4.811 3.428) Subaru: 4.341 4.219) Rover: 3.981 3.343) Lada: 2.530 5.025) Chrysler: 2.327 1.958) Lancia: 1.787 2.223) Saab: 1.283 1.065) Skoda: 997 919) Jaguar: 274 424) De overige merken blijven in aantal exclusief: Porsche (96), Maserati (23) en Ferrari (20). Van binnen uit ■s Bij de ontwikkeling van de twee nieuwe Civic- modellen is zeer nadrukkelijk gekeken naar de twee verschillende doelgroepen. Er is zelfs sterk gedacht om de sedan een andere naam te geven. De driedeurs is vooral geliefd bij een relatief jonge kopersgroep die de auto kiest vanwege zijn vlotte styling, fun en rijplezier. Het gaat in de meeste gevallen om een- of tweepersoonshuishoudens, zodat de ruimte voorin erg belangrijk is. De koper van een se dan is wat ouder en heeft over het algemeen een gezin. Ten opzichte van het vorige model is de wielbasis maar liefst 12 centimeter lan ger. Deze extra ruimte komt ten goede van al le passagiers, terwijl ook de bagageruimte niet werd vergeten. Beide auto's zijn vooral van binnen uit ontwikkeld. Alle Civics hebben 16-kleps motoren, waar van zelfs een drietal voorzien is van VTEC. VTEC staat voor variable klephoogte en - ti ming wat tegelijk zorgt voor een gunstiger brandstofverbruik en hogere prestaties. De drie VTEC-motoren hebben verschillende wer kingsprincipes. Bovenaan het programma staat de 160 pk variant, waarbij het VTEC- systeem rond de 5000 tr/min in werking treedt. Bij deze krachtbron zijn zowel de ti ming en hoogte van de in- en uitlaatkleppen variabel. Nieuw is een 1.6 VTEC van 125 pk, waarbij alleen de inlaatkleppen kunnen wor den gevarieerd. Volledig nieuw is de VTEC-E met 1.5 liter inhoud. Ook hier werkt VTEC al leen op de inlaatkleppen. Bij iedere cylinder gaat één klep volledig open, terwijl het twee de exemplaar slechts een fractie wordt gehe ven. Vanaf de 2500/3000 toeren echter wordt de bediening van de eerste klep gekop peld aan de tweede en gaan beide kleppen even ver open. Dit systeem zorgt bij lage toe ren voor een betere werveling in de verbran dingsruimte, waardoor een meer efficiënte verbranding wordt verkregen en de kracht bron ook extreem zuinig wordt. We reden zowel de sedan als hatchback met de 1.6 SOHC VTEC motor met 125 pk bij MBS* Het moet iets met sterren te maken hebben. Astra. Astronoom. Het heeft er iets van weg. Het enige dat Kees Baas, bedrijfsleider van het autobedrijf Janssen, mij wijzer kan maken is dat het woord uit het Grieks komt. We hebben het, zoals wel duidelijk is, over de nieuwe Opel Astra, ons proefkonijn deze week. In eerste instantie lijkt de Astra wel wat op de Opel Kadett. Het is een niet al te grote wagen met een neus die niet veel van die van zijn voorganger afwijkt. De achterkant is rond en stomp. Ik heb helaas nooit in een Kadett gereden en kan de rijcapaciteiten met de nieuwkomer düs niet vergelijken. Wei Kan ik constateren dat de Astra een pit tig autootje is dat snel accelereert. Zonder moeite geef ik een andere weggebruiker, die voor het stoplicht staat en een krachtmeting uitlokt, het nakijken. De koppeling van de auto moet vrij ver ingetrapt worden, wat be tekent dat je hem ook hoog op moet laten komen bij het wegrijden. Veel technische of nieuwe snufjes zijn er niet ingebouwd in de Opel Astra. De bui tenspiegels zijn wel met een knopje van bin nenuit verstelbaar, maar verder is alles ouderwets, handmatig te bedienen. De hen- deltjes voor de richtingaanwijzer, oftewel 'pinker' in het Belgisch, en de ruitenwisser zitten als twee 'vlerkjes' aan beide zijden van het stuur. Ze bewegen ietwat stroef. weer van hoge klasse. Honda probeert haar voorsprong op het gebied van degelijkheid en technische perfectie te behouden en liefst uit te bouwen en dat is met deze nieuweling weer helemaal gelukt. Het dashboard is fanta sievol van vormgeving. Het merk is afgestapt van de overdreven bolle vormen, die we in middels van alle Japanners gewend zijn. De lage instap is gebleven, wat voor oudere men sen misschien wat lastig kan- zijn, maar zoals gezegd ziet Honda daar niet hun voornaamste kopersgroep. Honda levert op de Civic VTi standaard ABS, terwijl deze voorziening op enkele andere uit- gaves tegen meerprijs kan worden besteld. Nieuw voor een dergelijk kleine auto is de air bag, standaard op de VEi met de zuinige VTEC motor. De hele mechaniek is opgeno men in de stuurnaaf, zodat het kussen van het stuurwiel compact is gebleven. Ook de airbag is op enkele auto's tegen meerprijs te bestel len. 6500 tr/min. Ondanks dezelfde motor zijn de karaktertrekken van beide auto's volledig ver schillend. De sedan is een redelijk vlotte auto, die met zijn lengte van 4,40 meter een klasse is gegroeid en nu moet concurreren met auto's als de Peugeot 405, Nissan Primera en Opel Vectra. Met een soepel schakelende vijf- bak en een totaalgewicht van 1030 kg haalt de Civic sedan een top van 195 km/u en trekt in 8,8 seconden van 0 tot 100. Voor beide va rianten met deze motor geldt echter dat het hoge vermogen pas bovenin wordt bereikt. Ook dan pas doet VTEC zijn werk. Echt snel rijden kan dus alleen als extreem ver in de ver snellingen wordt doorgetrokken, en dan komt de auto wat zenuwachtig over. Maar ook bij lagere toeren is de Civic sedan een prettige gezinsauto die heel behoorlijk vooruit wil. Honda Civic. ner, dan ie in werkelijkheid is. Het is een echte vier persoons. De snelle VTi heeft achterin een bank met duidelijk gescheiden zitplaat sen, zodat een sportief gezin niet uit meer dan vier personen mag bestaan. De afwerking van de nieuwe Civic is natuurlijk Een Honda Civic wordt behoorlijk compleet geleverd. Alle auto's hebben meegespoten bumpers. De DX met 1.3 motor heeft verder getint glas, achterspoiler, van binnenuit ver stelbare buitenspiegels, in twee gelijke delen neerklapbare achterbank, een digitaal klokje, achterruitwisser/sproeier en van binnenuit te ontgrendelen achterklep en brandstofklepje. De 1.3 wordt alleen als driedeurs geleverd. Dezelfde auto als 1.5 DXi heeft verder een toerenteller, verstelbaar stuur en be- schermstrips op de flanken. De sedan begint als 1.5 DXi met de reeds genoemde zaken en bovendien hoofdsteunen achterin, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, in ongelijke de len neerklapbare achterbank en kindersloten op de achterportieren. Uiteraard is de uit rusting van de LSi, VEi, ESi en VTi completer en sportiever. Op 13 november wordt de nieu we Civic aan de dealers getoond. De eerste hatchbacks zullen vervolgens nog eind no vember aan klanten kunnen worden geleverd, terwijl de sedan rond de jaarwisseling wordt verwacht. De zeer zuinige VEi komt pas begin februari. De prijzen van de nieuwe Civic zijn nog niet bekend. Kijken we naar het huidige prijsniveau en de wel gepubliceerde Duitse prijzen dan komen we tot de volgende voorspelling. De basis 1.3 DX zal rond de f.27.500^= moeten gaan opbrengen, terwijl de 1.5 DXi net onder de dertig mille zal worden ingezet. De sedan reeks begint met de 1.5 DXi voor zo'n f.31.500,=. De compacte driedeurs, met een lengte van 4,08 meter leent zich veel meer voor snel bochtenwerk. De fractie kortere wielbasis heeft nauwelijks invloed op het rijcomfort, maar zorgt voor meer skelterachtige eigen schappen. Natuurlijk beschikt ook deze Civic over de double wishbone wielophanging die echter wat betreft schokdempers en geome trie verder is geperfectioneerd. De lage Civic heeft hierdoor een fantastische wegligging, die door weinig auto's in dit segment zal wor den geëvenaard. Als Honda Nederland de verkopen van de nieuwe Civic moet inschatten, zal de drie deurs zo'n 75 procent gaan uitmaken. Voor zo'n 60 procent gaat het dan om de 1.5 liter 16 kleppenmotor van 90 pk, die zijn maximale vermogen bereikt bij 6000 tr/min. Bij de hatchback neemt de basis 1.3 van 75 pk nog altijd 25% van de verkopen voor zijn rekening, zodat de technisch vooruitstrevende VTEC- serie slechts zo'n 4% van het totaal zal uitma ken. Vooral het uiterlijk van de driedeurs is even wennen. Als je 'm echter in verschillende kleuren om je heen hebt zien rijden, blijkt het een opvallend en gewaagd concept. Als grap je is de achterklep vervangen door een afzon derlijk omhoog scharnierende achterruit en een onderklepje wat naar beneden klapt. Voor kleine spullen is het inladen via de ruit heel makkelijk. Worden beide delen geopend, dan moet toch de voorkeur worden gegeven aan een normale derde deur. Onder de vloer zit nog een fors extra opbergvak, wat niet over bodig is bij een totale bagage-inhoud van slechts 190 liter. Natuurlijk is de achterbank neerklapbaar. De sedan oogt direct goed en lijkt zelfs klei- Op de Tokyo Motorshow die op dit moment gaande is, staat op de stand van Mitsubishi een volledig nieuwe generatie Colt. Een auto die weer duidelijk moderner is dan het huidige mcdel en daarom beter zal aansluiten bij de wensen van de moderne klant. De nieuwe Colt moet een jong publiek aan spreken, op zoek naar 'fun to drive'. De auto heeft een afgeronde carrosserie. Ten opzichte van het bestaande model is de lengte gelijk gebleven, maar nam de wielbasis met 5,5 centimeter toe. Uiteraard verhoogt dit het comfort, maar zorgt bovendien voor een gro tere binnenruimte. Daarnaast zijn de voor- stoelen 2 centimeter verder verstelbaar, voor een nog betere zit. De totale breedte nam toe, wat vooral te merken is aan de grotere schou derruimte. Daarnaast is ook de bagageruimte in omvang toegenomen tot 240 liter. Het motorenprogramma is een mengelmoes van oud en nieuw. De vertrouwde 1.3 liter 12-klepper (75 pk) en sportieve 1.8 liter 16 kleppen DOHC (140 pk) zullen weer in de nieuweling terug te vinden zijn. Nieuw is een 1.6 liter 16-klepper van 113 pk om het gat tussen deze twee op te vullen. Alle motoren (ook de 1.3) krijgen ECI-MULTI brandstof inspuiting. Standaard is een vijfbak met een nog soepele re schakeling, terwijl de 1.6 ook met een vier- trapsautomaat kan worden besteld. Voor vinden we McPherson veerpoten gecombi neerd met een subframe, terwijl achter een multilink ophanging is toegepast. Vanaf de 1.6 wordt voor een torsiestabilisator gemon teerd, terwijl een dergelijke voorziening bij de 1.8 ook achter te vinden is. Natuurlijk heeft veiligheid grote aandacht gekregen. Er is hier bij ook gekeken naar brandpreventie. De brandstoftank is voor de achteras te vinden, terwijl de bekleding van het interieur van brandvertragend materiaal is. De nieuwe Colt zal in het eerste kwartaal van 1992 de over steek naar Europa maken. Dan pas zullen spe cifieke uitrustingen en prijzen bekend worden gemaakt.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 15