VROUW EN AUTQ Binnenkort te bewonderen: DE NIEUWE MINI-COOPER! bij uw Rover dealer EN TON Noordmonsterweg 4 - PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 20 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger NIEUWE BMW 3-SERIE VOLKSWAGEN POLO: MOEITELOOS AUTOOTJE Belangstelling Als een soort van kerstgeschenk introduceert BMW vlak voor het einde van dit jaar zijn nieuwe 3-serie, een model wat voor maar liefst 60% van de omzet moet gaan zorgen. Dat de ontwikke lingsafdeling van BMW alles heeft gegeven, wordt al gauw duidelijk als je de auto in levende lijve ziet. Eenmaal achter het stuur plaats genomen en suizend over 's lands wegen bekruipt je een gevoel van diepe bewondering, dat al snel in genegenheid omslaat. We reden met de 4 cylinder 318i en de 6 cy linder 325i, de eerste twee model len die zullen worden geleverd. Monte Carlo Benzine Z1 achteras Crashboxen Achter glas Caroline tm DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 19 december 1990 Middelburg (Industrie terrein Ramsburg) T T-^TN Tel.: 0H80-36815 L IJ Eig. H. Moolenaar MINI COOPER Man mini Vreemd eigenlijk dat veel mensen denken dat de Mini al lang uit productie is, terwijl deze sympathieke kleine auto na 31 jaar nog steeds springlevend is. In Japan is het op dit moment een echte bestseller, waarvan er op jaarbasis maar liefst 10.000 worden verkocht. Vooral deze grote populariteit op de Japanse markt heeft Rover ertoe gebracht de Mini in sportieve Cooper-versie weer in productie te nemen. De laatste officiële Cooper ging in het begin van de jaren zeventig uit productie, na dat het autootje vele rally-overwiningen op zijn naam had geschreven. We reden met de oude, nieuwe telg. De mini is er nog steeds. Voor de ontwikkeling van de nieuwste Cooper werd uiteraard weer nauw samengewerkt met John Cooper. Er werd uitgegaan van de laatst geproduceerde Cooper S. Dwars voorin ligt de nieuwste versie van de 1275 cc kracht bron die met ongeregelde katalysator een ver mogen levert van 61 pk. Uiteraard kunnen we de Mini Cooper niet vergelijken met het huidi ge GTi-geweld, maar voor een net 3- meter lange dwerg is een top van 150 km/u meer dan sportief. Het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt zelfs binnen 11,5 seconden volbracht. Het gaat er bij goede prestaties immers alleen maar om dat de bestuurder het idee heeft dat het hard gaat. Door de lage zit en de kleine carrosserie wordt dit effect dan ook helemaal bereikt. Het Coopertje, zoals hij nu al wordt genoemd, ziet er leuk uit. De klant kan kiezen uit wit met een zwart dak of de kleuren zwart, rood en racing green gecombineerd met een wit dak. Ook de buitenspiegels zijn in dat ge val wit. Details die van de oude Cooper wer den overgenomen zijn de chromen grille met dikke lamellen en natuurlijk de originele Cooper-badges. De leuke lichtmetalen velgen maken het geheel compleet. De Mini Cooper ziet er zondermeer aantrekkelijk uit, een echte liefhebbers-auto. Getuige de vele reacties die de importeur de afgelopen tijd heeft ontvan gen is er veel belangstelling. Naar verwach ting zullen er volgend jaar minimaal 350 worden verkocht. De sportiviteit van de auto is in het interieur ook te merken. De stoelen zijn met leuke ve lours bekleding overtrokken. Het Cooper- em bleem is terug te vinden op het met leer beklede sportstuur, terwijl het dashboard bestaat uit drie klokken, waarvan er één een toerenteller is. Verdere elementen zijn ook uit de andere Mini-modellen bekend. Helaas is de Het verleden voorbij auto voorzien van een vierversnellingsbak, wat vooral bij hogere toeren het interieur ge luid onaangenaam maakt. Toch is het rijden in de Mini Cooper van begin tot eind genieten. Je hebt het idee alsof je in een klassieker rijdt. De wegligging is goed te noemen. Door de la ge carrosserie plakt de auto aan het wegdek en kan er behoorlijk fors door een bocht ge gaan worden. De vier kleine wieltjes met 145/70 SR 12 banden staan op de uiterste hoeken van de auto, iets wat destijds (in 1959) volledig nieuw was. Bij zijn introductie werd de Mini ook geprezen vanwege de voor wielaandrijving en dwars geplaatste motor. De nieuwe Mini Cooper gaat een leven tege moet als tweede auto. De rijkwaliteiten zijn na 31 jaar wat gedateerd, maar het rijplezier is er niet minder om geworden. In tegenstelling tot de bestaande varianten zullen we dit model als een echte man-mini moeten zien. Echte autofanaten zullen er lang op hebben gewacht totdat het kopen van een heuse Cooper bin nen bereik kwam. De Cooper wordt aangebo den net onder de twintigduizend gulden. Nog even kort de geschiedenis. De eerste Cooper verscheen in 1961 met een 997 cc motor van 55 pk en een top van 137 km/u. Het eigenwijze autootje met zwart of wit dak bleek ineens erg populair bij Engelse zakenlie den. In 1962 volgde de eerste overwinning in de Tulpenrally, terwijl de snellere Cooper 'S' met 70 pk uit zijn 1071 cc krachtbron in 1964 de Rally van Monte Carlo op zijn naam zette. In 1965 en 1967 zegevierde een Cooper 'S' met 76 pk 1.3 liter motor in Monte Carlo. Maar ook bij de Britse RAC Rally, de Alpine en Acropolis Rally waren Coopers in de voorste regionen te vinden. Tussen 1961 en 1969 werden er 100.000 Coopers verkocht, terwijl de Cooper'S' tot 1971 in productie bleef met een eindstand van 45.000 exemplaren. BMW staat bekend vanwege zijn naar de bestuurder toegebogen instrumentenpanelen. In de 3-serie vinden we hiervan de laatste doorontwikkeling. Het geheel is sportief en rond van vormgeving. De twee uitstroomope ningen die in het geheel zijn opgenomen, zijn volledig de bestuurder van nut. De voorpassa gier heeft twee eigen exemplaren. Het klok- kendeel bestaat uit een brandstofmeter, temperatuurmeter, snelheidsmeter en een toerenteller met gebruiksmeter (deze laatste niet bij de 316i). Het stuurwiel met een fors stootkussen heeft aan de randen de bedie ningsknoppen voor de claxon. De complete regeling van de verlichting zit aan de linker kant aan het stuur en op het dashboard. Op de middenconsole worden verwarming en ventilatie bediend, zit de eventuele boordcom puter en diefstalbeveiliging en is ruimte voor een radio. BMW gaat in de nieuwe 3-serie voorlopig vier benzinemotoren leveren en één diesel. De ba sisversie wordt de 316i met de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde 1596 cc motor van 100 pk. Door de slechts 3 kg zwaardere carrosserie weegt deze versie 1130 kg. De prestaties zijn met een top van. 191 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 secon den meer dan gemiddeld. Het tweede model is wederom de 318i, die met een 4 pitter uit dezelfde familie wordt ge leverd. Met 1796 cc is deze krachtbron goed voor 113 pk en een iets hogere top en snellere acceleratie. Wat uitrusting betreft komen bei de 4 cylinders vrijwel overeen. De 318i heeft echter standaard stuurbekrachtiging, een toe renteller en centrale portiervergrendeling. De twee 6 cylinder 24-kleppers vormen het neusje van de zalm. De 320i heeft een inhoud is Natuurlijk is de door ons gereden 32 5i met zijn sterke motor een groot genoegen, maar ook de minder gemotoriseerde 318i weet zich sportief te gedragen. BMW zet met deze 3-serie zondermeer nieuwe standaarden neer. Op het gebied van veiligheid heeft BMW een naam hoog te houden. De bumpers zijn ve rend opgehangen, zodat een aanrijding tot 4 km/u zonder schade kan worden overleefd. Verder heeft de auto zogenaamde crashboxen die de schade tot 15 km/u zeer beperkt hou den. De prijzen van de nieuwe 3-reeks zijn zoals te verwachten hoger uitgevallen dan van de oude serie. De 316i, die begin volgend jaar le verbaar zal worden, kost f.44.900,=. Het tweede mode! is de 318i voor f.49.900, De 6 cylinders zijn meteen fors duurder, de 320i wordt aangeboden voor f.59.900, en zit op het zelfde niveau als de 518i. De 325i kost f.75.500,= maar heeft ondermeer standaard ABS. Tot slot komt rond mei volgend jaar ook de 325 td, een turbodiesel waarvan de cylin- derinhoud iets is toegenomen. De prijs is vast gesteld op f.63.700, De huidige 3-reeks zal voorlopig nog leverbaar blijven. De 2-deurs modellen blijven nog minimaal een jaar, terwijl de cabriolet en touring nog langer in de prijs lijsten zullen voorkomen. In de loop van 1991 verschijnt er een coupé-versie van het nieuwe mode! met twee deuren. De coupé zal echter in geen geval goedkoper zijn dan de vierdeurs. Met de huidige 7-serie baarde BMW enkele ja ren terug veel opzien. De auto was opvallend modern van lijn en brak met vele tradities. De succesvolle 5-serie ziet er eigenlijk als een compacte 7 uit, maar door 2ijn gedrongen uit erlijk oogt hij nog fraaier. Je zou kunnen ver wachten dat BMW naar de nieuwe 3-serie deze lijn zou gaan voortzetten. Niets is minder waar, ook met de kleinste telg breekt het merk met alle tradities. Natuurlijk heeft de nieuwe 3-reeks aërodyna misch gunstige eigenschappen zoals een lage neus en hoge achtersteven. Het unieke zit 'm nou juist in de harmonische manier waarop al deze kenmerken met elkaar verenigd zijn. Het meest opvallende is wellicht de neus. De dub bele koplampen zijn achter glas geplaatst. Hiertussen in zit de grille die voortaan alleen bestaat uit de twee BMW-nieren. Uiteraard zorgen de sleuven in de voorbumper voor ex tra luchttoevoer. De 4,43 meter lange 3-serie heeft een elegant silhouet met vier grote por tieren, beschermstrips en fraaie wielen. De doppen die tot en met de 320i worden gele verd zijn zeer origineel van ontwerp, terwijl de op de 325i standaard gemonteerde lichtmeta len exemplaren ook duidelijk van BMW- signatuur zijn. Een grote verbetering ten op zichte van de oude serie is dat de kofferklep nu diep is uitgesneden en zorgt voor een ge makkelijke belading. De klep gaat enorm ver open, zodat ook het stoten van het voorhoofd niet mogelijk is. De inhoud van de bagage ruimte is met 435 liter heel behoorlijk. Jam- mergenoeg kent BMW bij de nieuwe 3-reeks niet de mogelijkheid van een neerklapbare achterbank. Het interieur is uiteraard helemaal nieuw en heeft ten opzichte van de voorganger een aantal belangrijke structurele wijzigingen on dergaan. Op de achterbank is nu veel meer beenruimte De oude 3-serie stond min of meer als een 2 2 bekend, maar is nu een echte vierzitter geworden. De voorstoelen zijn van een nieuw ontwerp en zitten uitstekend. De zitting en rugleuning zijn behoorlijk hard, maar dat went snel. Op alle modellen wordt dezelfde stevige stof gebruikt, die ook op de deurpanelen terug te vinden is. De bestuur dersstoel is in hoogte verstelbaar. De nieuwe BMW, a/s een soort kerstge schenk geïntroduceerd. Inzet: het overzichte lijke paneel. van 2 liter en een vermogen van 150 pk, ter wijl de 2,5 liter 325i 192 paardekrachten op de weg brengt. De topsnelheden bedragen respectievelijk 214 en 233 km/u terwijl het bekende sprintje in 9,8 en 7,9 seconden kan worden volbracht. Alle modellen uit de nieu we 3-serie kunnen tegen meerprijs worden voorzien van een automatische versnellings bak. Bij de 4 cylinders gaat het om een bak met vier opbrengingen, terwijl de 6-pitters een automatische geschakelde vijfbak kennen. Overigens voldoen de standaard gemonteerde handgeschakelde vijfbakken bijzonder goed. Ze laten zich exact bedienen. Er is gekozen voor een ongewijzigd schakelschema met de achteruit naast de eerste versnelling. Zowel het comfort als het weggedrag zijn merkbaar verbeterd. Volledig nieuw is de achteras, die eerder in de Z1 werd gebruikt, maar op de 3-serie is aan gepast. Een speciale constructie zorgt ervoor dat ook in bochten de band loodrecht op het wegdek blijft, zodat er van verlies van grip nauwelijks sprake is. Het is BMW gelukt om tot een ideale gewichtsverdeling te komen van 50% op de voorwielen en de andere helft op de achterwielen. Dit zorgt ervoor dat de nieuweling een vrijwel neutraal weggedrag vertoont. Ook in zeer snel genomen bochten, heeft hij nog niet de neiging uit te breken. De 55 paardekrachten van de Volkswagen Po lo leken in het circus gedresseerd te zijn. Geen pink, maar slechts een scherp nageltop je was nodig om het wagentje door de bocht te sturen. In een Polo zou je tijdens het rijden eigenlijk nog makkelijk de krant kunnen lezen. Schakelen, koppelen, gas geven, het gaat al lemaal even moeiteloos. Je hoeft nergens kracht voor te zetten (zelfs niet voor de volu meknop van de radio). Bij het schakelen willen de meeste auto's nog wel eens nauwkeurig- neid eisen van de koppeling. De Polo geeft daar niet zoveel om. Mijn oma zou er nog in weg kunnen rijden en die heeft niet eens een rijbewijs. De bochten vragen wat nauwkeurig heid in het sturen, maar de Polo plakt wel goed aan de weg. Het uiterlijk van de kleinste VW mag ook niet onbesproken blijven. Algemeen valt op dat de auto heel economisch gebouwd is. Alles zit op zijn plaats. Toch is de Polo heel compleet en dus beslist niet sober te noemen. Kleding haakjes, make up spiegel, achterspoiler, de spiegels kunnen van binnenuit versteld. Er zit ten veel klokjes en metertjes in (niet digitaal, wat mij betreft een voordeel) maar wel keurig overzichtelijk geplaatst. Alles werkt ook onbe rispelijk zonder tegensputteren. Een bood- schappenwagentje mag je eigenlijk niet zeggen tegen de Polo, hoewel hij daar ook erg geschikt voor is. Citycar dan maar? Ik zal het maar meteen toegeven: ik heb de smaak te pakken van de categorie Kleine Au tootjes. Na het Rovertje en het Kadettje was het nu de beurt aan een Polo'tje. Garage Pop- pe had speciaal voor mij een GT-uitvoering uit de doos gehaald en er een ongekende ra dio/cassette ingebouwd 1

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 33