E
BESTE
KLEURENFOTO'S
Pontje Veere-Kamperland weer part-time in de vaart
SAMENWERKING PROVINCIE, VVV EN ZEELAND REKREATIEKRANT
SPRINT
SSfr*
IJËj
NIEUW 0
'Speciaal geprijsd'
VlCTORI NOX
VLEES-/GROENTEMES
VLISSINGEN
DE
BADHUISSTRAAT 60
Toen het Veerse Gat dertig jaar geleden
Veerse Meer werd, kon het pontje
Veere-Kamperland worden opgeruimd.
Nu blijkt verleden nostalgie te zijn en
kan in het verlengde van 'wat Zeeland
heeft te bieden' een toeristische attrac
tie worden ingeluid.
Zaterdag 27 april komen
de burgemeesters van
Veere en Kamperland el
kaar tegen op de ms Stad
Veere om de overtochten
een officiële start te gun
nen. Daarna vaart de
boot elke dinsdag, don
derdag, zaterdag en zon
dag om 11 en 17 uur
vanaf Veere en om 10.40
en 16.40 vanaf Kamper
land. Op de woensdagen
vaart de ms Stad Veere
bovendien naar de Ha
ringvreter, waar Staats
bosbeheer een excursie
van ongeveer een uur
verzorgt.
Excursie Haringvreter
Middelburg
zondag kampioen?
PZC WEEKBLADEN
Toeristen geven nog steeds de voorkeur aan hun auto en
weigeren pertinent gebruik te maken van openbaar vervoer,
leerde een onderzoek. Toch blijkt een groot aantal mensen
zich betrokken te voelen bij het wel en wee van de provin
cie. Dat blijkt onder meer uit de hoeveelheid reacties die de
provincie kreeg te verwerken na een actie van de Zeeland
Rekreatiekrant vorig jaar.
Bij die actie werd de lezers gevraagd ideeën aan te
dragen om recreanten te bewegen minder gebruik te
maken van hun auto en over te stappen op openbaar
vervoer en de fiets. Maar liefst 126 sugesties kregen
de ambtenaren van de provincie onder hun ogen. De
meest originele inzenders kregen een fiets, tien in to
taal. Er waren reacties uit het hele land, maar ook uit
Duitsland en België, meldt drs Gerben Baay, mede
werker van de provinciale VVV Zeeland. Ongeveer de
helft van de inzendingen kwam van de Zeeuwen zelf.
Vlissingen, Wolstraat 78
Middelburg, Korte Delft lb
Goes, Lange Vorststraat 36
Sociaal Juridische Dienstverlening*
SWITZE R LAN
van topkwaliteit
slechts: f 25,-
(normaal: f 35,-)
SPECIAALZAAK
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01180-13221
21e JAARGANG NUMMER 17
24 APRIL 1991
"Z**'j
Wachten op de veerboot. De ms Stad Veere die recreanten van Vee re Naar Kamperland
vv brengt.
De ms Zuidvhet meer dan dertig jaar geleden. Zicht op de haringvreter waar pony's voor de begrazing zor
gen.
Zaterdag 27 april is het precies
dertig jaar geleden dat de veer
dienst niet meer nodig was. Het
Gat was dicht, verkeer kon over
de dam bij Vrouwenpolder
Noord-Beveland bereiken. De
boot die toen werd gebruikt, de
ms Zuidvliet, vaart aanstaande
zaterdag nog één keer. ms
Veere neemt het dienstrooster
vervolgens geheel voor eigen re
kening. Op 29 september is de
laatste overtocht.
„Met de veerdienst wordt een bij
drage geleverd aan een breder
pakket dienstverlening voor toe
rist en regio-bewoner", argumen
teert Adri Hoefkens, directeur
van het Rekreatieschap Veerse
Meer. Hij voegt er aan toe dat het
voorlopig om een experiment
gaat. Is er genoeg belangstelling
dan zal de veerdienst volgend
jaar worden voortgezet. Hoef
kens rekent vooral op wandelaars
en fietsers, die tijdens hun tocht
de boot kunnen gebruiken om
aan een overkant verder te gaan.
Wie wat meer van de natuur wil
zien kan op woensdagmiddag
om 14 uur opstappen om naar de
Haringvreter te varen; de Haring
vreter is het grootste eiland in het
Veerse Meer. Op dat eiland wordt
het een en ander verteld over het
leven van planten en dieren in en
om het Veerse Meer. De initiatief
nemers rekenen met deze tocht
ook op dagjesmensen die per
toeringcar aangevoerd worden,
de Haringvreter bezoeken, nog
één of meer andere attracties be
zoeken en vervolgens in een
restaurant het dagje Zeeland culi
nair afsluiten.
Overigens is er op de Stad Veere
een expositie ingericht over de
veerdienst die aanstaande zater
dag precies dertig jaar geleden
werd opgeheven.
Gigantisch aantal inzendingen
bij actie in Rekreatiekrant
De tribune aan de Nadorst zal
zondagmiddag waarschijnlijk
goed gevuld zijn als de voet
balclub Middelburg het laat
ste loodje klaart voor het
kampioenschap in de tweede
klas. Nog maar een puntje
heeft de ploeg nodig. RKBVC
uit Drunen is de tegenstander
die overrompeld dient te wor
den.
Oplage: 23.950.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Faam.
Totale oplage 47.705.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen.
Steunpunt:
Boekhandel Bikker,
Walstraat 94, Vlissingen,
Advertentieverkoop:
G.J.A. van den Eeden
Tel. 01184-72283
Redactie: Ad Hanneman,
01180-81171 en Marien Kaat,
01180-81170.
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg.
Bezorging: 01184-84215.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
vrijdag PZC, Oost Souburgseweg
10, 17.00 uur. (Boekhandel
Bikker vrijdag 17.00 uur).
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 160.480.
Centraal bij de inzendingen stond
dus het terugdringen van het au
toverkeer. „Er zou gemakkelijk de
indruk kunnen worden gewekt
dat wij de toerist aanwijzen als
de grote vervuiler. Dat is natuur
lijk niet zo. Maar het is wel zo dat
we er allemaal gebaat bij zijn dat
Zeeland in de toekomst mooi en
schoon blijft en dat iedereen zijn
steentje moet bijdragen", legt
Baay uit.
Het was de bedoeling dat de in
zendingen al in het najaar van
1990 beoordeeld zouden wor
den. Het werd pas dit voorjaar.
„We hadden absoluut niet op de
ze hoeveelheid gerekend", stelt
de VW-medewerker vast. Met
de jury hebben we er twee verga
deringen er aan gewijd. Op de
provincie heeft een medewerker
alle inzendingen samengevat.
Overigens hebben de prijswin
naars hun prijzen al thuis".
Hieronder de winaars, samenge
vat hun sugesties en het oordeel
van de jury.
Stefan Both uit Nieuwegein
Stefan, 12 jaar oud, doet een
aantal suggesties. De aardigste
daarvan vond de jury het organi
seren van meer open dagen bij
het openbaar vervoer. Want,
schrijft hij, "dan kunnen mensen
kijken hoe het werkt en natuurlijk
hoeveel het kost". De jury is van
mening dat veel mensen die
nooit of zelden het openbaar ver
voer gebruiken eigenlijk te weinig
van het openbaar vervoer afwe
ten. Open dagen met, bijvoor
beeld, speciale, aantrekkelijke en
enthousiaste, deskundige uitleg
zouden sommigen op andere
ideeën kunnen brengen.
F. Hagens uit Bergen op Zoom
Ook deze familie doet een aantal
suggesties. De aardigste vindt de
jury die om duikers gezamenlijk in
de bus te krijgen. Er wordt, stelt
de familie Hagens, veel door
mensen uit België gedoken in
Zeeland. Op sommige plaatsen
staan 40 a 50 auto's van duikers.
Wanneer je die duikers zover
krijgt dat ze in één bus komen
snijdt het mes aan twee kanten.
De duikers kunnen op de terug
weg in de bus bijkomen van hun
inspanningen en het is veel beter
voor het milieu. De duikers zou
den via de besturen van duik
clubs benaderd kunnen worden.
Daarnaast pleit de familie Hagens
o.a. voor meer fietsenstallingen
bij dijken en duinovergangen.
J. Kasse uit Koudekerke
De heer of mevrouw Kasse
constateert dat het openbaar
vervoer op dit moment te rigide is
en pleit voor een projectmatige
benadering en voor flexibel open
baar vervoer. Vervoer op maat
dus eigenlijk. Tijdens de zomer
maanden dienen bussen juist te
rijden tussen de "speerpunten"
op het gebied van vertrek en be
stemming. Dus gericht vanaf
campings e.d. naar grote evene
menten als het Straatfestival
Vlissingen, kermissen enz. Het
lokale bestuur zou op dit gebied
eisen aan organisatoren kunnen
stellen. Daarnaast pleit de heer of
mevrouw Kasse voor een aantal
andere zaken, waaronder betere
mogelijkheden voor potentiële
gebruikers om kennis te maken
met alternatieve vervoersmoge
lijkheden. Dit zou bijvoorbeeld
kunnen door hen bij aankomst
een "klein" gratis kaartje aan te
bieden.
Bastiaan Maljaars uit Se-
rooskerke
Hij stelt voor het parkeergeld
voor parkeerplaatsen bij strand-
overgangen te verhogen en par
keergeld te heffen waar dat u
nog niet gebeurd. Dat zal er toe
leiden dat veel toeristen de auto
laten staan en de voorkeur geven
aan fiets en openbaar vervoer. De
inkomsten van de parkeergelden
zouden bovendien gebruikt moe
ten worden om het openbaar ver
voer en het gebruik van de fiets
te bevorderen, bijvoorbeeld door
het bouwen van meer en betere
fietsenstallingen. De jury voegt
hier aan toe dat in dit geval wel
voorkomen moest worden dat
automobilisten hun voertuig op
gemakkelijke wijze in de berm
van toegangswegen naar het
strand kunnen parkeren.
Lisette Meeuwsen uit Mid
delburg
Zij stelt voor te komen tot een
Zeeuws "milieupaspoort". Tel
kens wanneer iemand een milieu
vriendelijke beslissing neemt, bij
voorbeeld het huren van een
fiets, gebruik van openbaar ver
Er moet meer gefietst worden.
voer, het lopen van een natuur
wandeling, wordt er een stempel
in dat paspoort gezet. Op het
moment dat iemand tien stem
pels heeft verzameld krijgt hij of
zij iets. Dit zou een diploma kun
nen zijn, of een milieucertificaat
of korting op het één of ander.
Mevrouw Meeuwsen denkt dat
zoiets vooral bij jonge deelne
mers zou kunnen aanslaan. De
jury is het met haar eens.
Jan Midavaine uit Burgh-
Haamstede
Midavaine zond zijn auto
reductieplan in. In dit zeer uitge
breide plan wordt voorgesteld om
recreatiebedrijven, bungalowpar
ken, hotels, pensions, campings-
de toerist een korting te laten
aanbieden indien deze bereid is
gedurende zijn/haar verblijf in
Zeeland de auto te laten staan.
De recreant kan het geld van de
ze korting vervolgens gebruiken
voor het huren van een fiets of
voor gebruik van het openbaar
vervoer. De fiets, zo betoogt de
heer Midavaine, is gezien de ge
ringe afstanden in Zeeland im
mers uiterst geschikt als
vervoermiddel. Voorts doet hij
een aantal uitgewerkte voorstel
len om het openbaar vervoer
kwalitatief te verbeteren en ge
richter in te zetten. Als aanleiding
voor zijn plan noemt de heer Mi
davaine signalen die hij heeft op
gevangen van zowel toeristen als
autochtonen. Zijn plan heeft bo
vendien niet slechts positieve ef
fecten voor het milieu, stelt hij,
maar draagt ook bij aan vergro
ting van de verkeersveiligheid,
met name voor kinderen, en ver
mindering van verkeersproble
men en geluidsoverlast. De jury
heeft veel bewondering voor dit
doordachte en goed uitgewerkte
plan, dat in de provincie een be
langrijke stimulans en aanzet
heeft gevormd voor een funda
mentele discussie over toerisme
en verkeer.
J.A. Muis uit Arnemuiden
Dhr. Muis heeft een plan, waar
van hij ook zelf al zegt dat het
"nogal groots van opzet is". Hij
stelt voor in de vakantie op alle
trein- en buskaartjes een nummer
af te drukken. Deze kunnen van
naam en adres voorzien worden
gedeponeerd in speciale bakken,
waarna ze meedingen naar prij
zen. De bekendmaking van de
winnaars zou plaats moeten vin
Domburgsch Schuitvlot 19, M'burg
01180-39435, fax 01180-39434
HET ADRES VOOR HET MAKEN
VAN KLEURENKOPIEËN
CANON ES3
Compacte Electronische
schrijfmachine
(excl. BTW) 355,-
den in een groots opgezet fami
lieprogramma op televisie, dat in
de vakantie bijvoorbeeld eens in
de twee weken wordt uitgezon
den. Het geld voor de prijzen kan
bijeengebracht worden via spon
soring (sponsors kunnen vermeld
worden op bussen en treinen), de
openbaar vervoersmaatschappij
zelf (bijv. jaarkaarten), de uitzen
dende omroep, grote recreatiebe
drijven en overheden. De heer
Muis weet zeker dat mensen het
winnen van prijzen en geld zo
leuk vinden dat ze hiermee het
openbaar vervoer ingelokt kun
nen worden.
Debby Scheerens uit Rid
derkerk
Zij is van mening dat de mogelijk
heden om in het openbaar ver
voer, met name de bus, fietsen
mee te nemen drastisch verbe
terd dienen te worden. Dat zou
kunnen, zegt zij, door middel van
een aanhanger of door het creë
ren van speciale ruimte daarvoor
in de bus.
J.A. Soek uit Arnhem
Deze inzender concludeert, naar
de mening van jury terecht, dat
er sprake is van twee doelgroe
pen: vakantiegangers en dagre
creanten. Voor beide groepen
geldt dat zij pas dan voor open
baar vervoer kiezen wanneer als
een paal boven water staat dat
dit voordeliger is. Voor de groep
vakantiegangers stelt J.A. Soek
dat zij, zoals dat ook in win
tersportplaatsen gebeurt, een
gratis O.V.-kaart voor de duur van
het verblijf zou moeten krijgen.
Indirect betaalt de toerist deze,
bijvoorbeeld via de verblijfsgel-
den, zelf. Voor dagrecreanten
moet gebruik van de auto ont
moedigd worden, bijvoorbeeld
door sterke verhoging van de par
keergelden vanaf een bepaald
deel van het strand. Dit in combi
natie met aantrekkelijke vervoers-
alternatieven, snelbussen of mo
norail bijvoorbeeld, welke vertrek
ken vanaf grote, goed bereikbare,
niet te dure parkeerplaatsen in
het "achterland". Gezorgd moet
hierbij worden dat vakantiegan
gers wel op hun verblijfplaats ge
makkelijk de auto kwijt kunnen,
maar dat daarbuiten gebruik ma
ken van hun O.V.-kaart aantrekke
lijker is.
H. Westgeest uit Wassenaar
De heer of mevrouw Westgeest
heeft een idee om wandelen
langs de Zeeuwse kust aantrek
kelijker te maken. Het voorstel is
het verzorgen van een regeling
om de bagage (rugzakken) van
wandelaars naar de volgende
stopplaats vooruit te laten bren
gen. Men zou zijn bagage een
voudigweg met de bus moeten
kunnen meegeven, waarna deze
die afgeeft bij een camping of
VVV-kantoor, bijvoorbeeld. Een
dergelijk systeem maakt immers
wandelen door Zeeland, als alter
natief voor het gebruik van de
auto, veel aantrekkelijker. De jury
is van mening dat een opzet als
deze ook voor fietsers goede mo
gelijkheden zou bieden.
Alle inzenders krijgen het juryrap
port toegezonden.
Het beste adres voor kwaliteit en service.
I
ÏCHTH^l
in de regio Rotterdam
voltijd en deeltijd