LADA1200-S RUIM
ONDER DE f10.000.
Het gunstigste toerental
automerken
ABC
13
ONS AANBOD
VAN DEZE WEEK:
ADVERTEREN
BIJ DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED
rnnnn 01180.12918
X
Adverteren
de Faam
-deVlissinger
wijst U
de weg
Autobedrijf Wondergem en Melse
rmuEW
GOES
VLISSINGEN
Waarom hebben autos een versnellingsbak nodig
Zo ziet een E-versnellingsbak
er van binnen uit
Van onze autoredacti
AUTOBEDRIJF KLIP
jjs. DIJKWEL BV
2 CITROËN
AUTOBEDRIJF RIJK BV
AUTOBEDRIJF KLIP
BLAAS
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF BERBO
FA. DE DREU&CO
GARAGE RENTON
TRAMPER VLISSINGEN C V.
DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
"^1 WONDERGEM MELSE
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
AUTOBEDRIJF CEVAAL
TOYOTA Middelburg 01180-12865
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
Fiat Uno 1983 12.750
EEN SLEE VAN 'N A UTO
VOOR 10.995,-
ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER
Fiat XI/9 sportcoupé
RAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE. BDOO
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
HERCULESWEG 12
Industrieterrein ARNESTEIN. MIDDELBURG TEL. 01180-12918
GOES B.V.
DIV. MITSUBISHI'S
VLISSINGEN
DIV. MITSUBISHI'S
MITSUBISHI
ANDERE MERKEN
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
FINANCIERINGEN-LEASING
SPACE WAGON
ANDERE MERKEN
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 5 september 1984
Het prijskaartje van de 1200-S
vermeldt vanaf deze week 9.595,-
incl. BTW. Dit is 730,- lager dan
z'n huidige prijs.
Daarmee neemt de Lada 1200-S
toch wel een bijzondere plaats in.
De verhouding prijs/compleet
heid is door de prijsverlaging
scherper dan ooit geworden. Deze
wagen is een 4-deurs/5-persoons
carrosserie met een 4 cylinder
1200 cc motor, voorzien van een
ruime kofferbak van zo'n 350 liter
- goed voor 4 grote en 3 kleine
koffers.
Talrijke extra accessoires behoren
bij de 1200-S tot de standaardui
trusting. zoals een vacuüm rem-
bekrachtiger, voorruit van ge
laagd glas, verwarmde achterruit,
rolgordelautomaten achterin,
mistachterlamp en tot slaapstand
verstelbare stoelen.
Gremi Auto-Import b.v. impor
teur van LADA, verwacht een
grote belangstelling van de zijde
van het publiek. De levertijd zal
niet noemenswaardig oplopen
omdat reeds rekening is gehouden
met een stijgende vraag.
De steeds sneller roterende prijs-
telwerken in de pompen van de
tankstations hebben hun uitwer
king niet gemist: zuinigheid is
vandaag de dag troef. Men springt
zuinig om met brandstof en ver
heugt zich over elke fractie van
een liter, die men bespaart.
Naast andere technische verfij
ningen, kan ter vermindering van
het verbruik een extra versnelling
in de versnellingsbak een bijdrage
leveren; een, om zo te zeggen,
bovenop geplaatste vijfde vers
nelling (bij een drie-versnellings
bak een vierde versnelling). Tal
van autofabrikanten duiden deze
aanvullende versnelling aan met
de letter E. Men spreekt dan van
een 3 E- en 4 E-bak, waarbij E
staat voor Economy en dus duidt
op een economisch verbruik.
Menigeen vraagt zich misschien
af, waarom een auto eigenlijk een
versnellingsbak nodig heeft en
dan nog wel een met vijf in plaats
van met vier versnellingen. Elec-
tromotoren bijvoorbeeld, die im
mers bij eenzelfde grootte even
eens met veel kracht en energie
kunnen werken, doen het hele
maal zonder versnellingsbak.
Inderdaad is dit een belangrijk
punt ten gunste van dé electro
motor. Men schakelt de stroom in
en meteen zet hij zich krachtig in
beweging en blijft dan, zonder
enige wisseling van overbrenging,
doorgaan tot aan een bepaald no
minaal toerental. En het mooiste:
op het moment van inschakelen,
dus als er geaccelereerd moet
worden en dus de meeste kracht
wordt vereist, ontwikkelt hij zijn
grootste krachten; zijn hoogste
koppel, zoals de vakman pleegt te
zeggen. Naarmate de stijging van
het toerental loopt zijn koppel dan
successievelijk en gelijkmatig te
rug. Men zou de electromotor
kunnen vergelijken met een lang
stuk gespannen elastiek, dat in
deze uitgangspositie zijn grootste
kracht ontplooit, die vervolgens
bij geleidelijke ontspanning steeds
geringer wordt. Wie nog meege
maakt heeft hoe men zweefvlieg
tuigjes met een elastieken band de
lucht in schoot, weet wat we be
doelen. Daarom heeft de electro
motor ook geen startmotor nodig:
zodra men de stroom inschakelt,
zet hij zich meteen vanzelf in be
weging.
Bij de verbrandingsmotor gaat het
heel anders. Zolang hij stilstaat, is
zijn koppel nul. Ook als men op
het gaspedaal drukt en daardoor
brandstof inspuit, beweegt hij zich
niet. Men moet hem op gang
brengen met een electromotor.
Dan pas ontwikkelt hij een kop
pel; bij een laag toerental welis
waar nog een heel bescheiden
koppel, dat pas toeneemt bij een
oplopend toerental. Bewijs: als
men bij stationair toerental zon
der gas te geven koppelt en scha
kelt, slaat de motor vrijwel altijd
af. Het zwakke koppel bij statio
nair toerental is niet voldoende
om de auto in beweging te bren
gen.
Helaas echter neemt het voor de
aandrijving zo belangrijke, zelfs
beslissende koppel niet onbe
grensd met het stijgende toerental
toe. Vanaf een bepaald toerental
daalt het weer en neemt ook de
trekkracht af. Dit houdt onder
andere verband met de steeds
korter wordende tijdsduur voor de
vulling van de cilinders en voor de
verbranding van het brandstof-
luchtmengsel. Daarom moet men
uiterlijk op dat moment het toe
rental weer laten dalen. Men moet
in de versnellingsbak een hogere
versnelling inschakelen. En zo
gaat dat door tot aan de hoogste
versnelling. Op deze wijze draait
de motor steeds in een betrekke
lijk gunstig toerentalgebied.
Bereikt men nu een helling, dan
wordt de auto langzamer. Toe
rental en motorkoppel lopen te
rug, dus moet men terugschakelen
en daardoor toerental en koppel
weer doen stijgen. Nu ontwikkelt
de motor voldoende kracht om de
stijging te overwinnen.
Dit gehele proces kan worden
vergeleken met ons eigen voort
bewegingsmechanisme: als wij
ons vanuit stilstand in beweging
zetten, doen we dat in het begin
met kleine korte passen. Bij een
toenemend looptempo worden de
passen langer ("schakelen" we
een grotere overbrenging in), tot
aan de lange marcheferpas. Gaat
het bergopwaarts, dan "schake
len" we weer terug naar een klei
nere pas.
Vroeger werden bij het schakelen
de tandwielen in de versnellings
bak werkelijk onderling verscho
ven: het werkende tandwielpaar
werd gescheiden en een ander
tandwiel werd in aangrijping ge
bracht. Dit vereiste veel fijnge
voeligheid, met dubbel clutchen
(tweemaal koppelen) bij het op-
schakelen en met tussengas bij het
terugschakelen. Zo niet, dan
hoorde men de tanden "knarsen".
Vandaag de dag zijn alle tand
wielparen, van de eerste tot de
hoogste versnelling, permanent in
aangrijping en bij het schakelen
wordt nu het op dat moment ge
wenste versnellingswiel (tandwiel)
door een soort koppeling met de
aandrijfas in aangrijping ge
bracht. Alle andere tandwielen op
de as lopen vrij.
En nu dus de vijfde versnelling, de
E-versnelling. Wat is het doel er
van en waar ligt de winst?
Welnu, de van de motor verlang
de energie is afhankelijk van de
rijweerstand. Wegrijden, accele
reren, bergopwaarts rijden, rijden
door zand en modder, tegenwind
zijn situaties, die veel energie vra
gen. Eenvoudig voortrijden in een
gelijkblijvend tempo vereist de
minste energie. Rijdt men bij
voorbeeld met 120 km/uur op de
grote weg (90 km/uur is al vol
doende), dan is zelfs in de vierde
versnelling het beschikbare kop
pel eigenlijk te hoog. Men zou dan
ook met minder toekunnen, zon
der aan tempo in te boeten. Van
daar die vijfde versnelling. Deze
"spaarversnelling" is om zo te
zeggen een extreem gereduceerde
overbrenging. Hij neemt - om het
bovengeschetste beeld aan te
houden - extreem grote stappen.
Als voorbeeld voor de overbren
gingsfasen hier de gegevens van
de Volkswagen Passat met 4 E-
bak:
le versnelling - 1:3.455
2e versnelling - 1:1.944
3e versnelling - 1:1,286
4e versnelling - 1:0,909
E-versnelling - 1:0.730
Uiteraard ontwikkelt een derge
lijke E-versnelling een betrekke
lijk laag koppel, maar dit is vol
komen toereikend om het een
maal bereikte tempo te handha
ven. Het is zelfs nog voldoende
om te accelereren, zij het met niet
zo veel energie als in de vierde
versnelling. Het grote voordeel is
echter dat in de E-versnelling de
Passat-motor 20 procent langza
mer draait dan in de vierde vers
nelling. Dus hoeven de cilinders
dienovereenkomstig minder vaak
per kilometer met brandstofnevel
te worden gevuld. Tussen haakjes:
des te geringer is ook de motor-
slijtage. Hoe langzamer een motor,
draait, hoe geringer zijn verbruik.
Uiteraard tot aan een bepaalde
grens, als namelijk het noodzake
lijke extra gas geven meer opslokt
dan door het lage toerental wordt
bespaard.
Waar ligt de grens? Die ligt lager
dan veel automobilisten menen.
Met de Passat bijvoorbeeld kan
men op de vlakke weg al bij 50
km/uur van de vierde versnelling
naar de E-versnelling schakelen,
zonder dat daardoor het koppel te
veel terugloopt (het principe van
zo vlug mogelijk opschakelen
geldt bij de moderne motoren
overigens ook voor alle andere
versnellingen). Echter: wil men
afhankelijk van de situatie - bij
voorbeeld voor een inhaalma
noeuvre - plotseling krachtig ac
celereren of gaat het bergopwa
arts en heeft men veel trekkracht
nodig, dan moet men natuurlijk
wel van de E-versnelling naar de
vierde versnelling terugschakelen.
Er is dus economie. Dit gaat ech
ter alleen op wanneer men deze
vijfde versnelling vaak en lang ge
noeg gebruikt. Wie hem maar zel
den gebruikt of hem helemaal ver
geet, heeft hem niet nodig.
AUTO-AKTUEEL
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
BMW
Veerseweg 10
Industrieweg 27-29 Vlissingen
Tel. 01 184-14400. b.g g.
01100-28545
dealer voor Walcheren
04
Middelburg
01 180-29955
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
BMEMmaMmM Industrieterrein Arnestein
official Gildeweg 20. telefoon 01184-1 9420 Vlissingen
ford dealer Oude Rijksweg 60. Telefoon 01 182-1443
Nieuw- en St Joosland
Off. dealer van Pers - en
Bedrijfsauto's
Industrieweg 19 Vlissingen
01 184-1 7736
Off dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel 01 1 84-1 3995
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 180-12972
Tevens dealer Subaru
HYUnoni
LADA
Noordmonsterweg4
Middelburg
Tel 01 180 36815
Mercuriusweg 29.
Vlissingen
01 184-19051
Kalverstraat 1
Middelburg
01 180-25851
0 K mruilwagens leasing
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 1 84-1 9810
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01184-17130
Seisplein 5 Middelburg
01180-33003
Autobedrijf
Industrieweg 31 Vlissingen
"'s* Tel 01 184-15220
SUZUKI
Gerbrandystraat 4
Vlissingen - 01 184-65496
Dealer voor Walcheren
Klein Vlaanderen 97
Industrieweg 23
Vlissingen 01184-1 2916
Vlissinacn
Gildeweg 22
Tel. Oil 84-19610
VOLVO
Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen
Saab-Seat-dealer voor Walcheren
Industrieweg 31 Vlissingen
Tel. 01184-15220
Saab 900 Turbo 5-drs
Saab 900 Turbo 3-drs
Saab 900 GLS 4-drs
Saab 900 GLS 5-drs
Saab 99 GLi aut. met L P G.
Fiat 127
Fiat 127 Special 900 L
Fiat 127 1050 30 000 km
Fiat Panda 45
Fiat 128 Sport i.g.st
Fiat Ritmo 75 CL
Fiat Uno
Fiat Panda 45 8 mnd. oud
Fiat Ritmo 65 CL
Fiat 131..
Austin Maxi 1 750
Ford Escort 40.000 km
Mitsubishi Colt GL
Mini Metro 13 S
Renault 5
Renault 12 TL
Subaru Mini Jumbo SDL 10 000 km
Sunbeam 50.000 km
Toyota Corolla 1.3 DX
1983
9.990.-
1981
8.250,-
1980
7.950.-
1982
9.500,-
1978
4 950.-
1980
8 950.-
1983
12.750.-
11.950 -
1982
11.500.-
1982
10 950,-
1980
4.500.-
1980
7.250.-
1981
10.500,-
1982
11.950.—
1978
4.950.-
1979
4.250,-
1982
9.500,-
1 979
4.950.-
1981
10.750.-
MltOCCMkMI
Ritmo 65 L 3 drs vanaf7.750.—
Ritmo 65 CL 3 drs 12.500.
Ritmo 65 Cl 3 drs9.750.-
Ritmo 65 CL 5 drs 9.750.-
Ritmo 85 Super 5 drs12.500.-
Fiat 131 1600 CL met sportvelgen 7.500.—
Fiat 131 1600 CL 5 vèrsn. vanaf4.750.-
Fiat 128 1300 CL.".....!t.4.750.-
blauwmetallic met brede all. velgen
1978 met liche schade 6500.—
Volvo 343 automaat....,5.750.—
Simca 1100 TI2.500.-
Citroen Visa II Club7.900.-
Citroen 2 CV 4 1.900.-
Lada 1200 1.250.-
Voor inruil gevraagd: Fiat Panda en Fiat 127
BLAAS
'77
Galant Turbo Diesel -F st. bekr.
82
Galant 1600 GL
'79
Galant Turbo Diesel
81
Galont 1600 GL
78
Coltl200 GL 3 drs
'8?
Golont Sigmo 2-ltr.
Golont stotioncor plus LP.G.
Golont Sigma 2 0 L
'77
Colt 1200 GL 3 drs
81
81
Colt 1200 GL 5-drs
81
'79
Galant Sigma
79
Col. 1400 GLX 5-drs
81
Fiat Argenta'82
Fiat 127'78
Honda Civic'82
Cifroën GS78
Toyota Corona 200 aug 76
Peugeot 504 Coupé automaat'73
Volvo 343 -81
Volvo 246 '76
Opel Rekord Diesel Stafion '79
Opel Rekord75
Ootsun Stanza 1600 3 drs82
Citroen Dyone 6 '79
VW Polo'77
Renault R 4 TL78
VW Golf 5-drsnov. '76
Demonstratieauto 8.000 km mrt '84
n.w. prijs 32.000,- nu 27.500,-
Opel Ascona 1600 S luxus5 drs.
25.000 kmjuni '83
VW Passat Variant CLD 82
Renault 5 Tl 81
Toyota Corolla liftbacknov '80
Datsun Cherry'80
Fiot 132 LPG '80
Princess 2.0 HL 80
VW Passot Diesel '79
Citroen 2CV680
Citroen Dyane79
Ford Transit'77
Vauxhall Chevette'77
Peugeot 504 GL'77
Verrijn Stuartweg 6
Tel 01100-30768
Vertegenwoordiger S] de Feyter
tel 01 100-14467
Mercuriusweg 29
(t o Prijsslag)
Tel 01184-19051
b.g.g 01103-2587