Televisie geen spelbreker meer
aan mensen
hebben aan kunst
Juke Joints en Livin'Blues
Blues met een hoofdletter
°oiT5u^Bk
Lezingscyclus moet jongeren
warm maken voor lidmaatschap
Bang&Olufsen dealer!
KERSTKOOPAVONDEN
IN VLISSINGEN
VLISSINGEN \i
STEC, VEERTIG JAAR, WIL VLEUGELS UITSLAAN
PERT
FOTO VERSCHOORE
WINKELCENTRUIvNpf
Jjp \—t-\ J
Kodak Express
Het Souburgs Toneel en Cabaret bestaat 25 janua
ri 1989 precies veertig jaar. De voorbereidingen
voor de jubileumviering zijn momenteel in volle
gang. Voor de receptie op zaterdag 28 januari
speurt de Oostsouburgse toneelvereniging nog
driftig naar oud-leden en voor de drie opvoeringen
van het extra bijzondere toneelstuk 'Zeemansvrou
wen' in april wordt al maanden fanatiek gerepe
teerd. Tussen de bedrijven door kijken enkele leden
en Bart Reijerse, één van de drie oprichters van de
vereniging, terug op veertig jaar STEC.
Weemoed
PZC WEEKBLADEN
Tomaten
Meer
'LEDEN VAN DE NJBG ZUN GEEN SAAIE BOEKENWURMEN'
BARBARA JEAN EXPOSEERT
Net een relatie
Ivoren toren
Achter deuren
Volkskerstzang
VIDEO,
een bééld van
een kado
Foto Back vertelt
u er alles over.
p| BACK
J.P.A. Rossël
/BH televisie
V ISS video-hif i
woensdag 21 december
donderdag 22 december
vrijdag 23 december
6
DUBBELCONCERT TOPBANDS IN DE PIEK
"Sfeervol tafelen"
Geschikt voor in de:
vaatwasmachine
magnetron
oven
plat bord 12.95
ontbijtbord: 8.95
kop en schotel 12.95
Servies van hel jaar 1989
De serviezen specialist
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01180-13221
BADHUISSTRAAT 60 VLISSINGEN
01184-14081
Quality control service A
18e JAARGANG 14 DECEMBER 1988
NUMMER 50
Bart Reijerse kan zich de oprich
ting van STEC in 1949 nog
goed herinneren. "Dat was met
één vergadering in café Dorps-
zicht beklonken," vertelt hij.
"We hadden nog geen naam,
maar de vereniging was er in ie
der geval. Er was duidelijk be
hoefte aan een toneelclub,
want de buurtverenigingen die
een toneelvereniging hadden
waren opgeheven." Het kers
verse bestuur en de ongeveer
twintig leden gingen meteen
aan de slag. Binnen de kortste
keren had de vereniging zo'n
honderd donateurs - die een
contributie van een dubbeltje
per week betaalden - bij elkaar.
In het najaar van 1949 trok
STEC al volle zalen met het stuk
'Hun jongen'.
Reijerse: "Dat was een twee-
akter met sketches en dansjes,
dus toneel en cabaret. Later leg
de de vereniging zich nog uitslui
tend toe op toneel." STEC koos
voor twee stukken per jaar. In
het voorjaar drama, in het najaar
iets vrolijks. Dat is ook altijd zo
gebleven. "De beginjaren waren
geweldig," verzucht Reijerse.
"We hadden drie voorstellingen
per stuk, en dan moesten we
nog mensen weg sturen."
De opkomst van de televisie
bracht daar tijdelijk verandering
in. Het aantal voorstellingen
nam daardoor af. "Dat trekt nu
gelukkig weer bij," zegt Paul
Nonnekes, lid van STEC. "De
mensen zijn het beu om elke
avond voor de tv te hangen. Bo
vendien is er nu video, zodat ze
niks meer hoeven te missen. We
willen in de toekomst weer drie
voorstellingen per stuk gaan ge
ven." Ook de kwaliteit van de
opvoeringen is weer verbeterd.
"We hebben een tijdje zonder
regisseur gezeten. Dat was
WfcsftmjgcBï?
Oplage: 23.450.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Faam.
Totale oplage 46.605.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10.
postbus 18. 4380 AA
Vlissingen.
Steunpunt:
Boekhandel Bikker.
Walstraat 94, Vlissingen.
G.J.A. van den Eeden
Tel. 01184-72283
Redactie: Bettie Hollestelle,
01180-81170 en
Ad Hanneman, 01180-81171.
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg.
Bezorging: 01184-84215.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36. 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
maandag PZC, Oost-
Souburgseweg 10, 17.00 uur.
(Boekhandel Bikker 16.00 uur).
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 160.480.
slecht voor het niveau. Gelukkig
kunnen we sinds vier jaar op
Ton Aertssen rekenen. Die suc
cesvolle stukken van toen spe
len we trouwens nu nog."
Eén van die voor herhaling vat
bare stukken was 'De Rebel'. De
acteurs van STEC merkten voor
al bij dat drama hoe sterk het pu
bliek meeleefde. "Als je een
slecht karakter speelde, kreeg je
nog net geen tomaten naar je
hoofd," zegt Floortje Dingeman-
se lachend. "En dat is meteen
het leuke van toneel spelen. De
uitdaging of het je lukt om in een
andere huid te kruipen." Maar
dat is niet de enige motivatie
van de leden. "De spanning van
het spelen voor een volle zaal
werkt verslavend," meen< Mari
na de Smit. "En het applaus er
na geeft een enorme kik,' vult
Paul Nonnekes aan. Na elke
voorstelling melden zich veel
nieuwe leden aan. Negentig pro
cent komt daar al snel weer op
terug. "Het is een leuke ont
spanning die veel inspanning
kost," legt Piet Beun uit. "Di
rect na de laatste uitvoering be
ginnen we al weer met wekelijk
se repetities voor de volgende."
STEC in 1958, uiterst links, ere-voorzitter Bart Reijerse,
staand tweede rij rechts Piet Beun.
de zaterdagen 8, 1 5 en 22 april
in De Zwaan wordt gespeeld,
werken praktisch alle leden van
STEC mee. STEC grijpt met dit
tragi-komische toneelstuk enigs
zins terug naar het verleden. Piet
Beun: "Het is een soort volksto
neel dat zich afspeelt in een
kroeg. Het leuke is dat er in dit
stuk weer wordt gezongen. Ook
het decor is bijzonder, dat is he
lemaal in Amsterdamse stijl."
Leden en oud-leden van STEC
kunnen zich voor de receptie op
28 januari in Rehoboth melden
bij Marina de Smit, telefoon
01184-78175.
STEC nu, scene uit 'Een beeld van een man'.
STEC zou het aantal voorstellin
gen buiten Oost-Souburg uit wil
len breiden. Want hoe vaker ze
spelen, hoe beter het de leden
afgaat. "Vroeger speelden we
vaak elders," zegt Paul Nonne
kes. 'Ik zal het je betaald zetten'
hebben we bijvoorbeeld wel
tien, twaalf keer opgevoerd.
Ook speelden we vaak voor ver
enigingen. Dat ging altijd goed.
Behalve dan die ene keer voor
de Middelburgse brandweer.
Net voor de voorstelling brak er
een brand uit. Stonden we daar
voor een lege zaal."
Hoewel de goede wil er dus is,
kleeft er aan deze wens uiter
aard een kostenplaatje. "Willen
we vaker spelen, dan moeten
we twee stukken instuderen,"
licht Piet Beun toe. "Eén avond
vullend en één korte twee-akter
voor bijvoorbeeld personeels
feesten. We moeten dan dus
meer kleding en decors aan
schaffen en vaker repetitieruim
te huren. Dat is erg duur."
Aan 'Zeemansvrouwen', dat op
Archeologische opgravingskampen zijn een belangrijke ac
tiviteit van de NJBG.
De leden van de NJBG zijn hele
maal geen saaie boekenwur
men. Na afloop van een activi
teit gaan ze altijd iets drinken.
Dat meldt de regio Zeeland van
de Nederlandse Jeugdbond
voor Geschiedenis bij de aan
kondiging van de lezingscyclus
'Aspecten uit de Zeeuwse ge
schiedenis'.
Er zijn vier lezingen op touw ge
zet, waarbij de NJBG-leden
weer wat kunnen opsteken,
maar waarbij ook gehoopt wordt
dat jongeren die zich voor het
verleden interesseren bin
nenstappen en lid worden. De
lezingen worden gehouden in de
Zeeuwse Bibliotheek. Vrijdag 16
december is de eerste lezing met
de Middelburgse gemeente
archivaris drs. P.W. Sijnke, die
de geschiedenis van Middelburg
vanaf de middeleeuwen behan
delt. Op vrijdag 6 januari komt
dr. J.B.V. Weiten praten over de
pioniers aan de Oosterschelde
Als ze haar exposeren in ca
fé Soif in Vlissingen ver
klaart als 'The world is my
oister', ziet ze dat liever niet
vertaald. Ze bedoelt: "Je
kunt overal exposeren. Dat
hoeft niet per sé in een mu
seum. Ik heb in Wenen drie
keer op straat geëxposeerd.
Dat was ook prima." Kort
om: de wereld is haar huis.
Barbara Jean is - wat men zou
kunnen noemen - een echte
kunstenares. Internationaal
presteerde ze vaak opzienba
rend. Toch schreeuwt ze dat
niet van de daken. Aarzelend re
lativeert ze: "Ik geloof dat ik in
derdaad bekend ben, maar dan
in een klein groepje." De afgelo
pen jaren heeft ze een indruk
wekkende reeks exposities ver
zorgd, waaronder installaties, in
Nederland, België, Denemarken,
Oostenrijk en Amerika. Tot be
gin januari is recent schilder
werk te zien in het Vlissingse ca
fé Soif. En dat eist een verkla
ring, meer dan dat de wereld
haar oester is.
"Vlissingen," legt ze uit, "is een
prima stad. Het café waar mijn
werk hangt heeft een uitsteken
de ambiance; het staat midden
in het leven en juist daar komt
mijn werk goed uit. Ik heb geen
boodschap aan cafébezoekers
die lak hebben aan kunst. Ik heb
ook geen behoefte om mensen
op te leiden." Haar werk spreekt
beeldend. Het heeft een bood
schap. "Maar geen politieke
boodschap." Het is meer vrij
heid. Zo vrij, "dat ik niet eens
van een ingelijst werk houd."
De zwart-wit prenten (acryl)
Barbara Jean
ademen ook luchtigheid. "Mijn
werk moet leven en ademen,
zonder zwaartekracht. Ik schil
der snel en intens. Maar het
duurt jaren voordat je als
kunstenaar zover bent." Aan
vankelijk schilderde ze fragmen
tarisch, knipte stukken beschil
derd papier los en componeerde
'het doek'. Daarna komt ze op
het pad der abstracten en vindt
nu dat de emotie en het span
ningsveld op het schilderij duide
lijke figuratie vertonen. Ze ver
gelijkt: "Een schilderij is net een
relatie. Het kan oppervlakkig,
sensueel maar ook van diepere
betekenis zijn. Je moet er moei
te voor doen."
In Soif is werk te zien dat herin
nert aan haar beginjaren in Ne
derland. Ook toen werkte ze
voornamelijk zwart-wit. "Ik wil
de toen ik in 1966 uit Amerika
naar Nederland kwam een dege
lijke kunstacademie bezoeken.
In Amerika volgde ik al twee
opleidingen. Ik verbaasde me er
over dat er op de Rijksacademie
in Amsterdam anatomieles werd-
gegeven met slechts een ge
raamte. Ik had me dat anders
voorgesteld. Een vriend van me
studeerde medicijnen. Hij liet me
de snijkamer zien. Daar ging ik
vervolgens elke dag naar toe om
er tekeningen te maken. Ik had
helemaal niet in de gaten hoe
macaber ik eigenlijk bezig was.
Dat besefte ik pas later."
Lijken tekenen in Amsterdam en
pas later onderkennen waarmee
ze eigenlijk bezig was, is spre
kend voor Barbara Jean.
"Kunstenaar zijn is inderdaad
een levenshouding, een manier
van leven," geeft ze volmondig
toe. Dat komt in alles terug.
Zelfs bij het boodschappen
doen. "Ik hecht veel waarde aan
kwaliteit. Maar ik zeur ook niet
als ik iets niet kan kopen," be
schouwt ze haar leven rationeel.
Maar daartegenover stelt ze
weer vast: "Ik balanceer telkens
tussen werkelijkheid en poëzie.
Volgens zeggen zit een kunste
naar in een ivoren toren. In de
volksmond beschouwt men dat
niet als positief. Maar je hebt het
nodig om na te denken. En dat
wordt niet begrepen."
Telefoon thuis heeft ze niet. Te
levisie evenmin. Die luxe kan ze
zich op dit moment niet permit
teren. Ze heeft er geen moeite
mee. Iemand die er voor kiest
om kunstenaar te zijn, weet dat
rijkdom en roem ver weg is, zegt
ze. En de klaagzang van haar
collega's over de ontkenning
door de (Zeeuwse) overheid van
haar ambacht, vindt ze typisch
Nederlands. Niettemin is ze be
nieuwd naar ontwikkelingen zo
als kunstsponsoring dat in veel
andere landen al een van
zelfsprekende zaak is en in Ne
derland nog in de luiers zit.
en Catz 1598-1625. Veertien
dagen later bespreekt drs. Oele
de vliedbergen en de kastelen in
Zeeland tussen 1200 en 1400
en drs. De Klerk behandelt op
vrijdag 3 februari De Stad Goes
in de vroege middeleeuwen. De
bijeenkomsten beginnen telkens
om 19.30 uur.
De NJBG bestaat al jaren. Het
doel is jongeren tussen de 12 en
25 jaar actief bezig te laten zijn
met geschiedenis en archeolo
gie. De regio Zeeland - zo heet
het - is een onderafdeling. Voor
zitter Miguel-John Versluys legt
uit dat hij de Zeeuwse leden iets
bijzonders wil geven. "Bij een
bezoek aan een museum kijken
we bijvoorbeeld ook naar wat
zich achter de schermen af
speelt. Ook bezoeken we wel
eens een historisch gebouw dat
normaal gesproken niet open
is".
Naast de regionale activiteiten is
de jeugdbond ook landelijk ac
tief. Vier keer per jaar krijgen de
leden een landelijk verspreid tijd
schrift Fibula met actuele onder
werpen. Ook is er een Fibula
extra. In de vakanties is er altijd
wel een kamp of iets dergelijks.
"Belangrijk zijn de opgravings
kampen. Daarbij worden onder
leiding van een archeoloog op
gravingen gedaan. Je maakt zo
kennis met de vele aspecten van
het veldwerk", legt de Zeeuwse
voorzitter Versluys uit. Hijzelf
heeft al een groot aantal opgra
vingskampen achter de rug.
"Daarnaast zijn er ook nog
archief- en restauratiekampen",
verduidelijkt hij de veelzijdigheid
van zijn club. "En tussen de
nieuwjaar en de kerst is er altijd
een congres waarbij een bepaald
thema wordt belicht".
Maar ook regionaal wordt er zo
het een en ander ondernomen.
De lezingscyclus is een voor
beeld. "We hebben geprobeerd
om deskundigen over een inte
ressant maar niet al te bekend
onderwerp te laten spreken.
Omdat de groep naar alle waar
schijnlijkheid niet zo groot is, zal
de persoonlijke betrokkenheid
hoog zijn. De bezoekers kunnen
in een ontspannen sfeer vragen
stellen aan mensen die ze alleen
maar van naam kennen, bijvoor
beeld van een boek dat ze heb
ben gelezen van die persoon".
Uiteraard benadrukt de voorzit
ter de gezellige achterafjes. En:
"We zijn geen boekenwurmen".
De koninklijke vereniging Uit hét
Volk - Voor het Volk heeft ook
voor dit jaar weer een Volks
kerstzang georganiseerd in de
Burgerzaal van het Middelburg
se Stadhuis. De Zuiderzangers,
de christelijke brassband Onda
Middelburg en het Leger des
Heils verlenen medewerking.
Wie mee wil zingen in de sfeer
volle omgeving van de Burger
zaal kan er zaterdag 17 decem
ber terecht. Het begint om
1 9.30 uur.
FOTO-VIDEO
COMPUTERS
ombiFOïO
tandprotheticus
Kunstgebitten
reparaties
en
vernieuwingen
Spec, voor
slechtzittende protheses
en ingevallen gezichten
Spoedig klaar.
Tel. afspraak 01184-14533
Hobeinstraat 52 Vlissingen
127*
r V*m A
X
Nieuwendijk 35-39 Vlissingen (bij oude vissershaven) Tel. 01184-12209
Zaterdag 17 december staat
voor het jongerenuitgaanscen-
trum De Piek helemaal in het te
ken van de blues. Met een
hoofdletter wel te verstaan,
want niemand minder dan Li
vin'Blues betreedt het podium
met Juke Joints in het voorpro
gramma. Het podium wordt -
'stipt' meldt De Piek - vanaf
21.30 uur bemand door de mu
zikanten.
De hoofdschotel van de avond
bestaat dus uit Livin'Blues, de
legendarische formatie die al in
1967 werd opgericht en sinds
dien vijf elpees op de markt
heeft gebracht. Een aantal hits,
zoals Wang Dang Doodle, LB
Boogie en Black Liza verhoogde
de marktwaarde van de band.
In 1980 wordt het stil en
bestaat Livin'Blues niet meer.
De muzikanten hebben zich ech
ter weer verenigd. De ervarin
gen van de leden buiten Li
vin'Blues was vorig jaar een ba
sis om de formatie opnieuw te
dopen. Sinds januari 1987 draait
de groep weer in het bekende
Nederlandse zalencircuit met
een specifieke funky-blues-rock-
sound die het publiek volledig uit
de bol kan laten gaan. Onlangs
werd een nieuwe lp uitgebracht
onder de naam 'Now'. Insiders
beweren dat Livin'Blues spring
levend is en absoluut niets aan
kracht heeft ingeboet.
Li vin 'Blues.
In het voorprogramma de spet'
terende Juke Joints, die in hef
Nederlandse clubcircuit een gro
te naam heeft opgebouwd. Da
sinds 1987 nieuw bezette bandj
laat invloeden horen van Stevie
Ray Vaughan, Fabulous Thun-'
derbirds en Rory Gallagher.
Jl