BMW 5-serie Touring Audi 80: sturen met de pink Auto Poppe Walcheren B.V Wijziging motorrij tuigenbelasting VROUW EN AUTO DE NIEUWE AUDI 80 IS BINNEN! PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 41 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Het is vreemd om van een volledig nieuwe auto meteen te vertellen dat het het meest verkochte mo del van Nederland zal worden. Toch zullen we er met de Opel Astra dan niet ver naast zitten. Als opvolger van de Kadett, die al vele jaren de lijst aanvoert, is succes makkelijk te voorspellen. Opel heeft na vijf elkaar opvolgende ge neraties Kadett voor een andere naam gekozen. De Astra moet de sterke positie van Opel in de mid denklasse handhaven en zelfs ver der versterken. We reden met de 1.8i GT. Afwerking Handelbaar Versnellingsbak Anti-diefstal Anette - Woensdag 16 oktober 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 SNSV» Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingcn. Tel. 01184-19610 Opel Astra 1.8 GT biedt 1«— 'milil—II— Il<! Ih^liHill* MIMI— verfrissende aanblik Met ingang van 16 september hebben er een aantal aanpassingen met betrekking tot de motorrijtuigenbelasting plaatsgevonden. Per sonenauto's met een dieselmotor krijgen te maken met een toeslag. Voor een auto met een gewicht van 900 kg gaat de wegenbe lasting met f 125,— op jaarbasis omhoog. Auto's op LPG daarentegen gaan minder beta len. Dezelfde auto van 900 kg komt per jaar f 150,— voordeliger uit. Mensen die voor het eerst aangifte doen of een vervolgaangifte krijgen voor het tijdvak vanaf 16 september krijgen met deze tariefswijziging te maken. Voor motorvoertuigen die op LPG rijden wordt automatisch teruggave verleend van het te veel dat aan belasting is betaald over het tijd vak na 15 september. Deze teruggaaf geldt natuurlijk alleen als het met ingang van 16 juli verhoogde tarief is betaald. Mede dankzij de verlaging van de tarieven van bedrijfswagens en bussen, zal het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting in Apeldoorn ruim 550.000 teruggaven verlenen. Wie voor zo'n teruggave in aanmerking komt, is hiervan inmiddels voor 30 september jl. in kennis gesteld. De Opel Rekord werd Omega, de Ascona wij zigde in Vectra, Manta in Calibra en zo mocht ook voor het eerst het best verkochte model uit de familie een andere naam worden geko zen. De nieuwe Astra is er in een rijke hoe veelheid uitvoeringen en motorvarianten. Globaal kennen we de driedeurs en vijfdeurs hatchback en een stationwagon. Begin vol gend jaar volgt ook nog de sedan. Motorisch gezien is het programma opgebouwd vanaf de 1.4 liter injectie van 60 pk tot en met de ui terst krachtige 2 liter 16-klepper, terwijl ook de dieselklant niet wordt vergeten. Onze GT heeft een vijfdeurs koets. Wat direct opvalt is het extra zijruitje wat van binnenuit gezien zorgt voor een goed uitzicht rondom. De auto is redelijk bol van vorm, maar is van wege zijn snuitwerk onmiskenbaar een Opel. De grille is in de koetskleur meegespoten net als de buitenspiegels. De bumpers zijn donker grijs en worden samen met de stootstrips bij de GT opgefleurd door een rode inlegbies. Rond de jaarwisseling introduceert BMW op de Nederlandse markt het nieuwe Touring- model op basis van de 5-serie. De auto was op de IAA voor het eerst te zien. In eerste in stantie zal het leveringsprogramma bestaan uit vier modellen. Aan de basis staat de 520 i met zijn 150 pk sterke 2 liter 24-kleppenmotor. De 525i heeft een halve li ter meer inhoud en komt tot 192 pk. Een nieuwe mogelijkheid die ook bij de sedan zal worden ingevoerd, is de 525iX, een variant met permanente vierwielaandrijving. In deze auto vinden we dezelfde motor als bij de ach- terwielaangedreven 525i, zodat het prestatie niveau iets lager ligt. Belangrijk in de zakelijke markt is ook de 525 turbodiesel met een 2,5 liter 6-pitter van 143 pk. De auto haalt hier mee een top van 220 km/u en trekt in 11,6 seconden van 0 tot 100. Op de BMW-stand van de IAA was ook een BMW M5 Touring te zien. Het valt niet moei lijk te voorspellen dat ook deze versie binnen kort de gelederen zal komen versterken. Voor Nederland is deze laatste variant veel te duur. De auto moet in Duitsland al 144.000 DM op brengen. De BMW 520i Toi/fing start net on der de f 81.000,—. Aardige details zijn de achterklep die in twee delen kan worden ge opend. Voor het inladen van kleine bood schappen kan alleen de achterruit worden open gezet, terwijl uiteraard ook de klep in z'n geheel open kan. Als nieuwe optie brengt BMW een dubbel schuifdak met veel moge lijkheden. Het voorste dakdeel kan open ge kanteld worden en schuift vervolgens buiten over het dak heen naar achter. Door het voor ste deel niet helemaal te openen, kan het ach terste dakdeel hieronder schuiven, zodat zowel voor als achter een opening ontstaat. De twee over elkaar heen geschoven dakdelen kunnen als pakketje dan nog naar voor en achter schuiven. Heel grappig is de knik in het achterspatbord. Tussen de vierkante achterlichtunits blijft een flinke ruimte open, waartussen de vijfde deur zich bevindt. De tildrempel naar de behoorlijk ruime bagageruimte is niet hoger dan de bum per. De drukknop voor de ontgrendeling zit naast het nummerbord. Een detail wat de uit stekende afwerking van de Astra illustreert is de spoiler die keurig in het verlengde ligt van het dak. De GT is verder standaard voorzien van een wisser/sproeier achterop, gelaagde voorruit, getint glas, een brede uitlaatpijp en een afsluitbare tankdop. In de deuren van alle Astra modellen vinden we de zogenaamde Side-Collission bars, extra balken ter verstevi ging, die bij een zijdelingse aanrijding goed waard zijn. De GT-uitvoering wordt geleverd met een drie- en vijfdeurs carrosserie en naar keuze drie motoren. Tussen een 1.4 liter en 2 liter zit een bekende 1.8i die al eerder werd aangetroffen in de Kadett en Vectra. Een oude bekende met een goede staat van dienst, die in de Astra borg staat voor een vermogen van 90 pk bij 5400 tr/min. Het maximale koppel van 145 Nm wordt bij 3000 tr/min gepro duceerd. gevoerd, terwijl het midden vrolijk is gestreept. De deurpanelen zijn voor een groot deel met dezelfde stof bekleed. Uiteraard ge ven deze zetels een bijzonder goede steun. Aan bestuurderskant is zelfs een hoogte verstelling aanwezig. Been- en hoofdruimte zijn in meer dan voldoende mate aanwezig. Ook achterin blijkt de Astra een ruime auto. De veiligheidsgordels zijn voor- en achterin in hoogte verstelbaar. De nieuwe Astra is een auto die gemaakt is voor een groot publiek en zal dan ook massa's mensen zeer aanspreken. De 1.8 is redelijk vlot, zeker in combinatie met de close-ratio versnellingsbak van de GT. Rumoerig is de krachtbron niet te noemen. De auto is goed afgeveerd, niet te stug, en biedt daarom een prima rijcomfort. Door de standaard op de 1.8 aanwezige stuurbekrachtiging is de Astra goed handelbaar. Het uiterlijk is verder niet uitgesproken vooruitstrevend, waardoor ook hier de smaak van de gemiddelde autokoper wordt aangehouden. Opel hoopt in 1992 zo'n 50.000 Astra's in ons land te kunnen afzet ten. De 1.8 motor springt normaal met zijn on gelode brandstof om. Gemiddeld mag gerekend worden op 1 liter op 11.5 tot 12 kilo meter. Met een 52 liter tank, geplaatst onder de achterbank, heeft de auto een actieradius van ruim 600 kilometer. De nieuwe Opel Astra bevolkt de showroom sinds 10 oktober en de introductieprijslijst vermeldt maar liefst 36 verschillende uitvoeringen. Onze vijfdeurs GT zonder zijn extra's als lichtmetalen velgen, metaallak en schuifdak kost f 33.950,— en dat is aanvaardbaar. Het gamma begint bij een 1.4i GL 3-deurs voor f 26.950,—. Nog enkele voorbeelden: een 2 liter GSi kost f 42.425,-, de 1.6 GLS 5-deurs f 31.500,-, de 1.7 D met katalysator als 3-deurs GL f 31.150,— en de stationwagon is er vanaf f 30.350,—. De Astra gaat een glansrijke toe komst tegemoet. De auto is geen uitschieter op het gebied van extravagante vormgeving en techniek, maar zal veel mensen aanspre ken. Het is immers geen schande dat een au tofabrikant grote aantallen wil maken. De Astra heeft een totaal afwijkende lijn, vergele ken met de Kadett, al is technisch veel bij het oude gebleven, wat zeker niet negatief be doeld is. Bij een wagengewicht van 1045 kg zorgt deze krachtbron in de Astra voor een topsnelheid van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,5 seconden. De 1.8 komt dus rede lijk met het verkeer mee, maar vraagt voor sportieve prestaties veel schakelen. Wat wiel ophanging betreft wijkt de GT niet af van de GL en GLS. Voor vinden we McPherson veer- poten en een stabilisatorstang. Uiteraard zor gen geventileerde schijven voor en trommel- remmen achter voor een veilige remweg. Het voornaamste verschil tussen de GT en minder sportief getinte varianten vinden we in de overbrengingsverhoudingen van de versnel lingsbak. De overbrengingen zijn op sportivi teit afgestemd. Het vreemde is dat een dergelijk kleine ingreep de auto voelbaar snel ler maakt. Door wat meer te schakelen is de GT vlotter wat betreft tussenacceleraties in vergelijking met 1.8 versies als GL, GLS en CD. Naast de versnellingsbak onderscheidt de GT zich vooral door zijn uitrusting. Aan de bui tenkant zagen we de rode inlegbies, maar ook sportieve wieldoppen, die tegen meerprijs kunnen worden uitgewisseld door lichtmeta len velgen. Gezeten achter het driespakig stuurwiel lijkt de Astra op een kleine Vectra. Het klokkendeel van het dashboard komt na melijk met de grotere broer overeen. De GT heeft uiteraard een toerenteller, snelheidsme ter, brandstof- en temperatuurmeter. De vier uitstroomopeningen van de verwar ming en ventilatie zijn afzonderlijk instelbaar, terwijl de installatie zelf met drie draaiknop- pen kan worden bediend. Heel bijzonder is de centrale display waarin een digitaal klokje is ondergebracht, maar waar ook de uitlezing van het radiokanaal op wordt afgebeeld. Dat laatste overigens alleen als de auto is uitge rust met een Opel antidiefstal-radio. Hierbij zijn uitlezing en bediening op verschillende plaatsen aangebracht, zodat diefstal van de radio alleen geen zin heeft. Opel brengt op dit moment twee verschillende versies vanaf f 435,— en dat is bijzonder interessant. Een uitgebreide variant met RDS en 4x20 Watt kost f 1150,—. Het interieur van de GT is sportief getint. Voorin vinden we stoelen met nadrukkelijke ondersteuning van bovenbenen en lenden. De randen zijn in een effen stof uit- Is kennis van zaken belangrijk? Nee dus, werd me verzekerd. Kennis van auto's als ook de schrijverij zou eerder balast zijn, voegde men er aan toe. Dus stond ik vorige week vrijdag oog in oog met Bram de Buck, verkoopleider van Auto Poppe. Na een be zielend betoog over de bijzondere kwalitei ten van de nieuwe Audi 80, overhandigde hij me plechtig de sleutels van een groen me tallieke wagen die de werkplaats speciaal voor mij had klaargemaakt. De Buck had niet gelogen. Heerlijk rijdt dit made in Germany produkt. Van het optrek ken had ik meer verwacht (maar ik vergeleek - onervaren als ik ben - deze familie-auto met een sportwagen). Ongeveer drie uur reed ik Walcheren rond, vaak nagestaard door kenners die het nieuws aan mijn testertje onmiddellijk zagen. En wat is dat nieuws? Een ander front (chic, vind ik zelf), een geraffineerd veiligheidssysteem dat bij een frontale botsing voorkomt dat de motor naar achteren schiet en tegelijkertijd het stuur wegtrekt, standaard stuurbekrachti ging en een grotere kofferbak. Overigens noemde Bram de Buck nog meer noviteiten aan deze 80, maar dat kunt u zelf gaan zien tijdens de introductiedagen (donderdag 17 tot en met zaterdag 19 oktober). Tijdens mijn rondje Walcheren genoot ik. Met m'n pink kon ik - dankzij de stuurbe- 1 krachtiging - sturen. In vergelijking met m'n eigen wagentje voelde ik me een prinses, pront in een slee van een auto. Jammer dat er geen radiootje was ingebouwd, dan had ik volop van muziek kunnen genieten. Vol gens mij hoef je de volumeknop dan maar amper open te zetten, want zo'n Audi is bij na geruisloos. Toch was er ook nog een klei ne tegenvaller. Toen ik het raam op een kier wilde open zetten zocht ik tevergeefs naar een knopje. Dat was er niet, dus moest ik zelf ouderwets slingeren. En dat hoort eigenlijk niet bij de ambiance van een Audi 80. Daarin hoort luxe. Op elk gewenst mo ment. Met tegenzin ben ik aan het einde van de dag weer richting Poppe gaan sturen. Overi gens zonder de maximum snelheden te overschrijden. En dat was best moeilijk met deze soepel lopende 2,0 liter motor.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 17