Lancia Ypsilon 10 fire Het ei van Columbus EEN ANDERE AUTO BECAM Bel BFJ 05270- BMW^OCCASIONS MARSHAL NIEUW. Dl AUTO RENAULT! Mitsubishi, veelzijdiger dan wij denken! LOUISSE MIDDELBURG UW OPELDEALER Auto v.d. Vliet Goes DIJKWEL BV Autonieuws AANBIEDINGEN rtïlWllHH'lHIl het medium uitstek Autobedrijf van Damme kadett 1.3 s ls kadett U S IS kadett u S LS fA°!TT 1.3 s sprint kadett U SCAR. s&ssbssr BECAM maakt het SNEL m BIJ DE GOEDKOOPSTE POMP IN MIDDELBURG garage de jager goes 135 SR 13 bij ons71,00 145 SR 13 bij ons74,00 155 SR 13 bij ons82,50 165 SR 13 bij ons87,50 NISSAN Garantie zonder eigen risico. Uitsluitend bij Uw official Nissan dealer OCCASIONS ONDER DE f 7.500,— Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! Wissenkerke, telefoon: 01107-1477 KADETT 1.2 s LS KADETT 1.3 N LS KADETT 1.3 N LS Gunstige stroomlijn Alcantara Jong wagenpark Onvoorstelbaar zuinig Prestati Geld Techi Kwaliteitscontrole Persoonlijke lenir Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt v< de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken me voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijv FIN. BEMIDDELING Bedrijfsweg 26, Emmeloord KADETT 1.6 DIESEL DE HELE MAAND OKTOBER RADIOCASSETTESPELER GRATIS '.-STERRENSERVICE, ZES-STERRENKWALITEIT VOOR ZES Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 Vert. R. Ketelaar 01100-20873. EEN NIEUWE ERVARING VOOR EEN INGEREDEN PRUS. AUTOBEDRIJF RIJK B.V. I I I I Nog steeds onze voordelige Incl. B.T.W. MONTEREN BALANCEREN ALTIJD GRATIS! SHELL AUTOBEDRIJF Nissan Micra SDX 3x1984 t/m 1987 Nissan Sunny Stationcar 1.3 DX40.000 1987 Nissan Stanza 1.6 Hatchback GL59.000 1985 Nissan Prairie 1.8 SGL75 000 1983 Nissan Bluebird T12 2.0 LPG1986 Chevrolet Malibu, autom. 1e eig1979 Ford Escort 1300 Laser35.000 1986 Ford Sierra 1.6 Laser69.000 1986 Ford Sierra 5-drs. 1.61983 Fiat Panda 34 38.000 km1983 DEMONSTRATIE AUTO: NISSAN SILVIA 1.8 Turbo Inject. VAN 10.000 km1987 opeiKaden 12S APK 70 000 1982 Opel Kadeti 1 3 S APK 95 000 1983 Opel Corsa 1 2 S als 59 000 1986 Opel Corsa 1200 TR Sedan59 000 1985 Toyota Stariet de Luxe 70 000 1982 Toyota Tercel Coupé 47000 1982 Toyota Corona 57 000 1981 Renault 9 55 000 1982 Volvo 343 automaat 1982 DIESELS: Nissan Cherry 1 7 Diesel 50 000 km 1985 Nissan Bluebird Stationcar 2.0 Diesel1985 Nissan Bluebird 5-drs. T1240.000 1986 Nissan Sunny 1.7 GL Diesel 4-drs108.000 1985 Mazda 626 2.0 Dieselv70 000 1986 Mitsubishi Lancer 1.8 Diesel160.000 dec. 1984 KOOPJES (APK-GEKEURD): Ford Granada 23001979 Renault 5 GTL1980 Volvo 3431978 BEDRIJFSWAGENS: VW LT 6-cil Oiesel1979 Suzuki Carry ST (open bus) 45.000 km1984 Klein Frankrijk 23, Goes Erkend APK-station Tel.: 01100-28751 Off. Nissan Dealer er 5 GTL Renault Super 5 GTL Renault 5 TL 5-bak Renault 9 GTL Renault 9 GTL Renault 11 TL Le Mans Renault 11 TL Renault 11 TL Renault 18 GTL Renault 18 GTS Renault 25 TD Renault Trafic diesel verlengd en verhoogd Renault Express gesloten bestel... Renault Fuego GTS Ford Escort 1.6 Stationcar Fiat Regata 70 Opel Kadett 1.3 S Citroën Visa Citroën BX 1.9 Mazda 323 automaat Opel Kadett Volvo 340 DL automaat Volvo 340 DL automaat Peugeot 305 GR 1985 f 1985 f 1982 f 1983 f 1985 f 1984 f 1984 f 1984 f 1982 f 1986 f 13.900, 12.900.- 9.750,. 7.900, - 14.500,- 13.250,- 12.500,- 13.900.- 8.900.- 26.900,- 1986 dec. 1984 nov. 1985 1986 1984 1985 1986 1983 1983 1982 1983 1986 1 19.900 - f 11 250, - f 14.900,- f 16.500,- f 14.500,- f 12.900,- f 12.500,- f 16.900,- f 8.900,- 1 8.900,— f 9.500,— f 10.500,— f 15.900, .w.wWU,— Fiat Uno1984 f 7.250,— Peugeot 305 GL1982 f 6.900,— Occasions boven f 7.500,- 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem financiering direkt. i Gildeweg 16. Vlissmgen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240 Verkoop Jaap Wolfert. 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND advertff-ppn Austin Mini 3 drs. zilver 29.000 km 1985/10 LOUISSEPRIJS 16.000,- 3 drs. wit 1986/3 61000 km LOUISSEPRIJS 16.750,- 3 drs. antraciet 1986/4 41.000 km LOUISSEPRIJS 17.900,- 5 drs. wit, 5 bak 60.000 km WUISSEPRIJS 16.500,- •-> 1.6 DIESEL b drs. wit 1985/9 49.000 km LOUISSEPRIJS 18.500, 3 drs. karmijnrood 19.500 km. 1987/5 LOUISSEPRIJS 22.500,- 3 drs wit 1986/8 27.500 km LOUISSEPRIJS 18.750,- Austin Mini BMW 323i met veel acc BMW 316 Citroën CX 2500 diesel.. Ford Escort 1600 Ford Escort 1600 5-drs Ford Taunus 1600 L Bravo Ford Sierra 2 LGL LPG Ford Sierra Stationcar diesel..... 2x Ford Sierra LPG Mitsubishi Colt........ Opel Kadett 1800 GSI Opel Kaden 1300 S LPG Opel Kaden 13 S Opel Kaden stationcar LPG Opel Kaden 1200 S Opel Kaden 1200 S LPG stationcar Opel Ascona 1600 S 5-drs. Opel Rekord Stationcar 5-drs. LPG.. Peugeot 104 S Peugeot 205 Accent Saab 99 GL Skoda 120 S Talbot Horizon Toyota Starlet 10 DX. VW Golf 1100 VW Golf Diesel 5-versn VW Golf Diesel VAN VW Golf 4-drs. 1600 1983 1983 1981 1980 1985 1984 1981 1983 1986 1984 1983 1985 1985 1982 1985 1980 1981 1981 1986 1979 1986 1984 1983 1980 1985 1982 1985 1984 1984 LOUISSEPRIJS 20.000,- U kent waarschijnlijk de geschiedenis van het ei van Columbus wel. In een discussie met de een of andere kardinaal stelde Columbus dat er voor ieder probleem een simpele oplossing was te vinden en als voorbeeld zei hij tegen de kardinaal dat hij een ei zelfs rustig rechtop kon laten staan. De kardinaal dus ongelovig kijken, onvoorstelbaar voor een kardinaal, maar het schijnt gebeurd te zijn! Voor de ver baasde ogen van die kardinaal echter pakt Columbus een ei, zet het met een brave tik op tafel en o wonder, het ding blijft rechtop staan. De grote mazzel van Columbus was natuurlijk dat het ei hard gekookt was. 3 drs. karmijnrood 1987/5 50.000 km LOUISSEPRIJS 18.500,- door Retn Leppink En volgens mij moeten de ontwerpers van de nieuwe Lancia Ypsilon deze ge schiedenis in hun achterhoofd hebben gehad, toen ze naar hun tekentafels renden om de eerste lijnen van de Yp silon op papier te zetten want ook die Ypsilon is door zijn vlakke achterkant simpel rechtop te zetten. Daarenboven lijkt het ding sprekend op een ei, met alle voordelen van dien betreffende een gunstigfc stroomlijn. Want laten we eer lijk zijn. een cW-waarde van maar 0.31 is vooral voor zo'n klein automobieltje iets zeer bijzonders. Doch deze eigenzinnige vorm heeft meer voordelen. Ten eerste ga je niet ten onder in de massa wanneer je met zo'n Ypsilon door het leven gaat maar ook is het windgeruis-tot een minimum teruggebracht en tenslotte is er een zeer behoorlijke binnenruimte, gezien de buitenafmetingen. Die binnenruimte is trouwens groten deels ten goede gekomen aan de stuur man en zijn eventuele passagiers want de bagageruimte is maar bar klein. Voorin hebben de mensen het best naar hun zin. genoeg ruimte en prima zetels, die ook nog eens voldoende verstelbaar zijn. Achter gaat het er iets bekrompe- ner aan toe. Om vooral lange ritten goed te doorstaan, moeten de achter passagiers niet al te lang zijn. De afwerking en de bekleding is trou wens puik. Een gedeelte van die bekle ding bestaat zelfs uit het fraaie en sterke alcantara. Voor een colbertje van dat spul tel je al gauw een dikke zevenhon derd gulden neer, kun je nagaan! Zoals te doen gebruikelijk in deze klei ne klasse is die kleine kofferruimte aan zienlijk te vergroten middels het weg klappen van de achterbank. Even vanzelfsprekend is het dat deze Ypsilon voorwielaandrijving heeft en een dwarsgeplaatste motoren versnel lingsbak. De motor is de door Fiat ont worpen viercilinder Fire-motor, die een soepel vermogen afgeeft van 33 kW en De Lancia Ypsilon YIO is ee Een gelegenheid om een Japanse auto mobielfabriek te bezichtigen krijgt niet iedereen dagelijks, ook autojoumalis- ten niet. zodat ik deze uitnodiging graag aanvaarde. Opvallend is dat je je een voorstelling gaat maken over de inhoud van zo'n reis. die verband houdt met de grootte van de importeur hier ten lande. En dit is zeker niet de grootste impor teurvan Japanse automobielen en lichte bedrijfswagens, deze jonge importeur van Mitsubishi. Na deze reis ben ik wat meer gaan begrijpen van de verhouding tussen fabriek en importeur en ook van de problemen die er in Nederland ge maakt worden wanneer er van fa- briekswege iets niet veranderd kan worden aan de automobielen. Allereerst moeten we ons realiseren dat Japan 120 miljoen inwoners telt en een heel erg jong wagenpark heeft met wei nig tot geen buitenlandse concurrentie op dat gebied. Jawel, een verdwaalde auto uit Duitsland is soms nog wel te vinden maar dan houdt het eigenlijk wel op. Dat wil dus zeggen dat die thuis markt voor de Japanners enorm be langrijk is want daar halen ze de echte verkoopaantallen en niet met die "paar" auto's die men in Nederland verkoopt. Natuurlijk, wanneer je de hele Europese markt bekijkt, wordt het al een stuk interessanter voor de Ja de fabricage van auto's maar een kleine tak is. Een andere tak Ls de nucleaire industrie. Japanners hebben er een he kel aan om afhankelijk te zijn. dus zijn ze aangewezen op kerncentrales want een andere eigen energiebron kennen ze niet en met olie is men weer afhanke lijk van de toeleveranciers. Meer heavy industrie is bijvoorbeeld de scheeps bouw en -reparatie maar ook het bou wen van gigantische bruggen en scheepsmotoren is er heel gewoon. Ook onderwater is men sterk in het vervaar digen van bemande en onbemande duikboten voor studie- en bergings werk. Apparatuur om tunnels te graven wordt er eveneens gebouwd en ook in de lucht is men vertegenwoordigd met Op deze 'opjut'-teller Ls te zien dat de produktie met 8 eenheden voorloopt. in de meeste gevallen hun leven lang werken. Nog een motivatie om er voor te zorgen dat men met zijn allen genoeg produktie-eenheden haalt, is de extra winst die daardoor ontstaat en omgezet wordt in een premie voor iedere werk nemer in de fabriek. Tijdens de rondlei ding kregen we te horen dat er bij bij voorbeeld de motorenafdeling niet al leen een technische controle plaats vindt maar ook een optische controle door een computer. Leuk was het om te merken dat. toen wij ongemerkt een slangetje losmaakten, dit direkt opge merkt werd door de computer en on middellijk hersteld door een mensen hand. Het aardige van door die fabrieken lo pen is dat je - hoe goed onze gastheren alles ook hadden voorbereid - je toch dingen ziet die zij liever nog even achter hadden gehouden. Bij die personenauto fabriek zagen wij behalve de nieuwe Colt en Lancer, een heel aantrekkelijke variant daarop, namelijk de Fastback oftewel een Lancer met een vijfde deur. die waarschijnlijk begin 1989 ook naar Nederland zal komen. En zo heb je toch een leuk nieuwtje tijdens een zeer in teressant bezoek aan Japan, waar de denk- en leefgewoontes duidelijk an ders zijn dan bij ons het geval is. een inhoud heeft van 999 cm3. Ver wacht geen wonderen op het gebied betreffende de prestaties. Hij zorgt voor een sprintje van 0 tot. 100 km/h in 17,6 sec. en de topsnelheid is 147 km/h. Vol doende prestaties om in het heden daagse verkeer goed mee te komen maar inschrijven voor de toerwagenra- ces op Zandvoort gaat weer wat te ver. Daar tegenover staat wel weer dat het ding onvoorstelbaar zuinig is. Een ver bruik van een kleine 1 op 20 moet voor een rustige stuurman of -vrouw goed haalbaar zijn. Ikzelf had een gemiddeld verbruik van 1 op 16.3 waarbij rekening moet worden gehouden dat ik de hele testperiode door omstandigheden ste vig heb moeten planken. De vijf versnellingsbak schakelt goed. exact en direct. Een sportief ingestelde automobilist(e) zal volop genieten van het bochtengedrag van deze kleine Lan cia, zeker als de weg nat is. Gaan we een beetje snel die bocht in, dan begint hij braaf op zijn voorwielties te schuiven naar de buitenkant van die bocht. Laten we gas los. dan begint ook de achterkant naar de buitenkant te schuiven en zo kun je middels je gaspedaal helemaal regelen hoe dwars je door die bocht wil gaan. Vindt u dit allemaal een beetje een grie zelige zaak, dan gaat u wat langzamer die bocht in en er is helemaal niets aan de hand. Ik heb het al eens eerder verteld, slechte remmen komen tegenwoordig niet meer voor en de Ypsilon maakt daar ook al geen uitzondering op. Het zijn prima stoppers, schijven voor en trom mels achter en nog bekrachtigd ook. Ze grijpen soepel aan en brengen de hele handel in de kortste keren tot stilstand. Die Lancia Ypsilon 10 fire is echt een leuk en opvallend automobieltje. Van de prestaties zult u niet achterover val len. van hel bedieningsg Kosten dezt Topsnelhei 0 tot 100 k verbruik 1 test. 17.650, belasting jaar. Overdw linderli. cm3. B Com pr vermoj min. V omw/n riem a selstro W. ma wielaa met a onafh: veren. as, scf ronde Schijf ter, Remi maat SR i gel. Wiel voor Len; Hot Ma; kg. Dn Advertentie De Lancer als Fastback komt tegen IV89 ook naar ons land. pansc automobielfabrikanten maar vergeet niet dat elk land hier zijn eigen regeltjes en wetten heeft met dus eigen eisen aan de automobielen. Het gevolg zou dan zijn dat die auto's apart op de Japanse lopende band gevolgd moeten worden met voor elk land zijn eigen aanpassingen, wat de kosten alleen maar opvoert. Wat dat betreft wordt het in 1992 misschien makkelijker vooralle automobielfabrikanten wanneer de ei sen voor ieder land gelijk zijn. Opvallend is dat Mitsubishi hierzo klein overkomt en in Japan ontkom je niet aan dat merk. Werkelijk overal kom je het tegen en na wat fabrieksbezoeken begin je dat een beetje te begrijpen want Mitsubishi maakt meer dan alleen automobielen. Het is een van de groot ste ondernemingen in Japan, waarvan zowel "gewone" vliegtuigen als met ra ketten die satellieten in de ruimte schieten. Al deze industrieën zorgen voor een heel ander beeld dan wij hier in Nederland van Mitsubishi hebben. Wij kennen dit merk alleen als leveran ciers van automobielen en electronische apparaten zoals audio, video en TV -ap paraten. Bij alle bezigheden van dit immense be drijf staat de kwaliteitscontrole voorop en men kent daar een - in onze ogen - "opjut" teller, die in de gaten houdt of men met de produktieaantallen in de pas loopt dan wel voor of achter. Echt onlogisch is dit systeem niet want de Japanse werknemers vereenzelvigen zich met hun fabriek en blijven daar ook I netto looptijd loo in handen 48 mnd. 60 5.500,- 141,05 11 7500.- 189,13 ie 10.500,- 262.49 21 15.000,- 374,99 3' 20.000,- 499,98 4 35.000,- 874,97 7 leder bedrag tussen 1.000,- e verschillende looptijden mogel/ ma-vrij van 09.00-21 3 drs. wit "GLS" fnmier^.5' 83-500 LOUISSEPRIJS 18.750,. 5 bak 1985/5,^83.500 LUUISSEPRIJS 22.500,- LOUISSEPRIJS 18.75 /v Autobedrijf Louisse bv tel. 01180-25851 i i i teLd0n 8^25851 scarna genera' motors - saab aaihatsj SAAB 901986 SAAB 90 LPG1986 SAAB 90 1985 SAAB 90 LPG ONDERBOUW1985 SAAB 90 LPG1985 SAAB 900i 2-drs. (van part.)1985 SAAB 9000 i 161986 SAAB 900 C 4-drs1988 SAAB 900 C 4-drs LPG1987 SAAB 900 C 4-drs LPG1986 SAAB 900 C 4-drs1985 SAAB 900i 4-drs1987 NISSAN SUNNY 1.6 SLX1987 MAZDA 323 LPG 4-drs1984 VOLVO 340 DL 5-drs1984 BMW 316 LPG 4-drs..1986 DAIHATSU CHARADE DIESEL 5-drs1984 DAIHATSU CHARADE SPORT1984 ZEER SPECIALE AANBIEDINGEN BMW 735i aut. nov. 1986, demonstratie-auto, 8.500 km f 40.000,— beneden huidige nieuwprijs BMW 325i 1987, groen metallic, 20.000 km f 20.000,— beneden huidige nieuwprijs BMW 316 1987m wit, op LPG, 80.000 km f 10.000,— beneden huidige nieuwprijs VW Passat Variant 1987, Avance, zilver, 29.000 km I 6.500,— beneden huidige nieuwprijs NU BMW 524 Diesel NIEUW tegen aantrekkelijke prijzen! Bel ons. Verder hebben wij alle types gebruikte BMW's In diverse bouwjaren voorradig. Vele andere merken, o.a. Citroën BX, Opel Kadett Diesel, Opel Corsa en Mercedes 3000 tegen aantrekkelijke prijzen en met Bovag-garantle. Alles te bezichtigen In onze showrooms te Goes en Vllssingen Vraag ook vrijblijvend onze lease prijzen! Wij leasen b.v. 5240 vanat 42 cent per km, 3251 vanaf 45 cent per km en 316 vanaf 30 cent per km. Ale deze lease prijzen zijn excl. BTW en brandstof. Goes, M. A. de Ruyterlaan 8-16, tel. 01100-28545. Vlissingen: Industrieweg 27-29, tel. 01184-14400. Vert. Goes: A. de Kort, tel. 01100-28258. Voor andere maten, vraag onze prijslijst! 00K VOOR APK II KEURINGEN NAAR: "STATENLAAN" Statenlaan 244 Tel. 01180-25663 - Middelburg Voor wit' niet graag krap zit is er de nieir u nauwelijks voor mogelijk houdt. Leteen autoiijden zo plezierig maakt, vindt u snel bij ons langs en kies uit de beperkt» Nissan dealer: Auto v.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1988 | | pagina 14