Met BMW 5 Touring en TD is voorsprong uitgebouwd MITSUBISHI "HET MIRAKELS MAATJE" INTRODUKTIE-SHOW Hij Wil U Graag Leren Kennen. AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN gi> ZES KEIHARDE ZEKERHEDEN <2S> Auto Poppe Walcheren B.V TRAMPER GOES B.V. 205 Het sterke nummer 405 Het ongekend talent. 309 Met vele aanbiedingen Gegarandeerd goed. Autowasbeurt WIJ STELLEN HEM AAN U VOOR: PEUGEOT Intercooler Potentieel Touring Schuifdak V.W. POLO V.W. GOLF V.W. JETTA V.W. PASSAT AUDI 80 DEMONSTRATIE-AUTO: AUDI 80 1600 CC NU VOOR 34.950,- ANDERE MERKEN Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 01180-29442 Bram de Buck Na 18.00 uur: 01102-43340 Dick Commee Tramper MITSUBISHI SPACEWAGON MERCEDES 300 SE AUTOMAAT Hij en wij ontmoeten U graag op onze van donderdag 24 oktober tot en met zaterdag 2 november Ook zijn familie tonen wij u graag. De zakenauto van jaar. Geen film maar werkelijkheid 605 Une grande voiture Pi-ucii-or io<>. Ekn Mirakels Maatje Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, tel. 01184-12008 Extra hoge inruil. Extra accessoires. Mitsubishi Colt. Woensdag 23 oktober 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 Baden - Als koplopers in de hogere regionen van de automarkt bevinden BMW en Merce des zich constant in een gevecht op het ge bied van verkopen, techniek en imago. Als de één een stapje voorwaarts doet, kun je er op wachten dat de ander volgt. BMW brengt tot en met januari gefaseerd de nieuwe dieselmotor in de 3- en 5-serie en de prachtige Touring. Vooral met de diesel heeft het Beierse merk haar voorsprong weer uitge bouwd. Het wachten is nu op de meerklep- pendiesel van de concurrent. Ruim zestig procent van de BMW-motoren wordt gemaakt in het Oostenrijkse Steyer. In dezelfde fabriek is ook de ontwikkeling van de dieselmotoren geconcentreerd. Uiteraard is bij de nieuwe oliestokende zespitter uitgegaan van de bestaande krachtbron van 2.4 liter. De inhoud is iets toegenomen tot exact 2498 cc, terwijl ondanks toepassen van nieuwe elec- tronica het vermogen niet is gewijzigd en zo doende nog steeds 115 pk bedraagt bij 4800 tr/min. De vernieuwde motor wordt aangeboden in de 325 TD en de 525 TDS, waarbij de toevoe ging "S" maar liefst staat voor 28 extra pk's. De winst ten opzichte van de 3-serie wordt bereikt door het toevoegen van een intercoo ler. De 143 pk worden ontwikkeld bij hetzelf de toerental. Een vermogen van 57 pk per liter motorinhoud is ongekend hoog. Het koppel van de motor bedraagt 222 Nm bij 1900 tr/min bij de 325 en 260 Nm bij 2200 tr/min bij de 525. Het prestatieverschil tussen de twee diesels is niet zo groot als deze cijfers doen vermoeden. Dit komt voornamelijk door het lagere gewicht van de 325 TD. Deze auto weegt 1335 kg, heeft een top van 198 km/u en trekt in 12 se conden van 0 tot 100 km/u. De 1480 kg zwa re 525 TDS heeft 11 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken en haalt maximaal 207 km/u. Het verschil bij de tussenacceleratie van 80 tot 120 beperkt zich tot 1,1 seconde. Stan daard worden de achterwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, terwijl tegen meerprijs een automaat leverbaar is. Deze vierversnellingsautomaat heeft een zeer gerin ge invloed op de prestaties. Alle Duitse autofabrikanten zijn zeer begaan met het milieu, en daarbij blijft BMW niet ach ter. De aangepaste electronica in de motor en de gewijzigde inspuiting zorgen voor een rustige loop. Daarnaast is de 2.5 liter 6 cylin der turbodiesel voorzien van uitlaatgasrecircu latie wat de schadelijke uitlaatgasemissies tot een minimum terugbrengt. Helaas wordt de in Duitsland standaard geleverde oxydatiekataly- sator in ons land extra in rekening gebracht. Beide nieuwe diesels zijn net als hun voorgan ger uitstekende lange-afstand-machines. Toch komt de 325 TD wat comfortabeler over. De motor is net iets rustiger dan in zijn grotere broer, terwijl ook de souplesse groter is. Het zijn echter minieme verschillen. De 525 TDS is natuurlijk een sportwagen on der de diesels met een enorm potentieel. Ech ter in de onderste toerenregionen laat de krachtbron zich wat meer horen. Bij hoge snolheden is er absoluut geen verschil met de benzinevarianten. Technisch is het overigens mogelijk om de intercooler ook op de 3-serie te monteren. Of dit af-fabriek zal gaan gebeu ren is afhankelijk van de vraag uit de markt. Ook kan gedacht worden aan een 525 TD zonder intercooler. De bestaande 2.4 liter 6-pitter blijft voorlopig leverbaar in de 324 TD Touring, op basis van het oude model. Beide nieuwe diesels worden in de loop van deze maand of uiterjijk begin volgende maand aan het leveringsprogramma van BMW toege voegd. De 325 TD gaat f 64.700,— kosten terwijl de 525 TDS voor f 78.325,— in de prijslijst staat. BMW introduceerde tijdens de afgelopen IAA de 5-serie Touring, een modelvariant die al vanaf de start van de ontwikkeling op stapel stond. Natuurlijk blijft de 3-serie Touring in huidige vorm nog enige tijd leverbaar, maar voor de toekomst wordt alleen op het grotere model gewed. De bodemgroep is volledig ge lijk aan die van het sedanmodel. Lengte, breedte en wielbasis bleven onveranderd. Zelfs de achter-overhang is exact even lang. Afhankelijk van de motorisatie wordt een Cw- waarde bereikt van 0,34. De 5 Touring is bij zonder gedistingeerd gelijnd en past zodoen de prima in het huidige BMW aanbod. De auto ziet er tegelijk klassiek, sportief en exclusief uit. BMW hoopt met deze auto te kunnen concurreren met de Mercedes T, Audi 100 Avant en Volvo 900 stationcar. Natuurlijk is de auto pas na de achterportieren aangepast. De vijfde deur is van een aardige constructie. De achterruit kan afzonderlijk worden geopend, terwijl uiteraard ook de klep in z'n geheel kan worden gelicht. De tildrempel is redelijk laag, omdat de ope ning tot vloerhoogte is doorgetrokken. Een grappig detail is dat de sproeier achterop is verzonken. Pas als deze wordt aangesproken richt hij zich op en doet hij zijn verschonende werk. Een dergelijk systeem toonde BMW al eerder op de 850i, maar dan bij de koplamp sproeiers. De achterlichten zijn van hetzelfde ontwerp als bij de sedan, maar in z'n geheel groter. Uiteraard is de bagageruimte keurig bekleed met tapijt. De achterbank kan in twee ongelij ke delen worden omgeklapt en is voorzien van drie hoofdsteunen. Een handige vinding is de plaatsing van de luidsprekers achterin. Deze zijn namelijk tegen het dak geplaatst. Hierdoor wordt voorkomen, dat aanwezige bagage het geluid dempt. Om de auto onafhankelijk van de belading recht te houden worden alle op de Nederlandse markt geleverde Tourings stan daard voorzien van niveauregeling. Een nieuwe optie is het dubbelwerkende schuifdak, waarbij het voorste deel zowel kan kantelen als worden opengeschoven. Staat het voorste deel open, dan kan het tweede deel hieronder schuiven, waardoor zowel voor- als achterpassagiers extra luchttoevoer krijgen. Helaas werden we tijdens de testrit ten niet in de gelegenheid gesteld deze voor ziening uit te proberen, zodat we ook niet kunnen berichten over windgeruis en andere bijkomende rijgeluiden. De nieuwe BMW 5 Touring wordt geleverd als 520i, 525i en 525 TDS. Nieuw bij de Touring, maar ook als sedan, is de 525iX met perma nente vierwielaandrijving. Onder normale om standigheden wordt 36% van de krachten naar voren gestuurd en 64% naar de achteras. De auto beschikt standaard over een electro hydraulische sper in de achteras. Op aanvraag kan door BMW Motorsport een M5 Touring worden geleverd, een auto die in Duitsland al 144.000 DM moet gaan kosten. Gezien deze prijs, heeft het geen zin een dergelijke auto permanent in het leveringsprogramma op te nemen. BMW hoopt 15% van de verkochte 5-serie modellen te laten innemen door de Touring. BMW denkt de nieuweling vooral te kunnen verkopen aan mannen in de leeftijdscategorie van 40 tot 45 jaar met 2 tot 3 kinderen en een hoog inkomen. De auto zal vooral scoren bij mensen met een vrij beroep. In januari zullen deze Tourings in de show room te bewonderen zijn. De 520i gaat f 80.975,— kosten met standaard ABS. De 525i moet f 95.575,— opbrengen, terwijl de auto als turbodiesel f 86.475,— kost. Tot slot is er dan de 525iX voor f 109.025,—. Wat rij- eigenschappen betreft verschilt de Touring nauwelijks met de sedan. 3 maanden volledige garantie; 15 dagen omruil-garantie; 9 maanden aanvullende No-Risk garantie mogelijk op de belangrijkste delen van de auto; duidelijk garantiebewijs; keuringsrapport bij iedere occasion; wij zijn V.A.G. dealer voor Volkswagen en Audi. V.W. Polo 3-drs. Belarni 1300 35.000 km 1989 zwart 16.950,- V.W. Golf 1600 Automaat v. part. 60.000 km 1986 blauw 19.750,- V.W. Golf 3-drs. 1800 (schuifdak) 82.000 km 1986 rood 14.750,- V.W. Golf 3-drs. 1800 GTi 74.000 km 1987 blauw 25.950,- V.W. Golf 3-drs. 1800 GTi 71.000 km 1987 rood 23.950,- V.W. Golf 3-drs. 1300 Av. Comp. 25.000 km 1987 groen 17.750,- V.W. Golf 3-drs. 1300 Tour 29.000 km 1988 blauw 18.750,- V.W. Golf 3-drs. 1600 63.000 km 1988 rood 17.950,- V.W. Golf 1600 Automaat v. part. 15.000 km 1989 grijs 22.500,- V.W. Golf 3-drs. 1600 Diesel 113.000 km 1986 beige 14.250,- V.W. Golf 5-drs. 1600 Diesel 5 bak 51.000 km 1989 wit 23.950,- V.W. Jetta 2-drs. 1300 Sky uitv. 37.000 km 1988 wit 17.950,- V.W. Jetta 2-drs. 1300 Av. Comf. 30.000 km 1988 grijs 17.950,- V.W. Jetta 2-drs. 1300 Sky 46.000 km 1989 groen 18.750,- V.W. Passat 4-drs. G.T. 2000 16V 58.000 km 1989 grijs 37.950,- V.W. Passat Variant 1800 CL 38.000 km 1989 rood 32.500,- Audi 80 4-drs. 1800 68.000 km 1988 blauw 24.500,- Audi 80 4-drs. 1800 extra's 49.000 km 1988 groen 25.950,- Audi 80 4-drs. 1800 S extra's 42.000 km 1989 groen 32.950,- Audi 80 4-drs. 1900 Diesel 38.000 km 1990 groen 34.950,- Kleur: roodmet 16.000 km Ford Escort Ford Escort Ford Fiesta Opel Kadett Opel Kadett Ford Escort 3-drs. 1300 Laser 3-drs. 1300 CL 3-drs. 1100 Spec. 5-drs. stationcar 3-drs. 1300 N 5 drs. 1600 diesel Bravo Peugeot 309 3-drs. 1400 Honda Accord 2.0 72.000 km 70.000 km 60.000 km 77.000 km 88.000 km 103.000 km 39.000 km 78.000 km 1985 1987 1987 1988 1987 1987 1988 1986 zwart wit rood bruin zwart wit wit grijs 11.750, 14.750, 12.950, 18.950, 13.950, 13.950. 13.950, 14.950, Dealer voor Noord- en Zuid-Beveland, Walcheren en Schouwen GOES VLISSINGEN Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 01100-30768 01184-19051 VERTEGENWOORDIGER: J.W. de Voogd, 01184-71839 BENZINE Mitsubishi Galant 2.0 GLXi HB89 Mitsubishi Galant 1.8 GL HB I PG89 Mitsubishi Galant 1.8 Gt88 Mitsubishi Galant 1.6 GL'81 Mitsubishi Galant 2.0 EXE'87 Mitsubishi Galant 1.6 Gl. Royale'h' Mitsubishi Lancer 1.2 GL LPG88 Mitsubishi Lancer 1.5 GLX LPG88 V Mitsubishi Colt 1.2 GL '85 V Mitsubishi Colt 1.3 EL '91 V Mitsubishi Colt 1.3 GL Cabri (part.).. '90 G Mitsubishi Colt 1.5 GLX '86 G alle extra's '87 G Mitsubishi Colt 1.2 El '86 V Nissan Sunny 1.5 '86 V V.W. Jetta 1.6 CL '87 V V.W. Polo Coupé 40 Kw '86 G Volvo 340 5-drs '86 V DIESEL Mitsubishi Galant 1.8 GL TD '86 G Mitsubishi Galant 1.8 GLX TD '84 G Mitsubishi Galant 1.8 GL TD '87 V G Mitsubishi l.ancer 1.8 GLD n.w. model '88 G Opel Kadett 1.7 D LS '89 G AUTOMATEN V.W. Golf diesel autom '87 V Mitsubishi Colt 1.5 GLi aut '88 V Mitsubishi Colt 1.5 GLX aut '85 Mitsubishi Colt 1.2 GL autom. '82 G AUTO'S TOT ÏO.OOO,- Mitsubishi Galant 2.3 GLX TD '82 G Mitsubishi Galant 1.6 GL LPG........ '85 G Mitsubishi Galant 1.6 GL '8» V Mitsubishi Lancer 1.8 EL diesel '87 G Mitsubishi Tredia 1.4 GL '84 V Mitsubishi Colt 1.8 EL diesel '84 G Mitsubishi Colt Eterna..... '84 G Citroen AX 11 TRE '87 G Toyota Camry 1.8 DX LPG '86 V lord Escort 1.6 L 5-drs '84 G Volvo 340 2.0 3-drs '83 V G Goes V Vlissingen Garantie boven f 7.500,- 3 tot 12 mnd. Bovag garantiebewijs Financiering-Leasing Schadereparaties Reparatie en onderhoud lALLE MERKEN APK II KEURING Bij Tramper Vlissingen onze wasstraat.... voor een flonkerend resultaat! Met tic komst van tic I06 int roti ucccrt IVugcoi ccn nieuw uutomohiclconccpi voor tic jaren negentig. I)c verrassing is com plect en veelzijdig, liet resultaat in alle opzichten mirakulcus De nieuwe l'eugeol 106 is een karakteristieke verschijning met een fraai uiterlijk en een verbazingw ckkcnil interieur Mij wil u graag leren ken nen Hij slaat te popelen ofii itii't u plezier te heieven Hij w il tie wereld verken nen. Toeren maken. Prestaties leveren I n opzien baren waar hij ook gaat of staat. Hij wil u meenemen. I)e slatl in. waar hij zich net thuis voelt als u. De wijde wereld in om I MI'I l'KII'* INl I lil Vl I \l I \l II I KIN<.*>k«>M I l|/ll.l\<.l t »KIU ll( te bewijzen wat hij kan en wat hij waard is De Peugeot 106 is er. In i uitrustingsniveaus, met .3 typen motoren, in fraaie kleuren, reeds vanaf 20.295.-. Stap nu in. Daag hem uit. 'lest hem maar. Bijons staat hij klaar. il III III \ll I \l I \l II.I I Ml I M I \k m.l VII I Kl-Nlh in WIISCII OPW EG Prijs Nader Overeen Te Komen. Wie een klein beetje koopmansbloed door de aderen heeft vloei en. weet direkt dat hij hier zaken kan doen. Met als MITSUBISHI MOTORS inzet de Colt personenauto, in al zijn uitvoeringen. Interessanter voor u is echter de wetenschap, dat u kunt rekenen op een extra bedrag op de normale inruilsom voor uw huidige auto. Of een premie in de vorm van accessoires; een trekhaak, radio/CD-speler of een zonnedak, bijvoorbeeld. Wat het wordt, hangt van uw wensen en handelsgeest af. Waar u wel van uit kunt gaan, is dat de spreekwoordelijke p.n.o.t.k. "Hollandse zuinigheid" niet in ons woordenboek voorkomt. Nog een zekerheid is dat een proefrit in de Colt u aangenaam zal verrassen. Niet alleen qua prestaties, ook wat betreft het komfort, de souplesse van de versnellingsbak, veiligheid en per- fekte afwerking. Dat de Colt bovendien een op en top betrouwbare auto is, hebben konsumenten- onderzoeken inmiddels uitge breid aangetoond. Hn als u daarbij weet dat wij nu een royale bui hebben, kunt u maar beter niet wachten tot die over is. Mitsubishi. De Gestaalde Perfektie. Inc. driejaar Multigaraniie/Inter-Euro Service. Prijs- en modelwijzi gingen voorbehouden. A Officieel Mitsubishi deiiet voor boord- en Zuid-Beveland en Schouwen Verrijn Stuartweg 6, Goes, telefoon: 01100-30768 I

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 21