AUTO" AKTU EEL
TRAMPER
AUTO abc
'Huren bij een bonafide
adres geeft zekerheid'
Auto lenen hoeft
niet duur te zijn
BANDENPROFIEL
IS BELANGRIJKE
INFORMATIEBRON
GROOTSE
OCCASION
SHOW
ONZE OPEN DAKEN
MOGEN GEZIEN
RDEN
SU
SAAB - DAIHATSU
GARAGE DE JAGER
DAIHATSU
SAAB
"DELTA"
AUTOVERHUUR (BOVAG) LEO VAN HERE:
GOES
VLISSINGEN
SCHADEHERSTELLER VAN KLASSE
OCCASIONS
Wat vermogens- en snelheidsgegevens waard zijn
ADVERTEREN
BIJ DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED
SI
van jonge
gebruikte auto's
DE FAAM - DE VLISSINGER
UW WEEKBLAD
Motorcraft
SUBARU 1600 GLF
AUTOMOBIELBEDRIJF
biedt te koop tpLS
I Ford 1600 L 4 deurs1980
I Opel Ascona 19S 4 deurs1977
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 23 mei 1984
GOES B.V.
DIV. MITSUBISHI'S
ANDERE MERKEN
VLISSINGEN C.V.
24, 25 en 26 mei a.s.
div. merken en types
scherp geprijsd
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
FINANCIERINGEN-LEASING
Prijzen vanaf 330
inkl. montage en btw.
SAAB 99 GL 2-drs. LPG onderbouw1 983
SAAB 99 GL 2-drs1983
SAAB 99 GL 4-drs1 982
SAAB 99 TURBO 2-drs1979-1980
SAAB 900 EMS 3-drs. met schuifdak1981
SAAB 900 GU SEDAN 1981
SAAB 900 GLS SEDAN i PC 1981
SAAB 900 GLS 5-drs1978
FIAT RITM0 12.500 km1 983
RENAULT 4 GTL1983
RENAULT 5 1300 AUTOMAAT1980
BMW 316 LPG1979
OPEL ASC0NA 19 N1979
Zonder garantie:
OPEL MANTA 1 974 f. 2.950.-
DAF 661 975 f. 2.000.—
RENAULT 5 TL1976 f. 1.500.—
SAAB 99 GL1 972 f. 2.250.-
RINGBAAN WEST 24 - GOES
Tel. 01100-31110 b.g.g. 01104-319
Vert.: R. Ketelaar 01100-20873
ra
AUTOSCHADE CASTEL
voor alle autoschade
AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
TISSINK BANDEN BV
Autobedrijf M. de Dreu Co BV
Zusterstraat 34,
Middelburg Tel. 12972
SUBARU en HYUNDAI dealer voor Walcheren
met BOVAG garantie
Öpel Ascona 16S1978
Renault 14TL1981
VW Golf Sprinter1980
V.W. pickup zeer mooi1977
Opel Rekord 2.0S
met schuifdak en LPG1980
Datsun Sunny, rood1980
Toyota Celica ST Coupé1980
Honda Civic Luxe 3-drs1980
Ford Escort 1.3 L1978
Ford 1600 L Combinov. 1980
Renault 4 F6 Bestel m. ruiten.....1981
Opel Kadett, wit1974
Opel Kadett, bruin, met gas1976
Sunbeam Mini Jumbo SDX 5-drs. ..1983
Suzuki Alto1983
Citroen GXGTi1977
AUTOMATEN
De te lenen auto's, een deel van het wagenpark van Van Liere (foto John Siwabessy).
Terwijl het eigen autobezit nog steeds toeneemt, beweegt het aantal transacties in de
kantoren van de autoverhuurbedrijven zich al tijden op een constant niveau. Ook het
aantal bij de BOVAG aangesloten autoverhuurbedrijven blijft al jaren vrijwel gelijk. Dit
betekent dat veel particulieren en bedrijven toch van tijd tot tijd een auto huren. Daar
voor zijn velerlei oorzaken te bedenken: de eigen auto kan in reparatie zijn of voor een
bepaalde reis te klein, zodat ineens een grotere auto nodig is of dat men om bepaalde
redenen een auto met meer trekkracht wil hebben, danwel bij een zekere gelegenheid over
een ruimere, meer representatieve auto moet beschikken. Kortom, autoverhuurders
brengen uitkomst onder talrijke omstandigheden.
Deze progressie in het hu
ren van auto's constateert
Leo van Liere. eigenaar van
het gelijknamige verhuur
bedrijf (en reparatie van
auto's) in Middelburg nabij
het NS-station. Van de
punten waarop een huurder
let, vormen de tarieven het
belangrijkste aspect, zegt
Van Liere: "Logischerwijs
variëren de tarieven afhan
kelijk van de grootte van de
auto en de verhuurtermijn.
Als aigemene stelregel
geldt, dat het huren van een
auto gebeurt tegen een
dagprijs. Factoren, die dit
dagtarief mede bepalen zijn
het soort auto, waarbij merk
en type een rol spelen plus
de kilometerprijs voor elke
gereden kilometer. Ook kan
men huren tegen een vast
"all-in" tarief, inclusief de
verreden kilometers, men
spreekt dan van een ongeli
miteerd kilometrage, dan
wel met een vastgesteld
aantal kilometers per dag.
"Voor het huren van een
auto per week of langer
gelden speciale, uiteraard
voordeliger tarieven. Hier
bij kan een all-risk verzeke
ringspremie zijn inbegre
pen. Doch dit hoeft niet al
tijd het geval te zijn. Mini
mumverzekering volgens
het BOVAG-standaardcon-
tract autoverhuur is altijd
WA Casco (All-Risk). Er
zijn verhuurbedrijven, die
de verzekeringspremie af
zonderlijk per dag in reke
ning brengen. Voorts dient
de huurder vCfl waarborg
som te storten, waarvan het
bedrag afhangt van het type
auto dat men huurt".
Overigens - zo stelt de Mid
delburger vast kan men in
Nederland tegen gunstigere
voorwaarden een auto hu
ren dan in de ons omrin
gende landen. Bovendien
kan vrijwel altijd maatwerk
worden geleverd. "Voor el
ke omstandigheid is er een
auto te verhuren", aldus
Leo van Liere.
Er is verder nog een cate
gorie regelmatige huurders
voor wie het bezit van een
eigen auto niet loont. Het
zijn de mensen die om wel
ke reden dan ook privé geen
auto hebben en zakelijk op
onregelmatige tijden over
eigen vervoer moeten be
schikken.
Heel populair zijn volgens
Van Liere de kleine bestel
wagens, die mensen zo af en
toe om de meest uiteenlo
pende redenen nodig heb
ben. Een verhuizing, ver
voer van spulletjes die el
ders op de kop zijn getikt.
Sterk in opkomst is trou
wens ook het huren van
kampeerauto's, soms als
proef op de som voordat ie
mand zelf tot aankoop
overgaat.
Van Liere constateert met
enige spijt dat er in de ver
huurbedrijven ook nogal
eens wat beunhazen actief
zijn, al valt dit in Zeeland
nogal mee. Hij adviseert
dan ook aan mensen die een
auto huren geen enkel risico
te nemen en uitsluitend te
huren bij een bedrijf dat is
aangesloten bij de Bovag.
De leden van die organisa
tie hebben een standaard
formulier ter beschikking
(het contract) dat is goed
gekeurd door de Consu
mentenbond en de ANWB.
Zowel de huurder als de
verhuurder weten waar ze
aan toe zijn. Alles is duide
lijk omschreven. "Ze bieden
zekerheid en garantie. Daar
kan geen enkele beunhaas
tegenop", aldus Van Liere.
Vooral bij geschillen staat
de huurder in sterkere
schoenen. Bij geschillen kan
de huurder (maar ook de
verhuurder) terecht bij de
Bovag-bemiddelingsbureau
en de Geschillencommissie
Autoverhuurbedrijf. Het
bureau zal altijd trachten
een minnelijke oplossing te
bewerkstelligen. Heeft dat
geen resultaat, dan treedt de
geschillencommissie op.
Deze commissie doet dan
een voor alle partijen bin
dende uitspraak. De Bovag
staat borg voor de uitvoe
ring van dit bindende ad
vies tot een bedrag van
2.000,-
Van Liere heeft trouwens
voor toekomstige huurders
nog een aardige tip.
"Ja heel belangrijk is een
goede controle van de auto
voor men wegrijdt: is de
tank vol, zijn er geen grote
beschadigingen te zien, is de
bandenspanning in orde,
zijn er en reservewiel, krik
en radio aan boord?"
De bandenspecialist kan van
het profiel van de band afle
zen wanneer er met de auto
mechanisch iets niet in orde
is. Het bandenprofiel geeft
de oorzaak van slijtage dui
delijk aan.
Zo kan de bandenspecialist
bijvoorbeeld aan het slijta-
gepatroon zien of de rem-
delen versleten zijn. Ook
kan hij zien wanneer de
schokdempers niet meer
naar behoren functioneren.
En zo weet hij ook wanneer
de wielen gebalanceerd
moeten worden en wanneer
de auto moet worden uitge
lijnd om de oorzaak van
slijtage tengevolge van fou
tieve sporing of verkeerde
wiel Tand weg te nemen.
Ook een veel voorkomende
oorzaak van bandenslijtage
is onjuiste spanning in de
band. Dit kan zijn zowel te
hoge als te lage spanning.
En ook hier geeft de slijtage
van het profiel alle infor
matie.
Het profiel van de band in
formeert de bandenspecia
list over wat er precies aan
de hand is. De door de VA-
CO erkende bandenspecia
list beschikt over de des
kundigheid om met behulp
van de meest moderne ap
paratuur de gesignaleerde
gebreken weg te nemen.
Tempo - een taboe?
(door pr. afdeling Pon)
Ook vandaag de dag nog
drukken jongens hun neu
zen plat tegen de ruiten van
sportwagens, om te zien tot
hoever de snelheidsmeter
reikt. Maar de tijden waarin
onbekommerd met pk-gege-
vens en topsnelheden ge
jongleerd werd, zijn voorbij.
Men is nu eerder geneigd
grote vermogens en hoge
snelheden als iets verkeerds
te beschouwen. Velen willen
er helemaal niet meer over
spreken; de eens zo trotse
waarden zijn hard op weg
een taboe te worden.
Dit zou echter een onver
diend lot zijn voor de sim
pele gegevens, die voor de
aanduiding van het type en
de aard van een auto nu
eenmaal onmisbaar zijn.
We hebben hier met speci
ficaties te doen, waarbij het
motorvermogen de basis
vormt voor de rijprestaties
in het bijzonder voor de ac
celeratie en de snelheid.
Dat men tegenwoordig de
met emoties geladen paar-
dekrachten pleegt aan te
geven met nuchtere kilo
watts, heeft tot een verza
kelijking van de situatie
bijgedragen. 221 kW in
plaats van 300 pk is altijd
nog een indrukwekkend
getal, maar de symboliek is
heel wat minder. Wat men
met 221 kW kan beginnen is
geheel afhankelijk van het
gewicht van de auto. Een
achttien tons vrachtwagen
combinatie heeft dit ver
mogen hard nodig om het
verkeer op hellingen niet
door een slakkentempo op
te houden.
Een sportwagen, die vol be
laden nog geen 1,8 ton
weegt, is daarentegen met
221 kW ongetwijfeld royaal
gemotoriseerd. De Porsche
Turbo bijvoorbeeld komt
met dit vermogen tot een
topsnelheid van 260 km per
uur en trekt in minder dan
zes seconden op van stil
stand tot 100 km per uur.
Worden alleen al hieruit
bedenkelijke aspecten
zichtbaar? Zeer zeker ve
reist een dergelijke krachtig
gemotoriseerde auto bij
zond tr veel verantwoorde
lijkheidsgevoel van de be
stuurder, maar onheil kan
men ook met veel minder
vermogen aanrichten. Ver-
antwoordelijkheisgevoel is
altijd noodzakelijk, maar
dit is een menselijke en
geen technische compo
nent.
Alleen al het verschil tussen
een vrachtwagen en een
sportwagen toont aan, dat
technische gegevens nooit
op zichzelf maar altijd in
verhouding tot andere
waarden moeten worden
beschouwd: het vermogen
moet worden vergeleken
met het gewicht en de rij- en
luchtweerstand. Auto's
zoals de Porsche Turbo be
kleden een toppositie en dat
is hun fascinerende aspect:
automobielbouwers kon
den hierin bewijzen waar
toe ze in staat zijn. Een der
gelijke auto is namelijk niet
alleen een toonbeeld van
vermogen, maar brengt dit
ook over op de weg. H ij is
sportief, veilig en wend
baar, kortom: een showstuk
voor zijn constructeurs.
De hier in hun zuivere vorm
aanwezige kwaliteiten gel
den echter ook wel voor
iedere andere auto. Want
het grote vermogen wordt
over het algemeen - ook bij
de Porsche Turbo - niet be
nut, maar blijft als veilige
reserve op de achtergrond.
Om met een bepaalde snel
heid, laten we zeggen 80 km
per uur, op een vlakke weg
in de file te rijden, heeft
iedere normale auto onge
veer hetzelfde vermogen
nodig, dat ongeveer op 20
kW neerkomt.
Om op een helling diezelfde
snelheid te handhaven is
daarentegen meer vermo
gen nodig naargelang de
helling steiler en het voer
tuig zwaarder is. Hetzelfde
geldt in het geval van een
inhaalmanoeuvre, waarbij
flink moet worden geacce
lereerd om deze in korte tijd
veilig uit te voeren. Vindt
dit inhalen plaats op een
helling, dan moet nog meer
vermogensreserve worden
gemobiliseerd. Hier worden
de verschillen duidelijk
zichtbaar en komen tot uit
drukking in waarden, zoals
de acceleratietijd van 0 tot
100 km per uur. Hun prak
tische waarde is duidelijk:
ze betekenen veiligheid en
een geringere belasting van
de zenuwen van de be
stuurder.
En de maximumsnelheid?
Is dat toch geen statuswaar-
de? In geen geval, want deze
geeft ondubbelzinnig op
heldering over de kwalitei
ten van een auto in het
hoogste snelheidsgebied.
De topsnelheid is in princi
pe niets anders dan de
evenwichtstoestand tussen
de voortstuwing en de rij-
weerstand, waarbij de
luchtweerstand de belang
rijkste rol speelt.
Bij de nieuwe Audi 100 bij
voorbeeld is deze waarde -
in vergelijking met het vo
rige type - gestegen van 188
tot 200 km per uur, zonder
wijziging van het motorver
mogen van 100 kW (136
pk). Doorslaggevend voor
deze verbetering is de ge
ringere luchtweerstand van
de carrosserie. De hogere
eindsnelheid geeft aan, dal
bij ieder tempo op de snel
weg nu minder vermogen
dan tot nu toe wordt vereist
en daarmee ook minder
brandstof.
Dat geldt dus voor 188 km
per uur, maar net zo goed
voor 120 of 100 km per uur.
Bij alle snelheden rijdt de
auto 'nu lichter, trekt beter
op en is zuiniger.
Dit wil natuurlijk niet zeg
gen dat een dergelijke ver
betering tot meer gejakker
of een grotere lichtzinnig
heid moet leiden. Het bete
kent simpelweg meer ge
bruikswaarde en kwaliteit
en vormt een bijdrage tot
een goede naam van Duitse
automobielen in de wereld.
A
Golont 1600 Gl von
toneer 1400 Gl mrt
Golont Sigmo Itr.
Golont 2300 10
Sopporo 1600 Gl
Colt 1400 GIX S-d
Colt 1400 GIX
.78
'81
„..„..77
....„..•81
78
„.'82
...'80
Mercedes 300 0
'80
Citroen GS
Austin Allegro.
Ford 1600 Gl
Peugeot 304
Toyota (orono 7000 oug
Peugeot 504 Coupé Automoot
Volvo 343
01
Bedford open loodbok
Ootsun Stoncon 1600 3 d
fiot 127 Super 5-versn
Renoult 4 F6
Opel Ascono 2.0 l 4-drs
'80
Hondo Civic 5-drs
80
Ooel Ascono 2.0 Diesel
80
\/erri|n Stuartweg 6
Tel 01 100-30768
:uartweg 6 Mercuriusweg 29
30-30768 (t.o Prijsslag)
Tel. 01 184-19051
Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01 100-14467
Interport I
Eénhandsbediening met
veiligheidssluiting. Zeer goede
zonwering door Triplex
glas. Afdichting door
middel van siliconenrubber,
hierdoor hoogwaardige
kwaliteit, ook op langere
termijn. De glasplaat is
rammeivrij en eenvoudig
uitneembaar. Het Interpart I
dak is geschikt voor auto's met
zachte en harde hemels en
snel in te bouwen.
van de ree bv
autoschadebedrijf
kleverskerkseweg 3-5
4338 pa middelburg
tel.: 01180-13564
autoncht specialist
J Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
I, Vlissingen
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto's
plaat en overzet plaatwerk
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
Voor roestherstel en geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
Specialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan -
schade
Tel. 01 180-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
Gildeweg 20 - Vlissingen
Autobedrijf Joosse
MIDDELBURG VLISSINGEN
Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01180-275021 Tel. 01184-15141
ASJOM AUTOSHOW
Citroën 2CV6
3.950.-
Opel Rekord
Caravan 20N
1980, bruin
9.450.-
Renault 4TL
1981. rood
7.450.-
1980, rood gas
7.500.-
Renault 18 TS
1979.rood
6.950.-
1980. grijs
8.950—
Peugeot 504 LPG
1978, wit
2.500.-
VW Golf D
1979. groen
10.950—
VW GolfD
1981, grijs
11.450.-
Datsun 1000 L
1975.rood
2.500—
Honda Civic
1977
2.450-
7.250-
Vauxhall Viva 12
1976. oranje
1.250.-
Van Dijke B.V.
Hoek Rijksweg-Ringbaan
West, Goes
Tel. 01100-11440/14560
Fiat Ritmo 65 L
Mitsubishi Sapporo 2000 GSR
Ford Taunus 1 600 L 2-drs
Peugeot 304 Diesel
Honda Civic 4-drs
Honda Civic 3-drs Autom
Hyundai Pony 1400 GLS 4-drs
Hyundai Pony 1 200 DLX 4-drs
Toyota Carina 1 600 L
Bovag garantie.
1980
1980
1978
1979
1979
1979
1982
1979
1976
Speciale aanbieding:
4-drs. 1983 - 28.000 km.
Veel acc., 5 versnellingen, als nieuw.
Kleur: blauwmetallic
LAMBRECHTSTRAAT 19 MIDDELBURG
TEI..: 01180-13029/25467
INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK
Ons bedrijf is ook zaterdags tot 18.00 uur geopend.