Renault 25 Baccara en 19 Dynamic FIAT TEMPRA rijdt als een zonnetje Amerikaanse Honda Aerodeck naar Europa VROUW EN AUTO Nu in onze showroom Ford Escort 1.6 inj. S Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 25 FORD ESCORT 1.6i S PGM-FI Het moest er een keer van komen. Vers besneeuwde wegen vormden het decor tijdens het proefrijden met een aantal nieuwe uitvoerin gen van de uitgebreide Ford Escort-reeks. We kozen voor de re cent gelanceerde sportieve S- variant en de nieuwe Van met 1.8 liter dieselmotor. Het is nu alleen nog wachten op de sportieve top pers: 2 liter 16-kleppen XR3i en de Cosworth. Laten we hopen dat deze twee krachtpatsers op min der glibberige ondergrond zullen worden voorgesteld. Aanbieding Laadruimte 8 Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 20 februari 1991 De reclamecampagne voor de nieuwe Fiat Tempra mocht er zijn, en ik had dus ook goe de hoop toen ik aan de rijtest begon. Al snel bleek dat terecht, maar toch heel anders dan de commerciële jongens het gewild hebben. De Tempra heeft wat minder „temprament" dan het schitterende, flitsende dashboard en de billboards doen geloven. De jongste Fiat is juist van het meer degelijk type. Hij plakt aan de weg. Terwijl iedereen druk aan het schaat sen of sneeuwpoppen aan het bouwen was reed de Tempra zonder slippen of moeilijk doen over gladde wegen, door gepekelde sneeuwprut en door scherpe bochten. En dat voor een zonnige Italiaan. Heel gebruikers vriendelijk is het stuur, dat heel simpel te ver stellen is, en lekker in de hand ligt. Hier moet ik er even bij zeggen, dat ik geen handschoenen nodig had in de Fiat. Voor de meeste mensen een normale zaak natuurlijk, maar heeft altijd koude handen in de auto. De AUTOBEDRIJF JOOSSE Keuze genoeg Op de Rai werd de Honda Accord Aerodeck onthuld, een volwaardige stationcar in het ho gere marktsegment gebaseerd op de Accord 2.2i. Honda mikt met deze nieuweling op ko pers van een Mercedes T en Audi Avant. Be wust is daarom gekozen voor de meest luxueuze uitvoering. Tot en met de vier portie ren is de Aerodeck volledig identiek aan de se dan. De Aerodeck wordt uitsluitend in de Verenigde Staten gebouwd. Achter vinden we twee extra zijruiten en een forse vijfde deur die vrijwel de hele achterkant blootlegt. Een deel van de achterlichtunits is in de bagageklep opgenomen. Om het geheel dynamisch te houden staat de achterste stijl onder exact dezelfde hoek als de stijl direct achter de achterdeuren. De grote bagageruim te, die kan worden vergroot tot 1828 liter, is in normale opstelling netjes afgedekt door een rolhoes. De achterbank kan verder in ongelijke delen worden weggeklapt. Standaard is ook een hondennet om de ruimte tussen rugleu ning en dak af te sluiten. Voorin komt de auto vrijwel volledig met de sedan overeen: snelheidsafhankelijke stuurbe krachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, cen trale vergrendeling, elektrische portierruiten en buitenspiegels, een elektrisch glazen schuifdak, getint glas en een audio-systeem met vijf speakers. Voorin ligt Honda's grootste 4-pitter met 2,2 liter inhoud en een vermogen van 150 pk. Uiteraard wordt ook hier het PGM-FI multi- point injectiesysteem toege past. De Aerodeck trekt hiermee binnen ne gen seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u en heeft een top van net boven de 200 km/u. Standaard heeft de nieuweling een handgeschakelde vijfbak, maar kan ook met een volledig electronisch geregelde viertraps automaat worden geleverd. In dat geval kan tussen een Sportieve of Normale schakelmo gelijkheid gekozen worden. Door de double wishbone wielophanging rondom heeft de Aerodeck dezelfde prettige rij-eigenschappen als de sedan. De auto zal vanaf medio april op de markt komen voor een prijs van rond de f.63.000,=. Ford Escort Van. De Escort S is uitsluitend te koop met de krachtige 1.6 liter injectiemotor met een maxi maal vermogen van 105 pk bij 4500 tr/min. De Escort haalt hiermee een top van 186 km/u en trekt binnen 10,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Overigens is de zelfde krachtbron ook leverbaar als CLX vijf- deurs en Clipper (stationwagon). Wat prestaties betreft ontlopen deze drie auto's el kaar niet veel. Een belangrijk verschil is echter dat de S beschikt over een sportiever afgestel de vering, een extra stabilisatorstang voor en bredere banden (185/60-serie). Vooral deze ei genschappen geven de S enige voorsprong op de 1.6i CLX. De Escort S heeft een driedeurs carrosserie en is uiterlijk herkenbaar aan een beschaafde zwarte spoiler op de achterklep, wielcovers Ruim twee jaar geleden werd op de Parijse au tosalon de Renault 25 Baccara geïntrodu ceerd, de absolute topversie uit de 25-reeks. Baccara is voor Renault de soortnaam gewor den voor uitermate luxe uitvoeringen met za ken als lederen bekleding, stuurbekrachtiging, lichtmetalen velgen en exclusieve lakkleuren. Zo kennen we ook een 5 Baccara, sinds enke le maanden de 21 Baccara (niet in ons land) en zal nog dit voorjaar de Renault Clio Bacca ra het luxueuze front gaan versterken. De Baccara is verkrijgbaar met de 2.8 liter V6 injectiemotor of de snelle 2.5 liter turbomotor. De auto heeft zeer fraaie lederen bekleding met hout-accenten op het dashboard en de deurpanelen, airconditioning, cruise-control, vier elektrisch bediende zijruiten, volledig electrisch verstelbare stoelen en de bekende radio-Renault van 4 x 20 Watt. De V6 Injecti on wordt als Baccara geleverd met een vijfbak of met de moderne 4-trapsautomaat, terwijl de Turbo uitsluitend met een handgeschakel de vijfbak leverbaar is. De prijs van de V6i be draagt f.93.350,= voor de handgeschakelde versie, f.97.700,= voor de automaat en f.109.000,= voor de Turbo. De 25 Baccara kent slechts één optie, een elektrisch bediend schuifdak voor f.2.625, Bovendien heeft Renault het 19-programma uitgebreid met een speciale versie, de Dyna mic. De auto is gebaseerd op de drie- of vijf- deurs GTS met de 1.7 injectiemotor van 75 pk. Als extra's kent de Dynamic meegespoten bumpers en buitenspiegels, mistlampen voor, zonwerend glas, speciale wieldoppen, verstel baar stuur en een hoogte verstelling op de bestuurdersstoel. Al deze extra's worden aan geboden voor een meerprijs van f.1.095, De Renault Baccara. driedeurs Renault 19 GTS Dynamic kost zo doende f.28.995, De vijfdeurs is duizend gulden duurder. Ook reden we kort met de nieuwe Escort Van Ford Escort S. met 1.8 liter dieselmotor. Deze krachtbron doet bijzonder vlot zijn werk met een vermo gen van 60 pk. Uiteraard is de Van met een slechts gedeeltelijk beklede laadruimte veel rumoeriger dan een 'gewone' Escort met deze prettige motor. Ondanks het feit dat de Escort Van alleen in een basisuitgave wordt geleverd, komt de auto in z'n geheel compleet over. Portieren en dashboard zien er misschien wat plastic uit, maar dat is voor een bestelauto ab soluut geen probleem. Dit biedt namelijk weer voordelen bij het schoonmaken. De 1.8 liter dieselmotor in de Escort en Orion is tegen een meerprijs van f.1.000,= te bestel len met een katalysator. Aardig dat Ford dit in zijn leveringsprogramma heeft opgenomen. Maar zolang de klant meer moet betalen om vriendelijker voor het milieu te zijn, gebeurt dit niet. En van de overheid mogen we voor die sels ook geen stimulerende regels verwach ten. De Escort Van is er vanaf f.21.774,= (incl. BTW) als 1.3 benzine. De diesel kost f.24.607,=. De auto kan tegen meerprijs nog worden voorzien van een rasterhek en achter ruitverwarming. De 'gewone' Escort diesel is er vanaf f.30.180, De basis 1.4 liter motor is nu ook definitief leverbaar. Vooral in het begin zijn er wat problemen geweest op construc tief niveau. In Duitsland leidde dit zelfs tot het inruilen van een reeks geleverde 1.4-exemplaren op een 1.6. Met de 1.4 die in ons land inmiddels wordt geleverd is niets aan de hand. Er is al een Escort 1.4 met injectie vanaf f.25.640, verwarming is echt super. Schakelen gaat ook lekker soepel, en remmen doet hij ook keurig. Het dashboard verdient wat meer aandacht. De meters zijn digitaal. Ik vond altijd dat dat onoverzichtelijk was en dat je er na een uur draaierig van werd. Nu dus niet meer. In grote cijfers net onder de voorruit verschijnt de snelheid, die per, vijf kilometer snelheid ver springt, en dus heel makkelijk leest. De toe- renteller bestaat uit een voor een oplichtende streepjes, ook heel duidelijk. Verder is er een prachtig paneel met controlelampjes. Er staat een digitale tekening van de Tempra waarop dan de plaats van storing oplicht als er iets niet in orde is. Alle functies zitten mooi binnen handbereik en zijn praktisch ingedeeld. De middenklasser van Fiat heeft genoeg ruim te van binnen voor een fors Italiaans gezin. De styling is typisch Fiat, maar er zit wat meer elegantie in dan de collega-Fiats. Een van de andere voordelen van de Fiat is de prijs. Al vanaf een slordige 28.000 staat er eentje voor de deur. van een nieuw ontwerp en bumpers in de car- rosseriekleur met een zwarte inleg. De Escort S is meer een leuk ogende auto, dan een super sportief vervoermiddel. Natuur lijk is de strakkere vering duidelijk merkbaar maar de prestaties blijven op een niet meer dan zeer behoorlijk niveau steken. Ford mikt met deze auto dan ook voornamelijk op een publiek wat sportiviteit wil uitstralen voor een betaalbare prijs. De Escort 1.6i S wordt aan geboden voor exact dezelfde prijs als de 1.6i CLX 5-deurs: f.30.850,= en dat mag ronduit een aanbieding genoemd worden. Voor een deel komt de uitrusting van beide auto's over een, zoals: toerenteller, een deelbaar neerklap- bare achterbank, centrale portiervergrendeling en instapverlichting. Op een aantal andere de tails wijkt de S duidelijk af: een sportief ogend stuurwiel, een tweetonige claxon en vrolijke bekledingskleuren op overigens hetzelfde meubilair. Zowel de CLX als S zijn met een aantal aantrekkelijke extra's te leveren zoals een transparant schuif/kanteldak, een pakket met elektrisch bediende voorportierruiten, elektrisch verwarmde en verstelbare bui tenspiegels, koplampsproeiers en een voorruit- snelontdooier, een uitgebreid audio- systeem en een electronisch geregeld ABS systeem. Dat laatste wordt aangeboden voor een geringe meerprijs van 1.915,=. Alle deze extra's samen kosten f.6.345,=. De Ford Escort 1.6i S is een aantrekkelijk aanbod in de Escort-reeks.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 15