smtop
REDDINGBOTEN
STEEDS VEILIGER
Radson dooft
een duur
Beter wonen begint
met Hatéma tapijt
-HOFTVtAIM
Pedicuur(e)
Chiropodist(e)
'Hederland
maritiem'
de Faam
.deN,Viss.n9et
EXTRA ZWARE
GERUWDE KATOEN
EEN SPECIALE KWALITEIT VOOR
EEN SPECIALE PRIJS!
Hatéma Arizona
STICHTING VAKOPLEIDING
"CHIROPODY ZEELAND"
Bijvoorbeeld
100% katoenen tapijt voor
exclusieve interieurs,
in 10 modieuze tinten. Dubbele jute rug.
400 cm breed. 5 jaar schriftelijke garantie.
Prijs 165,-
hatéma kwaliteit op z'n mooist
ad
ver
teren
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 24 oktober 1984
MAARTENSE TAPIJT
MAARTENSE MEUBELEN
Plein 1 940 - tel. 26874 - Middelburg
Start m.i.v. 30 oktober haar
nieuwe kursus in Goes
Inlichtingen en aanmelding bij:
"Chiropody Zeeland",
Postbus 211, Middelburg,
tel. 01 180-33299
bij ons geen speciaal ingekochte
goedkopere meubelen voor
"bijzondere opruimingsprijzen", dat is
onze stijl niet.
bij pot moet gewoon 't showroompad
geëffend worden voor de nieuwste
trendmeubelen '85. niets méér, maar
ook niets minder.
dat betekent dus: nü ruimte maken,
reden genoeg om juist nü een groot
aantal showmeubelen, waaronder vele
van hoge klasse: leolux, de sede,
artifort, durlet, interclass, cassina,
hülsta, pas-toe en anderen aan te
bieden met kortingen tot zelfs
50%kom, zie en overtuig u.
'n kleine greep
uit de
voordeelkoopjes
de\/lissinger
in 7 verschillende kleuren, geschikt
voor broeken, jassen, pakken,
overalls, enz., 1 50 cm breed.
Normaal 27,90,
nu slechtsI 9.9U p.m
Langeviele 14 - Middelburg
woninginrichting
Lange Noordstraat 25 MIDDELBURG Tel. 01180-12943
Super
Washgarens:
Wol die ook na de
machinewas mooi
en soepel blijft.
Buiten en binnen
de kortste
weg naar de
consument
in
de\/lissinger
_L„
Wij ruilen uw meubelen in tegen de
hoogste prijs.
Verkoop van gebruikte meubelen op:
donderdagmiddag, vrijdagmiddag en
za terdagmiddag.
Ritthemsestraat 9, Oost-Souburg
Sinds jaar en dag hebben zee
gaande schepen reddingboten aan
boord. Deze worden óók gebruikt
om de wal te bereiken als het schip
voor anker ligt in een baai. Vroe
ger werden ze ook voor het 'boeg
seren' ingezet - roeiend in de sloep
werd dan het schip bij windstilte
voortgetrokken. De grootste sloep
op een zeilschip heette de barkas,
en met dat soort bouwsels hebben
bemanningen zichzelf soms op
spectaculaire wijze gered.
Wie weet niet van 'De scheeps
jongen van Bontekoe' die met
schipper en bemanning in de bar
kas over de hele Indische Oceaan
zwierf nadat het schip, de 'Nieuwe
Hoorn', in de lucht was gevlogen?
De meeste rampen liepen echter
minder romantisch af. Een schip
dat vergaat, krijgt doorgaans
slagzij en dat is precies de om
standigheid waaronder een sloep
het moeilijkst kan worden neer
gelaten. Bij zware zeegang hebben
sloepen ook de neiging kapot te
slaan tegen de scheepshuitj nog
voor ze aan redden toekomen.
Ook kunnen ze - eenmaal afgela
den met koude natte mensen -
vol-lopen of omslaan. Minstens zo
problematisch is dat de voorraden
kunnen opraken terwijl windstilte
het onmogelijk maakt verder te
zeilen.
Bij een aantal grote rampen ble
ken er te weinig sloepen aan
boord te zijn. zoals bij het vergaan
van de 'Titanic'. Tegenwoordig is.
er, door de offshore-industrie en
de uitgebreide tankvaart, nog een
gevaar bijgekomen: het kan
noodzakelijk zijn de sloep af te
vieren in een brandende zee. De
houten sloepen van weleer zou
den vlam vatten en ten onder
gaan.
'Ovenvaste' sloep
Generaties lang heeft men zich
ingespannen om de ideale red
dingboot te bouwen. Het houten
overnaads gebouwde type sloep,
zoals de meeste mensen kennen,
heeft tot in de jaren '70 het beeld
bepaald. Pas de laatste jaren heb
ben zich op dit gebied revolutio
naire ontwikkelingen voorgedaan.
De belangrijkste aanpassingen:
de boten worden van nieuwe ma
terialen gebouwd, zoals alumi
nium, en met name de laatste tijd,
glasversterkt polyester. In plaats
van geheel open, worden de
meeste sloepen tegenwoordig
overdekt gebouwd, waardoor ze
niet vol-lopen, 'zelfrichtend' kun
nen worden gemaakt en de schip
breukelingen beter tegen kou en
hitte zijn beschermd. De sloepen
kunnen zelfs 'vuurvast' zijn.
Bekende sloepenbouwers in Ne
derland, zoals Mulder Rijke te
IJmuiden, bouwen met binnen
boordmotoren uitgerust kunststof
sloepen die bestand zijn tegen
temperaturen van meer dan 800
graden C, waarbij het binnen in
de sloep niet warmer wordt dan
ongeveer 14 graden C'.
Ook op het gebied van de hulp
middelen om sloepen tewater te
laten zijn grote vorderingen ge
maakt, want wat heb je aan een
'ovenvaste' sloep die muurvast op
het wegzinkende wrak blijft ste
ken? Een onderneming als Davit
Company is gespecialiseerd in
REDDINGBOTEN STEEDS VEILIGER
Een juist door de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding
Maatschappij (KNZHRM) uitzee geredde visser wordt per helicopter
naar een ziekenhuis vervoerd.
kranen (davits) van velerlei aard
en van vergaande veiligheid.
Behalve reddingmiddelen voor
zèlfhulp, worden er al ruim an
derhalve eeuw op de meeste Wes-
teuropese kusten reddingboten
onderhouden die assistentie ver
lenen aan schepen in nood. Vroe
ger gebeurde dat met roeisloepen.
die in veel gevallen al kenterden
voordat ze hulp konden verlenen.
In die 'romantische' tijden oogst
ten mannen als Dorus Rijkers en
Sietze de Jong hun roem.
In de 19e eeuw bestonden er al
zelf-richtende roei-reddingboten,
maar pas in de jaren dertig ont-
•wikkelden reddingbootschipper
Toxopeus en de Groningse
scheepsbouwer Niestern een re
volutionair type zelf-richtende
motorreddingboot, waar de inzit
tenden niet zo makkelijk uit kon
den vallen, en die werkelijk 'on-
zinkbaar' genoemd mocht wor
den.
De beroemde 'Neeltje Jacoba' en
de 'Insulinde' (de laatste bevindt
zich in het Scheepvaartmuseum in
Amsterdam) zijn van dit type. De
ruggegraat van de vloot van de
Koninklijke Noord- en Zuid-Hol
landsche Redding-Maatschappij
(KNZHRM) zijn verbeterde bo
ten van het type 'Carlot'. Er is nog
nooit een ongeluk mee gebeurd!
Half-opblaasbaar
Anders ligt dat bij de strandred-
dingboten, waarvoor nog de klas
sieke overnaads-houten sloepen
worden gebruikt. Daarmee zijn de
afgelopen jaren een paar narighe
den voorgevallen. Hun beperkin
gen zijn: te lage snelheid, niet vol
doende wendbaar en niet zelf-rich-
tend.
Om dit euvel te verhelpen heeft de
Koninklijke Noord- en Zuid-Hol
landsche Redding-Maatschappij
(KNZHRM) samen met haar
Britse zusterorganisatie een werk
groep opgericht, die een studie
maakt van een boot met een vast
onderstel, opblaasbare rubber
buizen daar bovenop, en een zeer
hoge maximum snelheid van 25
knopen (47 km/u).
De andere Nederlandse reddings
organisatie de Koninklijke Zuid-
Hollandsche Maatschappij tot
Redding van Schipbreukelingen
(KZHMRS) heeft besloten niet af
te wachten en zelf een moderne
boot te bestellen. Het Bureau voor
Scheepsbouw in Bloemendaal
werkte het zgn. 'Medina 35'-
ontwerp verder uit. Mulder
Rijke bouwde de boot, met een
lengte van 13 meter, van alumi
nium en rubber.
Twee 300 pk diesels stuwen de
boot voort via waterstraalbuizen,
zodat de schroeven niet bescha
digd kunnen worden bij het aan
de grond lopen. Anders dan de
bestaande strandreddingboten
heeft deze boot een overdekt
stuurhuis; dat is niet alleen prettig
voor de bemanning, maar als de
deuren dicht zijn vormt het stuur
huis een luchtbel die de boot helpt
oprichten als hij onverkoopt om
slaat.
Ondanks de grote waterverplaat
sing en een capaciteit voor 70 ge
redden, steekt de boot slechts 61
centimeter diep.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting
MAN OVERBOORD!
Hoge snelheid, grote wendbaarheid en nagenoeg onzinkbaar zijn de be
langrijkste kenmerken van de moderne strandreddingboten
pot in axel heeft ruimte
nodig voor de
nieuwe 1985-modellen
leolux: 2-zits en hoek en 3-
zits, model 784, linnen va
lour 10 401.- nu 5.975,—
leolux: 3-zits met hoek en
2-zits met veel aanbouw-
mogelijkheden, model 803,
met gezellige velour gestof
feerd 11.455 fr. nu
7.450,—
leolux is klasse: 3- en 2-
zitsbank, model 724, met
linnen velour 6.370,— nu
3.795,-
leolux 3- en 2-zits, model
speciaal, met ijzersterk le
der 8 864,- nu 4.975,—
leolux: 3- en 2-zits chita, ij
zersterk leder 7.990.— nu
6.750,—
leolux: grote klasse. 3-, 2-
en 1-zits pahmi, stof tou-
louse 7.530,— nu 4.525,—
leolux: pot heeft een aantal
show-modellen nu extra
goedkoop: 3- en 2-zits bo-
ra-bora, wollen varese stof
5 074 - nu 3.575.—
leolux: 3- en 2-zits bora-
bora met ijzersterk leder
8 175,- nu 4.995,—
leolux: zeer comfortabele
royale fauteuil, model 200,
verstelbaar, draaibaar op
houten kruisvoet, met ijzer
sterk leder 3.394,— nu
2.350,-
leolux: grote klasse. 2- en
2 -zits, model 843. stof
toulouse 6.995,— nu
3.875,— bijpassende 2-
zitsbank in leder 5.415,—
nu 2.850,—
leolux: luxe 2-zitsbankjes
nu spotgoedkoop, model
775, met velour 2.315,—
nu 995,— acapulco, met
wollen stof 2.927,— nu
1.495,— 2'/i-zits pahmi,
met stof 2 896,— nu
1.745,— fauteuil pahmi
1 995,- nu 750,-
zeer royale linnenkasten
met vingerlichte schuifdeu
ren 167 cm. 830,-; 200
cm. 898,— 250 cm. (spie-
geldeur) 1.275,— 300 cm.
(spiegeldeur) 1.395,—
leolux: 3- en 2-zits en fau
teuil, model skylark, eiken
met leder 10.342,— nu
5.975,—
slaapkamer in blank eiken,
repro royaal ledikant, 2
grote nachtkastjes met
ruime laden, grote boeken
plank en ruimte voor gezel
lige frutseltjes, compleet
met grote kristalspiegel. nu
compleet 798,— ruime
handige 4-deurs linnenkast
nu 498,—
luxe witlak slaapkamer,
breed ledikant, nacht
kastjes met laden, boven
bouw voor frutsels en boe
ken, met verlichting, nu
compleet 995,bijpas
sende 3-deurs kast 595,—
4-deurs kast 770,—
heel mooie eigentijdse tie
nerkamer, erg kompleet,
gebroken wit. nu 998,—
'n kleine greep
uit de
voordeelkoopjes
hülsta is klasse: moderne
wandkast studioform, 287
cm. breed 6.000,— nu
3.975,-
artifort fauteuils met stof
en lederen bekleding met
kortingen van 30 tot 40%
op de katalogusprijs.
3- en 2-zitsbank, m 689,
gemaakt door artifort met
wollen stof 5.776,— nu
4.335,-
pot heeft enkele luxe hülsta
slaapkamers met kortingen
van 30
durlet: grote klasse, een
aantal toonkamermodellen
nu extra goedkoop! 2-zits
bank james, suède leder
5 750 - nu 3.450,—
durlet: 2-zitsbank proto,
suède leder 4.695,— nu
2.250,-
durlet: 3- en 2-zits epone
9 940,- nu 3.495,—
durlet: fauteuil charly, met
leer 4.285,- nu 1.995,—
durlet: 2-zits en 2 fauteuils
borneo 12 508,— nu
7.950,-
durlet: 3-zitsbank hoog bar-
bados met suède leder
7 995 - nu 4.975.—
de sede: kwaliteitsmeube
len uit Zwitserland. 3- en 2-
zits, model ds 66, met leder
select 16 355,— nu
12.995,-
de sede is klasse: 3- en 2-
zits, model ds 47, neckle-
der 16.140,— nu
12.915,-
de sede: topkwaliteit. 3- en
2-zits, ds 49, met select le
der 15.520,— nu
12.415,—
hülsta: topkwaliteit, slaap
kamer contura in glanslak,
wit, ledikant 140 x 200
cm., 2 nachtkastjes 72 cm.
breed, grote 4-deurs linnen
kast. compleet: nu 3.561,—
grote partij karpetten, grote
en kleine maten, 1e kwali
teit, goedkoop en duur (uit
lopende dessins) 30 tot
50% korting.
benders: topkwaliteit. 3- en
2-zitsbank met velours, ka
talogusprijs 5.635.— nu
2.950,— idem 3- en 2-zits
en fauteuil, velourbekleding
met echte lederen biesjes
6 098,- nu 3.875,—
exclusief mahonie empire
bankje met zacht leder
4 570,- nu 2.995,— bij
passende fauteuil 2.975,—
nu 1.975.—
schitterende broodkast,
massief eiken, franse stijl
(8 deuren) 232 cm. breed
6 775,- nu 4.750,-idem
120 cm. breed 4 098,— nu
2.865,-
interclass: grote klasse,
bankstellen (let op: model
len 1984) nu extra goed
koop (alles in 1e kwaliteit
leder) 2-zits, hoek en 2-zits
7.295,- nu 4.750,-
interclass: 3- en 2-zits hali-
fax5.160,— nu 3.495,—
'n kleine greep
uit de
voordeelkoopjes
interclass: 3- en 2-zits en
fauteuil tacoma 7 850,— nu
4.975,—
interclass: 3- en 2-zits hud-
son met eiken, roomkl.
5 538 - nu 3.750,—
interclass: 2- en 2-zits ros-
wall 5.480,— nu 3.560,—
'n kleine greep
uit de
voordeelkoopjes
moderne
in de
2 495,— nu
1.875,- nu
3.295.- nu
5.858,— nu
hoekbankstellen
koopjeshoek:
1.875,—
1.450,—
2.475,—
3.995.-
rotan 2-zitsbank met leder
1 710,— nu 1.195,—idem
stof 1 471,— nu 995,—
italiaanse lijn, 2-zits, hoek
en 2-zits 2.095,nu
1.495,-
gezellige klassiek eiken
slaapkamer, breed royaal le
dikant, grote nachtkastjes
en spiegel, ja... u leest het
goed: nu 889,—
exclusiviteit waar 't om wonen gaat. pot exposeert een grote kollektie meubelen van:
auping, aurora, artifort, allibert, brunati, bellarto, cassina, castelijn, castle-furn., chateaux
d'ax, cidue, comfort, de sede, durlet, gelderland, giorgetti, hülsta, interlit, knoll, kartell,
kill-intern., koekoek, lübke, leolux, miller, montis, pas-toe, poltrona-frau, pullman, saporiti,
thonet, trüggelmann, enz.
pert
in zeeuws Vlaanderen
10 km. van hulst
zondags gesloten
tel. nederland 01155 -2010
tel. belgië 0031-11552010
Want 'n waakvlam
brandt niet voor niets!
Opbrengst voor u:
126,- Dit met de ER-
Electronic, door zijn
elektronische
ontsteking.
En... een
blijvend hoog
gebruiks-
rendement van 92,7% (o.w.).
Bij vervanging van uw oude ketel
bespaart u honderden guldens per jaar...
Verlaag zelf uw gasprijs en vraag de
folder van de Radson
Jr ER-Electronic,
zonder waakvlam!
RADSON
spaart u energie
Truien zijn dit wintersei
zoen definitief in de mode.
En dan vooral de chique
trui. Een wereld van pracht
en praal in ragfijne menin
gen van zijde, angora, mo
hair, wol en dergelijke.
Mooi en modieus, maar ook
ingewikkeld en kwetsbaar.
Vandaar dat naast de chic
van de avond- en uitgaan-
sfeer ook steeds meer hand
breigarens beschikbaar ko
men die mooi én machine-
wasbaar zijn. Voor truien
die lekker zitten en gemak
kelijk te onderhouden zijn.
Zuiver scheerwol als het
sportieve alternatief.
Truien en wol horen hij el
kaar als hel schaap bij de
hei. Maar daar waar de trui
industrie. Een deur naar
praktische Superwashga-
rens in zuiver scheerwol
waarmee behaaglijke, soe
pele en sportieve truien ge
breid kunnen worden. En
de keus aan prachtige pa
tronen. van heel eenvoudig
tot ingewikkeld, is groot.
Allemaal nieuwe winter-
modellen voor binnen én
voor buiten, die tegemoet
komen aan de hang van
vrouwen (en mannen) naar
gemakkelijk comfort. Naast
chic.
van vroeger met de hand
gewassen en voorzichtig ge
droogd moest worden, is er
nu Superwash zuiver
scheerwol. Speciaal behan
delde wol die zonder enig
probleem in het wolwas-
progranima van de machine
gewassen kan worden en
zich ook.door de centrifuge
niet laat kisten. Wol die niet
krimpt of vervilt. maar
mooi en sterk en volledig op
kleur blijft.
Superwash is een stuk tech
niek dat de deur heeft geo
pend voor ontwerpers en