IMieuwe Pajero in Genève Grote klantentrouw bij Toyota De Renault 19 16V: Madonna-auto VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, ouisse Auto BV (wel Vlissingen Th. Louisse, J.A. Dijkwel BV, J. Richter, Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Autobedrijf Van Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 27 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Spoilerlip Stiller Prijzen Compleet Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 20 maart 1991 Seat Ibiza New is gerijpt succes Palma de Mallorca - Na de introductie in 1984 en de eerste belangrijke veranderingen eind 1988, presenteert de Seat Ibiza zich nu in zijn derde gedaante. De succesvolle, vlot gelijnde carrosserie is als basis gebleven. De optische veranderingen zijn nu echter veel ingrijpender, dan bij de huidige Ibiza Extra, die voornamelijk technisch werd herzien. Naast de zichtbare veranderingen heeft het leveringsprogramma verdere verfijningen ondergaan, terwijl tech nisch weinig ingrijpends is te melden. We re den met de 1.2 GLX en 1.5 SXi. Het Rai Data Centrum heeft onlangs een over zicht geproduceerd van de klantentrouw van particuliere automobilisten over 1990. Het gaat dus om autokopers die hun vierwieler in ruilen voor een model van hetzelfde merk. Toyota scoort in dit overzicht het beste met een percentage van 79.05 procent. Dit cijfer zegt niet alleen iets over het verkoop beleid van Toyota en de technische eigen schappen van haar modellen. Hierin komt ook duidelijk de tevredenheid over de service tot uitdrukking. De eerste auto wordt in de show room verkocht en de tweede immers in de werkplaats. Toyota scoorde al eerder uitste kende cijfers op het gebied van betrouwbaar heid en ongevoeligheid voor pech. Mitsubishi heeft op de Internationale Automo bieltentoonstelling van Genève (7 t/m 17 maart) de compleet nieuwe Pajero ten doop gehouden. De nieuweling werd al eerder in Japan getoond en zal vanaf de zomer ook in ons land worden geleverd. De tweede generatie is gebaseerd op het hui dige model, wat al acht jaar meegaat. De keu ze uit twee wielbases is gebleven, terwijl de carrosserie ook ongeveer dezelfde afmetingen kent. Door de bolle vormgeving is echter de binnenruimte merkbaar toegenomen. De ont werpafdeling heeft de nieuwe Pajero een dui delijke Mitsubishi-uitstraling meegegeven. Het programma omvat een 2.5 liter turbodiesel met intercooler van 105 pk en de krachtige 3 liter Vo van Ibb paardekrachten. Zowel deze motoren als de ondersteltechniek werden op verschillende detailpunten herzien. Nieuw is de Super Select 4WD, een systeem wat de voordelen combineert van permanente en in- schakelbare vierwielaandrijving. Met een cen traal differentieel met visco-koppeling en extra keuzemogelijkheden voor de versnel lingsbak biedt het een enorm fijnmazig scala aan mogelijkheden. Daarnaast kan de nieuwe Pajero worden.geleverd met Multi Mode ABS en een systeem wat de bodemvrijheid kan regelen. Het exacte leveringsprogramma voor Neder land is nog niet bekend. In elk geval zullen er korte en lange uitvoeringen zijn met beide ge noemde motoren. Na lange tijd onder de Fiat-vlag te hebben ge opereerd, introduceerde Seat als onafhankelij ke onderneming in 1984 haar eerste eigen model, de Ibiza. De auto kwam met behulp van enkele beroemde partners, zoals Giugiaro en Porsche, tot stand. Het bleek een schot in de roos, een goede kans voor Seat om inter nationaal mee te gaan doen. Zeker toen het Spaanse merk in 1986 door de Volkswagen- groep werd overgenomen, ging het alleen maar bergopwaarts. Onder het VW-regime stegen de verkopen met 62 procent, terwijl de productie met 85 procent toenam. In 1990 was Seat dan ook het snelst groeiende merk in Europa, iets waar de Ibiza voor een groot deel verantwoordelijk voor was. Er werden er maar liefst 213.000 van gemaakt (in 1990). De nieuwe Ibiza is direct herkenbaar aan het nieuwe front. De richtingaanwijzers zijn uit de bumper verdwenen en zitten nu naast de kop lampen. De grille heeft een dikke rand die in de carrosseriekleur wordt gespoten. Natuurlijk hoort bij dit geheel een nieuwe bumper, die vooral forser oogt. De Ibiza is zelfs in totaal 4,5 centimeter langer geworden. Afhankelijk van de uitvoering kan deze bumper met geïn tegreerde spoiler in de carrosseriekleur wor den gespoten. Het kleinere oppervlak van de grille maakte een extra luchtinlaat in die nieu we bumper noodzakelijk. Fraai is vooral de brede zwarte stootstrip die lichte tikken op vangt. Aan de zijkant is het geheel wat spor tiever geworden door de wielkastverbreders en de bescheiden skirts, onderdelen die ook weer bij de duurdere uitgave net als de nieu we buitenspiegels worden meegespoten. Ook de achterbumper heeft een zogenaamde spoi lerlip gekregen. Op de achterklep zit boven de ruit een spoiler die niet in het metaal is ge- schoefd, maar aan het glas zit bevestigd. De ze voorziening wordt alleen op de GLX en SXi geleverd. Kleinere veranderingen betreffen de vlakker ingebouwde achterruit en de smallere carros serienaden. De Ibiza New Style is tot slot goed te herkennen aan de nieuwe achterlich ten in rood en wit en het zwarte schild voor de nummerplaatbevestiging. Voldoende ingre diënten om de Ibiza weer wat langer mee te laten lopen. Pas eind 1992 mogen we een vol ledig nieuw model verwachten. Bij een uiterlijk ingrijpend veranderde auto ho ren uiteraard ook een reeks nieuwe wieldop pen en lichtmetalen velgen. Stootstrips op de flanken worden echter nog steeds niet stan daard aangeboden. Het interieur werd eind 1988 al stevig aange pakt met een compleet nieuw dashboard en sterk verbeterde stoelen. Daarom waren op dit punt slechts detailwijzigingen nodig. De stoelen hebben een betere schuimvulling en bieden vooral bij de duurste types meer zijde lingse steun. Rond het stuur vinden we twee van Volkswagen afkomstige sprieten waar mee verlichting, ruitewissers en richtingaan wijzers worden bediend. Het Seat-tijdperk met de vreemde satellieten is helemaal voor bij. Een aardig detail is het verplaatsen van de knipperlicht-automaat van de motorruimte naar het interieur. Tot nog toe was het nauwe lijks te horen dat de richtingaanwijzers waren ingeschakeld. Verder zijn er nog een groot aantal andere zichtbare en ontzichtbare wijzigingen doorge voerd zoals een makkelijke bevestiging van de hoedenplank, een stille motor voor de achter- ruitwisser en ook een sterk verbeterde electri- sche zijruitbediening en centrale vergrendeling. De motorische veranderingen werden vooral ondernomen om het geluidsniveau naar bene den te brengen, terwijl ook de verstevigde stuurkolom minder trillingen doorgeeft. Moto risch biedt de nieuwe Ibiza dezelfde mogelijk heden. Dat wil zeggen de 1.2 liter System Porsche motor met multipoint injectie en een exemplaar van dezelfde makelij met 1.5 liter inhoud. Beide motoren zijn uiteraard voorzien van een geregelde driewegkatalysator en bo vendien een aktief koolstoffilter, dat benzine dampen uit de tank opvangt. het leven ging, heet voortaan CLX en heeft een behoorlijke complete specificatie met in terval op de ruitewisser, portierbakken, toe- renteller, digitaal klokje, verlichting in de bagageruimte, aërodynamische wieldoppen en zwarte wielkastranden die doorlopen in de skirts. De GLX-uitgave was al langer bekend en biedt meegespoten bumpers, getint glas, een vierspaaks stuur, deelbaar neerklapbare achterbank en sportstoelen met beklede hoofdsteunen. De SXi is het sportieve topmo del met zaken als elektrisch bediende voor- portierruiten, centrale. vergrendeling, mistlampen en lichtmetalen velgen. Bij de SXi zijn de bumpers en skirts uitgevoerd in licht of antraciet metallic. Aan de rij-eigenschappen van de Ibiza is wei nig veranderd, dat was immers niet echt no dig. Het is ook als 1.2 een sportief rijdend karretje dat zeer uitnodigd tot forse bochtsnel heden. Uiteraard is de 1.5 SXi merkbaar spor tiever, vooral door zijn extra vermogen. De zitpositie is helaas niet helemaal ideaal, maar langere ritten met het vorige model hebben geleerd dat dit meer een kwestie van wennen is. Helaas zijn ze bij de veranderingen vergeten de gordels voorin in hoogte verstelbaar te maken. Het leveringsprogramma heeft enkele wijzi gingen ondergaan. Zo is de basis Ibiza met 903 cc motor vervallen. Het instapmodel is nu de 1.2i Special met een driedeurs carrosserie. De auto heeft een grille in de carrosseriekleur, afsluitbare tankdop, halogeen koplampen, een wisser/sproeier achterop, tapijt in de bagage ruimte en nieuwe portierbekleding. De tweede uitgave, die tot nog toe als XL door De nieuwe Ibiza, die de toevoeging "New Sty le" heeft gekregen, zal vanaf mei bij de Neder landse dealers te vinden zijn. Over de definitieve prijzen is nog niets bekend. De Special zal maximaal 2% omhoog gaan, ter wijl de prijsverandering bij de CLX en GLX wat hoger zal uitvallen. Dit laatste is vooral te wijten aan het feit dat de uitrusting ten op zichte van het oude model is uitgebreid. Dit zal betekenen dat de vernieuwde Seat Ibiza vanaf zo'n f.19.000,te koop zal zijn. Impor teur Pon Car hoopt in dit jaar zo'n 12.000 voertuigen te verkopen inclusief de Terra. De groei van- het merk zal voor een deel van de nieuwe Ibiza komen, maar ook worden ver oorzaakt door de nieuwe Toledo, een grote middenklasser, die in april aan de pers zal worden voorgesteld. We horen zodoende bin nenkort meer van Seat. De stralend witte bolide die bij Dijkwel Re nault in Vlissingen in het zonnetje stond te glanzen had meer weg van een nieuw type Alpine dan van een "gewone" 19. De 16V is een bijzondere verschijning met minstens zo bijzondere prestaties. De Franse allure druipt er gewoon af. De sideskirts en een set schit terende spoilers geven de R19 een image waar Ayerton Senna jaloers op zou zijn. De zestienklepper is ook van binnen en onder de kap de moeite waard. De sportstoelen zou je zo voor de open haard in de woonkamer zetten om er een hele avond in te kunnen zit ten. Ruimte is er ook genoeg, en bovendien kunnen het stuur en de stoel met een simpele draai versteld worden. Het gebogen dash board zorgt ervoor dat je zelfs bij een zware aanval van spit, hernia of andere calamiteiten alle informatie zonder moeite kan aflezen. De klokjes zien er vertrouwd uit, en alles is keurig duidelijk geplaatst. En toen gingen we rijden. Starten: grom, brrrrr.... Koppeling in: niet te zacht, je moet even goed duwen, precies lekker. Versnelling in één: kort en als een warm mes door Echte Boter. Koppeling op en gas: pittig met vlieg- tuiggevoel. Boontjes: als een slalomskiër. Het rijgedrag van de sportieve Renault is echt een plaatje. Met optrekken blijft hij alleen achter bij auto's met een prijskaartje van zes cijfers. De topsnelheid is in Nederland zeer onwettig. Belangrijker is het weggedrag bij hoge snelhe den, en dan pas merk je dat de 19 niet met de Franse slag is gemaakt. Hij zoekt de goede lijn bijna vanzelf op in bochten, en hij plakt als velpon aan de weg. Om een lang verhaal kort te maken, de Re nault 19 is eigenlijk een soort metalen even beeld van Madonna. Tomeloze energie, opwindend gevormd, professioneel, draait en keert in alle richtingen met grote souplesse. Tenslotte wordt de Renault 19 16V heel com pleet afgeleverd (met stuur- en rembekrachti- ging, sportstoelen, spoilers, skirts, klokjes) voor een auto in zijn prijsklasse f 42.000,—).

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 19