Nieuwe Nissan Sunny
vult Primera-reeks aan
Schokgolf
AX Image en
BX Toulouse
Escort krijgt
goud in Oostenrijk
Motoren
Diesel
Spleetogen
Compleet
Sportief effect
Woensdag 19 december 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
Dit is de nieuwe Nissan Sunny, een auto die
begin volgend jaar in maar liefst vier carrosse
rievarianten op de Nederlandse markt komt.
Verder kan er worden gekozen uit vier moto
ren, twee transmissies en vier uitrustingsni
veaus. Bovendien omvat de serie ook de 100
NX, een sportauto op Sunny-basis die onder
andere moet gaan concurreren met de Honda
Civic CRX.
Zowel wat vormgeving betreft als de opbouw
van het programma heeft de nieuwe Sunny
veel weg van de Primera. Er is een vierdeurs
sedan, een vijfdeurs hatchback, de stationwa
gon en natuurlijk een driedeurs model, die het
grootste deel van de verkopen voor zijn reke
ning zal nemen. Later zal het programma nog
worden uitgebreid met de besteluitvoering en
een supersportieve GTI-R met vierwielaandrij-
ving en turbomotor.
Het motorenprogramma start met de 1.4 liter,
een krachtbron uit de GA-familie. Door toe
passen van een electronisch geregelde carbu
rateur kort een geregelde drieweg katalysator
worden gemonteerd. De krachtbron levert
met vier kleppen per cylinder een maximaal
vermogen van 75 pk bij 6000 tr/min. Deze 1.4
reden we als driedeurs. De auto heeft een zeer
opvallend vormgegeven achterpartij, waarbij
de derde deur tot ir. het dak scharniert. De
opening is zodoende erg groot. Nissan heeft
veel werk gemaakt van de constructie van de
hoedeplank. Deze is zo groot, dat bij geopen
de klep vrijwel de hele toegang tot het passa
gierscompartiment is afgesloten, wat
zodoende de toevoer van koude buitenlucht
tot een minimum beperkt. De hoedeplank
heeft een forse verhoging, waardoor de baga
geruimte maximaal is geworden en het zicht
naar achteren zo min mogelijk is beperkt.
Het interieur van de LX-uitgave ziet er ver
zorgd, maar weinig opwindend uit. Immers de
koper van een dergelijk mobiel verwacht geen
wereldwonderen. De 1.4 motor met electro
nisch geregelde carburateur doet braaf zijn
werk en zorgt voor nette prestaties. Heel keu
rig is het feit dat ook de meest eenvoudige
Sunny met een in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel wordt geleverd. De besturing en be
diening van pedalen en versnellingspook gaan
uitermate licht, terwijl het uitzicht rondom
vanwege de grote glaspartij zeer goed is. Kort
om, de Sunny 1.4 is een prettige huis-tuin-en-
keuken auto met veel gebruiksmogelijkheden.
De tweede motorisatie kennén we uit de Pri
mera, de 1.6 liter ook uit GA-stam. Ook hier
16-kleppen en een geregelde carburateur, die
zorgen voor 90 pk. De snelle GTI heeft een 2
liter krachtbron met multi-point injectie en
143 pk. Bovendien zal Nissan in de nieuwe
Sunny de 'grote' 2 liter diesel leveren met 75
pk. De diesel reden we als sedan SLX. De au
to kenmerkt zich door nette wieldoppen,
bumpers in de carrosseriekleur en in het inte
rieur fraaie velours bekleding en een toerentel-
ler. Een prima auto die Sunny diesel. Voor een
auto in deze klasse is een cylinderinhoud van
2 liter fors. Heerlijk is ook de stuurbekrachti
ging waarmee alle diesel-varianten worden
uitgerust. De krachtbron laat op een gezonde
manier de degelijke dieselklop horen. Eenmaal
warmgereden kan er met deze variant goed
worden opgeschoten.
De dieselreeks start bij de 3-deurs LX voor
f.30.195, De sedan SLX staat in de prijslijst
voor f.33.595,= wat hem bijzonder aantrek
kelijk maakt voor de zakelijke markt. Alle mo
toren zijn gekoppeld aan een
vijfversnellingsbak, terwijl de 1.4 en 1.6 ook
met automaat kunnen worden besteld. Nissan
brengt op basis van de nieuwe Sunny ook een
uitbreiding van zijn sportieve reeks. De 300
ZX en 200 SX krijgen er een broertje bij in de
vorm van de 100 NX. Het gaat om een sport-
coupé met een heel opvallende vormgeving.
De koplampen zitten als een soort spleetogen
in de neuspartij. Standaard is een T-bar dak,
waarbij twee glazen panelen kunnen worden
verwijderd en er open gereden kan worden.
De grote achterklep geeft toegang tot een be
hoorlijke bagageruimte. Hierbij is de achter
bank neerklapbaar. Het interieur is compleet
en sportief uitgevoerd met een driespaaks
sportstuur en fraaie bekleding. De 1.6-versies
kunnen met een zogenaamd pakket wor
den uitgerust met stuurbekrachtiging, in
hoogte verstelbaar stuur, elektrisch bediende
portierruiten en centrale vergrendeling. Overi
gens zijn al deze zaken standaard op het 2 li
ter model. De 100 NX valt ook motorisch
helemaal op de Sunny terug. Er zijn vier va
rianten met de 90 pk 1.6 krachtbron en één
GTi met 2 liter 16-kleppen injectie De presta
ties zijn vrijwel gelijk aan die van de Sunny. De
2.0 GTi wordt standaard voorzien van ABS.
De auto die wij reden beschikte over een vast
dak en had wielen zonder doppen. Toch kon
door het rijden met dit exemplaar een goede
indruk worden gekregen. De 90 pk 1.6 motor
is een rappe jongen en geeft de auto vlotte
prestaties. Ook wanneer de tegen meerprijs
leverbaar automatische versnellingsbak is ge
monteerd. De kuipstoelen zitten goed, terwijl
het dashboard wat aardiger van vormgeving is
dan bij de overige Sunny-uitgaves. De Nissan
100 NX is een aantrekkelijke auto die een
sportief uiterlijk en goede prestaties paart aan
een gunstige aanschafprijs (vanaf
f.32.795,
De Nissan Sunny, veel standaard bijge
leverd.
Ford trekt op dit moment de wereld over met
de ShocccWave, een prototype wat in het
Ford Concept Centre in Californië werd ont
wikkeld. Het gaat om een tweedeurs coupé
achtig model voorzien van een 3 liter
24-kleppen V6-motor met dubbele bovenlig
gende nokkenassen. Deze krachtbron komt
van Yamaha en ligt ook in de Taurus SHO. De
ShocccWave heeft permanente vierwielaan-
drijving, een computer gestuurde achterspoi
ler en een videocamera in plaats van een
binnenspiegel. De carrosserie is van
kunststof, terwijl bij de koplampen en achter
lichten gebruik is gemaakt van vezeloptiek
voor de lichtoverdracht.
Productieplannen bestaan er voor dit model
uiteraard niet. Fritz Mayhew, chef-ontwerper
ziet het meer als een creatieve verkenning.
De Shoccwave met computergestuurde
spoiler.
ROVER 216 GTI
Rappe afronding
Rover heeft zojuist de ontbrekende mo
dellen in zijn 200-reeks op de Nederland
se markt geïntroduceerd. Het gaat hier
om het nieuwe basismodel, de 214 Si
met een driedeurs carrosserie, de absolu
te top, de 216 GTi ook als driedeurs en
een vierdeurs sedan-reeks die als
400-serie door het leven zal gaan. Door
de enorme populariteit in eigen land
heeft het voor de export even geduurd
voordat het totale programma op stapel
stond. Inmiddels zijn de maximale lever
tijden teruggebracht tot een aanvaardba
re tweëeneenhalve maand. We reden
met de sportieve 216 GTi.
De Rover 200 werd zoals bekend in nauwe
samenwerking met Honda ontwikkeld. Van
daar dat de Honda Concerto er vrijwel gelijk
uitziet. Het zijn de details die de Rover tot een
echte Engelse auto maken. Honda levert in
een aantal landen ook de Concerto sedan, die
weer als twee druppels water op de Rover
400 lijkt. In ons land zal deze auto alleen in
zijn Engelse versie op de markt komen.
De 400 valt met zijn lengte van 4,37 meter in
het segment van de Opel Vectra en Ford Sier
ra. Het model zal voornamelijk aanspreken bij
de zakelijk rijder die zich van de grote massa
wil onderscheiden. De bagageruimte heeft
een bruikbare inhoud van 410 liter, terwijl de
interieurafmetingen vrijwel ongewijzigd ble
ven. Een belangrijk verschil is de hoofdruimte
achterin, die door de verder doorgetrokken
daklijn forser is. Een ander voordeel van het
sedanmodel is dat eventuele geluiden van de
achterwielophanging minder hoorbaar zijn. De
verdere rij- eigenschappen zijn niet merkbaar
te onderscheiden van de 200 drie- en vijf
deurs. De Rover 400 wordt aangeboden als
414 Si met de inmiddels bekende 1.4 liter
16-kleppen motor met single-point injectie en
een vermogen van 92 pk. De auto onder
scheidt zich van de concurrentie door een
complete basisuitrusting met onder meer cen
trale portiervergrendeling, groen getint glas en
wortelnotehout op het dashboard. De 414
haalt een top van 169 km/u en trekt in 12,4
seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u.
De Rover 416 GSi heeft een multi-point Hon
da motor met 1.6 liter inhoud en een vermo
gen van 112 pk. Deze snellere variant heeft
een top van 190 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 in 10,1 seconden. Beide motorvari
anten zijn voorzien van een geregelde drieweg
katalysator. De GSi is nog completer dan de Si
met elektrisch bediende portierruiten en bui
tenspiegels (ook verwarmd), verstelbare len-
desteun op de bestuursstoel, hoofdsteunen
voor de achterpassagiers en wortelnotehout
op de portieren. Dezelfde auto is ook leverbaar
met een automatische viertraps versnellings
bak. De prijzen lopen uiteen van f.31.495,=
voor de 414 Si tot f.40.595,= voor de 416
GSi autorrtaat.
Naast de vijfdeurs en de sedan, die ook bij
Honda bekend zijn, levert Rover een driedeurs
model. Deze variant heeft een sportieve uit
straling. Geen wonder dat juist de snelle 216
GTi deze carrosserie heeft gekregen. Overi
gens is er ook een Rover 214 Si 3-deurs die
voor het huidige aanschafbedrag van de 214
Si 5-deurs zal worden aangeboden.
De Rover 216 GTi heeft een 1.6 liter Honda
motor met dubbele bovenliggende nokkenas,
zoals bekend uit de Civic CRX. De 16- klepper
weet een vermogen van 122 pk op de voor
wielen over te brengen. De GTi is uiterlijk her
kenbaar aan de gebruikelijke bumperspoilers,
spoiler op de achterklep, bescheiden skirts,
fraaie vijfspaaks lichtmetalen velgen en laag-
profiel banden. De prestaties van de GTi lig
gen net iets boven die van de 216 GSi. De
auto haalt een top van 196 km/u en trekt in
9,5 seconden van 0 tot 100. Belangrijker zijn
echter de veranderingen in wegligging. De
216 GTi heeft stuggere veren en zwaardere
schokdempers wat onder het rijden direct te
merken is. Ribbels in het wegdek worden dan
ook goed aan de inzittenden doorgegeven,
wat het sportieve effect alleen maar ver
hoogd.
Het interieur is luxe afgewerkt met gedeeltelijk
lederen stoelbekleding, elektrisch bediende
buitenspiegels met verwarming, elektrisch be
diende zijruiten, stuurbekrachtiging, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en natuurlijk
weer wortelnotehout op het dashboard. De
snelle topper uit de Rover 200-serie is direct
leverbaar voor op vijf gulden na veertigdui
zend florijnen.
Citroën heeft de december-maand uitgezocht
voor het op de markt brengen van twee extra
aangeklede modellen. De AX Image wordt in
beperkte oplage aangeboden en is gebaseerd
op de AX 11 TGE met drie- of vijfdeurs carros
serie. Aan de buitenkant kenmerkt de Image
zich door metaallak, zwarte bumpers, een
verchroomde grille, stootstrips met een zilve
ren bies, getint glas en striping.
In het interieur is gebruik gemaakt van velours
bekleding, is een middenconsole te vinden
alsmede een rode bies over het dashboard en
het stuurwiel van het GT-model. De AX Image
wordt aangeboden vanaf f.19.500, De BX
Toulouse is op de BX 14 Injection gebaseerd
en biedt standaard metaallak, getint glas,
lichtmetalen velgen, een ruitewisser/sproeier
achterop en een speciale badge. Deze auto
kost f.25.990,
De AX Image.
De bekroonde Ford Escort, hier van het mo deljaar 1991.
De nieuwe Ford Escort is door Oostenrijkse
beroemdheden en lezers van het maandblad
Freie Fahrt uitgeroepen tot winnaar van de
'Grosser Osterreichischer Automobilpreis
1990'. De 38-koppige jury stond onder het lei
derschap van Formule 1-coureur Gerhard Ber
ger en voormalig ski-kampioen Franz
Klammer en verder alle toonaangevende
Oostenrijkse autojournalisten.
De vijftien deelnemende auto's werden beoor
deeld op technische kwaliteit, betrouwbaar
heid, zuinigheid, veiligheid, waar voor het geld
en milieuvriendelijkheid. De Escort zegevierde
voor de Opel Calibra en Nissan Primera. Aan
de verkiezing deden alle op de Oostenrijkse
markt nieuwe auto's mee. De prijs werd op 26
november aan Ford uitgereikt door dr. Rudolf
Streicher, hoofd van het Oostenrijkse Ministe
rie voor Verkeer en Genationaliseerde In
dustrieën in het Laxenburg Paleis te Wenen.
De snelle topper uit de Rover 200 serie.