Lancia Ypsilon 10 fire
Het ei van Columbus
EEN ANDERE AUTO
BECAM
Bel BFJ
05270-
BMW^OCCASIONS
MARSHAL
NIEUW. Dl
AUTO RENAULT!
Mitsubishi, veelzijdiger dan wij denken!
LOUISSE MIDDELBURG
UW OPELDEALER
Auto v.d. Vliet Goes
DIJKWEL BV
Autonieuws
AANBIEDINGEN
rtïlWllHH'lHIl
het
medium
uitstek
Autobedrijf van Damme
kadett 1.3 s ls
kadett U S IS
kadett u S LS
fA°!TT 1.3 s sprint
kadett U SCAR.
s&ssbssr
BECAM maakt het SNEL m
BIJ DE GOEDKOOPSTE POMP IN MIDDELBURG
garage de jager goes
135 SR 13 bij ons71,00
145 SR 13 bij ons74,00
155 SR 13 bij ons82,50
165 SR 13 bij ons87,50
NISSAN
Garantie zonder eigen risico.
Uitsluitend bij Uw
official Nissan dealer
OCCASIONS ONDER DE f 7.500,—
Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen!
Wissenkerke, telefoon: 01107-1477
KADETT 1.2 s LS
KADETT 1.3 N LS
KADETT 1.3 N LS
Gunstige stroomlijn
Alcantara
Jong wagenpark
Onvoorstelbaar zuinig
Prestati
Geld
Techi
Kwaliteitscontrole
Persoonlijke lenir
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt v<
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken me
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijv
FIN. BEMIDDELING
Bedrijfsweg 26, Emmeloord
KADETT 1.6 DIESEL
DE HELE MAAND OKTOBER RADIOCASSETTESPELER GRATIS
'.-STERRENSERVICE, ZES-STERRENKWALITEIT
VOOR ZES
Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110
Vert. R. Ketelaar 01100-20873.
EEN NIEUWE ERVARING VOOR EEN INGEREDEN PRUS.
AUTOBEDRIJF RIJK B.V.
I I I I
Nog steeds onze voordelige
Incl. B.T.W.
MONTEREN BALANCEREN
ALTIJD GRATIS!
SHELL AUTOBEDRIJF
Nissan Micra SDX 3x1984 t/m 1987
Nissan Sunny Stationcar 1.3 DX40.000 1987
Nissan Stanza 1.6 Hatchback GL59.000 1985
Nissan Prairie 1.8 SGL75 000 1983
Nissan Bluebird T12 2.0 LPG1986
Chevrolet Malibu, autom. 1e eig1979
Ford Escort 1300 Laser35.000 1986
Ford Sierra 1.6 Laser69.000 1986
Ford Sierra 5-drs. 1.61983
Fiat Panda 34 38.000 km1983
DEMONSTRATIE AUTO:
NISSAN SILVIA 1.8 Turbo Inject. VAN 10.000 km1987
opeiKaden 12S APK 70 000 1982
Opel Kadeti 1 3 S APK 95 000 1983
Opel Corsa 1 2 S als 59 000 1986
Opel Corsa 1200 TR Sedan59 000 1985
Toyota Stariet de Luxe 70 000 1982
Toyota Tercel Coupé 47000 1982
Toyota Corona 57 000 1981
Renault 9 55 000 1982
Volvo 343 automaat 1982
DIESELS:
Nissan Cherry 1 7 Diesel 50 000 km 1985
Nissan Bluebird Stationcar 2.0 Diesel1985
Nissan Bluebird 5-drs. T1240.000 1986
Nissan Sunny 1.7 GL Diesel 4-drs108.000 1985
Mazda 626 2.0 Dieselv70 000 1986
Mitsubishi Lancer 1.8 Diesel160.000 dec. 1984
KOOPJES (APK-GEKEURD):
Ford Granada 23001979
Renault 5 GTL1980
Volvo 3431978
BEDRIJFSWAGENS:
VW LT 6-cil Oiesel1979
Suzuki Carry ST (open bus) 45.000 km1984
Klein Frankrijk 23, Goes Erkend APK-station
Tel.: 01100-28751 Off. Nissan Dealer
er 5 GTL
Renault Super 5 GTL
Renault 5 TL 5-bak
Renault 9 GTL
Renault 9 GTL
Renault 11 TL Le Mans
Renault 11 TL
Renault 11 TL
Renault 18 GTL
Renault 18 GTS
Renault 25 TD
Renault Trafic diesel
verlengd en verhoogd
Renault Express gesloten bestel...
Renault Fuego GTS
Ford Escort 1.6 Stationcar
Fiat Regata 70
Opel Kadett 1.3 S
Citroën Visa
Citroën BX 1.9
Mazda 323 automaat
Opel Kadett
Volvo 340 DL automaat
Volvo 340 DL automaat
Peugeot 305 GR
1985 f
1985 f
1982 f
1983 f
1985 f
1984 f
1984 f
1984 f
1982 f
1986 f
13.900,
12.900.-
9.750,.
7.900, -
14.500,-
13.250,-
12.500,-
13.900.-
8.900.-
26.900,-
1986
dec. 1984
nov. 1985
1986
1984
1985
1986
1983
1983
1982
1983
1986
1 19.900 -
f 11 250, -
f 14.900,-
f 16.500,-
f 14.500,-
f 12.900,-
f 12.500,-
f 16.900,-
f 8.900,-
1 8.900,—
f 9.500,—
f 10.500,—
f 15.900,
.w.wWU,—
Fiat Uno1984 f 7.250,—
Peugeot 305 GL1982 f 6.900,—
Occasions boven f 7.500,- 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar
garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem
financiering direkt.
i
Gildeweg 16. Vlissmgen
Telefoon 01184-17130
Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240
Verkoop Jaap Wolfert. 01184-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
advertff-ppn
Austin Mini
3 drs. zilver
29.000 km 1985/10
LOUISSEPRIJS 16.000,-
3 drs. wit 1986/3
61000 km
LOUISSEPRIJS 16.750,-
3 drs. antraciet 1986/4
41.000 km
LOUISSEPRIJS 17.900,-
5 drs. wit, 5 bak
60.000 km
WUISSEPRIJS 16.500,-
•->
1.6 DIESEL
b drs. wit 1985/9
49.000 km
LOUISSEPRIJS 18.500,
3 drs. karmijnrood
19.500 km. 1987/5
LOUISSEPRIJS 22.500,-
3 drs wit 1986/8
27.500 km
LOUISSEPRIJS 18.750,-
Austin Mini
BMW 323i met veel acc
BMW 316
Citroën CX 2500 diesel..
Ford Escort 1600
Ford Escort 1600 5-drs
Ford Taunus 1600 L Bravo
Ford Sierra 2 LGL LPG
Ford Sierra Stationcar diesel.....
2x Ford Sierra LPG
Mitsubishi Colt........
Opel Kadett 1800 GSI
Opel Kaden 1300 S LPG
Opel Kaden 13 S
Opel Kaden stationcar LPG
Opel Kaden 1200 S
Opel Kaden 1200 S LPG stationcar
Opel Ascona 1600 S 5-drs.
Opel Rekord Stationcar 5-drs. LPG..
Peugeot 104 S
Peugeot 205 Accent
Saab 99 GL
Skoda 120 S
Talbot Horizon
Toyota Starlet 10 DX.
VW Golf 1100
VW Golf Diesel 5-versn
VW Golf Diesel VAN
VW Golf 4-drs. 1600
1983
1983
1981
1980
1985
1984
1981
1983
1986
1984
1983
1985
1985
1982
1985
1980
1981
1981
1986
1979
1986
1984
1983
1980
1985
1982
1985
1984
1984
LOUISSEPRIJS 20.000,-
U kent waarschijnlijk de geschiedenis van het ei van Columbus wel.
In een discussie met de een of andere kardinaal stelde Columbus dat
er voor ieder probleem een simpele oplossing was te vinden en als
voorbeeld zei hij tegen de kardinaal dat hij een ei zelfs rustig rechtop
kon laten staan. De kardinaal dus ongelovig kijken, onvoorstelbaar
voor een kardinaal, maar het schijnt gebeurd te zijn! Voor de ver
baasde ogen van die kardinaal echter pakt Columbus een ei, zet het
met een brave tik op tafel en o wonder, het ding blijft rechtop staan.
De grote mazzel van Columbus was natuurlijk dat het ei hard gekookt
was.
3 drs. karmijnrood
1987/5 50.000 km
LOUISSEPRIJS 18.500,-
door Retn Leppink
En volgens mij moeten de ontwerpers
van de nieuwe Lancia Ypsilon deze ge
schiedenis in hun achterhoofd hebben
gehad, toen ze naar hun tekentafels
renden om de eerste lijnen van de Yp
silon op papier te zetten want ook die
Ypsilon is door zijn vlakke achterkant
simpel rechtop te zetten. Daarenboven
lijkt het ding sprekend op een ei, met
alle voordelen van dien betreffende een
gunstigfc stroomlijn. Want laten we eer
lijk zijn. een cW-waarde van maar 0.31
is vooral voor zo'n klein automobieltje
iets zeer bijzonders.
Doch deze eigenzinnige vorm heeft
meer voordelen. Ten eerste ga je niet
ten onder in de massa wanneer je met
zo'n Ypsilon door het leven gaat maar
ook is het windgeruis-tot een minimum
teruggebracht en tenslotte is er een zeer
behoorlijke binnenruimte, gezien de
buitenafmetingen.
Die binnenruimte is trouwens groten
deels ten goede gekomen aan de stuur
man en zijn eventuele passagiers want
de bagageruimte is maar bar klein.
Voorin hebben de mensen het best naar
hun zin. genoeg ruimte en prima zetels,
die ook nog eens voldoende verstelbaar
zijn. Achter gaat het er iets bekrompe-
ner aan toe. Om vooral lange ritten
goed te doorstaan, moeten de achter
passagiers niet al te lang zijn.
De afwerking en de bekleding is trou
wens puik. Een gedeelte van die bekle
ding bestaat zelfs uit het fraaie en sterke
alcantara. Voor een colbertje van dat
spul tel je al gauw een dikke zevenhon
derd gulden neer, kun je nagaan!
Zoals te doen gebruikelijk in deze klei
ne klasse is die kleine kofferruimte aan
zienlijk te vergroten middels het weg
klappen van de achterbank.
Even vanzelfsprekend is het dat deze
Ypsilon voorwielaandrijving heeft en
een dwarsgeplaatste motoren versnel
lingsbak. De motor is de door Fiat ont
worpen viercilinder Fire-motor, die een
soepel vermogen afgeeft van 33 kW en
De Lancia Ypsilon YIO is ee
Een gelegenheid om een Japanse auto
mobielfabriek te bezichtigen krijgt niet
iedereen dagelijks, ook autojoumalis-
ten niet. zodat ik deze uitnodiging graag
aanvaarde. Opvallend is dat je je een
voorstelling gaat maken over de inhoud
van zo'n reis. die verband houdt met de
grootte van de importeur hier ten lande.
En dit is zeker niet de grootste impor
teurvan Japanse automobielen en lichte
bedrijfswagens, deze jonge importeur
van Mitsubishi. Na deze reis ben ik wat
meer gaan begrijpen van de verhouding
tussen fabriek en importeur en ook van
de problemen die er in Nederland ge
maakt worden wanneer er van fa-
briekswege iets niet veranderd kan
worden aan de automobielen.
Allereerst moeten we ons realiseren dat
Japan 120 miljoen inwoners telt en een
heel erg jong wagenpark heeft met wei
nig tot geen buitenlandse concurrentie
op dat gebied. Jawel, een verdwaalde
auto uit Duitsland is soms nog wel te
vinden maar dan houdt het eigenlijk wel
op. Dat wil dus zeggen dat die thuis
markt voor de Japanners enorm be
langrijk is want daar halen ze de echte
verkoopaantallen en niet met die
"paar" auto's die men in Nederland
verkoopt. Natuurlijk, wanneer je de
hele Europese markt bekijkt, wordt het
al een stuk interessanter voor de Ja
de fabricage van auto's maar een kleine
tak is. Een andere tak Ls de nucleaire
industrie. Japanners hebben er een he
kel aan om afhankelijk te zijn. dus zijn
ze aangewezen op kerncentrales want
een andere eigen energiebron kennen
ze niet en met olie is men weer afhanke
lijk van de toeleveranciers. Meer heavy
industrie is bijvoorbeeld de scheeps
bouw en -reparatie maar ook het bou
wen van gigantische bruggen en
scheepsmotoren is er heel gewoon. Ook
onderwater is men sterk in het vervaar
digen van bemande en onbemande
duikboten voor studie- en bergings
werk. Apparatuur om tunnels te graven
wordt er eveneens gebouwd en ook in
de lucht is men vertegenwoordigd met
Op deze 'opjut'-teller Ls te zien dat de
produktie met 8 eenheden voorloopt.
in de meeste gevallen hun leven lang
werken. Nog een motivatie om er voor
te zorgen dat men met zijn allen genoeg
produktie-eenheden haalt, is de extra
winst die daardoor ontstaat en omgezet
wordt in een premie voor iedere werk
nemer in de fabriek. Tijdens de rondlei
ding kregen we te horen dat er bij bij
voorbeeld de motorenafdeling niet al
leen een technische controle plaats
vindt maar ook een optische controle
door een computer. Leuk was het om te
merken dat. toen wij ongemerkt een
slangetje losmaakten, dit direkt opge
merkt werd door de computer en on
middellijk hersteld door een mensen
hand.
Het aardige van door die fabrieken lo
pen is dat je - hoe goed onze gastheren
alles ook hadden voorbereid - je toch
dingen ziet die zij liever nog even achter
hadden gehouden. Bij die personenauto
fabriek zagen wij behalve de nieuwe
Colt en Lancer, een heel aantrekkelijke
variant daarop, namelijk de Fastback
oftewel een Lancer met een vijfde deur.
die waarschijnlijk begin 1989 ook naar
Nederland zal komen. En zo heb je toch
een leuk nieuwtje tijdens een zeer in
teressant bezoek aan Japan, waar de
denk- en leefgewoontes duidelijk an
ders zijn dan bij ons het geval is.
een inhoud heeft van 999 cm3. Ver
wacht geen wonderen op het gebied
betreffende de prestaties. Hij zorgt voor
een sprintje van 0 tot. 100 km/h in 17,6
sec. en de topsnelheid is 147 km/h. Vol
doende prestaties om in het heden
daagse verkeer goed mee te komen
maar inschrijven voor de toerwagenra-
ces op Zandvoort gaat weer wat te ver.
Daar tegenover staat wel weer dat het
ding onvoorstelbaar zuinig is. Een ver
bruik van een kleine 1 op 20 moet voor
een rustige stuurman of -vrouw goed
haalbaar zijn. Ikzelf had een gemiddeld
verbruik van 1 op 16.3 waarbij rekening
moet worden gehouden dat ik de hele
testperiode door omstandigheden ste
vig heb moeten planken.
De vijf versnellingsbak schakelt goed.
exact en direct. Een sportief ingestelde
automobilist(e) zal volop genieten van
het bochtengedrag van deze kleine Lan
cia, zeker als de weg nat is. Gaan we een
beetje snel die bocht in, dan begint hij
braaf op zijn voorwielties te schuiven
naar de buitenkant van die bocht. Laten
we gas los. dan begint ook de achterkant
naar de buitenkant te schuiven en zo
kun je middels je gaspedaal helemaal
regelen hoe dwars je door die bocht wil
gaan.
Vindt u dit allemaal een beetje een grie
zelige zaak, dan gaat u wat langzamer
die bocht in en er is helemaal niets aan
de hand.
Ik heb het al eens eerder verteld, slechte
remmen komen tegenwoordig niet
meer voor en de Ypsilon maakt daar
ook al geen uitzondering op. Het zijn
prima stoppers, schijven voor en trom
mels achter en nog bekrachtigd ook. Ze
grijpen soepel aan en brengen de hele
handel in de kortste keren tot stilstand.
Die Lancia Ypsilon 10 fire is echt een
leuk en opvallend automobieltje. Van
de prestaties zult u niet achterover val
len. van hel
bedieningsg
Kosten dezt
Topsnelhei
0 tot 100 k
verbruik 1
test.
17.650,
belasting
jaar.
Overdw
linderli.
cm3. B
Com pr
vermoj
min. V
omw/n
riem a
selstro
W. ma
wielaa
met a
onafh:
veren.
as, scf
ronde
Schijf
ter,
Remi
maat
SR i
gel.
Wiel
voor
Len;
Hot
Ma;
kg.
Dn
Advertentie
De Lancer als Fastback komt tegen IV89 ook naar ons land.
pansc automobielfabrikanten maar
vergeet niet dat elk land hier zijn eigen
regeltjes en wetten heeft met dus eigen
eisen aan de automobielen. Het gevolg
zou dan zijn dat die auto's apart op de
Japanse lopende band gevolgd moeten
worden met voor elk land zijn eigen
aanpassingen, wat de kosten alleen
maar opvoert. Wat dat betreft wordt het
in 1992 misschien makkelijker vooralle
automobielfabrikanten wanneer de ei
sen voor ieder land gelijk zijn.
Opvallend is dat Mitsubishi hierzo klein
overkomt en in Japan ontkom je niet
aan dat merk. Werkelijk overal kom je
het tegen en na wat fabrieksbezoeken
begin je dat een beetje te begrijpen
want Mitsubishi maakt meer dan alleen
automobielen. Het is een van de groot
ste ondernemingen in Japan, waarvan
zowel "gewone" vliegtuigen als met ra
ketten die satellieten in de ruimte
schieten. Al deze industrieën zorgen
voor een heel ander beeld dan wij hier
in Nederland van Mitsubishi hebben.
Wij kennen dit merk alleen als leveran
ciers van automobielen en electronische
apparaten zoals audio, video en TV -ap
paraten.
Bij alle bezigheden van dit immense be
drijf staat de kwaliteitscontrole voorop
en men kent daar een - in onze ogen -
"opjut" teller, die in de gaten houdt of
men met de produktieaantallen in de
pas loopt dan wel voor of achter. Echt
onlogisch is dit systeem niet want de
Japanse werknemers vereenzelvigen
zich met hun fabriek en blijven daar ook
I
netto
looptijd
loo
in handen
48 mnd.
60
5.500,-
141,05
11
7500.-
189,13
ie
10.500,-
262.49
21
15.000,-
374,99
3'
20.000,-
499,98
4
35.000,-
874,97
7
leder bedrag tussen 1.000,- e
verschillende looptijden mogel/
ma-vrij van 09.00-21
3 drs. wit "GLS"
fnmier^.5' 83-500
LOUISSEPRIJS 18.750,.
5 bak 1985/5,^83.500
LUUISSEPRIJS 22.500,- LOUISSEPRIJS 18.75
/v Autobedrijf Louisse bv
tel. 01180-25851
i i i
teLd0n 8^25851
scarna genera' motors - saab aaihatsj
SAAB 901986
SAAB 90 LPG1986
SAAB 90 1985
SAAB 90 LPG ONDERBOUW1985
SAAB 90 LPG1985
SAAB 900i 2-drs. (van part.)1985
SAAB 9000 i 161986
SAAB 900 C 4-drs1988
SAAB 900 C 4-drs LPG1987
SAAB 900 C 4-drs LPG1986
SAAB 900 C 4-drs1985
SAAB 900i 4-drs1987
NISSAN SUNNY 1.6 SLX1987
MAZDA 323 LPG 4-drs1984
VOLVO 340 DL 5-drs1984
BMW 316 LPG 4-drs..1986
DAIHATSU CHARADE DIESEL 5-drs1984
DAIHATSU CHARADE SPORT1984
ZEER SPECIALE AANBIEDINGEN
BMW 735i aut. nov. 1986, demonstratie-auto, 8.500 km
f 40.000,— beneden huidige nieuwprijs
BMW 325i 1987, groen metallic, 20.000 km
f 20.000,— beneden huidige nieuwprijs
BMW 316 1987m wit, op LPG, 80.000 km
f 10.000,— beneden huidige nieuwprijs
VW Passat Variant 1987, Avance, zilver, 29.000 km
I 6.500,— beneden huidige nieuwprijs
NU BMW 524 Diesel NIEUW
tegen aantrekkelijke prijzen! Bel ons.
Verder hebben wij alle types gebruikte BMW's In diverse
bouwjaren voorradig.
Vele andere merken, o.a. Citroën BX, Opel Kadett Diesel,
Opel Corsa en Mercedes 3000 tegen aantrekkelijke prijzen
en met Bovag-garantle.
Alles te bezichtigen In onze showrooms te
Goes en Vllssingen
Vraag ook vrijblijvend onze lease prijzen!
Wij leasen b.v. 5240 vanat 42 cent per km, 3251 vanaf 45
cent per km en 316 vanaf 30 cent per km. Ale deze lease
prijzen zijn excl. BTW en brandstof.
Goes, M. A. de Ruyterlaan 8-16, tel. 01100-28545.
Vlissingen: Industrieweg 27-29, tel. 01184-14400.
Vert. Goes: A. de Kort, tel. 01100-28258.
Voor andere maten, vraag onze prijslijst!
00K VOOR APK II KEURINGEN NAAR:
"STATENLAAN"
Statenlaan 244
Tel. 01180-25663 - Middelburg
Voor wit' niet graag krap zit is er de nieir
u nauwelijks voor mogelijk houdt. Leteen
autoiijden zo plezierig maakt, vindt u
snel bij ons langs en kies uit de beperkt»
Nissan dealer: Auto v.