VROUW EN AUTQ
Binnenkort te bewonderen:
DE NIEUWE MINI-COOPER!
bij uw Rover dealer
EN TON Noordmonsterweg 4 -
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 20
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
NIEUWE BMW 3-SERIE
VOLKSWAGEN POLO: MOEITELOOS AUTOOTJE
Belangstelling
Als een soort van kerstgeschenk
introduceert BMW vlak voor het
einde van dit jaar zijn nieuwe
3-serie, een model wat voor maar
liefst 60% van de omzet moet
gaan zorgen. Dat de ontwikke
lingsafdeling van BMW alles heeft
gegeven, wordt al gauw duidelijk
als je de auto in levende lijve ziet.
Eenmaal achter het stuur plaats
genomen en suizend over 's lands
wegen bekruipt je een gevoel van
diepe bewondering, dat al snel in
genegenheid omslaat. We reden
met de 4 cylinder 318i en de 6 cy
linder 325i, de eerste twee model
len die zullen worden geleverd.
Monte Carlo
Benzine
Z1 achteras
Crashboxen
Achter glas
Caroline tm
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 19 december 1990
Middelburg (Industrie
terrein Ramsburg)
T T-^TN Tel.: 0H80-36815
L IJ Eig. H. Moolenaar
MINI COOPER
Man
mini
Vreemd eigenlijk dat veel mensen denken dat
de Mini al lang uit productie is, terwijl deze
sympathieke kleine auto na 31 jaar nog
steeds springlevend is. In Japan is het op dit
moment een echte bestseller, waarvan er op
jaarbasis maar liefst 10.000 worden verkocht.
Vooral deze grote populariteit op de Japanse
markt heeft Rover ertoe gebracht de Mini in
sportieve Cooper-versie weer in productie te
nemen. De laatste officiële Cooper ging in het
begin van de jaren zeventig uit productie, na
dat het autootje vele rally-overwiningen op
zijn naam had geschreven. We reden met de
oude, nieuwe telg.
De mini is er nog steeds.
Voor de ontwikkeling van de nieuwste Cooper
werd uiteraard weer nauw samengewerkt
met John Cooper. Er werd uitgegaan van de
laatst geproduceerde Cooper S. Dwars voorin
ligt de nieuwste versie van de 1275 cc kracht
bron die met ongeregelde katalysator een ver
mogen levert van 61 pk. Uiteraard kunnen we
de Mini Cooper niet vergelijken met het huidi
ge GTi-geweld, maar voor een net 3- meter
lange dwerg is een top van 150 km/u meer
dan sportief. Het sprintje van 0 tot 100 km/u
wordt zelfs binnen 11,5 seconden volbracht.
Het gaat er bij goede prestaties immers alleen
maar om dat de bestuurder het idee heeft dat
het hard gaat. Door de lage zit en de kleine
carrosserie wordt dit effect dan ook helemaal
bereikt. Het Coopertje, zoals hij nu al wordt
genoemd, ziet er leuk uit. De klant kan kiezen
uit wit met een zwart dak of de kleuren zwart,
rood en racing green gecombineerd met een
wit dak. Ook de buitenspiegels zijn in dat ge
val wit. Details die van de oude Cooper wer
den overgenomen zijn de chromen grille met
dikke lamellen en natuurlijk de originele
Cooper-badges. De leuke lichtmetalen velgen
maken het geheel compleet. De Mini Cooper
ziet er zondermeer aantrekkelijk uit, een echte
liefhebbers-auto. Getuige de vele reacties die
de importeur de afgelopen tijd heeft ontvan
gen is er veel belangstelling. Naar verwach
ting zullen er volgend jaar minimaal 350
worden verkocht.
De sportiviteit van de auto is in het interieur
ook te merken. De stoelen zijn met leuke ve
lours bekleding overtrokken. Het Cooper- em
bleem is terug te vinden op het met leer
beklede sportstuur, terwijl het dashboard
bestaat uit drie klokken, waarvan er één een
toerenteller is. Verdere elementen zijn ook uit
de andere Mini-modellen bekend. Helaas is de
Het verleden
voorbij
auto voorzien van een vierversnellingsbak,
wat vooral bij hogere toeren het interieur ge
luid onaangenaam maakt. Toch is het rijden in
de Mini Cooper van begin tot eind genieten.
Je hebt het idee alsof je in een klassieker rijdt.
De wegligging is goed te noemen. Door de la
ge carrosserie plakt de auto aan het wegdek
en kan er behoorlijk fors door een bocht ge
gaan worden. De vier kleine wieltjes met
145/70 SR 12 banden staan op de uiterste
hoeken van de auto, iets wat destijds (in
1959) volledig nieuw was. Bij zijn introductie
werd de Mini ook geprezen vanwege de voor
wielaandrijving en dwars geplaatste motor.
De nieuwe Mini Cooper gaat een leven tege
moet als tweede auto. De rijkwaliteiten zijn na
31 jaar wat gedateerd, maar het rijplezier is er
niet minder om geworden. In tegenstelling tot
de bestaande varianten zullen we dit model
als een echte man-mini moeten zien. Echte
autofanaten zullen er lang op hebben gewacht
totdat het kopen van een heuse Cooper bin
nen bereik kwam. De Cooper wordt aangebo
den net onder de twintigduizend gulden.
Nog even kort de geschiedenis. De eerste
Cooper verscheen in 1961 met een 997 cc
motor van 55 pk en een top van 137 km/u.
Het eigenwijze autootje met zwart of wit dak
bleek ineens erg populair bij Engelse zakenlie
den. In 1962 volgde de eerste overwinning in
de Tulpenrally, terwijl de snellere Cooper 'S'
met 70 pk uit zijn 1071 cc krachtbron in 1964
de Rally van Monte Carlo op zijn naam zette.
In 1965 en 1967 zegevierde een Cooper 'S'
met 76 pk 1.3 liter motor in Monte Carlo.
Maar ook bij de Britse RAC Rally, de Alpine en
Acropolis Rally waren Coopers in de voorste
regionen te vinden. Tussen 1961 en 1969
werden er 100.000 Coopers verkocht, terwijl
de Cooper'S' tot 1971 in productie bleef met
een eindstand van 45.000 exemplaren.
BMW staat bekend vanwege zijn naar de
bestuurder toegebogen instrumentenpanelen.
In de 3-serie vinden we hiervan de laatste
doorontwikkeling. Het geheel is sportief en
rond van vormgeving. De twee uitstroomope
ningen die in het geheel zijn opgenomen, zijn
volledig de bestuurder van nut. De voorpassa
gier heeft twee eigen exemplaren. Het klok-
kendeel bestaat uit een brandstofmeter,
temperatuurmeter, snelheidsmeter en een
toerenteller met gebruiksmeter (deze laatste
niet bij de 316i). Het stuurwiel met een fors
stootkussen heeft aan de randen de bedie
ningsknoppen voor de claxon. De complete
regeling van de verlichting zit aan de linker
kant aan het stuur en op het dashboard. Op
de middenconsole worden verwarming en
ventilatie bediend, zit de eventuele boordcom
puter en diefstalbeveiliging en is ruimte voor
een radio.
BMW gaat in de nieuwe 3-serie voorlopig vier
benzinemotoren leveren en één diesel. De ba
sisversie wordt de 316i met de nog niet zo
lang geleden geïntroduceerde 1596 cc motor
van 100 pk. Door de slechts 3 kg zwaardere
carrosserie weegt deze versie 1130 kg. De
prestaties zijn met een top van. 191 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 secon
den meer dan gemiddeld.
Het tweede model is wederom de 318i, die
met een 4 pitter uit dezelfde familie wordt ge
leverd. Met 1796 cc is deze krachtbron goed
voor 113 pk en een iets hogere top en snellere
acceleratie. Wat uitrusting betreft komen bei
de 4 cylinders vrijwel overeen. De 318i heeft
echter standaard stuurbekrachtiging, een toe
renteller en centrale portiervergrendeling.
De twee 6 cylinder 24-kleppers vormen het
neusje van de zalm. De 320i heeft een inhoud
is
Natuurlijk is de door ons gereden 32 5i met
zijn sterke motor een groot genoegen, maar
ook de minder gemotoriseerde 318i weet zich
sportief te gedragen. BMW zet met deze
3-serie zondermeer nieuwe standaarden neer.
Op het gebied van veiligheid heeft BMW een
naam hoog te houden. De bumpers zijn ve
rend opgehangen, zodat een aanrijding tot 4
km/u zonder schade kan worden overleefd.
Verder heeft de auto zogenaamde crashboxen
die de schade tot 15 km/u zeer beperkt hou
den.
De prijzen van de nieuwe 3-reeks zijn zoals te
verwachten hoger uitgevallen dan van de
oude serie. De 316i, die begin volgend jaar le
verbaar zal worden, kost f.44.900,=. Het
tweede mode! is de 318i voor f.49.900, De
6 cylinders zijn meteen fors duurder, de 320i
wordt aangeboden voor f.59.900, en zit op
het zelfde niveau als de 518i. De 325i kost
f.75.500,= maar heeft ondermeer standaard
ABS. Tot slot komt rond mei volgend jaar ook
de 325 td, een turbodiesel waarvan de cylin-
derinhoud iets is toegenomen. De prijs is vast
gesteld op f.63.700, De huidige 3-reeks zal
voorlopig nog leverbaar blijven. De 2-deurs
modellen blijven nog minimaal een jaar, terwijl
de cabriolet en touring nog langer in de prijs
lijsten zullen voorkomen. In de loop van 1991
verschijnt er een coupé-versie van het nieuwe
mode! met twee deuren. De coupé zal echter
in geen geval goedkoper zijn dan de vierdeurs.
Met de huidige 7-serie baarde BMW enkele ja
ren terug veel opzien. De auto was opvallend
modern van lijn en brak met vele tradities. De
succesvolle 5-serie ziet er eigenlijk als een
compacte 7 uit, maar door 2ijn gedrongen uit
erlijk oogt hij nog fraaier. Je zou kunnen ver
wachten dat BMW naar de nieuwe 3-serie
deze lijn zou gaan voortzetten. Niets is minder
waar, ook met de kleinste telg breekt het
merk met alle tradities.
Natuurlijk heeft de nieuwe 3-reeks aërodyna
misch gunstige eigenschappen zoals een lage
neus en hoge achtersteven. Het unieke zit 'm
nou juist in de harmonische manier waarop al
deze kenmerken met elkaar verenigd zijn. Het
meest opvallende is wellicht de neus. De dub
bele koplampen zijn achter glas geplaatst.
Hiertussen in zit de grille die voortaan alleen
bestaat uit de twee BMW-nieren. Uiteraard
zorgen de sleuven in de voorbumper voor ex
tra luchttoevoer. De 4,43 meter lange 3-serie
heeft een elegant silhouet met vier grote por
tieren, beschermstrips en fraaie wielen. De
doppen die tot en met de 320i worden gele
verd zijn zeer origineel van ontwerp, terwijl de
op de 325i standaard gemonteerde lichtmeta
len exemplaren ook duidelijk van BMW-
signatuur zijn. Een grote verbetering ten op
zichte van de oude serie is dat de kofferklep
nu diep is uitgesneden en zorgt voor een ge
makkelijke belading. De klep gaat enorm ver
open, zodat ook het stoten van het voorhoofd
niet mogelijk is. De inhoud van de bagage
ruimte is met 435 liter heel behoorlijk. Jam-
mergenoeg kent BMW bij de nieuwe 3-reeks
niet de mogelijkheid van een neerklapbare
achterbank.
Het interieur is uiteraard helemaal nieuw en
heeft ten opzichte van de voorganger een
aantal belangrijke structurele wijzigingen on
dergaan. Op de achterbank is nu veel meer
beenruimte De oude 3-serie stond min of
meer als een 2 2 bekend, maar is nu een
echte vierzitter geworden. De voorstoelen zijn
van een nieuw ontwerp en zitten uitstekend.
De zitting en rugleuning zijn behoorlijk hard,
maar dat went snel. Op alle modellen wordt
dezelfde stevige stof gebruikt, die ook op de
deurpanelen terug te vinden is. De bestuur
dersstoel is in hoogte verstelbaar.
De nieuwe BMW, a/s een soort kerstge
schenk geïntroduceerd. Inzet: het overzichte
lijke paneel.
van 2 liter en een vermogen van 150 pk, ter
wijl de 2,5 liter 325i 192 paardekrachten op
de weg brengt. De topsnelheden bedragen
respectievelijk 214 en 233 km/u terwijl het
bekende sprintje in 9,8 en 7,9 seconden kan
worden volbracht. Alle modellen uit de nieu
we 3-serie kunnen tegen meerprijs worden
voorzien van een automatische versnellings
bak. Bij de 4 cylinders gaat het om een bak
met vier opbrengingen, terwijl de 6-pitters een
automatische geschakelde vijfbak kennen.
Overigens voldoen de standaard gemonteerde
handgeschakelde vijfbakken bijzonder goed.
Ze laten zich exact bedienen. Er is gekozen
voor een ongewijzigd schakelschema met de
achteruit naast de eerste versnelling. Zowel
het comfort als het weggedrag zijn merkbaar
verbeterd.
Volledig nieuw is de achteras, die eerder in de
Z1 werd gebruikt, maar op de 3-serie is aan
gepast. Een speciale constructie zorgt ervoor
dat ook in bochten de band loodrecht op het
wegdek blijft, zodat er van verlies van grip
nauwelijks sprake is. Het is BMW gelukt om
tot een ideale gewichtsverdeling te komen
van 50% op de voorwielen en de andere helft
op de achterwielen. Dit zorgt ervoor dat de
nieuweling een vrijwel neutraal weggedrag
vertoont. Ook in zeer snel genomen bochten,
heeft hij nog niet de neiging uit te breken.
De 55 paardekrachten van de Volkswagen Po
lo leken in het circus gedresseerd te zijn.
Geen pink, maar slechts een scherp nageltop
je was nodig om het wagentje door de bocht
te sturen. In een Polo zou je tijdens het rijden
eigenlijk nog makkelijk de krant kunnen lezen.
Schakelen, koppelen, gas geven, het gaat al
lemaal even moeiteloos. Je hoeft nergens
kracht voor te zetten (zelfs niet voor de volu
meknop van de radio). Bij het schakelen willen
de meeste auto's nog wel eens nauwkeurig-
neid eisen van de koppeling. De Polo geeft
daar niet zoveel om. Mijn oma zou er nog in
weg kunnen rijden en die heeft niet eens een
rijbewijs. De bochten vragen wat nauwkeurig
heid in het sturen, maar de Polo plakt wel
goed aan de weg.
Het uiterlijk van de kleinste VW mag ook niet
onbesproken blijven. Algemeen valt op dat de
auto heel economisch gebouwd is. Alles zit
op zijn plaats. Toch is de Polo heel compleet
en dus beslist niet sober te noemen. Kleding
haakjes, make up spiegel, achterspoiler, de
spiegels kunnen van binnenuit versteld. Er zit
ten veel klokjes en metertjes in (niet digitaal,
wat mij betreft een voordeel) maar wel keurig
overzichtelijk geplaatst. Alles werkt ook onbe
rispelijk zonder tegensputteren. Een bood-
schappenwagentje mag je eigenlijk niet
zeggen tegen de Polo, hoewel hij daar ook erg
geschikt voor is. Citycar dan maar?
Ik zal het maar meteen toegeven: ik heb de
smaak te pakken van de categorie Kleine Au
tootjes. Na het Rovertje en het Kadettje was
het nu de beurt aan een Polo'tje. Garage Pop-
pe had speciaal voor mij een GT-uitvoering uit
de doos gehaald en er een ongekende ra
dio/cassette ingebouwd
1