Calibra en Miami Vice Rij-impressie Amsterdam Auto Rai met veel primeurs z* jSr VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 23 ALFA ROMEO 33 1.5 EN SPORT WAGON Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger De Nederlandse importeur van Al fa Romeo is vast van plan de forse stijging in de verkopen van 1990 in dit nieuwe jaar voort te zetten. De grote en luxueuze 164 zal daarbij een niet onbelangrijke rol spelen, zeker na de introductie op de Rai van een nieuw basismodel van rond de vijftigduizend gulden. De Alfa's 75 en Spider doen netjes mee, terwijl de een jaar geleden in grijpend gefacelifte 33 voor de grote aantallen moet zorgen. Om de autokoper in het middenklasse segment nog meer keuze te bie den, heeft Alfa haar 33-programma met maar liefst drie nieuwe telgen uitgebreid. Motorgeluid JEEP WRANGLER 4.0i Aggressief Onderuitgezakt Chroom Rookglas Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 januari 1991 Trend-volger Twee uitbreidingen betreffen nieuwe versies van het bestaande vijfdeurs model. De 33 1.7 16V is afgeleid van het topmodel, de Quadri- foglio. Voorin vinden we dezelfde krachtige 1.7 liter boxer motor met 4 kleppen per cylin der en een vermogen van 132 pk. Bij een to taalgewicht van 990 kg is dit genoeg voor een top van 203 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 wordt in 8,4 seconden volbracht. Kracht en pit in het terrein. De terrein-GTi De Jeep Wrangier mag als direct familielid van de oer-jeep niet meer als een pure terreinauto gezien worden. De trend is zelfs dat echte liefhebbers van off-road rijden - voor zover dat in ons land nog mogelijk is - zich liever bedie nen van andere merken. De Wrangier wordt meer beschouwd als een mode-auto. De meeste Jeep Wrangiers zien zodoende voor namelijk de verharde weg. Tot nog toe kwam de auto met zijn 2.5 liter 4 cylinder motor goed met het verkeer mee, maar voor wie nog meer pk's wil, is er nu een 4 liter 6 cylinder die de auto werkelijk GTi-prestaties geeft. Eigenlijk is de 4 liter Wrangier een logische combinatie van een bestaande carrosserie met een bekende motor. Dezelfde krachtbron zit immers in de Cherokee. De 6-pitter met een exacte inhoud van 3960 cc levert met multi-point injectie een vermogen van 178 pk en een geweldig koppel van 288 Nm. Dit be tekent dat de minimaal 1335 kg wegende Jeep goed is voor een top van 170 km/u en binnen 9,4 seconden vanaf het stoplicht de 100 km/u bereikt. Waarden die een gemiddel de GT, GSi, GTi, GTti en GTturbo niet misstaan. ser met variabele interval, afsluitbaar opberg- vak met bekerhouders, een beklede rolbeugel en een met leer bekleed stuurwiel. Dezelfde versie is ook met een hardtop leverbaar. De Sahara zit wat ruimer in de extra's zoals een reservewielhoes, striping en een speciale kleur. Tot slot is er dan de luxueuze Laredo met standaard chromen bumpers en grille, lichtmetalen velgen, getint glas rondom en speciale portierbekleding. Tegen meerprijs is op de Laredo airconditioning te bestellen. De prijzen van alle modellen zijn behoorlijk gunstig. Zo start het programma met de Soft- top 2.5i op grijs kenteken voor f.35.455, Dezelfde auto op geel kenteken kost f.46.645, De 4 liter is er vanaf f.37.775,= op grijs en f.49.995,= op geel kenteken. De meerprijs die voor de nieuwe motor wordt ge vraagd is bescheiden. Het duurste model is de Laredo 4.0 voor f.58.795,= op geel kenteken. De 4 liter Wrangler is een regelrechte verras sing. Misschien een welkome afwisseling voor vele GTi-rijders die voor hun auto mini maal evenveel kwijt zijn. Technisch zijn beide 16-kleppers dus volledig gelijk. Toch is er een prijsverschil van f 1.300,=. De Quadrifoglio is namelijk voor zien van een forse spoiler op de achterklep, stevige zijskirts en een interieur met sportieve stoelen. Hierbij wordt de velours bekleding af gezet met randen van leer. In dit geheel pas sen ook heel goed de open hoofdsteunen. Mensen die niet van dit uiterlijk vertoon hou den, maar wel graag de prestaties van de Boxer 16V willen, komen op de andere versie uit. De auto mist de spoilers en skirts en heeft het normale meubilair van de 1.7 i.e. Dit bete kent dat de achterbank is voorzien van geïnte greerde hoofdsteunen en dat de hoofdsteunen op de stoelen beheel bekleed zijn. Een ander klein verschil in uitrusting is de standaard check-control, die niet op de Qua drifoglio te vinden is. Verder beschikken beide 16-kleppers over een wisser/sproeier op de achterruit, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten voor, in twee delen neerklapbare achterbank, een verstelbaar stuur en fraaie lichtmetalen velgen. De bestu ring gaat lekker licht vanwege de standaard bekrachtiging. De 16V is vooral in de hogere toerenregionen bijzonder bereidwillig zijn kracht te tonen. Zelfs vanuit in ons land hoogst illegale snelheden trekt de auto nog vlot door. Het motorgeluid blijft typisch Alfa met het bekende knetterje in de uitlaat. Een andere kenmerkende Alfa 33-eigenschap is de typische zitpositie. De pedalen en het stuur zijn zo geplaatst dat iedere zithouding een compromis is. Dit soort kleine onvolko menheden staan het succes van de auto niet in de weg. Te midden van concurrenten als de Golf, Kadett en Escort is de Alfa 33 uitgespro ken een auto voor de liefhebber, die zich van Na het starten laat de motor zich heel in de verte horen. In het hele toerenbereik is de krachtbron rustig en maakt dus absoluut niet het geluid wat je van een Amerikaans big- block kent. De enorme trekkracht is direct aanwezig en na het wegrijden krijg je meteen een tevreden grijns op je gezicht. Je zou de Wrangier 4 liter gerust een sportauto kunnen noemen. Er kan fors in de versnellingen wor den doorgetrokken en de tussenacceleraties zijn iedere keer weer verbluffend. Het is ook zo heerlijk dat bij gasgeven de achterkant een beetje doorzakt. Nieuw op alle modellen zijn de voorstoelen met een verder naar boven doorgetrokken rugleuning en een verbeterde zijdelingse steun. De rugleuningen zijn voortaan ook ver stelbaar. Wat gebleven is, is de typisch onder uitgezakte houding die Wrangier- en CJ-rijders plegen te hebben. Andere wijzigingen betref fen de snelheidsmeter en de aanwezigheid van twee extra controlelampjes: 'Check Engi ne' voor storingen in het motormanagement systeem en 'Maintenance Required' voor als een emissie-technische onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd. De bestaande 2.5 li ter versie heeft ook technisch een verandering ondergaan. De krachtbron heeft voortaan multi-point injectie en levert een vermogen van 121 pk en een koppel van 189 Nm. Ook deze versie is niet bepaald traag te noemen met een top van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,3 seconden. De 4 cylinder is lekker rustig. Het totale leveringsprogramma bestaat uit 16 varianten: 2 motoren, geel of grijs kenteken en vier uitvoeringen. De basisversie is de softtop met ondermeer zwarte bumpers, zesspaaks velgen, gelaagde en getinte voorruit, ruitewis- Van donderdag 7 tot en met zondag 17 fe bruari wordt in het Rai-complex in Amster dam de tweejaarlijkse auto-Rai gehouden. Meer dan andere jaren beloven de aanwezige automerken veel primeurs. Naast een aantal Nederlandse noviteiten, zijn er enkele Europe se primeurs en zelfs een wereld-première. Het logo van de Auto Rai 1991. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, terwijl er met uitzonde ring van de weekenden een avondopenstelling is van 19.00 tot 22.00 uur. De entree be draagt f 13,= per persoon en een reductie tarief van f 10,= voor kinderen, groepen en PAS-65 houders. Een kaartje voor de avondu ren kost f 10,= (reductie-tarief f 7,50). We lopen de noviteiten snel door. Het meest belangrijke nieuws komt in deze uitgave al uit gebreid aan de orde. Alfa brengt de 33 Sport Wagon, de speciale 75 Indy en een zogenaamde Oort-uitvoering van de Alfa 164. Audi heeft als belangrijkste nieuws de volledig gewijzigde 100, waarin voortaan ook een V6 te vinden zal zijn. De BMW 3-serie beleeft in Amsterdam zijn ten toonstellingsdebuut, terwijl de nieuwe Voya ger van Chrysler een Nederlandse noviteit is. Fiat heeft een reeks nieuwtjes, voor Neder land de Panda Selecta en Tempra Wagon en voor heel Europa de gefacelifte Croma. Ford breidt zijn leveringsprogramma uit met de Escort S en Scorpio 2.9 24-klepper. De Honda Accord Aerodeck is de eerste in Amerika ge produceerde Honda bestemd voor Europa. De Hyundai Lantra is nog niet eerder buiten de Koreaanse landsgrenzen getoond en geldt zo doende als wereldprimeur. Verder hebben alle andere Hyundai-modellen kleine wijzigingen ondergaan. Lancia toont de topmodellen uit de Dedra-reeks, de 2000 Turbo en Integrale. Mazda heeft een Europese noviteit in de vorm van de nieuwe 121, terwijl Mitsubishi het ho gere marktsegment met de Sigma binnen komt. Natuurlijk beleven de Nissan Sunny en 100 NX hun tentoonstellingsdebuut in Am sterdam, terwijl de gewijzigde 200 SX een kleine verrassing is. Peugeot moet het doen met de 205 GTi 1.9 Griffe en Roland Garros Cabriolet, de 205 turbodiesel en de 605 SR 3 liter. Porsche trekt vooral de liefhebbers met de 911 Turbo, terwijl Suzuki de vijfdeurs Vitara ten doop houdt. Tot slot vinden we bij Toyota een belangrijke uitbreiding van de Starlet-reeks en bij Volkswagen de Polo G40. De Rai belooft dit jaar bijzonder interessant te worden. In het volgende nummer van de Auto Extra krant komen we uitgebreid op al het Rai- nieuws terug. de grijze massa wil onderscheiden. De 33 Boxer 16V Quadrifoglio kost f 35.990,= en dat is gezien de uitgebreide uitrusting, prima prestaties en leuke uitstraling niet te veel. De technisch identieke, maar minder aggressief ogende Boxer 16V (zonder de Quadrifoglio toevoeging) kost f 34.690,= en dat is nog aantrekkelijker. Aan de basis van het 33-gamma staat de 1.3, een auto die nog 'vuil' wordt geleverd, dat wil zeggen zonder katalysator. In de loop van dit jaar zal deze laatste milieu-onvriendelijke Alfa motor van een injectie en geregelde kat wor den voorzien. Tussen deze 1.3 en de 8 kleps 1.7 i.e. zit sinds kort de 1.5 liter injectie met een vermogen van 97 pk. Deze krachtbron wordt geleverd in een auto die wat uitvoering betreft volledig met de 1.3 overeenkomt: elek trische voorportierruiten, verstelbaar stuur en een toerenteller. De 1.5 zorgt voor een top van 180 km/u en sprint binnen 11 seconden van uit stilstand tot 100 km/u. Voor de grotere en schonere motor wordt door Alfa een meerprijs van f 1.900,= berekend ten opzichte van de 1.3. De Alfa 33 1.5 i.e. kost f 27.690, Na de introductie van de nieuwe 33 begin vo rig jaar moesten we de fraaie Sport Wagon missen. De auto was in Italië uitsluitend met 1.7 liter krachtbron leverbaar. Deze versie zou Alfo Romeo, een auto voor liefhebbers. in ons land te duur worden, waardoor de Sport Wagon zichzelf uit de markt zou prijzen. Nu de 1.5 liter injectiemotor leverbaar is, bete kent dit een rentree van de Sport Wagon op de Nederlandse markt. Het model werd door Pininfarina ontworpen en heeft dezelfde neuspartij als de andere 33-modellen. De dak lijn is uiteraard verder doorgetrokken, terwijl de vijfde deur veel rechter staat. De achterste ven is overigens bij het nieuwe model onge wijzigd gebleven, al zijn de lichtunits voortaan in rookglas uitgevoerd. De 33 Sport Wagon moet gezien worden als een luxe vrijetijdsauto. Het is geen stationcar zoals we die bij veel andere merken kennen, maar meer een combi-coupé met wat extra opbergmogelijkheden, maar vooral een zeer gedistingeerd uiterlijk. We kunnen hem gerust als het kleinere broertje van de BMW Touring zien. De Sport Wagon is compleet met fraaie dakrailings, een nette achterruitwisser en een geraffineerd spoilertje boven de achterruit. Verder is de uitrusting gelijk aan die van de 1.5 hatchback. De bagageruimte is variabel van inhoud en met een handig afdekzeil aan het oog te onttrekken. De Alfa 33 Sport Wagon wordt aangeboden voor f 29.950,= en ook dat is wederom scherp. Alfa Romeo maakt auto's voor liefhebbers, dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. De 33 is een goed voorbeeld van be taalbare sportiviteit en exclusiviteit. Mocht ik ooit zo gestroomlijnd, krachtig, sportief, teder en showgevoelig worden als mijn testonderwerp, de Opel Calibra, dan ziet u mij binnenkort in een aflevering van Miami Vice. Garage Janssens was terecht apetrots op de metalen filmster in de etalage. Bij het bedenken van de Calibra stond het bij Opel voorop dat een auto met een sportief uiterlijk en een even sportief karakter niet altijd een behoorlijk rumoerige krappe tweezitter hoeft te zijn. Ruimte en rust zijn opvallend aanwe zig De Calibra is niet alleen een fraaie auto, hij is ook heel functioneel. Alles zit op de goede plek en alle benodigdheden om 115 pk naar behoren over de snelweg te dirigeren zijn aan wezig. Standaard ABS-remsysteem, stuurbe krachtiging, elektrisch bediende ramen voor, verstelbaar sportstuur. Aan het dashboard was ik snel gewend. Als mijn keukenkasten zo overzichtelijk in elkaar zaten, had ik de helft minder tijd nodig voor mijn diner. Het uitzicht is trouwens adembenemend vanaf de bestuurdersstoel. Je kan rustig op een vuilnis belt parkeren en dan nog genieten van wat je ziet. De gebogen lijnen van de motorkap, de raamstijlen, het binnenwerk, alles geeft een glamourgevoel. Bovendien zitten de sportstoelen erg fijn. Een flitsende auto met een behoorlijke kudde paarden binnenin moet wat prestaties kunnen leveren. Geen probleem voor mijn test monster. Optrekken gaat soepel, stil en heel snel. Hij blijft ook doortrekken, en hoge toeren rijden is daarbij niet nodig. De Calibra had er ook echt lol in, hij zwaaide vrolijk even met zijn achterwerk ten teken van afscheid en liet de rest van weggebruikers treurend ver achter zich. Tot een snelheid van ongeveer 180 leek het in de bochten of de weg rechtboog en de Calibra gewoon rechtdoor reed. Daarna moest ik pas een beetje gaan sturen. De rem men werkten goed, nog wat stroef van de nieuwigheid, natuurlijk geen kunst aan met ABS. De Calibra heeft dus kortom een plaatje van een weggedrag. Van zijwind merkt hij ook bitter weinig (voor de kenners: de cW-waarde van de Calibra is 0,26, een wereldrecord waar Opel veel moeite voor heeft gedaan in de windtunnels). Ik had bij Garage Janssens maar een vraag toen ik terugkwam. Voor hoeveel geld mag ik de sleutels houden, en ik bereidde me al voor op een stuk of vier jaarsalarissen. Het prijs kaartje meldt echter slecht een ruime 50 mil le. Vandaar dus die rij bij Garage Janssens...

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 15